حکمت علوی "پاسخ دادن"

عکس و تصویر امام علی علیه السلام: 🔸 هر کس در دادن پاسخ شتاب نماید، از دادن پاسخِ ...

امام علی علیه السلام:

🔸 هر کس در دادن پاسخ شتاب نماید، از دادن پاسخِ درست باز مانَد
🔹 مَن أسرَعَ فِی الجَوابِ لَم یُدرِکِ الجَوابَ


 

📚 غرر الحکم حدیث 8640







[ شنبه 30 دی 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث: رزق و روزی (پوستر)

حدیث گرافی  با عنوان "رزق و روزی" بر اساس حدیثی از امام رضا (ع)

 مَنْ رَضِيَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْقَلِيلِ مِنَ الرِّزْقِ
رَضِيَ اللَّهُ مِنْهُ بِالْقَلِيلِ مِنَ الْعَمَل‏

هرکس به رزق و روزی کم از طرف خدا قانع باشد،
خداوند از عمل کم او راضی خواهد بود.

منبع: بحارالانوار، ج75 ،ص353

امام رضا (ع):هرکس به رزق و روزی کم از طرف خدا قانع باشد، خداوند از عمل کم او راضی خواهد بود.







[ شنبه 30 دی 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

معرفی‌ مفاخر و بزرگان شیعه «پسر طاووس»

چرا به پیشوای اهل مراقبه «پسر طاووس» می‌گفتند

آیت‌الله ملکی تبریزی می‌نویسد: سید بزرگ «ابن طاووس قدّس سرّه» همان کسى که استادم (قدّس سرّه) مى‏‌گفت: غیر از معصومین علیهم‌السّلام کسى در علم مراقبت مانند او نیامده است.

 شهر «حلّه» و نقش آن در گسترش معارف شیعی

شهر حله یکى از شهرهاى بزرگ‌‌ جهان تشیع محسوب می‌شود و زمانى از مهم‌ترین حوزه‌‌‌ها و مراکز علمى، فقهى و ادبى شیعه به شمار مى‌‌رفت که از آن علما و دانشمندان ‌‌بزرگی مانند «ابن ادریس حلی، محقق حلی، علامه حلی، ابن نما حلی و ابن فهد حلی» به صحنه آمدند که نقش ‌‌مهمى در گسترش و رشد علوم شیعه داشتند و تحول بزرگى در علوم اسلامى ایجاد کردند.

یکی دیگر از بزرگان حله، «سید بن طاووس» فقیه، ادیب، شاعر، محدث و عارف بزرگ شیعه است.

او در روز 15 محرم سال 589 هجرى در شهر حله به دنیا آمد. نام کاملش سید رضى الدین، على بن موسى بن جعفر بن طاووس است، و از نوادگان امام حسن مجتبى و امام حسین علیهماالسلام محسوب می‌شود. از این رو، ایشان را «سید ذی الحسنین» نامیده‌اند.

پیش‌بینی جالب امام علی(ع) درباره حله و علمای آن

حضرت ‌‌امیرالمؤمنین علی علیه‌‌‌السلام از ظهور چنین علما و بزرگانى در آن خطه خبر داده‌‌اند. «ابوحمزه ثمالی» از «اصبغ بن نباته» نقل‌ ‌مى‌‌کند که حضرت امیرالمؤمنین علیه‌‌السلام، در مسیر حرکت از کوفه‌‌ به طرف صفین بر


ادامه مطلب


[ شنبه 30 دی 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس نوشته: نزول بلا نتیجه گناه

وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ؛ کیفر هر بدی، همانند آن بدی است؛ پس هر که عفو و اصلاح کند، پاداش او بر عهده خداست. عکس نوشته قرآنی با عنوان قصاص یا بخشش؟ بر اساس سوره شوری آیه۴۰

وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ؛

کیفر هر بدی، همانند آن بدی است؛ پس هر که عفو و اصلاح کند، پاداش او بر عهده خداست.

سوره شوری آیه ۴۰







[ شنبه 30 دی 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

شیفتگی و بی قراری نسبت به حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)

شیفتگی و بی قراری نسبت به حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)

هر روز هنگام طلوع و بخصوص هنگام غروب آفتاب گریه می کرد.

شیفتگی و بیقراری نسبت به حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)

از شیخ عباس قوچانی نقل شده : "آقای قاضی در اواخر عمر یک تحیر و شیفتگی و بیقراری نسبت به حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) داشت و هر روز هنگام طلوع و بخصوص هنگام غروب آفتاب گریه می کرد."

منبع:

یادداشت های خطی علامه تهرانی، جنگ۱۸، ص ۱۸۲/ کانال تذکره الاولیاء

 







[ شنبه 30 دی 1396  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

الهی نامه علامه حسن زاده آملی (+عکس نوشته)

(الهی نامه /37)

الهى عقل گويد الحذر الحذر , عشق گويد العجل العجل آن گويد دور باش و اين گويد زود باش 

 







[ شنبه 30 دی 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

خداوند به جز دنیای ما، دنیای دیگری نیز خلق کرده باشد؟

خداوند

آیا ممکن است خداوند به جز دنیای ما، دنیای دیگری نیز خلق کرده باشد؟

 

سلام. به نظرتون خدا قبل از اينكه اين دنيايي كه انسان به چشم ميبينه رو درست كنه قبلش چه كار ميكرده؟ به نظرتون ممكن هست يه دنيايي ديگه مثل هميني كه داريم رو آفريده بوده باشه؟

باسلام.
در این باره لازم است به نکاتی اشاره بکنیم :
۱- پاسخ به این سوال مبتنی بر یکی ازمسایلی است که از قدیم الایام میان فلاسفه و متکلمین مورد اختلاف بوده وآن مساله حدوث و یا قدیم عالم از جهت زمان است.
معمولاً از طرف متکلمین بر حدوث عالم و از طرف فلاسفه بر قدیم بودن عالم از حیث زمان استدلال می‌شود.
حال اگر ثابت کردیم که عالم همیشه بوده و زمانی نبوده که در آن زمان خدا وجود داشته و لکن عالم وجود نداشت، به طور طبیعی دیگر شبهه این که


ادامه مطلب


[ شنبه 30 دی 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سخنان امام علی علیه السلام از نهج البلاغه (مهیای سفر باش !)

مهیای سفر باش !

امام علی «علیه السلام»

از اين دنياى فانى براى آخرت توشه برگيريد، كه بر توشه برداشتن هدايت شده‏ايد، و شما را به كوچ كردن امر كرده ‏اند، و براى رفتنتان از دنيا به شتابتان داشته ‏اند. شما سوارانى هستيد ايستاده كه نمى‏ دانيد چه زمان مأمور به رفتن خواهيد شد. به هوش باشيد، كسى كه براى آخرت آفريده شده با دنيا چه مى‏ كند ؟! و با ثروت چه معامله انجام مى ‏دهد؟  كسى كه به زودى ثروت را از او مى ‏گيرند، و جز وبال و باز پرسى نسبت به ثروت برايش نخواهد ماند؟ ! (نهج البلاغة ، خطبه 156)







[ جمعه 29 دی 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

■ راز ادب و قرب

علی محمد باقی

تهیه مرکزتخصصی نماز

در ركوع ادب (عبوديت) است و در سجود قرب (به معبود) و كسي كه به نيكي ادب نگذارد، قرب را نشايد. بنابراین می‌توان رکوع را مقدمه سجود و سجود را اوج نماز دانست. بنابراین راز این دو، راز اوج نماز است و دانستنش لازم.

ركوع

در نماز به دستور رب عظیم به رکوع می­رویم "يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ارْكَعُوا ..."[1]. رکوعی که در آن اسراری نهفته و همچون دیگر اعمالِ نماز مبدأ سرّ آن را در معراج پیامبرa می­توان یافت.

در نمازی كه حضرت رسولa در معراج اقامه کردند، پس از ركوع به ایشان خطاب رسيد: به عرش من بنگر، ایشان می­فرمایند: من آنچنان عظيم به عرش الهي نگريستم كه از ديدنش بيهوش شدم. آنگاه پس از ديدن آن عظمت به من الهام شد و گفتم "سبحان ربي العظيم و بحمده". پس چون اين ذكر را گفتم از حالت غشوه بيرون آمدم تا اينكه با الهامات پي در پي هفت مرتبه آن را گفتم، پس به خود آمدم و به حال عادي بازگشتم.[2]

امام خمینیw در این خصوص چنین می­فرماید: نظر كن‌ اي عزيز به عظمت سلوك سرور كل و هادي سبل كه در حال ركوع، كه نظر به مادون خود است، نور عرش را بيند، و چون نور عرش در نظر اوليا جلوۀ ذات است بي‌مرات، تعيّن نفسي از بين برود و حالت غشوه و صحق دست دهد. پس ذات مقدس به


ادامه مطلب


[ جمعه 29 دی 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حکمت علوی "گناه"

عکس و تصویر  حکمت های علوی







[ جمعه 29 دی 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سخنان آیت الله بهجت درباره امام زمان (عج) (پوستر )


آیت الله  بهجت (ره)

اشخاصی را می خواهد که تنها برای آن حضرت باشد. کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند نه برای برآوردن حاجات شخصی خود







[ جمعه 29 دی 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ترس منطقی از مرگ!

بهام مرگ, ترس منطقی از مرگ

مرگ ارزش های راستین را آشکار می کند

 

آدمی در طول زندگی در این دنیا، همه چیز را از آن خود می داند و به آن ها دل می بندد؛ در حالی که مالک حقیقی خداست. این دلبستگی ها سبب می شود از مرگ غافل شده و اگر هم به آن بیندیشد، از آن بترسد. وقتی دنیا و نعمت هایش، مهار دل آدمی را به دست گیرد، در حقیقت دل را که از نظر مرتبه وجودی بالاتر است، به حد خود تنزل داده است.

بدون فهم حقیقت «پل زندگی» که مرگ نامیده می شود و بدون شناخت جایی که پس از عبور از این پل باید بدان جا وارد شد، حقیقت زندگی روشن نخواهد شد. حقیقت مرگ مانند تپه، دامنه های گوناگونی دارد و مانند


ادامه مطلب


[ جمعه 29 دی 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

شایعات فضای مجازی

عکس و تصویر حکمت های علوی







[ جمعه 29 دی 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث: رفتار با مردم (پوستر)

حدیث گرافی  با عنوان "رفتار با مردم" بر اساس حدیثی از امام رضا (ع)

 تُعْطِيَ النَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ مَا تُحِبُّ أَنْ يُعْطُوك‏

با مردم چنان رفتار کن

که دوست داری با تو رفتار کنند.

منبع: امالی صدوق، ص240؛ عیون الاخبار الرضا، ج2، ص50

امام رضا (ع): با مردم چنان رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند.

منبع: مجموعه "بوی بهشت" کاری از آستان قدس رضوی







[ جمعه 29 دی 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

معرفی‌ مفاخر و بزرگان شیعه «سید بحرالعلوم»

«سید بحرالعلوم» مدرس فقه اهل‌سنت و بانی مسلمان‌شدن یهودی‌ها

 «سید بحرالعلوم» مدرس فقه اهل‌سنت و بانی مسلمان‌شدن یهودی‌ها

 «سید مهدی بحرالعلوم» در کتاب‌های تخصصی فقه به «علامه طباطبایی» یاد می‌شود. از اقدامات مهم این فقیه گرانقدر، مناظره کلامى با دانشمندان یهود در منطقه ذى‌الکفل است که بر اثر آن، گروه بسیارى به اسلام گرویدند.

«سید مهدی بحرالعلوم» که نام کاملش «سید محمدمهدى بن مرتضى بن محمد بروجردى ‏طباطبایى» است، از مشاهیر علماى شیعه در قرن دوازدهم، متبحّر در فقه، اصول، حدیث، کلام، تفسیر، رجال و سیر و سلوک معنوی در سال 1155 هجری (و به قولى در 1154) در کربلا متولد شد.

پدر و اجداد او از دانشمندان سرشناس بودند و با بعضى از خاندان‌‏هاى علمى شیعه، از جمله خاندان مجلسى، خویشاوندى سببى یا نسبى داشتند و به دلیل همین پیوند خانوادگى، سید بحرالعلوم از مجلسى اول به عنوان جد و از مجلسى دوم به عنوان دایى یاد مى‏‌کند.

تحصیلات

بحرالعلوم تحصیلات خود را در زادگاهش نزد پدر و شیخ یوسف بحرانى (صاحب حدایق) آغاز کرد، و بعد به نجف اشرف رفت و نزد شیخ مهدى بن


ادامه مطلب


[ پنج شنبه 28 دی 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس نوشته: نزول بلا نتیجه گناه

وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها فَجاءَها بَأْسُنا بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ چه بسيار شهرهايى كه اهلش را [به سبب گناهانشان‏] هلاك كرديم و عذاب ما  در حالى كه شب يا نيمروز در استراحت و آرامش بودند، به آنان رسيد!! سوره اعراف  آیه 4

وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها فَجاءَها بَأْسُنا بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ

چه بسيار شهرهايى كه اهلش را [به سبب گناهانشان‏] هلاك كرديم و عذاب ما در حالى كه شب يا نيمروز در استراحت و آرامش بودند، به آنان رسيد!!

سوره اعراف  آیه 4







[ پنج شنبه 28 دی 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

از چوپاني تا مرجعيت

از چوپاني تا مرجعيت

چهل سال از عمرم در غفلتِ آميخته با تنبيه طي‌شده بود. كمتر از چهل سال مراقب گوسفندان بودم و از «خود بي خبر!» ... ناگهان! بين خواب و بيداري، صداي دلنشيني به گوشم رسيد. كسي قرآن مي‌خواند و صداي محزوني داشت....


نور خدا


...  سال‌‌ها مانند ديگران، روز‌ها را به شب مي‌رساندم و شب‌ها در انتظار روزي ديگر به سر مي‌بردم. هميشه روز از نو بود‏‌، ولي روزي از نو نبود! زيرا هر روز در ساعت معيني بايد به كوه و صحرا مي‌رفتم و به جايي به‌نام چراگاه مي‌رسيدم؛ ساعت‌ها در آن‌جا مي‌ماندم و يك روز از عمرِ نه‌چندان با ارزشم را


ادامه مطلب


[ پنج شنبه 28 دی 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

الهی نامه علامه حسن زاده آملی (+عکس نوشته)

(الهی نامه /36)

الهى بفضلت  سينه بى كينه ام دادى بجودت  شرح صدرم عطا بفرما







[ پنج شنبه 28 دی 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

چرا نام امامان در قرآن نیامده است؟

خداوند حکیم نازل کننده قرآن است که همه کارهایش از روی حکمت می باشد و ما کوچک تر از آنیم که به حکمت کارهای خدا دست یابیم. آنچه قطعی است این که خداوند حکیم و هدایتگر برای راهنمایی بشر به شاهراه سعادت، از هیچ اقدام لازمی فرو گذار نکرده است. تعیین و معرفی امام یکی از این اقدام های لازم است که هم در تعیین و هم در معرفی امام آنچه لازم بوده ، انجام داده و حجت را تمام کرده است.
اما این که چرا نام امامان از جمله حضرت مهدی در قرآن نیامده، وجوه مختلفی به ذهن می رسد. شاید یکی از وجوه آن امتحان و ابتلا باشد. یکی از سنت های خداوند سنت امتحان و ابتلا است. خدا بندگان را به فتنه و


ادامه مطلب


[ پنج شنبه 28 دی 1396  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سخنان امام علی علیه السلام از نهج البلاغه (قرآن اینگونه است !)

قرآن اینگونه است !

امام علی «علیه السلام»

بر شما باد به كتاب خدا كه ريسمانى محكم، و نورى آشكار، و دارويى سودمند، و سيراب كننده ‏اى فرونشاننده عطش است، نگاه‏دار كسى است كه به آن چنگ زند و نجات بخش كسى كه به آن در آويزد. از خواندن بسيار و با گوش دادن به آن كهنه نگردد. آن كه با قرآن سخن گويد راست گفته، و هر كه به آن عمل كند پيش افتاده است. 

(نهج البلاغة ، خطبه 155)







[ پنج شنبه 28 دی 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]