تقديم به آنان که در پی کشف حقیقت‌اند.

در این قسمت به نقش عرب‌باغی در اجرای هدف انگلیس در شکست روحانیون و ضعیف کردن آنها (اسقاط فقاهت) «از لابه‌لای کتاب‌هایش» می‌پردازیم.
در کتب و تألیفات عرب‌باغی بالاخص در کتاب نجات ایران و طریق یقین هرکجا کلمة عالم‌نمایان به‌کار رفته منظور عدّه‌ای از علما و مراجع تقلید هستند.

عالم‌نمایان

گویندگان مهملات و اکاذیب

باعث شدند هر روز مردمان دسته و دسته از دین بیرون بروند.

از بس که از عالم‌نمایان مهملات و اکاذیب شنیده‌اند اغلب احکام شرع در نظر ایشان (مسلمین) کذب و بهتان شده است. و هر روز مردمان دسته‌ و دسته از دین بیرون می‌روند و بر مسلمین واقعی استهزا می‌کنند.‌(ص6).

و از جهت اشتباه و سهو بود که تقریباً یکصد سال قبل از این یکی از علماء اعلی‌الله تعالی مقامه یک کتاب ضخیم و مجلّد بزرگ در خصوص طهارت نوشت و بعد از او یک نفر از تلامذة آن مرحوم یک کتاب ضخیم‌تر از آن در طهارت مرقوم فرموده و بعد از او یک نفر از شاگردان آن مرحوم دو مجلّد بزرگتر و ضخیم‌تر از آنها در طهارت نوشت و هر یکی از آن بزرگواران تقریباً بیست سال در آن کتاب‌ها زحمت و مشقّت کشیده‌اند.[1] (ص7 و 8).

حال آنکه مسئلة طهارت و وضو و غسل و تیمّم چندان اهمیّت ندارد و در هر یکی از آنها یک آیة شریفه و یک حدیث صحیح کافی است. (ص7). و



[1]- البتّه آنان عالم بودند، و در کتاب طهارت خیلی از قواعد فقهی که در باب‌های دیگر فقه نیز به‌درد می‌خورند مطرح و بحث می‌شود. ولی نویسندة (عرب‌باغی)....از آنها سر در نمی‌آورد. (بخشی از حاشیه بر کتاب «عرب‌باغی را از لابه‌لای کتاب‌هایش باید شناخت» تألیف نگارندة، به قلم آیت‌الله آقا میرزا حسن مجد، 1387 ش.).

 

و در وضوء در آیة شریفه فرموده  فاغسلوا وجوهکم و ایدیکم الی‌المرافق  تا آخر و در تهذیب در حدیث ابن‌عباس است که وضوء دو شستن و دو مسح کردن است. (ص7).

و حقیر در اینجا طول نمی‌دهد و اکتفاء می‌کند بر یک مثال عرفی و حسّی و آن اینست که اگر کسی خواسته باشد یک مسجدی و خانة بنا کند اقلاً مدّت چند ماه باید در آن عمل بکند تا آنکه آن مسجد تمام شود و اگر دستورالعمل آنرا و نقشة همان بناء را بکسی بدهد و تعلیم نماید به یکنفر معمار در مدتّ نیم ساعت تعلیم و یاددادن تمام می‌شود. و همچنین است مثال در وضوء و غسل و غیر از آنها. (ص10).

مثلاً[1] اگر کسی وضو بسازد و یا غسل بکند در مدّت دو دقیقه تمام می‌شود و از وضوء و غسل فارغ می‌گردد. و هکذا اگر کسی خواسته باشد که دو رکعت نماز صبح بگذارد پنج دقیقه طول می‌کشد. (ص10).


[1]- این مثال مغالطه است و تمام شدن وضو در مدّت دو دقیقه دلیل بر فروعات و مسائل باب طهارت نفیاً و اثباتاً نمی‌شود. بطوریکه نمازهای یومیّه در مدّت 30 دقیقه انجام می‌گیرد. در عین حال مسائل زیادی در مورد نماز مطرح است، بطوری که در حدیث معتبر از امام(ع)آمده برای نماز چهار هزار حدّ- حکم وجود دارد. و حرف‌های این نویسنده (عرب‌باغی) داستان آن دانشمند و ... را که عکس مار را کشید و به مریدان خود نشان داد به ذهن می‌اندازد. (بخشی از حاشیه بر کتاب «عرب‌باغی را از لابه‌لای کتاب‌هایش باید شناخت»، تألیف نگارنده، به قلم آیت‌الله آقامیرزا حسن مجد، 1387 ش.).

 




نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 14 اسفند 1393 ،11:47 AM توسط محمدرضا آبرون | نظرات (0)
آخرين مطالب ارسال شده

تمامي حقوق مادي و معنوي عرب باغی را از لابه لای کتاب هایش باید شناخت براي محمدرضا آبرون محفوظ مي باشد!

طراحي قالب توسط : WWW.RASEKHOON.NET