دعای زمان غیبت

- ابن طاووس گويد: درخواب كسي را ديدم كه به من دعايي تعليم نمود كه صلاحيت دارد در زمان غيبت خوانده شود وآن اين است : « يَا مَنْ فَضَّلَ إِبْرَاهِيمَ وَ آلَ إِسْرَائِيلَ عَلَى الْعَالَمِينَ بِاخْتِيَارِهِ وَ أَظْهَرَ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ عِزَّةَ اقْتِدَارِهِ وَ أَوْدَعَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَهْلَ بَيْتِهِ غَرَائِبَ أَسْرَارِهِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَعْوَانِ حُجَّتِكَ عَلَى عِبَادِكَ وَ أَنْصَارِه»

«اي كسي كه زيادتر و بلندتر گردانيد مرتبه ابراهيم و آل يعقوب را بر عالميان به اختيار خود و آشكار نمود در عالم آسمانها و زمين ها عزت و غلبه بسياري قدرت خود را و سپرده است به حضرت محمد (ص) كه رحمت فرستد خدا بر او و بر آل او و به اهل خانه او علم هاي غريب پنهان درنزد خود را رحمت فرست بر محمد و بر آل او و بگردان مرا از جمله مددكاران دليل خودت بر بندگان تو و از جمله ياري كنندگان او . 

مهج الدعوات





[ جمعه 20 فروردین 1395  ] [ 12:17 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعاي غريق

از آن جمله دعايي است كه آن را محمد‌بن بابويه به سندهاي خود دركتاب غيبت از عبدالله بن سنان روايت كرده است كه گفت : حضرت ابو عبدالله امام جعفر صادق (ع) فرمودند :«زود باشد كه به شما اشتباهي و حيرتي عظيم برسد پس بدون راهنمايي و پيشوايي باقي مانيد كه شما را راه نمايد و از اين حيرت نجات نخواهد يافت مگر كسي كه دعاي غريق را بخواند .» پس من گفتم : دعاي غريق كدام است؟ فرمودند: « اين كلمات را بگو و آن اين است:»

« يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِك»

«اي خداي بخشنده اي مهربان اي تغيير دهنده و برگرداننده دل‌ها ثابت بدار دل مرا بر دين خود .»

مهج الدعوات





[ جمعه 20 فروردین 1395  ] [ 12:15 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعاي دفع كرب و اندوه

1- وليدبن‌عبدالملك حاكم شام به نزد صالح‌بن‌عبدالله‌مرّي كه والي مدينه از جانب او بود نوشت :

حسن مثني پسر حضرت امام حسن بن علي بن ابي طالب را كه در نزد او محبوس بود به مسجد پيغمبر (ص) آوَرَد و پانصد تازيانه بر او بزنند پس صالح او را از زندان بيرون آورده به مسجد آورد ومردمان مجتمع گشتند و صالح بر منبر بالا رفت تا آن كه كتابت وليد را بر مردمان بخواند بعد از آن به زدن حسن مثني امر نمايد پس دراثناي خواندن كتابت بودند كه حضرت امام زين العابدين علي بن الحسين (ع)‌ به مسجد آمدند و مردمان را از يك ديگر دور نمودند تا آن كه به نزد حسن مثني رسيدند پس فرمودند : «اي پسر عم دعاي دفع كرب و اندوه را بخوان تا آن كه خداي تعالي ترا نجات دهد و از تو اين بلا را دفع كند.» پس حسن مثني گفت : يابن‌عم ! اين دعا كدام است ؟ حضرت فرودند : «اين كلمات فرج را بگو و آن اين است.»

«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ- لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ- سُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ رَبِّ الْأَرَضِينَ السَّبْعِ- وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ- وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ.»

«نيست خدايي مگرخداي بردبار بخشنده، نيست خدايي مگر خداي بلند مرتبه‌ي بزرگ، منزه است خدايي كه پروردگار آسمان‌هاي هفت طبقه است و پروردگار زمين‌هاي هفت گانه است و پروردگار عرش بزرگ است و همه‌ي ستايش براي خداست كه پروردگار عالميان است .»

راوي گويد : حضرت امام زين‌العابدين (ع) اين كلمات را به حسن مثنّي تعليم نمودند و به خانه‌ي خود برگشتند و حسن مثنّي مكرر اين كلمات را مي‌خواند تا آن كه چون صالح از خواندن كتابت فارغ شد و از منبر پايين آمد و به نزد حسن رسيد و گفت : آثار مظلوميت و بيچارگي در او مشاهده مي‌كنم خوب است كه فرمان وليد را درباره‌ي او تاخير كنيد و من كتابتي به وليد مي‌نويسم و التماس او را مي‌نمايم . پس آن گاه صالح كتابتي در اين باب به وليد نوشت جواب آمد كه او را از حبس رها كن .

2- ابن طاووس گويد : در كتاب دعاي تاليف محمد بن يعقوب كليني ديدم كه به سندهاي خود روايت نموده كه :هرگاه در امري اندوهناك و محزون شوي پس درآخر سجده‌ي خود اين كلمات را بگوي :

« يَا جَبْرَائِيلُ يَا مُحَمَّدُ يَا جَبْرَائِيلُ يَا مُحَمَّدُ »

«اي جبرئيل اي محمد اي جبرئيل اي محمد»

و اين را مكرر بگو پس اين را بگو :

« اكْفِيَانِي مِمَّا أَنَا فِيهِ فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ احْفَظَانِي بِإِذْنِ اللَّهِ فَإِنَّكُمَا حَافِظَانِ»

«كارگزاري نماييد مرا از آن چه من درآنم پس به درستي كه شما كافي هستيد مرا و نگهداريد مرا به اذن خدا پس به درستي كه نگاهدارنده‌ايد شما مرا.» منهج الدعوات

3-دعا براي رفع اندوه و دشواري

امام رئوف: مي‌فرمايد: هر كه را خدا نعمتي به او كرامت نمايد حمد الهي بكند و هر كه روزي او دير برسد، استغفار نمايد و هر كه اندوهي فرا رسد يا كار دشواري پيش آيد، ذكر لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه بگويد.





[ جمعه 20 فروردین 1395  ] [ 12:14 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعا در خصوص شكر نعمتهاي الهي

امام رئوف عليه السلام مي‌فرمايد: هرگاه كه خداوند نعمتي به بنده‌اش ارزاني دارد، شكر لفظي آن نعمت اين است كه دعاي زير را بخواند:

سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ وَ إِنَّا إِلى‏ رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين‏

پاك و منزه است خداوندي كه اين امر را برايمان مسخر گردانيد، و ما قادر بدان نبوديم، ما به سوي پروردگارمان باز مي‌گرديم، حمد و سپاس مخصوص پروردگار جهانيان است.


بهترين ثناء قبل از هر دعا

امام رضا عليه السلام قبل از دعا، خدا را اين چنين مي‌خواند:

 يَا بَدِيعُ يَا قَوِيُّ يَا مَنِيعُ يَا عَلِيُّ يَا رَفِيعُ صَلِّ عَلَى مَنْ شَرَّفْتَ الصَّلَاةَ بِالصَّلَواتِ عَلَيْه‏

اي پديد آورنده‌ي زمين و آسمانها، اي پروردگاري كه داراي قدرت بي‌پاياني هستي، اي پروردگاري كه تغيير و تبديلي در او راه ندارد، اي پروردگار بلند مرتبت، درود بفرست بر كسي كه نماز را با صلوات و درود به او، شرافت دادي.


دعا براي پناهنده شدن از شر هر درد

خالد مي‌گويد: امام رضا عليه السلام به من آموخت و فرمود: اين دعا را به برادران مومن خود ياد بده كه براي هر دردي نافع است:

اُعِيذُ نَفْسِي بِرَبِّ الْأَرْضِ وَ رَبِّ السَّمَاءِ أُعِيذُ نَفْسِي بِالَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ دَاءٌ أُعِيذُ نَفْسِي بِالَّذِي اسْمُهُ بَرَكَةٌ وَ شِفَاءٌ

به پروردگار زمين و آسمان خود را پناهنده مي‌سازم خود را به كسي كه با نام او هيچ دردي ضرري نمي‌رساند پناهنده مي‌كنم به كسي كه نامش بركت و شفاست پناهنده مي‌شوم.

 

دعاي براي رفع ترس

امام رئوف فرموده است: هرگاه از چيزي بترسي صد آيه از قرآن مجيد را از هرجا كه خواستي قرائت كن و سپس سه مرتبه اين دعا را بخوان:

ِ اللَّهُمَّ اكْشِفْ عَنِّي الْبَلَاء خدايا اين بلا را از من دور كن

 

دعا براي حل مشكل

امام رئوف مي‌فرمايد: پدرم را در عالم رويا ديدم به من فرمود: هر مشكلي برايت پيش مي‌آيد بسيار بگو:  يا رئوف يا رحيم

ذكر مشكل گشا

امام رئوف مي‌فرمايد: ذكر يا حَيُّ يا قَيُّوم اسم اكبر خداست 

فوايد ذكر صلوات

امام رئوف مي‌فرمايد: هركس در روز جمعه صدبار بر من صلوات فرستد، خداوند شصت حاجت او را روا كند سي حاجت در دنيا و سي حاجت براي آخرت

دعاي خوف از غرق شدن

امام رضا مي‌فرمايد: هنگامي كه حضرت نوح داخل كشتي شد، حق تعالي به او وحي فرمود: هر وقت خوف از غرق شدن داشته باشي، هزار مرتبه ذكر « لا اله الا الله» بگو (سپس حاجت خود را از من بخواه.)

 دعاي ايمني از بلاهاي ناگهاني

امام رئوف از پدر بزرگوارشان روايت كرده است كه فرمود:

هركس آيه زير را بخواند هرگز (سقف) خانه بر سرش فرود نيايد.

إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُوراً سوره مباركه فاطر آيه 41

خداوند آسمانها و زمين را نگاه مى‏دارد تا از نظام خود منحرف نشوند و هر گاه منحرف گردند، كسى جز او نمى‏تواند آنها را نگاه دارد، او بردبار و غفور است!

 
 دعاي خارج شدن از منزل

امام رضا فرموده است: هرگاه از منزلت خارج شدي، چه در سفر باشي چه در حضر دعاي زير را بخوان.

بِسْمِ اللَّهِ آمَنْتُ بِاللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ مَا شَاء الله لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه

به خدا ايمان آوردم و بر او توكل كردم هر چه بخواهد همان است و بدون ياري خدا هيچكس نيرويي ندارد.

هركس اين دعا را بخواند اگر شياطين براي وسوسه كردن نزدش بيايند فرشتگان به آنان سيلي زنند و گويند: بر اين شخص تسلّطي نخواهيد يافت زيرا نام خدا را برده و به او ايمان آورده و توكل نموده است.


ذكر پر خاصيّت

هر كه ذكر « لا حولَ وَ لاقُوَّةَ اِلا بِاللهِ» را بگويد، خداوند نودونه نوع بلا دنيوي را از او دور كند كه كمترين آنها «تنگي نفس» خفگي است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع: نماز و دعا از ديدگاه امام رضا عليه السلام  (محسن كتابچي)

  هديه به پيشگاه مقدس امام رئوف صلوات





[ جمعه 20 فروردین 1395  ] [ 12:13 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نماز حضرت جعفر طیار

در بیان فضیلت و کیفیت و احکام نماز جعفر طیار:

بدانکه این نماز از جمله متواتر است و عامه و خاصه به سندهای بسیار روایت کرده‌اند و مخالفان نیز این نماز را مستحب می‌دانند مگر نادری از ایشان اما اکثر ایشان به اعتبار عداوت باطنی که با امیرالمومنین علیه السلام و اقارب آن حضرت دارند اين نماز را به عباس عمّ پيامبر صلي الله عليه و آله نسبت دادند و بعد از نوافل شبانه روزی نمازی به حسب صحت سند و کثرت ثواب به این نماز نمی‌رسد

 و به سند معتبر از حضرت امام زین العابدین علیه السلام منقول است که چون جعفر طیار برادر حضرت امیرالمومنین علیه السلام از هجرت حبشه مراجعت نمود روزی آمد كه فتح خیبر به دست امیرالمومنین شده بود و حضرت رسول به قدر مسافت یک تیر پرتاب به استقبال او شتافت چون نظر جعفر بر جمال عدیم المثال آن حضرت افتاد مشتاقانه به جانب آن حضرت دوید حضرت او را در بر گرفت و دست در گردن او آورد و ساعتی با او سخن گفت پس بر ناقه غصبا سوار شد و جعفر را ردیف خود ساخت و چون ناقه به راه افتاد حضرت فرمود که: ای جعفر! ای برادر! می‌خواهی بخششی بزرگ کنم نسبت به تو، می‌خواهی تو را عطیه‌ی گرانبها بدهم، می‌خواهی تو را برگزینم، مردم گمان کردند که مال جزیلی از غنایم خیبر به او عطا خواهد فرمود. جعفر گفت: بله پدر و مادرم فدای تو باد، پس حضرت نماز تسبیح را به او تعلیم نمود.

حضرت صادق علیه السلام  فرمود که صفتش این است که آن چهار رکعت است به دو تشهد و به دو سلام و در رکعت اول بعد از حمد «سوره اذا زلزلت» می‌خواند و در رکعت دوم سوره «والعادیات» و در رکعت سوم سوره «اذا جاء نصر الله» و در رکعت چهارم «سوره قل هو الله احد» و در هر رکعت بعد از فراغ از قرائت پانزده مرتبه بگوید «سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر» و در ركوع همین تسبیح را ده مرتبه می‌گوید و چون سر از رکوع بر می‌دارد ده مرتبه و در سجده‌ی اول ده مرتبه، بعد از سربرداشتن از سجده اول ده مرتبه، در سجده دوم ده مرتبه و بعد از سربرداشتن از سجده دوم پیش از آنکه برخیزد ده مرتبه. در هر چهار رکعت چنین می‌کند که مجموع سیصد مرتبه می‌شود و هزار و دویست مرتبه تسبیح بوده باشد.

و به روایت معتبر دیگر حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرموده که اگر هر روز بخواني بهتر است از برای تو از دنیا و آنچه در آن هست و اگر هر روز بخواني گناهانی که در میان دو نماز کرده باشد آمرزیده شود و اگر در هر جمعه بخواني یا در ماهی یک مرتبه یا در سالی یک مرتبه بخواني گناهانی که در میان دو نماز کرده آمرزیده شود و به روایت معتبره دیگر اگر به قدر دریاها و به عدد ریگ بیابان گناه داشته باشد خدا بیامرزد و اگر از جنگ گریخته باشی که بدترین گناهان است خدا تو را بیامرزد

و به روایت دیگر اگر توانی هر روز بخوان و اگر نتوانی هفته‌ای یکبار و اگر نتوانی ماهی یکبار و اگر نتوانی سالی یکبار و اگر نتوانی در عمر خود یکبار بخوان تا خدا گناهان کبیره و صغیره و تازه و کهنه و عمد و خطای تو را بیامرزد.

 اما دعاهايي که در این نماز مستحب است: کلینی به سند معتبر از حضرت صادق‌ علیه السلام روایت کرده است که در سجده‌ی آخر نماز جعفر چون از تسبیحات فارغ شوی این دعا را بخوان: «‌سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْوَقَارَ سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلَّا لَهُ سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَى كُلَّ شَيْ‏ءٍ عِلْمُهُ سُبْحَانَ ذِي الْمَنِّ وَ النِّعَمِ سُبْحَانَ ذِي الْقُدْرَةِ وَ الاَمْرِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ‌اسْمِكَ الْأَعْظَمِ وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّةِ الَّتِي تَمَّتْ صِدْقاً وَ عَدْلًا صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِه‏» سپس حاجات خود را ذکر کند و شیخ در مصباح این دعا را روایت کرده است با اين زيادتي «‌سُبْحَانَ ذِي الْقُدْرَةِ وَ الكَرَم سُبْحَانَ ذِي العِزَّةِ وَ الفَضْلِ سُبْحَانَ ذِي القُوَةِ و الطَّوْلِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ تا آخر دعا »

 و ایضا شیخ و سید از مفضل بن عمر روایت کرده‌اند که گفت: دیدم روزی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام نماز جعفر را به جا آوردند پس این دعارا خواندند: «یا ربِّ یا ربّ» به قدر یک نفس «یا‌اللهُ یا الله» باز به قدر یک نفس «یا رحیمُ یا رحیم» باز به قدر یک نفس «یا رحمنُ یا رحمن» هفت مرتبه «يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ» هفت مرتبه پس اين دعا را خواندند:

« اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الْقَوْلَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْطِقُ بِالثَّنَاءِ عَلَيْكَ وَ أُمَجِّدُكَ وَ لَا غَايَةَ لِمَدْحِكَ وَ أُثْنِي عَلَيْكَ وَ مَنْ يَبْلُغُ غَايَةَ ثَنَائِكَ وَ أَمَدَ مَجْدِكَ وَ أَنَّى لِخَلِيقَتِكَ كُنْهُ مَعْرِفَةِ مَجْدِكَ وَ أَيَّ زَمَنٍ لَمْ تَكُنْ مَمْدُوحاً بِفَضْلِكَ مَوْصُوفاً بِمَجْدِكَ عَوَّاداً عَلَى الْمُذْنِبِينَ بِحِلْمِكَ تَخَلَّفَ سُكَّانُ أَرْضِكَ عَنْ طَاعَتِكَ فَكُنْتَ عَلَيْهِمْ عَطُوفاً بِجُودِكَ جَوَاداً بِفَضْلِكَ عَوَّاداً بِكَرَمِكَ يَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْمَنَّانُ ذُو الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَام»‏ پس حضرت فرمود که: اي مفضل! هر گاه تو را حاجت ضروري  باشد نماز جعفر را بخوان و این دعا را بخوان و حوائج خود را از خدا طلب کن که برآورده می شود انشاء الله .

دعای دیگر بعد از این نماز به روایت شیخ و سید رحمت الله عليهما : «سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ تَرَدَّى بِهِ سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلَّا لَهُ جَلَّ جَلَالُهُ سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَى كُلَّ شَيْ‏ءٍ بِعِلْمِهِ وَ خَلَقَهُ بِقُدْرَتِهِ سُبْحَانَ ذِي الْمَنِّ وَ النِّعَمِ سُبْحَانَ ذِي الْقُدْرَةِ وَ الْكَرَمِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ الَّتِي تَمَّتْ صِدْقاً وَ عَدْلاً أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ أَنْ تَجْمَعَ لِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ بَعْدَ عُمُرٍ طَوِيلٍ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ الْمُحْيِي الْمُمِيتُ الْبَدِي‏ءُ الْبَدِيعُ لَكَ الْكَرَمُ وَ لَكَ الْمَجْدُ وَ لَكَ الْمَنُّ وَ لَكَ الْجُودُ وَ لَكَ الْأَمْرُ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ يَا أَهْلَ التَّقْوَى وَ ياأَهْلَ الْمَغْفِرَةِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا عَفُوُّ يَا غَفُورُ يَا وَدُودُ يَا شَكُورُ أَنْتَ أَبَرُّ بِي مِنْ أَبِي وَ أُمِّي وَ أَرْحَمُ بِي مِنْ نَفْسِي وَ مِنَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ يَا كَرِيمُ يَا جَوَادُ اللَّهُمَّ إِنِّي صَلَّيْتُ هَذِهِ الصَّلَاةَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِكَ وَ طَلَبَ نَائِلِكَ وَ مَعْرُوفِكَ وَ رَجَاءَ رِفْدِكَ وَ جَائِزَتِكَ وَ عَظِيمِ عَفْوِكَ وَ قَدِيمِ غُفْرانِكَ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْفَعْهَا لِي فِي عِلِّيِّينَ وَ تَقَبَّلْهَا مِنِّي وَ اجْعَلْ نَائِلَكَ وَ مَعْرُوفَكَ وَ رَجَاءَ مَا أَرْجُو مِنْكَ فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ الْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ وَ مَا جَمَعَتْ مِنْ أَنْوَاعِ النَّعِيمِ وَ مِنْ حُسْنِ الْحُورِ الْعِينِ وَ اجْعَلْ جَائِزَتِي مِنْكَ الْعِتْقَ مِنَ النَّارِ وَ غُفْرَانَ ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ وَالِدَيَّ وَ مَا وَلَدَي وَ جَمِيعِ إِخْوَانِي وَ أَخَوَاتي الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَاتِ وَ أَنْ تَسْتَجِيبَ دُعَائِي وَ تَرَْحَمَ صَرْخَتِي وَ نِدَائِي وَ لَا تَرُدَّنِي خَائِباً خَاسِراً وَ اقْلِبْنِي مُنْجِحاً مُفْلِحاً مَرْحُوماً مُسْتَجَاباً دُعَائِي مَغْفُوراً لِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ قَدْ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْكَ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا نَفَّاحاً بِالْخَيْرَاتِ يَا مُعْطِيَ الْمَسْئُولَاتِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ السُؤُلاتِ يَا فَكَّاكَ الرِّقَابِ مِنَ النَّارِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ فُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ أَعْطِنِي سُؤْلِي وَ اسْتَجِبْ دُعَائِي وَ ارْحَمْ صَرْخَتِي وَ تَضَرُّعِي وَ نِدَائِي وَ اقْضِ لِي حَوَائِجِي كُلَّهَا لِدُنْيَايَ وَ آخِرَتِي وَ دِينِي و كذا مَا ذَكَرْتُ مِنْهَا وَ مَا لَمْ أَذْكُرْ وَ اجْعَلْ لي ذَلِكَ الْخِيَرَةَ وَ لَا تَرُدَّنِي خَائِباً خَاسِراً وَ اقْلِبْنِي مُفْلِحاً مُنْجِحاً مُسْتَجَاباً لِي دُعَائِي مَغْفُوراً لِي مَرْحُوماً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا مُحَمَّدُ يَا أَبَا الْقَاسِمِ يَا رَسُولَ اللَّهِ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَنَا عَبْدُكُمَا وَ مَوْلَاكُمَا غَيْرُ مُسْتَنْكِفٍ وَ لَا مُسْتَكْبِرٍ بَلْ خَاضِعٌ ذَلِيلٌ عَبْدٌ مُقِرٌّ مُتَمَسِّكٌ بِحَبْلِكُمَا مُعْتَصِمٌ مِنْ ذُنُوبِي بِوَلَايَتِكُمَا أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكُمَا وَ أَتَوَسَّلُ إِلَى اللَّهِ بِكُمَا وَ أُقَدِّمُكُمَا بَيْنَ يَدَي حَوَائِجِي إِلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ فَاشْفَعَا لِي فِي فَكَاكِ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ غُفْرَانِ ذُنُوبِي وَ إِجَابَةِ دُعَائِي اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ تَقَبَّلْ دُعَائِي وَ اغْفِرْلِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.»

و اما اقسام اين نماز را در چند مقصد ايراد مي‌نمائيم:

اول آنكه مشهور ميان علما و اقوي اين است كه نماز جعفر را به جاي نوافل شبانه روزي مي‌توان خواند و احاديث بر اين مضامين وارد شده است

دوم روايات وارد شده است و اكثر علما گفته‌اند كه كسي كه ضرورتي و تعجيلي داشته باشد مي‌تواند نماز جعفر را بدون تسبيحات بجا آورد و تسبيحات را در راه بخواند.

سوم حديث صحيح وارد شده است كه كسي كه دو ركعت نماز جعفر را بخواند و او را امر ضروري روي دهد مي‌تواند پي آن كار رود و دو ركعت ديگر را در وقت ديگر بخواند و اگر بدون عذر چنين نخوانده و همه را با هم بخواند بهتر است.

چهارم روايت معتبري از حضرت قائم عليه السلام وارد شده است كه كسي كه تسبيحات نماز جعفر را در موضعي فراموش كند هر وقت كه به خاطرش آمد بخواند و از علما كسي متعرض اين حكم نشده است و اگر به اين روايت عمل كنند ظاهراً بد نباشد.

 پنجم خلاف است در تعيين سوره‌ها كه مستحب است در اين نماز خوانده شود و مشهور آن است كه در ركعت اول «اذا زلزلت» و در دوم «والعاديات» و در سوم «اذا جاء نصر الله» و در چهارم «قل هو الله» بخواند و از ابن بابويه و پدرش در ركعت اول «والعاديات» و در ركعت دوم «اذا جاء نصر الله» و در سوم «انا انزلناه» و در چهارم «توحيد» وارد شده است و در روايت صحيح وارد شده است كه در هر ركعت قل «يا ايها الكافرون» و «قل هو الله» هر دو را بخواند و در روايتي وارد شده است كه هر سوره كه خواهد بخواند  و ابن بابويه گفته است كه همه را با «سوره توحيد» مي‌توان خواند.

 هديه به پيشگاه مطهر اميرالمومنين علي عليه السلام صلوات





[ جمعه 20 فروردین 1395  ] [ 12:11 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعا براي طلب و رد گمشده

امام رضا عليه السلام فرمود: اگر چيزي يا حيواني از شما مفقود شود آيه‌ي 59 سوره مباركه انعام را بخوانيد.

 وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ في‏ ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ

سپس دعاي زير را قرائت نماييد.

اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَهْدِي مِنَ الضَّلَالَةِ وَ تُنْجِي مِنَ الْعَمَى وَ تَرُدُّ الضَّالَّةَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي وَ رُدَّ ضَالَّتِي وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّ





[ جمعه 20 فروردین 1395  ] [ 12:10 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

صلوات و چند خاصیت جالب

۱- رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمودند :

هر کس یک بار بر من صلوات فرستد حق تعالی به دو ملک حافظ او امر فرماید : که تا سه روز گناهان او را ننویسند

منبع : جامع الاخبار فصل ۲۸

 

۲-رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمودند:

هر کس هر روز از روی شوق و محبت سه مرتبه صلوات بر من فرستد بر خدا لازم می گردد که گناهان او را در آن شب و در آن روز بیامرزد

منبع : بحارالانوار ج ۹۴ ص ۷۰

 

۳- رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم  به عباس بن عبد المطلب فرمودند : وقتی که من متولد شدم خداوند هفت کوه در هفت آسمان قرار داد و پر از ملائکه نمود که عدد آن ها را کسی غیر از خدا نمی داند و تا روز قیامت تسبیح خدا می کنند و خداوند ثواب آن ها را قرار می دهد برای کسی که اسم مرا بشنود و صلوات بفرستد

منبع :  فوائد الصلوات ص ۱۸۷

 

۴-رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم  فرمودند هر کس بر من صد بار صلوات فرستد حق تعالی بر وی هزار بار صلوات فرستد و اگر هزار بار بر من صلوات فرستد حق تعالی او را از فضل خود ثواب ده هزار رکعت نماز عطا فرماید و او را از شراب سلسبیل در حظیره قدس بیاشامد

منبع : شرح و فضایل صلوات ص ۱۱۳

 

۵-در کتاب روضه الاحباب آمده است که : هر کس ده نوبت صلوات بفرستد خدای منان امر می کند ملائکه را در کمتر از یک چشم بر هم زدن صلوات را به روضه مقدس رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم برسانند وبگویند یا رسول الله فلان بن فلان بر تو سلام رسانید و صلوات می فرستد رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم  از فرط شادی می فرماید : که بر من باد تا این که بر آن صلوات فرستنده به جای یک صلوات ده صلوات بفرستم و به امت من بگویید که هر کدام از شما ده صلوات بر من بفرستد داخل بهشت نمی شوم تا آن که هفتاد نفر از خویشان و کسان او را با خود وارد بهشت نمایم پس ملائکه از سر قبر شریف پیامبر مراجعت می نمایند تا پاسخ صلوات را به صلوات فرستنده بدهند در این حال از جانب خداوند متعال ندا می رسد که : ای فرشتگان کجا بودید ؟ ( با آن که خداوند خود آگاه است ) فرشتگان ماموریت خود را توضیح می دهند آنگاه خداوند می فرماید : حبیب من در عوض صلوات به صلوات فرستنده چه داد ؟ فرشتگان آنچه که شنیده بودند عرض می کنند . خداوند به آن ها می فرماید بروید به بنده من بگویید : اگر یک صلوات می فرستادی تو را از آتش جهنم رهایی می بخشیدم حال که ده صلوات فرستادی . بعد خطاب می رسد : بنده مرا تعظیم کنید و صلوات او را ضبط کنید برای روزی که احتیاج داشته باشد و بعد خداوند امر می کند که به عدد هر یک از حروف صلوات فرشته ای خلق شود که ۳۶۰ سر داشته باشد و در هری ۳۶۰ دهان و در هر دهانی ۳۶۰ زبان که تا روز قیامت ثواب آن را در عمل آن صلوات فرستنده ثبت کنند

منبع : لمعات الانوار ص ۵۵

 

۶- رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم  فرمودند : هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد ملک موکل بر زمین صد بار صلوات می فرستد و وقتی که ملائکه آسمان آن را بشنوند دویست بار صلوات می فرستند هنگامی که ملائکه آسمان سوم بشنوند هزار بار و ملائکه آسمان چهارم پنج هزار بار و ملائکه آسمان ششم شش هزار بار و ملائکه آسمان هفتم که بشنوند هفت هزار بار صلوات می فرستند آنگاه خداوند  می فرماید : ای ملائکه او را به من واگذارید زیرا رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم  را به عظمت یاد نموده و ثواب او با من است

منبع : لمعات الانوار ص ۴۱

 





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:53 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعا هنگام سوار شدن وسيله نقليه

براي نجات جان راننده، مسافر و وسيله‌ي نقليه

امام رئوف فرمود: رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرموده است:

هركه سوار مركب شود، و نام خدا را به زبان آورد، فرشته‌اي همواره وي را تا هنگام فرود آمدن از مركب حفظ مي‌كند، ولي اگر در هنگام سوار شدن نام خدا را نگويد، شيطاني بر وي گمارده شود و پيوسته او را وسوسه دهد.

بِسْمِ اللَّهِ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنينَ

به نام خدا جز از طرف خدا نيرويي وجود ندارد سپاس خدايي كسى كه اين مركب را مسخّر ما ساخت، و گر نه ما توانايى تسخير آن را نداشتيم.





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:50 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آيات به جهت رفع بي‌رغبتي به نماز

منقول است كه اگر كسي در نماز بي‌رغبت باشد اين آيات را بنويسد و با خود نگه دارد براي او در نماز خواندن ذوق و شوق حاصل مي‌گردد.

«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ ما أُريدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُريدُ أَنْ يُطْعِمُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّه الْمَتينُ » آيات 56-57-58 سوره مباركه ذاريات

و نيز اگر سوره‌ي مومنون را هفت بار بخواند در نماز رغبت مي‌يابد.





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:50 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

كليدهاي گشايش رزق و روزي

1- توصيه حضرت امام موسي كاظم عليه السلام به شخصي كه از پريشاني احوال و فقر شكايت داشت:

بعد از نماز صبح 10 مرتبه بگو :

«سُبْحان الله العظيمِ وَ بِحَمْدِه اَستَغْفِرُاللهَ وَ اسْئَلُهُ مِنْ فَضْلِه»

2- توصيه امام صادق عليه السلام جهت اداي قرض و نيكو شدن احوال :

بعد از نماز صبح بگو :

« تَوَكَّلْتُ‏ عَلَى‏ الْحَيِ‏القيوم الَّذِي لا يَمُوتُ ‏و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً

اللهُمَّ انّي اَعوذُبِكَ مِنْ البُؤسِ و الفقْرِ و مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَالسُّقْمِ وَ اسئلكَ اَنْ تُعينَني عَلي اَداءِ حَقِّكَ اِلَيْكَ وَ اِلَي النّاسِ.»

3- به سند صحيح از حضرت امام صادق عليه السلام منقول است كه براي جلب روزي و فراهم شدن امور و اراده مال و متاع دنيا به اين ذكر پناه ببريد :

«ماشاءالله لاحول و لا قوة الّا بالله »

4- فيض كاشاني دركتاب اللئالي المخزونه از حضرت رسول صلي الله عليه و آله وسلم روايت كرده كه هر كس روزي بر او تنگ است و مي‌خواهد كه روزي به او برسد بايد هر صبح و شام 3 مرتبه اين دعا را بخواند (گويند به حدي نتيجه مي‌دهد كه فرزندان آن شخص هم نيازمند نمي‌شوند ) ذكر اين است :

«يا اللهُ يا رَبِّ يا رَبِّ يا حَيُّ يا قيّوم يا ذالجلالِ و الاكرام اسْئَلَُكَ بِاسمِكَ العظيمِ الاعظَم اَنْ  ترزقنى‏ رزقا واسعا حلالا طيّبا بِرَحْمتك يا ارْحَمُ الراحمين»

5- علي عليه السلام فرمودند: نزد پيامبر از قرض شكايت كردم ايشان فرمودند:«يا علي ! اين دعا را زياد تكرار كن زيرا اگر به قدر كوه بزرگي قرض دار باشي خداوند ادا مي‌فرمايد و دعا اين است:

« اللَّهُمَّ أَغْنِنِي‏ بِحَلَالِكَ‏ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِطاعَتِك عَن مَعْصيَتِك و بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ»

6-  از امام صادق عليه السلام روايت شده كه «هر كس بعد از نماز عشا به خواندن سوره واقعه مداومت كند هرگز فقير نشود» و آية الله بهجت هم جهت رزق و روزي اين سوره را سفارش كرده‌اند و ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمودند:

كسي كه هر شب سوره واقعه را بخواند :

1- خداوند او را دوست مي‌دارد .

2- بين مردم محبوب مي‌شود.

3- در دنيا از فقر و بدبختي نجات يابد.

4- آفات دنيا از او دور مي‌شود.

5- از رفقاء اميرالمومنين عليه السلام مي‌شود.

6- وارد بهشت مي‌شود.

7- در روز قيامت صورتش مثل ماه شب چهارده خواهد بود.

7- امام باقر عليه السلام براي وسعت رزق بعد از نمازهاي يوميه در سجده اين دعا را مي‌خواندند:

« يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ‏ ارْزُقْنِي وَ ارْزُقْ عِيَالِي مِنْ فَضْلِكَ فَإِنَّكَ‏ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ‏»

افزايش توان

در آيه 52 سوره مباركه هود آمده است «ِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِكُم‏»

استغفار و توبه كنيد پس از استغفار و توبه آسمان بارانش را بر شما مي‌بارد و توان شما هم اضافه مي‌شود

  هديه به پيشگاه مطهر امام صادق و امام باقر عليهماالسلام صلوات





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:48 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

شرح حال بانو سیده نصرت امین

حاجیه‌خانم سیده نصرت بیگم امین ( معروف به بانوی ایرانی ) در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی در اصفهان متولد شد . پدر ایشان سیدمحمدعلی امین‌التجار اصفهانی فردی مؤمن و مادرش بانویی شریف ، خداوند پس از سه فرزند پسر ، این دختر را به ایشان عطا می‌دارد . مادر درچهارسالگی او را برای آموزش قرآن و خواندن و نوشتن به مکتب می‌فرستد در صورتی‌که در آن ایام باتوجه به فضای حاکم کمتر خانواده‌ای به خود اجازه می داد ، دختری را برای کسب دانش به مکتب یا مدرسه بفرستد .

به این ترتیب بانو امین به تحصیل ادامه می‌دهد تا ۱۵ سالگی که با پسرعموی خود حاج‌میرزا ملقب به معین‌التجار ازدواج می‌کند و به خانه‌داری و تربیت فرزندان مشغول می‌شود اما این امر نیز مانع ادامه تحصیل و مطالعه و تحقیق ایشان نمی‌شود .

بانوامین با تلاش به تحصیل صرف و محو ، بلاغت ، تفسیر ،‌ علم حدیث ، فقه ، اصول ، فلسفه و عرفان می‌پردازد و با وجود مشکلات متعدد طلبگی و تحصیل خود را در سطوح عالیه نیز ادامه می‌دهد تا این که در چهل سالگی مرتبت و تسلط علمی ایشان مورد تأیید علما و مراجع تقلید وقت قرار می‌گیرد و به دریافت درجه اجتهاد و روایت نایل می‌شود . بانو امین از چهل‌سالگی تا پایان عمر به تألیف کتب ، تدریس ، پاسخگویی به پرسش‌های دینی مردم و ارشاد دختران و زنان می‌پردازد .

آثار ایشان عبارتند از :

۱) اربعین الهاشمیه

۲) جامع‌الشات

۳) معاد یا آخرین سیر بشر

۴) النفحات الرحمانیه فی‌الواردات القلبیه

۵) اخلاق

۶) مخزن العرفان

۷) روش خوشبختی و توصیه به خواهران یمانی

۸۰ مخزن اللئالی در مناقب مولی‌الموالی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام

۹) سیرو سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء

بانوامین در سال ۱۳۴۴ با سرمایه‌ی خود مکتبی به نام فاطمه سلام‌الله علیها و نیز دبیرستانی دخترانه تأسیس می‌کند و بسیاری از دخترانی که به واسطه جو حاکم بر آن ایام و باتوجه به کشف حجاب و این که دبیران مرد در دبیرستان‌های دخترانه تدریس می‌کردند ، از نعمت تحصیل منع شده بودند زمینه ادامه تحصیل را فراهم می‌آورد .

ایشان هم‌چنین در کانون تبلیغات و تعلیمات دینی بانوان اصفهان به تدریس معارف و تفسیر قرآن می‌پردازد و تا پایان عمرپربرکت خود به تعلیم و کوشش درجهت رشد علمی و معنوی دختران و زنان اهتمام می‌ورزد .

زمانی که بانو امین کتاب « اربعین الهاشمیه » را نوشت و این کتاب به حوزه علمیه نجف رسید و علما از آن استقبال کردند ، آیه‌الله آقا سیدمحمدعلی نجف‌آبادی در تکمیل تشویق‌های علما گفتند : بانو امین هرچه در این کتاب نوشته‌اند از تراوشات فکری خودشان بوده است و ربطی به تعلیمات من ندارد .

بانوامین سال‌های متمادی در راه تحصیل علم و مقامات معنوی زحمت‌ها کشید و عملاً به جهان اعلام کرد که زن حتی در محیط اجتماعی نامساعد و با وجود موانع و مشکلات ، با رعایت کمال و تقوا می‌تواند به تحصیل علم ادامه دهد و مقام شامخی را هم احراز کند و راه را برای دیگران نیز هموار سازد .

بانو امین از علمایی همچون آیه‌الله العظمی محمد کاظم شیرازی – آیه‌الله العظمی عبدالکریم حائری – آیه‌الله ابراهیم حسینی شیرازی اصطهبانانی – آیه‌الله محمدرضا نجفی اصفهانی اجازه اجتهاد یافت .

 





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:47 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نشان قبولی

و او که بارها در مقابل ائمه سلام داده و جواب شنیده،از او که دوست ائمه بوده است و بین آن ها حجابی نبوده است ،می پرسیم که اگر ما به زیارت رفتیم نشان قبولی ما د رمحضر آن بزرگواران چه بوده است می فرماید:

در اذن دخول امام رضا علیه السلام این فقره وجود دارد که اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی ،یعنی شهادت می دهم که تو جایگاه من را می بینی و سخن من را می شنوی و سلام مرا باز می گردانی..وقتی اذن دخول می خوانید،اگر برایتان حالت خضوع و خشوع و بکاء پیدا شود و این حالت را داشتید،بدایند ائمه شما را قبول کرده اند ولی اگر این حالت را نداشتید،صبرو تحمل کنید تا این حال برایتان پیدا شود.

و اما من و تو اگر محب صادقیم جای آن دارد وقتی شرح احوال ایشان را می شنویم  با خود بگوییم:

 یا حسرتی ما فرت فی جنب الله

ای حسرت بر آن لحظاتی که کنارامام بودم و قدر نشناختم .

حسرت بر آن روز ها که در کنار امام معصوم (ع) بودم و غافل از حضور او و نابینا از دیدنش و ناشنوا از نشدین جواب سلامش ! و راستی زیارت انصاری با زیارت ما چقدر متفاوت است ما نه بزرگی امام را می فهمیم نه ادب حضور را رعایت می کنیم.


برگرفته از کتاب سوخته

 





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:46 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در زیارت محبوب

آیه الله سید مهدی دستغیب در این مورد بیان می کنند که :

ایشان وقتی در نجف وارد حرم امیرالمومنین علیه السلام می شدند عتبه را می بوسیدند.

دکتر علی انصاری در این باره می گوید:

ایشان در دو وقت حالشان منقلب بود یکی بعد از نماز و یکی هم در حالت های زیارت وقتی که ایشان زیارت می کردند به خصوص منقلب می شدند و حالت گریه بهشون دست می داد ،گاهی اوقات به طوری بود که قلبشان هم می گرفت و ناراحت می شدند و مدتی حالت غیر عادی داشتند.

او به حرم که می رود و سلام می دهد می داند امام می شنود،می بیند و جواب می دهد ،او در مقابل عین الله و ید الله قرار گرفته در مقابل اسم اعظم الهی و همین او را منقلب می کند و به او خضوع و خشوع می دهد و او را می گریاند . در مورد زیارت و آداب زیارت ایشان که می‌پرسیم آقای علی انصاری می گویند:

البته ایشان زیارت را از حفظ می خواندند،یعنی مثلا طوری نبود که مثلا بخوانند و ما متوجه شویم چه زیارتی می خوانند.ولی بیشتر آن حالاتی را که من در کربلا یا حرم حضرت معصومه(س)دیدم یعنی آن حالاتی که قابل دیدن بود ،این بود که ایشان وقتی به ضریح مبارک صورتشان را می‌چسباندند به اصطلاح حالت انقلاب بهشون دست می داد و دیگه تقریبا هیچ ظهور و بروزی نداشتند.

و او تنها با امام انس می گیرد و دل کندن از حرم ائمه،از مشهدالرضا،ازنجف،ازکربلای حسین(ع)برایش مشکل است و او آن جا به خدا نزدیک تر است،و برای همین وقتی می رود،یکی دوماه می ماند و نمی خواهد لذت این می رود،یکی دو ماه می ماند و نمی خواهد لذت این زیارت،این حضور،این کنار جنب الله بودن را از دست دهد و به ضورت ناشناس به حرم می رود!

در همین مورد آقای اسلامیه می گوید :

 ایشان زیاد به قم و مشهد می رفتند و عمدتا بیشتر مسافرت هایی که ایشان می رفتند ،ترجیح می دادند خودشان به تنهایی و یا همراه با دوستانشان بروند و حدود یکی دو ماه آنجا می ماندند و و قتی حرم می رفتند لباسشان را طوری می پوشیدند که مشخص نباشد،خیلی نا آشنا حرم امام رضا علیه السلام می رفتند و ساعت ها آن جا در خدمت حضرت می ماندند و به نجف و کربلا هم می رفتند.





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:45 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ادب حضور

انصاری خدا را خوب شناخته است و کسی که خدا را بشناسد می تواند درک کند که خلیفه خدا یعنی چه؟و می تواند معنا و مفهوم امین الله را دریابد و زیارت جامعه را درک کند و کسی که امام را شناخت جایگاه خود را د رمقابل امام پیدا می کند.

نتیجه توحید کامل و حقیقی ،ولایت حقیقی خواهد بود که انصاری همدانی،این عارف بزرگ را به خضوع و خشوع در مقابل امام واداشته است و او را به خاک انداخته و باعث شده که عتبه ائمه را ببوید و ببوسد.





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:44 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

زيارت و توسل

 

آيت الله بهجت حتي با اين سن و سال برنامه ي روزمره ي خويش را به اين صورت آغاز مي كند: هر روز با نهايت ادب به محضر مقدس حضرت معصومه (ع) شرفياب مي گردند. وبا احترام و خضوع وخشوع در مقابل ضريح مطهر مي ايستند و بعد زيات حضرت عبدالله حسين(ع) را قرائت مي كنند.

مؤلف كتاب انوار الملكوت از قول آيت الله شيخ قوچاني، وصي مرحوم ميرزا علي آقاي قاضي نقل  مي كند كه :((آيت الله العظمي بهجت بسيار به مسجد سهله مي رفتند و شبها تا صبح به تنهايي در آنجا بيتوته مي كردند. يك شب بسيار تاريك كه چراغي هم در مسجد روشن نبود ،در ميانه ي شب احتياج به تجدد وضو پيدا كرده و براي تطهير و وضو به ناچار مي بايست از مسجد بيرون رفته و در محل وضو خانه كه بيرون از مسجد در سمت شرقي آن واقع است وضو بسازد، ناگهان مختصر خوفي در اثر عبور  اين مسافت و در ظلمت محض و تنهايي در ايشان پيدا مي شود ،به مجرد اين خوف ناگهان نوري همچون چراغ در پيشاپيش ايشان پديدار مي شود ايشان با آن نور خارج  مي شوند،و تطهير نموده و وضو مي گيرند و سپس به جاي خود





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:42 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آداب زیارت

حجة الاسلام و المسلمین خسرو شاهی می گوید: زمانی با چند نفر از رفقا عازم زیارت ثامن الائمه امام رضا علیه السلام بودیم خدمت آیت الله بهجت رفتیم و از آقا راجع به آداب زیارت سوال کردیم.

ایشان بعد از قدری تانّی فرمودند: اهم آداب زیارت این است که بدانیم بین حیات  معصومین علیهم السلام و مماتشان هیچ فرقی وجود ندارد.و غیر از این جمله چیز دیگری نفرمودند.

بعد وقتی با رفقا تامل و صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که شاید اهم آداب زیارت را بشود در این جمله خلاصه کرد.

روزی نیز از ایشان سوال کردم: اینکه درباره ی زیارت حضرت معصومه علیها السلام آمده است:

 من زارها عارفا بحقها وجبت له الجنة

هرکس با شناخت حق او حضرتش را زیارت کند بهشت بر او واجب می گردد.

جمله « عارفا بحقها» چه معنی دارد؟

در یک جمله فرمودند: « مقام ایشان را از مقام معصومین علیهم السلام پایین و از دیگران بالاتر بداند.»

استاد فاطمی نیا می گوید:

در خدمت حضرت آقای بهچت بودم شخصی آمد گفت: می خواهم بروم حرم چه کار کنم توصیه ای می فرمائید؟! فرمودند: من بیشتر از آنچه در مفاتیح نوشته توصیه نمی کنم اما وقتی می روید آنجا اتصال قلب به لسان باشد( یعنی توجه و حضور قلب داشته باشید و دلتان همراه زبان و گفتارتان باشد)





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:41 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

کار خوب خود را کم دیدن

 

استاد خسروشاهی می گوید: آیت الله بهجت همیشه کارهای خیر و عباداتی را که انجام می دادند کم می دیدند و می فرمودند: چه خوب است انسان عبادت و کار خیر که انجام می دهد بگوید کاری نکردم. اما کار نیک و خوبی که از دیگران دید بگوید: چقدر کار بزرگی انجام داده است. یعنی ایشان نظرشان این است که: ما کار خیر خود را باید اندک و کار دیگران را بسیار و بزرگ ببینیم.





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:40 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ارزش فکر و اندیشه

 

هم او می گوید: « ایشان خیلی تاکید می کردند بر کنترل زبان و می فرمودند: باید زبان را کنترل کنیم و بیست و چهار ساعت فکر و یک ساعت صحبت کنیم، یعنی بیست و چهار ساعت باید تامل و اندیشه داشته باشیم و یک ساعت صحبت کنیم بلکه شاید یک ساعت هم زیاد باشد»





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:40 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

بی اعتباری دنیا

 

آقای خسرو شاهی می گوید: « آیت الله بهجت می فرمودند: دنیا یک مسافر خانه بزرگی است اصلا نمی دانیم چه کسی می آید؟ چه کسی می رود؟

یعنی ایشان دنیا را مانند یک پل و معبر می دانستند.





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:39 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در محضر بهجت

تدبير امر به دست ديگري است

چرا از اذيت و ظلم به خود دست بر نمي‌داريم؟! شايد لياقت آنچه را كه از خدا مي‌خواهيم نداشته باشيم و اگر بدهند پا به همه چيز بزنيم و يا پاي ما بشكند و ديگر نتوانيم بعد از آن راه برويم! ما نه رب هستيم و نه مدبّر. تدبير امر به دست ديگري است ما بايد به وظيفه‌ي خود عمل كنيم و دست از تدبير برداريم.





[ پنج شنبه 19 فروردین 1395  ] [ 1:38 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]