عکس نوشته: قرآنی باش

عکس نوشته قرآنی  با عنوان "عکس نوشته درباره راهنمایی قرآن"  بر اساس آیه 13 سوره مریم
 

یا یَحیی خُذِ الکِتابَ بِقُوَةٍ وَ آتَیناهُ الحُکمَ صَبِیاًّ (مریم/13) 

قرآنی باش!

کسانی که قالی می بافند یک نگاه به نقشه دارند و یک نگاه به قالی و بر اساس آن قالی آویخته خود را می بافند. ما نیز باید چشم به نقشه قرآن داشته و بر اساس آن تار و پود زندگی خود را ببافیم. این است که قرآن کریم می فرماید:

خُذِ الکِتابَ؛ یعنی کتاب را بگیر، یعنی بی نقشه نباش.

 

منبع: كتاب سی تدبر، سی تلنگر،محمد رضا رنجبر







[ دوشنبه 21 اسفند 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

بررسی قضاوت دانشجویان در مورد آثار و برکات نماز

■ بررسی قضاوت دانشجویان در مورد آثار و برکات نماز و ارتباط آن با میزان مقید بودن دانشجو به انجام این فریضه

 نماز و ارتباط آن با میزان مقید بودن دانشجو به انجام این فریضه

چکیده مقاله:

هدف پژوهش حاضر بررسی قضاوت دانشجویان در مورد آثار و برکات نماز و ارتباط آن با میزان مقید بودن دانشجویان به انجام این فریضه می باشد جهت نیل به این هدف پس از پر کردن پرسشنامه محقق ساخته توسط 200نفر از دانشجویان پسر فنی – مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی هرند که به روش نمونه گیری آسان تقسیم شده بودند، دانشجویان را به دو گروه نمازگزار و تارک نماز تقسیم شدند و سپس به بررسی مقایسه ای میانگین نمره قضاوت آنها درباره آثار و برکات نماز در چهار بعد (اخلاقی،تربیتی، بهداشتی و اجتماعی) پرداخته شد...

مقاله کامل را در پیوست دریافت نمایید 

فایل پیوست : دریافت

نوع محتوا : مقاله

تعداد کلمات : 103 کلمه

مولف : مریم محبی زاده - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرند مرضیه محبی زاده - دانشجوی پزشکی (دکتری حرفه

 

 







[ دوشنبه 21 اسفند 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

الهی نامه علامه حسن زاده آملی (+عکس نوشته)

(الهی نامه /78)

الهى تو پاك  آفريده اى ما آلوده كرده ايم .

 







[ یک شنبه 20 اسفند 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

چند ذکر در روز جمعه

‫چند ذکر در روز جمعه‬‎

چند ذکر در روز جمعه :

شیخ کفعمی در کتاب جنة الامان می نویسد :

هر کس روزهای جمعه اسم اَلْقُدُّوسُ‏ را ۱۷۰ مرتبه بخواند باطن او از صفات رذیله طاهر و پاک گردد

هر که در روز جمعه اسم اَلْبَصِيرُ را بسیار بخواند مخصوص به عنایات و رعایت شود

هر که اسم سُبُّوحٌ‏ را بر لقمه نانی روز جمعه بعد از نماز جمعه بنویسد و بخورد صفات ملکی پیدا کند

هر که تا ده جمعه حیوانی نخورد و در هر جمعه ده هزار مرتبه اسم اَلْغَنِيُ‏ الْمُغَنِّي‏ را بخواند غنی و بی نیاز

گردد و اگر به این ذکر فاتحه را نیز به این عدد بخواند یقینا غنی گردد . ان شاء الله تعالی

منبع : جنة الامان ص ۴۸۱







[ یک شنبه 20 اسفند 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

گزیده سخنان آیت الله ناصری +پوستر

اگر حاجت داری

قرآن اینطور که بر نماز شب تاکید کرده هیچ یک از مستحبات دیگر را تاکید نکرده است. « وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسي‏ أَنْ يَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً» (اسراء،79)اگر حاجت و گرفتاری داری نیم ساعت، یک ربع ساعت، ده دقیقه،قبل از اذان صبح بلند شو« دو رکعت نماز بخوان وبگو: خدایا عنایت کن خدا شاهد است محرومت نمی کند« یا مَن لایُرِدُ سَائِلُهُ«ای کسی که گدایش ناامید برگردانده نمی شود.

خدا گداها را مخصوصا گدای ان موقع را رد نمی کند و به آنها عنایت می کند.

آیت الله ناصری : قرآن اینطور که بر نماز شب تاکید کرده هیچ یک از مستحبات دیگر را تاکید نکرده است







[ یک شنبه 20 اسفند 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

راه پیشگیری از چشم زخم چیست؟

راه پیشگیری از چشم زخم چیست؟

از امام صادق(ع) روایت شده است: اگر کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه بار بگویید: ماشاء‌الله لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. در برخی روایات گفته می‌شود که تکبیر بگویید تا تأثیر چشم زخم از بین برود و در امان باشید. همچنین برای دفع چشم زخم سوره یس را نوشته و همراه داشته باشید.


راه پیشگیری از چشم زخم چیست؟

یکی از اقسام سحر و جادو، تصرفات چشم است که اگر به گونه آسیب زا و زیان ‌بار باشد از آن به چشم زخم یاد می‌شود. چشم زخم به معنای آسیبی است که چشم بد به کسی بزند. چشم زدن و چشم زخم واقعیت دارد. اما نمی توان بطور یقین هر اتفاقی که در زندگی انسان رخ می دهد به چشم زخم نسبت داد.
حکمت و مقدرات را نیز نباید نادیده گرفت. چشم زخم آزاری است که به سبب دیدن بعضی از مردم و تعریف کردن ایشان کسی را یا چیزی را به وجود می آید، که در عرب به آن عین الامه گویند. ممکن است چشم زخم


ادامه مطلب


[ یک شنبه 20 اسفند 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سخنان امام علی "ع" از نهج البلاغه(حق اسلام را ادا کنید !)

حق اسلام را ادا کنید !

امام علی «علیه السلام»

اسلام را محترم داريد و از آن پيروى نماييد. و حقّش را ادا كنيد، و آن را در جايگاه خود قرار دهيد.

(نهج البلاغة، خطبه 189 )

 







[ یک شنبه 20 اسفند 1396  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حقیقت روح چیست؟ آیا احضار ارواح و دیدن روح گذشتگان ممکن است؟

احضار ارواح

در ابتدا باید گفت اطلاعات آدم ها از حقیقت و چگونگی روح ناچیز است، چنان که خداوند به این امر اشاره فرموده است:
وَيسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا(الإسراء/۸۵)
و از تو درباره «روح» سؤال مي‌کنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است؛ و جز اندکي از دانش، به شما داده نشده است!»
اما با این وجود اشارات و توضیحاتی در خصوص آن در روایات معصومین علیهم السلام آمده ، علما به خصوص فلاسفه در مورد آن بحث‌های مفصلی را ارائه داده‌اند لکن نظریه رایج دلالت بر تجرد روح دارد.
در مورد ادعای این افراد باید دید مقصودشان از دیدن چیست. اگر منظور دیدن با چشم مادی باشد، این ادعا بی معنی است، چون روح ازمجردات است و قابل رؤیت حسی نیست‌. اگر منظور نوعی ادراک از ویژگی های روحی افراد باشد که این امر برای هرکسی به شدت وضعف ممکن است؛ در هر حال باید دانست دقیقا مراد این افراد چیست.
اما آنچه در برخی موارد به برخی بزرگان دین وعلمای ربانی نسبت داده شده، دیدن و ادراک حقیقت برزخی افراد است، نه خود روح آنها؛ در اعتقاد ما همه اعمال ورفتارهای ما باطنی دارد که هم اکنون ودر این جهان در حقیقت جان ما تبلور یافته و حقیقت نادیدنی وجود ما را تشکیل می دهد؛ باطن این عالم ظاهری، هم اکنون به شکل وشمایل دیگری برقرار است که از آن به برزخ افراد و اعمال تعبیر می کنیم .
از منابع دینی به دست می آید که انسان می­تواند به مقام و درجه ای دست یابد که باطن این عالم و افراد و اعمال آنها را، به صورت واقعی ببیند. این همان چشم برزخی است، اما تنها انسان های معدودی به این مقام دست می یابند. چنین افرادی ناشناخته ­اند و حقایق و اسرار را آشکار نمی کنند.
البته روح انسان‌، بعد از پایان زندگی دنیا در جسم لطیفی قرار می‌گیرد که از بسیاری از عوارض جسم مادی برکنار است و به آن "بدن مثالی‌" یا "قالب مثالی‌" گویند.
کسانی هم وجود دارند که ادعای دیدن ارواح گذشتگان را می کنند. در فرض صحت ادعای آنها در حقیقت ایشان قالب برزخی وبدن مثالی ارواح را می بینند.







[ یک شنبه 20 اسفند 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس نوشته: سلام رسول خدا

عکس نوشته قرآنی  با عنوان "سلام رسول خدا"  بر اساس آیه 54 سوره انعام

ســــلام رســول خدا

وَ إِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ‏ عَلَيْكُمْ ...(انعام/54)
و هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان می آورند به نزد تو آیند، بگو: سلام بر شما
یا رسول الله !
به خدا می ارزد که عمری خوبی کنیم تا یک سلام از تو بشنویم
 






[ یک شنبه 20 اسفند 1396  ] [ 8:14 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

■ سير و سلوك به سوى خداوند

سير و سلوك به سوى خداوند  از پایگاه نیرومند درونی تا تکیه گاه محکم برونی

■ سير و سلوك به سوى خداوند از پایگاه نیرومند درونی تا تکیه گاه محکم برونی

چکیده

در اسلام، حقیقت اصیلی به نام تسلیم و تعبد، با تعبیرهای گوناگون به چشم می خورد. تعبد و بندگی، حکم و قضای الهی است. دست ربوبی، چنین حقیقتی را ایجاد و امر کرده است. عبودیت و پرسش در اسلام، منحصر به یک شکل خاص و زمان معین نیست، بلکه یک فرهنگ و روش فراگیر است که انسان می تواند درتمام لحظات حیات، بدان اشتغال ورزد.  این واقعیت، از آموزه ای قرآنی و دینی معلوم می شود. گویی خداوند چنان امتیاز و فرصتی به انسان مومن عنایت کرده است که هر فعل و کردار پسندیده ای که قرین قصد و نیت نزدیکی و تقرب به خدائند باشد، عبادت محسوب شود. این معنا، از گستره وسیع عبودیت در اسلام حکایت می کند.  نوع اثر پذیری روان انسان از یک فعل، عوامل متعددی دارد.  ماهیت یک فعل یا کنش، انگیزه و نیت فاعل، تداوم و اصرار بر آن فعل، و عنصر آگاهی و بینش نسبت به یک عمل، از عواملی است که نوع تآثیر و میزان آن را به لحاظ شدت و ضعف تعیین می کند. بنابراین، اگر میان عوامل تأثیر گذار تربیتی، وحدت و هماهنگی لازم نباشد، تآثیر گذاری آنها مثبت نخواهد بود.  در اندیشه اسلامی، نقش بندگی، به ویژه نماز در سلامت شخصیت بی بدیل است.  آرامش، نگاه خوشبینانه، خودشناسی، آخرت گرایی، احساس مسئولیت، حیا، عفت و پاکدامنی، محبت به اولیای دین و مردم، بصیرت و خضوع در برابر پروردگار، همه از آثار نماز و انس با خداوند به شمار می آیند، که بدون این مولفه ها، نمی توان از سلامت شخصیت و روان سخن گفت. 

مقاله کامل را در پیوست دریافت کنید

فایل پیوست : دریافت

نوع محتوا : مقاله

تعداد کلمات : 267 کلمه

مولف : شاهین امیرشقاقی

 







[ شنبه 19 اسفند 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مجموعه عکس نوشته احادیث (+پوستر)

پیامبر خدا«صلی الله علیه و آله و سلم»

 ازدواج کرده خفته، نزد خداوند فضیلت دارد بر ازدواج نکرده روزه گیر شب زنده دار

بحارالانوار،ج25،

 







[ شنبه 19 اسفند 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سخنان آیت الله بهجت درباره اسرار نماز ( + پوستر)

آیت الله  بهجت (ره) 

از حدیث «تَنَعَّمُوا بِعِبادَتی فی الدُّنیا فَاِنَّکُم تَتَنَعَّمُونَ بها فی الآخِرَة: در دنیا به عبادت من متنعّم شوید، زیرا در آخرت، به همان متنعّم خواهید بود»، بر می آید که عبادات، قابلیّت تنعّم را دارد؛ ولی ما عبادات را به گونه ای به جا می آوریم که گویا شلاّق بالای سرِ ما است... گویا داروی تلخی را از روی ناچاری می خوریم

 







[ شنبه 19 اسفند 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

جهت شرح صدر

Iالَر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ‬‎

جهت شرح صدر :

هر کس با ایمان این آیات را بر برگ درختی سبز در وقت  طلوع آفتاب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و به مشک و گلاب بشوید و آن را چهار روز در صباح و شام بخورد دل او نورانی به نور خدا گردد

آیات ۱ الی ۴ سوره هود :

الَر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

منبع : خواص آیات قرآن کریم ص ۸۹

 







[ شنبه 19 اسفند 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

الهی نامه علامه حسن زاده آملی (+عکس نوشته)

(الهی نامه /77)

الهى شكرت  كه از تقليد رستم و به تحقيق پيوستم .

 







[ شنبه 19 اسفند 1396  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

گزیده سخنان آیت الله ناصری +پوستر

آیت الله ناصری : می گویند: کسی که در خانه ای را کوبید و زیاد در زد

می گویند: کسی که در خانه ای را کوبید و زیاد در زد بالاخره در را بازه می کند» در خانه امام زمان را بزن

خدا می داند کریم است. آقا است. مهربان است.

کسی که می خواهد مشرف بشود، باید سنخیت داشته باشد.نور و ظلمت با هم تباین دارند. نمی شود با هم التیام و همراهی پیدا کنند. من که صفات رذیله در وجودم است. چطور می توانم با نور مطلق تماس پیدا بکنم. باید ایجاد سنخیت بشود. ایجاد سنخیت با یک توبه حل می شود. برادر با کریمان کارها دشوار نیست.«من استدام قرع الباب و لجّ ولج.»غررالحکم، ص192

 







[ شنبه 19 اسفند 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سید جمال اسد آبادی بیدار گر تاریخ

سید جمال اسد آبادی بیدار گر تاریخ

سیدجمال الدین اسدآبادی که هدف اصلی اش در تمام عمر، اتحاد اسلام و وحدت مسلمین بوده، در این راه همه عمر خود را صرف کرد و برای عزت و اعتلای اسلام هر طور که می توانست با استعمار مبارزه کرد.

سید جمال الدین اسد آبادی

در بین علمای معظم شیعه، بودند عده ای که با افکار باز و اصلاح گرانه خود، مسیری جدید را در جهان اسلام بازگشایی کردند و با صرف همه عمر خود در راه تغییر وضع موجود، سنت هایی بی بدیل از خود باقی گذاشتند.
سید جمال الدین اسدآبادی یکی از برجسته ترین و تاثیر گذارترین های جامعه روحانیت شیعی است. سید با نگاهی متفاوت به جریانات دینی و سیاسی نگاه می کرد. یکی از اقدامات مهم او سعی در آشتی دادن شیعه و سنی بود.
در ادامه بیشتر به زندگی شریف این عالم بزرگ خواهیم پرداخت.

 

گذری بر زندگانی سید

سید جمال الدین در شعبان ۱۲۵۴ق (آبان ۱۲۱۷ ش) در اسدآباد به دنیا آمد. پدرش سیدصفدر و مادرش سکینه بیگم از نوادگان امام سجاد(ع) بودند. برخی وی را افغانی و برخی دیگر او را ایرانی می‌دانند.
شیخ محمد عبده مصری شاگرد سید جمال الدین و مترجم کتاب نیچریه وی به زبان عربی، در مقدمه ترجمه کتاب می‌نویسد، سید جمال الدین ایرانی بود ولی به دو علت خود را افغانی معرفی می‌نمود: اول اینکه بتواند در کشورهای عربی خود را سُنّی معرفی کند و به هدف‌هایش برسد. دوم اینکه خود را از دست مقررات سختی که دولت ایران برای اتباعش در خارج قرار داده بود برهاند.

سید جمال الدین که در سن ۱۸ سالگی در اکثر علوم رایج در آن زمان به مقام عالی رسید. بعد به هندوستان و حجاز و مکه سفرهایی کرد و سرانجام به افغانستان مراجعت نمود. و در آنجا شریک اسرار دوست محمد خان امیر افغانستان شد. در جنگ هرات نیز همراه او بود. سپس به مصر رفت و با دانشمندان آنجا همنشین شد. او در مصر به خاطر دانش و کمالاتش بسیار معروف شد و در جامع الازهر منطق و فلسفه درس می‌داد. شیخ محمد عبده و گروهی از فضلای مصر در کلاس او حضور داشتند.
سید جمال در ۱۲۵۴ هجری قمری، بنا به دستور شیخ انصاری عازم هندوستان شد و ضمن آشنایی با علوم جدید، سعی کرد تا مردم و خصوصاً مسلمانان را علیه استعمار انگلستان بسیج کند.

 

آرمان ها و اقدامات اسدآبادی

سیدجمال الدین اسدآبادی که هدف اصلی اش در تمام عمر، اتحاد اسلام و وحدت مسلمین بوده، بعد از سالیان متمادی فعالیت و تلاش، می‌توان عنوان داشت که در چند مورد تحول و انقلابی آفرید:


ادامه مطلب


[ شنبه 19 اسفند 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سخنان امام علی "ع" از نهج البلاغه(راه راست را طی کن !)

راه راست را طی کن !

امام علی «علیه السلام»

اى مردم ، هر كه راه راست و روشن را به پيمايد به آب رسد، و هر كه بيراهه رود در بيابان به سرگردانى افتد

(نهج البلاغة، خطبه 190)

 







[ جمعه 18 اسفند 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حقیقت فشار و عذاب قبر چیست؟ آیا مرده ای که دفن نمی شود هم فشار قبر دارد؟

فشار و عذاب قبر

حقیقت فشار و عذاب قبر چیست؟

آیا مرده ای که دفن نمی شود هم فشار قبر دارد؟

علما در پاسخ به این سوال، پاسخ هایی ذكر كرده‌اند كه به‌طور خلاصه بیان می شود:

پاسخ اوّل: خداوند عزّوجلّ امور مربوط به آخرت را از امور غیبی قرار داده و از دید بندگان در این جهان پنهان داشته است و این از كمال حمكت‌ خداوند است تا مؤمنانی كه غیب را می‌پذیرند از كسانی كه نمی‌پذیرند ممتاز گردند؛ چنان‌كه به گواهی قرآن و حدیث، هنگام احتضار و جان‌كندن هر شخص، فرشتگان نزد او آمده و با او سخن می‌گویند و به او بشارت و یا وعید می‌دهند، امّا از حاضران مجلس كسی آنها را مشاهده نمی‌كند. پس اگر كسی با چشم ظاهر نتواند عذاب قبر را مشاهده كند، بر عدم وجود آن نمی‌تواند حكم كند.

پاسخ دوّم: جهان آخرت در بسیاری از امور با این جهان متفاوت است و به هیچ وجه نمی‌توان این دو جهان را در همه امور با یكدیگر مقایسه كرد؛‌ قبر هم منزلی از منزل‌های آخرت است و سنجیدن عذاب آن در این جهان امكان‌پذیر نیست. آدمی با چشم ظاهری بسیاری چیزها را نمی‌بیند، ولی به وجود آنها باور دارد. غزالی می‌گوید: اگر به عذاب قبر ایمان و باور نداری، پس


ادامه مطلب


[ جمعه 18 اسفند 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس نوشته: فریفته نشدن به دنیا

دنیا پرستی عکس نوشته قرآنی  با عنوان "نفی دنیا پرستی در قرآن"  بر اساس آیه 131 سوره طه

وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ(سوره طه،131)

و هرگز چشمان خود را به نعمتهای مادی، که به گروه هایی از آنان داده ایم،میفکن!

اینها شکوفه های زندگی دنیاست؛ تا آنان را در آن بیازمائیم 

و روزی پروردگارت بهتر و پایدارتر است.







[ جمعه 18 اسفند 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

■ سعادت و رابطه آن با معرفت

■ سعادت و رابطه آن با معرفت و عبادت از دیدگاه ابن سینا

نماز و کاهش آسیب ها

سعادت و رابطه آن با معرفت و عبادت از دیدگاه ابن سینا/نماز و کاهش آسیب ها

چکیده مقاله:

از نظر ابن سینا سعادت و شقاوت حقیقی در آخرت پدید می آید؛ اما در این دنیا، معرفت و عبادت، داروى آن سعادت؛ و جهل و معصیت، زهر آن است. به تعبیر دیگر، سعادت  مطلق با کمال و تزکیه دست یافتنی است. کمال به وسیله علم؛ و تزکیه به وسیله عمل و عبادت حاصل می شود. عبادت، راه شناخت خداوند تعالی است؛ زیرا عبادت است که نفس ناطقه انسانی را شبیه عقول مجرد می گرداند و مادام که نفس انسانی شبیه ملائکه نگردد، راهی به شناخت حق تعالی نخواهد داشت. شناخت خداوند و عقول مجرد نیز آدمی را مشتاق می کند تا به آن جواهر عقلی اتصال و تشبه یابد. اشتیاق واقعی در انسان قطعاً موجب تضرع و ذکر دائمی و عبادت حقیقی خواهد شد. در واقع عبادت و معرفت رابطه ای دو سویه با یکدیگر دارند: عبادت موجب به دست آوردن معرفت حقیقی می شود و معرفت خود، عبادتی والاتر را در پی دارد و از آنجا که خداوند نامتناهی است، این سیر می تواند تا بی نهایت ادامه یابد و این گونه است که آدمی به سعادت حقیقی نایل می شود.

مقاله کامل را در پیوست دریافت نمایید

فایل پیوست : دریافت

نوع محتوا : مقاله

تعداد کلمات : 191 کلمه

مولف : مرتضی شجاری







[ جمعه 18 اسفند 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]