اصول و فروع دین

اصول الدین‬‎

اصول و فروع دین
 

اصول دین و مذهب 5 تا است:

1.توحید: خدا یکی است و شریک و همتایی ندارد
2.معاد: روز قیامت همه مردگان زنده شده و سزای اعمال خود را که در دنیا کرده اند خواهند دید.
3.نبوت:  خدا پیامبرانی را برای راهنمایی بشر فرستاده که اول آنها حضرت آدم و آخر آنها حضرت محمد بن عبدالله (ص) پیغمبر آخرالزمان است.
4.عدل:  خدا عادل است و ظالم نیست.
5.امامت: جانشین پیامبر 12 امام بر حقّند که اول آنها حضرت علیّ بن ابیطالب (ع) و آخر آنها حضرت مهدی (عج) است که از نظرها غائب و به مشیّت خدا ظاهر شده و عدل را در جهان گسترش می دهد.

فروع دین 10 تا است:

1.نماز :  عمل کردن به دستورات خاصی است به منظور پرستش خدای متعال
2.روزه: آن است که انسان مکلّف برای انجام فرمان خدا از اذان صبح تا مغرب از 9 چیز خودداری کند یعنی از خوردن و آشامیدن و استمناء و دروغ بستن به خدا و پیغمبر و رسانیدن غبار غلیظ به حلق و فروبردن سر در آب و باقیماندن در جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح و اماله کردن و قی کردن خودداری کند.
3.خمس: دادن یک پنجم منفعت سالانه به سادات و امام و یا مجتهدین جامع الشرایط در زمان غیبت امام زمان (عج) با شرایط مقرره در شرع مقدس اسلام.
4.زکات:
5.حج:
6.جهاد: جنگ کردن با دشمنان دین به دستور پیغمبر (ص) یا امام (ع) یا نایب خاص آن حضرت.
7.امر به معروف:
8.نهی از منکر:
9.تولّی:  دوست داشتن پیغمبر (ص) و امامان که از جانب خدا معیّن شده اند و پیروان آنها.
10.تبرّی:  بیزاری جستن و دوری از کفار و دشمنان دین اسلام.







[ سه شنبه 30 آبان 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

روح و جسم وضو

روح و جسم وضو

وضو، مقدمه ­سازِ خلوت با دوست است. چون "يك‌باره برخاستن از ماديّت و كوچ کردن به معنويت مشكل است، ولى وضو گرفتن، انسان را كم­كم آماده مى­سازد"[1].

امام رضا"ع" در بيانی زیبا، ابعاد وضو و راز وجوب آن را این­گونه بیان می­دارند: به وضو امر شده است تا بنده هنگام نماز، وقتى در برابر خداوند مى­ايستد، پاك باشد. از آلودگى­ها و پليدى، پاكيزه باشد. ضمن اینکه، وضو باعث از بين رفتن كسالت و دور کردن خواب‌آلودگى [و ايجاد نشاط] است؛ دل و روح را پاک کرده، آمادة ايستادن در برابر پروردگار مى‌سازد.

حضرت در ادامه می فرمایند: اگر گفته شود که چرا شستن صورت و مسح سر و دو پا لازم است؟ گفته می­شود: شسته شدن این اعضا، به این علت واجب شد که وقتی بنده در پیشگاه خدا می‌ایستد، این عضوها در پیشگاه خدا ظاهر است. صورتی که رو به خدا کرده است؛ دست‌هایی که یا به ادب در پیشگاه خدا افتاده و یا به نیاز به پیشگاه خدا دراز شده است؛ پاهایی که بر آنها ایستاده و قیام کرده و در


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 آبان 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

از آن!

از آن!

در میان هیاهوی دنیا و غفلت­ آورندگی آن، اذان، پیام دعوتی است از جانب خالق برای آگاهی مردم و تذکر به غافلان و یادآوری زمان رحمت خاص الهی. اذان و اقامه، دروازه و اذن دخول ورود به محضر ربوبی است. خود این اذن نیز سیری دارد که از توحید شروع و با شهادت به رسالت و امامت کامل می ­شود. سپس دعوت می ­کند به رستگاری به ­­وسیله بهترینعمل. سپس دگر بار با تأکید بر توحید به اتمام می ­رسد.

آداب

سفارش و تأکید بر اذان و اقامه به حدی است که فرموده‌اند: اگر فراموش كند اذان و اقامه بگويد و وارد نماز بشود، تا قبل از وارد شدن به ركوع، مي‌تواند نماز را قطع و پس ازگفتن اذان و اقامه دوباره نماز را شروع كند.[1]

از آداب اذان و اقامه رو به قبله گفتن آنهاست؛ همچنین در حالت ایستاده و با طهارت[2] گفته شوند؛ صحبت نكردن در ميان فصول اذان و اقامه و آرام بودن بدن در اقامه و بلندتر بودن صداي اذان از اقامه، از دیگر آداب این دو عمل است. [3]
یکی دیگر از مستحبات در این خصوص فاصله انداختن بين اذان و اقامه به برداشتن يك گام يا نشستن يا به سجده كردن يا به ذكرگفتن يا دعا كردن يا ساكت بودن يا به

 

 


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 آبان 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نماز در نگاه علامه محمدتقی جعفری – بخش سوم

نماز در نگاه علامه محمدتقی جعفری – بخش سوم

خبرگزاری شبستان -  سرویس قرآن و معارف: "خداوند سبحان از ورود به نماز در حال ناهشیاری بطور عام نهی می فرماید: یا ایها الذین آمنوا لا تقربوا الصلوه و انتم سکاری حتی تعلموا ما تقولون / ای مردمی که ایمان آورده اید به نماز نزدیک نشوید در آن حال که مست هستید تا بدانید آنچه را که می گویید. با توجه به جمله تا بدانید که چه می گویید بخوبی روشن می شود که منظور اعم از مستی و انواع ناهشیاریها است. و این یک قضیه بدیهی است که برای دریافت مقام شامخ ربوبی و درک و فهم صفات کمالی خداوندی که مواردی از نماز باید بزبان آورد، هشیاری کامل مورد نیاز است. همچنین برای فهم و بیان این حقیقت که ما بندگان او را عبادت می کنیم و از او یاری می جوییم، بیداری و توجه دقیق لازم است. همچنین تسبیح گفتن واقعی به پروردگار عظیم در رکوع و پروردگار اعلی در سجده بدون نهایت هشیاری و انجذاب امکان پذیر نیست."
نماز در نگاه اندیشمندان الهی توصیف های قریب به حقیقت را به خود می گیرد و  هر اندازه که ما به توصیف حقایق از زبان انسان های وارسته


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 آبان 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نماز در نگاه علامه محمدتقی جعفری – بخش دوم

نماز در نگاه علامه محمدتقی جعفری – بخش دوم

 "اهدنا الصراط المستقیم"  عبور از خارستان شهوات و گذر از سنگلاخهای عالم طبیعت که جایگاه تلاقی ماده و روح است. نجات پیدا کردن از اغواها و فریبکاریهای شیطان رجیم از یک طرف و رهایی از چنگال تحریکات غرایز حیوانی و خود خواهی های متنوع از طرف دیگر، بدون التجاء و پناهندگی دائمی به الطاف و عنایات ربانی امکان ناپذیر است: این که می گوئیم."

نماز در نگاه اندیشمندان الهی توصیف های قریب به حقیقت را به خود می گیرد و  هر اندازه که ما به توصیف حقایق از زبان انسان های وارسته از هوا و نفسانیات نزدیک شویم درک آن حقایق بر ما آسان خواهد بود. آنچه در ادامه می آید اشاراتی به مباحث کتاب "نماز و نمازگزاران" تألیف علامه جعفری دارد.
نماز گزار در تحول معراجی به جایی می رسد که هر لحظه ای از نماز می تواند درون نماز گزار را تجلی گاهی خاص برای فروغ ربانی الهی


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 آبان 1396  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نماز در نگاه علامه محمدتقی جعفری - بخش اول

نماز در نگاه علامه محمدتقی جعفری - بخش اول

"انسان برای قرار دادن زندگی خود در جاذبیت کمال بایستی بر یک حقیقتی تسلیم شود و در برابرش به زانو بیفتد و پیشانی برای سجده به آن بر زمین بگذارد. این تسلیم و سجده نه تنها احساس عمیق کمال گرایی را به بار می نشاند، بلکه پاسخ عملی برای چهار سئوال اساسی حیات "من کیستم؟ از کجا آمده ام؟ برای چه آمده ام؟ به کجا می روم؟"  را نیز با کمال وضوح در می یابد. و باید به یقین بدانیم که اگر ما انسانها در برابر ضد آن کامل مطلق تسلیم نشویم و سر به سجده نگذاریم، باید به شماره خواسته ها و تمایلات و وابستگی های وجود خود خدایانی بتراشیم. و در برابر آنها تسلیم شده و به زانو بیفتیم و سر به سجده بگذاریم! مگر این که چنان تخدیر شویم که حتی توانایی پاسخ به این


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 آبان 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نقش نماز و سبک زندگی اسلامی در پیشگیری از بزهکاری و اصلاح مددجویان

نقش نماز و سبک زندگی اسلامی در پیشگیری از بزهکاری و اصلاح مددجویاننقش نماز و سبک زندگی اسلامی در پیشگیری از بزهکاری و اصلاح مددجویان

چکیده

دین اسلام به پیشگیری بیش از درمان و اصلاح اهتمام دارد. به همین خاطر قبل از هر چیز، به عوامل به وجود آورنده آن موضوع توجه کرده و برای مقابله با آن راه کارهایی را که در وجود انسان نهادینه میشوند را ارائه کرده است . دین اسلام با جهان بینی توحیدی و سبک زندگی اسلامی، به زندگی هدف و نشاط میدهد تا در پرتو آن انسان به آرامش و جامعه به آسایش دست یابد. دراین میان نقش نماز و سبک زندگی اسلامی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های پیشگیری اجتماعی درآموزه های اسلامی شایان توجه بسیاراست . در این مقاله در رابطه با نماز و سبک زندگی اسلامی بیشتر از منابع دست اول شیعه استفاده شده و روش تحقیق کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی بوده ، در بحث بزهکاری نیز از منابع به روز در حوزه جامعه شناسی انحرافات استفاده شده است . در تحقیقات میدانی با استفاده از ابزار مصاحبه تمامی بزهکاران کانون اصلاح و تربیت لرستان در سال ٩٥که در حدود ٣٠ نفر


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 آبان 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

معنی نماز / ارکان نماز

معنی نماز

دو مرتبه: الله اکبر - خداوند بزرگتر از آن است که در وصف آید.
دو مرتبه: اشهد ان لا اله الاّ الله - گواهی می دهم غیر از خداوند یکتا معبود دیگری نیست.
دو مرتبه: اشهد انّ محمّداً رسول الله - گواهی می دهم که محمد فرستاده خداست.
دو مرتبه: اشهد انّ علیّاً ولی الله - گواهی می دهم که علی ولی خداست.
دو مرتبه: حیّ علی الصلوة - بشتابید بسوی نماز.
دو مرتبه: حیّ علی الفلاح - بشتابید بسوی رستگاری.
دو مرتبه: حیّ علی خیر العمل - بشتابید بسوی کارهای نیک (نماز).
دو مرتبه: الله اکبر - بزرگ است خدا.
یک مرتبه: لا اله الاّ الله - هیچ معبودی جز خداوند یکتا نیست.

ارکان نماز

‏ارکان نماز 5 ‏چیز است:


ادامه مطلب


[ دوشنبه 29 آبان 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

اهمیت صله رحم در قرآن و روایات

اهمیت صله رحم در قرآن و روایات

جایگاه صله رحم در اسلام

اسلام تحكیم پیوندهای خویشاوندی واستحكام روابط خانوادگی را به شدت مورد تأكید و توجه قرار داده و صله رحم و رسیدگی به بستگان را به عنوان یك ارزش الهی واجب كرده است و خدای متعال آن را در ردیف پرستش خویش قرار داده، می فرماید:
«وَ اعبُدوا اللهَ وَ لاتُشركُوا بِهِ شَیْئاً وَ بالوالِدینِ احساناً و بِذِی القُربی...».[1]
خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریك او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشان نیكی كنید.
در جای دیگر می فرماید:
«و اتَّقوا اللهَ الَّذی تَسائَلونَ بِهِ‌ و الاَرحامَ انَّ اللهَ كانَ عَلیكُمْ رَقیباً».[2]
بترسید از آن خدایی كه به نام او از یكدیگر درخواست می كنید؛ و درباره ارحام كوتاهی نكنید، همانا خداوند مراقب شماست.
رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ درباره اهمیت آن فرمود:
به آنان كه حاضرند و آنان كه غایبند و آنان كه از صُلب های مردان و رَحِم های زنان تا روز قیامت به دنیا می آیند سفارش می كنم كه صله رحم نمایند، گرچه مستلزم پیمودن یك سال راه باشد، زیرا صله رحم از (مسائل مهم) دین است.[3]
امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ نیز به فرزندش چنین سفارش می كند:


ادامه مطلب


[ دوشنبه 29 آبان 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ثواب نماز

Related image

حدثنى محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنى على بن الحسين السعد آبادى عن احمد بن ابى عبدالله البرقى عن ابيه عن محمد بن ابى عمير عنجميل عن ابى عبدالله عليه السلام قال للمصلى ثلاث خصال اذا قام فى صلاته يتناثر عليه البر من اعنان السماء الى مفرق راسه و تحف به الملائكه من تحت قديمه الى اعنان اسماء و ملك ينادى ايها المصلى لو تعلم من تناجى ما انفتلت .


ترجمه :
3. امام صادق عليه السلام فرمودند : نمازگزار سه فايده بدست مى آورد : هنگامى كه به نماز مى ايستد خوبيها از پهنه آسمان بر سرش ريخته ، فرشتگان او را از زير پاهايش تا پهنه آسمان احاطه كرده و فرشته اى ندار مى كند : اى نمازگزار ! اگر مى دانستى با چه كسى مناجات مى كنى ، هميشه نماز مى خواندى .







[ دوشنبه 29 آبان 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ثواب نماز

Related image

حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عن قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن محمد بن الحسين بن ابى الخطاب عن الحسن بن محبوب عن عبدالعزيز عن ابن ابى يعفور قال قال ابو عبدالله عليه السلام يا عبدالله اذا صليت صلاه فريضه فصلها لوقتها صلاه مودع يخاف آن لا يعود اليها ابدا ثم اصرف ببصرك الى موضع سجودك فلو تعلم من عن يمينك و شمالك لا حسنت صلاتك و اعلم انك قدام من يراك و لا تراه


ترجمه :
2. امام صادق عليه السلام فرمودند : اى بنده خدا ! نماز واجب را در وقت خود بخوان با حالت كسى كه با آن وداع مى كند و مى ترسد پس از اين هيچ گاه موفق به آنجام آن نشود . آنگاه ديدگانت را متوجه سجده گاهت نما . اگر بدانى در سمت راست يا چپ تو كسى هست ، بخوبى نماز مى خوانى و بدآن تو در برابر كسى هستى كه تو را مى بيند و تو او را نمى بينى .







[ دوشنبه 29 آبان 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ارزش انسان در قرآن

ارزش انسان در قرآن

قرآن کريم منشوري جامع و تمام نمايي است از جانب خداوند عليم و حکيم، که آن را به خاتم و اشرف رسولان خويش فرستاده است. و حکمت الهي اقتضاي آن را دارد که دين خاتم مشتمل بر آيين نامه اي کامل و جامعي باشد، چرا که بعد از آن دين و رسالت ديگري نخواهد بود تا نقص و کمبود آن را جبران کند. اينچنين است که قرآن کريم  دربر دارنده تمام معارف و حقايق هستي است و چيزي درآن فروگذار نشده است. «و نزّلنا عليک الکتاب تبياناً لکلّ شيءٍ» (نحل، 89).
«کرامت» و شخصيت انسان نيز از جمله اموري است که قرآن شريف توجه و عنايت تمام به آن مبذول داشته و در آيات گوناگون و متعددي اين


ادامه مطلب


[ دوشنبه 29 آبان 1396  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

احسان به والدین در آیینۀ قرآن

شاید این سوال برای برخی جالب توجه باشد که پس از سفارش به توحید و یکتا پرستی، کدام مسئله از منظر قرآن، بیش از همه مد نظر خداوند بوده است.

برای یافتن جواب این سوال، به آیه های زیر توجه کنید:

1. «وقضی ربک الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا»؛ (اسراء، 23) و پرورگار تو حکم کرد که غیر او را نپرستید و به پدر و مادر خود نیکی کنید.

2. «اعبدوا الله و لا تشرکوا به شیئا و بالوالدین احسانا»؛ (نساء، 36) خدا را بپرستید و چیزی را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر خود نیکی کنید.

3. «قل تعالوا اتل ما حرم ربکم علیکم الا تشرکوا به شیئا و بالوالدین احسانا»؛ (انعام،151) {ای رسول!} بگو: بیایید تا آنچه را خدا بر شما حرام کرده است، برشما بخوانم؛ این که چیزی را شریک او نسازید و به پدر و مادر خویش نیکی کنید.

4. «و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل، لا تعبدون الا الله و بالوالدین احسانا»، (بقره، 83) و آن هنگام که از بنی اسرائیل عهد و پیمان گرفتیم، که غیر از خدا را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید.

در این آیات شریفه، بدون فاصله پس از امر به توحید و عبودیت خدا، به


ادامه مطلب


[ دوشنبه 29 آبان 1396  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ثواب نماز

 ‫نماز‬‎ثواب نماز

 ابى رحمه الله قال حدثنا محمد بن يحيى عن محمد بن احمد عن موسى بن جعفر عن عبيدالله بن عبدالله عن واصل بن سليمان عن عبدالله بن سنان عن ابى عبدالله عليه السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله ما من صلاه يحضر وقتها الا نادى ملك بين يدى الناس ايها الناس ‍ قوموا الى نيرانكم التى اوقدتموها على ظهور كم فاطفئوها بصلاتكم .


ترجمه :
1. امام صادق عليه السلام نقل مينمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند : نمازى نيست كه وقت آن برسد، مگر اين كه فرشته اى در برابر مردم ندا مى كند : اى مردم ! بلند شويد و آتشهايى را كه بر پشتهاى خود افروخته ايد، با نمازتان خاموش كنيد .







[ دوشنبه 29 آبان 1396  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

امامت امام رضا علیه السلام در احادیث

http://ahlolbait.com/files/161/image/H1-2_16.jpg

امامت امام رضا علیه السلام در احادیث

تصريح به امامت آن بزرگوار

بحار الأنوار :

أوصى أبو الحسنِ موسَى بنُ جعفرٍ عليه السلام إلى ابنِه عليٍّ عليه السلام ، و كتبَ لهُ كِتابا أشْهَدَ فيهِ سِتِّينَ رجُلاً مِن وُجوهِ أهلِ المدينةِ .
ابو الحسن موسى بن جعفر عليهما السلام فرزند خود على عليه السلام را وصى قرار داد و براى او وصيت نامه اى نوشت و شصت تن از سرشناسان مدينه را بر آن گواه گرفت.

مجبور كردن امام به پذيرش ولايتعهدى

إنّ المأمونَ قالَ للرِّضا عليه السلام : يا بنَ رسولَ اللّه ِ ··· إنّي قد رأيتُ أنْ أعزِلَ نَفْسي عنِ الخِلافةِ ، و أجْعَلَها لكَ و اُبايِعَكَ !فقالَ له الرِّضا عليه السلام : إنْ كانتْ هذهِ الخلافةُ لكَ و اللّه ُ جَعلَها لكَ فلا يَجوزُ لكَ أنْ تَخْلَعَ لِباسا ألبَسَكَهُ اللّه ُ و تَجْعلَهُ لِغَيرِكَ ، و إنْ كانتِ الخِلافةُ لَيستْ لكَ فلا يَجوزُ لكَ أن تَجْعلَ لِي ما ليسَ لكَ.فقالَ له المأمونُ : يا بنَ رسولِ اللّه ِ ، فَلا بُدَّ لكَ مِن قَبولِ هذا الأمرِ! فقالَ : لَستُ أفْعَلُ ذلك طائعا أبدا ··· تُريدُ بذلكَ أن يَقولَ النّاسُ : إنّ عليَّ بنَ موسى الرِّضا لم يَزْهَدْ في الدُّنيا بل زَهِدَتِ الدُّنيا فيهِ ! أ لا تَرَونَ كيفَ قَبِلَ وِلايةَ العهدِ طمَعا في الخِلافة ؟ ! فغَضِبَ المأمونُ ثُمَّ قالَ : ··· فباللّه ِ اُقسِمُ لَئنْ قَبِلْتَ وِلايةَ العهدِ و إلاّ أجْبَرتُكَ على ذلكَ ، فإنْ فَعلتَ و إلاّ ضَرَبتُ عُنُقَكَ .
مأمون به حضرت رضا عليه السلام گفت: اى پسر رسول خدا! ··· من صلاح ديدم كه خود را از خلافت عزل كنم و آن را به تو بسپارم و با تو بيعت كنم!حضرت رضا عليه السلام فرمود: اگر اين خلافت از آنِ توست و خدا به تو داده است كه روا نيست جامه اى را كه خدا بر قامت تو پوشانده از تن


ادامه مطلب


[ یک شنبه 28 آبان 1396  ] [ 11:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

احادیث رضوی: حقیقت ایمان

احادیث رضوی: حقیقت ایمان

امام رضا علیه السلام فرمودند:

لا یَستَکمِلُ عَبدُ حَقیقَةَ الإیمانِ حَتّی تَکوُنَ فیه خِصالُ ثَلاثُ: التفَّقُّهُ فِی الدّینِ، وَ حُسنُ تَقدیرِ المَعیشَِهِ، و الصَّبُر عَلی الرزَّایا؛

هیچ بنده ای به مرتبه ی حقیقت ایمان نمی رسد، مگر این که این سه خصلت در او باشد: دین شناسی، تدبیر و برنامه ریزی نیکو در زندگی، و شکیبایی بر سختیها و ناملایمات.

تحف العقول، ص 446

شرح حدیث:

ایمان، مراتب و درجات دارد:

هم همه ی افراد در یک سطح از ایمان نیستند، هم ایمانِ یک شخص همیشه در یک سطح باقی نیست و گاهی به علل و اسبابی کم یا زیاد می شود؛ از سطحی بودن به عمق می رسد و از متزلزل بودن به ثبات و استقرار می رسد. 

سه خصلت در این حدیث بیان شده که از نشانه های ایمان حقیقی است:

یکی «تفقّه در دین»؛ یعنی رسیدن به شناختِ عمیق نسبت به دین(در عرصه ی عقاید، احکام و معارف دیگر). 

دیگری برنامه ریزی نیکو برای زندگی و معیشت، از جهات مختلف، از جمله از نظر دخل و خرج و آینده نگری و استفاده ی از عمر و امکانات و فرصتها. 

و سومی صبر و شکیب بر سختیها. 

در حدیث است که جایگاه صبر نسبت به ایمان، همچون سر نسبت به بدن است و همچنان که برای بدنِ بی سر، امکان حیات نیست، ایمان بدون صبر هم ثبات و دوامی نخواهد داشت(1). 

خداوند هم به صابران، بشارت داده است و بندگان صالح و برخی پیامبران را به خاطر صبر و شکیبایی شان ستایش کرده است. 

این سه مسأله ی یاد شده که نشان حقیقت ایمان است، یکی به اصل دین شناسی مربوط می شود، یکی به برنامه ریزی و مدیریت در امور معاش، یکی هم به مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات و بلاها. 

بکوشیم در زندگی انسانهایی دیندار باشیم که صبر و دوراندیشی را سرلوحه کار خود قرار دهیم. 

 


پی نوشت:

1. امام صادق علیه السلام می فرماید: الصبر من الایمان بمنزلة الرأس من الجسد...، ر. ک: محمد بن یعقوب کلینی، کافی، ج2، ص 87. 

منبع: حکمت های رضوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام رضا علیه السّلام)، جواد محدثی







[ یک شنبه 28 آبان 1396  ] [ 10:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دلایل و برکات هجرت امام رضا (علیه السلام) به ایران

حجت الاسلام عالی: دلایل و برکات هجرت امام رضا (علیه السلام) به ایران

 

 

 

 

حجت الاسلام عالی:

دلایل و برکات هجرت امام رضا (علیه السلام) به ایران

سخنرانی حجت الاسلام عالی با موضوع

" دلایل و برکات هجرت امام رضا (ع) به ایران







[ یک شنبه 28 آبان 1396  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

احادیث رضوی: سزاوار است که مرد، در خرج و هزینه ی زندگی...

احادیث رضوی: سزاوار است که مرد، در خرج و هزینه ی زندگی...

 

امام رضا علیه السلام فرمودند:

یَنبَغِی لِلرَّجلِ اَن یُوَسِّعَ عَلی عِیالهِ، لِئَلاّ یتَمَنَّوا مَوتَهُ؛

سزاوار است که مرد، در خرج و هزینه ی زندگی بر خانواده ی خود توسعه و گشایش دهد، تا آرزوی مرگ او را نداشته باشند.

من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 68

شرح حدیث:

از توصیه های دین، «توسعه بر خانواده» است. 

اگر مردی توان مالی داشته باشد، باید در حد معمول و متعارف، برای تأمین نیازهای همسر و فرزندانش خرج کند و آنان را در تنگنا و محرومیّت نگاه ندارد. این، علاوه بر آن که شکر نعمت الهی است، سبب محبوبیّت «پدر خانواده»، نزد زن و فرزندان نیز می شود. 

اگر پدر فقیر باشد و نتواند خواسته های اهل خانه را تأمین کند، حرفی نیست و خانواده باید بر این اوضاع شکیبایی داشته باشد، تا خداوند متعال، فرج و گشایشی دهد. اما اگر پولدار است، وظیفه ی خود را در قبال خانواده باید انجام دهد و چنین نباشد که آنان به زندگی خوش دیگران بنگرند و بُخل مرد را هم مشاهده کنند و در آتش حسرت خانه ی خوب، غذای خوب، میوه ی مناسب و سفرهای تفریحی بسوزند. 

اگر کسی بتواند ولی خرج نکند، هشدار جدّی و تکان دهنده ی امام رضا علیه السلام متوجه اوست؛ یعنی نتیجه ی این بخل و امساک، «آرزوی مرگ» برای اوست، تا دست کم پس از مرگش و در سایه ی ارث و میراثی که به دیگران می رسد، به وسعت زندگی و خواسته های دلشان برسند، و این بسیار آرزوی زشتی است، ولی چه می توان کرد که عامل آن رفتار خود مرد است. 

جوانمرد و خوش خوی و بخشنده باش

چو حق با تو باشد، تو با بنده باش

مروّت نباشد بر افتاده زور

بَرَد مرغِ دون، دانه از پیش مور(1)

هر که بخشنده باشد، خدا جبران می کند. 

بخل، نتیجه ی بدگمانی به خداوند است.


پی نوشت:

1. سعدی. 

منبع: حکمت های رضوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام رضا علیه السّلام)، جواد محدثی







[ یک شنبه 28 آبان 1396  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حجت الاسلام رفیعی: شخصیت امام رضا علیه السلام

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با موضوع " شخصیت امام رضا علیه السلام " 







[ یک شنبه 28 آبان 1396  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مجموعه سخنراني درباره امام رضا علیه السلام

دانلود مجموعه سخنراني درباره امام رضا عليه السلام
 
مجموعه سخنراني درباره امام رضا عليه السلام
 
رديف سخنران موضوع پخش آنلاين زمان دانلود
1 حجت الاسلام رفيعي ولادت امام رضا (ع) 38 دقيقه دانلود فابل صوتي
2 حجت الاسلام عالي آثار و برکات هجرت امام رضا (ع) به ايران 35 دقيقه دانلود فابل صوتي
3 آيت الله مظاهري امام رضا(ع)، عامل ثمر بخشي شجر? طيّب? قرآن کريم 44 دقيقه دانلود فابل صوتي
4 آيت الله جوادي آملي  امام رضا (ع) عالم اهل بيت 27 دقيقه دانلود فابل صوتي
5 حجت الاسلام پناهيان ويژگي هاي امام رضا (ع) 36 دقيقه دانلود فابل صوتي
6 حجت الاسلام پناهيان چرا مأمون، امام رضا (ع) را به ولايتعهدي دعوت کرد؟ 43 دقيقه دانلود فابل صوتي
7 حجت الاسلام پناهيان سير سياسي امام رضا (ع) 44 دقيقه دانلود فابل صوتي
8 حجت الاسلام حسيني قمي ابعاد شخصيتي امام رضا (ع) 26 دقيقه دانلود فابل صوتي
9 حجت الاسلام حسيني قمي امام رضا عليه السلام و اقتصاد 32 دقيقه دانلود فابل صوتي
10 حجت الاسلام معمار منتظرين معرفت امام رضا (ع) 52 دقيقه دانلود فابل صوتي
11 حجت الاسلام ميرباقري  حکمت پاداش عظيم زيارت امام رضا (ع) 49 دقيقه دانلود فابل صوتيدانلود فابل صوتي
12 حجت الاسلام رفيعي انتظار امام رضا از شيعيان 38 دقيقه دانلود مجموعه سخنراني درباره امام رضا عليه السلام

 







[ یک شنبه 28 آبان 1396  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]