دعای روز پانزدهم ماه رمضان (مفاتیح الجنان)

دعاهای روزها؛ از ابن عباس روایت کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله برای هر روز، دعایی ذکر فرموده اند ؛ روز پانزدهم

 

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِينَ وَ اشْرَحْ فِيهِ صَدْرِي بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِينَ بِأَمَانِكَ يَا أَمَانَ الْخَائِفِينَ‏

اى خدا در اين روز طاعت بندگان خاشع خود را نصيب من گردان و شرح صدر مردان فروتن خدا ترس را به من عطا فرما به حق امان بخشى خود اى ايمنى دلهاى ترسان.

 







[ شنبه 20 خرداد 1396  ] [ 11:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

گزیده ای از سخنان امام حسن علیه السلام

امام حسن ع

1. اهمیّت سلام:

امام حسن (ع) فرمودند: مَنْ بَدَءِ بِالکلامِ قَبْلَ السَّلامِ فَلا تُجیبُوهُ؛

کسی که پیش از سلام کردن شروع به سخن گفتن کرد جواب او را ندهید.

2. نتیجه کنترل زبان:

امام حسن (ع) فرمودند: الصَّمْتُ سَتْرُ العَیِّ وَ زَیْنُ العِرْضِ وَ فاعِلُهُ فی راحَةٍ وَ جَلیِسُهُ آمِنٌ؛

خاموشی پوشش عیب ها و مایه حفظ آبروست. هر که از این صفت برخوردار باشد همواره در آسایش است و همدم و هم نشین او نیز در امنیّت به سر می برد.

3. خیر و سعادت کامل:

امام حسن (ع) فرمودند: الخَیْرُ الّذی لا شَرَّ فِیهِ الشُکرُ مَعَ النِّعْمَةِ و الصَّبْرُ عَلی النّازِلَة؛

خیری که هیچ بدی در آن نیست عبارت است از شکر در مقابل نعمت ها و صبر در برابر حوادث و رخدادهای ناگوار.

4. نشانه کمال عقل:

امام حسن (ع) فرمودند: رأسُ العَقْلِ مُعاشَرَةُ النّاسِ بالحَمیِلِ؛

معاشرت نیکوداشتن با مردم نشانه کمال عقل انسان است.

5. تعریف فرومایگی:

شخصی از امام حسن (ع) سؤال کرد: پستی و فرمایگی چیست؟ آن حضرت فرمودند: النَّظرُ فی الیَسیرِ وَ مَنْعُ الحَقیرِ؛

خرده بینی و اهمیّت دادن بیش از حدّ دادن به امور کوچک و مضایقه کردن از اعطای چیزهای بی ارزش.

6. ترک مستحب برای واجب:

امام حسن (ع) فرمودند:... اِذا ضَرّتِ النَّوافِلُ بالفَریضَةِ فَارفَضُوها؛

هنگامی که عبادت های مستحب به اعمال و عبادت های واجب آسیب رساند آنها را ترک کنید.

7. اهمیّت توجّه به امور معنوی:

امام حسن (ع) فرمودند: عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَفکَّرُ فی مأکُولِهِ کَیفَ لا یَتَفَکَّرُ فی مَعْقُولِهِ فَیُجنِّبُ بَطْنَهُ ما یُؤذِیْهِ وَ یُودِعُ صَدْرَهُ ما یُرْدِیْهِ؛

تعجب می کنم از کسانی که در غذای جسم خود فکر می کنند ولی در امور معنوی و غذای روح خویش اندیشه نمی کنند؛ شکم خود را از طعام مضرّ حفظ می کنند ولی از افکار پلیدی که روان را می آلاید پرهیز نمی کنند.

8. توصیه درباره وصلت:

شخصی به امام حسن (ع) عرض کرد: دختری دارم که به سنّ ازدواج رسیده است. با چه کسی وصلت کنیم؟ امام حسن (ع) فرمودند: زَوِّجْها مِمَّنْ یَتَّقی اللّه عزّ و جلَّ فَاِنْ اَحَبَّها اَکْرَمَها و اِنْ اَبْغَضَها لَمْ یَظْلِمْها؛

او را به ازدواج کسی درآور که با تقوا و پرهیزگار باشد چرا که فرد باتقوا اگر او را دوست بدارد احترامش می کند و اگر او را دوست هم نداشته باشد به وی ستم نمی کند.

9. بیناترین و شنواترین مردم:

امام حسن (ع) فرمودند: اِنَّ أَبْصَرَ الاَبْصار ما نَفَذَ فِی الخَیْرِ مَذْهَبُهُ وَ اَسْمَعَ الاَسْماَعَ ما وَعی التّذکیرَ وَ انْتَفَعَ بِهِ، أَسْلَمُ القُلُوب ما طَهُرَ مِنَ الشُّبَهاتِ؛

بیناترین دیده ها آن است که خیربین باشد و شنواترین گوش ها آن است که پذیرای پند و اندرزها باشد و از آن سود ببرد و قلب سلیم قلبی است که از شبهات پاکیزه باشد.

10. معنی مجد و عظمت:

از امام حسن (ع) سؤال شد: فَما المَجْدُ؟ قالَ اَنْ تُعْطِیَ فِی الغُرْمِ وَ اَنْ تَعْفُو عَنِ الْجُرْمِ؛

عظمت و بزرگی در چیست؟ آن حضرت فرمودند: عبارتست از بخشش مال به هنگام نیاز و گذشتن از خطا.

11. سیاست از دیدگاه امام حسن (ع):

شخصی از امام حسن (ع) معنای سیاست را پرسید. آن حضرت فرمودند: «سیاست آن است که حقوق خدا و حقوق بندگان زنده و بنده های درگذشته خدا را رعایت کنی».

آن گاه برای توضیح بیشتر فرمودند:

  • «حقوق خدا آن است که آن چه را خدا از انجام واجبات و ترک محرمات تکلیف کرده به طور کامل رعایت کنی.

  • حقوق بندگان زنده آن است که وظایف خود را نسبت به برادران دینی انجام دهی. در خدمت گزاری برادر دینی درنگ ننمایی و نسبت به رهبر جامعه اسلامی تا زمانی که نسبت به مردم اخلاص دارد اخلاص داشته باشی و هر وقت از راه راست منحرف شد، اعتراض کنی.

  • حقوق بندگان در گذشته یاد کردن نیکی ها و چشم پوشیدن از بدی های آنهاست».

منبع:

شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، گلبرگ، اردیبهش 81، شماره 29، سایت حوزه







[ شنبه 20 خرداد 1396  ] [ 9:30 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

معنای اینکه ماه رمضان ماه میهمانی خداست

سفره افطار

برخی در ایام ماه رمضان با شنیدن اینکه ماه رمضان ماه میهمانی خداست به شوخی می‌گویند:

کدام مهمانی؟! در میهمانی که به آدم گرسنگی و تشنگی نمی دهند!

فارغ از جنبه طنز سوال، واقعا سوال خوبی است و جای تامل دارد و جواب به آن پرده از حقیقت زیبای روزه بر می دارد.

این که ماه رمضان را ماه میهمانی خدا می گویند از این سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گرفته شده است که فرمودند: وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ ؛ و آن ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده اید.  

اما در این میهمانی قرار است کدام میهمان شود دل و جان ما یا تن و جسم ما؟

تصدیق می فرمایی که قطعا دل ماست که باید رو سوی ملکوت کند و با خدا آشتی کند و میهمان او شود. چرا که اساسا از لحاظ خورد و خوراک طبیعی، ما همیشه مهمان سفره نعمت های خدا هستیم.

از همینجا حکمت روزه داری در این ماه هم معلوم می شود. چرا که دل و شکم دو نقطه مقابل همند و انسان هر چه به یکی توجه می کند از دیگری باز می ماند. آنچنان که شاعر گفته است:

تا كه اصطبل شكم‏ معموراست‏      كاخ دل را نتوان كرد آباد

می خواهی به اهمیت کنترل شکم پی ببری دقت کن ببین پس از آنکه پیامبرخدا تمام تلاشش را برای ایمان آوردن کفار انجام داد و راه به جایی نبرد خدا به او چه گفت:

ذَرْهُمْ‏ يَأْكُلُوا وَ يَتَمَتَّعُوا وَ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُون‏

آنها را واگذار تا بخورند و بهره گيرند، و آرزوها آنان را غافل سازد؛ ولى بزودى خواهند فهميد! (سوره حجر/ آیه 3)

یعنی که تو آمده بودی تا نگذاری آنها غرق خوردن و لذت های مادی شوند و دلشان از یاد من غافل شود اما آنها نفهمیدند.







[ شنبه 20 خرداد 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

میلاد امام حسن مجتبی "ع" مبارک.

Image result for ‫ولادت امام حسن .gif‬‎







[ شنبه 20 خرداد 1396  ] [ 12:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

روضه ای زیبا با نفس گرم شیخ حسین انصاریان

روضه ای زیبا با نفس گرم شیخ حسین انصاریان

درباره حضرت علی اکبر ( ع )

 


دریافت







[ جمعه 19 خرداد 1396  ] [ 7:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

تلنگر زندگی

امام علی «علیه السلام»

آرزوها دیدگان بصیرت را کور می کنند.

بحارالانوار:ج78،ص14

در محضر اولیاء الله







[ جمعه 19 خرداد 1396  ] [ 5:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سجده با انسان چه می کند؟

سجده با انسان چه می کند؟ 

بطری وقتی پر است و می‌خواهی خالی اش کنی، خمش می‌کنی. 

هر چه خم شود خالی تر می‌شود، اگر کاملا رو به زمین گرفته شود، سریع تر خالی می‌شود. 

دل آدم هم همین طور است، گاهی وقت‌ها پرمی‌شود از غم، از غصه...

هر گاه دلت پر شد از غم و غصه ها ؛ خم شو و به خاک بیفت. این موجب می‌شود تو خالی شوی تخلیه شوی، سبک شوی...

وَكُن مِّنَ السَّاجِدِین 

و از سجده کنندگان باش

( احزاب آیه 89 )







[ جمعه 19 خرداد 1396  ] [ 3:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

کلیپ راز و چگونگی روضه خوان شدن شیخ حسین انصاریان

کلیپی زیبا که شیخ حسین در آن پرده از چگونگی روضه خوان شدنش بر می دارد. در ادامه این کلیپ روضه جناب مسلم بن عوسجه نیز قرار داده شده است. 

 

استاد شیخ حسین انصاریان!

 

این کلیپ مربوط به شب ششم محرم سال 92 با موضوع اصحاب سید الشهدا  می باشد.

دریافت کلیپ با کیفیت بالا به طور مستقیم

حجم: 11.4 مگابایت

دریافت کلیپ با کیفیت متوسط به طور مستقیم
حجم: 5.69 مگابایت







[ جمعه 19 خرداد 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

شادی واقعی در کلام اولیاء الله

گزیده درس اخلاق حضرت آیت الله دکتر روح الله قرهی

خدا گواه است، اگر این محرّم و صفر و فاطمیه‌ها نبود، این روضه‌خوانی‌ها نبود، اصلاً حبّ کمرنگ می­شد. بررسی کرده ­اند دیدند دو جا در روایت دارد که سرزمین نجات­بخش است و حبّ آل‌الله در دلشان زیاد است، یکی طبرستان و یکی اصفهان. بررسی کردند دیدند همین‌طور است، این­ها برای اهل بیت خیلی عزاداری می­کنند. مثلاً شما دهه صادقیه را شنیده بودید؟ در اصفهان، دهه صادقیّه می‌گیرند. یا در قدیم، دهه کاظمیّه می­گرفتند، الآن متأسّفانه یک مقداری­ کمرنگ شده؛ چون از بس گفتند: امّت عزادار، سالی به دوازده ماه، دائم گریه و عزاداری می­کنید، یعنی چه؟ یک کمی هم شاد باشید - این کلاه گشادی که در باب نسل آن هم سر یک رئیس جمهور معمّم گذاشتند که فرزند کمتر زندگی بهتر که حالا ببینید چه خبر است، چیزهایی که نمی­شود بیان کرد - یک کلاه گشاد هم همین است که می­گویند: شاد باشید.

اتّفاقاً روضه ابی‌عبدالله(علیه الصّلوة و السّلام) انسان را شاد می­کند، نهایتش فرح است، فرح ذاتی دارد، نه شادی الکی که مثلاً مدام بخندی و عذر می­خواهم جسارت است، بشکن بزنی و ادا و اطوار درآوری و تئاتر بازی کنی و لطیفه و جک بگویی. این شادی شد؟ پس چرا مردم غم دارند؟ مردم که دائم دارند لطیفه و جک می­گویند، پیامک می­زنند اصفهانی این‌طور گفته، آن یکی می‌گوید: لره این طور گفته، قاه‌قاه هم می­خندند، پس چرا آخرش غم دارند؟!

 

 

 لذا اهل بیت(علیهم صلوات المصلّین) برکت می­دهند. روضه حضرات معصومین(علیهم صلوات المصلّین) به معرفت­ پروردگارعالم برکت می­دهد. لذا دست از این روضه­ها برنداریم.

علامه طباطبایی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) در آخر عمر، چون خیلی باصفا بود، فرمود: حاضرم هر چه تا به حال از مباحث علمی، تفسیر، فلسفه و ... داشتم، همه را بدهم به من بگویند: روضه‌خوان ابی­عبدالله(علیه الصّلوة و السّلام). شرافت روضه‌خوانی برتر از این­هاست. بعضی فکر می­کنند روضه بخوانند مثلاً از مرجعیت و آیت­الله و ... می­افتند. روضه، خیلی خوب است، به ما صفا می­دهد و به زندگی‌مان و حبّمان برکت می­دهد.

شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان25/04/93


.

 







[ جمعه 19 خرداد 1396  ] [ 12:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای روز چهاردهم ماه رمضان (مفاتیح الجنان)

دعاهای روزها؛ از ابن عباس روایت کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله برای هر روز، دعایی ذکر فرموده اند ؛ روز چهاردهم

 

اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِي فِيهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِي فِيهِ مِنَ الْخَطَايَا وَ الْهَفَوَاتِ‏

اى خدا در اين روز مرا به لغزشهايم مؤاخذه مفرما و عذر خبط و خطاهايم بپذير

وَ لاَ تَجْعَلْنِي فِيهِ غَرَضاً لِلْبَلاَيَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِكَ يَا عِزَّ الْمُسْلِمِينَ‏

و مرا هدف تير بلاها و آفتها قرار مده به حق عزت و جلالت اى عزت بخش اهل اسلام.

 







[ جمعه 19 خرداد 1396  ] [ 11:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس نوشته های حکمت نهج البلاغه

http://ahlolbait.com/files/u947/khotbeh176-nahjolbalagheh_0.jpg

امام علی «علیه السلام»

وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَدٍ بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَةٍ وَ لَا لِأَحَدٍ قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ  غِنًى فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِينُوا بِهِ 

بدانید آنکه قران را دارد چیزی کم ندارد آنکه قران را ندارد چیزی ندارد پس دوای درد خویش را از نزول قرآن بجویید  و برای غلبه بر مشکلات از آن یاری بخواهید

نهج البلاغه،خطبه 176







[ جمعه 19 خرداد 1396  ] [ 9:30 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مثل چای!

مثل چای!

خود شما وقتی یک چای تلخ مقابلتان می گذارند چه می کنید؟ با یکی دو حبه قند آن را شیرین می کنید و نوشیدنش را بر خود گوارا می سازید.

سختی های زندگی مثل همان چای تلخ است و نعمت های الهی درست شبیه همان حبه های قند، و از آنجا که زندگی انسان بی رنج و مرارت نمی تواند باشد، خداوند توصیه می کند نعمت های مرا به یادآورید.

منبع: مثل شاخه های گیلاس، محمدرضا رنجبر







[ جمعه 19 خرداد 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

داستان از زندگی امام خمینی (ره) (+پوستر)

هشت نُه سالش که بود، بهترين پرش را داشت. توی مسابقه‌ي دو هم همیشه اول بود. از بازيگوشي‌هاش، دو سه تا شكستگي توي دست و پا يادگاري داشت و ده دوازده تا توي سر و پيشاني.

 در محضر اولیاء الله







[ پنج شنبه 18 خرداد 1396  ] [ 10:31 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

کلمه سه حرفی جدول زندگی! (عکس نوشته)

کلمه سه حرفي جدول

در جمعی مشغول جدول حل کردن بودم.
یکی گفت بلند بگو.
گفتم یه کلمه سه حرفیه
ازهمه چیز برتره
حاجی گفت:پول
تازه عروس گفت:عشق
همسرش گفت:یار
کودک دبستانی گفت:علم
حاجی پشت سر هم گفت:پول، طلا، سکه، مال، جاه
مادر بزرگ گفت:عمر
سرباز گفت:کار
دیگری خندید و گفت:وام
یکی گفت:وقت
یکی گفت:آدم
گفتم:نه
اما فهمیدم تا شرح جدول زندگی کسی رو نداشته باشی حتی یه کلمه سه حرفی آن هم درست در نمی یاد؛
هرکی جدول زندگی خودشو داره.
هنوز به آن کلمه سه حرفی فکر میکنم
شاید کودک پابرهنه بگه:کفش
لال بگه:حرف
ناشنوا بگه:صدا
نابینا بگه:نور
ومن هنوز در فکرم که چرا کسی نگفت:خدا






[ پنج شنبه 18 خرداد 1396  ] [ 9:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

داستان از زندگی امام خمینی (ره) (+پوستر)

با داداش خوشنويسي كار مي‌كرد.آن قدر خطشان شبيه هم شده بود كه وقتي نصف كاغذ را روح‌الله مي‌نوشت و نصفي را مرتضي، هيچ‌كس نمی‌فهمید اين، دو تا خط است.

برگزیده ایی از لحظات ناب زندگی امام خمینی (ره) به قلم محمد جواد میری

http://ahlolbait.com/files/u65/yade-emam(1)_1.jpg







[ پنج شنبه 18 خرداد 1396  ] [ 7:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای اللهم یا من بطشه شدید و عفوه قدیم

 

الجزء الأول؛ أبواب أحكام شهر رمضان؛ الباب الرابع عشر فيما نذكره من زيادات و دعوات في الليلة العاشرة منه و يومها و فيها ما نختاره من عدة روايات‏، فصل فيما يختص باليوم العاشر من دعاء غير متكرر:
جلد اول، باب های احکام ماه رمضان؛ باب چهاردهم اعمال و دعاهای وارد شده در روایات در شب و روز دهم ماه، فصل اول دعاهای مخصوص روز دهم (دعاى اول):
اللَّهُمَّ يَا مَنْ بَطْشُهُ شَدِيدٌ وَ عَفْوُهُ قَدِيمٌ وَ مُلْكُهُ مُسْتَقِيمٌ وَ لُطْفُهُ شَدِيدٌ
يا خداوندا، اى كسى كه گرفتن تو شديد و گذشتت ديرينه و سلطنتت استوار و لطفت سخت است، 
يَا مَنْ سَتَرَ عَلَيَّ الْقَبِيحَ وَ ظَهَرَ بِالْجَمِيلِ وَ لَمْ يُعَجِّلْ بِالْعُقُوبَةِ وَ يَا مَنْ أَذِنَ لِلْعِبَادِ بِالتَّوْبَةِ
اى خدايى كه زشتى‌ام را پوشاندى و زيبايى‌ام را آشكار كردى و در كيفر شتاب ننمودى و به بندگانت اجازه توبه دادى، 
يَا مَنْ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ لَدَى [لِذِي‏] الْفَضِيحَةِ يَا مَنْ لَا يَعْلَمُ مَا فِي غَدٍ غَيْرُهُ [وَ] يَا جَابِرَ كُلِّ كَسِيرٍ
اى خدايى كه هنگام رسوايى پرده‌درى نكردى [پرده‌ى رسوايان را ندريدى]، اى خدايى كه رخدادهاى فردا را جز تو نمى‌داند، اى به هم آورنده‌ى شكست همه شكستگان، 
يَا مَأْوَى كُلِّ هَارِبٍ يَا غَاذِيَ مَا فِي بُطُونِ الْأُمَّهَاتِ
اى پناهگاه تمام گريختگان، اى غذادهنده به جنين‌ها در شكم مادران. 
يَا سَيِّدِي أَنْتَ لِي فِي كُلِّ حَاجَةٍ نَزَلَتْ بِي صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
اى آقاى من، تو برآورنده‌ى تمام خواسته‌هايى هستى كه بر من فرو مى‌آيد، بر محمّد و آل محمّد درود فرست، 
وَ اكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي وَ ارْزُقْنِي مِنْ رِزْقِكَ الْوَاسِعِ رِزْقاً حَلَالًا طَيِّباً يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ
و آنچه مورد اهتمام من است كفايت كن و از روزى گسترده‌ى خود، روزى حلال و پاكيزه عطايم كن. اى زنده اى پاينده، 
بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ [اسْتَغَثْتُ‏] فُكَّ أَسْرِي وَ أَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ وَ لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ‏
از رحمتت يارى مى‌جويم، از اسارت رهايم كن و تا زمانى كه زنده‌ام داشته‌اى، همه‌ى امورم را سامان ده و هيچ‌گاه حتى به اندازه‌ى يك چشم برهم زدن مرا به خود وامگذار مكن، به رحمتت اى مهربان‌ترين مهربانان.






[ پنج شنبه 18 خرداد 1396  ] [ 5:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای سید بن باقی در روز دهم رمضان

 

الجزء الأول؛ أبواب أحكام شهر رمضان؛ الباب الرابع عشر فيما نذكره من زيادات و دعوات في الليلة العاشرة منه و يومها و فيها ما نختاره من عدة روايات‏، فصل فيما يختص باليوم العاشر من دعاء غير متكرر، دعاء آخر في اليوم العاشر من إختيار السيد علي بن الحسين بن باقي رحمه الله‏

جلد اول، باب های احکام ماه رمضان؛ باب چهاردهم اعمال و دعاهای وارد شده در روایات در شب و روز دهم ماه، فصل اول دعاهای مخصوص روز دهم (دعاى دوم) به نقل از كتاب «اختيار» نوشته‌ى «سيد علىّ بن حسين بن الباقى» -رحمه اللّه-:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْهِ كَفَاهُ

ستايش خدايى را كه هركس بر او توكّل كند، كفايت مى‌كند. 

إِلَهِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَمْ أَشْكُرْ وَ بَصَّرْتَنِي فَلَمْ أَتَبَصَّرْ وَ وَعَيْتَنِي وَ وَعَظْتَنِي وَ رَغَّبْتَنِي فَلَمْ أَذَّكِّرْ

معبودا، نعمتت را بر من ارزانى داشتى و من سپاسگزارى ننمودم و بينايم كردى و من چشم بصيرتم را نگشودم و به يادم آوردى [پندم دادى، ترغيبم كردى]و من به ياد نياوردم 

وَ أَقَلْتَ الْعَثَرَاتِ فَلَمْ أَقْصُرْ وَ سَتَرْتَ الْعَوْرَاتِ فَلَمْ أَسْتُرْ وَ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ الصِّيَامِ

و لغزش‌هايم را ناديده گرفتى و كوتاه نيامدم و زشتى‌هايم را پوشيدى و خود را نپوشيدم و اين ماه رمضان و ماه روزه‌دارى است. 

فَيَا مَنْ عَجَّتْ إِلَيْهِ الْأَصْوَاتُ فِي الْمَحَافِلِ بِصُنُوفِ اللُّغَاتِ يَسْأَلُونَكَ الْعَفْوَ بِالمُنَاجَاةِ

پس اى خدايى كه صداها با انواع زبان‌ها در انجمن‌ها به‌سوى تو بلند است و همه به‌صورت مناجات از تو طلب عفو مى‌كنند. 

اللَّهُمَّ وَ حَاجَتِيَ الْيَوْمَ إِلَيْكَ عِتْقُ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ أَنْ تُقِيلَنِي عَلَى مَا كَانَ مِنِّي يَا مَلْجَأَ كُلِّ لَاجٍ وَ وَلِيَّ كُلِّ نَاجٍ مَنْ أَحْسَنَ خدايا، امروز خواسته‌ى من به درگاه تو اين است كه مرا از آتش جهنّم آزاد كنى و آنچه را كه از من سرزده ناديده انگارى. اى پناهگاه تمام پناه‌جويان و


ادامه مطلب


[ پنج شنبه 18 خرداد 1396  ] [ 3:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

درس اخلاق حضرت آية‌الله العظمي مظاهري"قیامت"

عنوان درس: قیامت    

شماره درس: 12         

تاريخ درس: ۱۳۹۵/۳/۳۱

درس اخلاق معظّم‌له در تاريخ 31/3/1395
 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین والصلاة والسّلام علی خیر خلقه أشرف بریته ابوالقاسم محمّد صلی الله علیه و علی آله الطیّبین الطاهرین و عَلی جمیع الانبیاء وَالمُرسَلین سیّما بقیة الله فی الأرضین و لَعنة الله عَلی اعدائهم أجمعین.

اظهار ارادت کنيد خدمت قطب عالم امکان و محور عالم وجود و واسطۀ بین غیب و شهود، یعنی حضرت ولی‌عصر«عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف» با سه صلوات.

بحث ما دربارۀ معرفة‌النفس يعنی انسان‌شناسی و به عبارت ديگر خودشناسی بود و از نظر اهل معرفت، اين بحث از بالاترين بحث‌هاست. راجع به اين بحث هجده فصل به طور فشرده صحبت کردم و بحث ديروز راجع به فصل نوزدهم بود و فصل نوزدهم راجع به معاد و سرنوشت انسان‌ها بعد از مرگ است. در اين باره عرض کردم فصل‌هايی بايد عنوان شود.

در فصل اول گفتم قرآن دربارۀ معاد خيلی تأکيد دارد و مسئله‌ای در قرآن نداريم که اينقدر آيه داشته باشد. هزار و چهارصد آيه در قرآن راجع به معاد است. گفتم يکی از حکمت‌هايش اينست که اگر ما ترس از معاد داشته باشيم، اگر روح معادترسی در ما موجود باشد، نه تنها گناه نمی‌کنيم، بلکه درسرحد عصمت می‌رسيم و آنگاه می‌رسيم به جايی که فکر گناه هم نمی‌کنيم. نه تنها صددرصد اهميّت به واجبات می‌دهيم، بلکه واجبات برای ما فوق‌العاده لذّتبخش می‌شود. نماز برای ما يک مکالمه و معاشقه با خدا می‌شود. اگر می‌بينی اهميّت به واجبات داده نمی‌شود و اجتناب از گناه کرده نمی‌شود، برای اينست که اعتقاد به معاد ما لقلقۀ لسان است. آباء و اجداد ما گفته‌اند خدا و پيغمبر و امامت و معاد، و ما هم می‌گوييم خدا يکی است و نبوّت و امامت و معاد هم هست. همين اعتقاد ولو عمل با آن نيست، خوب است، ولی نيروی کنترل‌کننده نيست و وقتی نيروی کنترل‌کننده می‌شود که انسان باور کند و ايمان رسوخی باشد و اين ايمان رسوخی از عمل پيدا می‌شود:

«وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى يَأْتِيَکَ الْيَقِينُ»[1]

اگر می‌خواهید مقام يقين پيدا کنيد، بايد متّقی باشيد. بايد رابطه با خدايتان محکم باشد و رابطه با غيرخدا، نفس امّاره و شيطان درون و شيطان برون قطع باشد. هرچه تقوا بالاتر باشد، اين باور برای انسان بيشتر پيدا می‌شود. می‌رسد به آنجا که مثل اينکه وقتی می‌بينيد آب در ظرفی هست و در حال جوشيدن است، مسلّماً دست در اين آب نمی‌کنيد؛ زيرا باور داريد که اين آب می‌سوزاند. اگر انسان به اين اندازه باور کند آتش جهنّم است و می‌سوزاند و هرچه بسوزد دوباره پوست روئيده می‌شود:

«کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ»[2]

اگر اين باور را داشته باشيد، معلوم است که حتماً‌ بهشتی می‌شويد. نيروی کنترل‌کننده برای شما پيدا می‌شود و گناه نمی‌کنيد و صددرصد اهميّت به معاد می‌دهيد و روح خداترسی در عمق جان شما پيدا می‌شود و اين معاد يک نيروی کنترل‌کننده می‌شود. ديروز گفتم اگر هزار و چهارصد آيه در قرآن راجع به معاد است، يکی از حکمت‌هايش همين است که انسان را به مقام يقين و به مقام حقّ‌اليقينی می‌رساند و به عبارت ديگر انسان را به سرحدّ عصمت می‌رساند. خيلي‌ها را سراغ داريم که به راستی معصومند. نه به اين معنا که خطا و جهل و نسيان ندارند، بلکه به اين معنا که گناه ندارند. هستند افرادی که تصوّر گناه هم نمی‌کنند. خود ما راجع به خيلی چيزها تصوّر هم نمی‌کنيم. آتش برافروخته است و تصور کنيم خودمان را در اين آتش بيندازيم، ما چنين تصوّری را نمی‌کنيم تا اينکه تصديق کنيم و بعد عمل کنيم؛ برای اينکه می‌دانيم اگر در اين آتش بيفتيم، می‌سوزيم و می‌ميريم.

در خيلی چيزها ما به مقام حقّ‌اليقينی رسيده‌ايم. قرآن می‌خواهد ما راجع به معاد هم به مقام عين‌اليقين و حقّ‌اليقين برسيم. الحمدلله اين اعتقاد علم‌اليقينی را داريم و از پدر و مادر و از محيط ياد گرفته‌ايم که معادی هست و اگر بميريم و خوب باشيم به بهشت می‌رويم و اگر بد باشيم به جهنّم می‌رويم و اين علم هست و به آن علم‌اليقين می‌گويند؛ اما اين کم است و کاربرد ندارد. قرآن می‌فرمايد ای کاش به عين‌اليقين برسيد.

اينها می‌گويند مراتب يقين سه مرتبه است: يک مرتبه علم‌اليقين است و همين است که انسان می‌داند. يک مرتبه عين‌اليقين است که انسان می‌بيند و يک مرتبه هم حقّ‌اليقين است و آنکه انسان می‌چشد. به‌عنوان مثال می‌گويند دودی از دور می‌بينی و می‌فهمی در آنجا آتش است، امّا نزديک‌تر می‌روی و آتش را می‌بينی و بعد سر آتش می‌روی و هرم آتش را درک می‌کني. اولی خوب است و معمولاً بالاتر از نود درصد مردم همين يقين را دارند. يعنی هم معاد را قبول دارند و هم گناه می‌کنند. صورت دوّم کم است و اگر پيدا شود، کنترل‌کننده است؛ اما مرتبۀ سوم که به آن حقّ‌اليقين می‌گويند و قرآن روی اين حقّ‌اليقين خيلی پافشاری دارد، اينست که کاربرد دارد و جداً نيروی کنترل‌کننده است و انسان را به سرحدّ عصمت می‌رساند. چه کنيم که قسمت اوّل به قسمت دوّم بيايد که به آن عين‌اليقين می‌گويند و بيايد به قسمت سوم که به آن حقّ‌اليقين می‌گويند؟!

اين عبادت و رابطه با خدا می‌خواهد. اگر جدا رابطه با خدا محکم باشد، علم‌اليقين ما عين‌اليقين و عين‌اليقين ما حقّ‌اليقين می‌شود و آنگاه باور می‌شود و کسی که باور به عالم آخرت داشته باشد، برای بهشتش صددرصد کار می‌کند و برای جهنّم صددرصد اجتناب می‌کند و به اين مقام عصمت می‌گوييم که خيلي‌ها دارند. اين سواد هم نمی‌خواهد، بلکه عمل می‌خواهد. اگر انسان عمل کند و رابطه با خداش محکم باشد، نيروی کنترل‌کننده پيدا می‌شود و آنگاه صددرصد بهشتی و صددرصد دور از آتش جهنّم می‌شود. لذا قرآن هزار و چهارصد آيه راجع به معاد دارد برای اينکه از علم‌اليقين ببَرد به عين‌اليقين و از عين‌اليقين به حق‌اليقين ببَرد.

نگوييد نمی‌شود، بلکه رفته‌اند و شده است و رفته‌اند و به مقام‌های بالايی رسيده‌اند. رفته‌اند و با يک ترک مستحبّ، يک تلاطم درونی برای آنها پيدا شده است يا با يک مکروه، تلاطم درونی برای آنها پيدا شده است. اصلاً‌ فکر گناه را نيز نمی‌کنند و تخيّل گناه هم برايشان جلو نمی‌آيد. قرآن می‌فرمايد اين مخلَص است و اگر مخلَص شد، شيطان در دو سه جا به خدا تشر می‌زند و می‌گويد همۀ بنده‌هايت را جهنّمی می‌کنم و قسم می‌خورد:

«قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ‌ ، إِلاَّ عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ‌«[3]خدا هم می‌فرمايد اگر جداً با خدا باشيد و اگر جداً خدا را حاضر و ناظر بدانيد، به اين اندازه که همه جا محضر خداست و ما در محضر خدائيم و ادب حضور بايد مراعات شود، اين را باور کنيم که همه جا محضر خداست و همه می‌دانيم و اگر ندانيم خدا را قبول نداريم اما بايد باور کنيم که همه جا محضر خداست و ما در محضر خدائيم و ادب حضور بايد مراعات شود. نمی‌خواهد به سرحدّ عصمت انبيا و اوصيا و اهل‌بيت‌«سلام‌الله‌عليهم»


ادامه مطلب


[ پنج شنبه 18 خرداد 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مثل کهنه کارها!

دوری از حرامها

مثل کهنه کارها!

آن وقت ها شراب خوار های کهنه کار به تازه کارها می گفتند هر چه دارید یک شبه سر نکشید، وگرنه فردا خمارید در حالی که دیگران همه مست اند. بعضی ها گوششان بدهکارنبود و همه را سر می کشیدند، اما صبح که می شد، وقتی که همه مست بودند آن ها خمار بودند.

«کفاره ی شراب خوری های بی حساب

مخمور در میانه ی مستان نشستن است»

ما هم همین طوریم؛ یعنی اگر تمام شادی ها را بخواهیم در این دنیا خرج کنیم، در آخرت که اولیای حق مست و شادند، ما خمار و مخمور خواهیم بود.

پس بیاییم شادی ها را بین دنیا و آخرت تقسیم کنیم.

شادی های حلال را دنبال کنیم و از شادی های حرام بگذریم و بگذاریم برای آخرت و البته خداوند جبران خواهد کرد.

 

منبع: مثل شاخه های گیلاس،محمدرضا رنجبر







[ پنج شنبه 18 خرداد 1396  ] [ 12:30 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعای روز سیزدهم ماه رمضان (مفاتیح الجنان)

دعاهای روزها؛ از ابن عباس روایت کرده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله برای هر روز، دعایی ذکر فرموده اند ؛ روز سیزدهم

 

اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِي فِيهِ عَلَى كَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ

 اى خدا در اين روز مرا از پليدى و كثافات پاك ساز و بر حوادث خير و شر قضا و قدرت صبر و تحمل عطا كن

وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلتُّقَى وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَسَاكِينِ‏

 و بر تقوى و پرهيزكارى و مصاحبت نيكوكاران موفق دار به يارى خود اى مايه شادى و اطمينان خاطر مسكينان.

 







[ پنج شنبه 18 خرداد 1396  ] [ 11:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]