حدیث کربلا

حـج مقبـول و ممـتاز

امام باقر عليه السلام فرمود:

زِيارِةُ قَبْرِ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله وَ زِيارَةُ قُبُورِالشُّهَداءِ، وَ زِيارَةُ قَبْرَ الْحُسَيْن بْنِ عَلِىِّ عليهماالسلام، تَعْدِلُ حَجَّةً مَبْرُورَةً مَعَ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله

 زيارت قبر رسول خدا صلي الله عليه و آله، و زيارت مزار شهيدان، و زيارت مرقد امام حسين عليه السلام معادل است با حجّ مقبولى كه همراه رسول خدا صلي الله عليه و آله بجا آورده شود.

مستدرك الوسائل، ج1، ص266؛ و نيز كامل الزيارات، ص156   







[ یک شنبه 30 مهر 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

امام حسین و قرآن : موسی و فرعون زمان

امام حسین و قرآن :

موسی و فرعون زمان


قلب اولیاء خدا تجلیگاه آیات قرآن و همه شئون حیات  ایشان  آیینه تمام نمای آیات الهی است. امام حسین علیه السلام, آن حجت آسمانی و قرآن ناطق, هر لحظه از حیات با برکتش تصویری از آیات قرآن بود. حسین ابن علی چنان زیست که اگر تاریخ زندگیش را چون صفحاتی گرد هم آریم چیزی جز قرآن کریم فرا هم نیاید. در نوشتار پیش رو آیه ای از قرآن را در آیینه حیات او به نظاره می نشینیم:

 


«فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ قالَ رَبِّ نَجِّنِى مِنَ القَوْمِ الظّالِمِينَ».

«قصص/21»

موسى ترسان و نگران از آن‏جا بيرون رفت [در حالى ‏كه‏] مى ‏گفت: پروردگارا! مرا از گروه ستم‏كاران نجات بخش.

 

امام حسين عليه السلام دو روز مانده به آخر ماه رجب، مدينه را ترك گفت و به سوى مكه حركت كرد تا در آن‏جا بهتر بتواند روشن‏گرى كند و ستم‏گرى‏ ها و فساد بنى ‏اميه را به همه مردم برساند و به همه بفهماند كه حكومت بنى ‏


ادامه مطلب


[ یک شنبه 30 مهر 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

داستان گریه بر امام حسین (ع): حضرت موسى(ع) و طلب مغفرت

داستان  گریه بر امام حسین (ع):

حضرت موسى(ع) و طلب مغفرت

حضرت موسى (ع ) در مناجات خود از پروردگار متعال براى يك نفر از بنى اسرائيل در خواست آمرزش نمود.

خداوند تبارك و تعالى فرمود: اى موسى هر كس از من در خواست آمرزش ‍ و بخشش كند من او را مى بخشم و مورد عفو خود قرار ميدهم ، مگر قاتلين حسين (ع ).
حضرت موسى (ع ) عرض كرد: پروردگارا اين حسين كيست ؟! خداوند متعال فرمود:
همان كسى است كه در كوه طور ذكرى از او شنيدى . عرض كرد: قاتلين او چه كسانى هستند؟!
خداوند متعال فرمود: گروهى از طاغيان و ظالمان امت جدش در زمين كربلا او را مى كشند و اسب او ناله مى كند و فرياد مى زند الظليمة الظليمة من امة قتلت ابن بنت نبيها (فرياد، فرياد، از امتى كه پسر دختر پيامبرشان را كشتند.) پس بدن او بدون غسل و كفن برروى ريگها مى گذارند و اموال او را بغارت ميبرند و اهل و عيال او را به اسيرى مى برند و يار و ياورانش را مى كشند و سرمقدسش را با سر ياورانش بر روى نيزه مى گذارند و مى گردانند.
اى موسى ؛ اطفال كوچكش از تشنگى ميميرند و پوست بدن بزرگانشان از تشنه گى جمع مى شود، هر چه استغاثه و امان مى خواهند كسى آنها را يارى نمى كند و امان نمى دهد.
حضرت موسى (ع ) گريه كرد و عرض كرد؛ اى پروردگارا چه عذابى براى قاتلين او هست . خداوند متعال فرمود: عذابى كه اهل آتش از شدت آن عذاب به آتش پناه ميبرند رحمت من و شفاعت جدش به آنها نخواهد رسيد و اگر براى كرامت و بزرگوارى آن حضرت نبود من همه آنها را بزمين فرو مى بردم .
حضرت موسى (ع ) فرمود ؛ پروردگا را از آنها و كسانيكه راضى بكار آنها باشند بيزارم . خداوند متعال فرمود: من براى تابعين آن حضرت رحمت قرار دادم .
و بدان : هركس كه بر او گريه كند و يا ديگرى را بگرياند يا خود را مانند گريه كنندگان در آورد، بدن او را بر آتش حرام ميگردانم .(1)


1- بحار الا نوار: ج 44، ص 308


منبع: داستانهایی از گریه برامام حسین علیه السلام ، تالیف علی میر خلف زاده







[ یک شنبه 30 مهر 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث کربلا

شـوق زيــارت

امام باقر عليه السلام فرمود: 

 لَوْ يَعْـلَمُ النّـاسُ ما فِى زِيارَةِ  قَبْرِ الْحُسَيْنِ عليه السلام مِنَ الْفَضْلِ، لَمـاتُوا شَـوْقا. 

اگر مردم مى دانستند كه چه فضيلتى در زيارت مرقد امام حسين عليه السلام است از شوق زيارت مى مردند.

ثواب الاعمال، ص319، به نقل از كامل الزيارات.







[ یک شنبه 30 مهر 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

امام حسین و قرآن : امر به معروف و نهى از منكر

امام حسین و قرآن : امر به معروف و نهى از منكر


قلب اولیاء خدا تجلیگاه آیات قرآن و همه شئون حیات  ایشان  آیینه تمام نمای آیات الهی است. امام حسین علیه السلام, آن حجت آسمانی و قرآن ناطق, هر لحظه از حیات با برکتش تصویری از آیات قرآن بود. حسین ابن علی چنان زیست که اگر تاریخ زندگیش را چون صفحاتی گرد هم آریم چیزی جز قرآن کریم فرا هم نیاید. در نوشتار پیش رو آیه ای از قرآن را در آیینه حیات او به نظاره می نشینیم:


قرآن کریم می فرماید:

«وَالمُؤْمِنُونَ وَالمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ ...». «توبه/71»

و مردان و زنان با ايمان، دوستان يكديگرند، كه به كارهاى پسنديده وا مى‏دارند و از كارهاى ناپسند بازمى دارند ....

امام حسين عليه السلام همواره در راه امر به معروف و نهى از منكر كوشا بود و امت اسلام و به ويژه پيشوايان دينى را به اين دو فريضه مهم الهى تشويق مى‏فرمود. آن حضرت، در مقام تشويق دانشمندان و پيشوايان مذهب

ادامه مطلب


[ یک شنبه 30 مهر 1396  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث کربلا

بـارگاه مبــارك

 امام صادق عليه السلام فرمود:

«شاطِى ءُ الْوادِى اْلأيْمَنِ» الذَّى ذَكَرَهُ اللّه ُ فِى الْقُرآنِ (قصص، آیه 30) هُوَ الْفُراتُ وَ «الْبُقْعَةُ الْمُبارَكَةُ» هِىَ كَرْبَلا.

 آن «ساحل وادى ايمن» كه خدا در قرآن ياد كرده فرات است و «بارگاه با بركت» نيز كربلا است.

 بحارالانوار، ج57، ص203؛ به نقل از تهذيب







[ یک شنبه 30 مهر 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

جز خداوند کسی را یارای وصف شهادت امام حسین نیست

آیت الله العظمی وحید خراسانی: جز خداوند کسی را یارای وصف شهادت امام حسین علیه السلام نیست

حضرت آیت الله وحید خراسانی با بیان اینکه حادثه عاشورا ، بهت انگیز است و هرگز نمی توانیم به عظمت این حادثه عظیم پی ببریم، گفتند: وقتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به معراج رفتند، حتی جبرئیل (علیه السلام) هم از طی کردن این مرحله باز ماند که در آن این دو جمله ذکر شده بود:«ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه».

معظم له با اشاره به اینکه  وصف شهادت سید الشهداء علیه السلام از هیج کس جز خدای متعال بر نمی آید خاطر نشان کردند:حادثه عاشورا، بهت انگیز است و هرگز نمی توانیم به عظمت این حادث عظیم پی ببریم.

ایشان با اشاره به مقام رفیع امام حسین علیه السلام در نزد خداوند و سلسله کائنات و وصف ناپذیر بودن آن، گفتند: این جایگاه به حدی بالاست که آرزوی پیامبران علیهم السلام زیارت قبر مطهر ایشان است؛ از جمله حضرت ابراهیم علیه السلام که آروز داشتند به زیارت امام حسین علیه السلام بروند و اینجاست که عقل، حکمت و فقه برای شناخت این همه عظمت امام حسین علیه السلام ناتوان است. 

حضرت آِیه الله وحید خراسانی با اشاره به مظلومیت  سالار شهیدان یادآور شدند: آن چه در این عالم دیده می شود و یا دیده نمی شود و یا قابل درک است و یا قابل درک نیست، همه برای امام حسین علیه السلام گریه می کنند.

معرفی عاشورا و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو تکلیف بزرگ مبلغان است 

حجه الاسلام و المسلمین وحید خراسانی با بیان اینکه بزرگترین رسالت طلاب شناساندن عظمت و بزرگی پیامبر اکردم صلی الله علیه و آله و سلم است، اظهار داشت :معرفی عاشورا و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو تکلیف بزرگ برای ما  حوزویان است ؛ زیرا جامعه امروز بشری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را به خوبی نمی شناسد


 منبع: گزیده ای از سخنان آيت الله العظمي وحيد خراساني مد ظله العالی در جمع مبلغان کشور(94/07/18)، مشروح سخنان معظم له  در سایت حضرت آیه الله العظمی وحید خراسانی موجود می باشد.







[ یک شنبه 30 مهر 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

سخنان حضرت زینب (سلام الله علیها) در برابر عبیدالله

سخنان حضرت زینب (سلام الله علیها) در برابر عبیدالله

 

زینب کبری (سلام الله علیها) نه تنها با مردم کوفه سخن گفت و آنان را بر کار زشتی که مرتکب شده بودند ملامت و عتاب کرد، بلکه در دارالاماره ابن زیاد نیز چنان نیرومندانه ایستاد و سخن پرخاشگرانه گفت و آن پلید را که سرمست پیروزی بود، حقیر و کوچک شمرد که توان سخن گفتن را از او گرفت.
ابن زیاد برای اینکه زینب کبری (سلام الله علیها) را کوچک بشمارد، رو به آن حضرت کرده و گفت: خدای را شکر، که شما را رسوا نمود و مردان شما را کشت و وحی و اخبارتان را دروغ گردانید.
حضرت زینب (سلام الله علیها)، بی آنکه هیبت مجلس در روح بلندش کوچک‏ترین تأثیری گذارد، با نگاهی تحقیرآمیز، در پاسخ فرمود:
«الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي أَكْرَمَنَا بِنَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله وَ طَهَّرَنَا مِنَ الرِّجْسِ تَطْهِيراً وَ إِنَّمَا يَفْتَضِحُ الْفَاسِقُ وَ يَكْذِبُ الْفَاجِرُ وَ هُوَ غَيْرُنَا وَ الْحَمْدُ لِلهِ»؛ حمد و سپاس خدا را که ما را به وسیله پیامبرش گرامی داشت و از هر پلیدی و آلودگی پاک و مبرا ساخت، و همانا شخص تبهکار است که رسوا می ‏شود و بدکار است که دروغ می‏ گوید، و ما چنین نیستیم.
عبیدالله در حالی که از خشم، رگ‏های گردنش پر از خون شده بود، با تمسخر گفت: چگونه دیدی کار خدا را درباره برادرت و خاندانت؟
زینب (سلام الله علیها) با همان بی اعتنایی فرمود:
«كَتَبَ اللهُ عَلَيْهِمُ الْقَتْلَ فَبَرَزُوا إِلَى مَضَاجِعِهِمْ وَ سَيَجْمَعُ اللهُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ فَتُحَاجُّونَ إِلَيْهِ وَ تَخْتَصِمُونَ عِنْدَهُ». آنان گروهی بودند که خداوند کشته شدن را بر آنها نوشته بود و از این رو به قتلگاه خویش شتافتند و زود است که خداوند تو و آنها را در یک جا جمع کند و در پیشگاه او محاکمه شوید.(1)


__________________________

1. وقعة الطف، ابو مخنف، ص 262؛ ارشاد، شیخ مفید، ج‏2، ص: 116.

منبع: 200 داستان از فضایل، مصایب و کرامات حضرت زینب (سلام الله علیها)، نویسنده: عباس عزیزی







[ شنبه 29 مهر 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث کربلا

زيــارت مـداوم

امام صادق عليه السلام فرمود:

زُورُوا كَرْبَـلا وَ لا تَقْطَـعُوهُ فَإِنَّ خَيْرَ أَوْلادِ اْلأَنْبياءِ ضَمِنَتْهُ… 

 كربلا را زيارت كنيد و اين كار ادامه دهيد، چرا كه كربلا بهترين فرزندان پيامبران را در آغوش خويش گرفـته است.

كامل الزيارات، ص269







[ شنبه 29 مهر 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث کربلا

كربــلا، حـرم امـن

امام صادق عليه السلام فرمود: 

اِنَّ اللّه َ اتَّخَذَ كَرْبَلا حَرَما آمِنا مُبارَكا قَبْـلَ أَنْ يَتـَّخِذَ مَكَّـةَ حَـرَما.

به راستى كه خدا كربلا را حرم امن و با بركت قرار داد پيش از آنكه مكّه را حرم قرار دهـد.

 كامل الزيارات، ص267 بحار، ج98، ص110




ادامه مطلب


[ شنبه 29 مهر 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

الگوگیری گاندی (رهبر هند) از امام حسین علیه السلام

1. از دستاوردهای مهم حماسه­‌ی عاشورا که در واقع انگیزه قیام نیز می‌­باشد؛ تجدید حیات دین و زنده شدن روح دینی در جامعه‌­ی غفلت زده‌­ی اسلامی است که در اثر سیاست­های جاهلی سردمداران روی در افول و خاموشی نهاده بود. امام خمینی ره در این خصوص می فرمایند:

اسلام همچو عزیز است که فرزندان پیغمبر جان خودشان را فدای اسلام کردند. حضرت سیدالشهدا با آن جوان­ها، با آن اصحاب، برای اسلام جنگیدند و جان دادند و اسلام را احیا کردند. خطای یزید این نبود که سیدالشهدا را کشته، این یکی از خطاهای کوچکش بود، خطای


ادامه مطلب


[ شنبه 29 مهر 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دستاوردهای قیام عاشورا در کلام امام خمینی ره

دستاوردهای قیام عاشورا در کلام امام خمینی ره

1. از دستاوردهای مهم حماسه­‌ی عاشورا که در واقع انگیزه قیام نیز می‌­باشد؛ تجدید حیات دین و زنده شدن روح دینی در جامعه‌­ی غفلت زده‌­ی اسلامی است که در اثر سیاست­های جاهلی سردمداران روی در افول و خاموشی نهاده بود. امام خمینی ره در این خصوص می فرمایند:

اسلام همچو عزیز است که فرزندان پیغمبر جان خودشان را فدای اسلام کردند. حضرت سیدالشهدا با آن جوان­ها، با آن اصحاب، برای اسلام جنگیدند و جان دادند و اسلام را احیا کردند. خطای یزید این نبود که سیدالشهدا را کشته، این یکی از خطاهای کوچکش بود، خطای بزرگ این بود که اسلام را وارونه­‌اش کرده بودند و سیدالشهدا به داد اسلام رسید، سیدالشهدا اسلام را نجات داد

2. حذف بنی­ امیه از صحنه­‌ی سیاسی جامعه‌­ی اسلامی و سوزانیدن بنیان جاهلیت اموی و رسوا نمودن نفاق جاهلی از دیگر دستاوردهای


ادامه مطلب


[ شنبه 29 مهر 1396  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

كربــلا، مطاف فرشتگان

كربــلا، مطاف فرشتگان

امام صادق عليه السلام فرمود:

لَيْسَ مِنْ مَلَكٍ فِى السَّمواتِ وَاْلأَرْضِ إلاّ يَسْـأَلوُنَ اللّه َ تَبـارَكَ وَ تَعـالى أَنْ يُؤْذَنَ لَهُمْ فِى زِيارَةِ الحُسَيْنِ عليه السلام، فَـفَـوْجٌ يَنْـزِلُ وَ فَـوْجٌ يَـعْـرِجُ

هيـچ فرشتـه اى در آسمـانها و زمين نيست مگر اين كه مى خـواهد خداوند متعـال به او رخصـت دهد تا به زيـارت امام حسـين (ع) مشـرّف شود، چنين اسـت كه هـمواره فوجى از فرشتگان به كربلا فـرود آينـد و فوجـى ديگر عروج كنـند و از آنجـا اوج گـيرند.

مستدرك الوسائل، ج10، ص244؛ به نقل از كامل الزيارات ص114







[ شنبه 29 مهر 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مصیبت حسین علیه السلام تا عمق جان نفوذ می کند

مصیبت حسین علیه السلام تا عمق جان نفوذ می کند

بی شک، هر کس قصه کربلا و ماجراهای آن را می خواند، عمیقاً اندوهگین و غصه دار می شود و از آن چه در آن سرزمین، بر حسین و اهل بیت و اصحابش علیهم السلام گذشته، متأثر می شود و ناخودآگاه به امام گرایش می یابد و برای او دل سوزی می کند و این، حالت روحی بسیاری از کسانی است که مصیبت عاشورا را شنیده یا خوانده اند؛ در حالی که بعضی از آنها نه تنها شیعه نبوده، بلکه مسلمان هم نبوده اند. در این باره، چهار نمونه ذیل، یاد کردنی و خواندنی است:

1. خانم «مزیا استارک»، نویسنده پرتوان انگلیسی، در کتاب معروف «تصویرهایی از بغداد»، فصل کوتاهی درباره عاشورا آورده و در آغاز آن، چنین نوشته است:


ادامه مطلب


[ شنبه 29 مهر 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ویژگی های انقلاب امام حسین علیه السلام

ویژگی های انقلاب امام حسین علیه السلام

هیچ حماسه انسانی در گذشته و حال به اندازه حماسه شهادت حسین، علیه السلام، در کربلا مورد تحسین و توجه عاطفی قرار نگرفته و جنبه آموزشی نداشته است. این حماسه به عنوان یک رویداد عاطفی و احساسی نقطه عطف مؤثری در روند عقاید اسلامی شده است. حماسه ای که اگر نبود اسلام نه تنها نمی توانست به عنوان یک عقیده ریشه دار و ایمان محکم در باطن مسلمانان جایگیر شود; بلکه در حد یک مذهب کم فروغ و ضعیف در میان انسانها معرفی می شد.

انقلاب حسینی زلزله ای عظیم

قیام حسین بن علی، علیه السلام، زلزله ای شگرف بود که توانست پایه های امت اسلامی را تا دورترین نقطه ها به لرزه درآورد، چشمها را بگشاید و وجدانها را علیه هیمنه و اقتدار دروغ و شر ستم پیشگان بیدار کند، همانان که در صددند ظلم و ستم را در اعماق جان انسانها مستولی کنند و ارزشهای دینی را با عناوین پوشالی از بین ببرند و با تباه کردن حقوق دینداران، انوار ذاتی و جوهری جذابیت دین را خاموش کنند.

انقلابی به تمام معنا کامل

حماسه حسینی، انقلاب به تمام معنی کلمه بود چیزی که به هیچ وجه قابل قیاس با دیگر انقلابها نیست، چرا که عظمت آن فراتر از


ادامه مطلب


[ جمعه 28 مهر 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس نوشته: نماز

 

نمــــــــــــــاز

با ناراحتی گفت:

وای!

یادم رفت  داروم رو بخورم

سریع رفت شیشه شربتش رو برداشت و یک قاشق غذاخوری از اون رو خورد

بعد از خوردن دارو رفت وضو گرفت که نمازش رو بخونه

دیگه آفتاب داشت غروب می‌کرد 

 فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ

وای بر نمازگزاران

آنهایی که در نمازشان کاهلی می کنند 

(سوره ماعون:آیات 5-4)







[ جمعه 28 مهر 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث کربلا

فـرات و كربــلا

 امام صادق عليه السلام فرمود: 

 إِنَّ أَرْضَ كَرْبَلا وَ ماءُ الْفُراتِ أَوَّلُ أَرْضٍ وَ اَوَّلُ ماءٍ قَدَّسَ اللّه ُ تَبارَكَ وَ تَعالى…

«سـرزمينِ كربـلا» و «آبِ فرات»، اوّلين زمين ونخستين آبى بودند كه خـداوند متعـال به آنهـا قداسـت و شرافت بخشيد.

 بحارالانوار، ج98، ص109 و نيز كامل الزيارات، ص269





[ جمعه 28 مهر 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

درآمدی بر مبانی و منابع عاشورا پژوهی

 

درآمدی بر مبانی و منابع عاشورا پژوهی


عاشورا مرحله ای از اقامه کلمه توحید و بنای بیت نبوّت است، پس باید آن را در ارتباط با بقیه ارکان توحید تفسیر نمودو اگر در این مسیر بقیه ارکان توحید دیده نشود، نمی توان آن را همه جانبه تفسیر کرد که چرا این واقعه و با این کیفیت اتفاق افتاده است؛ همانطور که بدون نقشه جامع، نمی توان حتی ضلعی از یک شهر را تحلیل کرد.
 تحلیل قیام عاشورا را باید از طریق محورهای آن دنبال نمود که فهرست وار تقدیم می گردد:
1 – پیش نیازهای تحلیل قیام عاشورا؛
2 – تحلیل واقعه عاشورا و ابعاد وجودی آن؛
3 – نحوه بهره مندی از این امر عظیم؛
این مقدمات باید مورد دقت قرار گیرند تا بتوان وارد بررسی آن شد و به آن پرداخت.

1 – مبادی و مبانی تحلیل قیام عاشورا

1/1 – پایگاه امامت در فلسفه خلقت

اولین مسئله ای که برای ورود به تفسیر عاشورا به آن نیازمند هستیم، ارائه همان نقشه جامعی است که عاشورا در درون آن و به خاطر تکمیل شدن آن رخ داده است. عاشورا فعل معصومین (ع) است و شناخت شأن، مقام و موقعیت ایشان ضرورتی ترین امریست که برای


ادامه مطلب


[ جمعه 28 مهر 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس نوشته: فرصت ها مثل ابر می گذرند

عکس نوشته فرصت ها مثل ابر می گذرند

فرصت ها مثل ابر می گذرند

الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ

فرصت به مانند ابر مى ‏گذرد، پس فرصت‏هاى نيك را غنيمت دانيد

(نهج البلاغه، حکمت 21)

بعضی ابرها بارون دارند و بعضی ها نه؟!

اما ابر فرصت من اگه  بخوام می تونه بارون داشته باشه اگر نخوام نه







[ جمعه 28 مهر 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

جامعه شناسی نهضت عاشورا

جامعه شناسی نهضت عاشورا

با نگاهی هرچند سطحی و گذرا به تاریخ زندگی اجتماعی انسان می­توان دریافت که جوامع انسانی در حال حرکت و دگرگونی بوده و پیوسته شاهد تغییر و تحوّل در خود، اعضا، محیط و ... می­باشند. به تعبیر جامعه شناسان: جامعه­ی بدون وقفه، نیروهای درونی و بیرونی که ماهیّت، جهت و سرنوشت آن را تغییر می­دهد، ایجاد کرده و پذیرای آن­ها شده و آن­ها را تحمل می­کند. تمام جوامع چه به صورت ناگهانی و چه به گونه­ای آرام یا محسوس، هر روز تغییراتی را به خود می­بینند.([1])بنابراین اصل تغییر، ذهن جامعه شناسان را به خود مشغول نمی­سازد؛ زیرا به اعتقاد آن­ها عوامل ضروری و حیاتی که در هر جامعه­ای وجود


ادامه مطلب


[ جمعه 28 مهر 1396  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]