حجاب برتر و علل بد حجابی

چکیده:
در این نوشتار، پس از بررسی اجمالی فطری بودن گرایش به پوشش، به بحث درباره حجاب زن مسلمان و چگونگی آن از دیدگاه قرآن پرداخته شده و به مؤیدات نقلی و تاریخی استناد گردیده است. پس از بیان ضرورت حجاب، که برای رسیدن به امنیت و کاهش بحران‌های روحی ضروری است، علل کم توجهی به این توصیه اسلامی در جامعه به اجمال توضیح داده شده است که از جمله آن‌ها، ضعف ایمان، ابراز شخصیت، فساد محیط و تهاجم فرهنگی است.

متداول بودن حجاب در میان ملل گوناگون با آنکه دارای عقاید، مذاهب و شرایط جغرافیایی متفاوتی بوده‌اند، نشانگر آن است که تمایل به پوشش و حجاب از فطرت درونی انسان سرچشمه می‌گیرد، نه از تمدن، فرهنگ یا عقاید مذهبی.

مقدّمه:
پوشش بانوان از مسائل مهمی است که از جنبه‌های گوناگون قابل بررسی و ملاحظه می‌باشد. آفرینش لباس و پوشش به تناسب ویژگی‌های جسمی و روحی بشر و روی آوردن فطری انسان به آن یکی از نعمت‌ها و هدایای الهی محسوب می‌شود و دین اسلام به این امر توجه ویژه‌ای داشته است. قرآن کریم برهنگی و کنارگذاشتن لباس را به عنوان دامی که شیطان آن را در مسیر انسان گسترانده است، معرفی کرده و آن را مخالف فطرت بشر می‌داند.(1)
تمام کسانی که زندگی بشر و تحوّلات آن را مورد ارزیابی قرار داده‌اند، تصدیق کرده‌اند که انسان از همان آغاز پیدایش، کوشیده تا پوشش مناسبی برای خود تهیه کند. به گواهی تاریخ، در اکثر قریب به اتفاق


ادامه مطلب


[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 4:07 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

فلسفه حجاب

 

ترديدى نيست كه حجاب و پوشش زن يكى از احكام ضرورى اسلام به شمار مى رود. قرآن مجيد درباره اين امر مهم مى فرمايد:

«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً»؛ احزاب(33)، آيه 59.
«اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب ها (روسرى هاى بلند) خود را بر خويش فرو افكنند. اين كار براى اينكه [از كنيزان و آلودگان ] شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است و خداوند همواره غفور و رحيم است».
پوشش سابقه اى به اندازه حيات بشريت دارد و غير از پيروان يكى از مكاتب كه بر لزوم برهنه زيستى پاى مى فشارد همه جامعه بشريت به


ادامه مطلب


[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 4:06 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حجاب و عفاف‏

حجاب و عفاف در بیانات آية الله العظمی مظاهری

بدحجابى و بى‌‏حجابى گناه اجتماعى بزرگى است كه بايد نسبت به خطرات آن توجّه جدّى شود. چادر، يك حجاب مذهبى و ملى است و زن مسلمان نبايد اين حجاب را از دست بدهد كه خسارات فراوانى دارد.
مهم‏تر اين‏كه قرآن كريم از زنان مؤمن و عفيف، انتظار دارد كه چادر داشته باشند و آن را نشانه شخصيت زن مى‏‌داند:
«يا أَيهَا النَّبِى قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ‏ یُدْنينَ عَلَيهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَينَ‏ وَ كانَ اللهُ غَفُوراً رَحيماً» (احزاب، 59).
اى پيامبر، زنان و دختران خويش و زنان مؤمنان را بگو: چادرهاى خود را بر خويشتن فروتر گيرند. اين نزديك‏تر است به آن كه شناخته شوند و آزارشان ندهند و خدا آمرزنده مهربان است.
حجاب و عفاف در تعاليم دينى از اهميّت والايى برخوردار است. كمرنگ شدن يا تبديل به ضدّ ارزش شدن اين دو ارزش معنوى، خسارات فراوانى دارد و توبه همگانى را واجب می‌سازد.
مردان مؤمن و غيرتمند نيز نسبت به پوشش خود و حفظ حجاب و شئونات اخلاقىِ زن و فرزندان خويش، وظيفه دارند، و بايد اعضاى خانواده را از رفت و آمد با نامحرم و مبادرت به امورى كه به فساد و يا بى‏‌عفّتى آنان منجر مى‏‌گردد، با ملاطفت و همراه با بيان استدلال، منع نمايند.

منبع:
مشق عشق، از بیانات آیت الله العظمی حسین مظاهری





[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 4:04 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

کلیپ صوتی درد و دل رهبری درباره اوضاع حجاب

 

 

بيانات مقام معظم رهبری درباره حجاب

دشمنان دنیاى ما، دشمنان آخرت ما، دشمنان عزت ما، دشمنان نظام جمهورى اسلامى، از نقاط ضعف ما استفاده میکنند؛ از حس شهوت ما، از حس غضب ما، از قدرت‌طلبى ما، از علاقه‌ى ما به جلوه‌فروشى و خودنمائى؛ باید مراقب باشیم. بانوان عزیز هم باید مراقب باشند، دخترهاى جوان هم باید مراقب باشند.
این زندگى میگذرد؛ لذات و سختى‌هایش همه به طرفةالعینى میگذرد. شما در دوره‌ى جوانى، این حرف را درست نمیفهمید. انسان در دوران جوانى خیال میکند دنیا ثابت است، ساکن است، همیشه همین جور است؛ به سن ما که رسیدید، یک نگاه میکنید، مى‌بینید دنیا عجب سریع میگذرد؛ چشم به هم میزنید، گذشته. خب، آن طرف: «و انّ الدّار الأخرة لهى الحیوان»؛(1) زندگى و حیات، آنجاست. «ذلک الّذى یبشّر الله عباده»(2) – که امروز در آیات کریمه میخواندند – بشارتهاى الهى آنجاست. هم براى آنجا، هم براى حفظ عزت کشور و پیشرفت کشور، وضع حجاب را، وضع عفاف را، وضع تقیدات و پایبندى را خانمها باید مراقبت کنند؛ این وظیفه است. خودنمائى و جلوه‌فروشى، یک لحظه است و آثار سوء آن براى کشور، براى جامعه، براى اخلاق، حتّى براى سیاست، آثار مخرب و ماندگار است؛ در حالى که ملاحظه‌ى عفاف، ملاحظه‌ى حدود شرعى در رفتار و حرکات بانوان، اگر چنانچه سختى‌اى داشته باشد، سختىِ کوتاهى است، اما آثارش، آثار عمیق و ماندگارى است. خود خانمها خیلى باید مراقبت کنند مسئله‌ى حجاب را، مسئله‌ى عفاف را؛ وظیفه‌ى آنهاست، افتخار آنهاست، شخصیت آنهاست.
حجاب مایه‌ى تشخص و آزادى زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه‌ى مادیگرایان، مایه‌ى اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجابهاى خود، با عریان کردن آن چیزى که خداى متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک میکند، خودش را سبک میکند، خودش را کم‌ارزش میکند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذارى زن است، سنگین شدن کفه‌ى آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلى قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله‌ى حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمتهاى الهى است.(3)
 
پی نوشت:
  1. سوره عنكبوت آیه 64
  2. سوره شورى‌ آیه 23 
  3. بيانات مقام معظم رهبری در ديدار جمعى از مداحان سراسر كشور (۱۳۹۱/۰۲/۲۳)

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

 




[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 4:02 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

گفتار «ابن أبى الحديد» در مورد امام على عليه السّلام‏

امام علی

ابن ابى الحديد [دانشمند معروف و بزرگ اهل تسنّن، مؤلّف كتاب مشهور شرح نهج البلاغه، كه به سال 656 ه ق از دنيا رفت‏] میگويد:

 «فضائل و ارزشهاى زندگى على عليه السّلام از نظر عظمت و شكوه و گسترش و فراگيرى آن قدر آشكار است كه ذكر آنها [مثل زيره به كرمان بردن‏] نازيبا است. برازندگى ‏هاى آن حضرت در جايگاهى است كه «ابو العيناء» (1)  به عبيد اللّه بن يحيى بن خاقان، وزير متوكّل و معتمد [دهمين و پانزدهمين خلفاى عبّاسى‏] گفت:

«سخن گفتن درباره فضل تو را به گونه‏ اى مى ‏يابم كه كسى از روشنى روز روشن، يا از درخشندگى ماه پرفروغ سخن بگويد، با اينكه اين روشنى و درخشندگى بر كسى پوشيده نيست، و باور كردم كه سخن من در شأن تو به هر نقطه برسد، باز آن سخن را نارسا و مرا درمانده خوانند، از اين رو بجاى ستودن تو به دعا براى تو مى ‏پردازم، سخن گفتن در شأن تو، سخن گفتن به چيزى است كه مردم به آن آگاه هستند»

چه بگويم در مورد على عليه السّلام، آن مردى كه دشمنان و مخالفانش به‏ فضائل او اقرار نمودند، و نتوانستند آن را انكار و پنهان نمايند، سرانجام دريافتم كه حاكمان اموى پس از تسلّط بر حكومت اسلامى و شرق و غرب قلمرو آن، با تمام ترفندها و نيرنگها براى خاموش ساختن نور على عليه السّلام و برگرداندن مردم از او، و تحريف حقايق، و جعل‏هاى دروغين بر ضدّ او كوشيدند، و حتّى از آن حضرت در بالاى تمام منبرها بدگوئى كرده، و آنها را كه از مدح على عليه السّلام مى‏گفتند تهديد نمودند، بلكه آنها را زندانى نموده و كشتند، و هر گونه روايتى را كه بيانگر فضيلتى از فضائل على عليه السّلام بود و يا نام او را بالا مى‏برد، سانسور كردند، تا آنجا كه از نامگذارى افراد به نام على عليه السّلام جلوگيرى نمودند، ولى از همه اين كوششهاى كينه ‏توزانه نتيجه‏اى جز اين نگرفتند كه روز بروز بر مقام ارجمند على عليه السّلام افزوده شد، و عظمت او آشكار گرديد، مانند مشك كه هر چه آن را پنهان دارند، بوى خوش آن آشكار شود، و همانند خورشيد كه هر چه با كف دست جلو آن را بگيرند، پوشيده نخواهد شد، و مانند روشنى روز كه اگر دو چشم كور يك نفر آن را نديد، از نگاه هزاران نفر، پنهان نمى‏ ماند.

چه بگويم در مورد شخصيّتى كه هر افتخار و فضيلتى به او نسبت داده مى‏شود، و هر فرقه ‏اى (براى اثبات حقّانيّت خود) به او منتهى مى‏ گردد، و هر طايفه‏اى او را از خود مى‏ دانند، بنابراين حضرت على عليه السّلام سرور و سرآمد همه فضيلتها، و سرچشمه تمام ارزشها، و بنيانگذار آن، و قهرمان ميدانهاى فضائل، و پيشتاز پيشتازان مناقب است، هر كسى كه داراى ارزشى هست، آن را از او گرفته و پيروى نموده، و با الگو قرار دادن او، به دست آورده است»(2)


پی نوشت:

 (1) ابو العيناء، محمد بن قاسم اهوازى، اديب، پارسا و دانشمند معروف قرن سوّم و از شاگردان «اصمعى» است. وى در بصره مى‏زيست و در سال 283 ه ق در همانجا از دنيا رفت (مترجم)                

 (2) شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ط اسماعيليان، ج 1 ص 16

__________________________________________________

منبع: نگاهى بر زندگى چهارده معصوم عليهم السلام، ابن ابی الحدید,  ص: 84

 





[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 3:57 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

استقامت در علم آموزی آیت الله خوانساری (+ عکس نوشته)

مرحوم آقای حسین خوانساری می‏ فرماید:

در ایام تحصیل زمستان سخت و سردی بر من گذشت که من هیچگونه وسیله گرم کن نداشتم فقط یک عدد لحاف کهنه داشتم که آن را بر بدن خود می ‏پوشاندم و در حجره حرکت می‏ کردم و راه می‏رفتم که بلکه مقداری گرم شوم و از سرمای مصون باشم. با این زحمت و استقامت به تحصیل ادامه داد تا آنکه در مدت اندکی به مقام والا مرتبه عظمی رسید.(روضات الجنات،ج2،ص351)


منبع: مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی(وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1.




[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 3:56 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

داستانهای علما: جواب شیخ بهائی به قیصر روم

شیخ بهائی

شیخ صمد برادر مرحوم شیخ بها گفته:

روزی برادرم شیخ بها به مجلس شاه عباس وارد شد. پس شاه عباس گفت: ای شیخ گوش بده ببین سفیر روم چه می‏ گوید؟

سفیر روم هم در مجلس نشسته بود و برای شاه و سایرین تعریف می‏ کرد که در کشور ما علمائی هستند که به علوم غریبه عارفند و اعمال عجیبه از آنها صادر می‏ شود و چنین و چنان می‏ کنند. ولی در میان شما چنین کسانی یافت نمی‏ شود.

شیخ دید این حرفها به شاه اثر کرده و شاه  تحت تاثیرحرفهای سفیر خارجی قرار گرفته است. و گویا ناراحت به نظر می‏ رسد.

 پس شیخ به شاه گفت: این گونه علوم در نظر اهل کمال و علم چندان ارزشی ندارد. علمای ما به اینگونه امور اهمیت نمی ‏دهند و اینها را جز علم نمی ‏دانند. در همین حالی که این حرفها را می‏ زد، پای خود را هم دراز کرده بود و ساق بند خود را باز می‏ کرد. و ما از این حرکت او در این مجلس و در حضور شاه ناراحت بودیم. بعد از لحظه‏ ای یک مرتبه در حالی که سر آن را در دست داشت آن را به صورت سفیر روم انداخت. پس آن پارچه مانند ماری شروع به حرکت کردن و گردش کردن در مجلس نمود. سفیر و همه اهل مجلس وحشت زیادی کردند. پس شیخ سر آن را به طرف خودش کشید،دوباره به حال اول برگشت.

آن وقت شیخ به شاه کفت: این کارها چیزی نیست و در نزد اولوالابصار اعتباری ندارد. من این علم را در اوائل جوانی در اصفهان از معرکه گیرهای میدان اصفهان یاد گرفته ‏ام. و این از حرکات دست و چشم بندی است که معرکه گیرها برای  گرفتن پول از مردم انجام می‏ دهند .

پس سفیر شرمنده از حرف خودش و از ایراد گرفتن از علماء به این خرافات خجل و پشیمان شد.(فوائد الرضویه،ص513)


منبع: مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی(وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1.





[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 3:54 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

تاریخچه حجاب در ایران

 

حجاب، مسئله ای فطری است که از دیرباز در فرهنگ ملی و باستانی ما وجود داشته است. بی حجابی و کشف حجاب، از سال های بسیار دور مورد توجه استعمار جهانی بود؛ زیرا آنها فرهنگ ریشه دار ملت های اسلامی را هدف قرار داده بودند. تاریخ واقعی کشف حجاب در ایران به سال های پیش از عصر رضاخانی بازمی گردد، ولی اجرای آن، در دی ماه 1314 صورت گرفت. 

1. حجاب کامل بانوان در ایران باستان:

پوشش بانوان در گذر تاریخ ، نمادی از جایگاه زن در هر فرهنگ و تمدنی است. با مطالعه تاریخ در می یابیم که زنان در مشرق زمین پوششی محکم تر و کامل تر از زنان غربی داشته و دارند و همین نشانگر این است که نگاه مردمان نسبت به زن در سرزمینی چون ایران متفاوت از دیدگاه سرزمین های غربی به مقوله « زن » بوده است. پوشش زنان در ایران باستان نشان می دهد که حجاب زنان ایرانی، حتی قبل از ورود اسلام به ایران، حجابی کامل و در جهان باستان منحصر به فرد بود. 

 

2. پوشش سر در عصر ایرانی ـ ترکی:

در عصر ایرانی ـ ترکی، یعنی حکومت های غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان، زنان از نوعی مقنعه و چادر استفاده می کردند که تمامی سر را می پوشاند. معمولاً پیشانی، چانه و دهان را نیز پنهان می کرد و روی این مقنعه و روی پیشانی، نواری بسته می شد. نوع دیگری از این مقنعه تقریبا همچون چادر هم سر را می پوشاند و هم ادامه آن شانه ها و تقریبا تمامی بدن را پنهان می کرد. این سرپوش ها اکثرا به رنگ سفید، سبز و گاه قرمز بود.

3.  پوشش زنان عصر صفوی :

شارون فرانسوی، درباره پوشش سر زنان عصر صفوی در سفرنامهاش آورده است: «پوشش سر زنان، چارقد سفیدی است که تا سر شانه می رسد و چادر سفید بلندی که فقط چشم ها از پشت آن پیداست و جلو

ادامه مطلب


[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 3:51 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

خاطراتی از محجّبه‏ ها

پاسخی قانع کننده

منم چند ماهه چادری شدم اولش خیلی دو دل بودم همش میگفتم هیچکدوم از دوستام چادری نیستن اگه بخوام برم بیرون باشون خیلی ضایعه یا مثلا خواهرام هیچکدوم چادری نیستن! بدتر از اون من تیکه پروندن هیچکس درمورد چادر رو بی جواب نمیزارم. دوستم گفت دیوونه ای تو این گرما چادر میپوشی تو که حجابت خوب بود حالا واسه چی چادر پوشیدی؟ گفتم کی رو تا حالا دیدی رو پیکان 48 چادر بکشه؟ همه روی ماشینای اخرین سیستم چادر میکشن روی وسایل با ارزش پارچه میزارن اونوقت یعنی ارزش من کمتر از ایناست ؟!!

نگاه های آلوده متوجه بدحجابهاست

بارها در مراكز ادارى يا خريد و ... در كنار بدحجاب‏ها قرار گرفته‏ ام، ولى هميشه مردها با نهايت احترام و ادب برخورد كرده و معطّل نشده‏ ام، ولى نگاه‏هاى آلوده و صحبت و شوخى و ... همان مردان، نصيب بد حجابها شده است كه با نگاه و لباس و صدا و صحبت و ...، چراغ سبز داده و فرش قرمز پهن كرده‏اند، و غرايز هم هر دو را به گناه علنى هدايت كرده است.

غیرت مردی نسبت به حجاب زنش

شیخ بهاء الدین عاملی در یکی از کتاب های خود می نویسد : روزی زنی نزد قاضی شکایت کرد که پانصد مثقال طلا از شوهرم طلب دارم و او به


ادامه مطلب


[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 3:49 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ازدواج به سبک امام علی علیه السلام

ازدواج امام علی

 

الف - مراسم ساده 

وقتی علی علیه السلام ازحضرت زهراء علیها السلام خواستگاری کرد، و پیامبر صلی الله علیه و آله موافقت نمود،فرمود:علی جان ! از درهم ودینار چه داری ؟ پاسخ داد: یک شتر و زره جنگی. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: حیوان سواری لازم است، زره را بفروش. زره را به بازار برد و به 40 درهم فروخت و همه را تقدیم رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد.
خطبه عقد در حضور جمعی ازیاران پیامبر خوانده شد، رسول خدا مقداری از قیمت زره را به سلمان داد تا لباس و برخی مایحتاج زندگی امام علی علیه السلام را تهیّه کند و مقداری هم به مقداد داد و فرمود :آن را به خواهر علی علیه السلام امّ هانی بده تا به عنوان صدقه بر سر عروس بریزد که با دادن یک غذای ساده به جمعی از اصحاب، مراسم عروسی پایان گرفت(1) 

ب - تدارکات ساده ازدواج 
همه قبول دارند که دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بزرگ زنان بهشتی و دختر بزرگترین پیامبر آسمانی است. همه قبول دارند که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام یکی از بزرگترین شخصیّت‏های جهان اسلام است.امّا ازدواج ساده آن بزرگواران جای بسی شگفتی است.که چگونه ساده و دور از تشریفات انجام گرفت.
علی علیه السلام با فاطمه علیها السلام دختر رسول اللّه صلی الله علیه و آله در ماه صَفَر از سال دوّم هجری ازدواج کرد و از فاطمه علیها السلام در ذی الحجّه همان سال دارای فرزند شد.
نقل شده که : 
امام علی علیه السلام زِرِه خویش را مَهرِ فاطمه علیها السلام قرارداد، زیرا که در آن موقع چیزی از سیم و زر نداشت.
و در نقل دیگری آمده است که : 
علی علیه السلام با فاطمه علیها السلام بر مَهری به مقدار چهارصد و هشتاد دِرهم ازدواج نمود، و پیغمبر صلی الله علیه و آله به او امر کرد که ثُلث آن مبلغ را به خرید عطریّات اختصاص دهد.و نقل شد که : علی علیه السلام زِرِه خود را به خاطر شیربَها تقدیم نمود زیرا که رسول اللَّه صلی الله علیه و آله او را به این امر فرمان داده بود. سِنِّ حضرت زهراء علیها السلام در روزِ ازدواجش پانزده سال و پنج ماه و نیم بود و علی علیه السلام در آن روز بیست و یک سال و پنج ماه داشت.


پی نوشت 

(1) کامل بهائی ج 1ص 161 - 

(2) کشف الغمّة جلد 1 ص 374 - 


 منبع: امام علی علیه السلام و اخلاق اسلامی, محمّد دشتی





[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 3:47 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

درسهایی از زندگی پیامبر (ص): الگوی جامع

سبک زندگی پیامبر

پيامبر صلى الله عليه و آله لباسش را خودش مى دوخت ،

و كفشش را خودش وصله مى كرد،

و گوسفندش را خود مى دوشيد.

و با بردگان غذا مى خورد.

روى زمين مى نشست و سوار بر الاغ مى شد،

و كسى را همرديف خود قرار مى داد،

و شرم آن نداشت كه خودش به بازار برود و نيازهاى خانه را خريدارى كرده و حمل كند.

با همه افراد دست مى داد، و تا طرف ، دستش را رها نمى كرد، او رها نمى كرد،

به همگان سلام مى كرد و اگر به چيزى دعوت مى شد، هر چند به خرماى خشك ، دعوت را رد نمى نمود.

كم خرج و بزرگ طبع و خوش برخورد بود.

چهره اش گشوده و خندان بود،

اندوهش آميخته مهربان با خشم نبود، و در تواضعش ذلت نبود، اشراف در بخشش داشت ،

قلبى مهربان داشت ، و همه مسلمانان مهربان بود.

هرگز سر سفره اى سير بر نخاست و هرگز دست طمع به چيزى دراز نكرد. (الميزان ، ج 6، 330.)

امام صادق عليه السلام فرمود: رسول الله صلى الله عليه و آله ظرف مخصوص عطر داشتند، پس از هر وضو بلافاصله آن را به دست گرفته ، خود را معطر و خوشبو مى ساخت ؛ در نتيجه چون از خانه بيرون مى آمد، بوى عطر در محل عبور آن بزرگوار منتشر مى شد. ( كافى ، ج 6، ص 515.)

اگر عطر براى آن حضرت تعارف مى آوردند، خود را به آن معطر مى ساخت و مى فرمود: بويش پاكيزه و حمل كردنش آسان است . و بيش از آن مقدارى كه براى خوراك خرج مى كرد، به عطر پول مى داد.( همان )


منبع: يكصد و بيست درس زندگى از سيره حضرت محمد (ص )،حميد رضا كفاش





[ جمعه 18 تیر 1395  ] [ 3:44 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

تربيت خود

امام علی علیه السلام :

برای تربیت کردن خود همین بس که از آنچه در دیگران نمی پسندی دوری کنی.

عکس و تصویر امام علی علیه السلام : برای تربیت کردن خود همین بس که از آنچه در ...





[ پنج شنبه 17 تیر 1395  ] [ 1:27 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

بندگي كن

امام علی علیه السلام :

خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد .

عکس و تصویر امام علی علیه السلام : خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند ...





[ پنج شنبه 17 تیر 1395  ] [ 1:23 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

رفيق

عکس و تصویر





[ پنج شنبه 17 تیر 1395  ] [ 1:12 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

توكل

عکس و تصویر





[ پنج شنبه 17 تیر 1395  ] [ 1:10 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

قل هو الله احد

عکس و تصویر





[ پنج شنبه 17 تیر 1395  ] [ 1:09 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دلم هواي تو دارد

عکس و تصویر





[ پنج شنبه 17 تیر 1395  ] [ 1:06 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

لبخند بزن

عکس و تصویر





[ پنج شنبه 17 تیر 1395  ] [ 1:05 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

قابل التوبات

عکس و تصویر





[ پنج شنبه 17 تیر 1395  ] [ 1:03 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

رنگ خدا

عکس و تصویر





[ پنج شنبه 17 تیر 1395  ] [ 12:47 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]