۲۰ توصیه شیخ عباس قمی به مداحان/ اسرار آل محمد(ص) را در منبر فاش نکنید

۲۰ توصیه شیخ عباس قمی به مداحان/ اسرار آل محمد(ص) را در منبر فاش نکنید

مؤلف مفاتیح الجنان بیست توصیه به روضه‌خوانان اهل بیت(ع) دارد. شیخ عباس قمی در یکی ازاین سفارش‌ها آورده است: اسرار آل محمد(ص) را در منبر فاش نکنید، زیرا ممکن است عامه مردم ظرفیت درک مقامات آنان را نداشته باشند و انکار آن کنند.

خبرگزاری فارس: ۲۰ توصیه شیخ عباس قمی به مداحان/ اسرار آل محمد(ص) را در منبر فاش نکنید
 

*توصیه‌های بیست گانه شیخ عباس قمی به روضه‌خوان‌ها

بر اهل منبر و روضه‌خوان‌هاست که در کار خویش اموری را پاس دارند تا در زمره بزرگ ‌شماران شعائر الهی قرار گیرند و بر ارشاد و هدایت بندگان خدا توفیق یابند.

1ـ اخلاص و دوری از ریا

از پیامبر اسلام(ص) روایت شده است: ترسناک‌ترین چیزی که از آن بر شما بیم دارم: شرک کوچک است. گفته شد: ای پیامبر خدا! شرک کوچک چیست؟ فرمود: ریا، سپس فرمود: خدا در
 

ادامه مطلب


[ چهارشنبه 26 فروردین 1394  ] [ 3:17 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

جواب عارفانه علامه طباطبایی(ره) به یک جوان دهه پنجاهی

جواب عارفانه علامه طباطبایی(ره) به یک جوان دهه پنجاهی

مرحوم علامه طباطبایی(ره) گفت: هر روزه طرف صبح که از خواب بیدار می‌شوید، قصد جدی کنید که هر عملی پیش آید، رضای خدا را مراعات خواهم کرد. آن وقت در هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، نفع آخرت را منظور خواهید داشت.

خبرگزاری فارس: جواب عارفانه علامه طباطبایی(ره) به یک جوان دهه پنجاهی
 

نامه علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره) به یک جوان 22 ساله اشاره می‌شود:

*نامه یک جوان دهه پنجاهی به علامه

محضر مبارک آیت‌الله العظمی جناب آقای طباطبایی

سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

جوانی هستم 22 ساله که تنها ممکن است شما باشید به این سؤال من پاسخ بگویید، در محیط و شرایطی زندگی می‌کنم که هوای نفس و آمال بر من تسلط فراوان دارند و مرا اسیر خود ساخته‌اند و سبب باز ماندن من از حرکت به سوی الله شده‌اند، در خواستی که از شما دارم، این است که بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار

 


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 26 فروردین 1394  ] [ 3:15 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آیت‌الله بهجت: رساله را بخوانید و بفهمید و به آن عمل کنید

آیت‌الله بهجت: رساله را بخوانید و بفهمید و به آن عمل کنید

آیت‌الله بهجت(ره) در نامه‌ خود در تیرماه ۱۳۷۷ می‌نویسد: همه می‌دانند که «رساله عملیّه»‌ را باید بنگرند و بخوانند و بفهمند و عمل کنند و حلال و حرام را با آن تشخیص بدهند؛ پس نمی‌توانند بگویند: «ما نمی‌دانیم چه بکنیم و چه نکنیم».

خبرگزاری فارس: آیت‌الله بهجت: رساله را بخوانید و بفهمید و به آن عمل کنید

به دستورالعمل بهجت عرفا، آیت‌الله محمدتقی بهجت اشاره می‌شود:  

*نصیحتی برای جمعی از مؤمنان از قرائت روزانه قرآن تا زیارت کردن مشاهد مشرفه

بسمه تعالی

الحمدلله وحده، والصلاه علی سید انبیائه و علی آله الطیبین و اللعن علی اعدائهم اجمعین.

جماعتی از مؤمنین و مؤمنات، طالب نصحیت هستند، بر این مطالبه، اشکالاتی وارد است، از آن جمله:

 


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 26 فروردین 1394  ] [ 3:11 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

چشم ببند تا بینا شوی

نامه‌های عرفانی/۴
چشم ببند تا بینا شوی/ ۱۵ دستورالعمل عرفانی علامه حسن‌زاده آملی

علامه حسن‌زاده آملی در نامه‌ خود با اشاره به ۱۵ دستورالعمل عرفانی می‌نویسد: کام حیوانی را به بی‌زبان‌ها گذار، اهل بیان باش، خاموش باش تا گویا شوی، چشم ببند تا بینا شوی، پیامبر(ص) فرمود: «غُضُّوا اَبْصارَکُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ».

خبرگزاری فارس: چشم ببند تا بینا شوی/ ۱۵ دستورالعمل عرفانی علامه حسن‌زاده آملی

 

 

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، امروز عرفان‌های بدلی و نوظهور برخاسته از فرهنگ‌های بیمار و وارداتی آفتی شده است که روح و جان جوانان پاک کشور ما را تهدید می‌کند و پدیده‌ای است که می‌رود فراگیر شود، در این میان عدم ارائه مطلوب عرفان حقیقی شریعت اسلامی به جوانان که سرشار از سرچشمه ناب وحی و الهام معصومان است، راه را برای گرایش آنان به عرفان‌های کاذب هموار ساخته است.

به مناسبت ماه مبارک رمضان،‌ ماهی که دل‌های مؤمنان و جوانان به سوی سرچشمه حق و حقیقت گرایش دارد، بر آن شدیم به دستورالعمل‌های عارفانه اساتید اخلاق از لابلای نامه‌های عارفانه آن‌ها بپردازیم که در ادامه به نامه‌ای از علامه حسن‌زاده آملی اشاره می‌شود:


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 26 فروردین 1394  ] [ 3:06 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

بی انصاف سه بار گفتم خدا میرسونه باور نکردی

گفتم: عباس آقا با این درآمدت زندگیت میچرخه؟
گفت: خدا رو شکر ،کم وبیش میسازیم.خدا خودش میرسونه.
گفتم : حالا ما دیگه غریبه شدیم لو نمیدی ؟!
گفت: نه یه خورده قناعت میکنم گاهی اوقات هم کار دیگه ای جور بشه انجام میدم ،خدا بزرگه نمیذاره دست خالی بمونم.
گفتم: نه. راستشو بگو
گفت: هر وقت کم آوردم یه جوری حل شده.خدا رزاقه، میرسونه ...
گفتم: ای بابا ما نامحرم نیستیم. راستشو بگو دیگه!
گفت: توفکرکن یه تاجر یهودی توی بازار هست هر ماه یه مقدار پول برام میاره کمک خرجم باشه.
گفتم: آهان. ناقلا دیدی گفتم. حالا شد یه چیزی. چرا از اول راستشو نمیگی؟
گفت : بی انصاف سه بار گفتم خدا میرسونه باور نکردی یک بار گفتم یه یهودی میرسونه باور کردی.
یعنی خدا به اندازه یه یهودی پیش تو اعتبار نداره ..؟!

یه پیری بود توهمین تهرون که میگفت: هروقت گرفتاریم به همه رومیزنیم وقتی کسی کار ازدستش برنمیادمیگیم بریم درخونه خدا رو هم بزنیم شایدکاری کرد! شایدخدایی باشه!
هی سجده میکنیما ولی هنوزخوب باورنداریم که یکی اون بالاهست که حواسش به ماست ..
تااین شک به یقین نرسه همه خدات میشن الا خدا ...

حاج اسماعیل دولابی (ره)


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:18 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

اولین ذکر که آقای قاضی به شاگردانش یاد داد

مرحوم استاد علامه طباطبایى فرمودند كه استادمان مرحوم قاضى، اول دستورى كه مى دادند ذكر یونسىه بود لا اله الا الله انت سبحانك انى كنت من الظالمین.


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:16 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ذکری برای محافظت از ایمان و فتنه هایی از آخر الزمان

" يا الله يا رحمان يا رحيم، يا مقلّب القلوب ثبّت قلبي على دينك "
توصیه آقای بهجت به مداومت بر این ذکر برای تثبیت ایمان و حفظ از فتنه های آخرالزمان


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:15 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

گناهاني که نمي گذارد نعمت به انسان برسد

گناهاني که نمي گذارد نعمت به انسان برسد: اظهار فقر و احتياج، خواب ثلث اول شب که باعث از دست رفتن نماز است، خوابيدن تا قضا شدن نماز صبح، کوچک شمردن نعمت، وشکايت و گلايه از حضرت معبود عزو جل
(امام سجاد عليه السلام)


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:13 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

اراده کنید تا موانع گناه فراهم شود

اگر سالک بداند که در شناخت پروردگار چه چیزی نهفته است دیگر به زرق و برق دنیا اهمیت نمیدهد.

اگر اراده کنی که خودت را حفظ بکنی پروردگار هم در هنگام ارتکاب به معاصی برای تو ایجاد مانع میکند.

آیت الله حق شناس(ره)


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:13 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

خدا کند در ما عشقی پیدا شود

خدا کند در ما عشقی پیدا شود به مجموع قرآن و عترت، تا اوّلاً بتوانیم یگانگی قرآن و عترت و معجون مرکّب از آن دو را بیابیم؛ و ثانیاً در مقام پیروی و عمل، با توجه به آن دو و بر محور آن دو، طواف عاشقانه بنماییم و بدانیم که آنها از هر معشوقی بیشتر شایستۀ عشق ورزی هستند. 
[در محضر بهجت:1/33]

 

 


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:12 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

هر دری را باید کوبید تا مگر یکی باز شود

هر دری را باید کوبید تا مگر یکی باز شود 
نامه علامه طباطبایی قدس سره به مرحوم علامه حسینی تهرانی در زمانی که به نجف مشرف شده بودند:
بعرض مبارک میرساند
با بعضی اشخاص مهذب و مردان خدا نیز رابطه داشته باشید 
درس و تحصیل بی خدا مثل راهی است که از جاده پرت بیافتد 
شکایتی که از بی حالی فرموده اید حق است و کانه روزبروز دائره توفیق تنگتر و افق معنویات تاریکتر میشود مع ذلک نباید سستی و کسالت به خرج داد بلکه با سرمایه رجاء وتوشه توکل خود را به این دریا زد تا شاید دستی از غیب برون آید و کاری بکند 
عنایات خداوندی روی محاسبات ماها کار نمیکند هر دری را باید کوبید تا مگر یکی باز شود 
جنابعالی فعلا در آستان پاک علوی علیه افضل السلام پناهگاهی دارید وغرق نعمتیداین را در نظر بگیرید که همیشه این فرصت را به شما نخواهند داد و فی ذلک کفایه
عجاله به این موارد اهتمام ورزید و درصف مردان کار جایگزین شوید و گهگاهی از ارادت کیشان یادی بنمایید
فکر درموت و فکردرنفس
مراقبه به تمام معنی
قرائت قران بطوری که قاری راغیر و خود را مستمع بداند
نوافل لیلیه و نهاریه
قرائت سوره ص در شب جمعه
نماز حضرت حجت عج در نیمه شب جمعه
قرائت 100 بار سوره قدر درشب جمعه و 100 بار در آخر عصر جمعه
قرائت مسبحات عند النوم
ذکر باید با شرائط گفته شود و شرائط آن صمت و جوع و سهر و عزلت و ذکری به دوام است
بخور کندر که در حال ذکر دود میکننددر تلطیف محل ذکر و دورکردن موانع اثر محسوس دارد 
امیدوارم وجود مقدس عای پیوسته قرین عافیت و موفقیت باشد و در اوقات و اماکن شریفه از دعای خیر فراموش نفرمایید 
والسلام علیکم و رحمه الله برکاته
محمد حسین طباطبایی
4/10/44


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:11 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

«نخست تخلق به اخلاق فاضله سپس ورود به عرفان اسلامی»

«نخست تخلق به اخلاق فاضله سپس ورود به عرفان اسلامی»

یک اشتباه بزرگ برای عده فراوانی از مردم در حرکت عرفانی بوجود می آید که باید از آن اجتناب شود. آن اشتباه اینست که بجهت جاذبیت شدیدی که عرفان مخصوصا در متون شعری و نثری ادبیات فارسی دارد ، عده ای فراوان از مردم پیش از گردیدن اخلاقی به گردیدن عرفانی جهش می کنند و با این بلوغ زودرس که باید گفت: بلوغ نابهنگام است روح خود را در معرض نوسانات و قبض و بسط های مجازی قرار می دهند .

و بدانجهت که تکلیف خود را با « جهان هستی و خویشتن» به خوبی تصفیه و تنظیم ننموده اند ، به پرتگاه های یأس و نومیدی و افسردگی سقوط می کنند . 

اگر ما عرفان اسلامی را به گردیدن تکاملی در جاذبه ربوبی تفسیر نماییم ، [و حتما چنین است] این گردیدن بدون آمادگی روح به هیچ وجه امکانپذیر نخواهد بود. 

لذائذ وجد و حال و هیجان عرفانی بدون پاک کردن درون از رذائل و کثافت های اخلاقی ، با لذت اپیکوری هم ریشه می باشند . مادامیکه حسادت و بخل و انحصارگرائی در امتیازات و خودخواهی با انواع گوناگونش و اسارت در زنجیر احساسات خام و زودگذر و مطلق دیدن آرمانهای شخصی و تعدی و کبر و نخوت که گاهی در صورت تواضع شدید جلوه گر می گردد و محبوبیت پرستی و شهرت خواهی از درون آدمی منتفی نگردند ، ادعای گردیدن عرفانی و وصول به عرفان واقعی اسلامی ، خلاف واقع بوده و خود همین ادعا با وجود آن رذائل درونی ، یکی از تباه کننده ترین رذائل است که به تنهائی برای رکود یک روح کفایت می کند.

(ترجمه و تفسیر نهج البلاغه - علامه محمدتقی جعفری
ج 14 - تفسیر خطبه هشتاد و هفتم)

 

ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:10 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نماز چند سوال عرفانی از ایت ا... بهجت در مورد نماز

نماز  چند سوال عرفانی از ایت ا... بهجت در مورد نماز  

سوال : چه کنیم تا نماز صبح مان قضا نشود..؟ چون گاهی نمازمان قضا میسوال شود و ما ناراحت می شویم. جواب:کسی که باقی نمازهایش را در اول وقت بخواند خدا او را برای نماز صبح بیدار میکند.  

سوال: برای توفیق نماز شب چه کنیم؟ جواب:با قرائت آیه آخر سوره کهف و اهتمام به این امر و اگر علاج نشد تقدیم بر نصف شود.  

سوال: برادری دارم که به هیچ وجه نماز نمی خواند و رفیق ناباب دارد و هرچه او را موعظه می کنیم گوش نمی دهد... لطفا یک راه صحیح نشان دهید؟ جواب:بعد از نماز جعفر طیار (ع) برای هدایتش دعا کنید و در سجده آخر برای این مقصد دعا نمایید و اشک بریزید.

 سوال:چه کنیم تا در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ جواب:وقتی وارد نماز می شوید هنگام خواندن حمد و سوره به معنای آن توجه کنید تا ارتباظ حفظ شود.  

سوال:برای ازدیاد محبت به حضرت ولی عصر (عج) چه کنیم؟ جواب:گناه نکنید و نماز اول وقت بخوانید.

 سوال:برای تقرب هر چه بیشتر به پروردگار چه باید کرد؟ جواب:ترک معصیت در اعتقادات و عملیات و نماز اول وقت کافی و وافی است برای وصول به مقامات عالیه..اگر چه هزار سال باشد  

سوال:برای حل مشکلات پیچیده چه کنیم؟ جواب:مداومت بر نماز جعفر طیار(ع) داشته باشید.


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:10 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نماز چند سوال عرفانی از ایت ا... بهجت در مورد نماز

نماز  چند سوال عرفانی از ایت ا... بهجت در مورد نماز  

سوال : چه کنیم تا نماز صبح مان قضا نشود..؟ چون گاهی نمازمان قضا میسوال شود و ما ناراحت می شویم. جواب:کسی که باقی نمازهایش را در اول وقت بخواند خدا او را برای نماز صبح بیدار میکند.  

سوال: برای توفیق نماز شب چه کنیم؟ جواب:با قرائت آیه آخر سوره کهف و اهتمام به این امر و اگر علاج نشد تقدیم بر نصف شود.  

سوال: برادری دارم که به هیچ وجه نماز نمی خواند و رفیق ناباب دارد و هرچه او را موعظه می کنیم گوش نمی دهد... لطفا یک راه صحیح نشان دهید؟ جواب:بعد از نماز جعفر طیار (ع) برای هدایتش دعا کنید و در سجده آخر برای این مقصد دعا نمایید و اشک بریزید.

 سوال:چه کنیم تا در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ جواب:وقتی وارد نماز می شوید هنگام خواندن حمد و سوره به معنای آن توجه کنید تا ارتباظ حفظ شود.  

سوال:برای ازدیاد محبت به حضرت ولی عصر (عج) چه کنیم؟ جواب:گناه نکنید و نماز اول وقت بخوانید.

 سوال:برای تقرب هر چه بیشتر به پروردگار چه باید کرد؟ جواب:ترک معصیت در اعتقادات و عملیات و نماز اول وقت کافی و وافی است برای وصول به مقامات عالیه..اگر چه هزار سال باشد  

سوال:برای حل مشکلات پیچیده چه کنیم؟ جواب:مداومت بر نماز جعفر طیار(ع) داشته باشید.


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:10 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

چگونه نفی خواطر کنیم

علامه طباطبایی ره می فرمایند: «اکثر افرادی که موفق به نفی خواطر شده و توانسته اند ذهن خود را پاک و صاف نموده و از خواطر مصفا کنند و بالاخره سلطان معرفت برای آنان طلوع نموده است، در یکی از این دو حال بوده است:

اول: در حین تلاوت قرآن مجید و التفات به خواننده آن، که چه کسی در حقیقت قاری قرآن است و در آن وقت برای آنان منکشف می شده است که قاری قرآن خداست - جل جلاله . - دوم: از راه توسل به حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، زیرا آن حضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا عنایتی عظیم است . (محمد حسین حسینی طهرانی، رساله لب اللباب، تهران، انتشارات حکمت، ص 159)


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:09 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

رحلت ایت الله حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی (بسیارجالب)

رحلت ایت الله حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی

دیشب ، در عالم رؤ یا، مرحوم حاج شیخ عباس محدث قمى را دیدم که گفت : بیا که ما در انتظار توایم . روز دیگر به رئیس بیمارستان فرمود: مرگ من نزدیک است و اگر فوت من در این بیمارستان اتفاق افتد، ازدحام مردم نظم اینجا را درهم خواهد ریخت ، لذا مصمم شده ام که از بیمارستان به خانه روم و اصرار رئیس در نگهداشتن ایشان سودى نبخشید و بالاخره به منزل یکى از ارادتمندان خود، آقاى حاج عبدالحمید مولوى منتقل و بسترى شدند و یکماه آخر عمر را در منزل ایشان بسترى بودند. تا آنکه دعوت حق را لبیک اجابت گفتند.

دو هفته پیش از رحلت آن مرد بزرگوار، شبى در خواب دیدم که به زیارت بقعه عارف بزرگ ، شیخ مؤ من که هم اکنون در مشهد به گنبد سبز مشهور است رفتم . پدرم را دیدم که با شیخ مؤ من در گفتگو است . چون من وارد شدم ، پدرم از شیخ درخواست کرد که براى من دستورى فرماید تا توفیق تهجد و نماز شب داشته باشم . چون پیر خواست چیزى ، به من بگوید، پدرم گفت : اکنون چند روزى صبر کنید.

بارى ، آنچه در خواب دیده بودم ، براى پدرم گزارش کردم فرمود: آرى ، دیگر چیزى از عمر من باقى نمانده است .

در نیمه شبى ، حال ، پدرم سخت شد، طبیبان ، بعیادتش آمدند و پس از معاینات پزشکى ، اعلام کردند که بیمار از دنیا رفته است ، لیکن با شگفتى فراوان ، قلب پدرم ، پس از توقف دوباره ، بکار افتاد و روز بعد یکى از پزشکان معالجش که دکتر سید ابوالقاسم قوام نام داشت به من اظهار کرد: پدرت دیشب درگذشت ولى مجددا به زندگى بازگشت .

پس از این حادثه ، فرداى آن روز چون اطاقى ، خالى از اغیار شد، پدرم فرمود: شب گذشته روح از بدنم مفارقت کرد و به خدمت امام رضا علیه السلام مشرف شدم و وسیله استاد خود مرحوم حاج محمد صادق از امام تقاضا کردم که براى تکمیل وصایاى خود، یک هفته مهلت داده شوم . امام اجازت فرمودند: اما قدغن کردند که دیگر چنین درخواستى نکنم . سپس فرمودند: در این مدت شبها از نزد من دور نشو و مراقب حال من باش .

رفته رفته اثر بهبودى در حال پدرم پدید آمد، اما ناگهان روز چهارشنبه حال ایشان به وخامت گرایید و دستهایشان متورم گشت و پزشکان از این تغییر حالت ناگهانى دچار تعجب شدند. دیگر جز سادات اجازه عیادت پدرم را نداشتند.

خلاصه در آن وقت بود که اظهار داشتند: من صبح یکشنبه خواهم مرد و پس از آن وصایاى خویش را به شرح زیر به من فرمودند:

و لقد وصینا الذین اوتواالکتاب من قبلکم و ایاکم ان اتقوا الله (۱۷).

یعنى هر آینه سفارش کردیم به پیامبران پیش از شما و به شما نیز که مؤ کدا از خداى بپرهیزید و تقوى پیشه سازید.

نیست جز تقوى در این ره توشه اى
نان و حلوا را بنه در گوشه اى

بالتقوى بلغنا ما بلغنا، اگر در این راه ، تقوى نباشد، ریاضات و مجاهدات را هرگز اثرى نیست و جز از خسران ، ثمرى ندارد، و نتیجه اى جز دورى از درگاه حق تعالى نخواهد داشت . حضرت على بن الحسین علیهماالسلام فرمایند: ان العلم اذا لم یعمل به لم یزدد صاحبه الاکفروا و لم یزدد من الله الا بعدا (۱۸) اگر آدمى یک اربعین به ریاضت پردازد، اما یک نماز صبح از او قضا شود، نتیجه آن اربعین ، هباء منثورا خواهد گردید بدان که در تمام عمر خود تنها یک روز، نماز صبحم قضا شد. پسر بچه اى داشتم شب آن روز از دست رفت و سحرگاه ، مرا گفتند که این رنج فقدان را به علیت فوت نماز صبح ، مستحق شده اى . اینک اگر شبى ، تهجدم ترک گردد، صبح آن شب ، انتظار بلایى مى کشم .

بدان که انجام امور، مکروه موجب تنزل مقام بنده خدا مى شود و به عکس ‍ اتیان مستحبات مرتبه او را ترقى مى بخشد، بدان که در راه حق و سلوک این طریق ، اگر به جایى رسیده ام ، به برکت بیدارى شبها و مراقبت در امور مستحب و ترک مکروهات بوده است . ولى اصل و روح همه این اعمال ، خدمت به ذرارى ارجمند رسول اکرم صلى الله علیه و آله است .

اکنون پسرم ، ترا به این چیزها وصیت و سفارش مى کنم :

اول : آنکه نمازهاى یومیه خویش را در اول وقت آنها به جاى آورى .

دوم : آنکه در انجام حوایج مردم ، هر قدر که مى توانى ، بکوشى ، و هرگز میندیش که فلان کار بزرگ از من ساخته نیست ، زیرا اگر بنده خدا در راه حق ، گامى بردارد، خداوند نیز او را یارى خواهد فرمود.

در اینجا عرضه داشتم : پدر جان ، گاه هست که سعى در رفع حاجت دیگران ، موجب رسوایى آدمى مى گردد.

فرمودند: چه بهتر آنکه آبروى انسان در راه خدا بر زمین ریخته شود.

سوم : آنکه سادات را بسیار گرامى و محترم شمارى و هرچه دارى ، در راه ایشان صرف و خرج کنى و از فقر و درویشى در اینکار پروا منمایى . اگر تهیدست گشتى ، دیگر تو را وظیفه اى نیست .

چهارم : به آن مقدار تحصیل کن که از قید تقلید وارهى .

در این وقت از خاطرم گذشت که بنابراین لازم است که از مردمان کناره گیرم و در گوشه انزوا نشینم که مصاحبت و معاشرت آدمى ، را از ریاضت و عبادت و تحصیل علوم ظاهر وباطن باز میدارد، اما ناگهان پدرم چشم خود بگشودند و فرمودند: تصور بیهوده مکن ، تکلیف و ریاضت تو تنها خدمت به خلق خدا است .

نشان از بی نشانها //علی مقدادی


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:09 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

اعمال خوب توفیق الهی

از درون کلی پیش رفته و اهله هااا. ولی میگه ما که اهلش نیستیم ! 
این حیله نفسته که ما اهلش نیستیم. یا مثلا میگه: ای بابا نماز ما که نماز نیست.
خوب تورو کی وا داشت پاشی وضو بگیری وایسی سر نماز؟ 

آنقدر محكم نگيد نه اصلاح شدني نيستم!
نمازم قبول نيست!
عبادتم مقبول نيست!
اوني كه ازون اول توفيق وضو و حركت به سمت اصلاح رو داده، قبول كرده كه توفيقشو داده

کار رو از خودت نبین. دست اون رو تو کار ببینی اونوقت میبینی اهل هستی .. 
گفتیم و فی انفسکم یعنی ولایت امیرالمومنین تو نفست هست. خوب یعنی از درون اهلی دیگه .. منتهاش بشر اونجا وقت صرف نکرده. هی پشت گوش میخارونه تا بخواد پیش بره..... 
فرمود خوبیهای نفست رو خوب نگاه کن ببین خدا درش دخالت داره. در عباداتت و در اعمالت دست کسی دیگه در کاره. در کنه عبادتت ربوبیت خوابیده.. 
نگو اهلش نیستم. بجاش " خواستت رو درست کن.."
خواست رو ببربالا و پرورشش بده و راست و ریستش کن که مطابق رحمان باشه...

حاج محمد اسماعیل دولابی (ره


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:07 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

فقط یک راه دارد و آن آزاد شدن از افکار مادی است(برگرفته از نامه زیبای علامه طباطبایی (ره) به فرزندش)

فقط یک راه دارد و آن آزاد شدن از افکار مادی است..
بعضی گمان می کنند که اول باید حالت توحید و خلوص بیاید تا انسان از غم و افسردگی نجات پیدا کند؛ ولی مطلب کاملا برعکس است ! انسان باید ابتدا از مسائل مادی بگذرد و سود و زیان در نظر او یکسان گردد تا روزنه ای از توحید و خلوص در قلب او باز شود. کسی که دلش از افکار پریشان مادی مالامال است و ظرف روحش از غم ها و غصه های جانکاه مملو است، امکان ندارد که با خدا ارتباط حقیقی پیدا کند. باید از تمام غم ها خالی شد تا غم او و فکر او در روح پیدا شود. حافظ می گوید:
چون غمت را نتوان یافت به جز در دل شاد
ما به امید غمت ،خاطر شادی طلبیم ..
کسی که وقتی سودی نصیبش می شود، بی اختیار می گردد و خودش را گم می کند، امکان ندارد وقتی ضرر کرد، ناراحت نشود؛ این آدم دائما در حال اضطراب است..
حضرت علی علیه السلام می فرماید: و من استشعر الشغف بها ملات ضمیره اشجانا لهن رقص علی سویداء قلبه هم یشغله و غم یحزنه کذلک حتی یوخذ بکظمه
کسی که وقتی دنیا به او رو می آورد، خوشحال می شود، باطن روحش همیشه گرفتار غصه ها و غم های جانکاه خواهد بود و فکر آینده و غم گذشته تا دم مرگ آزارش می دهد. این آدم- که اسیر نفع و ضرر و اقبال و ادبار مردم می باشد- چگونه ممکن است راهی به توحید و خلوص پیدا کند؟!
پس اگر بخواهیم از صفت خلوص بهره مند شویم، فقط یک راه دارد و آن آزاد شدن از افکار مادی است..
برگرفته از نامه زیبای علامه طباطبایی (ره) به فرزندش


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:06 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

باز هم نماز شب

نماز شب را مقید باش کاری هم به کار کسی نداشته باش این گنج است
همه عاشق گنجند ولی هر کسی استعداد و توان دنبال گنج رفتن را ندارد 
مرحوم فیاض
آقای دولابی :ایشان مظهر سیر خلق به خالق است


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:04 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نماز مانند لیمو شیرین است، هر چه از وقت فضیلت(اول وقت) دورتر شود تلخ تر می شود

ماز مانند لیمو شیرین است، هر چه از وقت فضیلت(اول وقت) دورتر شود تلخ تر می شود...
هر کس عادت به تاخیر نمازها کرده است:
خود را برای تاخیر در همه ى امور زندگی آماده کند؛
تاخیر در ازدواج ، تاخير در اشتغال ، تاخیر در تولد اولاد ، تاخير در سلامتی و عافیت!
هر قدر که امور نمازت منظم باشد
امور زندگیت هم تنظيم خواهد شد!
مگر نمیدانی که رستگاری و سعادت با نماز قرین گشته است؟!
"حی ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺼــــــــﻼﺓ حی ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻔـــﻼﺡ"
پس چگونه از خداوند طلب توفیق داری
در حالیکه حق او را بدرستی ادا نمیکنی؟!
اگر سعادت دنيا و آخرت ميخواهيم
تلاش کنيم نمازمان را درست بخوانیم.
نماز مانند لیمو شیرین است، هر چه از وقت فضیلت(اول وقت) دورتر شود تلخ تر می شود..


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:04 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]