ذی الحجه؛ روز عید قربان

عید قربان,10 ذی الحجه روز عید قربان,مراسم عید قربان

عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمین به شمار می رود

10 ذی الحجه؛ روز عید قربان

حاجیان در روز عید قربان پس از به پایان رساندن مناسک حج، در منا حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود - مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو ، حلال می‌گردد.

روز عید قربان

روز دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان از گرامیترین عیدهای مسلمانان است.

در تعالیم دینی چهار روز است که به عنوان عید تعیین گشته است که عبارتند از: عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه. در این میان عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمین به شمار می رود به نحوی که برخلاف بسیاری از اعیاد، مورد اختلاف نبوده و همه فِرَق مسلمین این روز را عید محسوب می کنند.

مراسم عید قربان
برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه افرادی که بر اساس فقه اسلامی قربانی نمودن واجب و الزامی است و مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

حاجیان در روز عید قربان پس از به پایان رساندن مناسک حج، در منا حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود - مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو ، حلال می‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

فلسفه قربانی کردن در عید قربان
از جمله آموزه های اسلام برای تکامل و رشد انسان ها، ایثار از جان و مال در راه خداوند یگانه می باشد؛ به این معنا که انسان، همه دارایی ها و امکاناتش را امانتی الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند. قربانی کردن نیز نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها و جلوه ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال می باشد. البته آنچه که از قربانی کردن و رسیدن به مقام قرب الهی


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 31 مرداد 1397  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دعا هنگام ذبح قربانی (زاد المعاد)

دعا هنگام ذبح قربانی (زاد المعاد)

اعمال ماه ذی الحجه؛ روز دهم ذی الحجه که روز عید قربان است و سنّت است كه دعا بخواند در وقت كشتن قربانی. چنان‌كه به سند صحيح از حضرت صادق عليه السّلام منقول است كه چون قربانى را بخرى، روى آن را به قبله كن و در وقت نحر يا ذبح بگو:

(وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً) [1] مُسْلِماً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ،

رو گردانيدم به طرف كسى كه آفريدۀ آسمان‌ها و زمين است، خداپرست و مسلمان و از دوگانه‌پرستان نيستم.

(إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ)[2] وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ،

به راستى نمازم و عبادتم و زندگى‌ام و مرگم براى خداست كه پروردگار عالميان است، شريك نيست براى او و به اين دستور داده شده‌ام و من از مسلمانانم.

اللَّهُمَّ مِنكَ وَ لَكَ بِسْمِ اللَّهِ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ.[3]

خدايا! از تو و براى توست، به نام خدا، و خدا بزرگ است.

پس نحر يا ذبح بكند و بگويد:


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 31 مرداد 1397  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

تقسيم گوشت قربانى (اقبال الاعمال)

تقسيم گوشت قربانى (اقبال الاعمال)

الجزء الأول؛ هذا مبدأ ذكر الأعمال الأشهر الثلاثة أعني شوال و ذي قعدة و ذي حجة من كتاب الإقبال‏، الباب الرابع فيما نذكره مما يتعلق بليلة عيد الأضحى و يوم عيدها، فصل فيما نذكره من قسمة لحم الأضحية

جلد اول، شروع ذکرهای اعمال ماه های سه گانه، یعنی شوال، ذی القعده و ذی الحجه از کتاب اقبال الاعمال، باب چهارم، اعمالی که متعلق به شب و روز عید قربان است، فصل دوازدهم: تقسیم کردن گوشت قربانی

رُوِّينَا ذَلِكَ بِإِسْنَادِنَا إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ قَالَ‏

«محمد بن يعقوب» به نقل از «ابو الصباح كنانى» آورده است:

سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ لُحُومِ الْأَضَاحِيِّ فَقَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع وَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَتَصَدَّقَانِ بِثَلَاثٍ عَلَى جِيرَانِهِمْ وَ ثَلَاثٍ عَلَى السُّؤَّالِ وَ ثَلَاثٍ يُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ الْبَيْتِ‏

«از امام صادق-عليه السّلام- درباره‌ى نحوه‌ى تقسيم گوشت قربانى پرسيدم. فرمود: حضرت على بن حسين و امام باقر-عليهم السّلام-، 1 / 3 آن را به همسايگان مى‌دادند و  1 / 3  ديگر را به سايلان صدقه مى‌پرداختند و  1 / 3  آخر را براى خانواده‌ى خود نگاه مى‌داشتند.»[1]

أقول و لتكن النية فيما يخرجه أو يمسكه من الأضحية امتثال أمر الله جل جلاله و اتباع السنة المحمدية و العبادة بذلك لله جل جلاله لأنه أهل للعبادة أقول و قد تقدم في عيد الفطر مهمات يحتاج إليها في عيد الأضحى و زيادات فلينظر من ذلك المكان لئلا يتكرر ذكرها الآن‏

بايد نيت انسان در تقسيم گوشت قربانى-اعم از آنچه صدقه مى‌دهد يا براى خود نگاه مى‌دارد-امتثال فرمان خداوند-جلّ جلاله-و پيروى از سنت محمدى -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-و عبادت خداوند از آن جهت كه شايسته‌ى پرستش است، باشد. در ضمن اعمال عيد فطر نيز، اعمال و نكات مهمى كه انسان در روز عيد قربان بدان نياز پيدا مى‌كند، گذشت. از اين‌رو، شايسته است به همان‌جا رجوع شود. به همين دليل، ما آن‌ها را دوباره در اينجا ذكر نمى‌كنيم.


[1]) كافى، ج  4 ، ص  499

 







[ چهارشنبه 31 مرداد 1397  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

پوستر دعای قنوت عید سعید قربان

فایل لایه باز (psd): پوستر دعای قنوت عید سعید قربان

برای دریافت فایل لایه باز (psd) تصویر اینجا کلیک کنید







[ چهارشنبه 31 مرداد 1397  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

غسل کردن در روز عید قربان (مفاتیح الجنان)

غسل کردن در روز عید قربان (مفاتیح الجنان)

اعمال ماه ذی الحجه؛ روز دهم - روز عید قربان است و بسیار روز شریفی است و اعمال آن چند چیز است: اول، غسل است كه در اين روز سنت مؤكد است و بعضى از علما واجب دانسته ‏اند







[ چهارشنبه 31 مرداد 1397  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

بروشور عید قربان

 بروشور " عید قربان " از سوی معاونت فرهنگی اوقاف و امور خیریه در سال 1390 منتشر شده است.







[ چهارشنبه 31 مرداد 1397  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

تکبیرات منی در روز عید قربان (مفاتیح الجنان)

تکبیرات منی در روز عید قربان (مفاتیح الجنان)

اعمال ماه ذی الحجه؛ روز دهم - روز عید قربان است و بسیار روز شریفی است و اعمال آن چند چیز است: ششم- خواندن تكبيرات است براى كسى كه در منى باشد عقيب پانزده نماز كه اولش نماز ظهر روز عيد است و آخرش نماز صبح روز سيزدهم و كسانى كه در ساير شهرها هستند بخوانند عقيب ده نماز از ظهر روز عيد تا صبح دوازدهم‏ و تكبيرات موافق روايت صحيح در كافى اين است‏

اَللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا

خداى بزرگتر است خدا بزرگ است نيست معبود حقى جز پروردگار و خداى بزرگ است خدا بزرگتر است و ستايش مخصوص خداست خدا بزرگ است بر آنچه ما را راه نموده

اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَبْلاَنَا

خداى بزرگتر است بر آنچه به ما روزى كرده از چهار پايان بى ‏زبان و ستايش خدا راست بر اين آزمايش

و مستحب است تكرار اين تكبيرات عقيب نمازها به قدر امكان و خواندن بعد از نوافل‏

 







[ چهارشنبه 31 مرداد 1397  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عید قربان چه روزی است؟

عید قربان، عید پیــروزی وظیفه بر غریزه است. مخلوقات خداوند سه دسته هستند:

۱ـ گروهی که فقط پیرو غریزه هستند، مانند: حیوانات.
۲ـ گروهی که فقط پیرو وظیفه هستند، مثل: ملائکه.
۳ـ گروهی که گاهی دنبال غریزه رفته و گاهی دنبال وظیفه می‌روند، مانند: انسان.
هرگاه انسان بر سر دو راهی غریزه و وظیفه قرار گرفت و غریزه را انتخاب کرد، به سوی حیوانات گرویده، بلکه از حیوانات هم پست‌تر شده است، چون از عقل و فکر و رهنمودهای انبیا استفاده ننموده است (اولئک کالانعام بل هم اضل)(۱) آنان همچون چهارپایان بلکه گمراه‌ترند. همانا بدترین جنبنده‌ها نزد خداوند، انسان‌هایی هستند که گویا کر و گنگ اند و حاضر به تعقل هم نیستند.(۲) اما همین که انسان در این دو راهی خطرناک وظیفه را انتخاب نمود و در خط ملائکه و پاکان قرار گرفت آن را عید می‌گیرد، مثلاً غریزه گرسنه‌گی و تشنه‌گی و شهوت انسان را به استفاده از آب و نان و به سوی همسر می‌کشاند، ولی وظیفه دستور می‌دهد که در ماه رمضان خودداری کن، کسانی که سی روز وظیفه را انتخاب کرده‌اند، روز عید فطر را باید عید بگیرند، زیرا وظیفه را بر غریزه ترجیح داده‌اند.
آری، عید قربان، روز پیروزی عقل و وحی بر هوی و هوس است.
قربان چیست؟
قربان عبارت از کارهای نیکی است که انسان به وسیله آن بخواهد خود را به رحمت خداوند نزدیک کند. بنابراین عمل نیکی که انسان انجام دهد تا بدان وسیله خویشتن را به رحمت حق تعالی نزدیک سازد، آن کار را قربان گویند؛ مانند فرمایش رسول اکرم(ص) که فرمود: نماز موجب تقرب و نزدیکی هر پرهیزکار به رحمت پروردگار است.
بدیهی است که مراد از تقرب به خدای تعالی، قرابت زمانی و مکانی نیست، چه بین خالق و مخلوق هیچ‌گونه خویشاوندی وجود ندارد بلکه منظور آن است که از راه طاعت و انجام کارهای شایسته می‌توان مشمول الطاف الهی قرار گرفت و به رحمت او نزدیک گردید. از جمله اعمالی که حجاج در روز دهم ذی‌الحجه در سرزمین منا بعد از رمی جمره عقبه انجام می‌دهند، کشتن شتر یا گاو و یا گوسفند و انفاق آن به مستحقین است تا به وسیله این عمل نیک به رحمت پروردگار نزدیک شوند که آن را قربان گویند و در زبان فارسی (یاء نسبت) به آن ملحق شده و نامش را


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 31 مرداد 1397  ] [ 7:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

علامه مجلسی از نگاه قرائتی

علت توفيق مجلسى (ره)

در بحار از جلد 42 تا 46 جلدهايش براى همه ‏ى وصيت نامه هاست. مجلسى چه توفيقى داشته، پدر مجلسى يك شب بلند مى‏شود تا سحر نماز بخواند. حالى به او دست مى‏دهد و بين خودش و خدا اشكى و دعايى و مناجاتى و حالى. وقتى مى‏خواهد دعا كند فكر مى‏كند چه دعايى كند. در آن موقع مجلسى در قنداق و در گهواره بوده و گريه مى‏كند، گريه‏ى بچه باعث مى‏شود كه مسير دعايش عوض شود. مى‏گويد: خدايا اين بچه كه گريه مى‏كند اين را مبلغ دين قرار بده و اين بچه مى‏شود علامه مجلسى كه 200 كتاب نوشته. ايشان كتابهايى نوشته كه حملش براى آدم مشكل است، ورق زدن آن مچ را درد مى‏آورد.

منابع: 

محسن قرائتى‏ :: برنامه درسهايى از قرآن سال 71، وصيت‏ وشفاعت، ص: 4







[ سه شنبه 30 مرداد 1397  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

داستانهای علما : مجلسی اول و نمک الهی (+عکس نوشته)

داستانهای علما : مجلسی اول و نمک الهی (+عکس نوشته)

در اوایل حال آخوند محمد تقی مجلسی که هنوز شهرتی نداشت مردی که به آخوند ارادت داشت به آن جناب عرض نمود مرا همسایه ایست که از دست او به تنگ آمده‌‏ام شبها فساق و اشرار را به خانه خودش جمع می‏ نماید تا مشغول عیش و شرابخواری و ساز و رقص بشوند آیا می ‏شود در این باب راه علاجی پیدا کرد؟

شیخ فرمود: امشب ایشان را به مهمانی دعوت کن من هم در آن مهمانی حاضر می‏ شوم.

پس آن مرد آنها را برای شام دعوت کرد.

رئیس اشرار گفت: چه طور شد که تو هم به جرگه ما در آمدی؟

گفت: چنین اتفاق افتاد.

اشرار همه خوشحال شدند که یک نفر دیگر به افرادشان اضافه شده. شب آخوند قبل از همه وارد منزل شد و در گوشه ‏ای نشست ناگاه رئیس اشرار با دار و دسته‏اش از در وارد شدند و نشستند، چون آخوند را در مجلس دیدند برایشان ناگوار آمد برای آنکه آخوند از غیر جنس آنها بود و به سبب اوعیش ایشان منغص می‏ شد. پس رئیس ایشان خواست که آخوند از میدان بیرون کرده باشد. روی به آخوند کرده گفت:


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 مرداد 1397  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

کتاب حق الیقین علامه مجلسی

کتاب حق الیقین علامه مجلسی

دانلود: 

مؤلف

محمدباقر محمدتقى مجلسى (م 1111 ق).

معرفى اجمالى كتاب

این كتاب دوره كامل مباحث اصول دین و ضروریات مذهب شیعه را دربردارد. روش مؤلف در اثبات مطالب، روش كلامى شیعه است كه آن آمیزه اى است از استدلال به آیات قرآن و روایات معصومان علیهم السلام.

بحث در توحید و نبوت به صورت كوتاه انجام شده است؛ ولى در مورد امامت به تفصیل سخن به میان آمده و با بررسى مسئله غدیرخم و ادله امامت به تفصیل به اثبات امامت ائمه دوازده گانه پرداخته شده است.

در مرحله بعد به تفصیل از معاد و رجعت سخن به میان آمده است. معانى اسلام، كفر، ارتداد، انواع گناه و توبه پایان بخش مباحث كتاب است.

وضعیت نشر

این كتاب به همت كتابفروشى اسلامى تهران به قطع وزیرى چاپ شده است.

منابع: 

کتابشناسی تفصیلی مذاهب اسلامی ::محمدرضا ضمیری

 






[ سه شنبه 30 مرداد 1397  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

داستانهای علما: چگونگی پرورش مرحوم محمدباقر مجلسی

داستانهای علما: چگونگی پرورش مرحوم محمدباقر مجلسی

محمدباقربن محمد تقی مقصود علی مروج مذهب و احیاء کننده دین و شریعت صاحب تالیفات کثیره و گرانبها که یکی از تالیفاتش کتاب معروف«بحار الانوار» که جامع آثار و اخبار رسول مختار اهل بیت اطهار است می ‏باشد. چاپ جدید آن بیش از صد جلد است. این عالم بزرگوار خدمات بزرگی به اسلام و مسلمین خصوصاً به عالم تشیع و مومنین نموده. (جزی الله عن الاسلام و المسلین له خیر الجزاء). 

در خاتمه مستدرک فرمود: مادرمحمد تقی مجلسی عارفه و مقدسه و صالحه بوده. از تقوی و پرهیزکاری او نقل شده که وقتی که شوهرش ملا مقصودعلی عازم سفر بود پسران خود ملا محمد تقی وملا محمدصادق را آورد خدمت علامه مقدس ملاعبدالله شوشتری به جهت تحصیل علوم دینینه علوم. از آن بزرگوار استدعا کرد که در تعلیم ایشان بیشتر مواظبت فرمایند، پس از آن مسافرت نمود. 

پس ایام عیدی از اعیاد اسلامی رسید، ملاعبدالله سه تومان به ملامحمد تقی داد و فرمود: این را در مخارج ضروری زندگی خرج نمائید.

عرض کرد: بدون اجازه مادرم نمی ‏توانم قبول کنم،اجازه بدهید از مادرم اذن بگیرم آن وقت قبول می‏ کنم .

چون به خدمت مادرشان رسیدند قضیه را نقل کرد. فرمود:


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 مرداد 1397  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

متن عربی وصیت نامه علامه مجلسی

متن عربی وصیت نامه علامه مجلسی

                      ترجمه وصيّتنامه علاّمه مجلسى                        

به نام خداى بخشايشگر مهربان

اقارير حقّه

خدايا! اى آفريننده آسمانها و زمين ! اى داناى نهان و آشكار ! اى بخشايشگر مهربان ! خدايا ! در دار دنيا با تو عهد مى كنم . خدايا ! گواهى مى دهم كه البتّه معبود بحقّى جز تو نيست . تو يكتائى و براى تو شريكى نيست ، و البتّه محمّد ـ خدا بر او واهلش درود پياپى بفرستد ـ بنده تو و رسول توست ؛ و البتّه بهشت راست است ؛ و البتّه ، دوزخ راست است ؛ و البتّه برانگيخته شدن مردگان ، راست است و حساب ، راست است و بر آورد عمل ، راست است وقبر ، راست است و ترازوى عمل ، راست است ؛ و البتّه دين ، همان گونه است كه توصيف فرموده اى ؛ و البتّه اسلام ، همان گونه است كه مقرّر فرموده اى ؛ و البتّه گفتنى همان است كه گفته اى ؛ و البتّه تو خداى حقّ آشكارى (پوشيدگى و ابهامى در ثبوت و وجود تو نيست) . خدا از جانب ما مسلمانان به محمّد ـ خدا بر او وآلش درود پياپى بفرستد ـ بهترين پاداش را عنايت فرمايد و محمّد و آل محمّد را توأم باسلام (امان از هر گزند زنده و پاينده و جاويد) نگاه دارد.

دست حاجت به درگاه خدا

خدايا! اى اندوخته (و ذخيره) من ، هنگام اندوه (و گرفتارى) من! و اى يار من هنگام سختى من! ، و اى ولىّ نعمت من! ، (اى) معبود من و معبود پدرانم (ومادرانم)! هيچ گاه مرا يك چشم بهمزدن به خودم وامگذار ؛ زيرا اگر تو مرا باندازه يك چشم به هم زدن به خودم واگذارى ، البتّه به شرّ نزديك مى شوم و از خير دور مى گردم ؛ سپس وحشت مرا در قبر به آرامش مبدّل ساز و براى روزى كه تو را ملاقات مى كنم ، در حالى كه نامه اعمالم گسترده است ، نزد خود عهدى قرار بده كه در امان تو باشم.

 

ستايش و درود

ستايش ، خاصّ خدايى است كه او باقى مى ماند و بس ، و عظمت و سلطه و دولت او جاويد مى ماند و بس . او كسى است كه به قدرت و بقا تشرّف دارد ، و بندگانش را به مرگ و فناء مقهور ساخته است ، و دادن نعمتهاى ظاهر و باطن بر عهده اوست و بس ؛ و درود پياپى برسيد رسولان و فخر جهانها وشفيع گناهكاران ، محمّد بن عبداللّه ، خاتم پيامبران و بر اهل بيت پاكانش كه شفيعان روز جزايند بالخصوص وصىّ محمّد وحبيب او و جانشينش بر امّتش اميرالمؤمنين و اشرف الوصيّين.

سفارش در پيش درآمد وصيّتنامه

امّا بعد ؛ بالنتيجه اين ، وصيّت نامه اى است كه گنهكار خطاكار لغزشكار كوتاهى كننده نارسا ، محمّد باقر ، پسر ملاّ محمّد تقى (نامه عملشان به دست راستشان داده شود و به حساب آسان محاسبه شوند) به سوى فرزندانش و خويشانش و قبيله هايش و رفيقانش و همشهريانش و دوستانش و ساير مردم با ايمان ، وصيّت كرده است . به آنان وصيّت مى كنم (سفارش مى كنم) بشهادت دادن به اينكه غير از آن غيبِ مطلق ، معبودِ به حقّى نيست . يكتاست او و شريكى ندارد ، و به اينكه محمّد سيد انبيا و نخبه اصفيا ، بنده خدا و رسول خدا و پيامبر خدا وحبيب خدا و فدايى خداست ، و به اينكه اميرالمؤمنين على ، پسر ابى طالب و امامان يازده گانه از نسل على ، همانها كه آخر آنان قائم ايشان است ، معصوم اند ، مطهّرند ، و


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 مرداد 1397  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

علامه محمد باقر مجلسی (ره) ( + کلیپ و تصویر)

علامه محمد باقر مجلسی (ره) ( + کلیپ و تصویر)

محمد باقر بن محمد تقی بن المقصود علی المجلسی معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم(۱۰۳۷ ـ ۱۱۱۰ق) و از معروف‌ترین علما، فقها و محدثان در جهان اسلام است. وی از صاحب منصبان با نفوذ شیعه در عصر صفویه و صاحب کتاب حدیثی بحار الانوار است.

او در علوم مختلف اسلامی مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه ، فلسفه، منطق، ریاضیات، ادبیات، لغت، جغرافیا، طب، نجوم و علوم غریبه متخصص بود.

از مشهورترین استادان وی می توان ملا صالح مازندرانی، ملا محسن فیض کاشانی، سید علی خان مدنی و ملا خلیل قزوینی را نام برد.

همچنین معروفترین شاگردان او عبارتند از: میرزا عبدالله افندی اصفهانی، سید نعمت الله جزایری، شیخ عبدالله بحرانی، محمد بن علی اردبیلی، میرزا محمد مشهدی، میر محمدحسین خاتون آبادی، سید ابوالقاسم خوانساری.

مجلسی دارای آثار بسیاری است که از جمله آنهاست: بحارالانوار، مرآة العقول، حق الیقین، زاد المعاد، تحفة الزائر، عین الحیات، حیاة القلوب، جلاء العیون، حلیة المتقین.

ولادت و نسب

http://ahlolbait.com/files/u12/22222222222222222222222.gif

وی در سال ۱۰۳۷هـ ق در اصفهان به دنیا آمد.[۱] ولادت او مصادف با حکومت صفویان و آخرین سال سلطنت شاه عباس اول بوده است. پدرش از بزرگان و مجتهدان سرشناس عصر خویش و از شاگردان شیخ بهایی، ملا عبدالله شوشتری ومیرداماد بود. مادرش، دختر صدرالدین محمد عاشوری قمی است که از خاندان علم و فضیلت به شمار می‌روند.[۲]

همسر و فرزندان

گفته شده وی دارای ۳ همسر بود که از آنها صاحب ۴ پسر و ۵ دختر گردید.[۳]

خاندان مجلسی

خاندان علامه مجلسی از جمله پر افتخارترین خاندان‌های شیعه در قرون اخیر است. در این خانواده نزدیک به یکصد عالم وارسته و بزرگوار دیده می‌شود.

جد اعلای پدری وی حافظ ابونعیم اصفهانی از محدثان و حفاظ است. پدربزرگ محمد باقر، «‌ملا مقصود‌» بود که وی را شاعری باتقوا و دانشمندی فاضل توصیف کرده‌اند.[۴] جده پدری او دختر کمال الدین شیخ حسن عاملی نطنزی اصفهانی است. برادران مجلسی، میرزا عزیزالله و ملا عبدالله هستند که محدث نوری آنان را مدح کرده است. آمنه بیگم مشهورترین خواهر مجلسی است که از دانشمندان زمان خود و همسر ملا صالح مازندرانی است.[۵]

علت شهرت به «‌مجلسی‌»

گفته شده که چون جدّ او دارای مجالس پر شور بوده یا این که در اشعارش از تخلّص «‌مجلسی‌» استفاده می‌کرده، به این نام شهرت یافتند.[۶] نقل دیگر آن است که چون


ادامه مطلب


[ سه شنبه 30 مرداد 1397  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دنیا در حدیث

9- ويژگيهاى دنياى نكوهيده :

امام على عليه السلام :

 الدّنيا ،حُلْمٌ و الاغتِرارُ بِها ،  نَدَمٌ .

دنيا، خوابى است و فريفته شدن به آن، مايه پشيمانى است .

(غرر الحكم : ۱۳۸۴ )

امام على عليه السلام : 

الدنيا  ، سُوقُ الخُسرانِ .

دنيا، بازار زيان است .

(غرر الحكم : ۳۹۶ )

امام على عليه السلام :

الدنيا  ، مَصرَعُ العقولِ .

دنيا ، ميدان به خاك افتادنِ خِردهاست .

( غرر الحكم : ۹۲۱)

امام على عليه السلام :

الدنيا  ، ضُحْكَةُ مُستَعبِرٍ .

 دنيا، مضحكه اى گريه انگيز است .

( غرر الحكم : ۴۰۳ )

امام على عليه السلام :

الدنيا  ، مُطَلَّقَةُ الأكياسِ .

دنيا، طلاق داده انسان هاى زيرك است .

(غرر الحكم : ۴۴۱ )

امام على عليه السلام :

الدنيا ،  سَمٌّ آكِلُهُ مَن لا يعرِفُهُ .

 دنيا، زهر است .  كسى آن را مى خورد كه نمى شناسدش .

(غرر الحكم : ۱۴۱۱)

امام على عليه السلام :

الدنيا  ، مَعدِنُ الشرِّ و محلُّ الغُرورِ .

دنيا ، معدن بدى و جايگاه فريب است .

(غرر الحكم : ۱۴۷۳)

امام على عليه السلام :

 الدنيا  ، لا تَصفو لِشاربٍ و لا تَفِي لِصاحِبٍ .

 دنيا، براى هيچ نوشنده اى گوارا و به هيچ دوستى وفادار نيست .

(غرر الحكم : ۱۷۲۱ )

امام على عليه السلام :

 الدنيا مَزرعةُ الشَّرِّ .

 دنيا، كشتزار شرّ و بدى است .

(غرر الحكم : ۴۰۱ )

امام على عليه السلام :

الدنيا ،  مُنيَةُ الأشقِياءِ .

دنيا ، آرزوى نگون بختان است .

( غرر الحكم : ۶۹۴ )

امام على عليه السلام :

الدنيا تُسلِمُ .
 

دنيا، [ آدمى را ] تسليم مى كند .

( غرر الحكم : ۲ )

امام على عليه السلام :

 الدنيا تُذِلُّ .

 دنيا، [ آدمى را ] خوار مى سازد .

( غرر الحكم : ۳ )

امام على عليه السلام :

العاجلةُ  ، مُنيَةُ الأرجاسِ .
 

دنيا ،  آرزوى پليدان است .

(غرر الحكم : ۴۴۲ )

امام على عليه السلام :

 المواصلُ للدنيا  ، مَقطوعٌ .

كسى كه با دنيا پيوند زند ، پيوندش بريده شود ( به آرزويش نرسد )  .

(غرر الحكم : ۶۲۸ )

عيسى عليه السلام : 

يا طالبَ الدنيا لِتَبَرَّ !

 تَركُكَ الدنيا أبَرُّ .

اى آن كه دنيا را به هدف كار خير كردن مى جويى !

ترك كردن دنيا كارى نيكوتر است .

( تنبيه الخواطر : ۱/۱۳۴ )

بحار الأنوار :

رُويَ أنَّ النّبيّ صلى الله عليه و آله لمّا ماتَ عُثمانُ بنُ مَظعونٍ  ،

كَشَفَ الثَّوبَ عَن وَجهِهِ ثُمَّ قَبَّلَ ما بينَ عَينَيهِ  ثُمَّ بَكـى طويلاً .

فلمّا رُفِعَ السَّريرُ قالَ : طُوباكَ يا عُثمانُ !

 لم تَلْبَسْكَ الدنيا  و لم تَلبَسْها .

روايت شده است كه چون عثمان بن مظعون درگذشت،

پيامبر صلى الله عليه و آله پارچه را از صورت او كنار زد و ميان دو چشمش را بوسيد و آن گاه مدّتى طولانى گريست

و چون تابوت را برداشتند ،  فرمود : خوشا به حالت اى عثمان !

نه دنيا جامه خود را بر تو پوشاند و نه تو جامه دنيا را پوشيدى .

( مسكّن الفؤاد : ۹۵)







[ سه شنبه 30 مرداد 1397  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

‫30 مردادماه روز بزرگداشت علامه مجلسی

 ‫بزرگداشت علامه مجلسی







[ سه شنبه 30 مرداد 1397  ] [ 7:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حکمت 13 نهج البلاغه: شکر نعمت نعمتت افزون کند

حکمت 13 نهج البلاغه: شکر نعمت نعمتت افزون کند

متن نهج البلاغه

وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ.

ترجمه محمد دشتی

روش استفاده از نعمت ها (اخلاقى، معنوى):
و درود خدا بر او، فرمود: چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد.







[ دوشنبه 29 مرداد 1397  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث امام علی (ع)+(عکس نوشته)

راه اصلاح دنیا و آخرت

مَن أصلَحَ أمرَ آخِرَتِهِ أصلَحَ اللّهُ لَهُ أمرَ دُنياهُ
هر كس كار آخرتش را سامان دهد ، خداوند كار دنيايش را سامان می دهد

(حکمت 89 نهج البلاغه)

 







[ دوشنبه 29 مرداد 1397  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

وصیت شهدا در مورد حجاب

وصیت شهدا در مورد حجاب

1. رییس جمهور شهید محمد على رجایى

 خواهران ما در حالى كه چادر خود را محكم برگرفته ‏اند و خود را هم چون فاطمه و زینب حفظ می ‏كنند... هدف‏دار در جامعه حاضرشده ‏اند.

  2. شهید محمد حسن جعفرزاده   

اى خواهرم: قبل از هر چیز استعمار از سیاهى چادر تو می ‏ترسد تاسرخى خون من.

3.شهید غلامرضا عسگرى    

مادرم... من با حجاب و عزت نفس و فداكارى شما رشد پیدا كردم.

4. شهید على رضائیان  

 شما خواهرانم و مادرانم: حجاب شما جامعه را از فساد به سوى‏ معنویت و صفا مى‏كشاند.

 5.  شهید على روحى نجفى      
 
از خواهران گرامى خواهشمندم كه حجاب خود را حفظ كنند، زیرا كه‏ حجاب خون‏بهاى شهیدان است.

6. شهید عبدالله محمودى 

و تو اى خواهر دینى‏ام: چادر سیاهى كه تو را احاطه كرده است ازخون سرخ من كوبنده تر است.

7.شهید على اصغر پور فرح آبادى    
  
خواهر مسلمان: حجاب شما موجب حفظ نگاه برادران خواهد شد. برادرمسلمان:


ادامه مطلب


[ دوشنبه 29 مرداد 1397  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث درباره نماز (+پوستر)

هرگاه نمازگزار رو به ...

امام باقرعلیه السلام

إذا اسـتَقبَلَ المُصَلِّي القِبلَةَ استَقبَلَ الرَّحمنَ بِوَجهِهِ لا إلهَ غَيرُهُ

هرگاه نمازگزار رو به قبله مى كند ، خداى رحمان، كه معبودى جز او نيست ، به او رو مى كند .

بحارالانوار: ج۸۲، ص۲۱، ح ۲۷







[ دوشنبه 29 مرداد 1397  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]