ملكه پرهیز از فحشاء و منكر

ملكه پرهیز از فحشاء و منكر 
خواهى گفت چطور نماز از فحشاء و منكرات نهى مىكند؟ در جواب مىگوییم این عمل مخصوصا كه بنده خدا آن را در هر روز پنج بار به جا بیاورد، و همه عمر ادامه دهد، و مخصوصا در وقت مناسب نسبت به آن اهتمام بورزند، طبعا با گناهان كبیره سازش ندارد.
...پس اگر انسان مدتى كوتاه بر نماز خود پایدارى كند، و در انجام آن تا حدى نیت صادق داشته باشد، این ادامه در مدت كوتاه به طور مسلم باعث مىشود كه ملكه پرهیز از فحشاء و منكر در او پیدا شود.
بازدارى از گناه اثر طبیعى نماز است، چون نماز توجه خاصى است از بنده به سوى خداى سبحان، لیكن این اثر تنها به مقدار اقتضاء است، نه علیت تامه، تا تخلف نپذیرد، و نمازگزار دیگر نتواند گناه كند، نه، بلكه اثرش به مقدار اقتضاء است، یعنى اگر مانع و یا مزاحمى در بین نباشد اثر خود را مىبخشد، و نمازگزار را از فحشاء بازمىدارد.»
ترجمه المیزان، ج16، ص198
علامه سید محمد حسین طباطبایی رحمة الله علیه


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:02 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نماز شب را ترک نکنید.

نماز شب را ترک نکنید. 
نماز شب کلید حل همه مشکلات زندگی است. مردم خیلی تلاش می کنند اما نتیجه و مقصود خود را نمی یابند. زیرا کلید را نیافته اند.

اما اینکه بعضی می گویند نماز شب با خواب انسان منافات دارد ، تهمت به نماز شب است! زیرا نماز شب با خواب منافات ندارد بلکه با وقت خواب منافات دارد. 

شما می توانید به مقدار یک ربع ساعت که نماز شب از خوابتان می گیرد چهار ربع ساعت بعد از طلوع آفتاب بخوابید....
آیت الله بهجت

 


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:01 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

فضیلت نماز وتیره

علامه حسن زاده آملى (حفظه الله) میفرمودند :
شب جمعه هفتم ماه شعبان 1387 ه ق در محضر مبارك جناب استاد علامه طباطبايى صاحب الميزان تشرف حاصل كرده بودم، عرض نمودم حضرت آقا امشب شب جمعه و شب عيد است لطفى بفرماييد. فرمودند سوره مباركه ص و القرآن ذى الذكر را در نمازهاى وتيره بعد از حمد بخوانيد كه در حديث است سوره ص از ساق عرش نازل شده است.
سپس فرمودند من در مسجد سهله در مقام ادريس نماز مىخواندم در نماز وتيره سوره مباركه ص را قرائت مىكردم كه ناگهان ديدم از جاى خود حركت كردم ولى بدنم در زمين است بقدرى با بدنم فاصله گرفتم كه او را از دورترين نقطه مشاهده مىكردم تا پس از چندى به حال اول خود برگشتم. و وقت ديگر نهر آب ديدم كه در روايت آمده است ص نهر فى الجنة.
حقير گويد كه چون در مقام ادريس نبى عليه السلام نماز مى خواند و خداى متعال در شاءن وى فرمود و رفعناه مكانا عليا، آن رفعت و صعود روى آورده است . و مناسبات زمانى و مكانى براى حالات و واردات انسان عجيب است .
______________________________________
داستان هاى عارفانه ، ص 23
حيات عارفانه فرزانگان، حکایت 64
هزار و يك نكته ، نكته 698
______________________________________
نماز وتیره نافله نماز عشاست، دو رکعت است که بعد از نماز عشا به صورت نشسته خوانده می شود. نماز گزار نیت می کند دو رکعت نماز وتیره بجا می آورم قربة الی الله، سپس حمد و سوره را می خواند، رکوع و سجود را انجام می دهد و رکعت دوم را نیز به همین کیفیت بجا می آورد و می تواند قنوت را بعد از حمد سوره بخواند و بعد از دو سجده تشهد و سلام را می خواند.


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

يك كاسه حليمي در دست يك يتيمي

يك روز به يكي از رفقا كه سرشار وجد و حال بود و واردات معنويه اش جالب بود ، چون از ايشان ( آقاي حداد ) تقاضائي نمود ، با تبسم مليحي به او فرمود :

يك كاسه حليمي در دست يك يتيمي 
ميخورد و ناله ميكرد : اي واي روغنش كو ؟!

و ميفرمودند : هيچكس را از رحمت خدا نبايد محروم كرد ، چرا كه كار به دست ما نيست ؛ به دست اوست سبحانه و تعالي . اگر كسي به شما التماس دعا گفت ، بگو : دعا مي كنم . اگر گفت : آيا خدا گناه مرا مي آمرزد ، بگو : مي آمرزد . وقس عليه فَعلَلَ و تَفَعلَلَ . وقتي كار به دست اوست چرا انسان از دعا كردن بخل بورزد؟ چرا زبان به خير و سعه نگشايد ؟ چرا مردم را از رحمت خدا نوميد كند ؟
هميشه بايد انسان مثل پدر باشد كه به اطفال گرسنه و پريشان خود نويد ميداد ، نه مثل آن مادر كه بر وعده و نويد هم بخل مي ورزيد .
پدري در كربـلا بچه هاي بسيار داشت ، و در نهايت فـقر و پريـشاني زيست مينمودند در اطاقشان يك حصير خرمائي بود و بس . نه لحافي ، نه تشكي و نه متكائي . پيوسته ايشان در عسرت و تنگدستي و گرسنگي روزگار ميگذراندند ، و هر چند ماه يكبار هم نمي توانستند آبگوشتي بخورند .
باري ، يك شب كه پدر به منزل آمد و اطفال را گرسنه يافت شروع كرد به نويد دادن كه اي بچه هاي من غصه نخوريد ، صبر كنيد تابستان كه بشود من سر كار ميروم و پول فراواني به دست مي آورم ، آنوقت شما را سوار عَرَبانَه (درشكه) مي كنم و براي مادرتان با بقيه اهـل منزل يك عربانه عليحده مي گيرم و همه را سوار ميكنم . اول ميبرم به زيارت سيد الشهـداء عليه السلام ، بعد با همان عربانه ميبرم به زيارت أباالفضل العباس عليه السلام . بعد سوار عربانه مي شويم و مي آئيم در فندق ... براي هر يك از شما جداگانه يك بشقاب چلو كباب ميخرم و ميگويم براي شما هر يك ، يك كاسه ترشي هم بياورد . بعد از اينكه اينها را صرف كرديد ، باز با عربانه ميبرم شما را به محل پرتقال فروشي و هر چه بخواهيد پرتقال ميخرم ، و سپس پرتقالها را در عربانه گذارده با شما به منزل بر مي گرديم .
به اينجا كه رسيد، زن به او هِي زد كه چه خبرت است ؟! تمام پولها را كه تمام كردي ! چقدر خرج ميكني ؟! مرد گفت : چكار داري تو ؟ ! بگذار بچه هايم بخورند !
قضيه ما و انفاق ما عيناً مانند انفاق همان مرد است كه در اصلش و مغزش چيزي نيست ، پوك است و خالي ؛ اما آن زن به اين انفاق وعده اي هم بخل مي ورزد ،ولي مرد با همين وعده ها بچه ها را شاد و دلگرم نگه مي دارد .
وقتي براي انسان مسلم شد كه : لا نافِعَ وَ لا ضارَ و لا رازقَ إلا الله ، چرا ما از كيسه خرج كنيم و يا در انفاق خدا و گسترش رحمتش بخل بورزيم ؟ما هم وعده ميدهيم ، و خداوند هم رحيم است و كريم ؛ اعطا كننده و احسان كننده اوست .

(روح مجرد ص ۵۵۸ و ۵۸۹ )


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 11:44 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

بدون اخلاص فقط دور خودت میچرخی

بدون اخلاص فقط دور خودت میچرخی
نفس را نبايد زياد در فشار گذاشت تا از فرمان سركشي كند؛ بلكه بايد همه لذايذ را به طور اعتدال به او داد. 
در اولين قدم بايد لذت شرك جلي و معصيت خدا را قطع كرد و به مرور زمان دست به امور ديگر زد.
در عبادت مقيد باشيد به كيف آن نه كم.
عبادات ظاهري هر چند كه انسان را از كارهاي ناشايسته باز مي دارد. ولي اگر خلوص آنها زياده گردد، تقرب زيادتر گردد و مي تواند شما را به عبوديت رساند.
اخلاص در اعمال را در پيشاني هر عملي قرار دهيد. اگر عمري بي خلوص اعمال خود را انجام دهيد، مثل حيواني هستيد كه براي روغن كشي شب و روز دور خود بچرخد، اما راهي طي نكرده باشد.
از رفتن به قبرستان مسلمانان در هر شهري كه هستيد مضايقه ننماييد كه بهترين مذكر (تذكر دهنده) است.
از كوچكي اين انديشه را در سر داشته باشيد كه تمام قدرت ها در كف عنايت حق است، هيچ كس نمي تواند اگر خدا نخواهد به من صدمه اي زند، من بايد به وظيفه ام عمل كنم، و لو عالم با من دشمن شوند، اگر چنين شديد آن وقتي كه به مقام و رياست رسيديد يا آن كه وظيفه بزرگي براي شما پيش آ مد از عمل باكي نداريد.


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 11:43 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عفو وصفح و رحمت

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم والعن اعدائهم اجمعین


قرآن کریم بندگان خوب خدا را به چند قسم گروه تقسیم می کند.

گروه اوّل کسانی هستند که بدی دیگران نسبت به خود را می بینند و در نظر می گیرند امّا عفو می کنند.

مثل این آیه شریفه که می فرماید: وَلْیَعْفُوا (نور/22) و باید عفو كنند .


گروه دوم کسانی هستند که اصلاً بدی را نمی بینند و به نظر خودشان نمی آورند .

در مورد این گروه قرآن کریم می فرماید:

وَإِن تَـعْـفـُوا وَتَـصْـفَـحُوا وَتَغـْفِـرُوا فَـإِنَّ الـلَّهَ غَـفُـورٌ رَّحـِیـمٌ (تغابن/14)

و اگر ببخشایید و درگذرید و بیامرزید به راستى خدا آمرزنده مهربان است .


و گروه سوم کسانی هستند که نه تنها بدی دیگران را عفو می کنند و اصلاً بدی دیگران را به نظر خودشان نمی آورند، بلکه بدی آنها را با خوبی جواب می دهند.

قرآن کریم می فرماید:  

وَ لا تَـستَـوِى الحَْـسـنَـةُ وَ لا السـیِّئـَـةُ ادْفَـعْ بِـالَّتـى هِـىَ أَحْـسنُ (فصلت/14)

هرگز نیكى و بدى یكسان نیست ، بدى را با نیكى دفع كن.

یا در آیه دیگری می فرماید:

إِذَا خَـاطَـبَـهُـمُ الْـجـَاهِـلُـونَ قَـالُـوا سَـلَـامًـا (فرقان/63)

بندگان خداى رحمان كسانى ‏اند كه : هنگامی كه جاهلان آنها را مخاطب سازند به آنها سلام می‏گویند.


 


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 11:41 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

اولین ها

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم والعن اعدائهم اجمعین


اولین كسی كه بسم الله الرحمن الرحیم را نوشت حضرت سلیمان بود
 
اولین كسی كه لاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم فرمود حضرت رسول اكرم(ص)بود
 
اولین کسی که شعر را به عربی سرود حضرت آدم بود.
 

اولین کسی که برروی زمین شخم کاری کرد حضرت آدم بود.

اولین کسی که خانه کعبه را بنا نمود حضرت آدم بود.

اولین واضع علم حساب حضرت ادریس بود.

اولین کسی که خیاطی کرد حضرت ادریس بود.

اولین طفلی که شش ماهه بدنیا آمد وزنده ماند حضرت یحیی بود.

اولین کسی که قبا پوشید حضرت سلیمان بود.

اولین بشری که به آسمان صعود کرد حضرت عیسی بود.

اولین کسی که بر منبر رفت وخطبه خواند حضرت ابراهیم بود.

اولین کسی که درهم چهارگوش ساخت حضرت آدم بود.

اولین کسی که درراه خدا جهاد کرد حضرت ابراهیم بود.

اولین کسی که تیروکمان ساخت حضرت ابراهیم بود.

اولین کسی که خط نوشت حضرت ادریس بود.

اولین کسی که برایش قبر کنده شد ولحد تهیه شد حضرت آدم بود.

اولین کسی که سگ را به نگهبانی واداشت حضرت نوح بود.

اولین کسی که کشتی ساخت وبه روی آب روانه کرد حضرت نوح بود.

اولین کسی که پرچم برافراشت حضرت ابراهیم بود.

اولین کسی که الله اکبر گفت حضرت ابراهیم بود.

اولین کسی که پیمانه وترازو ساخت حضرت شعیب بود.

اولین کسی که زره ساخت حضرت داود بود.

اولین کسی که شکرتهیه کرد حضرت سلیمان بود.

اولین پیامبر در بنی اسراییل حضرت موسی بود.

اولین کسی که گریه کرد حضرت آدم بود.

اولین کسی که وسایل جنگی ساخت حضرت ادریس بود.

اولین کسی که حج بجا آورد حضرت آدم بود.

اولین کسی که شهر بنا کرد حضرت ادریس بود.

اولین شخصی که دربرابربت پرستی قیام کردحضرت ابراهیم بود.

اولین کسی که روزه گرفت حضرت آدم بود که در هرماه سه روز روزه می گرفت.

اولین كسی كه ساعت های دوازده گانه را وضع كرد حضرت آدم بود

اولین كسی كه به ربوبیت حق تعالی ایمان آورد حضرت رسول اكرم(ص) بود

 

كتاب دانستنیهای دانش آموزان

وبلاگ الغوث

 


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 11:40 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

3 امتياز مشترك بين پيامبر(ص) و امام علي(ع) و 3 امتياز مختص امام علي(ع)

۳ برتری امام علی (ع) نسبت به پیامبر اکرم (ص)

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام انسان کاملی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به وجود ایشان همواره مباهات می نمودند و در وصف او، سخنان فراوانی از ایشان وارد شده است.

در یکی از گفتارها از پیامبر اکرم (ص) به شش امتیاز حضرت علی علیه السلام اشاره شده که سه مورد آن بین پیامبر (ص) و امام علی (ع) مشترک است و سه امتیاز مختص امام علی (ع).

رسول اعظم (ص) می فرمایند:
خداوند سه امتیاز به من داده که علی (ع) در آن شریک است و سه امتیاز به علی (ع) داده که من در آنها شریک نیستم.
پرسیدند ای رسول خدا آن سه امتیاز که با تو شریک است کدامند؟

حضرت فرمودند:
۱- پرچم حمد که علی (ع) علمدار آن است.
۲- برای من حوض کوثر است که علی (ع) ساقی آن است.
۳- اختیار بهشت و جهنم برای من است و علی (ع) تقسیم کننده آنهاست.

اما سه امتیازی که در آن با علی (ع) شریک نیستم:
۱- پدر زنی چون من دارد که من مثل او ندارم
۲- زنی چون فاطمه (س) دارد که من مثل او ندارم
۳- دو پسر چون حسن وحسین (ع) دارد که من مثل آن دو ندارم

(مواعظ العددیه ص ۱۲۸)


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 11:38 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]


ادامه مطلب


[ دوشنبه 24 فروردین 1394  ] [ 11:37 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دستورالعمل عرفانی مرحوم انصاری همدانی به استاد کریم محمود حقیقی

استاد كريم محمود حقيقى : اولين روزى كه ما خدمت ايشان (یعنی مرحوم انصاری همدانی)رسيديم ، بنده افتادم رو دست و پاى ايشان كه آقا چه طورى مى شه ما آدم بشيم ؟ ايشان با لبخندى فرمودند كه كارى نداره ، هر چه خدا گفته بكن ، بكن و هر چى گفته نكن ، نكن . مى رسى به اون اعلى درجه . پشت سرش اين آيه را خواندند:
من كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملا صالحا و لا يشرك بعبادة ربه احدا
فرمودند دقت كن كه بالاترين مقام ، مقام لقاءالله است و در اين آيه خداى تعالى مى فرمايد دو عمل انجام بده : 1 عمل صالح 2 شرك نداشتن .
آن وقت بنده كاملا به اين فرمايش دلخوش شدم به اين خيال كه حالا چند ماه ديگه به جايى مى رسيم ، ولى وقتى در عمل وارد شديم ديديم ، عمل صالح آسونه ، ولى شرك نورزيدن بسيار بسيار مشكل . اينكه بالاخره انسان بتونه از شرك خفى خارج بشه و وارد توحيد واقعى پروردگار بشه .


ادامه مطلب


[ یک شنبه 23 فروردین 1394  ] [ 8:43 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

امام سجاد توصیه ایشان به تلاوت قرآن و ثواب آن

امام سجاد حضرت علی بن الحسین علیهما السلام می فرمایند:
هرکس یک حرف از قرآن را گوش کند فقط، گرچه نخواند، خداوند برای او یک حسنه بنویسد و یک گناه از او محو کند و یکدرجه برایش بالا برد و هرکس با نگاه و بدون صوت و تلفظ آن را بخواند، برایش به هر حرفی حسنه ای بنویسند و گناهی از او محو کند و درجه او بالا رود و هرکس یک حرف ظاهر از آن را بیاموزد خداوند برایش ده حسنه بنویسد و ده گناه از او محو کند و ده درجه برایش بالا برد.
فرمود: نمی گویم به هر آیه بلکه به هر حرفی چون باء تاء یا مانند این ها
و هرکس یک حرف ظاهر ان را در نماز در حال نشسته بخواند خداوند برای او پنجاه حسنه بنویسد و پنجاه گناه از او محو کند و پنجاه درجه برای او بالا برد و هرکس یک حرف از آن در حال ایستاده در نمازش بخواند خداوند در برابر یک حرف صد حسنه برایش بنویسد و صد گناه از او محو کند و صد درجه برایش بالا برد و هرکس آن را ختم کند ، یک دعای اجابت شده ای ( نزد خداوند) دارد چه تاخیر افتد چه همان زمان به او بدهند.
عرض کردم: قربانت گردم همه ی قران را ختم کند؟ فرمود: همه ی آن را
اصول کافی / ج2 / « کتاب فضل القرآن » « باب ثواب قراة القرآن» حدیث 6


ادامه مطلب


[ یک شنبه 23 فروردین 1394  ] [ 8:41 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

باز هم صلوات پاک کننده گناهان عظیم

این حدیث را مکرر عرض کردیم. یک کسانی از قبر برمی خیزند و پرواز می کنند و یک سر به بهشت می روند. ماموران بهشت می گویند که شما از کجا آمدید؟ مگر حساب نداشتید؟ می گویند نه من نمی دانم حساب یعنی چه. جهنم؟ من جهنم ندیدم. جهنمی در کار نبود. مدام می پرسند. بعد می پرسند شما چکار کردید؟ می گویند آقا ما در پنهان از خدای متعال می ترسیدیم. حساب می کردیم. پنهان. کسی که در پنهان گناه نمی کند، در آشکار هم گناه نمی کند دیگر. در پنهان گناه نکردند. دوم به آنچه قسمت بود راضی بودم. فرشتگان به قول من می گویند حلالتان باشد. شایسته بودید که حساب و کتابی نبینید. جهنمی نبینید. اصلا هیچ چیز را نمی بینند و یک سر به بهشت می آیند. فرشتگان می گویند حق تان است. حالا در اینجا هم می گوید صدقه شب غضب الهی را فرو می نشاند، گناهان عظیم را محو می کند، محو می کند. یک چیز دیگر هم که گناهان عظیم را محو می کند، دقت کنید، یک چیز دیگر که گناهان عظیم را محو می کند صلوات است.


ادامه مطلب


[ یک شنبه 23 فروردین 1394  ] [ 8:35 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

لذت نفس از عبادت


حضرت آقا حاج سيد هاشم بسياري از كارهاي نيكو را از حظوظ نفسانيّه مي شمردند و مي فرمودند : غالباً مجالسي را كه بعضي از سالكين تشكيل مي دهند و در آن ها شعر مي خوانند ، از حظوظ نفس است . گرچه لذت معنوي برند ، حظّ نفس است . بسياري از اذكار و اوراد را مردم براي اغراض نفساني و حظوظ آن به جاي مي آورند . قرآني را كه تلاوت مي كنند ، اگر به زيبايي جلد و ورق و خط توجه داشته باشند ، يا روي رحل مشبّك بخوانند و آن رحل مؤثّر در حالت قرائتشان باشد ، حظوظ نفس است . سجّاده ي ساده و سفيد مطلوب است ، سجّاده هاي زيبا و منقّش و ملوّن ، حظوظ نفس است . تربت سيدالشهداء (عليه السلام) اگر به صورت مُهرهاي معمولي گرچه ناصاف باشد ، تربت است ولي اگر صاف بودن آن مدّ نظر گرفته شود ، حظوظ نفس است . بايد درست ملاحظه شود كه شيطان تا كجا دايره ي ماموريت خود را توسعه داده و در سجده گاه مومن شيعه ، آن هم روي تربت پاك آن زمين مقدس ، دوست دارد اثر خود را به جاي گذارد . تسبيح هاي زيبا كه در ذكر انسان مؤثر است ، همگي حظوظ نفس است و هكذا عمامه و عبا و ردا و غيرها از آن چيزهايي كه در عبادت ، نماز ، دعا ، زيارت ، تلاوت ، ذكر و ورد مؤمن مؤثّر باشد . خواستن خواب ها و رؤياهاي معنوي و روحاني ، از حظوظ نفس است . طلبيدن مكاشفات ، اتصال با عالم غيب ، اطلاع بر ضماير ، عبور از آب و هوا و آتش ، تصرّف در مواد كائنات و شفا دادن مريضان ، همگي حظوظ نفسند


ادامه مطلب


[ یک شنبه 23 فروردین 1394  ] [ 8:34 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

هر جا غصّه دار شدی استغفار کن.

 

استغفار امان انسان است. به این کاری نداشته باش که چرا محزون شده ای ، اذیّتت کرده اند ؟ گناهی کرده ای؟ بعضی وجود خودشان را گناه می دانند. شما می گویی چرا من درست کار نمی کنم ، او خودش را گناه می داند. محزون که شدی استغفار کن. چه غم خود را داشته باشی و چه غم مؤمنین را ، استغفار غم ها را از بین می برد. همان طور که وقتی خطا می کنی همه صدمه می خورند ، مثلاً وقتی چند نفر کفران نعمت می کنند به همه ضرر می رسد ؛ استغفار هم که می کنی به همه ماسوای خودت نفع می رسانی.
در حدیث است که هشت چیز شما دست خداست :
موت و حیات,
مرض و صحت,
فقر و غنا,
خواب و بیداری,
چه چیزی می ماند که دست خودمان باشد ؟


ادامه مطلب


[ یک شنبه 23 فروردین 1394  ] [ 8:32 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

خودسازی مقام اول سیر الی الله

مقام اول در سیر الی الله و در مسیر تقرب الی الله برای هر كسی كه متوجه خودسازی می شود این است كه می بیند یك مسافت و فاصله ای با مولای خود دارد.باید كاری كند این فاصله ای كه با مولا دارد دورتر نشود،حالا نزدیكتر نشد عیبی ندارد،سعی كند خود را در موقعیتی كه هست حفظ كند.یعنی اول سعی كند دور نشود تا كم كم به جلو حركت و خود را به مولا نزدیك كند.


ادامه مطلب


[ یک شنبه 23 فروردین 1394  ] [ 8:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سه دستور العمل عرفانی از آیت الله علی آقا قاضی رحمه الله

نویسنده : م . قهرمانیان ، صفحه 73

 

هدف از خلقت انسان رسیدن به قرب الهی است و این هدف جز با تزکیه و تهذیب نفس به دست نمی آید . خداوند متعال در فرازهای اول سوره شمس به تبیین ضرورت و اهمیت تزکیه و تهذیب نفس پرداخته و بعد از سوگندهای پی در پی و محکم و تاکیدهای فراوان (1) می فرماید: «قد افلح من زکیها وقد خاب من دسیها» (2) ; «به تحقیق کسی که نفس را پاک کند رستگار شود و کسی که آن را تباه کند، بی بهره شود .»

می دانیم که هر چه سوگندهای قرآن در مورد یک مساله، بیشتر و محکم تر باشد، دلیل بر اهمیت و سرنوشت ساز بودن آن مساله است; بنابراین تهذیب نفس جایگاه والایی در زندگی انسان دارد و اگر انسان بخواهد رستگار شود، باید خود را تزکیه کند و گرنه از سعادت و رستگاری محروم می شود .

از سوی دیگر تزکیه بدون داشتن استاد و برنامه و دستورالعمل مشخص، امکان پذیر نیست . داشتن یک استاد، برنامه و دستورالعمل مطمئن و پیروی از آن یک ضرورت است .

امام خمینی رحمه الله می فرماید: «مواظب باشید مبادا پنجاه سال با کد یمین و عرق جبین در حوزه ها جهنم کسب نمایید، به فکر باشید در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق، برنامه تنظیم کنید; استاد اخلاق برای خود معین نمایید . (3) »

آیت آلله قاضی رحمه الله یکی از بزرگان اخلاق بود که دستورالعمل های اخلاقی او می تواند


ادامه مطلب


[ یک شنبه 23 فروردین 1394  ] [ 8:23 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سه دستور العمل عرفانی از آیت الله علی آقا قاضی رحمه الله

نویسنده : م . قهرمانیان ، صفحه 73

 

هدف از خلقت انسان رسیدن به قرب الهی است و این هدف جز با تزکیه و تهذیب نفس به دست نمی آید . خداوند متعال در فرازهای اول سوره شمس به تبیین ضرورت و اهمیت تزکیه و تهذیب نفس پرداخته و بعد از سوگندهای پی در پی و محکم و تاکیدهای فراوان (1) می فرماید: «قد افلح من زکیها وقد خاب من دسیها» (2) ; «به تحقیق کسی که نفس را پاک کند رستگار شود و کسی که آن را تباه کند، بی بهره شود .»

می دانیم که هر چه سوگندهای قرآن در مورد یک مساله، بیشتر و محکم تر باشد، دلیل بر اهمیت و سرنوشت ساز بودن آن مساله است; بنابراین تهذیب نفس جایگاه والایی در زندگی انسان دارد و اگر انسان بخواهد رستگار شود، باید خود را تزکیه کند و گرنه از سعادت و رستگاری محروم می شود .

از سوی دیگر تزکیه بدون داشتن استاد و برنامه و دستورالعمل مشخص، امکان پذیر نیست . داشتن یک استاد، برنامه و دستورالعمل مطمئن و پیروی از آن یک ضرورت است .

امام خمینی رحمه الله می فرماید: «مواظب باشید مبادا پنجاه سال با کد یمین و عرق جبین در حوزه ها جهنم کسب نمایید، به فکر باشید در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق، برنامه تنظیم کنید; استاد اخلاق برای خود معین نمایید . (3) »

آیت آلله قاضی رحمه الله یکی از بزرگان اخلاق بود که دستورالعمل های اخلاقی او می تواند


ادامه مطلب


[ یک شنبه 23 فروردین 1394  ] [ 8:23 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

تاثیر نماز در محیط پیرامون

امام علیعلیه السلام

إنّ الإنسانَ إذا كانَ في الصَّلاةِ فإنّ جَسَدَهُ و ثيابَه و كُلَّ شَيءٍ حَولَهُ يُسَبِّحُ

انسان هرگاه در نماز باشد ، بدن و جامه او، و هر آنچه پيرامونش مى باشد، تسبيح مى گويند .

علل الشرایع ج ۲، ص۳۳۶







[ یک شنبه 23 فروردین 1394  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آیه قرآن: پاک و ناپاک مساوی نیستند (عکس نوشته و پوستر)

قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ
وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ ۚ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

بگو ناپاك و پاك برابر نيستند، هر چند فراوانى ناپاك تو را به حیرت افكند.
پس اى خردمندان، از مخالفت خدا بپرهیزید، باشد كه رستگار گرديد.

آیه 100 سوره مائده







[ یک شنبه 23 فروردین 1394  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ملاقات با امام زمان عج

برایم نقل شد که مردی به نام آقای اشکانی، خدمت حضرت ولی عصر علیه السلام تشرفاتی دارد، پس به اتفاق دوست پنجاه ساله ام آقای روحی و اخوی سلمه الله، به خانه این پیرمرد در خیابان ایستگاه رفتیم، تا شاید به واقعیت ادعای وی پی ببریم. وقتی به خانه اش وارد شدیم او را پیری نورانی یافتیم، که آثار درست گویی و حقیقت جویی در چهره اش واضح و روشن بود، با این که در آن دوران - دوران رژیم سابق داشتن رادیو خلاف عرف مقدسین بود، او در اتاقش رادیو را داشت، از این جهت در همان ابتدای ملاقات متوجه شدم که او اهل تظاهر و دکان داری نیست، پس از انجام تعارفات اولیه از تشرفش پرسیدم، او گفت: من از دیار خوی در آذربایجان هستم، در مدرسه نظام کشور ترکیه تحصیل و سالهای فراوانی است که در ارتش خدمت کرده ام و اینک به لطف حضرت زندگی را در قم می گذرانم. [1] .
 

 


روزی در تهران، واعظ محترمی بر سر منبر دستوری را خواند و چنین اشاره کرد که هر کس خواستار دیدن امام عصر علیه السلام است، باید به این دستور عمل نماید. من که عاشق آن حضرت بوده و حاجاتی نیز داشتم، آن اعمال را انجام دادم چیزی نگذشت که به خدمتش


ادامه مطلب


[ شنبه 22 فروردین 1394  ] [ 6:39 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]