بسيار مجرب

Image result for ‫بهجت‬‎





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 05:50 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

از ظهور چه خبر؟؟!!

Related image





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 05:46 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

علم

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لِينُوا لِمَن تُعلِّمونَ ، و لِمَن تَتَعَلَّمونَ مِنهُ

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:

با كسى كه به او علم مى آموزيد

و با كسى كه از او علم فرا مى گيريد، نرم و ملايم باشيد.

 





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 05:43 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

باب رسیدن به لقاء الله مفتوح است

Image result for ‫بهجت‬‎
آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

آیا ممکن است با وجود خلوص و صدق در استعلام و طلب، هدایت و ارایه‌ی آیات معرفت برای انسان نباشد؟! باب رسیدن به کمالات و لقاء الله مفتوح است. حیف نیست این مراحل را که از راه بندگی حاصل می‌شود، نداشته و از آن‌ها محروم باشیم؟! در زمینه‌ی معرفت وارد شده است: "ما کُنتُ اَعبُدُ رَبّاً لَم أَرَهُ."(1) "من کسی نیستم که پروردگار ندیده را بپرستم." و نیز: "عَمِیَت عَینٌ لا تَراکَ عَلَیها رَقیباً."(2) "چشمی که تو را ناظر بر خود نبیند، کور است.(یا:کور باد!)." و یا این که: "رَأَتهُ القُلوبُ بِحقائقِ الایمان."(3) "دل‌ها او را با ایمان‌های واقعی می‌بینند." هم چنین: "نَزَلَ مِن رَبِّه مَنزِلَة فَراهُ بِقَلبِه."(4) "نسبت به پروردگارش در منزلتی قرار گرفت تا این که او را با قلبش مشاهده نمود."

1. اصول کافی، ج1، ص197 و 138؛ بحارالانوار، ج4، ص44، 52 و 304

2. بحارالانوار، ج64، ص142؛ ج95، ص226

3. اصول کافی، ج1، ص97 و 138؛ بحار الانوار، ج4، ص26

4. مشابه: المیزان، ج19، ص31

در محضر بهجت، ج2، ص190.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 05:38 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

غفلت از روز جزا و استغفار

Image result for ‫بهجت‬‎
آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

خدا کند از خود راضی نباشیم. اگر از خود راضی باشیم، هرگز نمی‌توانیم حق ربوبیّت را در عبودیت و بندگی ادا کنیم. با این که هیچیم، خود را از همه چیز می‌دانیم. چه قدر مورد لطف و نعمتش هستیم! وای بر ما اگر از گناهان و یا از خدا در روز جزا غافل باشیم و در فکر استغفار نباشیم. سر تا پا در حال نزولیم، و حال این که قاصد صعودیم. خدا نکند که از هر کجا و از هر کس سخنی برآمد، خواه آمر به چیزی باشد و یا ناهی از چیزی، بدون یقین و اطمینان از کلام و متکلم بگیریم و عمل کنیم!


در محضر بهجت، ج2، ص81.
 





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 05:34 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

درس اخلاق

 

بزرگی می فرمود: کسی که ادب ندارد علم،وی را سودی ندهد

پس قبل و بعد و همراه علم ادب بیاموزید و به آن ملتزم باشید.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 05:31 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

از دنيا آگاهند از آخرت بى‌خبرند.

قرآن كريم مى‌فرمايد: «يَعْلَمُونَ ظَاهِراً مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» «الروم/7»
آنان به ظاهرى از زندگى دنيا آگاهند همانهايند كه از آخرت بى‌خبرند.

زراندوزانى كه جمع مال را هدف و دنيا را مقصد نهايى خود مى‌دانند، جز به ظاهر دنيا نمى‌نگرند و زندگى را در سرگرمى‌ها و لذت‌هاى زودگذر و خواب و خوراك خلاصه مى‌كنند و برايش عمق و فرجامى قائل نيستند؛ حتى علومى كه كسب مى‌كنند، مادى بوده و براى كشف امور ظاهرى است و از ديگر منافع و خيرات دنيا و از حيات آخرت كه در بطن جهان نهفته است در غفلتند، مانند كودك يا شخص جاهلى كه از كتاب نفيس و علمى، جز كاغذ و خطوط ظاهرى، چيز ديگرى نمى‌فهمد.

چنين كسانى گرچه ممكن است گاهى عبادت كنند، ولى از عبادات خود لذّت نمى‌برند و به باطن آن دست نمى‌يابند، زيرا مستِ ثروت زياد شده‌اند و عقل و هوش خود را از دست داده‌اند، چنان كه در حديثى از قول حضرت عيسى عليه السلام آمده است: «همان طور كه بيمار از شدّت درد به غذا مى‌نگرد و از آن لذّت نمى‌برد، اهل دنيا نيز با رسيدن به لذايذ دنيا، لذّت و شيرينى عبادت را درك نمى‌كنند.»

حضرت على عليه السلام نيز مى‌فرمايد: «السُّكْرُ ارْبَعُ سَكَراتٍ: سُكْرُ الشَّرابِ و سُكْرُ الْمالِ وَ سُكْرُ النَّوْمِ وَ سُكْرُ الْمُلْكِ» «الخصال، ج‏2، ص: 636»
مستى بر چهار نوع است: مستى شراب، مال، مستى خواب و مستى سلطنت.

اميرمؤمنان عليه السلام طى نامه‌اى به يكى از يارانش چنين سفارش كرد: «فَارْفَضِ الدُّنْيا فَانَّ حُبَّ الدُّنْيا يُعْمى‌ وَ يُصِمُّ وَيُبْكِمُ» «الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 136 »
دنيا را رها كن كه حبّ دنيا انسان را كور و كر و لال مى‌كند.

حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: «اقْبَلُوا عَلى‌ جيفَةٍ افْتَضَحُوا بِأَكْلِها وَاصْطَلَحُوا عَلى‌ حُبِّها، وَ مَنْ عَشِقَ شَيْئاً اعْشى‌ بَصَرَهُ وَ امْرَضَ قَلْبَهُ» «نهج البلاغة (صبحي صالح)ص 159»
(آن مردم دنياپرست) به خوردن لاشه‌اى روى آوردند كه با خوردنش رسوا شدند و بردوستى آن لاشه اتّفاق كردند؛ و هركس به چيزى عشق بورزد، بينايى‌اش را مختل و قلبش را بيمار مى‌كند.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 05:28 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

لزوم ناراحتی برای گرفتاری شیعیان و دعا برای فرج مسلمانان

Image result for ‫بهجت‬‎
آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

آیا درست است در حالی که شیعیان در معرض حمله هستند و به نابودی کشانده می‌شوند، در مستحبات تأمل کنیم که آیا مثلاً حضرت صادق-علیه السلام- در دعای هر روز و بعد از فریضه ماه رجب: "یا من أرجُوهُ لِکُلِّ خَیرِ"(1) از اول دعا، انگشت سبابه‌ی خود را حرکت می‌داد، یا فقط در هنگام گفتن جمله‌ی "یا ذَالجَلالِ وَ الاکرام"، با این که "یَلوذُ بِسبابته الیُمنی"؛ (با انگشت سبابه‌ی دست راست اظهار تضرع و مسکنت می‌نمود) قید دعا نیست بلکه امر راجحی(2) است که در تمام ادعیه می‌شود انجام داد. اما نباید ناراحت باشیم و دعا کنیم و فرج مسلمانان را بخواهیم. هنگامی که یک خلخال از پای ذمّیه‌ای بیرون آورند، حضرت امیر-علیه السلام- فرمود: "فَلَو أَنَ امرَءً مُسلِماً ماتَ مِن بَعدِ هذا أسَفَاً، ما کانَ بِهِ مَلوما"(3) اگر شخص مسلمانی از شدت ناراحتی بر این ماجرا جان دهد، به هیچ وجه سزاوار ملامت و سرزنش نیست. یعنی اگر بمیرد، جا دارد!

1. بحارالانوار، ج95، ص390

2. یعنی مستحب در مستحب، و به نحو تعدد مطلوب است

3. ر.ک: کافی، ج5، ص4؛ بحارالانوار، ج34، ص64

در محضر بهجت، ج2، ص329.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 05:24 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

برای طالب هدایت در و دیوار هادی او می‌گردد

Image result for ‫بهجت‬‎

آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

اگر کسی طالب هدایت و معرفت خدا باشد و در طلب، جدّی و خالص باشد، در و دیوار به اذن الله، هادی او خواهند بود. خداوند متعال می‌فرماید: "وَالذینَ جاهدوا فینا لَنَهدیَنَّهُم سُبُلَنا"(1) "و کسانی را که در(راه خشنودی) ما بکوشند، قطعاً به راه‌های(معرفت) خود رهنمون می‌سازیم. به اندازه‌ای طالب معرفت و هدایت در رسیدن به مقصد و یافتن او و به داخل شدن در محضر قرب و معرفتش نزدیک است که گویا به او می‌گویند: رسیدی، داخل شو. "أَبشر الطالِب بِالوصول وَ قُل / لِلَذی یَطرُقُ الأبواب ان یَلجا" "به طالب(معرفت) مژده‌ی وصال را بده، و به کسی که در می‌زند، بگو که وارد شود."

1. سوره‌ی عنکبوت، آیه‌ی 69

در محضر بهجت، ج2، ص355.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 05:20 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

درس اخلاق

درس اخلاق اسک دینی ها برای یکدیگر  (کاربردی)





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:53 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

باید دعا کنیم!

Image result for ‫بهجت‬‎

آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

با این که بر سر ما آتش می‌ریزد(1) و باید دعا کنیم تا برطرف شود، ولی دعا نمی‌کنیم و حال دعا، انکسار قلب، سوختگی و آه که وقتی از قلب خارج می‌شود، مانند تیر به هدف می‌خورد، در ما نیست! بله، لقلقه‌ی زبان خیلی داریم!

1. در جنگ عراق علیه ایران

در محضر بهجت، ج2، ص135.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:50 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

منزلت و اهمیت زیارت حضرت معصومه علیها السلام

Image result for ‫بهجت‬‎

آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

حضرت معصومه-علیها السلام- از قبیل امام‌زاده‌های مطلق نیست که هنگام زیارت او زیارت‌نامه‌ی مطلق امام‌زاده‌ها خوانده شود، بلکه زیارت مخصوص به خود دارد؛ زیرا در روایت است: "مَن زارَها وَجَبَت له الجنَة."(1) "هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد." خیلی کلمه‌ی بزرگی است. نقل شده که روزی حضرت امام موسی کاظم-علیه السلام- در مدینه، در خانه تشریف نداشتند، شخصی آمد که سؤالی از آن حضرت بنماید، حضرت معصومه-علیها السلام- که در سن کودکی بودند و در خانه تشریف داشتند، می‌فرمایند: آن حضرت تشریف ندارند، چه کار دارید؟ آن شخص عرض کرد: مسأله‌ای دارم؟ می‌فرماید: بنویس، می‌نویسد، ایشان پاسخ آن را می‌دهد، بعد که حضرت امام کاظم-علیه السلام- به خانه بر می‌گردد، مادرش جریان را به آن حضرت عرض می‌کند، حضرت می‌فرماید: "بِابی هِی وَ اُمّی، حَکَمَت بِما حَکَمَ الله!" "پدر و مادرم به فدایش، به آن چه خداوند حکم فرموده، حکم نموده است." این‌ها افراد عادی نبوده‌اند، خدا می‌داند این خاندان چه شخصیت‌هایی بوده‌اند، كه این همه کرامات برای ایشان ذکر کرده‌اند.

1. بحارالانوار، ج48، ص317؛ ج99، 267

 

در محضر بهجت، ج2، ص137.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:47 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

پاداش تبلیغ

Image result for ‫بهجت‬‎

آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

آقایی می‌گفت: دوازده نفر را مسلمان کردم، یا دوازده بهایی و سنی را شیعه کردم. اگر کسی یک نفر را هدایت و مسلمان کند یا مستبصر کند، خدا می‌داند نزد خدا چه مقامی دارد!

 


در محضر بهجت، ج2، ص157.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:44 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

راستگویی و رؤیای صادقانه و صفای روح

Image result for ‫بهجت‬‎

آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

راستگویی، در دیدن رؤیای صادقه و صفای روح خیلی مؤثر است.


در محضر بهجت، ج2، ص158.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:41 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

توبه نمی‌کنیم چون خود را بد نمی‌دانیم!

Image result for ‫بهجت‬‎

آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

حوادثی که اتفاق می‌افتد، نتیجه‌ی کارهای ماست که بر سر ما می‌آید: "وَ ما اصابَکُم مِن مُصیبَة فَبِما کَسَبت اَیدیکُم"(1) "هر مصیبتی به شما می‌رسد، به واسطه‌ی اعمال شما است." آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبت‌ها شده است توبه کنیم؟ ولی ما توبه نمی‌کنیم، چون کارهای خود را بد نمی‌دانیم، و به خود و کارهای خود خوش بین هستیم! آیا در این حوادث و گرفتاری‌ها که از هزار سال پیش به ما خبر داده‌اند، نباید شرح صدر پیدا کنیم و همان طور که دستور داده‌اند باشیم؟! که فرموده‌اند: "تَمَسَّکوا بِالاَمرِ الاَوّل."(2) "به دستور اول تمسّک بجویید(و عمل کنید.)" یعنی این که به یقینیات اعتقاد داشته باشیم و به واضحات و ضروریات دینی عمل کنیم، و در موارد شک و تردید احتیاط نماییم. و نیز در مثل این زمانه که اهل ایمان به بلاهای فراوان مبتلا هستند، چنان که دستور داده‌اند، دعای فرج را زیاد بخوانیم.

1. سوره‌ی شوری، آیه‌ی 30
2. بحارالانوار، ج52، ص133


در محضر بهجت، ج2، ص139.
 





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:39 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

باید اهل محاسبه باشیم

Image result for ‫بهجت‬‎

آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

ما باید اهل محاسبه باشیم، هر چند اهل توبه نباشیم و تدارک نکنیم، خود محاسبه مطلوب است. اگر بدانیم فلان روز حسینی-علیه السلام- و فلان روز یزیدی هستیم، بهتر از این است که اصلاً ندانیم یزیدی هستیم یا حسینی. سرانجام ممکن است روزی به خود بیاییم و بخواهیم تدارک کنیم. با توجه به عیوب خویش و اصلاح آن‌ها، فرصت رسیدگی به حساب هر روز خود را نداریم، چه رسد به حساب مردم! "أَفضَلُ النّاسِ مَن شَغَلتهُ مَعایِبُهُ عَن عُیُوبِ النّاسِ."(1) "برترین مردم کسی است که پرداختن به عیوب خود، او را از توجه به عیوب مردم باز دارد." به فکر خود باشیم، خود را اصلاح کنیم. اگر به خود نرسیدیم و خود را اصلاح نکردیم، نمی‌توانیم دیگران را اصلاح کنیم.

1. غرر الحکم؛ ص234

در محضر بهجت، ج2، ص427.

 





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:37 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عذاب دردناک برای چه گروهی است؟

Image result for ‫بهجت‬‎

آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:

درباره‌ی استمناء در روایات آمده است: "کل ما انزل به الرجل ماءه من هذا و شبهه، فهو زنا."(1) "استمناء و یا هر کار مشابه آن که انسان به وسیله آن منی خود را بیرون بیاورد، زنا محسوب می‌شود." "ثلاثة لا یکلمهم الله یوم القیامة و لا ینظر الیهم و لایزکیهم و لهم عذاب الیم... الناکح نفسه."(2) "سه تن هستند که خداوند در روز قیامت با آن‌ها سخن نمی‌گوید و آنان را پاکیزه نمی‌گرداند و به آن‌ها نظر(رحمت) نمی‌کند و برای آنان عذاب دردناک خواهد بود... کسی که با خود عمل جنسی انجام دهد."

1. وسائل الشیعه، ج20، ص349، 352، 355

2. بحارالانوار، ج73، ص106؛ ج76، ص63، 95 و...


در محضر بهجت، ج2، ص67.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:34 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

روح انسان

آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه:
قدرت و استعداد بشر به حدّی است که هم می‌تواند به اعلی علیین برسد و هم به اسفل سافلین. انسان دارای روح حیوانی است و پست‌تر و درنده‌تر و شریرتر از حیوان است؛ زیرا سگ و خوک و حیوانات درنده پا در جهنم نمی‌گذارند، ولی عده‌ای از انسان‌های شقی و ستمگر پا بیرون از جهنم نمی‌گذارند و همیشه در نار مخلّدند. چه قدر تفاوت است بین انسان و حیوان!

 

در محضر بهجت، ج2، ص78.





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:31 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

فلسفه ما در اين دنيا!!

دو نفر شب هنگام زیر درخت بزرگی صحبت میکردند
اولی گفت :
نمی دانم به چه خاطر به این دنیا آمده ام . آیا خداوند میخواست مرا زجر و آزار بدهد؟
خوب کار دیگری میکرد چرا ما را در این دنیا و اینگونه خلق کرد ؟
دومی گفت :
اگر این جیر جیرک صدایش را میبرید و اینقدر جیر جیر نمیکرد حداقل میتوانستم کمی فکر کنم
تا ببینم فلسفه خلقت انسان چه بوده ولی این حیوان نمیگذارد
جیرجیرک به صدا در آمد و گفت :
خداوند را به رحمتش قسم دادم که اجازه بدهد 10 روز در این دنیا زندگی کنم تا بتوانم ذکر او
را بگویم و به اندازه 10 روز به او نزدیکتر شوم لذا به همبن خاطر حاضر نیستم
این اوقات ارزشمند را بخاطر شمائیکه ارزش 100 سال عمرتان را
نمی دانید از دست بدهم.

 





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:28 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

از عِقاب خدا بترسیم

شیخ رجبعلی خیاط فرمود:

اگر ما به قدر ترسیدن از یک عقرب از عِقاب خدا بترسیم،

همه کارهای عالم اصلاح می شود .





[ دوشنبه 29 آذر 1395  ] [ 04:24 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]