مجموعه حدیث درباره خوشبختی (+پوستر)

راه رسیدن به خوشبختی

امام علیعلیه السلام

مَن أجهَدَ نَفسَهُ في إصلاحِها سَعِدَ ، مَن أهمَلَ نفسَهُ في لَذّاتِها شَقِيَ و بَعُدَ

هركه نفس خود را در راه اصلاح آن به رنج افكند ، خوشبخت شود و هركه آن را با لذّتهايش وا گذارد ، بدبخت گردد و [از درگاه حق ]دور شود .

شرح غرح غرررالحکم و درر الکلم، ج







[ چهارشنبه 17 مرداد 1397  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حضرت معصومه (س) از دیدگاه علما و بزرگان (عکس نوشته)

آیت الله مرعشی

یکی از شاگردان آیت اللّه مرعشی نقل می کند، ایشان دلیل هجرت به قم و اقامت در این شهر را چنین بیان می کرد: پدرم آقا سید محمود مرعشی که از زاهدان و عابدان روزگار بود ختم مجربی را انتخاب و چهل شب بر خواندن آن مداومت نمود تا شاید خداوند به طریقی قبر شریف حضرت زهر ا(س) را به وی نشان دهد، در عالم رؤیا به محضر مقدّس امام صادق (ع) و یا امام باقر (ع) مشرف می شود از او می پرسند: چه می خواهی؟ عرض می کند می خواهم بدانم قبر فاطمه زهرا (س) در کجاست تا آن را زیارت کنم. حضرت می فرمایند: نمی توان بر خلاف وصیّت قبرش را مشخص کنم، علیک بکریمة اهل البیت: به دامن کریمه اهلبیت چنگ بزن، زیرا خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه (س) را به حضرت معصومه عنایت فرموده است. هر کس بخواهد ثواب زبارت حضرت زهرا را درک کند به زیارت فاطمه معصومه (س) برود. آیة اللّه مرعشی گفتند: پدرم مرا سفارش می کرد، من قادر به زیارت ایشان نیستم امّا تو این کار را انجام بده. لذا من به همین خاطر به زیارت امام هشتم و فاطمه معصومه از نجف آمدم و به اصرار مؤسس حوزه علمیه قم آیت اللّه حائری یزدی در آنجا ماندگار شدم







[ چهارشنبه 17 مرداد 1397  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث امام علی (ع)+(عکس نوشته)

فراموش کردن مرگ

عَجِبتُ لِمَن نَسِيَ المَوتَ و هُوَ يَرَى المَوتى (مَن يَموتُ) !

در شگفتم از كسى كه مردگان را مى بيند و مرگ را از ياد مى برد!

(نهج البلاغة : حكمت 126)

 







[ چهارشنبه 17 مرداد 1397  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حکمت 8 نهج البلاغه: شگفتیهای خلقت انسان

حکمت 8 نهج البلاغه: شگفتیهای خلقت انسان

متن نهج البلاغه

وَ قَالَ (علیه السلام): اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ، يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ.

ترجمه محمد دشتی

شگفتى هاى تن آدمى (علمى، فيزيولوژى انسانى):
و درود خدا بر او، فرمود: از ويژگى هاى انسان در شگفتى مانيد، كه: با پاره اى «پى» مى نگرد، و با «گوشت» سخن مى گويد، و با «استخوان» مى شنود، و از «شكافى» نفس مى كشد.

 







[ چهارشنبه 17 مرداد 1397  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دنیا در حدیث

نكوهش برگرفتن از دنيا پيش از نياز:

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الدنيا ملعونةٌ و ملعونٌ ما فيها ، إلاّ ما ابتُغِيَ به وَجهُ اللّه ِ عزّ و جلّ .

 دنيا و هرچه در آن مى باشد ملعون است  ، مگر آنچه به واسطه آن خشنودى خدا طلب شود .

( كنز العمّال : ۶۰۸۸ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

الدنيا ملعونةٌ ملعونٌ ما فيها ، إلاّ ما كانَ فيها للّه ِِ عزّ و جلّ .

 دنيا و هرچه در آن مى باشد ملعون است ،  مگر آنچه در دنيا در راه خداوند عزّ و جلّ استفاده شود .

( كنز العمّال : ۶۰۸۳ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 اُترُكوا الدنيا لأهلِها  ؛

فإنّه مَن أخَذَ مِنها فوقَ ما يَكفِيهِ أخَذَ مِن حَتفِهِ و هُوَ لا يَشعُرُ .

 دنيا را براى اهلش وا گذاريد ؛زيرا هر كه از دنيا بيش از حدّ كفايت خود برگيرد ، نادانسته   مرگ خود را شتاب بخشيده است .

( كنز العمّال : ۶۰۵۸ )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

ما أحَدٌ مِن الأوّليـنَ و الآخِرينَ ،  إلاّ و هو يَتَمَنَّى يـومَ القيامـةِ أنّهُ لـم يُعْطَ مِن الدنيا إلاَّ قُوتاً .

 هيچ كس از ما - از پيشينيان و پسينيان - نيست  ، مگر آن كه در روز قيامت آرزو


ادامه مطلب


[ چهارشنبه 17 مرداد 1397  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

معيار اصلاحات در نهج البلاغه

معيار اصلاحات در نهج البلاغه

صلاح و فساد از مفاهيم ارزشى محسوب مى شود (1) و نمى توان با حس ‍تجربه كرد (همانند خوبى و بدى، معروف و منكر) بلكه تابع نظام ارزشى است كه گروه و جوامع براى خود پذيرفته اند. حال اين سئوال پيش مى آيد كه «اصلاحات» طبق كدام نظام ارزشى و فرهنگى و بر اساس كدام معيار است، اسلامى يا الحادى (شرقى يا غربى)؟
اگر گفتىم «اصلاحات» بر اساس معيار اسلامى خوب است، پس بايد آنچه اسلام مى گويد، انجام دهيم و با هر چه مى گويد بد است مبارزه كنيم؛ بر عكس اگر اصلاحات غربى و كنوانسيون هاى كذايى بين المللى و غيره را پذيرفتيم، خوبى و بدى كارها تابع همان نظام ارزشى مى شود، هر چند مخالف اسلام باشد! مانند آزادى هاى جنسى و... .
و شايد يكى از علل توصيه مقام معظم رهبرى (حضرت آية الله خامنه اى مدّ ظله العالى) بر ضرورت هدايت اصلاحات از مركزى مقتدر، مساله تطبيق آن با معيارهاى مكتبى و قانونى بوده است.

در حكومت اسلامى و سيره سياسى علوى، با آنكه مردم در انتخاب و شكل گيرى حكومت و اصلاحات و تداوم آن نقش اساسى دارند، ليكن در صورت تزاحم رضايت و خواست مردم با احكام خدا، قطعا دستورات الهى و حلال و حرام او تقدم دارد برخواست مردم و اكثريت.

در نهج البلاغه نیز نه تنها شاهد الگو و اسوه بوده ايم (سيره پيامبر صلى الله عليه وآله و اميرمومنان عليه السلام در حكومتش)، بلكه در زيارت مطلقه آن حضرت مى خوانيم «السلام على ميزان الاعمال» (2) يعنى معيار سنجش اعمال و رفتار فردى و اجتماعى همگان در همه زمان ها و زمينه ها، حضرت على عليه السلام مى باشد. و در كلامى ديگر از آن حضرت معيار اصلاحات، اين گونه نقل شده است:


ادامه مطلب


[ سه شنبه 16 مرداد 1397  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مجموعه حدیث پیامبر (ص) (+ عکس نوشته )

از خواند ن قرآن غافل مشو

فرزندم از خواندن  قرآن غافل مباش، زیرا که قرآن دل مرده را زنده می کند و از فحشا و زشتی باز می دارد.

(البرهان فی تفسیر قرآن، ج1، ص19)

 







[ سه شنبه 16 مرداد 1397  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

داستانهای علما: سبک زندگی شهید مدرس (+ عکس نوشته)

http://ahlolbait.com/files/65/image/modras_1.jpg

داستانهای علما:

سبک زندگی شهید مدرس (+ عکس نوشته)

روزی یکی از دوستان مرحوم مدرس طلبه ‏ای را نزد مدرس آورد تا سید حجره‏ ای در مدرسه سپهسالار(شهید مطهری) جهت تحصیل به وی بدهد، دوست سید ضمن معرفی طلبه به مدرس گفت: این آقا از آقازاده های شیراز است.

سید نگاهی به سر و وضع طلبه انداخت و گفت: آقا شیخ این آقازاده طلبه نمی ‏شود بی ‏خود حجره را اشغال نکند.

شیخ عرض کرد: آقا چطور شما این فرمایش را می‏ فرمائید پدرش فلان مجتهد است.مدرس گفت:

 




[ سه شنبه 16 مرداد 1397  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث درباره نماز (+پوستر)

 خانه پادشاهی

پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم

ما دُمتَ في الصَّلاةِ فإنَّكَ تَقرَعُ بابَ المَلِكِ الجَبّارِ، و مَن يُكثِرْ قَرعَ بابِ المَلِكِ يُفتَحْ لَهُ

تا زمانى كه در نماز هستى دَرِ خانه پادشاهى مقتدر را مى كوبى و هر كه دَرِ خانه پادشاه را بسيار بكوبد ، سرانجام آن در به رويش باز مى شود .

مکارم الاخلاق، ج ۲، ص۳۳۶،

 




ادامه مطلب


[ سه شنبه 16 مرداد 1397  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

توبه/ مراقبه/ استغفار

توبه/ مراقبه/ استغفار

توبه/ مراقبه/ استغفار

کسی که یک گناهی مرتکب می شود ، خداوند ۷ ساعت به او مهلت می دهد که توبه کند ، لذا ملک سمت راست به ملک سمت چپ می گوید : فعلاً ننویس ؛ بگذار ۷ ساعت بگذرد ، بعد اگر دیدی که توبه نکرد ، آن وقت بنویس.

عزیزان من ؛ اینکه آنقدر توصیه شده است ۷۰  بار استغفار بین الطلوعین ، ۷۰ بار استغفار هنگام غروب ، نیمه های شب ، هنگام نماز ظهر ، به این جهت مهم است که گناهان با انجام این استغفارات در نامه ی اعمال نوشته نشود. 

اگر ۷ ساعت بنده گذشت و آن مهلت گذشت و این فرد در غفلت بود ، ملک راست به ملک چپ می گوید : بنویس بر آدمی که هم محروم از استغفار است و هم شقاوت دارد .

 این خطاب های الهی است که انسان را نابود می کند ؛ که ملکی به انسان می گوید: اینها را یادتان باشد . 

فلذاست که بین همه نماز ها ، نماز ظهر مهمترین نماز است ؛ چرا؟ زیرا ؛ درست

 


ادامه مطلب


[ سه شنبه 16 مرداد 1397  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

عکس نوشته احادیث (+پوستر)

امام علی (علیه السلام):

سفر  ترازوی اخلاق است . 

(شرح نهج البلاغه، ح20، ص294 )







[ سه شنبه 16 مرداد 1397  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

انتخاب درست از روی تقلید بهتر است یا انتخاب ...

انتخاب درست از روی تقلید بهتر است یا انتخاب غلطی که ناشی از تحقیق است؟

 

در مقایسه ای که مطرح شده، دو طرف مقایسه علم و جهل نیستند. اگر قرار بود علم را با جهل مقایسه کنیم، شکی نبود که علم ارجح است و جهل اصلا مزیتی ندارد که بتوانیم آن را مثبت در نظر بگیریم.

همچنین دو طرف مقایسه، تقلید یا تحقیق نیست که اگر این چنین بود، می توانستیم از مزیت تحقیق بگوییم،

بلکه دو طرف مقایسه، راه درست پیمودن در مقایسه با راه غلط پیمودن است، که در اینجا هم شکی نیست که راه غلط پیمودن ارزشی ندارد.

آنچه ابهام ایجاد می کند، ضمیمه شدن تحقیق به راه اشتباه است. حال باید ببینیم که آیا تحقیق آن قدر ارزش دارد که خطای راه اشتباه را جبران کند؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال باید توجه کنیم که  ارزش تحقیق به خاطر قوی نمودن احتمال صحت گزینه انتخاب شده است و تنها از جهت وسیله بودنش


ادامه مطلب


[ سه شنبه 16 مرداد 1397  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مجموعه حدیث درباره خوشبختی (+پوستر)

شیرینی خوشبختی

امام علیعلیه السلام

لَن تُعرَفَ حَلاوَةُ السَّعادَةِ حتّى تُذاقَ مَرارَةُ النَّحْسِ

شيرينىِ خوشبختى درك نشود ، مگر آن گاه كه تلخىِ بدبختى چشيده شود .

غرر الحکم و دررالکلم ص 553

 







[ دوشنبه 15 مرداد 1397  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

دنیا در حدیث

 دنيا براى غير خود آفريده شده است :

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

 فَلْيَتَزَوَّدِ العبدُ مِن دنياهُ لاِخِرتِهِ  و مِن حياتِهِ لمَوتِهِ  و مِن شَبابِهِ لهَرَمِهِ ؛

 فإنّ الدنيا خُلِقَت لَكُم و أنتُم خُلِقتُم لِلآخرةِ .

آدمى بايد از دنياى خود ، براى آخرتش و از زندگى خود، براى مردنش و از جوانى خود ، براى پيرى اش توشه برگيرد ؛زيرا دنيا براى شما آفريده شده است، و شما براى آخرت .

( تنبيه الخواطر: ۱/ ۱۳۱ )

امام على عليه السلام :

إنّ اللّه َ سبحانَهُ قد جَعَلَ الدنيا لِما بعدَها

 و ابتَلى فيها أهلَها  لِيَعلَمَ أيُّهُم أحسَنُ عَمَلاً؟

 و لَسنا للدنيا خُلِقنا  و لا بالسَّعي فيها اُمِرنا .

 همانا خداى سبحان دنيا را براى پس از آن آفريده

و اهل دنيا را در آن مى آزمايد تا معلوم شود كه چه كسى نيك كردارتر است ؟

 ما براى دنيا آفريده نشده ايم و به كوشش در آن [ براى به دست آوردن حطام دنيوى ] مأمور نگشته ايم .

( نهج البلاغة : الكتاب ۵۵ )

امام على عليه السلام :

 الدنيا خُلِقَت لِغيرِها و لم تُخلَق لِنَفسِها .

دنيا  نه براى خودش  كه براى جز خود آفريده شده است .

( نهج البلاغة : الحكمة ۴۶۳ )

امام على عليه السلام :

أخرِجُوا مِن الدنيا قلوبَكُم  ، قَبلَ أن تَخرُجَ منها أبدانُكُم ؛

ففيها اختُبِرتُم و لِغيرِها خُلِقتُم .

 پيش از آن كه پيكرهايتان از دنيا برود ، دلهاى خود را از آن بيرون بريد ؛

زيرا در اينجا آزمايش مى شويد و براى جز آن آفريده شده ايد.

( بحار الأنوار: ۷۸/ ۶۷/ ۳ )

 







[ یک شنبه 14 مرداد 1397  ] [ 8:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حکمت 7 نهج البلاغه: آخرت گرایی

حکمت 7 نهج البلاغه: آخرت گرایی

متن نهج البلاغه

وَ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ، وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي [آجِلِهِمْ] آجَالِهِمْ.

ترجمه محمد دشتی

ايثار اقتصادى و آخرت گرايى (اخلاقى، اقتصادى):
و درود خدا بر او، فرمود: صدقه دادن دارويى ثمر بخش است، و كردار بندگان در دنيا، فردا در پيش روى آنان جلوه گر است.







[ یک شنبه 14 مرداد 1397  ] [ 6:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

جایگاه و روش صحیح استفاده از تشویق

جایگاه و روش صحیح استفاده از تشویق

انسان و نياز به «تشويق»

اغلب يا همه افراد، به لحاظ برخورداري از غريزه «حبّ نفس»، دوست دارند كه مورد توجه و عنايت قرار بگيرند. توجه به اين نياز، در حدي كه به افراط كشيده نشود و آثار سوء نداشته باشد، عاملي در جهت تغيير رفتار يا ايجاد «انگيزه عمل» در انسانهاست.

وقتي كسي را مورد تشويق قرار مي‏دهيم و به خاطر داشتن صفتي يا انجام كاري مي‏ستاييم، در واقع حس «خود دوستي» او را ارضاء كرده‏ايم. اين هم، جاذبه و محبت مي‏آفريند، هم، نيت و انگيزه پديد مي‏آورد يا تقويت مي‏كند.

همچنان كه از لفظ تشويق نيز برمي‏آيد، به معناي «بر سر شوق‏آوردن» و «راغب‏ساختن» در ماهيت تشويق نهفته است. اين كار، نيازمند شناخت ما از روحيات و خصلتهاي رواني اشخاص به معناي عام، و از ويژگيهاي روحي فرد مورد تشويق به طور خاص است. در تشويق، بايد از لفظ، شيوه و برخوردي استفاده كرد كه در درون شخص، شوق و نيت و علاقه ايجاد كند و اين محرك دروني، او را به تلاش بيروني وادار كند، نه اينكه صرفا يك «تحريك بيروني» باشد.

بعضي خصلتِ «تشويق ديگران» را ندارند و به دليل خودخواهي، غرور، حسد يا هر عامل ديگر، هرگز زبان به ستايش و تمجيد از خوبيهاي ديگران نمي‏گشايند و گفتن يك كلمه تشويق‏آميز، برايشان بسيار سنگين است، هرچند خودشان پيوسته دوستدار آنند كه مورد تشويق ديگران قرار بگيرند.

برخي هم به گونه‏اي تربيت شده‏اند كه براحتي زبان به تعريف از ديگران و خوبيهايشان مي‏گشايند و نه تنها تشويق خوبان برايشان سنگين نيست، بلكه از


ادامه مطلب


[ یک شنبه 14 مرداد 1397  ] [ 4:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث امام علی (ع)+(عکس نوشته)

نهایت بخشندگی

غايَةُ الجُودِ أنْ تُعْطيَ مِن نَفسِكَ المَجهودَ

نهايت بخشندگى ، اين است كه دسترنجت را ببخشى.

(الإرشاد : ج 1 ص 299)

 







[ یک شنبه 14 مرداد 1397  ] [ 2:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مجموعه حدیث پیامبر (ص) (+ عکس نوشته )

پاکی مومن

مَثَلُ المُؤمِنِ كَمَثَلِ النَّحلَةِ ؛ لا يَأكُلُ إلّا طَيِّبا ، ولا يَضَعُ إلّا طَيِّبا
حكايت مؤمن ، مانند زنبور عسل است  جز پاك و پاكيزه نمى خورد و جز پاك توليد نمى كند.

(نهج الفصاحة ؛ ص715)

 







[ یک شنبه 14 مرداد 1397  ] [ 12:00 PM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث درباره نماز (+پوستر)

برتری نماز

امام صادقعلیه السلام

إنّ طاعَةَ اللّه ِ خِدمَتُهُ في الأرضِ، فليسَ شَيءٌ مِن خِدمَتِهِ يَعدِلُ الصَّلاةَ

اطاعت از خدا، خدمت كردن به او در روى زمين است و هيچ خدمتى به او، با نماز برابرى نمى كند

بحارالانوار، ج۸۲، ص۲۱۹، ح ۳۹

 






[ یک شنبه 14 مرداد 1397  ] [ 10:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

اگر خدا می خواست همه به او ایمان...

اگر خدا می خواست همه به او ایمان بیاورند، چرا فهم وجود خودش را آسان نکرده است؟

گویی در این سوال فرض شده است که کافران و منکران خدا، چون خدا را نشناخته اند، پس به او کافر شده اند! در حالی که این فرض غلط است. و می توانیم یک دلیل مهم تر برای کفر و انکار خدا بیابیم. و اگر به آن دلیل نگاه کنیم، به راحتی متوجه می شویم که اکثر کفرها، ربطی به نفهمیدن و نشناختن ندارد.

برای توضیح این مطلب باید کمی در ماهیت انسان دقت کنیم. انسان در انتخاب ها و رفتارهایش، می تواند ملاک های متفاوتی داشته باشد، چرا که دو فرمانده متفاوت ممکن است در وجود انسان به حکومت رسیده باشند.  ۱- عقل ۲-  قلب! عقل مرکز فهم و قلب مرکز گرایش است. و بنا به سیطره یکی از این دو در وجود انسان، دلیل انتخاب های انسان روشن می شود.   بنابراین رفتار غلط، همان طور که ممکن است ناشی از شناخت اشتباه باشد، می تواند ناشی از گرایش غلط باشد. و چه بسا بتوان گفت اکثر انسان ها به

 

 


ادامه مطلب


[ یک شنبه 14 مرداد 1397  ] [ 8:00 AM ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]