منوي اصلي
مطالب پيشين
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لينک دوستان
نويسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازديدها : 13111
  • آخرين به روز رساني : شنبه 18 خرداد 1398 
  • تعداد کل مطالب : 17
درباره

آرشيو مطالب
لوگوي دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردي

امام(ره) بود که کار گروهی و تکالیف اجتماعی را احیا کرد.

 

...حتی امام(ره) نیز سال‌ها در درس خود شاگردانی تربیت کرد و سپس با کمک یاران مخلص، حرکت خود را آغاز کرد. تأکید امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز بر همفکری و هم‌افزایی نیروهای انقلاب است؛ کار گروهی سبب رشد تصاعدی کار می‌شود و لذا خداوند هم بر تعاون دستور داده است. حتی در امر به معروف و نهی از منکر دستور داده شده است که به صورت جمعی باشد تا اثرگذار باشد.

همان گفتمانی که امام(ره) بذر آن را افشاند و نهالش را غرس کرد و به دست مقام معظم رهبری، رشد کرد و درخت تناور چهل‌ساله شد. باید بدانیم تا فکر تصحیح نشود، عمل اصلاح نمی‌شود. شاید تا پیش از امام(ره) از کسی نشنیده بودیم که حفظ نظام از نماز هم واجب‌تر است؛ اما امام(ره) آن را زودتر و بهتر از دیگران فهمید و به ما فهماند؛ لذا اگر ما باور داریم، باید گفتمان امام(ره) را توسعه بدهیم و نسل آینده را با فکر صحیح رشد دهیم.

امروز تکنولوژی علیرغم ایجاد فرصت‌ها، به سادگی با ابزاری به اندازه کف دست، فرزندان را از والدین جدا کرده است و فرزندان مشغول این ابزارها شده‌اند و اتفاقا دشمنان نیز از این راه‌ها هر آنچه که بخواهند در ذهن بچه‌های ما وارد می‌کنند؛ برنامه را طوری تنظیم می‌کنند که از همان کودکی طوری ساخته شوند که به این مسائل، بی‌تفاوت باشند؛ طبیعتا نسلی که چنین تربیت شود، در آینده در جهت مطلوب، تأثیرگذار نخواهند بود.

... نمی‌توان کودکان را از این ابزار منع کرد؛ بلکه باید برنامه‌های سازنده صحیح برای سرگرمی آن‌ها فراهم کرد که شیرین و جذاب و در عین حال آموزنده باشد؛ این امر نیازمند تربیت نیروهای هنرمند و متخصص است؛ هر چند قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده، اما تا حد مطلوب فاصله زیادی دارد.

آیا صحیح است که ما هم تنها به دنبال ایجاد سرگرمی باشیم، آن هم بدون هدف؛ دلیلمان هم از ساخت برنامه‌های سرگرم کننده این باشد که اگر ما نسازیم، مردم به دنبال سرگرمی‌های گمراه کننده خارجی می‌روند؟! در واقع بین فاسد و افسد، فاسد را انتخاب کرده‌ایم نه این‌که خوب را انتخاب کرده باشیم.

متأسفانه با این‌که چهل‌ سال بعد از انقلاب، فرصت داشته‌ایم، در زمینه رشد فرهنگ دینی کوتاهی کرده‌ایم. به عنوان نمونه از همان اوایل انقلاب، امام (ره) فرمود علوم انسانی باید اسلامی شود؛ چهل سال گذشته است؛ چقدر تا نقطه مطلوب فاصله داریم؟ هر چند در این زمینه خیلی کار شده است، اما نسبت به مطلوب، خیلی فاصله دارد.

شرط تأثیرگذاری کارها منوط به الهی بودن انگیزه ماست و این، نیاز به خودسازی دارد.

98/1/11

بسم الله الرحمن الرحیم

گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی (مد ظله العالی)

همان‌گونه که بعد از پیامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله فتنه‌هایی پيش آمد كه سبب ایجاد انحرافاتی در مسير اسلام شد و فقط اقلیت محدودی در صراط مستقیم باقي ماندند، در انقلاب ما نیز این قبيل فتنه‌ها صورت گرفته و می‌گیرد.... عده‌‌ای از روي جهل و نادانی به انحراف کشیده شدند؛ عده‌ای نیز با این که می‌دانستند و علم داشتند، هوای نفس‌شان موجب انحراف خودشان و منحرف کردن دیگران شد.

... یکی از تفاوت‌های گام اول و گام دوم انقلاب این است که در گام جديد ما موظفيم که مبانی اعتقادی و ارزش‌های انقلاب را برای نسل‌هاي بعد تبیین کنیم؛ امروز مانند اوایل انقلاب نیست که يك نظر يا كلام فقط به خاطر اين‌كه از سوي حضرت امام(ره) است، فصل‌الخطاب تلقی شود و حتی منافقان هم جرأت مخالفت با آن را نداشته باشند؛ البته امروز از برخی رفتارها و اظهار نظرها می‌توان فهمید كه كساني از همان ابتدا نیز سخنان امام(ره) را باور نداشتند.

وظیفه ما در گام دوم انقلاب این است که اولاً با تبيين و روشن كردن حقایق با جهل مقابله کنیم و اجازه ندهیم تشکیک در مباني انقلاب راه یابد؛ ثانیاً اجازه ندهیم هواپرستان در جامعه اوج بگیرند. اگر ما در انجام هر يک از این وظایف کوتاهی کنیم به شهدا و خون‌های آن‌ها كه براي به ثمر رسيدن و بالندگي اين انقلاب ريخته شده، خیانت کرده‌ایم.

ما چه اندازه براي مقابله با سیل شبهاتي كه ذهن جوانان ما را بمباران می‌کند، فعالیت می‌کنیم؟ ما چقدر در برابر هجمه‌هايي كه از ولایت فقیه گرفته تا اصل وجود خدا را هدف گرفته، احساس مسئولیت می‌کنیم؟

... از سوي دیگر نيز عده‌اي هواپرست فرصت‌طلب به دنبال منافع شخصی خودشان هستند و البته گاهی هم به اسم امام(ره) و انقلاب فعالیت می‌کنند؛ ما وظيفه داريم با اين افراد نيز مقابله کنيم. این‌ها منافقان این زمان‌اند. البته وجود چنين كساني يكي از سنت‌هاي الهی و عاملي براي امتحان افراد است.

باید سران فتنه، منافقان پشت پرده و کسانی که با آمریکا سر و سرّی دارند، را شناخت و اجازه نداد چنين كساني در جامعه یکه‌تاز شوند. البته این مقابله باید به شیوه معقول انجام بگیرد، نه با داد و فریاد و ایجاد اختلاف در جامعه.

تبیین مسائل اساسی با بيانی آرام و متین از جمله راه‌های کم هزینه، بی سر و صدا و مؤثر براي مقابله با منافقین است. این کار در گام دوم انقلاب باید با جدیت دنبال شود؛ در غير اين صورت به حسب اسباب ظاهری خطر افول انقلاب وجود دارد.

ما در چهل سال دوم انقلاب وظیفه سنگین‌تری بر عهده داریم و برای انجام این وظیفه و حفظ انقلاب و دستاوردهای آن باید از جان و مال و آبرو بگذريم، تا مصالح اسلام و انقلاب تأمین شود.

برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی 11/1/98

 

چکیده بیانیه مهم و راهبردی در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

بسم‌اللّه الرّحمن الرّحیم
 

اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ی ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اوّل درباره‌ی  گذشته است.

عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ی خود یا گوش سپردن به تجربه‌ی دیگران نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.

انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، از نقطه‌ی صفر آغاز شد؛ اوّلاً: همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولتهای غربی، و چه وضع بشدّت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور در علم و فنّاوری و سیاست و معنویّت و هر فضیلت دیگر.

ثانیاً: هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت...

انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد... و این منشأ برکات بزرگ شد:

اوّلاً: ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها ...

ثانیاً: موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد...

ثالثاً: مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید و ...

رابعاً: بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد...

خامساً: کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد...

سادساً: عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد...

سابعاً: نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهان‌خوار و جنایت‌کار، روز به روز برجسته‌تر شد...

جوانان عزیز! اینها بخشی محدود از سرفصل‌های عمده در سرگذشت چهل‌ساله‌ی انقلاب اسلامی است، انقلاب عظیم و پایدار و درخشانی که شما به توفیق الهی باید گام بزرگ دوّم را در پیشبرد آن بردارید.

...دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود...

و امّا توصیه‌ها:                               

۱) علم و پژوهش: دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمیکنیم، اما مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار میورزیم. بحمداللّه استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود ــ یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان ــ به پیش رفته است...

امّا آنچه من میخواهم بگویم این است که این راه طی شده، با همه‌ی اهمیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود. ... اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.

۲) معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضلیت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.

شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در این باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.

ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. ...

۳) اقتصاد: اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و ...

۴) عدالت و مبارزه با فساد: این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشورها و نظامها و اگر در بدنه‌ی حکومتها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آنها است؛ و ...

۵) استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. ...

۶) عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. ...

۷) سبک زندگی: ... تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.

دعاگوی شما

سیّدعلی خامنه‌ای
۲۲ / بهمن‌ماه / ۱۳۹۷

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قسمتی از سخنان حضرت فاطمه -سلام الله علیها- که در مسجد النبی-صلی الله  علیه وآله- ایراد فرمودند:

... آيا شما با مردمي كه پيمان خود را شكسته و براي بيرون كردن پيامبر تصميم گرفته اند، نميجنگيد با آنكه آنها اول جنگ را شروع كرده اند؟ آيا از آنان ميترسيد در حالي كه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد اگر ايمان آورده باشيد؟

آگاه باشيد من شما را چنين ميبينم كه به رفاه طلبي و زندگي راحت متمايل گشته و آن کسي که سزاوار اصلاح امور بود يعني اميرالمؤمنين سلام‌الله‌عليه را دور کرديد و راحت‌طلبي را پيشه خود ساخته‌ايد و براي رهايي از تنگناها و خستگي‌ها به بي‌خيالي و راحت‌طلبي پناه برده‌ايد.  ..... "پس اگر شما و تمامي كساني كه در روي زمين زندگي مي كنند كافر شوند،بدانيد كه خداوند بي نياز و ستوده است. (سوره ابراهیم آیه 8)"

دو نکته از استاد مصباح یزدی در شرح:

  1. اين هشداري به مسلمانان است که گمان نکنيد وقتي کسي ايمان آورد، نماز خواند، جهاد کرد و زکات داد و ... ديگر سعادتش تضمين شده است. هر کس هر قدر هم که در راه صحيح رفته باشد ممکن است پايان کارش خطرناک باشد و به کفر منتهي شود. آن‌چه ممکن است انسان را به کفر و شرک بکشاند زاويه گرفتن از راه خداست. چنين کسي در ابتدا به خاطر نزديک بودن به راه راست متوجه بزرگي خطا و اشتباه خود نمي‌شود؛ اما هرچه پيش مي‌رود مدام از مسير حق دورتر مي‌شود تا به جايي مي‌رسد که ديگر راه را گم مي‌کند و نمي‌تواند برگردد. اين بزرگ‌ترين خطري است که انسان‌ها حتي مؤمنين و خوبان را تهديد مي‌کند. نبايد گمان کنيم مثلا اگر سال‌ها درس خوانديم، تبليغ کرديم، به عبادت و جهاد پرداختيم و ... اگر مرتکب گناهي هم شويم ديگر اهميتي ندارد! بايد مراقب بود؛ شايد همان گناه، زاويه‌اي از مسير حق باز کند به طوري که شخص خاطي با هر قدم از خدا دورتر شود تا جايي که از کفرستان سر درآورد و ديگر رفقاي با ايمانش را در کنار خود نبينيد و ميلي به معاشرت با آن‌ها نداشته باشد؛ بلکه مي‌بينيد روياروي مؤمنين و اهل حق قرار گرفته است. اين خطر هر انساني را تهديد مي‌کند مگر کسي که به خدا پناه برد و در اثر پناه آوردن به خدا و اولياي خدا با کمک آن‌ها محفوظ بماند.
  2. اگر مسلمان در دل باور داشت که آن‌چه پيغمبر از طرف خدا آورده حق است و به هيچ يک از احکام خدا شک نکرد، او مؤمن واقعي است. اما اگر در دل يکي از احکام خدا را قبول نداشته باشد مصداقي از اين آيه شريف مي‌شود که مي‌فرمايد: «يَقُولُون نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ؛5 به بعضي مطالب ايمان داريم و برخي را قبول نداريم!» قرآن درباره اينان مي‌فرمايد: أُوْلَـئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا.6 ايمان قلبي اين است که انسان هر چه خدا فرموده است را از عمق دل قبول داشته باشد چه امر خدا را به طور تفصيل بداند و چه نداند. ممکن است انسان به طور تفصيلي امر خدا را نداند اما معتقد باشد که هرچه خدا گفته همان حق است. در اين موارد است که خيلي‌ها کم مي‌آورند و نمي‌توانند برخي احکام را قلباً بپذيرند. چنين کساني باطناً کافرند؛ چراکه برخي از احکام خدا را قبول نکرده‌اند. ايمان واقعي پذيرفتن همه ما انزل‌الله است. در آن‌جا که حضرت مي‌فرمايد: إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيد، اولاً اين طور نيست که در اين‌جا آيه‌اي را بي‌مناسبت خوانده باشند؛ بلکه مقصود حضرت اين است که من براي شما احساس خطر کفر مي‌کنم. اين کفر در مقابل ايمان است؛ يعني با اصرار بر اين عمل ديگر در آخرت اهل نجات نخواهيد بود گرچه در ظاهر مسلمان محسوب مي‌شويد. (برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی)

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در همایش «حوزه علمیه، پژوهش، دستاوردها و ظرفیت ها» که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: علم یکی از بزرگ ترین ویژگی های انسان است.

ایشان گفت: از اشرف ترین و متقن ترین علومی که به بشر داده شده علومی است که از راه وحی رسیده شده و بهترین نمونه آن هم قرآن است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام  خمینی(ره) افزود: تحقق علوم تدریجی می باشد و تاریخ هم این را نشان می دهد که پیشرفت و ترفی و تکامل علوم تدریجی است.

 ایشان ابراز کرد: این مسئله که برای هر علمی مسائل جدیدی را کشف و تحقیق کنیم از لحاظ کمیت بر تعداد مسائل بیفزاییم و از لحاظ کیفیت جواب های متقن تری عرضه کنیم تولید علم کرده ایم.

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمتی از بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی

شما جوانها خودتان را در قبال مسئله‌ی پیشرفت کشور مسئول بدانید. برنامه‌ی پیشرفت، برنامه‌ی مشخّصی است،‌ برنامه‌ی فکرشده و سنجیده‌ای است. ملاحظه کردید، الگوی پیشرفت ایرانی ـ اسلامی که تا پنجاه سال میتواند قالب حرکت این کشور در جهات مختلف باشد، تبیین‌شده و تعیین‌شده و آماده‌شده است، در اختیار صاحب‌نظران است که آن را ورز بدهند و تکمیل کنند و کامل کنند. شما خودتان را جزئی از فعّالان این نقشه‌ی وسیع و همه‌جانبه بدانید و برای آن خودتان را آماده کنید. این آمادگی، یک روز با درس خواندن است، یک روز با تحقیق کردن است، یک روز با ساختن است، یک روز با کار و ابتکار است، یک روز با اتّخاذ مواضع درست سیاسی است، یک روز با حضور در میدان سیاست است؛ هر روزی، هر دوره‌ای از زندگی شما یکی از این اقتضائات را دارد. خودتان را در همه‌ی احوال موظّف بدانید که در قبال پیشرفت کشور، خودتان را سهیم و مسئول بدانید.

 نیاز اصلی کشور هم عبارت است از همّت بلند شما. شما جوانها باید همّت کنید، همّت بلند داشته باشید، تلاش کنید، کار کنید، ترس را کنار بگذارید، تنبلی را کنار بگذارید، ابتکار را سرلوحه‌ی کار خودتان قرار بدهید، نوآوری را وظیفه‌ی بزرگ خودتان بدانید؛ البتّه با غیرت ملّی، تعصّب ملّی؛ اینها چیزهایی است که برای کشور ما، برای جوانهای ما لازم است؛ در همه‌ی زمینه‌ها؛ یک مجموعه‌ی پُرنشاط، مجموعه‌ی فعّال و متحرّک.

 آنچه من در پایان صحبتم میخواهم عرض کنم: جوانهای عزیز! همان‌طور که عرض کردم، بدانید آینده‌ی این کشور و آینده‌ی ایران اسلامی از گذشته‌ی آن بمراتب بهتر و درخشان‌تر است. بدانید اگر چنانچه با این روحیه‌ای که امروز شما دارید و نشان میدهید، این ملّت پیش برود و حرکت بکند، تردیدی نیست که در آینده‌ی نه‌چندان دوری خواهد توانست به اوجی در دنیا برسد که در تعاملات جهانی، همیشه دست برتر را داشته باشد و بتواند مقاصد خودش را پیش ببرد؛ این چیزی است که حتمی و قطعی است و در این تردیدی نیست، و شما جوانهای عزیز ان‌شاءالله این را به چشم خودتان خواهید دید و آن روز تجربه خواهید کرد این پیشرفت عظیمی را که به برکت اسلام و به برکت انقلاب اسلامی در کشور به وجود آمده است.

 
از خداوند متعال مسئلت میکنیم که روح مطهّر شهدای بزرگوار ما را که آنها این راه را باز کردند، این فضای امن را برای کشور به وجود آوردند، با ارواح مطهّر شهدای صدر اسلام و کربلا محشور کند، و قلب مقدّس ولیّ‌عصر (ارواحنا فداه) و روح مطهّر امام بزرگوار و شهدای ابرار را از همه‌ی ما راضی کند؛ ما را به وظایف خودمان آشنا و ان‌شاءالله در انجام آن وظایف، همه‌ی ما را موفّق کند.

والسّلام علیکم و‌ رحمةالله و‌ برکاته

برگرفته ازپایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری مد ظله العالی

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمتی از بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در جمع مسئولان مجلس

روح خدمت ، تقرب الی الله است. همه کارهایی که شما می کنید اگر چنانچه برای خدا و در راه خدا انجام بگیرد خدمت واقعی است و مایه تقرب الی الله است.

حقیقتا کمتر عبادتی برابری می کند با این جور خدماتی، در صورتی که برای خدا انجام بگیرد این روح معنوی و الهی اگر حاکم بشود بر فعالیتها ی ما،  بر اقدامات ما،  بر حرف زدن ما،  بر سکوت ما این تأثیرش این است که جامعه را اعتلا  می بخشد انسانها را به جوهر حقیقی خودشان که مطلوب انبیاء الهی است نزدیک می کند.

ما ها اسیر ماده ایم نگاه ما چشم ما فقط مظاهر و نشانه های ماده را مشاهده می کند برای همین هم است که به اینها دل می بندیم، زیبائیهای مادی ما را به خود جلب می کند چشم ما بیش از این را نمی بیند وقتی در محیط مادی گرفتار می شود.

اگر معنویت را افزایش دادیم صفای قلب را بالا بردیم تقرب الی الله را جدی گرفتیم برای خدا کار کردن را تمرین کردیم و پیش رفتیم آن روح زلالی که در شما پیش می آید موجب می شود که چشمها باز بشود به مناظر زیبا تری، والاتری، عالی تری  از آنچه که ما در دنیا مشاهده می کنیم از این زیبائیها و مطلوبهای دنیوی،

اگر زین خاکدان پست روزی بر پری بینی           که گردونها و گیتی‌هاست ملک آن جهانی را

این ملک آن جهانی منظور فقط بهشت نیست فقط قیامت نیست در همین دنیا هم هستند، بودند افرادی که با چشم حقیقت بین با چشم معنوی نگر حقایقی را در این دنیا دیدند زندگی خوشی را گذراندند با نگاه به آن مناظر معنوی و الهی و نعمتهای برتر خداوندی.

به این چیزهایی هم که ما ها به آن پایبندیم غالبا بی اعتنا بودند، توجه نداشتند، در این راه حرکت می شود کرد همه می توانیم حرکت بکنیم، این یک راه سنگلاخ و دشوار نیست اگر چنانچه در کارهایمان همین را رعایت بکنیم که ببینیم این اقدامی که می خواهیم بکنیم، این حرفی که می خواهیم بزنیم، این حرکت خدماتی که انجام می دهیم، ببینیم اگر چنانچه برای خداست مورد رضای خداست اقدام بکنیم و اگر احساس کردیم مورد رضایت خدا نیست اقدام نکینم این ملاحظه، این دقت از همه بر می آید، از همه ما، این بر می آید. اقدام بکنیم به تدریج ما را جلو خواهد برد، ما را زلال خواهد کرد صفای ما را افزایش خواهد داد.                                         97/3/30


بیانات مهم رهبر انقلاب امام خامنه ای مد ظله العالی درباره امید به اصلاح نهایی همه‌ی امور به وسیله‌ی حضرت بقیه‌الله

رهبر انقلاب: باید تلاش کنیم که آن روز را جلو بیندازیم

🔹نیمه‌ی شعبان، مظهر امید به آینده است؛ یعنی همه‌ی امیدهایی که ما به چیزی پیدا میکنیم، ممکن است بشود، ممکن است نشود؛ امّا امید به اصلاح نهایی به‌وسیله‌ی ولیّ مطلق حضرت حق، حضرت صاحب‌‌‌‌الزّمان (عجّل‌الله تعالی فرجه و ارواحنا فداه) امید غیر قابل تخلّف است.
🔹السَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه؛ وعده‌ی تضمین‌شده‌ی خدا است؛ السَّلامُ‌ عَلَیکَ‌ اَیُّهَا العَلَمُ‌ المَنصُوبُ‌ وَ العِلمُ المَصبُوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الوَاسِعَةُ وَعداً غَیرَ مَکذُوب‌؛ این وعده‌ی تخلّف‌ناپذیر الهی است. فقط هم ما -شیعه- نمیگوییم، فقط هم ما مسلمانها نمیگوییم، [بلکه] همه‌ی ادیان عالم منتظر یک روز آن‌چنانی هستند.
🔹امتیاز کار ما این است که ما طرف را می‌شناسیم، وجودش را حس میکنیم، حضورش را قبول داریم، با او حرف‌ میزنیم، با او مخاطبه میکنیم، از او میخواهیم و او هم پاسخ میدهد به ما؛ تفاوتش این است. دیگران -مسلمانان غیر شیعه و متدیّنین غیر مسلمان- به یک چیز مبهمی معتقدند؛ ما شیعه نه؛ مشخّص است که چه میخواهیم، با چه کسی حرف میزنیم؛ [نیمه‌ی شعبان] روز امید است.
🔹عزیزان من، جوانان عزیز، کارگران عزیز! امید را قدر بدانید؛ امید را در دل نگه دارید؛ امید به عوض شدن چهره‌ی مُظلَم و تاریک و مخدوش دنیایی که امروز در زیر سلطه‌ی ابرقدرت‌ها است. بدانید و مطمئن باشید که این وضع عوض میشود، مطمئن باشید که این فضای ظلم و جُوری که امروز مشاهده میکنید در دنیا، از زورگویی، بدگویی، خباثت و رذالت -که مظهرش سران آمریکا و سران صهیونیستند، و دیگران هم کم‌وبیش همین‌جور- این بدون تردید تغییر پیدا خواهد کرد؛ این، آن امیدی است که ما داریم.
🔹ما باید کمک کنیم، از خدا بخواهیم و خودمان تلاش کنیم که آن روز را جلو بیندازیم و نزدیک کنیم ان‌شاء‌الله. ۹۷/۲/۱۰


◀️ سامانه خبری نصر در سروش👇
▶️ @nasr_ch📌



تعداد صفحات :

 | 1 |  2 | 
وصیت شهدا