قرآن و عترت دوای همه دردهاست

قرآن و عترت دوای همه دردها

آیت الله العظمی بهجت  رحمه الله علیه:

 

قرآن و عترت دوای همه دردهاست. اگر آن ها را کنار بگذاریم، در دنیا از این هم ذلیل تر می شویم. آیا ذلت از این بیشتر که مسلمانان با این همه قوت و ثروت نوکر کفار هستند و آن ها مالک امرشان هستند، یک روز به گرگ پناه می بریم و یک روز به روباه! برای این که از قرآن و عترت به کلی کنار نرویم و آن ها را از ما جدا نکنند، از الان باید در فکر اصلاح باشیم،« علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد«.

 

در محضر آیت الله العظمی بهجت ،ج۲،ص۱۶۸.





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 11:09 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

هر كدام از ائمه ى اطهار - "ع" مانند پدر مهربان ...

هر كدام از ائمه ى اطهار - عليهم السلام مانند پدر مهربان نسبت به اولادش مى باشد

مهربانی ائمه اطهار علیهم السلام به زائرین و مجاورین و قاصدین شان

آیت الله العظمی بهجت  رحمه الله علیه:

 

آقايى از مدرسين مى گفت : هر وقت ابتلا و هم و حزنى در نجف به من دست مى داد، غسل و طهارت مى نمودم و به حرم مى رفتم .گويا به حضرت امير - عليه السلام - پناه مى بردم ، و براى ابتلا و هم و حزن من راه چاره و علاجى مشخص مى شد! حضرت اميرالمؤ منين و نيز هر كدام از ائمه ى اطهار - عليهم السلام - نسبت به قاصدين و مجاورين و زائرين مانند پدر مهربان نسبت به اولادش مى باشد. آقاى ديگرى مى گفت : هر وقت گرفتار و مهموم و مغموم مى شوم ، در ايوان طلاى حضرت اميرالمؤ منين - عليه السلام - مى نشينم و به بارگاه آن حضرت نگاه مى كنم و هم و غم و يا گرفتارى ام رفع مى شود! در توسلات به حضرات معصومين - عليهم السلام به بعضى نقدا چيزى مى رسد و گرفتارى آن ها رفع مى شود، ولى بعضى ديگر بدون اين كه به آن ها چيزى برسد آسوده مى شوند و با خيال راحت بر مى گردند. آقاى ديگرى مى گفت : مدت ها به فقر و گرفتارى مبتلا بودم ، چهل روز به امام زمان - عجل الله تعالى فرجه الشريف - متوسل شدم و به آن حضرت عريضه نوشتم و در آب جارى انداختم ، روز آخر صدايى شنيدم كه مرا با نام و نام پدر خواند و گفت : خيال مى كنيد ما از حال شما مطلع نيستيم !بدون اين كه چيزى بدهد . آن صدا، سوز دل مرا آرام كرد، مثل اين كه آب روى آتش بريزند

.

در محضر آیت الله العظمی بهجت ،ج۱،ص۳۳۰.





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 11:07 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

وسوسه ریا، برای بازداشتن انسان از عمل صالح

وسوسه شیطان برای ترک عمل خوب

آیت الله روح الله قرهی ( دامت برکاته ):

 

«گاه وسوسه شیطان این است که انسان را از عمل باز بدارد. وجود مقدّس مولی­الموالی؛ امیر بیان، اسدالله الغالب، علیّ­بن­ابی­طالب(صلوات اللّه و سلامه علیه) فرمودند: «قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ(صلی اللّه علیه و آله و سلّم) الرَّجُلُ مِنَّا يَصُومُ وَ يُصَلِّي فَيَأْتِيهِ الشَّيْطَانُ فَيَقُولُ إِنَّكَ مُرَاءٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی اللّه علیه و آله و سلّم) فَلْيَقُلْ أَحَدُكُمْ عِنْدَ ذَلِكَ أَعُوذُ بِكَ أَنْ أُشْرِكَ بِكَ شَيْئاً وَ أَنَا أَعْلَمُ وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لَا أَعْلَم»[۱] - که حضرت در این روایت شریفه هم نسخه­ای را تبیین می­فرمایند که انسان به این نسخه عمل کند، هم این که بیان می­فرمایند علّت العلل درد وسواس انسان و این که یک عدّه وسواس پیدا می­کنند، چیست -

مولی­الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) می­فرمایند: به حبیب خدا، محمّد مصطفی(صلی اللّه علیه و آله و سلّم) عرض کردیم: یا رسول الله! گاه کسی در حال صیام است و در همان حال نماز می­خواند، «فَيَأْتِيهِ الشَّيْطَانُ» شیطان به سراغش می­آید، یعنی وسوسه­اش می­کند و به او می­گوید: «إِنَّكَ مُرَاءٍ» تو اهل ریایی!

شیطان، این ملعون رجیم وسوسه می­کند و مثلاً می­گوید: این روزه­های دوشنبه و پنجشنبه یعنی چه؟! این روزه­های رجبیّه یعنی چه؟! این اعتکاف یعنی چه؟! تو می­خواهی به مردم خودنمایی کنی.

شیطان وقتی می­بیند کسی جدّی به عمل روی آورده است و دست از عمل برای پروردگار عالم نمی­کشد، به خصوص یک جوان عزیزی است که به جای خدای ناکرده جواب مثبت دادن به نفس امّاره، برعکس اهل عبادت، اهل دعا، اهل اعتکاف، اهل شب­خیزی، اهل مناجات و ... شده است؛ او را با وسوسه ریا از آن عمل بازمی­دارد.»

* برگرفته از درس اخلاق حضرت ایت الله قرهی دامت برکاته . جلسه ۲۱۴





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 11:05 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای غیر مستجاب نداریم

استجابت دعاها

آیت الله حق شناس رحمه الله علیه :

دعای غیر مستجاب نداریم. یا این که گناهان در اثر آن دعا پاک می شود، یا آن دعا را ذخیره برای آخرت نگه می دارند، و یا اینکه حاجت را بالفعل می دهند.

به سوی خدا، مجموعه رهنمودهای اخلاقی آیت الله حق شناس، ص۲۶





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 11:02 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آرزومندان سربازی حضرت حجّت!

آرزومندان سربازی حضرت حجّت! روزی یک آیه قرآن حفظ کنید.باید حداقل هر ساعت به یاد ایشان باشیم.

آیت الله روح الله قرهی ( دامت برکاته ):

 

آرزومندان سربازی حضرت حجّت! روزی یک آیه قرآن حفظ کنید.

منتها عزیز دلم! این ایّام آخرالزمان است، خیلی باید یاد آقاجانمان باشیم. من تکرار می­کنم و بر این تکرار خودم اصرار دارم، جوان‌های عزیز! برای حفظ قرآن اقدام کنید، حتی روزی یک آیه حفظ کنید. سربازان آقا جانمان، حافظ کلّ قرآن هستند. درست است ظهور نزدیک است، امّا اگر شده روزی یک آیه حفظ کنید، اشکالی ندارد، انشاءالله خودشان برکاتی می دهند و بعداً همه چیز درست می شود. شما اقدام خودت را بکن، شما آروزی سربازی خودت را نشان بده، بعد انشاءالله به عمل می‌رسد. گفتیم: آرزو، «ایجاب للعمل» است.

دروغ می­گوید: آن کسی که می­گوید من دوست دارم سرباز امام زمان باشم و حداقل روزی یک آیه حفظ نکند. من به صراحت می­گویم: هرکه هرچه می­خواهد بگوید، بگوید. با حرف هیچ احدی هم کاری ندارم. بروید روزی یک آیه حفظ کنید. طلبه‌ای که روزی یک آیه حفظ نکند، طلبه نیست و ... .

آرزومندان سربازی حضرت حجّت! بروید روزی یک آیه حفظ کنید. من نمی­گویم: شبی یک سوره، یک صفحه، نصف صفحه و ... حفظ کنید، سخت نکردم، روزی یک آیه عرض کردم. اما اگر بگذارید روزها بگذرد و اقدامی نکنید، فایده‌ای ندارد.

هرساعت حداقل یک دعای سلامتی برای آقاجان بخوان. عرض کردم خودتان در دعای سلامتی می­گویید: «اللّهمّ کن لولیّک الحجّة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه السّاعة و فی کل ساعة»، یعنی یا الله! در این ساعت و هر ساعت، ولیّ و حافظ حجّتت باش. خوب وقتی من و شما به پروردگار عالم عرضه می­داریم: «فی هذه الساعة و فی کل ساعة»، من و شما هم باید حداقل هر ساعت به یاد ایشان باشیم.

اوایل که می­خواهی عادت کنی، در تلفن همراه خود زنگ بگذار که مقیّد باشی و هر ساعت حداقل یک دعای سلامتی بخوانی، کم کم اصلاً طوری می‌شود که سر ساعت خودت می‌دانی که دیگر باید بخوانی، «اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً».

کسی که هر ساعت، به یاد آقاجان بود، ولو به یک دعای سلامتی، نکته اساسی‌اش این ست که در حصن حصین قرار می­گیرد. مگر می­شود کسی یاد آقاجان باشد، آن‌وقت آقاجان یاد او نباشد؟! آقاجان که کریم است، «عادتکم الاحسان و سجیتکم الکرم»، کریم کریمان است، می­شود یاد ما نباشد؟! هر کسی هم که آقا به یادش بود، آن‌وقت در حصن حصین است و از گناه دور می­شود، پس این اوّلین خصوصیت هر ساعت یاد وجود مقدّس آقاجان بودن است. بعد وقتی آقاجان می­بیند تو همیشه یاد او هستی و او هم یاد توست، معلوم است دیگر آرام آرام برای سربازی انتخابت می­کند.

برگرفته از درس اخلاق حضرت ایت الله قرهی دامت برکاته .





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 11:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

از محاسبه تا فتوح

محاسبه نفس

بسمه تعالی
یکی از شاگردان علامه حسن زاده آملی حفظه الله:
حضرت استاد به محاسبه خیلی عنایت داشتند و بر آن تأکید می‌ورزیدند، روزی در محفل درس فرمودند: عزیزان! خودتان را حساب کنید تا مصداق «یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیْرِ حِسَابٍ» باشید، از بدی‌ها استغفار کنید و از خوبی‌ها حمد کنید که محاسبه، مراقبه می‌آورد و مراقبه، حضور و حضور، فتوح(فتوحات و گشایش های معنوی) به دنبال دارد!

 

منبع:سایت سمت خدا





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 10:58 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سختی حفظ عمل صالح

حفظ عمل صالح

 

آیت الله روح الله قرهی ( دامت برکاته ):

« آنچه که انبیاء عظام، اولیاء و خصّیصین حضرت حقّ، تبیین فرموده­اند، این است که عمل انسان یک طرف امّا حفظ عمل، سنگین­تر و سخت­تر است.

یعنی عمل، ولو عمل صالح باشد - که طبعاً عمل صالح حتماً نکاتی را دارد و عباد صالحین پروردگار عالم، آن بندگانی هستند که در عملشان، خدشه و خدعه­ای نیست که فرمودند: خدعه، یعنی عمل برای غیر خدا؛ یعنی ریا - امّا مهمتر از این عمل، حفظ عمل است. »

برگرفته از درس اخلاق حضرت ایت الله قرهی دامت برکاته . جلسه ۲۱۴ ، ۲۴ خرداد.





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 10:56 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

تلاش و مجاهدت در راه بندگی حق

بندگی خدا

 

آیت الله روح الله قرهی ( دامت برکاته ):

این­طور نیست که من و شما فکر کنیم همین که اراده کردیم دیگر بنده خدا شویم و پروردگار عالم را عبادت کنیم؛ آن ملعون ما را راحت می­گذارد و بنده می­شویم

به این نکته خوب دقّت کنید - او به عزّت پروردگار عالم قسم خورده است که همه را به اغوا می­کشد، «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين». وقتی کسی قسم می­خورد، باید در آن دقّت کرد، حال وقتی ابلیس، آن شیطان لعین و رجیم، قسم خورده، پس این­طور نیست که من و شما فکر کنیم راحت می­توانیم از حیله ­ها و مکرهای او جان سالم به در ببریم.

برگرفته از درس اخلاق حضرت ایت الله قرهی دامت برکاته . جلسه ۲۱۴ ، ۲۴ خرداد.





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 10:55 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حضرت مى داند چه وقت ظهور مى كند

حضرت وقت ظهورش را می داند

 

آیت الله العظمی بهجت  رحمه الله علیه:

در روايتى از امام صادق - عليه السلام - آمده است كه فرمود: شيعتنا أصبر منا، ... لأنا نصبر على ما نعلم ، و شيعتنا يصبرون على ما لا يعلمون . شيعيان  ما از ما  صابرتر  هستند ...  زيرا  ما براى آنچه  مى دانيم صبر مى كنيم ، ولى  آن ها  بر آنچه  نمى دانند، صبر مى كنند. حضرت غائب - عجل الله تعالى فرجه الشريف -  عجب صبرى دارد!  با اينكه از تمام آنچه كه ما مى دانيم و يا نمى دانيم اطلاع دارد و از همه ى امور و مشكلات و گرفتارى هاى ما با خبر است . خود حضرت هم منتظر روز موعود است و خودش مى داند كه چه وقت ظهور مى كند. اينكه گفته مى شود كه آن حضرت وقت ظهورش را نمى داند، درست نيست.

در محضر آیت الله العظمی بهجت،ج۱،ص۲۱۰.





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 10:53 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

وظیفه ما نسبت به قرآن

وظیفه ما نسبت به قرآن

 

آیت الله العظمی بهجت  رحمه الله علیه:

ما وظیفه داریم که در تعلیم، تعلم، تلاوت و عمل به قرآن کوشش کنیم. ولی ما شب های احیا قرآن به سر می گذاریم، و در مقام عمل آیه های حجاب، غیبت، کذب، و آیات(ویلُ لِلمُطفّفِین) (سوره ی مطففین،آیهِ ی ۱)؛ (وای بر کم فروشان!) و نیز ( فَلَا تَقُل لَّهُما أُفِ) (سوره ی اسراء،آیه ی ۲۳)؛ (پس به پدر و مادر اف نگو ) هم چنین (و لا تَمشِ فی الأَرضِ مَرَحا) (سوره ی اسراء،آیه ی۳۷)؛(و با ناز و تکبر در روی زمین راه مرو ) و... را زیر پا می گذاریم و پا مال می کنیم!

در محضر آیت الله العظمی بهجت ،ج۲،ص۲۹۸.





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 10:51 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

استغفار، راهی برای باز شدن درهای بسته خیر

داروی استغفار

 

چند سال است که در کارهایم دچار مشکل می‌شوم که راه‌ها به رویم بسته می‌شود، از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هرچه از خدا طلب یاری می‌کنم، راه مساعدی گشوده نمی‌شود؟

آیت الله العظمی بهجت  رحمه الله علیه:

 باسمه‌تعالی

 زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفرالله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید. و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده‌اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته‌اید. والله العالم.

به‌سوی محبوب، ص۸۳





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 10:50 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نگاه کردن به قران

نگاه کردن به صفحه قرآن

آیت الله العظمی بهجت  رحمه الله علیه:

 

در روایت آمده است:« أَلنَّظرُ إِلی الکعبةِ عبادةُ، وَ أَلنَّظرُ إِلی الوالدینِ عِبادةُ، أَلنَّظرُ فی المُصحَفِ مِن غَیرِ قِراءَةِ عِبادَةُ، وَ أَلنَّظرُ إِلی وَجهِ العالِمِ عِبادَةُ، وَ أَلنَّظرُ إِلی آل مُحِمَّد ـ علیهم السّلام ـ عِبادَةُ.» (بحارالانوار،ج۶۹،ص۶۵)

نگریستن به کعبه عبادت است، نگاه کردن به پدر و مادر عبادت است، نگریستن به صفحه ی قرآن [حتی] بدون خواندن آن، عبادت است، نگاه کردن به روی عالم عبادت است، و نگاه کردن به اهل بیت حضرت محمد ـ صلّی الله علیه وآله و سلّم ـ عبادت است. مدام به قرآن نگاه کردن، دوای درد چشم است. ظاهرا نگاه کردن به مصحف این اثر را دارد، و خواندن قرآن از غیر مصحف، ازمورد این روایت خارج است.

 

در محضر آیت الله العظمی بهجت ،ج۲،ص۲۸۰

 





[ شنبه 30 بهمن 1395  ] [ 10:47 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

الم یعلم بان الله یری

عکس و تصویر #جنبش_حیای_مجازی





[ جمعه 29 بهمن 1395  ] [ 1:17 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

اثر لقمه حرام در بدبختی و هلاکت انسان !

لقمه حرام


مرحوم ملا احمد نراقی ‏رحمه ‏الله در كتاب «معراج السعادة» مال حرام را از بزرگ‌ترین عوامل هلاكت انسان و مهم‌ترین موانع رسیدن به سعادت [دنیوی و اُخروی] معرفی می‌كند و می‌فرماید:
«بیش‌تر كسانی كه به هلاكت رسیده‌اند، به سبب خوردن مال حرام بوده و اكثر مردمی كه از فیوضات و سعادات محروم مانده‌اند، به واسطه آن است... كسی كه تأمل كند، می‌داند كه خوردن حرام، اعظم حجابی است كه بندگان را از وصول به درجه ابرار [باز داشته] و قوی‌تر مانعی است برای اتصال به عالم انوار.»
ایشان در ادامه می‌فرماید: «آری، دلی كه از لقمه‌ حرام روییده شده باشد كجا و قابلیت انوار عالم قدس كجا؟ و نطفه را كه از مال مردم به هم رسیده باشد با مرتبه رفیعه انس با پروردگار چه كار؟ چگونه پرتو لمعات عالم نور، به دلی تابد كه بخار غذای حرام، آن را تاریك كرده؟ و كی پاكیزگی و صفا از برای نفس حاصل می‌شود كه كثافات مال مشتبه آن را آلوده و چرك نموده باشد؟»

معراج السعاده، ملا احمد نراقی، انتشارات هجرت، قم، نهم، ۱۳۸۲ ش، ص ۴۲۸.





[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 7:17 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

امام علي (ع) حاضر شده بنشيند و نظاره گر اين صحنه ها باشد؟

در روايت است كه عمر به در خانه حضرت علي (ع) آمده و درب را آتش زده و آن ماجراها را بوجود آورده و همه اينها در حالي بوده كه امام علي (ع) در خانه حضور داشته است. حال سوال اين است كه چگونه امام علي (ع) حاضر شده بنشيند و نظاره گر اين صحنه ها باشد؟

روايات مربوط به هجوم فرستادگان خليفه اول به سركردگي عمر بن خطاب به خانه امام علي (ع) براي بردن ايشان به مسجد و بيعت گرفتن از او و دفاع و ممانعت حضرت زهرا قطعي است . اصل اين كه چنين اتفاقي افتاده ، نمي توان انكار كرد اما تمام جزئيات اين واقعه قطعي نيست . چه بسا در گذر زمان كم و زياد شده و به آن پر و بال داده باشند.
شك نيست كه ابوبكر و عمر و چند نفر از مجاهدان، ساعتي بعد از وفات پيامبر، از اجتماع انصار در سقيفه بني ساعده مطلع شده ، براي اين كه مبادا امر حكومت از دست شان به در رود ، خود را به آن جمع رسانده ، با استدلال هاي خود و با استفاده از شكاف و نفاق موجود بين اوس و خزرج و ... ، توانستند در آن جمع ، بدون حضور بسياري از بزرگان مهاجرين از


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 7:14 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مصحف حضرت زهرا(س)چیست؟توضیح بفرمایید.

كلمه"مُصْحَف" بيشتر به معناي "قرآن" به كار مي‏رود

تعريف مصحف: كلمه"مُصْحَف" بيشتر به معناي "قرآن" به كار مي‏رود؛ اما در لغت به معناي مجموعه برگه‏ هايي است كه ميان دو جلد جمع آوري شده است و امروزه "كتاب" خوانده مي‏شود. (1) بنا بر اين، منظور از مصحف فاطمه(س)، كتاب فاطمه (س) است.
مصحف فاطمه و محتواي آن:
درباره ماهيت اين مصحف در منابع شيعي روايات فراوان يافت مي‏شود. در اين احاديث محتوا حجم، زمان نگارش كيفيت نگارش مصحف بيان شده است. البته در نگاه ابتدايي اختلافاتي ميان اين روايات مشاهده مي شود اما با كمي دقت توجيه مي‏گردد. (2) بعضي از روايات مطالب آن را غير از مطالب قرآن دانسته‏ اند. (3) بر اساس شماري از احاديث در اين كتاب


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 7:12 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

یکی از موانع کمال انسان عادت است

ترک عادت

مرحوم آیت الله خوشوقت:

...باید حواسمان جمع باشد مخالفت فرمان خدا را نكنيم،‌ و الّا اگر گناه را انجام بدهيم كم كم عادت مي­‌شود، عادتی که خودش آدم را به سوی گناه حركت مي‌­دهد، لذا یکی از موانع کمال انسان، عادت است.

آدمی که زياد گناه كرد گناه براي او عادت مي‌­شود، معتاد مي­‌شود. ديگر راحت و خودكار دنبال گناه مي­‌رود، دیگر لازم نيست فكر كند، عاقبت انديشي كند، گناه برايش عادي شده است، مثل معتادها مي­‌شود، شما هر چه به او بگويي این کار را نکن آن اعتياد باعث مي‌­شود که گوش ندهد، لذا امام حسن عسکري صلوات الله و سلامه عليه فرمودند: ترك عادت كالمُعجز است، این قدر سخت است. براي خيلي­‌ها گناه عادي شده است، بدون هيچ مشكلي انجام مي‌­دهند و چون عادي شده است فكر عاقبتش را هم نمي­‌كنند، بنابراين اگر عملي مثل گناه تكرار پيدا كرد اين كم كم عادي مي­‌شود و ديگر آدم بدون زحمت انجام مي­‌دهد، اين هم جلوي آن ورود به صراط مستقيم را مي­‌گيرد، آدم را مي‌­كشد به طرف آنچه كه عادت شده است، ولو مضرّ است.

این‌هایی كه معتاد هستند چه كار مي­‌كنند؟! ديگران را مي­‌بينند به چه بلا و روزگاري افتاده‌­اند، می‌­بینند که گدايي مي­‌كنند و بدبخت مي­‌شوند باز هم دنبال آن مي‌­روند، گناه نبايد براي اشخاص عادت شود، اگر عادت بشود به اين زودي­‌ها نمي­‌توانند توبه بكنند تا روحيه گناه در انسان متمكّن نشده است بايد توبه كند و الّا به هيچ وجه نمي­‌تواند برگردد الّا موارد استثنائی.

 

درس اخلاق





[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 7:10 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

پنج تن آل عبا

 

پنج تن ال عبا چه كساني هستند؟درباره تعدادشان ودرکجا بوده وکیفیت جریان آن توضیح دهید.

اين مطلب با توجه به روايات فراوان از واضحات است كه پيامبراكرم (ص) امام علي، حضرت زهرا و امام حسن و امام حسين (سلام الله عليهم) را در زير عبايي جمع كرد، و فرمود خدايا اينان اهل بيت من هستند. چون پيامبر(ص) اينان را زير عبا و كساي يمني جمع كرد و به عنوان اهل بيت خود معرفي كرد و اجازه ورود به ديگران نداد، از اين رو به آل عبا يا اصحاب كساء معروف شده اند.
رواياتي كه به وفور و از طرف شيعه و سني نقل شده اند حكايت دارد اين اتفاق بارها و در جاهاي مختلف از جمله در خانه عايشه، در خانه ام سلمه، در خانه فاطمه زهراء(س) و ... صورت گرفته و هميشه هم بعضي افراد از جمله عايشه، ام سلمه و ... سعي داشته اند در زير عبا وارد


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 7:08 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

توبه چه مراتبى دارد؟

مراتب توبه

همان‏طورى که گناهان، درجه و مراتب دارد، توبه نیز با توجه به موقعیت و رتبه معنوى افراد داراى مراتب خاصى است. امام صادق علیه السلام درباره مراتب توبه مى ‏فرماید:« براى هر فرقه و طائفه‏ اى توبه مخصوصى است. پس توبه پیامبران الهى از مضطرب شدن باطن و به هم خوردن حالت اطمینان است. توبه اولیا از عوارض رنگارنگ و تلون خاطر است [امور نامناسبى که به فکر آن‏ها مى‏ گذرد].  توبه أصفیا (برگزیدگان حق) از نَفَسى است که به یاد غیر او مى‏ کشند. توبه افراد خاص (نخبگان) از مشغول بودن به غیر پروردگار است و توبه عوام، بازگشت از گناهان است. هر کدام از آن‏ها داراى نوعى معرفت و آگاهى در آغاز و انجام توبه است» .۱
علامه طباطبایى در تبیین مراتب توبه مى‏ گوید: توبه به معناى بازگشت به خدا براى تقرب به اوست. بى‏ گمان معناى قرب و بُعد، نسبى و تشکیکى است. بنده ‏اى که در مقامى قرار دارد، گرچه در مقایسه با برخى از مقامات داراى قرب است اما نسبت به مقامات بالاتر داراى بُعد است.۲

پی نوشت ها:

۱. بحارالانوار،علامه مجلسی ، ج ۶، ص ۳۱ .

۲. المیزان، ج ۴، ص ۲۵۴





[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 7:06 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

در آيه الكرسي به كدامين امام اشاره شده است؟

در آيه الكرسي به كدامين امام اشاره شده است؟ لطفا توضيح بفرماييد؟

در روايات و تفاسير نيامده كه اين آيه اشاره به اسم يكي از امامان باشد.

در روايات و تفاسير نيامده كه اين آيه اشاره به اسم به يكي از امامان باشد.
البته در روايات آمده كه اسم پنج تن برگرفته از اسم هاي خدا بوده و كلماتي كه حضرت آدم از درگاه خدا تلقي كرد و با آنان توبه نمود ، اين اسم ها بوده است.
صفوان الجمال ، قال : دخلت علي أبي عبد الله جعفر بن محمد عليه السلام وهو يقرأ هذه الآية : " فتلقي آدم من ربه كلمات فتاب عليه إنه هو التواب الرحيم " ثم التفت إلي . فقال : يا صفوان إن الله تعالي ألهم آدم عليه السلام أن يرمي بطرفه نحو العرش ، فإذا هو بخمسة أشباح من نور يسبحون الله ويقدسونه . فقال آدم : يا رب من هؤلاء ؟ قال : يا آدم صفوتي من خلقي لولاهم ما خلقت الجنة ولا النار ، خلقت الجنة لهم ولمن والاهم ، والنار لمن عاداهم . لو أن عبدا من عبادي أتي بذنوب كالجبال الرواسي ثم توسل إلي بحق هؤلاء لعفوت له . فلما أن وقع آدم


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 7:05 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]