در محضر بهجت

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام علیکم
الهی اَنطِقنی بِالهُدی و وفّقنی بِالتَّوبَة
السلام علیکَ یا مولانا یا علیٍّ الهادی (علیه السلام)

اگر کسی اهلیت داشته باشد یعنی معرفت باشد و در طلب ، جدیت و خلوص داشته باشد ، در و دیوار به اذن الله معلمش خواهند بود .
در محضر آیت الله بهجت ، 1/22

تا ما ناجور نشویم ، آنچه از بالا بر سر ما نازل میشود ، ناجور نمیشود ؛ بلکه کاری میکنیم که باران رحمت ، بر ما نقمت و عذاب میشود .
در محضر آیت الله بهجت ، 2/273





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:44 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر بهجت

بسم الله الرحمن الرحیم


الهی اَنطِقنی بِالهُدی و وفّقنی بِالتَّوبَة
السلام علیکَ یا مولانا یا علیٍّ الهادی (علیه السلام)

افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران میروند ، ونمیدانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل در فرج او دعا کنند .
در محضر بهجت ،2/118


چه قدر حضرت (امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)) مهربان است به کسانی که اسمش را میبرند و صدایش می زنند و از او استغاثه میکنند .
از پدر و مادر هم به آنها مهربان تر است .


در محضر بهجت ، 2/366





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:42 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر حاج محمد اسماعیل دولابی

حاج اسماعیل دولابی : وقتی غذا می خوری لذت غذا خوردن ، شکر آن است . قبل از آن ، شکر ندارد . وقتی هم کسی فهمید که این غذا مال خداست ، شکر خدا را کرده است .





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:41 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر حاج محمد اسماعیل دولابی

فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره خوبی می کنی به خودت برمی گردد. حتی وقتی دست کسی را می گیری، خدا مرحمت می کند و نگاه می کنی که به خودت خوبی کرده ای. وقتی او را می بینی که نمی تواند بلند شود، خودت بوده ای که نمی توانستی بلند شوی. دستش را می گیری و بلند می شود، راحت می شوی.

(طوبای محبت، برگرفته از سخنان عارف بالله مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی، جلد سه، صفحه 110)





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:39 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر حاج محمد اسماعیل دولابی

خداوند چشم و آینه به شما داده است . چراغ هم به شما مرحمت کرده است و انشاالله نور آن را زیاد می کند .
وقتی خودتان راه را ببینید دیگر هیچ چیز احتیاج ندارید . نه گفتگویی ، نه واعظی ، نه زاجری . چشم که داریم ، چراغ هم داریم . چراغ نور محمد (ص ) و آل محمد (ع ) است .



طوبای محبت . کتاب پنجم





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:38 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر حاج محمد اسماعیل دولابی

اهل دنیا یک پارچه غمند .

دوستان اهل بیت : اول راهشان گاهی شاد ی وگاهی غم دارند .
خدا و خدایی ها یک پارچه شادی اند .

 

مصباح الهدی – 59





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:35 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر حاج محمد اسماعیل دولابی

خودت،خودت را ببخش:
اگر دیدی از خودت چیزی نداری و هر چه داری از خدا و اولیائش است آن وقت بفهم که هر کاری می خواهی آنها با تو بکنند باید خودت برای خودت بکنی. خودت خودت را ببخش. وقتی انسان فهمیده که این دستش مال خداست و خواست خدا بر سرش دست بکشد خودش بر سر خودش دست می کشد





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:34 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر حاج محمد اسماعیل دولابی

مستحبات اختیاریه. لذا بعضی وقتا مستحبات آدمو خیلی رشد میده. واجبات که امر واجبه باید بجا بیاره آدم و اگر نیاره کتک میخوره.
مستحبات یه کاری به اختیار خودته. خدا نگفته نماز شب بخون. شب تاریکا بلند شو وضو بگیر بشین نماز بخون. اما اگه بلند شدی ...
خیــــــلی قیمتیه. چون به اختیار خودشه.
یه وقت شما به یه نفر بدهکاری، بدهیت و میدی این واجبه. یه وقت نه داری راه میری، می بینی یه کسی احتیاج داره، دست میکنی تو جیبت پول میدی، اونم طلب نداره از شما.
اینا خیلی جزا داره و بزرگه. با اینا خیلی آدم قرب پیدا میکنه به خدا.





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:33 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر حاج محمد اسماعیل دولابی

از ایشان (حاج آقا دولابی) پرسیدند : معنای "كمال الانقطاع" در عبارت "الهي هب لي كمال الانقطاع إليك" (خداوندا ! نهایت بریدن به سوی خودت را عنایتم کن / مناجات شعبانیه) چیست ؟
فرمودند : "از انقطاع نیز انقطاع پیدا کردن" !





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:32 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر حاج محمد اسماعیل دولابی

مبادا یک وقت از این کارها بکنی؛ یکی را نگاه کنی، بعد خودت را مثل او کنی. تو باید مثل خودت باشی. مبادا بیخودی انگولک کنی، یا کسی را نگاه کنی. به زن ها هم بگو یک وقت زن دیگری را نگاه نکنند. تو هر چه خودت هستی برای خودت قشنگ است. خودت را به پا که خراب نشوی. چرا بیخودی می خواهی مثل دیگری شوی. یکی دیگر زلفش اینجور است، این هم می خواهد زلفش را آن جور کند. یکی راه رفتنش آن جور است این هم می خواهد مثل او باشد. حیف است آن چیزی را که خدا ساخته است خراب کنی. مبادا یک وقت به خودتان دست بگذارید.

طوبای محبت(جلد 5)/ از مجالس حاج محمد اسماعیل دولابی





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:31 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر حاج محمد اسماعیل دولابی

در اکثر مجالس ، روضه ها و مساجد وقتی نگاه می کنید می بینید غیبت وجود دارد .
غیبت چند جور است . یک وقت غیبت از برادر ایمانی است . یک وقت هم هست که گوینده از امامش غایب است و حرف می زند . این هم غیبت است . تو که امامت را ندیده ای چرا حرف می زنی ؟





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:29 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر حاج محمد اسماعیل دولابی

عارف بالله میرزا اسماعیل دولابی می‌گفت: خداوند به حضرت داود پیامبر، وحی نمود که فلان خانم را برای همسری تو برگزیده‌ام.
حضرت داود به سراغ آن خانم رفت و قضیه را مطرح کرد، ولی آن خانم گفت: من چندان عبادت و اعمال صالحی ندارم که لیاقت همسری شما را داشته باشم، خانم دیگری همنام من در همین محلّه زندگی می کند که خیلی اهل عبادت است، قاعدتاً اشتباه شده و آن خانم منظور خداوند بوده است.
حضرت داود که به هدایت الهی مطمئن بود، از او پرسید شما وقتی فقیر می شوید چه می کنید. آن خانم گفت: چون نمی دانم فقر برای من بهتر است یا ثروت، لذا کاری نمی کنم و به آنچه خدا پیش آورده تن می دهم. حضرت پرسید وقتی بیمار می شوید چه می کنید. آن خانم گفت: چون نمی دانم مرض برای من بهتر است یا صحّت، لذا کاری نمی کنم و به همان که خداوند پیش آورده تمکین می کنم.
حضرت چند فقره از این سؤالات را مطرح کرد و آن خانم هم همین گونه پاسخ داد. بعد حضرت داود گفت: با این معرفت و روح تسلیم و رضا که در شما می بینم، مطمئناً اشتباهی رخ نداده است و خود شما از سوی خدا برای همسری من تعیین شده اید.





[ یک شنبه 6 دی 1394  ] [ 1:26 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

طلب يقين و عافيت

شرح حدیث حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

Image result for ‫خامنه اي‬‎

 

من خطبة علي «عليه السلام» المعروفة بالديباج:
عباداللّه، سلوااللّه اليقين، فإنّ اليقين رأس الدّين وارغبوا اليه في العافية فإنّ أعظم النعمة العافية فاغتنموها للدنيا والآخرة.
(تحف العقول صفحه 150)
يقين، مراتبى دارد، و هر مرتبه‏اى از آن كه فرض شود، مرتبه‏ى بالاترى براى آن وجود دارد، لذا ائمه اطهار (عليهم السلام) با اين كه در مراتب عاليه يقين بودند باز هم از خدا طلب يقين مى‏نمودند.
دراين حديث، يقين تشبيه به رأس شده چون همانطور كه سر منشأ هدايت حركات و سكنات آدمى است، يقين هم در دين انسان چنين نقشى را دارد.
و تحصيل يقين از دو راه ممكن است: يكى تأمل و تفكر در دلائل و مبادى دين و حقانيت شرع مقدس اسلام و ديگرى توجه به ذات مقدس الهى و تضرّع و خضوع در پيشگاه با عظمت او.
عافيت كه در روايات آمده آن چيزى نيست كه ما در عرف خودمان از آن تعبير به عافيت‏طلبى مى‏كنيم، كه انسان در كنجى خزيده و در ميدان جهاد وارد نشده با وظائف بزرگِ زندگى مواجه نگردد. بلكه مراد، عافيت در اعتقاد و عمل و محفوظ ماندن از وساوس شيطانى و نفسانى است. انسان در ميدان جنگ هم بايد از پروردگار طلب عافيت كند يعنى از او بخواهد كه دچار شك و ترس و تزلزل نشود. امام سجاد (عليه السلام) در دعاى بيست‏ و سوم صحيفه سجاديه به ابعاد مختلف عافيت، اشاره كرده و آن را از پروردگار طلب نموده‏اند.

منبع:سایت معظم له





[ شنبه 5 دی 1394  ] [ 9:14 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

اهمیت ادای امانت

شرح حدیث حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

Image result for ‫خامنه اي‬‎

من وصيّته «عليه السلام» لكميل بن زياد:
يا كميل! إفهم واعلم إنّا لانرخص في تركِ أداء الأمانة لأحدٍ من الخلق فمن روى‏ عنّا في ذلك رخصةً، فقد أبطل وأثم وجزاءُه النار بما كذب، اقسم لسمعت رسول اللّه (صلى الله عليه وآله وسلّم) يقول لي قبل وفاته بساعةٍ مراراً ثلاثاً: يا اباالحسن أدّ الأمانة إلى البرّ والفاجر فيما جلّ وقلّ حتى الخيط والمخيط.
(تحف العقول صفحه 175)
اداء امانت از نظر اسلام بسيار مهم است. حتى اگر چيز ارزان قيمتى نزد انسان امانت باشد، بايد در حفظ آن بكوشد و به صاحبش برگرداند خواه، آن شخص مؤمن باشد و خواه فاجر و حتى كافر.
لكن بايد دانست كه امانت تنها امانت مالى نيست بلكه وظيفه‏اى كه به دوش ما است و يا اسرار ديگران كه نزد ما است همه امانت است و بايد از آن نگهدارى نمود.

منبع:سایت معظم له





[ شنبه 5 دی 1394  ] [ 9:10 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

توجه به حقیقت ایمان

شرح حدیث حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

 

Image result for ‫خامنه اي‬‎

 

من وصيّته «عليه السلام» لكميل بن زياد:
يا كميل! ليس الشّأن أن تصلّي وتصوم وتتصدّق، الشّأن أن تكون الصلوة بقلبٍ نقىّ وعمل عنداللّه مرضيّ وخشوع سوىّ وانظر فيما تُصلّي وعلى ماتصلّي ان لم يكن من وجهه وحلّه فلا قبول.
(تحف العقول ص174)
از اين جملات كه حضرت، شاگرد باوفاى خود را از قشر ظاهرى به ماوراى آن و به باطن و حقيقت اعمال، نفوذ مى‏دهد، استفاده مى‏شود كه هر عملى، جسمى دارد و روحى، و اگر روح نباشد، جسم مرده و بى‏ارزش است. نبايد به پوست بدون مغز، دل خوش كنيم، لُبّ و مغز مهم است، همان طور كه امام سجاد «عليه السلام» مى‏فرمايد: «اللهم ارزقني... لبّاً راجحاً»
در نماز هم كيفيتِ آن مهم است، بايد نماز را با قلب پاك و خضوع و كردارى كه موجب خشنودى خدا است، انجام داد. اگر نماز در مكان و جامه غصبى و غير حلال انجام شود مورد قبول الهى نيست.
البته گرچه اين روايت در مورد نماز وارد شده، ولى همه اعمال همين طور است حتى فعاليت‏هاى سياسى هم، بايد همراه با روح اصلاح امت اسلامى باشد و در غير اينصورت مطلوب ذات بارى نيست.

منبع:سایت معظم له





[ شنبه 5 دی 1394  ] [ 9:04 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

پرهيز از رياکارى و تظاهر

شرح حدیث حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

Image result for ‫خامنه اي‬‎

 

من وصيّته «عليه السلام» لكميل بن زياد:
يا كميل! لست واللّه متملقاً حتى أطاع ولاممنياً حتى لاأعصى ولا مائلاً لطعام الأعراب حتى انحل امرة المؤمنين وادعى بها.
(تحف العقول صفحه 175)
در اين فراز از وصيت، حضرت از روش‏هاى متداول و معمولى كه اهل دنيا براى بدست‏آوردن حكومت و تحكيم و حفظ آن، به آنها متشبث مى‏شوند تبرّى مى‏جويد.
تملق هميشه، در برابر صاحبان قدرت و سرمايه و مقام نيست. گاهى يك حاكم به آحاد ملت و حتى به افراد زيردست و مطيع نيز تملق مى‏گويد تا اين كه از او اطاعت كنند.
مى‏فرمايد: من آرزوها را در دل مردم زنده نمى‏كنم و آنان را با وعده‏هاى پوچ و توخالى سرگرم نمى‏كنم تا از من اطاعت كنند، و گرايش به خوراك ساده صحرانشينان نكرده و مثل آن غذا نمى‏خورم تا از اين طريق رياست و امارت مؤمنين را بدست گيرم.
بايد توجه كرد كه اين جمله را كسى مى‏گويد كه ساده‏ترين طعام‏ها را ميل كرده، سخت‏ترين و دشوارترين شرائط را براى خود در زندگى انتخاب كرده بود. اما در عين حال مى‏فرمايد: من به خاطر حكومت، رياكارى و تظاهر نمى‏نمايم و اين مسأله براى ما، خيلى مهم است و بايد از آن درس بگيريم كه هدف و نيت ما خالص و الهى باشد و هر كار كه انجام مى‏دهيم، از متن شرع فقط براى خدا باشد.

منبع:سایت معظم له





[ جمعه 4 دی 1394  ] [ 3:45 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

خوش رویی

شرح حدیث حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

Image result for ‫خامنه اي‬‎

 

من مواعظ علي «عليه السلام»:
إنّ أحسن ما يألف به الناس قلوب اودّائهم ونفوا به الضّغن عن قلوب أعدائهم حسن البشر عند لقائهم والتفقد في غيبتهم والبشاشة بهم عند حضورهم.
(تحف العقول صفحه 218)
خوش‏رويى و خوش‏برخوردى، سبب جلب محبت افراد و تأليف قلوب است. در روايت وارد شده كه: «التودّد نصف العقل». اين حديث براى همه مسئولين در نظام اسلامى و بالاخص روحانيونى كه مسئوليتى را در اداره يا نهادى عهده‏دار هستند بسيار قابل توجه است. زيرا افرادى كه براى انجام كارى مراجعه مى‏كنند، از نظر ايمان در يك سطح نيستند چه بسا يك برخورد سرد و يا يك بى‏اعتنايى به ارباب رجوع موجب شود كه او از دين زده شود و اعتقادش سست شود. و بالعكس اخلاق خوش موجب مى‏شود كه او به دين و اسلام خوشبين شده و جذب شود. «المؤمن بشره فى وجهه و حزنه فى قلبه.»

منبع:سایت معظم له





[ جمعه 4 دی 1394  ] [ 3:42 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دوری از چهار صفت

شرح حدیث حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

Image result for ‫خامنه اي‬‎

 

من مواعظ علي «عليه السلام»:
من استطاع أن يمنع نفسه من أربعة اشياء فهو خليق بأن لاينزل به مكروهٌ أبداً قيل: وما هنّ يا أميرالمؤمنين! قال: العجلة واللجاجة والعُجب والتّواني.
(تحف العقول صفحه 222)
هركس اين چهار صفت را از خود دوركند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دست‏اندركاران و رؤسأ جامعه، هيچ‏گاه حادثه و واقعه ناخوشايندى، متوجه او نخواهدشد:
1- عجله، بدون تأنّى و دقت، تصميم‏گيرى كند يا كارى را اجراء نمايد (عجله غير از سرعت در عمل است).
2- لجاجت، يكى از مسائل خطرناك و بلاهاى دامن‏گير، اصرار و پافشارى ناحق، در مسأله‏اى است كه چون اين حرف را گفته و يا چنين موضعى اتخاذ كرده حاضر نيست عقب‏نشينى كند و لو خلاف آن ثابت شود.
3- مغرورشدن و خودشگفتى، كه انسان نقص‏ها و ضعف‏هاى خود را نديده و احياناً محسناتش را بزرگ بشمرد.
4- كاهلى و سستى، كار امروز را به فردا افكندن و تأخير انداختن.
بنده، در اثر تجربياتى كه در سالهاى متمادى پيدا كردم به اين نتيجه رسيدم كه اين سخن على (عليه السلام) واقعاً حكمت تمامى است و همه ضرر و زيان‏هايى كه متوجه جامعه شده است در اثر اين امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفيق خودش از اين صفات دور بدارد.

منبع:سایت معظم له





[ جمعه 4 دی 1394  ] [ 3:39 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

محاسن اخلاق

شرح حدیث حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

Image result for ‫خامنه اي‬‎

من مواعظ على «عليه السلام»:
ذلّلوا أخلاقكم بالمحاسن وقوّدوها إلى المكارم وعوّدوا أنفسكم الحلم.
(تحف العقول صفحه 224)
تذليل، به معناى رام‏كردن است.
در اخلاق طبيعى انسان (انسانى كه تربيت نشده) ناسازگارى‏ها و ناهمواريهايى وجود دارد و وظيفه انسان اين است كه اين ناملائمات را از بين برده و اخلاق خود را به سمت متعادل متوجه سازد، مثلاً صفت دليرى خود را به سوى شجاعت سوق دهد و نگذارد كه به صورت ذميمه تهوّر درآيد. اين كار بايد با شناسايى صفات و برنامه‏ريزى و ممارست و مجاهدت، انجام‏گيرد و تصميم‏هاى مقطعى و زودگذر نتيجه‏اى ندارد. البته يك عامل وجود دارد كه اگر در انسان پيدا شود انقلاب عجيبى در خلقيات انسان پيدا مى‏شود و آن عامل كيمياى محبت الهى است كه اگر دل انسان به سمت حق تعالى گرايش پيدا كند راه صد ساله را يك شبه مى‏پيمايد.
در فراز بعد مى‏فرمايد خود را به حلم و بردبارى عادت دهيد
حلم، تنها به معناى عصبانى‏نشدن نيست بلكه به معناى ظرفيت پيداكردن است. انسان بايد در مقابل عواملى كه او را به خشم مى‏آورد يا او را به غرور مى‏اندازد و يا به فرح و سرورهاى پوچ وامى‏دارد همچون دريايى كه رودهاى خروشان با رسيدن به آن آرام مى‏گيرند، باشد و همه آنها را در خود هضم نمايد.


منبع:سایت معظم له





[ جمعه 4 دی 1394  ] [ 3:37 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

واعظ درونی

شرح حدیث حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

Image result for ‫خامنه اي‬‎

 

من مواعظ علي بن الحسين (عليه السلام):
ابن آدم! إنّك لاتزال بخير ما كان لك واعظ من نفسك وما كانت المحاسبة من همّك وما كان الخوف لك شعاراً والحذر لك دثاراً.
(تحف العقول صفحه 280)
گرچه انسان از موعظه ديگران بى‏نياز نيست، لكن موعظه‏اى كه از درون انسان برمى‏خيزد بهترين موعظه است، چون هركسى به صفات و عيوب خود از همه آگاه‏تر است.
بايد همت انسان اين باشد كه خود را محاسبه كند. اگر ديگران ما را محاسبه نكنند، دليل نمى‏شود كه ما خود را محاسبه نكنيم. محاسبه، از لغزش‏هاى آينده انسان جلوگيرى مى‏كند.
مراد از خوف، خوف از خدا و عذاب او و كردار بد انسان است نه ترس از مردم و قدرتهاى پوشالى.
حذر، به معناى احتياط است لكن نه به اين معنا كه انسان دست از فعاليت بكشد بلكه بايد در ميدانهاى مختلف وارد شده اما همواره احتياط و پرهيز را رعايت كند كه معناى تقوا هم همين است.

منبع:سایت معظم له





[ جمعه 4 دی 1394  ] [ 3:35 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]