حقوق زنان....
یک شهید یک صلوات
آنچه در ماه رمضان باید انجام داد...
درخواست توفيق روزه خالصانه (فسئلوا الله ربكم بنيات صادقة ...ان يوفقكم لصيامه)
درخواست توفيق تلاوت قرآن خالصانه(فسئلوا الله ربكم بنيات صادقة...، وتلاوة كتابه).
ياد گرسنگى و تشنگى روز قيامت با گرسنگى و تشنگى خود(اذكروا بجوعكم وعطشكم فيه جوع القيامة و عطشه).
صدقه به تهيدستان و نيازمندان (تصدقوا على فقرائكم ومساكينكم).
احترام به بزرگان (وقرو كباركم).
مهر و محبت به كودكان (ارحموا صغاركم).
انجام صله رحم (صلوا ارحامكم).
حفظ زبان (احفظوا السنتكم).
فرو بستن چشم از حرام (غضوا عما لايحل النظر اليه ابصاركم).
گوش ندادن به حرام (عما لايحل الاستماع اليه اسماعكم).
احسان و اکرام به يتيمان (تحننوا على ايتام الناس يتحنن على ايتاكم).
توبه از گناهان (توبوا الى الله من ذنوبكم).
دعا در هنگام نماز (ارفعوا اليه ايديكم بالدعاء فى اوقات صلواتكم).
استغفار از کارهای زشت (ايها الناس ان انفسكم مرهونة باعمالكم ففكوها باستغفاركم).
سبك کردنبار گناهان با طولانی کردن سجده ها (وظهوركم ثقيلة من اوزاركم فخففوا عنها بطول سجودكم).
افطاری دادن مؤمنان روزه دار (من فطر منكم صائما مؤمنا فى هذا الشهر كان له بذلك عندالله عتق رغبة).
نیکو کردن اخلاق (من حسن منكم فى هذاالشهر خلقه كان له جوازاً على الصراط يوم تزل فيه الاقدام).
آسان گرفتن بر خادم و کارگر(من خفف فى هذاالشهر عما ملكت يمينه خفف الله عليه حسابه).
آزار نرساندن به دیگران (من كف فيه شره كف الله عنه غضبه يوم يلقاه).
خواندن نماز مستحبی (من تطوع فيه بصلاة كتب الله له براءة من النار).
انجام فرائض و واجبات (من ادى فيه فرضا كان له ثواب من ادى سبعين فريضة فيما سواه من الشهور).
صلوات فرستادن فراوان (من اكثر فيه من الصلاة على ثقل الله ميزانه يوم تخف الموازين).
تلاوت قرآن (من تلافيه آية من القرآن كان له مثل اجر من ختم القرآن فى غيره من الشهور).
درخواست بازماندن درهای بهشت (ايها الناس ان ابواب الجنان فى هذا الشهر مفتحة، فسلوا ربكم ان لايغلقها عليكم).
درخواست بسته ماندن درهای جهنم (ابواب النيران مغلقة فسلوا ربكم ان لايفتها عليكم).
درخواست مسلط نشدن شیاطین (والشياطين مغلوقة فسلوا ربكم ان لايسلطها عليكم).
خوددارى از حرام هاى خدا (افضل الاعمال فى هذاالشهر الورع عن محارم الله عزوجل).
یادداشت: علی کفشگر فرزقی
منبع: برگرفته از خطبه پیامبر(ص) درباره ماه رمضان به نقل از تفسير حكيم، ج5، ص: 363
قرآن صدقه تلاوت قرآن ماه رمضان ماه برکت ماه استغفار
چه احساسی نسبت به رمضان باید داشته باشیم؟
آدم حسابی ها علاقه مندند هر کاری را به درستی انجام دهند. دوست ندارند اگر اثری خلق کنند ناقص و پرعیب باشد. رمضان هر سال هم، اثری است که ما از خود در عالم هستی به جای می گذاریم و حتی این اثر را در روز قیامت ملاقات خواهیم کرد. رمضان سال بعد هم، اگر به خوبی برگزار شوند جبران کاستی های این
الف) ناقص بودن اثری که از خود باقی خواهیم گذاشت
خوب می دانید که از دل شوق خوف برمی خیزد و به شوق اشتیاق است که باید از عوامل خوف ترسید و با آن عاقلانه برخورد کرد. نگرانی های ما دلیل خواهند داشت که در این مجال به برخی از عوامل این نگرانی ها اشاره خواهیم کرد.
به رمضان که با این همه حسن و زیبایی ما را مهمان خدا کرده است و خداوند متعال را میزبان ما قرار داده است چه احساسی باید داشته باشیم؟ با آن همه وعده های خوب الهی آیا تنها با شوق و شادی باید به سوی رمضان گام برداریم یا خوف و هراس هم در این میان جایی دارد؟رمضان را نخواهند کرد. هر کدام تابلوی مستقلی خواهند بود. نگرانی از اینکه مبادا این رمضان به خوبی برگزار نشود پیش این جور آدم ها رسم رایجی است و حداقل عاملی است که در کنار شوق، یک نوع نگرانی هم در ایشان ایجاد می نماید.
هر رمضان تابلوی مستقلی خواهد بود. |
ب) پایین آمدن سقف پروازی ما (کم بودن اوج آدمیت ما)
دوم اینکه اگر رمضان اوج خوب بودن ماست و ما معمولا در غیر رمضان وضعیتی بهتر از رمضان پیدا نمی کنیم و هر نمره ای در رمضان دریافت کنیم و در غیر رمضان کمتر از آن خواهیم گرفت، اینکه مبادا سقف پروازی ما پایین بیاید و اوج آدمیت ما کم باشد که یقینا با بلند نظری و همت والا منافات دارد. این دومین موردی است که شدیداً عامل نگرانی آدم هایی که بلند همتند و فرومایه نیستند خواهد بود.
ج) نگرانی از رعایت نشدن حرمت رمضان
هر چه رمضان نزد علاقه مندان به خدا، مقدس تر و عزیزتر باشد همان قدر اهمیت رعایت حرمتش و قدردانی از نعمتش عامل نگرانی آنها خواهند بود. البته معلوم است هر یک از این نگرانی ها طعم و مزه خاص خود را دارد و برخی از این نگرانی ها مانند همین مورد اساساً تلخ و تنفرانگیز نیستند و اتفاقا بسیار دلنشین و شیرین هم از آب درمی آیند مانند عاشقی که در مورد نگه داشتن هدیه معشوق خود نگران باشد که مبادا صدمه ای ببیند و به سختی از آن مواظبت می کند.
ادامه مطلب
أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ....
انسان مثل هزاران موجود دیگر که در این عالم می باشد برای اینکه مفید شود و به تکامل برسد نیازمند به تغییر و تحول است. معادن و طلای موجود در طبیعت با تغییر و تحولاتی که در کارخانه ها و کارگاه ها در آنها بوجود می آید به صورتی در می آیند که در مصالح ساختمانی و زینت آلات قابل استفاده می باشند. انسان نیز برای مفید بودن باید راه رشد و کمال را در پیش بگیرد.
قرآن به همه انسان هایی که در صدد اصلاح خود هستند به این مضمون می فرماید: پیامبر خدا را اسوه و الگوی خود در تمامی شئون زندگی قرار دهید تا به فلاح و کمال دنیوی و اخروی دست یابید: لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة.
اما برخی انسان ها بر اثر کثرت غفلت و معصیت به جایی می رسند که قلب و چشم و گوششان از کار می افتد و به دنبال پیغمبر خدا نمی روند. لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها. گاهی این انسان آنقدر از مقام انسانیت تنزل می کند که از حیوان هم پست تر میشود. أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ . برای چنین انسانهایی چون از حیوان هم پست تر شده اند، حیوانات الگو و معلم آنها می شوند تا شاید از رفتار حیوانات، عبرت و درس بگیرند.
متاسفانه در جامعه ما عفت و حیا و شرم و غیرت به یغما رفته است. زنان با عریانی و مردان با خوک صفتی و بی غیرتی خو گرفته اند.
نبودن حريم ميان زن و مرد و آزادى معاشرتهاى بى بند و بار، هيجانها و التهاب هاى جنسى را فزونى مى بخشد و تقاضاى سكس را به صورت يك عطش روحى و يك خواست اشباع نشدنى در مى آورد. غريزه جنسى غريزه اى نيرومند، عميق و «دريا صفت» است، هرچه بيشتر اطاعت شود سركش تر مى گردد، همچون آتش كه هرچه به آن بيشتر خوراك بدهند شعله ورتر مى شود.
به طور كلى در طبيعت انسانى از نظر خواسته هاى روحى محدوديت در كار نيست. انسان روحاً طالب بى نهايت آفريده شده است. وقتى هم كه خواسته هاى روحى در مسير ماديات قرار گرفت به هيچ حدى متوقف نمى شود، رسيدن به هر مرحله اى ميل و طلب مرحله ديگر را در او به وجود مى آورد.
اسلام تدابيرى براى تعديل و رام كردن اين غريزه انديشيده است و در اين زمينه، هم براى زنان و هم براى مردان تكليف معين كرده است. يك وظيفه مشترك كه براى زن و مرد هر دو مقرر فرموده مربوط به نگاه كردن است كه زن و مرد نبايد به يكديگر خيره شوند، نبايد چشم چرانى كنند، نبايد نگاههاى مملوّ از شهوت به يكديگر بدوزند، نبايد به قصد لذت بردن به يكديگر نگاه كنند. يك وظيفه هم خاص زنان مقرر فرموده است و آن اين است كه بدن خود را از مردان بيگانه پوشيده دارند و در اجتماع به جلوه گرى و دلربايى نپردازند، به هيچ وجه و هيچ صورت و با هيچ شكل و رنگ و بهانه اى كارى نكنند كه موجبات تحريك مردان بيگانه را فراهم كنند.
و از جمله دیگر دستورات اسلام این است که هر مردی باید خانواده خود را از جهنم نجات دهد يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً. غیرت مردان نسبت به حجاب دختران و زنانشان از جمله دستورات دین است که حافظ خانواده ها از آتش است.
زمانی که مردانی خوک صفت و بی غیرت، از مقام انسانیت و بندگی و عقلانیت تنزل می کنند فریاد دین بلند می شود که خروس را در غیرت، الگو و معلم خود قرار دهید و از آن درس غیرت نسبت به ناموس خود بیاموزید.( خروس اجازه نمی دهد خروسی دیگر به مرغش نزدیک شود و نگاه چپ کند). تعلّموا من الدّيك خمس خصال محافظته على اوقات الصّلوات و الغيرة و السّخاء و الشّجاعة و كثرة الطّروقة.( مکارم الاخلاق ص 293)
اسلام با احیای حجاب توسط دستوراتی که به زنان و مردان داده است مى خواهد انواع التذاذهاى جنسى، چه بصرى و لمسى و چه نوع ديگر، به محيط خانوادگى و در كادر ازدواج قانونى اختصاص يابد، اجتماع منحصراً براى كار و فعاليت باشد. برخلاف سيستم غربى عصر حاضر كه كار و فعاليت را با لذت جويي هاى جنسى به هم مى آميزد اسلام مى خواهد اين دو محيط را كاملًا از يكديگر تفكيك كند.
غیرت حجاب الگو معارف قرآن انسان حیوان
کتاب بخوانیم...
پرانتز باز، پرانتز نبسته (حجاب، نگاه، روابط زن و مرد)
جاب، نگاه، روابط زن و مرد)
مشخصات کتاب:
عنوان: پرانتز باز، پرانتز نبسته: حجاب، نگاه، روابط زن و مرد
نویسنده: محسن عباسی ولدی
ناشر: آیین فطرت
سال چاپ: 1396
بخشی از مقدمه کتاب:
به اسم رفاقت آمد، لبخند دوستی زد به پنبه و او را نشاند در کنار آتش و رفت. وقتی که برگشت، خاکستر پنبه هم بر باد رفته بود. رفت به سراغ گُل. قیافه فیلسوفانه ای به خود گرفت و اثبات کرد که خاک، زندان گل است. گل، راضی شد به رهایی و تنش را به دست او داد. او هم از خاک بیرون آوردَش و رفت. وقتی که برگشت، از گُل، چوب خشک نازکی مانده بود که آن را انداخت در همان آتشی که پنبه را سوزانده بود.
در کتاب سوم از مجموعه «از نو، با تو» از اصول اخلاقی و نقش آن ها در استحکام بنیان خانواده سخن رفته است. در این کتاب، مقصود از اصول اخلاقی، مراعات حجاب، مراقبت از نگاه و توجه به اصول شرعی و اخلاقی در ارتباط میان زن و مرد است.
«از نو با تو» را باید مجردها بخوانند تا بدانند در مسیر زندگی مشترک، چه عواملی وجود دارد که بنیان خانواده را سست می کند؛ متاهل هایی که زندگی آرامی دارند باید بخوانند تا اجازه ورود عوامل متزلزل کننده را به محیط خانواده ندهند. متاهل هایی که اختلاف جدی دارند، باید بخوانند تا راهی برای حل اختلاف های خود بیابند؛ کسانی که در آستانه طلاق هستند، باید بخوانند، شاید در تصمیم خویش بازنگری کنند. پدر و مادرها هم نباید از مطالعه این کتاب غافل بمانند تا بتوانند به استحکام هر چه بیشتر زندگی فرزندانشان کمک کنند.