چرا درقرآن ودرهیچ کتاب آسمانی دیگر اسامی...

چرا درقرآن ودرهیچ کتاب آسمانی دیگر اسامی وتعداد امامان شیعیان نیامده است؟

ابتدا بايد اين مطلب را ياد آور شويم كه تورات و انجيل كنوني كه در دسترس است اصلي نيست

ابتدا بايد اين مطلب را ياد آور شويم كه تورات و انجيل كنوني كه در دسترس است اصلي نيست و تورات و انجيل تحريف شده است و اين امر مورد تأييد محققان يهودي و مسيحي است نبايد انتظار داشت كه نام صريح پيامبر اسلام (ص)و ائمه معصومين(ع) به صورت صريح در تورات موجود و اناجيل، ذكر شده باشد با اين همه باز كلمات و جمله هايي وجود دارد كه بر بعثت و ظهور پيامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) دلالت مي كند و يهوديان و مسيحيان توجيهي براي انكار آنها ندارند و اگر در ظاهر منكر اين دلالت ها هستند، ريشه اي جز لجاجت و دشمني با مسلمانان ندارد و ما براي روشن شدن مطلب به ذكر چند نمونه اكتفا مي كنيم.
1. در تورات مي گويد: وقتي حضرت ابراهيم در مورد حضرت اسماعيل دعا كرد خداوند فرمود« ... اما در مورد اسماعيل نيز تقاضاي تو را اجابت نمودم و او را بركت خواهم داد و نسل او را چنان زياد خواهم كرد كه قوم بزرگي از


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 7:02 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

چه سوره هایی منتسب به امامان(علیهم السلام) است؟

سوره مباركه فجر منتسب به امام حسين عليه السلام مي باشد

سوره مباركه فجر منتسب به امام حسين عليه السلام مي باشد ،به دليل حديث زير :

 إقرءوا سورة الفجر في فرائضكم و نوافلكم فإنها سورة الحسين ابن علي عليهما السلام من قرئها كان مع الحسين عليه السلام يوم القيامة في درجته من الجنة إن الله عزيز حكيم(1)؛

 سوره فجر را در نمازهاي واجب و مستحب تان بخوانيد، زيرا اين سوره ، سوره حسين بن علي عليهما السلام مي باشد . هر كس اين سوره را بخواند ،روز قيامت با امام حسين و در درجه ايشان از بهشت مي باشد . خدا شكست ناپذير و حكيم است .

در مورد امام زمان عليه السلام سوره مستقلي منتسب نيست ،ولي آيات متعددي مي باشد كه  هر چند در باره امت هاي پيشين نازل شده اما با توسعه معنا مربوط به زمان ظهور هم مي باشد، از جمله آيه 86 هود :« بقية الله خير لكم ان كنتم مومنين... ؛ سرمايه حلالي كه خداوند براي


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 7:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

برای نورانیت قلب و روح چه اعمالی مفید است؟

قلب‌ها همانند بدن‌ها ملول و کسل می‌شوند، پس با کسب تازه‌های دانش و حکمت و دست یافتن به حقایق و معارف نو ملالت و کسالت آن را از بین ببرید

نورانیت قلب

برای نورانیت قلب و روح چه اعمالی مفید است؟

پاسخ:

براساس روایات رسیده از معصومان علیهم‌السلام امور زیر جهت زدودن زنگارهای درونی و نورانیت قلب و روح مفید است:
1 - قرائت قرآن:
پیامبر می‌فرماید: "دل‌ انسان مانند آهن زنگار می‌گیرد. صیقلی کردن و زنگارزدایی آن به وسیلة قرآن است"[1].
2 - کسب حکمت و اطلاعات نو از معارف دینی:
علی علیه‌السلام فرمود: "قلب‌ها همانند بدن‌ها ملول و کسل می‌شوند، پس با کسب تازه‌های دانش و حکمت و دست یافتن به حقایق و معارف نو ملالت و کسالت آن را از بین ببرید"[2].
3 - تقویت و تحکیم ایمان و خالص کردن آن:
علی علیه‌السلام می‌فرماید: "با ایمان نقطه‌ای نورانی در قلب ظاهر می‌شود. هر اندازه ایمان افزون گردد، آن نقطه نورانی، روشن‌تر و زیادتر


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 8:19 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دو وسیله ی مهم برای عاقبت بخیری!

حادثه عاشورا به عنوان بزرگترین اتفاق ناگوار در جهان اسلام است که امت اسلامی و جامعه ی اسلامی هیچ وقت نباید ماجرای عاشورا را فراموش کنند بلکه باید ...

طبق آموزه های اسلامی یکی از مهمترین دعاهایی که انسان باید بکند عاقبت به خیرى است همانگونه که امام سجاد علیه السلام در دعاى مكارم از خداوند می خواهند او را به راه حق هدایت کند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَتِّعْنِى بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، وَ طَرِیقَه حَقٍّ لَا أَزِیغُ عَنْهَا» (صحیفه سجادیه/ دعاى 20) 
عاقبت به خیری آنقدر با اهمیت است که یكى از درخواست ها و دعاهاى اولیاى خدا، مسلمان مردن است. همان گونه که حضرت یوسف علیه السلام از خداوند مى خواهد كه مسلمان بمیرد: «تَوَفَّنِی  مُسْلِماً» (یوسف/ 101) خدایا مرا مسلمان بمیران.
انسانی که تا لحظه آخر عمر خود دینش را حفظ  و از ولی خدا اطاعت کند عاقبت به خیر خواهد شد. همانگونه که حضرت ابراهیم و یعقوب به فرزندان خود سفارش مى  كنند كه «فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» نمیرید مگر اینكه مسلمان یعنى تسلیم پروردگار باشید. (بقره، 132)

عاقبت به خیری، سوال حضرت علی از پیامبر
حضرت امیرالمومنین علیه السلام که از اولین کسانی بود به پیامبر ایمان آورد و بر پشت سر او نماز اقامه نمود و در ادامه، هیچ لحظه ای پیامبر خدا را تنها نگذاشت و تا آخرین توان خود از پیامبر صلوات الله حمایت و حفاظت


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 8:15 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

چرا در احکام دین شبهات وارد می شود؟

 

احکام دینی زیادی دچار شبهه شده اند، به طور کلی در مقابل این شبهات چه کنیم؟

۱-برای حل این ابهام ها، ابتدا باید ریشه ها و ستون ها را درست کرد. و الا این دستورات ممکن است هرگز قابل هضم نباشد:
«وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتی كُنْتَ عَلَیْها إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلى عَقِبَیْهِ وَ إِنْ كانَتْ لَكَبیرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذینَ هَدَى اللَّهُ؛[بقره/۱۴۳]
ما، آن قبله اى را كه قبلا بر آن بودى، تنها براى این قرار دادیم كه افرادى كه از پیامبر پیروى مى كنند، از آنها كه به جاهلیت بازمى گردند، مشخص شوند. و مسلماً این حكم، جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدایت كرده، دشوار بود.»
رجوع انسان به دین و چنگ زدن به وحی، در جایی است که متوجه نقصان دانش خود شده، و با توجه به عوالم بسیار گسترده ای که با آن ارتباط دارد و آن ها را نمی شناسد، نیازمند راهنمایی های خدای متعال شده است. پس کسی که عقل خود را کافی می داند و در محاسباتش فقط چند روز محدود همین دنیای مادی را حساب می کند، طبیعتا بسیاری از دستورات دین را نمی تواند بپذیرد. چون او ستونی بنا ننهاده که بخواهد بر روی آن، دیواری بسازد.

۲- اگر دین داری فقط تسلیم در مواردی بود که خوب بودن و ضرورتشان  را به وضوح می فهمیم، بندگی معنایی نمی یافت. خدای متعال به فرشتگان امر می کند، در مقابل موجودی سجده کنند که او را از گل آفریده در حالی که می توانست او را از بهترین در و مروارید بیافریند تا پذیرش این امر برای فرشتگان بسیار ساده باشد! خدای متعال می توانست کعبه را در سرزمینی بسیار خوش  آب و هوا بنا کند، تا سفر به سوی آن محبوب همه انسان ها گردد و ... اما خدای متعال امر را به این وضوح و روشنی قرار نداده چون لازمه امتحان پوشیده بودن و مبهم ماندن است.۳- علیرغم بیانات فوق، خدای متعال بر بندگان ترحم نموده و به آنها نشان


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 27 بهمن 1395  ] [ 8:13 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

شعر شيعي

 

Image result for ‫شعر شیعی‬‎

 

اگر بپذيريم كه شعر و ادبيات هر قوم با مكتب و آيين، آيينه افكار و باورها و گرايش هاي آن است. درباره «شعر شيعي» نيز مي توان گفت كه نماد تفكر و اعتقادات و فرهنگ مكتبي شيعه، در آيينه ادبيات آييني شاعران ولايي شيعي متجلي است... از آن جا كه «غدير» نماد تشيع است، چندان هم گزافه نيست اگر «شعر غدير» را با «شعر شيعي» هم خانواده و هم سو به شمار آوريم.
بُعد محتوايي
اگر چه «غدير خم» و «ولايت علوي» سرچشمه جوشش شعر شيعي و پديد آمدن غديريه هاي ماندگار است، اما در نگاهي وسيع تر، آنچه به مقوله هايي همچون: اهل بيت، ولايت ائمه، محبت ذوي القربي، امامت علي ابن ابي طالب، فضايل و مناقب، خاندان عصمت و مدايح و مراثي عترت پيامبر مرتبط باشد، به نوعي شعر شيعي محسوب مي شود و اين درون مايه ها به گستردگي در ادبيات شيعه مطرح است. از آن جا كه امامت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ نشان كمال دين و ارائه الگوي شايسته براي هدايت جامعه است، شاعران شيعي نيز همين جوهره ناب


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 6:51 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

تأثير تشيع بر اماكن و زيارتگاه هاي ايران

Image result for ‫تأثير تشيع بر اماكن و زيارتگاه هاي ايران‬‎

مقدمه
شيعه به متابعت از سيره رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله و سلم ـ و در نظر گرفتن تقدس اماكن ديني و مذهبي, بنيانگذار زيباترين ابنيه ويژه نيايش و عبادت در جهان اسلام است. هر چند صرف عبادت به درگاه پروردگار در پايه گذاري اين مكان هدف اصلي بوده, اما جنبه هاي اجتماعي و رويارويي مردم و همدلي و چهره به چهره شدن و جامعه شناسي تعاون و همياري[1] و همفكري در انجام فرايض ديني و رعايت تشريفات مذهبي نيز مدّ نظر بوده اند.
ژرژگورويچ,[2] جامعه شناس فرانسوي, مي گويد: «هنگامي كه تشريفات اجتماعي رو به زوال مي گذارند, فضاي آن تشريفات نيز رنگ مي بازد.»
فضاي الهي و نظر كرده اين اماكن هميشه ايام روح بخش و دلنواز بوده است. به فرمان الهي و اطاعت حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ پيامبر گرامي, نخستين مسجد در مدينه النبي ساخته شد, اما اهل


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 6:48 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

تشيع و تأثير آن بر هنر

Image result for ‫هنرهای شیعه‬‎

مقدمه:
بيش از آن كه چگونگي تأثير تشيع را بر هنرهاي ايران در طول تاريخ توضيح دهيم، اين موضوع را مطرح مي كنيم كه اگر قرار باشد ما اين تأثير و تأثّر را مورد بررسي قرار دهيم، بايد از چه مجراهايي وارد شويم و چگونه نگاه كنيم تا سرشاخه‌هاي مناسب‌تري براي بررسي اين تأثير و تأثر پيدا كنيم. براي اين كه ببينيم از جانب هنر چه دستي و از جانب تشيع چه دستي به سوي همديگر دراز مي‌شود تا بتوانند همديگر را بفشارند، بايد اندام‌هاي تشكيل دهنده هنر را از يك سو، و اندام‌هاي تأثير گذار بر هنر را از سوي تشيع مورد بررسي قرار دهيم. تذكر كوتاهي كه لازم است عرض كنم اين كه هر وقت درباره تشيع صحبت مي‌كنيم، اسلام مقدم بر آن قرار مي‌گيرد. بنابراين، خيلي جاها ممكن است از يك امر شيعي صحبت كنيم و كسي مدعي شود اين امر ذاتاً يك امر اسلامي است كه در صورت تشيع نمود پيدا كرده؛ يعني شايد در حوزه‌هاي غير شيعي هم بتوان شبيه آن را با قدرت و ضعف پيدا كرد.
نكته ديگري هم كه بايد به آن توجه داشته باشيم اين است كه «اي بسا هندو و ترك همزبان»؛ بسياري جاها در مطالعه ظهور حالات مربوط به تشيع، ممكن است فقط منحصراً اين امر را در ايران يا حتي در جوامعي كه اشتهار به تشيع دارند نبينيم، بلكه پديده‌اي باشد كه به خاطر خصوصيات


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 6:45 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

شهرهاي شيعه نشين در ايران

Image result for ‫شهرهای شیعه در ایران‬‎

ايرانيان در زمان خليفه دوم اسلام را پذيرفتند و پس از مدتي گرايش خاصي از آن را (اسلام شيعي) پسنديدند. يعني ايرانيان روح اسلام و محتواي اسلام را نزد خاندان رسالت يافتند، چراكه فقط خاندان رسالت بودند كه پاسخگوي پرسش‎ها و نيازهاي واقعي ايرانيان بودند. پذيرش تشيع به وسيله ايرانيان، پيامد عواملي از قبيل سازگاري باورها و اعتقادات ايرانيان با مذهب تشيع،‌ فعاليت علويان و شيعيان در محدوده جغرافيايي ايرانيان و ... بود. از آنجا كه ايرانيان استعداد پذيرش آموزه هاي شيعي را داشتند، مذهب تشيع به تدريج گسترش يافت و در شهرها و مناطق مختلف در قرون مختلف به رسميت شناخته شد كه ما در اين جا به شهرها و مناطق شيعه نشين از قرن اول بطور خلاصه مي‎پردازيم.
شهرهاي شيعه نشين از قرن اول تا قرن سوم:
يكي از شهرهاي مهم شيعه ايران در قرن اول شهر قم مي‎باشد كه آن را


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 6:42 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

شهرهاي مقدس شيعه

Image result for ‫کربلا‬‎

شيعيان كه معتقد به امامت و ولايت بلافصل علي ـ عليه السلام ـ و اولاد او بعد از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ مي‌باشند همواره دوستار و عاشق اهل‌بيت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ بوده و هستند و مناطقي كه اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ نشاني از خود دارند در منظر اين عاشقان آن مكان و شهر از قداست و شرافت خاصي برخوردار است. اگر شهر مدينه شرافت و عظمت پيدا كرد به‌خاطر وجود و قدوم مبارك رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ بود و امروز هم به‌خاطر وجود قبر شريف آن حضرت و اهل‌بيت‌اش از قداست خاصي برخوردار است و همچنين شهرها و مناطق ديگري كه با حضور و شهادت اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ شرافت و قداست يافتند و در نزد شيعيان عزيز مي‌باشند. پس منظور از شهرهاي مقدس شيعه جاها و شهرهايي است كه به نوعي وابسته به پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و اهل‌بيت آن حضرت مي‌باشد كه عمده‌ترين اين شهرها در


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 6:36 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

جمعيت شيعه در جهان امروز

Image result for ‫شیعه‬‎

بر اساس آمارهاي سازمان ملل و برخي منابع ديگر، در سال 1999 ميلادي،‌ جمعيت جهان از مرز 6 ميليارد نفر گذشته است. حدود بيست درصد از جمعيت جهان يعني 2/1 ميليارد نفر را مسلمانان تشكيل مي دهند. توزيع جمعيت مسلمانان در جهان در نيمه 1998 ميلادي از اين قرار است: آفريقا 315 ميليون،‌ آسيا 812 ميليون، اروپا 401000/31، و ... .[1]
مسلمانان در سرتاسر جهان زندگي مي كنند. تعداد كشورهايي كه مسلمانان در آنها زندگي مي كنند،‌ 208 كشور است،[2]حدود 85 درصد مسلمانان جهان, در خارج از دنياي عرب به سر مي برند،‌ بيش تر مسلمانان،‌ در شرق آسيا،‌ به ويژه در پاكستان، هندوستان، بنگلادش،‌ مالزي و اندونزي زندگي مي كنند. اندونزي،‌ پرجمعيت ترين كشور اسلامي است. در ميان مسلمانان حدود ده درصد، يعني مطابق با آمارهاي موجود تقريباً 120 ميليون نفر شيعه هستند.[3]
در دايرة المعارف بريتانيا (2002) چنين آمده است: طي قرن ها، جنبش شيعي تمام اسلام سني را تحت تأثير قرار داده است و تعداد طرفدارانش در اواخر قرن بيستم حدود 60 الي 80 ميليون يا يك دهم كل مسلمانان جهان است. تشيع، مذهب اكثريت مسلمانان ايران، عراق و احتمالاً يمن بوده و پيروان زيادي در سوريه، لبنان، شرق آفريقا، هند، پاكستان و افغانستان دارا مي باشد.
متأسفانه، آمار دقيقي درباره تعداد مسلمانان به طور عموم و شيعيان به طور خاص وجود ندارد و آنچه ذكر مي شود بر اساس بيشتر منابع موجود است كه در مقابل آن ديدگاه هاي ديگري نيز وجود دارد. مطابق برخي منابع، شيعيان،‌ يازده درصد جمعيت مسلمانان را تشكيل مي دهند بدين


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 6:32 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دولت‎هاي شيعي در ايران 2

Image result for ‫شیعه در ایران‬‎

در بعضي از شهرها سلطان با مقاومت مردم مواجه شد. به نظر مي‌رسد، ‌مقاومت در برابر گسترش تشيع در تمام شهرها بوده است به گونه‌اي كه سلطان محمد خدابنده در پايان رساله خود، شيعه شدن را امري اختياري مي‌داند و نسبت به كساني كه اين مذهب را اختيار نكنند، اجبار روا نمي‌دارد. او مي‌نويسد: هركه نيكبخت باشد قبول كند و هركه نخواهد بر وي حكمي و زوري نيست... .[1]
تشيع سلطان محمد خدابنده، نقطه عطفي در تاريخ تشيع ايران بود و موجب استحكام و رونق تشيع در اين عصر و در نهايت زمينه‌ساز رسميت يافتن آن در زمان صفويان شد. به دستور خدابنده علاوه بر ضرب سكه به نام علي ـ عليه السلام ـ و اولادش و خواندن خطبه به نام رسول و خاندانش، نام ائمه در كتيبه‌هاي مساجد و بارگاه‌هاي عرفا و امامزادگان و... نوشته شد.
امراي سربدار
در قسمتي از خراسان و حوالي شهر سبزوار، سلسله‌اي در سال 738 ه‍. ق با تصرف شهر سبزوار دولتي تشكيل دادند كه از شرق تا نيشابور و از غرب تا دامغان و گرگان پيش رفت. امراي سربدار سياست مذهبي خود را


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 6:28 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دولت‎هاي شيعي در ايران

Image result for ‫شیه در ایران‬‎

ايرانيان در زمان خليفه دوم، اسلام را رسماً پذيرفتند و پس از مدتي گرايش خاصي از آن را (‌اسلام شيعي) پسنديدند. پذيرش تشيع به وسيله ايرانيان، پيامد عواملي از قبيل سازگاري باورها و اعتقادات ايرانيان با مذهب تشيع، فعاليت علويان و شيعيان در محدوده جفرافيايي ايرانيان و ... بود از آن‌جا كه ايرانيان استعداد پذيرش آموزه‌هاي شيعي را داشتند، مذهب تشيع به تدريج گسترش يافت و در مواردي بصورت دولت رسمي نمود پيدا كرد كه به دولت‌هاي شيعي تشكيل شده در ايران به طور خلاصه مي‌پردازيم.
1ـ دولت شيعي طبرستان
فشار خلفاي عباسي به سادات علوي موجب مهاجرت آنان به سوي ايران شد. در ايران نيز مناطق شمالي بهترين جا براي استقرار آنان بود. مردم نيز به سادات علوي گرايش داشته و همين گرايش زمينه‌ساز حضور علويان در منطقه و قيام آنان عليه حاكمان عباسي شد. منطقه ديلم و


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 6:23 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دلايل گسترش تشيع در ايران2

Image result for ‫شیعه در ایران‬‎

مزار امامزاده اسماعيل اصفهان نيز متعلق به اسماعيل بن زيدبن حسن بن حسن (ع)، دانسته شده و بنايي است كهن كه همچنان برجاي مانده است.[1] نسب امامزاده احمد اين شهر نيز كه از امامزاده‌هاي معتبر دانسته شده چنين است: احمد بن علي بن امام محمد باقر (ع) كتيبه‌اي با تاريخ 563 در اين مزار وجود دارد.[2] از كهنترين امامزاده‌هاي ايران، امامزاده علي بن امام باقر (ع) است كه به نام مشهد اردهال در نزديكي شهر كاشان قرار دارد. در نسب اين امامزاده نيز ترديدي وجود ندارد. در دوره سلجوقيان، زماني كه شمار فراواني از شيعيان به وزارت و دبيري رسيدند، مزار اين امامزاده در آبادي كامل بوده و شاعر بلندپايه شيعي در اين دوره، ابوالرضا راوندي، قصايد فراواني درباره اين بنا و بانيان آن سروده است.[3] بقعه امامزاده حبيب بن موسي بن جعفر با تاريخهاي 667 و 670 از امامزاده‌هاي معتبر كاشان است.[4]نقل اين نمونه‌ها، به دليل تعلق آنها به قرن دوم و اوائل قرن سوم هجري است. دوره‌اي كه سادات به طور دستجمعي به ايران، بويژه مناطق شيعه نشيني چون كاشان مهاجرت مي‌كرده‌اند. در كاشان شمار زيادي امامزاده منسوب به فرزندان امام كاظم (ع) وجود دارد كه گرچه بي واسطگي آنها با امام محل ترديد تواند بود، اما بي شبهه، نبايد نسبت آنها با امام فاصله چنداني داشته باشد. از جمله آنها بقعه عطابخش، كه از فرزندان امام كاظم (ع) دانسته شده، بقعه هارون بن موسي بن جعفر (ع) بقعه احمدبن موسي بن جعفر (ع) بقعه سليمان بن موسي بن جعفر (ع) بقعه طاهر و منصور و


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 6:14 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دلايل گسترش تشيع در ايران

Image result for ‫امام رضا‬‎

از دلايل عمده نفوذ تشيع در ايران، ورود سادات علوي به اين منطقه است. اين افراد، عمدتا شيعه بوده‌اند، گرچه به طور بسيار نادر، افرادي كه حتي ناصبي بوده‌اند، يافت مي‌شده‌اند.[1]طبعا سادات فراواني بر مذهب اهل سنت بوده‌اند. عبدالجليل قزويني رازي در كتاب نقض نوشته است: و علوي اصلي، الا امامتي و شيعي نبود و نتواند بود و اگر نه باري زيدي.[2]دانسته است كه شيعيان آنها نيز همگي بر مذهب اثني عشري نبوده، بلكه بسياري از آنها شيعه زيدي بوده‌اند. تمامي كساني از سادات كه در قيامهاي ضد عباسي شركت داشته‌اند، شيعه زيدي بوده‌اند. اين به دليل اين بود كه آنها به تقيه اعتقادي نداشته و قيام به سيف از ويژگيهاي امام زيدي شمرده مي‌شده است. به هر روي سادات زيدي و امامي، همگي در ايران فضايي شيعي ايجاد كرده‌اند. دليل ورود آنها به ايران را در چند نكته مي‌توان بيان كرد. نخست بايد به امنيتي كه در


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 4:21 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

امام رضا (ع) و تشيع ايران

Image result for ‫امام رضا‬‎

گويا كسي در اين نكته ترديد ندارد كه مسير امام در سفر به خراسان از قزوين نبوده است. نيز گزارش شده است كه امام رضا _ عليه السلام _ از نطنز گذشته و محلي كه اكنون به نام قدمگاه علي _ عليه السلام _، شهرت دارد مربوط به توقف امام رضا _ عليه السلام _ در اين شهر است.[1] همچنين گزارش شده است كه امام رضا _ عليه السلام _ از دامغان گذشته و در محلي با نام آهوان، چند آهو خدمت آن حضرت رسيدند.[2]
ورود امام رضا _ عليه السلام _ به نيشابور در منابع فراواني آمده است. شيخ صدوق از ورود آن حضرت به محله فرد در نيشابور ياد كرده و نوشته است كه تا كنون (نيمه دوم قرن چهارم) در آن محل حمامي بنا شده كه به حمام رضا مشهور است.[3] همچنين در بيست و شش كيلومتري نيشابور قدمگاه معروف منسوب به امام رضا _ عليه السلام _ موجود است و به اين نام شهرت دارد. جائي هم با نام عين‌الرضا در محلي با نام حمراء[4] شناخته شده بوده است. از جائي نيز با نام پسنده، كه محل اقامت امام بوده و ايشان از آن راضي بوده و به همين دليل از آن با عنوان پسنديده ياد شده نام برده شده است.[5]
در ميان اصحاب امام رضا _ عليه السلام _ كساني هستند كه حتي اگر عرب نيز بوده‌اند، در شهرهاي ايراني زندگي مي‌كرده و نامي ايراني يافته‌اند. چند نفري كه به همداني شهرت دارند ندانستيم كه همداني هستند يا همداني. بنابراين يادي از آنها نكرديم از رازيها و قمي‌ها و غير شهرهاي ايران هم ياد نكرده‌ايم. كساني كه لقب آنها منسوب به شهرهاي ايراني است عبارتند از: ابراهيم بن ابي محمد خراساني (مسندالرضا _ عليه السلام _ 2/ 511) ابوسعيد الخراساني (مسند 2/ 514) محمدبن عبدالله الخراساني (مسند 2/ 548) سليمان بن حفص مروزي (مسند 2/ 533) سليمان بن صالح مروزي (مسند 2/ 534) سهل بن قاسم نوشجاني (مسند 2/ 534) ابوالقاسم الفارسي (مسند 2/ 515) فتح بن يزيد الجرجاني (مسند 2/ 542) فضاله بن ايوب ازدي سكن اهواز (2/ 543) محمدبن اسحاق طالقاني (2/ 545) محمدبن ابي يعقوب بلخي (مسند 2/ 545) محمدبن زيد طبري (اصله كوفي) (مسند 2/ 547) نعيم بن صالح طبري (مسند 2/ 553) ابوسعيد النيسابوري (مسند 2/ 515) حمزه بن جعفر الارجاني (مسند 2/ 515) ابوحيون مولي الرضا (مسند 2/ 514).


[1] . نك: ميراث فرهنگي نطنز، صص 158، 161.
[2] . بحرالانساب، ص 101، 103 اشاره به ولايت خراسان كرده به خصوص دامغان، نك: جغرافياي تاريخي هجرت امام رضا _ عليه السلام _، ص 116، 117.
[3] . جغرافياي تاريخي هجرت امام رضا _ عليه السلام _، ص 132، 133.
[4] . الثاقب في المناقب، ص 146. گفته شده كه شايد حمراء آن روزگار ده سرخ فعلي باشد. نك: جغرافياي تاريخي هجرت امام رضا _ عليه السلام _، ص 136.
[5] . الثاقب في المناقب، ص 146.

رسول جعفريان- تاريخ تشيع در ايران٬ ج1 ٬ص219




[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 4:19 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

امام رضا (ع) و تشيع ايران 2

Image result for ‫امام رضا‬‎

دانسته است كه طايفه خزاعيان از طوايف شيعي عرب به شمار مي‌روند و دعبل در اين زمان شاعر برجسته عرب، خزاعي و شيعي شناخته مي‌شد. زماني كه دعبل به خراسان آمد، قصيده تائيه خود را سروده و گفته بود كه نبايد كسي پيش از امام رضا _ عليه السلام _ آن را بشنود.[1] اين قصيده تاريخ شيعه را در اين دوره منعكس مي‌كند، تاريخي كه همراه با درد و رنج و قتل و آزار است. دعبل اميدوار است كه امامت در اختيار اهل بيت قرار گيرد:
خروج امام لا محالة خارج يقوم علي اسم الله و البركات
يميز فينا كل حق و باطل و يجزي علي النعماء و النقمات
امام از اين شعر به شدت متأثر شد و يك صد دينار از دينارهايي كه به اسم مبارك امام ضرب شده بود، به همراه جبه‌اي به وي داد.[2] عجيب آن كه در راه دزدان قافله‌اي را كه دعبل در آن بود، مورد حمله قرار دادند و تنها پس از آن كه دعبل را شناخته و او قصيده خود را براي آنها خواند، وسائل اهل قافله را پس دادند. مردمان قم، از وي خواستند تا جبه را به قيمت هزار دينار بفروشد اما نپذيرفت. پس از خروج از قم، جوانان عرب آن را از وي گرفتند. وي به شهر برگشت و تنها رضايت داد تا بخشي از جبه را به وي داده و هزار دينار نيز بگيرد.[3] به نظر آقاي اشتر وي به احتمال در قم مانده تا زماني كه خبر درگذشت امام را شنيده است. مأمون از روي خباثتي كه داشت امام را در نزديكي قبر پدرش رشيد در طوس دفن كرد. اين امر آشوبي در وجود دعبل و شيعيان برانگيخت. در اشعار بعدي دعبل حملات صريحي به عباسيان است. وي بويژه به همين ماجرا اشاره كرد:


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 4:17 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

امام رضا (ع) و تشيع ايران

Image result for ‫امام رضا‬‎

پس از آنكه مأمون بر برادرش امين، پيروز شد، در حقيقت، حكومت عباسيان را كه در اصل تكيه بر خراسانيان داشت، بيشتر از پيش، خراساني كرد. حكومت امين، تكيه بر عناصر عربي و خاندان عباسيان داشت، اما حكومت مأمون از اين دو جهت، ضعيف بود. لذا وي سعي كرد تا پايگاه ديگري بدست آورد. براي ايجاد اين پايگاه، مي‌توانست حمايت مردم را كه علاقه به علويان داشتند، جذب نموده از آن ابزاري براي سركوبي قيامهايي بسازد كه بنام علويان صورت مي‌گرفت. ابن خلدون فراواني شيعيان را سبب چنين دعوتي از سوي مأمون براي ولايتعهدي امام رضا _ عليه السلام _ مي‌داند.[1]در نظر عامه مردم آمدن امام و پذيرش دعوت مأمون براي گرفتن خلافت و يا ولايتعهدي، مهر تأييدي براي مأمون بود، اين يكي از اهداف مهم اين اقدام بود.
امام ابتدا دعوت مأمون را نپذيرفت. بدنبال آن اصرارهاي مأمون به تهديد تبديل شد و بالاخره پس از تهديدهاي فراوان [2]امام مجبور شد تا به مرو بيايد و ولايتعهدي را بپذيرد. امام اين ولايتعهدي را تحت شرائطي قبول كرد؛ مهمترين شرط آن بود كه مسئوليتي در قبال كارها نداشته باشد. از جمله امام فرمود: اني داخل في ولايه العهد علي ان لا آمر و لاانهي ولاافتي و لااقضي و لااولي و لااعزل ولاأغير شيئا مما هو قائم و تعفين من ذلك كله.[3] من ولايتعهدي را مي‌پذيرم به شرط آنكه هيچ امر و نهي نكرده و فتوا و قضاوتي ننمايم. همچنين نقشي در عزل و نصب و تغيير


ادامه مطلب


[ دوشنبه 25 بهمن 1395  ] [ 4:15 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ايران در منظر معصومين (ع)

Image result for ‫ايران در منظر معصومين (ع)‬‎

ايران اسلامي، داراي دو پيشينه تاريخي تلخ و شيرين است: پيشينه تلخ آن مربوط به دوران سخت و تاريك حكومت دو هزار و پانصد ساله پادشاهان ظالم و مستبد مي‎باشد و پيشينه شيرين آن مربوط به دوران ظهور اسلام است كه ايرانيان با پذيرش دين الهي، جايگاه و ارزش فطري، عقلاني و الهي خود را يافتند و به پاس اين افتخار از همان سال‌هاي آغازين ظهور اسلام، خدمات فرهنگي، سياسي، اجتماعي ارزنده‌اي به جامعه اسلامي ارائه كرده و در همه زمينه‌ها، حماسه آفريدند، به گونه‌اي كه بالاترين تشويق‌ها و مقام‌ها را از سوي قرآن و عترت به خود اختصاص دادند. كه در اين مجال به نمونه‌هايي از آن‌ها اشاره مي‌شود.
ايرانيان در منظر قرآن:
طبق استناد به احاديثي كه وارد شده در قرآن آياتي وجود دارد كه اشاره به قوم ايران و ايرانيان دارد كه به بعضي از آن‌ها اشاره مي‌شود. پيامبر


ادامه مطلب


[ یک شنبه 24 بهمن 1395  ] [ 4:09 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

انس و علاقه ايرانيان به اهل بيت(ع)

Image result for ‫مظلومیت شیعه‬‎

ايرانيان از ديرباز مورد توجه ويژه پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ‌ و امامان شيعه ـ عليهم السّلام ـ بوده اند و در احاديث بسياري، اسلام ايرانيان با اهميت تلقي گرديده و از ملت ايران بعنوان وفادارترين ملتها به اسلام ياد شده است. بسياري از اين احاديث از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ قبل از اينكه ايرانيان اسلام را پذيرفته باشند صادر شده است همان طور كه پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ پيش بيني نموده بود ملت ايران از همه ملتها حتي عرب كه مركز نزول وحي بود،‌ از اسلام بيشتر بهره گرفت و هيچ ملتي به اندازه مردم ايران تاكنون از منبع روشنايي بخش وحي پرتو نگرفته است.
با همه مشكلاتي كه در قرون اوليه اسلام در راه شناخت فرهنگ اصيل اسلامي بود تا آنجا كه ايمان و دين و دانش به گفته پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ گويا به ستاره ثريا آويخته و دست يازيدن به آن بسيار


ادامه مطلب


[ یک شنبه 24 بهمن 1395  ] [ 3:54 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]