حکم انداختن چادر روی صورت در نماز

نماز,احکام نماز

سوال: الف) خانمی هنگام نماز چادر را روی صورت خود می کشد و پوشش وی کامل می شود، امّا هنگام رکوع چنانچه کسی (شخص دیگر) از زیر نگاه کند پوشش وی کامل نیست، نمازش چه حکمی دارد؟
ب) چنانچه خودش از زیر چادر نگاه کند پوشش دست و بازو و ... وی کامل نیست و آنها را می بیند، نمازش چه حکمی دارد؟
آیة الله بهجت(ره):
الف) اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 آیة الله تبریزی(ره):
الف) باید در تمام حالات نماز غیر از صورت و دو کف دست و دو پنجه پا از مفصل به پایین، همه بدن و مو پوشیده باشد و اگر مرد نامحرم ناظر است بنابر احتیاط واجب کف و روی پا نیز از نامحرم باید پوشیده شود. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
الف و ب: در فرض سوال در هر دو مورد پوشش مذکور کافی و نماز محکوم به صحّت است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
الف) بنابر احتیاط واجب کفایت نمی کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
ب) زن باید در موقع نماز تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند و بنابر


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 خرداد 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

شرایط وجوب و صحت روزه

فلسفه روزه, روزه داری

روزه برای افرادی واجب است كه  شرایط روزه گرفتن را داشته باشند

 

 "روزه " در شرع مقدس اسلام آن است كه انسان در تمام روز (از طلوع فجر تا مغرب) با قصد اطاعت از فرمان خداوند از خوردن و آشامیدن و چیزهای دیگری كه به تفصیل گفته خواهد شد خودداری كند.


1- معنای روزه
 "روزه " در شرع مقدس اسلام آن است كه انسان در تمام روز (از طلوع فجر تا مغرب) با قصد اطاعت از فرمان خداوند از خوردن و آشامیدن و چیزهای دیگری كه به تفصیل گفته خواهد شد خودداری كند.(استفتا از دفتر معظم‌له، باب روزه، م 1)


توجه:
ـ معیار شرعی در مورد وقت روزه، فجر صادق است نه كاذب، و احراز آن موكول به تشخیص مكلف است. (اجوبه الاستفتاء‌ات، س 351)


ـ در طلوع فجر (وقت وجوب امساك برای روزه گرفتن) فرقی بین شب‌های مهتابی و غیرمهتابی نیست.(اجوبه الاستفتاءات، س 354)


ـ مقتضی است كه مؤمنین محترم "ایدیهُمُ الله تعالی " جهت رعایت احتیاط در امساك روزه، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه‌ها برای روزه امساك كنند. (اجوبه‌ الاستفتاءات، س 362)


ـ هرگاه برای روزه‌دار اطمینان حاصل شود كه اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده جایز است به صرف شروع اذان، افطار نماید و صبر كردن تا پایان اذان لازم نیست.(اجوبه الاستفتاءات، س 360)


2- انواع روزه:
روزه از یك نظر بر چهار نوع است:
1- روزه واجب، مثل روزه ماه مبارك رمضان
2- روزه مستحب، مثل روزه ماه رجب و شعبان
3- روزه مكروه، مثل روزه روز عاشورا
4- روزه حرام مثل روزه عید فطر (اول شوال) و قربان (دهم ماه ذی‌الحجه)
(اجوبه الاستفتاءات، س 731، 751، 755، 757 و استفتا از دفتر معظم‌له، باب روزه، م 2)


توجه:
ـ كسی كه می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترك كند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلكه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته پزشك امین یا از منشأ عقلایی دیگر.(اجوبه الاستفتاءات، س 751، 753 و 755)
ـ ملاك تاثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خود روزه‌دار نسبت به خودش است، بنابراین اگر پزشك بگوید روزه ضرر دارد، اما او با تجربه دریافته است كه ضرر ندارد باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشك بگوید روزه ضرر ندارد ولی او بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد.(اجوبه الاستفتاءات، س 753)


ـ هر گاه عقیده‌اش این بود كه روزه برای او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد فهمید روزه برای او ضرر داشته باید قضای آن را به جا آورد. (اجوبه الاستفتاءات، س 751)


ـ پزشكانی كه بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‌كنند گفته ایشان در صورتی معتبر است كه اطمینان‌آور باشد یا باعث خوف ضرر


ادامه مطلب


[ دوشنبه 29 خرداد 1396  ] [ 10:59 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حوری بهشتی یا حورالعین، راست یا دروغ؟

حور یا حورالعین به عقیده مسلمانان و به تصریح قرآن، زنانی زیبا، سیه چشم و بکرند که در بهشت همنشین مردان پارسا خواهند شد. ابهامات زیادی در مورد حورالعین وجود دارد که آسمونی در این مقاله، آیاتی از قرآن مجید را که در آن ها به وجود حورالعین اشاره شده است به همراه مطالب مفیدی در مورد حورالعین برای شما عزیزان منتشر می کند. که دعوت می کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

hoor al ayn1 حوری بهشتی یا حورالعین، راست یا دروغ؟

قرآن، حورالعین را به مرواریدهایی در بهشت توصیف می‌کند.

برخی مفسرین معتقدند که این تعبیر همنشینی با زیبایان، حکایت از تجسم یافتن اعمال نیک (به ویژه رفتار و اخلاق نیک) است که فرد در زندگی دنیوی خود داشته. حال در زندگی جاودانه و ابدی خود تمامی آن اعمال، اخلاق و رفتار شایسته بدون هیچ کم و کاستی، بدون آنکه مرور زمان آن را کهنه و فرسوده سازد، به تمامی تناسب و زیبایی برای او آشکار، و همنشین ابدی وی می‌شوند.

ریشه کلمه

حور جمع اَحور و حَوراء، به کسی می‌گویند که سیاهی چشمش کاملاً مشکی و سفیدی آن کاملاً شفاف است و دارای پلک‌هایی باریک است (همانند چشمان آهو)، و گاه به زنان سفید چهره (سفید بدن، سمین تن) نیز اطلاق شده‌است. عین نیز جمع اَعین و عَیناء، به معنی «درشت چشم» است و از آنجا که بیشترین زیبائی انسان در چشمان او است روی این مسئله مخصوصاً تکیه شده‌است.

بعضی نیز گفته‌اند که حور از ماده حیرت گرفته شده یعنی آنچنان زیبا هستند که چشمها از دیدن آنها حیران می‌شود.

hoor al ayn2 حوری بهشتی یا حورالعین، راست یا دروغ؟

صفات حور العین

برخی صفات آن‌ها که در آیات مختلف قرآن چنین آمده‌است:

  • پاکی و پاک نهادی

  • نیک خویی و زیبارویی

  • مهربانی

  • همسن و سالی با همسر

  • باکرگی

  • هیچگاه حیض و عادت ماهیانه نمی‌شوند

  • نگاهشان فقط به شوهرانشان است

hoor al ayn3 حوری بهشتی یا حورالعین، راست یا دروغ؟

اشاره به حورالعین در آیات قرآن

سورهٔ ۵۶: الواقعه

ما آنها را آفرینش نوینی بخشیدیم. (۳۵) و همه را بکر قرار داده‌ایم. (۳۶) همسرانی که به همسرشان عشق می‌ورزند و خوش زبان و فصیح و هم سن و سالند. (۳۷) اینها همه برای اصحاب یمین است. (۳۸)

سورهٔ ۵۶: الواقعه

و همسرانی از حورالعین دارند. (۲۲) همچون مروارید در صدف پنهان! (۲۳)

سوره ۷۸: النبأ

برای پرهیزگاران مسلماً پیروزی بزرگی است. (۳۱) باغهایی سرسبز، و انواعی از انگورها. (۳۲) و حوریانی بسیار جوان و هم سن و سال. (۳۳)

سوره ۳۸: ص

و نزد آنان همسرانی است که تنها چشم به شوهرانشان دوخته‌اند و همگی هم سن و سالند. (۵۲)

سوره ۵۵: الرحمن

در باغهای بهشتی زنانی هستند که جز به همسران عشق نمی‌ورزند و هیچ انس و جن قبلاً با آنها تماس نگرفته است.

hoor al ayn4 حوری بهشتی یا حورالعین، راست یا دروغ؟

حورالعین در احادیث

دربهشت توان بدنی انسان در کامیابی از زنان به اندازه صد نفر می‌گردد.

بهترین چیزهایی که مردم در دنیا و آخرت از آنها لذّت می‌برند، لذت آمیزش و بهره‌برداری از زنان می‌باشد.

پیامبر اسلام: همانا بهشتیان به چیزی بیشتراز نکاح اشتها ندارند و لذت نمی‌برند.

حوری از خیمه خود بیرون آید و روی به تخت مؤمن بخرامد و چون به نزد مؤمن می‌آید با پانصد سال ازسالهای دنیا همدیگر را بوسه زنند که برای هیچ کدامشان، خستگی و ملال حاصل نمی‌گردد. هر مؤمنی را هفتاد زوجه از حوران می‌دهند و چهار زن از آدمیان، که ساعتی با حوریّه صحبت می‌دارد و ساعتی با زن دنیا و ساعتی باخود خلوت می‌کند و بر کُرسیها تکیه زده‌اند و بایکدیگر صحبت می‌دارند.

بیشتر نهرهای بهشتی از نهر کوثر است که در کناره آن دختران نار پستان (مانند گیاه) می‌رویند. در بهشت نهری وجود دارد که در دو طرفش دختران باکره سفید روی و سفید پوش نشسته‌اند و مشغول تغنی (آواز خواندن) هستند.

دوشیزگان با چنان صدایی می‌خوانند که خلایق تا کنون چنین صدایی را نشنیده‌اند و این نعمت، بالاترین نعمات بهشتی است این دوشیزگان به تسبیح (ذکر صفات الهی) تغنی می‌کنند.

علی بن ابی طالب: هریک ازآن حوریان، هفتاد حلّه پوشیده‌اند و سفیدی ساق ایشان از زیر هفتاد حلّه معلوم است. از جماع با هر یک ازآن حوریان لذّت صد مرد را می‌یابد که هریک چهل سال خواهش مجامعت و آمیزش داشته باشند و برایشان میسّر نشده باشد.

پس آن مؤمن با قوّت صد جوان با آن حوری جماع و آمیزش کند و یک آغوش با او هفتاد سال طول می‌کشد. مؤمن متحیّر می‌باشد که نظر به کدام اندام حوری بکند، بر روی او یا بر پشت او یا بر ساق او، بر هر اندام او که نگاه می‌کند از شدّت نور و صفا، روی خود را درآن مشاهده می‌نماید. پس دراین حال زن دیگری بر او مشرف می‌گردد که خوشروتر و خوشبوتر از اوّلی است.

hoor al ayn5 حوری بهشتی یا حورالعین، راست یا دروغ؟

هیچ مؤمنی داخل بهشت نمی‌شود مگر آنکه خداوند غنیّ، پانصد حوری به او عطا می‌فرماید که با هر حوری هفتاد غلام و هفتاد کنیز نیز می‌باشد که هریک مانند لؤلؤ منثور و لؤلؤ مکنون می‌باشند.

امام هفتم شیعیان: بهشت و حورالعین مشتاق دیدار کسی هستند که مسجد را جاروب، و آن را گردگیری می‌کند.

یکی از یاران پیامبر اسلام به نام عبدالله بن عباس می‌گوید: رسول خدا فرمود:شب معراج وقتی مرا وارد بهشت کردند، نوری به صورتم برخورد. به جبرئیل گفتم: «این چه نوری بود؟» گفت: «ای محمد، این نور خورشید و ماه نبود؛ یکی از حوریه‌های علی بن ابی طالب از قصرش سرک کشید و به تو نگریست و خندید؛ و این نور از دهانش خارج شد. این حوریه در بهشت می‌گردد و می‌چرخد تا علی وارد بهشت شود.»







[ دوشنبه 29 خرداد 1396  ] [ 9:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آیا روزه نگرفتن گناه است؟

روزه ماه رمضان بر تمام کسانی که به حد بلوغ رسیده  و سایر شرایط تکلیف را دارند، واجب است. در این میان تکلیف روزه از عهده کسانی که به علت پیری یا بیماری و یا شیر دادن و مانند آن روزه گرفتن برای آنان مشقت  و یا ضرر داشته باشد، برداشته شده است. آسمونی در این مقاله مطالب مفیدی در مورد روزه نگرفتن، کفاره روزه نگرفتن و همچنین کسانی که روزه بر آن ها واجب نیست به همراه اطلاعات کاملتری در مورد روزه نگرفتن را برای شما عزیزان تهیه کرده است.

Not fasting sin5 آیا روزه نگرفتن گناه است؟عقوبت ترک عمدی روزه ماه رمضان چیست؟

کسی که در ماه مبارک رمضان روزه بر او واجب است (همه شرایط را دارا است) به صرف اینکه قصد روزه گرفتن ندارد یا قصد دارد که روزه نگیرد، از نظر اسلام مجازات و عقوبتی ندارد مگر این که این قصد خود را عملی کند و عملاً روزه واجب خود را ترک کند، یا روزه خود را باطل نماید که در آن صورت برای هر روز که عمداً روزه واجب خود را ترک کرده است باید علاوه بر یک روز روزه قضاء، کفاره نیز بپردازد. کفاره ترک عمدی یا افطار روزه واجب رمضان یکی از سه مورد زیر است: 1- شصت روز روزه (که سی و یک روز آن باید پی در پی باشد.) 2-آزاد کردن یک برده (در این زمان این مورد منتفی است زیرا برده و بنده ای نیست.)3-برای هر روز شصت فقیر را غذا


ادامه مطلب


[ دوشنبه 29 خرداد 1396  ] [ 5:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

روزه های حرام و مکروه کدامند

دیدگاههای مراجع تقلید سیستانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، سبحانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی، فیاض، درباره روزه های حرام ومکروه در این مقاله آسمونی برای شما عزیزان به طور کامل شرح می دهیم. دعوت می کنیم تا پایان همراهمان باشید و ما از نظراتتان آگاه سازید.

forbidden detestable Fasting 2 روزه های حرام و مکروه کدامند

نظر  آیت الله سیستانی

– روزه عید فطر و قربان حرام است و نیز روزى را که انسان نمى‏داند آخر شعبان است یا اول رمضان، اگر به نیّت اول رمضان روزه بگیرد، حرام مى‏باشد.

– اگر روزه مستحبى زن با حق استمتاع شوهر منافات داشته باشد حرام است، و همچنین روزه‏اى که واجب است ولى روز معینى ندارد مانند نذر غیر معین، و در این صورت ـ بنابر احتیاط واجب ـ روزه باطل است و از نذر کفایت نمى‏کند، و همچنین است ـ بنابر احتیاط واجب ـ اگر شوهر او را از


ادامه مطلب


[ دوشنبه 29 خرداد 1396  ] [ 3:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آموزه هایی از زندگی امام علی (ع)

با توجه به اینکه امروز روز ضربت خوردن امام علی (ع) است، در این مقاله آسمونی می خواهیم به برخی از آموزه های اخلاقی و رفتاری امام علی (ع) را برای شما عزیزان شرح دهیم. دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

امام علی علیه السلام در دوران حکومت خویش، افراد مستمند و بی نوا را مورد عنایت قرار می داد. روزی او را مشاهده کردم که بچه های یتیم و بی سرپرست را به دور خود فراخوانده، سفره مناسبی بازکرد و عسل و سایر نیازمندی ها را دور هم چید و لقمه های لذیذ و عسلی در دهان آنان گذاشت و این منظره آن چنان مؤثر و جالب بود که بعضی از یاران گفتند: ای کاش ما هم یتیم بودیم» و این چنین مورد الطاف علی علیه السلام قرار می گرفتیم.

Imam Ali life2 آموزه هایی از زندگی امام علی (ع)

گذشت امام علی علیه السلام

در بردباری و گذشت، امام علی علیه السلام از همه گوی سبقت را ربوده بود. برای اثبات این گفته، کافی است بالاترین مراتب حلم او را در رفتار با اهل جمل و به ویژه با مروان بن حکم و عبد الله بن زبیر ملاحظه کنیم. او در جنگ جمل بر مروان تسلط پیدا کرد و با آن که این شخص از دشمن ترین مخالفان امام علی علیه السلام بود، اما آن حضرت از وی درگذشت. همچنین آن حضرت بر عبید الله بن زبیر که یکی از سرسخت ترین دشمنانش بود و بر وی آشکارا ناسزا می گفت، دست یافت و او را اسیر کرد؛ ولی وی را مورد عفو قرار داد و به او گفت: «برو! نمی خواهم تو را ببینم» و سخنی بیشتر از این بر زبان نراند. سعید بن عاص نیز پس از واقعه جمل در مکه به دست امام علی علیه السلام گرفتار شد؛ ولی آن حضرت با او سخنی نگفت و از او کناره گرفت و هیچ کس از شرکت کنندگان در جنگ جمل و مردم بصره را مورد مجازات و قهر خود قرار نداد و نماینده آن حضرت در شهر فریاد می زد: «هر کس که از میدان گریخته، تعقیب نمی شود؛ با مجروحان، کاری نیست و هیچ اسیری کشته نخواهد شد و آن کس که سلاح خود را بر زمین گذارد، امان خواهد یافت». و همان شیوه پیامبر صلی الله علیه وآله در فتح مکه را در پیش گرفت.

در جنگ صفین، مردم شام، راه آب را بر او و یارانش بستند و ایشان را از دسترسی به آب بازداشتند؛ اما زمانی که زمام جنگ به دست امام علی علیه السلام و یارانش افتاد، به وی گفتند: آیا آب را بر روی سپاه شام ببندیم؛ همان طور که آنها چنین کردند؟ آن حضرت پاسخ داد: «خیر، سوگند به خداوند! هرگز کردار آنها را در پیش نخواهم گرفت »و پیوسته به


ادامه مطلب


[ دوشنبه 29 خرداد 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

«رمضان» ماهی است ...

«رمضان» ماهی است که ابتدایش «رحمت» میانه اش «مغفرت» و پایانش «اجابت» است

با توجه به اینکه در ماه رمضان هستیم در این مقاله آسمونی بر ان شدیم تا چند حدیث گهربار از پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام) را برای شما عزیزان منتشر کنیم از شما همراهان همیشگی دعوت می کنیم تا پایان همراهمان باشید.

رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه ‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادی از آتش جهنم.

حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله)

r«رمضان» ماهی است که ابتدایش «رحمت» میانه اش «مغفرت» و پایانش «اجابت» است1- پایه های اسلام

قال الباقر علیه السلام: بنی الاسلام علی خمسه اشیاء، علی الصلوه و الزکاه و الحج و الصوم و الولایه.

امام باقر علیه السلام فرمود: اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبری اسلامی).

فروع کافی، ج 4 ص 62، ح 1

2- فلسفه روزه

قال الصادق علیه السلام: انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر.

امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند.

من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1

3-روزه آزمون اخلاص

قال امیرالمومنین علیه السلام: فرض الله … الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق امام علی علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

نهج البلاغه، حکمت 252

4-روزه یاد آور قیامت

قال الرضا علیه السلام: انما امروا بالصوم لکی یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا علی فقر الاخر.

امام رضا علیه السلام فرمود: مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را

بیابند.

وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10

5-روزه زکات بدن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله لکل شیئی زکاه و زکاه الابدان الصیام.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: برای هر چیزی زکاتی است و زکات


ادامه مطلب


[ دوشنبه 29 خرداد 1396  ] [ 12:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان (مفاتیح الجنان)

دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان (مفاتیح الجنان)

دعاهای روزها؛ از ابن عباس روایت کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله برای هر روز، دعایی ذکر فرموده اند ؛ روز بیست و چهارم

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيهِ مَا يُرْضِيكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِمَّا يُؤْذِيكَ‏

اى خدا در اين روز از تو درخواست مى‏ كنم آنچه را كه رضاى تو در اوست و به تو پناه مى‏ برم از آنچه تو را ناپسند است

وَ أَسْأَلُكَ التَّوْفِيقَ فِيهِ لِأَنْ أُطِيعَكَ وَ لاَ أَعْصِيَكَ يَا جَوَادَ السَّائِلِينَ‏

و از تو توفيق مى ‏خواهم كه در اين روز همه را به فرمان تو باشم و هيچ نافرمانى نكنم اى جود و عطا بخش سؤال كنندگا.

 







[ دوشنبه 29 خرداد 1396  ] [ 11:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

پاسخ امام رضا (ع) درباره اینکه چرا روزه واجب شده است؟

کفاره روزه,احکام روزه

علت وجوب روزه بر انسان‌ها چیست؟

 

ماه رمضان ماهی است که خداوند دربارۀ آن در قرآن کریم فرمود: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ، ای کسانی که ایمان آوردید! روزه بر شما نوشته و مقرر شده همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرر د تا شاید با تقوا شوید».

در همین راستا، یکی از سؤالاتی که ممکن است برای بسیاری از انسان‌ها مطرح باشد این است که علت وجوب روزه بر انسان‌ها چیست؟ برای دریافت پاسخ این سؤال، به روایتی از امام رضا (ع) در این باره اشاره می‌کنیم:

امام رضا (ع) در پاسخ به پرسش فضل بن شاذان نیشابوری در خصوص فلسفه روزه هنگامی که فضل بن شاذان به امام رضا (ع) عرض کرد چرا فرمان به روزه داده شده و در اسلام واجب شد؟ فرمود:

برای اینکه گرسنگی و تشنگی را بشناسند و به فقر و ناداری (خود) در آخرت پی ببرند و برای اینکه روزه‌دار (به درگاه الهی) خاشع، فروتن و خوار شود و نیازمندی نشان دهد، پاداش برد، حسابگر بار آید، در برابر سختی‌ها که از گرسنگی و تشنگی به او می‌رسد صابر باشد تا مستحق ثواب شود. علاوه بر این، در روزه چیزهای دیگری هست از قبیل شکستن شهوت‌ها، کنترل هوای نفس، پیشگیری از طغیان آن و اینکه در دنیا موجب پند و عبرت آنان شود و مایۀ ریاضت و سخت‌کوشی و تمرینی برای آماده کردن آنان بر انجام تکالیف باشد، دلیل و راهنمای آنان بر سختی و شدت جهان دیگر شود و در پرتو روزه شدت فشار و سختی گرسنگی و تشنگی را بر فقیران و بینوایان در دنیا احساس و درک کنند و بشناسند و آنچه را خداوند در اموالشان برای مساکین و تهی دستان واجب کرده ادا کنند.

متن حدیث:
«وَ فِی الْعِلَلِ وَ عُیُونِ الْأَخْبَارِ بِأَسَانِیدِهِ الْآتِیَةِ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَةِ وَ لِیَکُونَ الصَّائِمُ خَاشِعاً ذَلِیلًا مُسْتَکِیناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً عَارِفاً صَابِراً عَلَى مَا أَصَابَهُ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَوْجِبَ الثَّوَابَ مَعَ مَا فِیهِ مِنَ الْإِمْسَاکِ عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ لِیَکُونَ ذَلِکَ وَاعِظاً لَهُمْ فِی الْعَاجِلِ وَ رَائِضاً لَهُمْ عَلَى أَدَاءِ مَا کَلَّفَهُمْ وَ دَلِیلًا لَهُمْ فِی الْآجِلِ وَ لِیَعْرِفُوا شِدَّةَ مَبْلَغِ ذَلِکَ عَلَى أَهْلِ الْفَقْرِ وَ الْمَسْکَنَةِ فِی الدُّنْیَا فَیُؤَدُّوا إِلَیْهِمْ مَا افْتَرَضَ اللَّهُ لَهُمْ فِی أَمْوَالِهِمْ».

(شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 247)

منبع: afkarnews.ir









[ دوشنبه 29 خرداد 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

چرا روزه مان بازهم تاثیری در دفع شهوت جنسی ندارد؟

در محضر اولياء الله

برخی می‌گویند ما روزه می‌گیریم لیکن تحریکات جنسی همچنان ادامه دارد. چرا؟!

در پاسخ می‌گوییم : آری! روزه‌ای که تنها دست کشیدن از خوردن و آشامیدن باشد این چنین است  لیکن آن روزه‌ای که مورد سفارش دین است، روزه کاملی است که در آن چشم، گوش، زبان، پوست، مو و اندیشه نیز عفیف شوند و از گناه دوری گزینند. چرا که به گفته روانشناسان، محرک‌هایی که سبب تحریکک غریزه جنسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند سه دسته‌اند: 1 ـ هورمون‌های جنسی 2 ـ گیرنده‌های حسیی (بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی ) 3 ـ محرک‌های محیطی و تخیلات.[1]

توضیح مطلب آنکه درگذشته تا مدتها تصور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد که هورمون های جنسی، تنها عامل محرک غریزه جنسی هستند، لیکن در تحقیق‌های بعدی، مشخص شد که این هورمون‌ها با اینکه در تحریک غریزه جنسی تأثیر دارند لیکن تنها محرّک قطعی به‌شمار نمی‌آیند.

محققان با برداشتن گوناد (بیضه و تخمدان ) حیوانات و در نتیجه قطع ترشح هورمون‌ها، مشاهده کردند که رفتار جنسی آنان همچنان ادامه دارد.[2]

پس نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیریم، روزه‌ای که فقط چند ساعت، دست کشیدن از خوردن و آشامیدن باشد حداکثر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فعالیت هورمون‌های جنسی را کاهش دهد لیکن اگر گیرنده‌های حسی و یا محرک‌های محیطی و تخیلات فردی فعال باشند تحریک­ها و لذت­های جنسی نیز ادامه خواهد داشت.

البته انکار نمی‌کنیم که همین روزه نیز روح و اراده انسان را تقویت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و به­ تدریج شخص روزه‌دار را از بسیاری از گناهان باز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد لیکن نتیجه سریع و مطلوب زمانی بدست می‌آیدکه گیرنده‌های حسی و محرک‌های محیطی(مثل خلوت و اختلاط) و تخیلات فردی نیز کنترل شوند.

 


[1]- روانشناسی عمومی دانشسرا، ص95.

[2]- روانشناسی عمومی دانشسرا، ص96.

 

تهیه و تنظیم : کانون فرهنگی تبلیغی امین







[ دوشنبه 29 خرداد 1396  ] [ 9:30 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

چرا به سوره يس قلب قرآن گفته مي شود؟

ثواب خواندن سوره يس

سوره یس به قلب قرآن معروف است


 قلب قرآن به سورة يس اطلاق مي شود، زيرا پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي فرمايد: براي هر چيزي قلبي است و قلب قرآن سوره يس است.[1]

در توضيح علت اطلاق قلب قرآن بودن بر سوره يس،‌بايد گفت كه قلب براي هر موجود زنده نقش اساسي و بنيادي را ايفا مي كند به گونه اي كه بدون داشتن قلب، آن موجود زنده نمي تواند به حيات خود ادامه دهد، طبق روايت ياد شده، اگر قرآن كريم را به يك موجود تشبيه كنيم، سوره مبارك يس قلب آن خواهد بود، اين امر نشان مي دهد كه در اين سوره به مهم ترين و اساسي ترين مسايل اسلام كه شامل اصول اعتقادات اسلام مثل توحيد، نبوت، معاد و خالقيت مي شود، اشاره شده است به همين خاطر اين سوره قلب قرآن نام گرفته است.

محتوي سوره يس
1- رسالت رسالت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ :  سوره يس نخست سخن از رسالت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و قرآن مجيد و هدف از نزول آن و پيروان آن به ميان مي آورد؛[2]

2- رسالت انبياي الهي :  سپس در بخش ديگري رسالت سه نفر از پيامبران الهي و چگونگي دعوت آنها به توحيد و مبارزه آنان با شرك را مطرح مي كند؛[3]

3- توحيدو نشانه هاي دلالت کننده برآن : در بخش ديگري كه از آية 33 به بعد شروع مي شود به نكات جالب توحيدي و نشانه هاي عظمت خداوند مي پردازد؛[4]

4- معاد : در قسمت ديگر اين سوره موضوعات مربوط به معاد و دلائل گوناگون حشر و نشر، سؤال و جواب در قيامت، پايان جهان و بهشت و جهنم سخن مي گويد؛ كه به نكات تكان دهنده در اين باره اشاره مي كند؛[5]

5- موضوعات مختلف : در پايان سوره، صحنه هاي مختلفي از آفرينش، زندگي، مرگ، انذار و بشارت را مطرح مي كند و به انسان ها هشدارهاي جدي مي دهد.[6]


=======================
پي نوشت ها:
[1] . طبرسي، مجمع البيان ، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1379 هـ ، ج 5، ص 195.
[2] . رک : يس / 12 – 1 .و
[3]  . رک : يس / 27  - 13.
[4]  . رک : يس / 49 – 33 .
[5]  . رک : يس / 67 – 50 ؛ 82- 78 .
[6] . مكارم شيرازي ،  ناصر ، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه ، چاپ دهم، 1371، ج 18، ص 307.







[ دوشنبه 29 خرداد 1396  ] [ 7:30 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

8 روش براي مقابله با بوی دهان در ماه رمضان

یکی از شایعترین شکایات در ماه رمضان ، بوی بد دهان به علت خشکی دهان است که به هنگام روزه گرفتن حاصل می شود.  آسمونی در اینجا چند مورد راهنمایی را برای از بین بردن بوی بد دهان برایتان قرار داده است.

what do we do with the smell of the mouth during ramadan1 با بوی دهان در ماه رمضان چه کنیم؟
 

1 ) برای جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید

در طول روز بهداشت دهان خود را فراموش نکنید. برخی از افراد به هنگام روزه گرفتن از مسواک زدن دندان های خود اجتناب می کنند ، در صورتی که تا زمانی که شما آنرا قورت ندهید ، روزه باطل نخواهد شد.به طور منظم و مانند روزهای دیگر دندان ها را در طول روز مسواک کنید. از دهانشوی کمتر استفاده کنید چرا که باعث خشک شدن دهان می شود و برای از بین بردن ذرات ریز لابه لای دندان ها از نخ دندان استفاده کنید.

2 ) برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان در ماه رمضان آب زیادی مصرف کنید

توصیه می شود که نوشیدن حداقل 2 تا 3 لیوان آب را در طول شب فراموش نکنید چرا که نوشیدن آب بیشتر باعث می شود که آب زیادی در بدن ذخیره شده و بدن در طول روز آب کافی داشته باشد در این صورت با مشکل بوی بد دهان مواجه نمی شوید.

3) برای جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان بعضی از مواد خوراکی را کنار بگذارید

 از خوردن غذاهایی مانند پیاز و سیر که طعم و بوی بدی را به دهن می دهند اجتناب کنید .چرا که بوی بد این نوع مواد غذایی به راحتی از بین نمی رود .

4 ) برای از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان از خشک شدن دهان تان جلوگیری کنید

پنیر حاوی فسفات زیادی می باشد که بهتر است در این روزها به مقدار زیادی مصرف شود و علاوه بر آن پنیر غنی از کلسیم می باشد که برای جلوگیری از خشکی دهان بسیار موثر است. همانطور که می دانید خشکی دهان یکی از علل ایجاد بوی بد دهان است..

5) برای از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان میوه و سبزیجات تازه بخورید

ویتامین C در بدن از طریق خوردن مواد غذایی مانند پرتقال و خربزه باید تامین شود و همچنین برای جلوگیری از رشد باکتری ها باید میوه های طبیعی و تازه بخوریم و از خوردن مکمل ها که باعث تولید بوی بد دهان می شود جلوگیری کرد.

6 ) برای از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان از ادویه های معطر استفاده کنید

باید در این روزها ازادویه جات مانند رزماری، نعناع و هل در درست کردن غذاها استفاده کرد چرا که باعث از بین بردن بوی بد دهان خواهد شد.

7 ) برای جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان سیگار نکشید!

کشیدن سیگار در بد بو شدن دهان تاثیر بسزایی دارد. ماه رمضان بهترین زمان برای ترک سیگار می باشد.

8 )برای از  بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان از چوب های مسواک که در واقع مسواک هایی سنتی اسلامی می باشند استفاده کنید

شاخه هایی که مصرف آنها کمک زیادی به کشتن باکتری ها و از بین بردن بیماری های دهان و لثه خواهد کرد که این یکی از توصیه های حضرت محمد (ص) می باشد.


ادامه مطب


[ یک شنبه 28 خرداد 1396  ] [ 9:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

اما و اگر های مجازات روزه خواری در ماه رمضان

اما و اگر های مجازات روزه خواری در ماه رمضان

برخورد قانون با روزه خواران چیست؟

طبق ماده 638 قانون مجازات اسلامی روزه خواری در ملاءعام جرم است و از 10 روز تا دو ماه حبس و یا 74 ضربه شلاق دارد.

But if the punishment for breaking fast during Ramadan What the law does eaters day اما و اگر های مجازات روزه خواری در ماه رمضان/برخورد قانون با روزه خواران چیست؟

 باشگاه خبرنگاران جوان؛ با حلول ماه مبارک رمضان عده ای به دلایل مختلف مانند بیماری و ناتوانی بدنی از نعمت روزه داری محروم می مانند اما در این بین افرادی هستند که به عمد اقدام به روزه خواری می کنند.
هر ساله با نزدیک شدن به ماه رمضان، نیروی انتظامی و قوه قضائیه بیانیه هایی در خصوص برخورد با روزه خوران در اماکن عمومی منتشر می کنند، امسال نیز نیروی انتظامی طی بیانه ای اعلام کرد که تمام رانندگان و سرنشینان وسائل نقلیه اعم از عمومی و شخصی موظف به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان هستند و از هر گونه تظاهر به روزه خواری، ایجاد آلودگی صوتی و اعمال منافی شئونات مکتبی اجتناب کنند.
در این بیانیه آمده است؛مراکز پذیرایی بدون مجوز از اذان صبح تا اذان مغرب اجازه فعالیت ندارند و در صورت مشاهده، برابر ضوابط و مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.
همچنین عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشستی که روز یک شنبه شانزدهم خرداد ماه با سرپرستان دادسراها، مسئولان دوایر نظارت زندانهای استان تهران و قضات ناظر دادسرای عمومی و انقلاب تهران برگزار شد، گفت: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، دادستانی تهران و پلیس آمادگی خود را در برخورد با روزه ‌خواری در ملاء عام  اعلام کرده اند.

 آیا روزه خواری در ملاعام جرم است؟ 
روزه خواری به تنهایی در هیچ یک از قواعد قانون مجازات، مورد جرم انگاری قرار نگرفته است. بنابراین هر چند که از منظر شرعی، روزه خواری بدون عذر شرعی حرام است؛ اما چنانچه یک فرد، چه با عذر شرعی و چه بدون عذر شرعی، روزه نگیرد، هیچگونه جرمی را از نظر قانون مجازات انجام نداده است اما تظاهر به روزه خواری در ملاعام از نظر قانون جرم قلمداد می شود.
«ماده 638 قانون مجازات اسلامی می گوید: هرکس علنا در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل داری کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
روزه خواری نیز مصداق همین قانون است با روزه خواران در ملأ عام برخورد می شود؛کسانی که اقدام به روزه خواری در ملا عام می کنند به 10 روز تا دو ماه حبس و یا 74 ضربه شلاق محکوم می شوند.
  ورود طلایه داران امربه معروف و نهی از منکر در تذکر به روزه خواران
امسال با شروع ماه رمضان گروه های طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر با ورود به اماکن عمومی به تظاهر کنندگان به روزه خواری تذکر می دهند.
احمد روزبهانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران در این رابطه گفت: سرگروههای طلایه داران که هر یک مربی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هستند با انگیزه بالا برنامه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران که توجیه گروههای طلایه دار جهت تذکر لسانی در مجتمع ها هست را محقق خواهند کرد.

این افراد علاوه بر ماه مبارک رمضان که شروع اجرای این طرح است، سایر ماههای سال نیز  با هماهنگی ناجا ، به مجتمع های تجاری امر به معروف و نهی از منکر ورود خواهند کرد.

ترمینال های مسافربری و آژانسها نیز شامل مکانهای مورد بحث در این طرح هستند و با موارد تظاهر به روزه خواری برخورد می کنند.
وی افزود: طبق ماده 16 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گزارش عملکرد ستاد باید به محضر حضرت آقا و سران قوا برسد و لازمه آن همکاری این گروهها است.

طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر هر یک در محل سکونت خود به انجام ماموریت می پردازند و اقدام به تذکر لسانی به افراد می کنند.







[ یک شنبه 28 خرداد 1396  ] [ 7:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آشنایی با آداب و رسوم مردم قدیم تهران در ماه مبارک رمضان

در قدیم معمولا از ماه اردیبهشت تا پایان تابستان ماه‌های فراوانی و ارزانی بود و اگر ماه مبارک رمضان در تابستان واقع می‌شد، دغدغه و نگرانی از نظر تأمین مواد غذایی نبود.
همچنین اگر ماه مبارک در زمستان‌ها واقع می‌شد، با ذخیره‌سازی مواد غذایی، مردم خود به خوبی آن را مدیریت می‌کردند.

با توجه به اینکه در گذشته و در فصول گرم سال مردم کمتر از گوشت- به‌خصوص قرمز- استفاده می‌کردند و گوشت مرغ نیز چندان مورد اقبال مردم قرار نمی‌گرفت، لبنیات، میوه‌ها، سبزی‌ها، عصاره‌ها و شربت‌آلات به فراوانی به مصرف می‌رسیدند.

People familiar with the customs of the old Tehran during Ramadan آشنایی با آداب و رسوم مردم قدیم تهران در ماه مبارک رمضان

  سنت‌های ماه رمضان

در کنار آنها، حبوبات نیز از جمله مواد غذایی‌ای بودند که به سر سفره روزه‌داران راه می‌یافتند و از آنجا که گوشت و حبوبات، باعث عطش می‌شدند، استفاده از این نعم‌الهی، کمتر صورت می‌گرفت و با مصرف زیاد


ادامه مطلب


[ یک شنبه 28 خرداد 1396  ] [ 5:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

فرزندان امام علی (ع)

imam ali children1 فرزندان امام علی (ع)در مورد تعدد فرزندان امام علی (ع) پاسخ دقیق و روشنی از متون تاریخی یافت نمی شود اما طبق فهرستی که اکثر مورخان بر روی آن اتفاق نظر دارند، آسمونی در این مقاله فهرست دختران و پسران امام علی (ع) را برای شما عزیزان منتشر می کند. اگر شما آسمونی های عزیز اطلاعات کاملتری از فرزندان امام علی (ع) دارید حتما در بخش نظرات ما را در جریان بگذارید.
برخی مورخان مجموع فرزندان حضرت را بیست و هفت تن (دوازده پسر و پانزده دختر) برشمرده اند و برخی از این بیش تر تا به سی و شش فرزند (هفده پسر و نوزده دختر) افزایش داده اند. در مورد اسامی فرزندان تا سی و سه اسم ذکر کرده اند ، لیکن نمی شود استفاده کرد که حتما فرزندان حضرت به سی و سه تن رسیده است، چرا که عرب ها چند نوع


ادامه مطلب


[ یک شنبه 28 خرداد 1396  ] [ 3:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

فرق نبى، پیامبر، رسول و امام

Nabi the Messenger the Prophet and Imam3 فرق نبى، پیامبر، رسول و امامدر اسلام واژه های نبی، پیامبر، رسول و امام وجود دارد که برخلاف تصورات، این واژه ها تفاوت زیادی با هم دارند. در روایات مختلف هم به تفاوت این واژه ها اشاره شده است. آسمونی در این مقاله به طور کامل تفاوت این اسامی را برای شما عزیزان با ذکر احادیثی عنوان می کند.

در نبوت و رسالت مجرد از امامت، اطاعت رسول، عین اطاعت خدا بوده و هرگز دو نوع اطاعت وجود ندارد، ولى آنگاه که به مقام امامت مفتخر گردید، با جعل و نصب الهى، داراى امر و نهى مى‌گردد و حق اطاعت مستقل پیدا مى‌کند.

این مرجع تقلید در پاسخ به این سوال، که فرق بین نبی، رسول و امام چیست به تعریف و تبین این سه مفهوم پرداخته‌اند.

«نبى» از لفظ «نبأ» به معنى خبر خطیر و بزرگ گرفته شده و مفاد لغوى آن حامل خبر بزرگ و یا مخبر از آن، مى‌باشد.

لفظ «نبى» در قرآن مجید درباره انسانى به کار مى‌رود که وحى الهى را از خدا، به طریق مختلف مى‌گیرد و حقیقت«نبى» که معادل آن در فارسى «پیامبر» است جز این، چیز دیگرى نیست و هر نوع خصوصیتى که براى «نبى» در کتاب‌هاى لغوى و یا تفسیرى وحدیثى گفته شده است همگى


ادامه مطلب


[ یک شنبه 28 خرداد 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

از خودشناسی تا خداشناسی

هیچ چیزی به انسان از خود او به او نزدیکتر نیست؛ اگر ارتباط انسان با خودش تبیین گردد معلوم می شود که انسان کجائی است ؛از کجا آمده؛ به کجا می رود؛ آغاز او از کجاست؛ انجام او به کجاست؛ جایگاه او در نظام آفریش چیست؛ هدف از خلقت او چیست و … و بالاخره اگر خودش را بشناسد، خدایش را نیز شناخته است. چرا که بین خودشناسی و خداشناسی رابطه مستقیم وجود دارد. آسمونی در این مقاله مطالب بسیار مفیدی در مورد رابطه خودشناسی و خداشناسی برای شما خوبان تهیه کرده است که دعوت می کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید و ما را از نظرات ارزشمندتان مطلع سازید.

Self Knowledge از خودشناسی تا خداشناسیبشر باید خود را به ضعف و نقص و قصور بشناسد تا خدا را به کمال و قوت و لایتناهی و نباید طمع کند که خداوند را با حسی از حواس خود درک کند.

این عبارت که “خود شناسی مقدم بر خداشناسی است” مشهور است و معنایش این است که انسان تا خود را نشناسد نمی تواند خدا را


ادامه مطلب


[ یک شنبه 28 خرداد 1396  ] [ 12:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

برای ظهور زودتر امام زمان چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟

شاید شما از خود بپرسید که برای ظهور امام زمان (عج) باید چکار کرد. در این زمینه احادیث و روایات زیادی از معصومین (ع) نقل شده است. آسمونی در این مقاله کارهایی که باید برای ظهور زودتر امام زمان (عج) انجام شود را برای شما عزیزان شرح می دهد. از شما همراهان خوبمان دعوت می کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

برای ظهور زودتر امام زمان چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟وظایف ما برای نزدیک شدن ظهور از زبان اهل بیت:

امام محمد بن علی الجواد علیه السلام  می فرمایند:

اگر برای ظهور امام زمان (عج) وقتی تعیین شود دل ها را قساوت می گیرد و توده مردم از اسلام بر می گردند. بگویید: چه زود است! چقدر نزدیک است! تا دل مردم آرام گیرد و فرج نزدیک شود.

بنابراین وظیفه ما این است که به مردم بگوییم که ظهور نزدیک است (بدون تعیین وقت)، یعنی مردم را به نزدیک بودن ظهور ترغیب و تشویق


ادامه مطلب


[ یک شنبه 28 خرداد 1396  ] [ 12:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای روز بیست و سوم ماه رمضان (مفاتیح الجنان)

دعای روز بیست و سوم ماه رمضان (مفاتیح الجنان)

دعاهای روزها؛ از ابن عباس روایت کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله برای هر روز، دعایی ذکر فرموده اند ؛ روز بیست و سوم

اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ‏

اى خدا در اين روز مرا از گناهان پاكيزه گردان و از هر عيب و نقص پاك ساز

وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ‏

و دلم در آزمايش رتبه دلهاى اهل تقوى بخش اى پذيرنده عذر لغزش هاى گناهكاران.







[ یک شنبه 28 خرداد 1396  ] [ 11:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دنیا پیله توست برای پروانه شدن (عکس نوشته)

دنیا پیله توست برای پروانه شدن

اگر کرم ابریشم به رشد کامل برسد به پروانه تبدیل می شود. و از پیله بیرون می آید اما تولید کنندگان ابریشم زمانی که پیله به اندازه ی کافی بزرگ شد آن را داخل آب جوش انداخته و می جوشانند. با این کار کرم داخل پیله می میرد و ابریشم از پیله به دست می آید. 
دنیا برای آنهائی که پروانه صفتند پیله ای است برای پروانه شدن
اما برخی خودشان را در آب جوش می سوزانند و و کارکردشان این می شود که مشتی ابریشم برای بازماندگان برجای بگذارند تا با آن بازی کنند
وَ كانَ عاقِبَةُ أَمْرِها خُسْراً (سوره طلاق آیه9)
و سرانجام کارشان خسران شد
 






[ یک شنبه 28 خرداد 1396  ] [ 9:30 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]