نظر اسلام در مورد کار زن

 

امام صادق از پدرشان امام باقر (ع) روايت كرده‏ اند كه آن حضرت فرمود:

«اميرالمؤمنين و فاطمه عليها السلام از پيامبر خدا (ص) درباره كارها داورى خواستند. آن حضرت حكم نمودند كه فاطمه عليها السلام كار داخل منزل را انجام دهد و على عليه السلام كار بيرون منزل را.

امام باقر می فرماید فاطمه (س) فرمود : جز خدا كسى نمى‏ داند كه چه اندازه من شادمان شدم كه رسول خدا  بار برخورد با مردان نامحرم را از دوش من برداشت (و موظّف به كارهاى بيرون نكرد كه بايد در برابر مردان بايستم و با آنان برخورد داشته باشم. (منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج‏25، ص 507)

این روایت به خوبی نشان می دهد که آنچه زن باید به تاسی از حضرت زهرا برای خود بپسندد و بدان خشنود باشد کار در منزل است . علاوه بر آنکه در این روایت تقسیم کننده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است پیامبری که کارها و تصمیمات او نشان دهنده امر مورد پسند و رضایت خداست.

نظر قرآن در مورد کار زن در بیرون از منزل

 گویا تنها جایی که در قرآن از کار زن در بیرون منزل سخن به میان آمده است در آیه 23 سوره قصص است که جریان حضرت موسی و دختران شعیب را نقل می کند:

وَ لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَينْ‏ِ تَذُودَانِ  قَالَ مَا خَطْبُكُمَا  قَالَتَا لَا نَسْقِى حَتىَ‏ يُصْدِرَ الرِّعَاءُ  وَ أَبُونَا شَيْخٌ كَبِير.

و چون به آب مدين رسيد بر آن آب گروهى از مردم را ديد كه [به حيوانات‏] آب مى ‏نوشاندند و پايين‏تر از آنان دو زن را يافت كه حيواناتشان را باز مى‏ دارند، گفت: شما برای چه اینجا هستید؟ گفتند: به حيواناتمان‏ آب نمى ‏دهيم تا آنكه چوپانان حيوانات خود را باز گردانند. و پدرما  پير كهنسالى است 

اما از این آیه بر خلاف انچه که عده ای پنداشته اند جواز کار زن در بیرون از منزل به صورت مطلق بر نمی آید چرا که از تاکید آن دو دختر بر پیر بودن پدرشان در جواب حضرت موسی علیه السلام معلوم می شود که آن دو اگر پدرشان توانائی داشت به دنبال گوسفندان نمی آمدند چنانچه در ادامه داستان در همین سوره هم می بینیم آنها پس از همین اتفاق به نزد پدر رفته از او می خواهند که حضرت موسی را که شخص قوی و امینی یافته اند به خدمت بگیرد گویا که تا آن موقع شخصی اینچنین یافت نشده بود تا حضرت شعیب گوسفندانش را بدو بسپارد و دخترانش به ناچار به دنبال گوسفندان نروند. 

بنابراین از این آیه - بر خلاف آنچه پنداشته شده - استنباط می شود که کار کردن زن مومنه در بیرون از منزل -بدور از بحث فقهی آن- در غیر مورد ضرورت پسندیده نیست و زنان مومنه سعی بر این دارند که در این ورطه قرار نگیرند چنانچه در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در روایت پیش مشاهده نمودیم.

نکته دیگری که از این آیه فهمیده می شود آن است که زن در صورت انتخاب یا ناچاری به کار در بیرون از منزل نيز بايستی فعالیت خود را بگونه ای تنظیم کند که حتی الامکان اختلاط کمتری با مردان داشته باشد.

 







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 11:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس نوشته تلنگر زندگی

امام علی «علیه السلام»

 گوش خود را  به خوب شنیدن عادت بده و به سخنانی که شنیدنشان بر اصلاح و پاکی تو چیزی نمی افزاید گوش فرا مده.

میزان الحکمه:ج5،ص402

در محضر اولياء الله







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 09:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس تلنگر زندگی

کم گویی 

امام علی «علیه السلام»

کم گویی حکمت بزرگی است پس همواره ساکت باشید چرا که سکوت مایه آسایش نیکو سبکباری از بار گران و کاهش گناهان است.

تحف العقول:ص394

در محضر اولياء الله

 







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 07:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای پیامبر (ص) در وداع جمعه آخر ماه رمضان

در محضر اولياء الله

اعمال مخصوصه ماه رمضان: شب آخر ماه ؛ شب بسیار مبارکی است و از برای این شب چند عمل است: دعای وداع با جمعه آخر ماه رمضان؛ سید و شیخ صدوق از جابربن عبدالله انصارى روایت کرده اند که گفت رفتم به خدمت حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله در جمعه آخر ماه رمضان چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود که اى جابر این آخر جمعه اى است از ماه رمضان پس آن را وداع کن و بگو:

اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ اخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیامِنا اِیّاهُ فَاِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنى مَرْحُوما وَلا تَجْعَلنى مَحْرُوما

خدایا قرارش مده آخرین دیدار ما از روزه مان در ماه رمضان و اگر چنین کرده اى پس مرا مورد رحمت قرار ده و قرارم مده در زمره محرومان

پس بدرستى که هر که این دعا را در این روز بخواند به یکى از دو خصلت نیکو ظفر مى یابد یا به رسیدن به ماه رمضان آینده یا به آمرزش خدا و رحمت بى انتها







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 05:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

احیای پیامبر (ص) در دهه آخر رمضان

در محضر اولياء الله

اعمال مخصوصه ماه رمضان: شب بیست و سوم؛ از دعائم الاسلام روايت است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله در دهه آخر ماه رمضان رختخواب خود را جمع مى‏ كرد و كمر خود را محكم مى ‏بست براى عبادت و در شب بيست و سوم اهل خود را بيدار مى‏ كرد و آنها را كه خواب ربوده بود آب به صورتشان مى ‏پاشيد و حضرت فاطمه صلوات الله عليها نمى ‏گذاشت در اين شب احدى از اهلش بخوابد و علاج مى ‏فرمود خواب آنها را به كمى طعام و مهيا مى‏ كرد آنها را براى احياء آن شب از روز يعنى امر مى ‏فرمود كه روز را خواب و استراحت كنند كه شب خوابشان نبرد و احيا بدارند و مى‏ فرمود كه محروم كسى است كه از خير امشب محروم بماند و روايت شده كه حضرت صادق عليه السلام سخت مريض شده بود چون شب بيست و سوم ماه رمضان شد موالى خود را امر فرمود كه حركتش دادند به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود تا به صبح‏.







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 03:30 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

غسل و اعتکاف در دهه آخر رمضان (مفاتیح الجنان)

در محضر اولياء الله

اعمال مخصوصه ماه رمضان: شب بیست و یکم رمضان؛ و بدان كه در هر شب از شب هاى اين دهه (دهه آخر رمضان) غسل مستحب است و روايت شده كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله در هر شب اين دهه غسل می كرد و اعتكاف در اين دهه مستحب است و فضيلت بسيار دارد و افضل اوقات اعتكاف است و روايت شده كه مقابل دو حج و دو عمره است

 وَکانَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ اِذا کانَ الْعَشْرُ الاْواخِرَ اعْتَکَفَ فِى الْمَسْجِدِ وَضُرِبَتْ لَهُ قُبَّهٌ مِنْ شَعْرٍ وَشَمَّرَ الْمیزَرَ وَطَوى فِراشَهُ

رسم رسول خدا صلى اللّه علیه و آله چنان بود که چون دهه آخر ماه رمضان مى شد در مسجد معتکف مى شد و چادرى موئین برایش مى زدند و کمر را محکم مى بست و بستر خواب را جمع مى کرد







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 02:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای بعد از فرائض و نوافل در هر شب دهه آخر رمضان

در محضر اولياء الله

دعای بعد از فرائض و نوافل در هر شب دهه آخر رمضان

اعمال مخصوصه ماه رمضان: اعمال شب های دهه آخر (از شب بیست و یکم شروع کند)؛ و كفعمى در حاشيه بلد الامين نقل كرده كه حضرت صادق عليه السلام در هر شب از دهه آخر بعد از فرايض و نوافل مى‏ خواند

 

 

اللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَى مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ اغْفِرْ لَنَا تَقْصِيرَنَا فِيهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا مَقْبُولاً

بار خدايا ادا كن از بهر ما حق آنچه گذشته از ماه ‏رمضان و بيامرز تقصير ما را در آن و بگير آن را از ما پذيرفته و مقبول

وَ لاَ تُؤَاخِذْنَا بِإِسْرَافِنَا عَلَى أَنْفُسِنَا وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِينَ وَ لاَ تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِينَ‏

و مؤاخذه مكن ما را به اسراف ما بر نفس هامان و ما را از رحمت شدگان مقرر فرما و ما را از محرومان مگردان.

 

و فرمود هر كه بگويد اين را بيامرزد حق تعالى تقصيرى كه از او سر زده در ايام گذشته از ماه رمضان و نگه دارد او را از معاصى در بقيه ماه‏







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 12:30 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای روز بیست و ششم ماه رمضان (مفاتیح الجنان)

 

دعاهای روزها؛ از ابن عباس روایت کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله برای هر روز، دعایی ذکر فرموده اند ؛ روز بیست و ششم

 

اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُوراً وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولاً وَ عَيْبِي فِيهِ مَسْتُوراً يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَ‏

 اى خدا در اين روز سعيم را (در راه طاعتت) بپذير و گناهانم را در اين روز ببخش و عملم را مقبول و عيبم را مستور گردان اى بهترين شنواى دعاى خلق.







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 11:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس نوشته تلنگر زندگی

در محضر اولياء الله

پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» 

هر که نعمت خداوند عزوجل را فقط در خوراک یا نوشیدندی یا پوشاک ببیند، بی گمان عملش کوتاه و عذابش نزدیک باشد.

میزان الحکمه:ج12،ص288







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 09:30 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

استعاذه در هر شب دهه آخر رمضان (مفاتیح الجنان)

 

اعمال مخصوصه ماه رمضان: اعمال شب های دهه آخر (از شب بیست و یکم شروع کند)؛ از جمله این دعا است که شيخ كلينى در كافى از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود مى ‏گويى در دهه آخر ماه رمضان در هر شب‏

 

أَعُوذُ بِجَلاَلِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ يَنْقَضِيَ عَنِّي شَهْرُ رَمَضَانَ‏

 پناه مى ‏برم به جلال وجه كريمت كه بگذرد از من ماه رمضان

أَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِي هَذِهِ وَ لَكَ قِبَلِي ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِي عَلَيْهِ‏

 يا برآيد سپيده دم از اين شب بر من و من در پيشگاه تو بر خود گناه يا پيگردى داشته باشم كه مرا بر آن عذاب فرمايى.

 







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 09:30 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای هر شب دهه آخر رمضان (دانلود متن، ترجمه و صوت)

 

اعمال مخصوصه ماه رمضان: اعمال شب های دهه آخر (از شب بیست و یکم شروع کند)؛ سيد بن طاوس در اقبال از ابن ابى عمير از مرازم نقل كرده كه حضرت صادق عليه السلام در هر شب از دهه آخر مى ‏خواند:

 

 

اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ‏

اى خدا تو كه در كتاب آسمانى خود فرمودى ماه رمضان ماهى است كه قرآن براى هدايت مردم و حجت و برهان و فرق ميان حق و باطل نازل گرديد

فَعَظَّمْتَ حُرْمَةَ شَهْرِ رَمَضَانَ بِمَا أَنْزَلْتَ فِيهِ مِنَ الْقُرْآنِ وَ خَصَصْتَهُ بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَهَا خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ

 پس احترام اين ماه را بواسطه نزول قرآن به عظمتت ياد كردى و شب قدر را به آن مخصوص فرمودى و مقام آن شب را بهتر از هزار ماه قرار دادى

اللَّهُمَّ وَ هَذِهِ أَيَّامُ شَهْرِ رَمَضَانَ قَدِ انْقَضَتْ وَ لَيَالِيهِ قَدْ تَصَرَّمَتْ

 اى خدا اينك روزهاى ماه رمضان منقضى مى‏ شود و شبهاى آن در مى ‏گذرد

وَ قَدْ صِرْتُ يَا إِلَهِي مِنْهُ إِلَى مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي وَ أَحْصَى لِعَدَدِهِ مِنَ الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ‏

 و حال مرا چگونه در اين ماه گذشت تو بهتر از من مى‏ دانى و به شمار اعمالم از همه خلق آگاه ترى

فَأَسْأَلُكَ بِمَا سَأَلَكَ بِهِ مَلاَئِكَتُكَ الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِيَاؤُكَ الْمُرْسَلُونَ وَ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ‏

 پس من از تو درخواست مى‏ كنم به آنچه ملائكه مقرب و پيمبران مرسل و بندگان شايسته تو از تو درخواست كردند

أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ تُدْخِلَنِي الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ‏

 كه بر محمد و آل محمد رحمت فرستى و مرا هم گردن از زنجير آتش دوزخ برهان و به بهشت رحمتت به كرم داخل گردان

وَ أَنْ تَتَفَضَّلَ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ وَ كَرَمِكَ وَ تَتَقَبَّلَ تَقَرُّبِي وَ تَسْتَجِيبَ دُعَائِي‏

 و بر من به عفو و كرمت تفضل فرما و تقرب و توسلم را به درگاهت بپذير و دعايم را مستجاب كن

وَ تَمُنَّ عَلَيَّ (إِلَيَّ) بِالْأَمْنِ يَوْمَ الْخَوْفِ مِنْ كُلِّ هَوْلٍ أَعْدَدْتَهُ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ

 و در آن روز سخت بر خوف‏ و هراس قيامت مرا از هول وحشت كه در آن روز سخت بر بدكاران مهيا ساخته‏اى منت گذار و ايمن گردان

إِلَهِي وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ بِجَلاَلِكَ الْعَظِيمِ أَنْ يَنْقَضِيَ أَيَّامُ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيَالِيهِ‏

 و من به ذات بزرگوارت و به جلال عظمتت پناه مى‏ برم كه روز و شبهاى ماه مبارك بگذرد

وَ لَكَ قِبَلِي تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُؤَاخِذُنِي بِهِ أَوْ خَطِيئَةٌ تُرِيدُ أَنْ تَقْتَصَّهَا مِنِّي لَمْ تَغْفِرْهَا لِي‏

 و هنوز بر من از عصيانت جرم و گناهى باقى باشد كه مرا به آن گناه مؤاخذه كنى يا خطايى كرده باشم كه نبخشى و خواهى كه از من انتقام آن كشى

سَيِّدِي سَيِّدِي سَيِّدِي أَسْأَلُكَ يَا لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ إِذْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ‏

 اى سيد و مولاى من اى آقاى من از تو اى خدايى كه جز تو در عالم هستى خدايى نيست

إِنْ كُنْتَ رَضِيتَ عَنِّي فِي هَذَا الشَّهْرِ فَازْدَدْ عَنِّي رِضًا وَ إِنْ لَمْ تَكُنْ رَضِيتَ عَنِّي فَمِنَ الْآنَ فَارْضَ عَنِّي‏

 مسئلت مى‏ كنم به حق اينكه يگانه و بى‏ شريكى كه اگر در اين ماه از من راضى شده‏ اى بر رضا و خوشنوديت بيفزا و اگر تا حال از من راضى نشده‏ اى پس همين ساعت از من راضى شو

يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا اللَّهُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ

 اى مهربانترين مهربانان عالم اى خدا اى ذات يكتا اى غنى بالذات

يَا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ

 اى آنكه نه فرزند كسى و نه كس فرزند تو و نه مثل و مانند توست.

و بسيار بگو

يَا مُلَيِّنَ الْحَدِيدِ لِدَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا كَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْكُرَبِ الْعِظَامِ عَنْ أَيُّوبَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ‏

 اى خدايى كه آهن را به دست داود عليه السلام نرم كردى اى آنكه درد و رنجهاى عظيم را از ايوب عليه السلام برطرف كردى

أَيْ مُفَرِّجَ هَمِّ يَعْقُوبَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَيْ مُنَفِّسَ غَمِّ يُوسُفَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ‏

 اى نشاط بخش دل اندوهناك يعقوب عليه السلام اى شاد كن خاطر غمگين يوسف عليه السلام

صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَنْتَ أَهْلُهُ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ‏

 بر محمد و آلش جميعا رحمت فرست بدان رحمت كه شايسته اعطاى توست

وَ افْعَلْ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لاَ تَفْعَلْ بِي مَا أَنَا أَهْلُهُ‏

 و با من آن كن كه تو را شايسته است نه آنچه مرا سزاوار است.







[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 08:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دفع 70 بیماری با این ذکر

ذکر لا اله الا الله,ذکر و دعا

یکی از اذکاری که بر گفتن آن تأکید فراوان شده ذکر لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم است

هر کلمه از کلمات ما معنایی دارد، میوه‌ ها هر یک خاصیتی دارند، آیات قرآن هم همین طور دعاها از جمله لا اله الا الله، الحمدالله، سبحان ‌الله، الله ‌اکبر، هر یک از اذکار تأثیر خاص خود را دارند قرآن کریم و ائمه اطهار(علیهم السلام) حرز و دعایی را برای رفع مشکلات، گرفتاری‌ ها، امراض، فقر و دفع دشمن، توصیه کرده‌اند.

یکی از حقایقی که باید به آن توجه داشت این است که بدانیم حقیقت ذکر وجود مقدس نبی اکرم است و راهش هم این است که وارد بیت حضرت شویم؛ «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّـهُ أَن تُرْ‌فَعَ وَیُذْكَرَ‌ فِیهَا اسْمُهُ» (نور/ 36) وقتی وارد بیت النور حضرت در این عالم شدیم، در حقیقت وارد عالم ذکر شده ایم. بعد می ‌شویم جزء کسانی که دائم الذکر اند: «رِ‌جَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَ‌ةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِكْرِ‌ اللَّـهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّكَاةِ» (نور/ 37) و وقتی دائم الذکر شدیم، در واقع دائم الصلوة هستیم.

امام صادق علیه السلام فرمودند؛ اگر کسی دوام ذکر داشت؛ ایستاده نشسته خوابیده این دائما در صلوة است؛ «الَّذِینَ یَذْكُرُ‌ونَ اللَّـهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ» (آل عمران/ 191)

وقتی کسی وارد خانه و بیت ذکر شود، قاعدتاً سیر و حرکتش در وادی ذکر شروع می ‌شود تا برسد به سرچشمه ‌ی ذکر که مقام نورانیت نبی اکرم و حقیقت ذکر است که در ایشان محقق است.

برای رسیدن به اصل ذکر، مقدماتی لازم است.  یکی از مقدماتی که در رسیدن به این مقام ذکر و ورود به وادی ولایت نبی اکرم و اهل بیت راه یافتن به آستان امام بسیار کمک می‌کند، همین اذکار زبانی و قلبی است که در قرآن و نیز در روایات اهل بیت علیهم السلام فراوان است.

نکته ای که در باب ذکر ها باید مورد توجه واقع شود این است که ذکرهایی که دستور دادند به همان کیفیت و عددی که معصومین فرمودند بگوییم. روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند آن


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 خرداد 1396  ] [ 09:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مثل شعله پخش کن (عکس نوشته)

مثل شعله پخش کن

خانم ها را ندیده ای وقتی دیگ روی اجاق می گذارند شعله را پایین می کشند و ملایم می کنند و بعدهم بین دیگ و اجاق یک شعله پخش کن می گذارند تا شعله مستقیم به دیگ نرسد. به همین خاطر غذا خوب و یکدست می شود وهیچ هم نمی سوزد.
حال در نصیحت گویی هم باید این دو اصل را رعایت کرد یعنی اولا نرم و ملایم سخن گفته شود و دوم آنکه مستقیم نباشد.
و راستی اگر این اصول را در خانه ها و خانواده ها به کار می بستیم چه می شد. اگر همسری که می خواهد نسبت به خانم خود ابراز علاقه کند به جای آنکه مستقیم به همسرش بگوید دوستت دارم به دوستان و همکاران خود می گفت که همسرش را دوست دارد، طبعا آنها نیز به همسران خود می گفتند و همسران آنان نیز سرانجام این سخن را به گوش همسر او می رساندند و آنگاه این ابراز علاقه ی غیر مستقیم چه تاثیری با خود داشت.
یا اگر خانم ها به جای آنکه مستقیم اظهار عشق و علاقه خود کنند، سعی می کردند بچه ها را نسبت به همسر خود مودب سازند و هرگاه کمترین کم لطفی از آنها نسبت به همسران خود می دیدند موضع گرفته و برخورد می کردند، اینجا بود که چه عشق و علاقه ای در دل و جان همسران پدید می آمد.
البته شاید پاره ای با مطرح کردن روایتی بر من خرده بگیرند و بگویند در روایات آمده است که مرد نسبت به همسر خود اظهار علاقه کرده و بگوید: دوستت دارم، ولی در جواب باید گفت: گفتن، صورت های گوناگونی دارد: مستقیم و غیر مستقیم. و هر دو تاثیر گذار است. اما تاثیربیشتر گفتارغیرمستقیم را نمی شود انکار کرد. از این گذشته پاره ای به جهت کمرویی یا عادت و یا هر خصلت دیگری عنوان کردن و بیان کردن واژه هایی همچون دوستت دارم برایشان  دشوار و سنگین است. اما تصدیق می کنید که در شیوه غیرمستقیم این عذر نیز به چشم نمی خورد و برای همگان قابل اجراست.
 
منبع: مثل شاخه های گیلاس،محمدرضا رنجبر






[ سه شنبه 30 خرداد 1396  ] [ 09:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مثل کیف قابها (عکس نوشته)

صبر کردن

مثل کیف قاپ!

وقتی یک کیف قاپِ موتورسوارِ حرفه ای با شتاب تمام به سوی شما می آید چه می کنید؟ آغوش باز می کنید یا نه، پرشتاب تر از خود او به گوشه و کناری می روید تا ردّ کارش را بگیرد و برود؟
یادمان باشد خشم و عصبانیت کیف قاپ ماهری است که می آید تا سرمایه ما را که همان ایمان، انصاف و انسانیت است سرقت کند. پس تنها راه برای در امان ماندن همین است که در وقت خشم، سریع از فضای موجود فاصله بگیریم و هرگز آن را استقبال نکنیم.
درست مثل ظرفی که روی اجاق جوش آمده باشد؛ یا باید اجاق را خاموش کرد یا باید ظرف را از روی اجاق برداشت و کناری گذاشت.
 
 
منبع: مثل شاخه های گیلاس، محمدرضا رنجبر






[ سه شنبه 30 خرداد 1396  ] [ 07:30 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آشنایی با بعضی از فرشته های الهی

فرشته عزرائیل, فرشته جرمیل

خدا فرشته هایی را برای رسیدن به امور بنده هایش آفریده است

 

در کنار چهار فرشته معروف جبرئیل،میکائیل،اسرافیل و عزرائیل با فرشته هایی دیگری آشنا شوید که از سوی خدا کارشان این است که هم پای آدم ها کاری کنند که دنیا جای بهتری باشد برای زندگی کردن.

آشنایی با دیگر فرشته های الهی
 از وقتی که آدم های روی زمین خودشان را شناخته اند همیشه بوده اند کسانی که برایمان قصه خلقت آدم را تعریف کرده باشند و برایمان از روزی گفته باشند که خدا خواست این موجود خاکی، دردانه خلقتش باشد و صدایش کند«اشرف مخلوقات». اشرف مخلوقاتی که همه فرشته ها به سجده در برابرش محکوم بودند.اما چیزی که هست اینجاست که خدا در کنار همه ملائکش فرشته هایی را برای رسیدن به امور بنده هایش کنار گذاشته است فرشته هایی که هر کدام در دنیا وظیفه ای خاص را بر عهده دارند.

جرمیل
یکی از فرشتگانی است که وظیفه اش کمک به ایجاد تغیرات مثبت در زندگی آدم هاست. این فرشته به کمک انسان هایی می رود که قصد تغییر و دگرگونی در زندگی شان را دارند طوری که جرمیل به کمک عواطف


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 خرداد 1396  ] [ 05:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

فرزند صالح؛ ذخیره ای برای قیامت

فرزند صالح,روز قیامت

قرآن کریم می فرماید کودکان نابالغ در سه وقت قبل از نماز صبح و در نیمروز و بعد از نماز عشاء. هنگامی که والدین لباسهای معمولی خود را بیرون می آورند برای ورود به اطاق آنها از پدر و مادر اجازه بگیرند و جهت آن این است که زندگی آنها آنقدر با زندگی والدین آمیخته است که اگر بخواهند در همه حال اجازه بگیرند مشکل خواهد بود بعلاوه احساسات جنسی آنها هنوز به طور کامل بیدار نشده است ولی نوجوانان بالغ در همه احوال برای ورود بر پدر مادر باید اجازه بگیرند و این حکم مخصوص به مکانی است که والدین در آنجا استراحت می کنند و گرنه وارد شدن در اتاق عمومی (اگر اطاق عمومی داشته باشند) مخصوصاً به هنگامی که دیگران هم در آنجا حاضرند اجازه گرفتن لزومی ندارد.

فرزند مایه روشنایی چشم
بعضی از فرزندان و همسران بال انسان هستند و مایه روشنایی چشم: (رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ) (74/ فرقان)و بعضی از فرزندان و همسران بار انسان هستند و دشمن جان محسوب می شوند (إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ) (14/ تغابن)

امیر المۆمنین (علیه السلام) می فرماید: از خداوند فرزند خوش صورت و


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 خرداد 1396  ] [ 03:30 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

راهکارهای قرآن برای کنترل میل جنسی

راهکارهای قرآن برای کنترل میل جنسی

 

از نظر قرآن چگونه می‌توان غریزه جنسی را مهار كرد یا در حدّ اعتدال درآورد؟
پاسخ :
خداوند متعال در قرآن كریم راه‌های متعددی را جهت كنترل و مهار غریزه جنسی معرفی نموده است؛ كه بعضی از مهمترین آن‌ها عبارتند از: «ازدواج»، «چشم پوشی»، «عفت ورزی» و «روزه‌داری»
الف. ازدواج
قرآن كریم می‌فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ؛[1] و از نشانه‌های او این كه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی كه تفكر می‌كنند».
همانگونه كه از این آیه نمایان است، ازدواج و گزینش همسر سبب آرامش و تسكین خاطر انسان می‌شود. بوسیله ازدواج غریزة جنسی انسان تعدیل و مهار می‌شود و با تأمین نیاز جنسی او، آرامش و آسایش خاصّی برایش حاصل می‌گردد. بنابراین، طبیعی‌ترین و اصلی‌ترین راه تأمین و مهار غریزة جنسی، ازدواج است؛ به طوری كه هر فردی كه به سنّ بلوغ می‌رسد نیازمند به ازدواج است و تنها با ازدواج است كه به طور كامل و صحیح فشار غریزة جنسی كاهش یافته و تعدیل می‌شود.
 بحث روایی
پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: « من تزوج فقد احرز نصف دینه، فلیتق الله فی النصف الباقی؛[2] هر كس ازدواج كند همانا كه نصف دینش را حفظ كرده است»، پس باید با تقوای الهی و پرهیزگاری نصف دیگرش را حفظ كند. از این كلام رسول مكرم اسلام (صلی الله علیه و آله) معلوم می‌شود كه ازدواج كمك بسیار بزرگی است در حفظ و تعدیل غریزه جنسی؛ هم‌چنین ازدواج مانع فحشاء و منكرات است؛ از این رو، انسان


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 خرداد 1396  ] [ 02:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دنیا پیله توست برای پروانه شدن

دنیا پیله توست برای پروانه شدن

اگر کرم ابریشم به رشد کامل برسد به پروانه تبدیل می شود. و از پیله بیرون می آید اما تولید کنندگان ابریشم زمانی که پیله به اندازه ی کافی بزرگ شد آن را داخل آب جوش انداخته و می جوشانند. با این کار کرم داخل پیله می میرد و ابریشم از پیله به دست می آید. 
دنیا برای آنهائی که پروانه صفتند پیله ای است برای پروانه شدن
اما برخی خودشان را در آب جوش می سوزانند و و کارکردشان این می شود که مشتی ابریشم برای بازماندگان برجای بگذارند تا با آن بازی کنند
 
وَ كانَ عاقِبَةُ أَمْرِها خُسْراً (سوره طلاق آیه9)
و سرانجام کارشان خسران شد






[ سه شنبه 30 خرداد 1396  ] [ 12:30 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان (مفاتیح الجنان)

دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان (مفاتیح الجنان)

 

دعاهای روزها؛ از ابن عباس روایت کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله برای هر روز، دعایی ذکر فرموده اند ؛ روز بیست و پنجم

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مُحِبّاً لِأَوْلِيَائِكَ وَ مُعَادِياً لِأَعْدَائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِيَائِكَ يَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِيِّينَ‏

 اى خدا مرا در اين روز محب دوستانت و عدو دشمنانت قرار ده و در راه و روش به طريقه و سنت خاتم پيغمبرانت بدار اى عصمت بخش دلهاى پيغمبران.

 

 







[ سه شنبه 30 خرداد 1396  ] [ 11:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آرایش کردن و روزه داری!

آرایش کردن و روزه داری!

در به در دنبال کسی می‌گشت که سؤال مهمش را از او بپرسد؛ سؤالی که ذهنش را بسیار مشغول کرده بود. نمی‌دانست با این همه زحمتی که به خود می‌دهد و با این همه صبری که می‌کند، آیا از او می‌پذیرند؟ دودلی مثل خوره در جانش رخنه کرده بود: نکند قبول نباشد؟! نکند باطلش کند؟!

و بعد سیل توجیه‌ها و دلایل: نمی‌شود که! مگه می‌شود بدون آنها بیرون رفت؟! اصلاً خدا هم زیبایی را دوست دارد!

بالاخره بعد از کلّی پرس و جو و گشتن در اینترنت، سایتی را پیدا کرد که توانست جواب سؤالش را آنجا پیدا کند.

بهترین کار؛ ترک محرمات

«گناه و عمل حرام» ریز و درشت ندارد، همه‌اش گناه است و ترک اوامر الهی!

امیرالمؤمنان علی(علیه‌السلام) فرمودند: به کوچکی گناهتان نگاه نکنید بلکه به بزرگی کسی بنگرید که در مقابل او معصیت کرده‌اید!(1)

گویی انسان در مقابل شخص عزیز و گرانقدری، عملی بسیار سخیف و بی ارزش را مرتکب شود! حتماً جز پشیمانی و ندامت بهره‌ای برای او


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 خرداد 1396  ] [ 09:30 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]