تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394  | 4:55 PM | نويسنده : سعیدی-بحرینی
ملک سورهٔ قلم حاقة
 
شمارهٔ کتابت: ۶۸
جزء : ۲۹
نزول
شمارهٔ نزول: ۲
محل نزول: مکه
اطلاعات آماری
تعداد آیات: ۵۲
تعداد کلمات: ۳۰۰
تعداد حروف: ۱۳۲۳

سوره قلم سوره ۶۸ از قرآن است و ۵۲ آیه دارد. سياق کلی آيات اين سوره سياق آيات مكى است.

چکیده

این سوره پیامبر اسلام را به دنبال تهمت‌هایی که مشرکین به وی زده و او را دیوانه خوانده بودند، تسلیت و دلداری می‌دهد، و آن جناب را به شدیدترین وجهی از اطاعت مشرکین و مداهنه با آنان نهی نموده، امر اکید می‌کند که در برابر حکم پروردگارش صبر کند.

فضیلت سوره

از پیامبر اسلام روايت شده فرمود هر كه اينسوره را قرائت كند خداوند ثواب كسانيكه بآنها حلم بسيارى عطا نموده مرحمت فرمايد.[۱]


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394  | 4:55 PM | نويسنده : سعیدی-بحرینی

و جمعی از نویسندگان. . ج. 24. دارالکتب الاسلامیه, 1374. ص 311-312سوره ملک، مقدمه

  1. تحریم سورهٔ ملک قلم
     
    شمارهٔ کتابت: ۶۷
    جزء : ۲۹
    نزول
    شمارهٔ نزول: ۷۷
    محل نزول: مکه
    اطلاعات آماری
    تعداد آیات: ۳۰
    تعداد کلمات: ۳۳۵
    تعداد حروف: ۱۳۸۸

    سوره مُلک سوره ام۶۷ از قرآن است، ۳۰ آیه دارد و سوره‌ای مکی است. مَلِک به معنی پادشاه، همچنین از نام‌های نیکوی خداوند در اسلام است. در آیه اول این سوره چنین آمده است:

    بزرگوار [و خجسته] است آنکه فرمانروایی (مُلک) به دست اوست و او بر هر چیزی تواناست.[۱]

    نام‌های دیگر این سوره منجیة (نجات‌دهنده) و واقیة یا مانعة (بازدارندهٔ تلاوت‌کننده از عذاب الهی یا قبر) است. محتوای این سوره پیرامون مبداء، صفات خداوند و آفرینش جهان است و در مورد معاد و مجازات جهنم و تهدید کافران به عذاب سخن می‌گوید. [۲]

    منابع

    1.  
  2. سوره ملک آیه ۱، ترجمه فولادوند
  3.  

ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394  | 4:54 PM | نويسنده : سعیدی-بحرینی
طلاق سورهٔ تحریم ملک
 
شمارهٔ کتابت: ۶۶
جزء : ۲۸
نزول
شمارهٔ نزول: ۱۰۸
محل نزول: مدینه
اطلاعات آماری
تعداد آیات: ۱۲
تعداد کلمات: ۲۵۰
تعداد حروف: ۱۱۵۴

سوره تحریم سوره ۶۶ از قرآن است، ۱۲ آیه دارد و سوره‌ای مدنی است. محمد، پیامبر اسلام، در ماجرای همسرانش پاره‌ای از غذاها را بر خود تحریم نمود و در بخش اول، سوره او را بابت این کار ملامت نمود. در ادامه، با ذکر مثال‌هایی از زنان صالح (مریم و آسیه) و ناصالح (زن نوح و زن لوط) زنان مسلمان و به ویژه همسران پیامبر را هشدار به پیروی از گروه اول می‌دهد.[۱]

منابع

  1.  

مکارم شیرازی, ناصر و جمعی از نویسندگان. تفسیر نمونه. ج. 24. دار الکتب الاسلامیه, 1374. ص 267سوره تحریم، مقدمه


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394  | 4:54 PM | نويسنده : سعیدی-بحرینی

سوره طلاق سوره ۶۵ از قرآن است و در مدینه نازل شده و دارای ۱۲ آیه‌است.

 

 تغابن سورهٔ  طلاق  تحریم
 
شمارهٔ کتابت: ۶۵
جزء : ۲۸
نزول
شمارهٔ نزول: ۹۹
محل نزول: مدینه
اطلاعات آماری
تعداد آیات: ۱۲
تعداد کلمات: ۲۸۷
تعداد حروف: ۱۲۷۳

سوره طلاق بر اساس روایات معتبر ترتیب نزول نود و نهمین سوره نازل شده از آسمان وحی است. این سوره در سال هفتم هجرت در مدینه نازل شده‌است. پیش از آن سوره انسان و بعد از آن سوره بینه نازل شده‌است.

با استقرار حکومت اسلامی در مدینه به تدریج احکام و مقررات دینی تشریع شد تا فرهنگ و آداب و رسوم مسلمانان را که هنوز تحت تاثیر قوانین و فرهنگ جاهلیت بود تغییر دهد. حقوق زنان و به خصوص قوانین طلاق یکی از چالش برانگیزترین مسایل اجتماعی مسلمانان بود که بیشتر احکام آن در سوره بقره آیات ۲۴۲ ـ ۲۲۶ قبلاً بیان شده بود. از آنجا که تغییر فرهنگ مردم در روابط خانوادگی و مسائل زناشویی از مشکل ترین مراحل تغییر فرهنگ عمومی است، در این سوره ضمن تکرار و یاد آوری مجدد احکام مذکور و افزودن چند قانون جدید، به مؤمنان گوشزد می‌کند که هنگام طلاق همسران خود کینه‌ها و آداب و رسوم جاهلی را فراموش کنید و ضمن رعایت تقوا تنها به آنچه خدا در این زمینه دستور داده‌است عمل کنید. این سوره از دو گفتار تشکیل شده‌است. گفتار اول: اهمیت رعایت تقوا و عمل به فرمان‌های خدا درباره زنان مطلقه(ایات ۱-۷) گفتار دوم: ضرورت عمل به فرمان‌های خدا و رعایت احکام دینی (آیات ۸-۱۲)


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394  | 4:53 PM | نويسنده : سعیدی-بحرینی
منافقون سورهٔ تغابن طلاق
 
شمارهٔ کتابت: ۶۴
جزء : ۲۸
نزول
شمارهٔ نزول: ۱۱۰
محل نزول: مدینه
اطلاعات آماری
تعداد آیات: ۱۸
تعداد کلمات: ۲۴۵
تعداد حروف: ۱۱۴۹

سوره تغابن سوره ۶۴ از قرآن است و ۱۸ آیه دارد. در مورد مکی یا مدنی بودن این سوره اختلاف وجود دارد هرچند مشهور مدنی بودن آن است. از الفهرست ابن ندیم نقل شده‌است که این سوره بیست و سومین سورهٔ مدنی است؛ لذا باید از آخرین سوره‌های قرآن برحسب ترتیب زمانی باشد. محتوای سوره در مورد توحید، سرنوشت اقوام پیشین، معاد، دستور به اطاعت از پیامبر و انفاق در راه خدا می‌کند. نام سوره به دلیل نامیده شدن روز قیامت به عنوان تغابن، روزی که عده‌ای مغبون می‌شوند، انتخاب شده‌است.[۱]

منابع

  1.  

مکارم شیرازی, ناصر و جمعی از نویسندگان. [ona/j24/tna24009.htm تفسیر نمونه]. ج. 24. دار الکتب الاسلامیه, 1374. ص 181-182سوره تغابن، مقدمه


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394  | 4:53 PM | نويسنده : سعیدی-بحرینی
جمعه سورهٔ منافقون تغابن
 
شمارهٔ کتابت: ۶۳
جزء : ۲۸
نزول
شمارهٔ نزول: ۱۰۵
محل نزول: مدینه
اطلاعات آماری
تعداد آیات: ۱۱
تعداد کلمات: ۱۷۹
تعداد حروف: ۸۴۵

سوره منافقون سوره ۶۳ از قرآن است، ۱۱ آیه دارد، و از سوره‌های مدنی است. محتوای این سوره بیشتر پیرامون منافق‌ها در جامعهٔ اسلامی است: برشمردن نشانه‌های منافقان و توصیه مومنان به برحذر بودن از منافقان و اینکه نعمت‌های دنیوی نباید آنان را از یاد خدا باز دارد از نکات این سوره است. از آداب نماز جمعه این است که این سوره در رکعت دوم خوانده شود تا نمازگزاران «توطئه‌های منافقان» را در یاد داشته‌باشند.[۱]

منابع

  1.  
  1. مکارم شیرازی, ناصر و جمعی از نویسندگان. تفسیر نمونه. ج. 24. دار الکتب الاسلامیه, 1374. ص 143سوره منافقون، مقدمه

پیوند به بیرون


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394  | 4:50 PM | نويسنده : سعیدی-بحرینی
 صفّ سورهٔ  جمعه  منافقون
 
شمارهٔ کتابت: ۶۲
جزء : ۲۸
نزول
شمارهٔ نزول: ۱۰۹
محل نزول: مدینه
اطلاعات آماری
تعداد آیات: ۱۱
تعداد کلمات: ۱۷۵
تعداد حروف: ۸۱۱

سوره جمعه سوره ۶۲ از قرآن است، ۱۱ آیه دارد و سوره‌ای مدنی است. این سوره دو محور اساسی دارد: (۱) توجه به توحید، نبوت و معاد و (۲) نماز جمعه و تاکید به تعطیلی کسب و کار برای برپا داشتن آن.[۱]

منابع

  1.  

مکارم شیرازی, ناصر و جمعی از نویسندگان. تفسیر نمونه. ج. 24. دار الکتب الاسلامیه, 1374. ص 101سوره جمعه، مقدمه


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394  | 4:50 PM | نويسنده : سعیدی-بحرینی

به معنی ردیف و صف به صف ایستادن است ونام شصت ویکمین سوره قرآن می‌باشد. نام این سوره از آیه چهارم آن گرفته شده است.بعضی از موضوعات این سوره عبارتند از: دعوت به هماهنگی میان گفتار و کردار پرهیز از سخن گفتن بدون عمل دعوت به جهاد اشاره به پیمان شکنی قوم بنی اسرائیل موضوع بشارت دادن عیسی به آمدن پیامبر اسلام تضمین پیروزی اسلام بر همه ادیان اشاره به حوارّیون عیسی می‌باشد . این سوره در مدینه نازل شده و ۱۴ آیه دارد.

 

 ممتحنه سورهٔ  صفّ  جمعه
 
شمارهٔ کتابت: ۶۱
جزء : ۲۸
نزول
شمارهٔ نزول: ۱۱۱
محل نزول: مدینه
اطلاعات آماری
تعداد آیات: ۱۴
تعداد کلمات: ۲۲۱
تعداد حروف: ۱۰۲۰

شأن نزول

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ

جمعی از مومنان می‌گفتند: بعد از این هر وقت با دشمن رو به رو شویم پشت نخواهیم کرد و فرار نمی‌کنیم ولی در روز احد فرار کردند تا آنجا که پیشانی پیامبر و دندان مبارک او شگسته شد. آیه فوق نازل شد وپیامی چنین آورد: چرا چیزی می گویید که انجام نمی‌دهید؟

فضیلت این سوره

((امام باقر فرمود: هرکس این سوره را تلاوت کندو در نمازهای واجب و نافله‌های خود بقرائت آن مداومت نماید خداوند او را در ردیف و صف فرشتگان و پیامبران مرسل خود آورد))


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : دوشنبه 17 اسفند 1394  | 12:55 PM | نويسنده : سعیدی-بحرینی
الحشر سورهٔ ممتحنه صفّ
 
شمارهٔ کتابت: ۶۰
جزء : ۲۸
نزول
شمارهٔ نزول: ۹۱
محل نزول: مدینه
اطلاعات آماری
تعداد آیات: ۱۳
تعداد کلمات: ۳۴۰
تعداد حروف: ۱۶۱۸

سوره ممتحنه سوره ۶۰ از قرآن است، ۱۳ آیه دارد و سوره‌ای مدنی است. این سوره به دلیل امتحان زنان مهاجر که در آیهٔ ۱۰ مطرح شده‌است ممتحنه نامیده شده‌است. این سوره علاوه بر این مبحث، در مورد دوست‌داشتن به خاطر خدا و بغض به خاطر خدا و نهی از دوستی با مشرکان نیز سخن می‌گوید و به همین دلیل سورهٔ مودت نیز نامیده می‌شود.[۱]


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : دوشنبه 17 اسفند 1394  | 12:54 PM | نويسنده : سعیدی-بحرینی
 مجادله سورهٔ  حشر  ممتحنه
 
شمارهٔ کتابت: ۵۹
جزء : ۲۸
نزول
شمارهٔ نزول: ۱۰۱
محل نزول: مدینه
اطلاعات آماری
تعداد آیات: ۲۴
تعداد کلمات: ۴۳۶
تعداد حروف: ۲۰۴۴

سوره حَشر سوره ۵۹ از قرآن است و ۲۴ آیه دارد.

این سوره که بیشتر ناظر به داستان مبارزه مسلمانان با جمعی از یهود به نام «یهود بنی نظیر» و سرانجام منتهی به بیرون راندن همه آنها از مدینه شد. این سوره تناسب بسیار نزدیکی با آخرین آیات سوره مجادله دارد که وعده پیروزی در آن به «حزب الله» داده شده است.

برخی مفسران این سوره را در شش بخش خلاصه کرده‌اند:
بخش اول: تنها یک آیه است و مقدمه‌ای برای مباحث مختلف این سوره محسوب می‌شود و سخن از تسبیح و تنزیه عمومی موجودات در برابر خداست.
بخش دوم: که از آیه ۲ تا ۱۰ است ماجرای درگیری مسلمانان را با یهود پیمان شکن مدینه بازگو می‌کند.

بخش سوم: از آیه ۱۱ تا ۱۷ می‌باشد که داستان منافقان مدینه آمده است که با یهود در این برنامه همکاری نزدیک داشته‌اند.
بخش چهارم: شامل چند آیه بوده که مشتمل بر یک سلسله اندرزها و نصایح کلی نسبت به عموم مسلمانان است و در حقیقت به منزله نتیجه‌گیری از ماجراهای فوق است.
بخش پنجم: که فقط یک آیه است (آیه ۲۱) توصیفی است از قرآن مجید و بیان تاثیر آن در پاکسازی روح و جان.
بخش ششم: آیات ۲۲ تا ۲۴ این سوره می‌باشد که قسمت مهمی از اوصاف جمال و جلال خدا را بیان می‌دارد.

نام این سوره از آیه دوم آن گرفته شده که سخن از «حشر» یعنی اجتماع یهود برای کوچ کردن از مدینه و یا حشر مسلمین برای بیرون راندن آنها به میان آمده است، و از اینجا روشن می‌شود که این حشر ارتباطی با حشر در قیامت ندارد.

برخی نام این سوره را سوره بنی نضیر گفته‌اند. زیرا قسمت عمده‌ای از آیاتش پیرامون آنهاست.

شأن نزول

در سرزمین مدینه سه گروه از یهود زندگی می‌کردند «بنی نضیر» و «بنی قریظه» و «بنی قینقاع» و گفته می‌شود که آنها اصلاً اهل حجاز نبودند ولی چون در کتب مذهبی خود خوانده بودند که پیامبری از سرزمین مدینه ظهور می‌کند به این سرزمین کوچ کردند و در انتظار این ظهور بزرگ بودند. هنگامی که پیامبر اسلام به مدینه هجرت کرد، با آنها پیمان عدم تعرض بست ولی آنها هر زمان فرصتی یافتند از نقض این پیمان فروگذار نکردند.
از مهمترین توطئه‌های آنها علیه محمد این مواردند:
۱- پیمان اتحاد کعب بن اشرف (بزرگ یهود) با ابوسفیان جهت نابودی محمد پس از جنگ احد.
۲- توطئه «عمرو بن جحاش» از یهودیان قبیله بنی نظیر جهت کشتن محمد با استفاده از سنگ.
۳- سوردن شعرهای هجو و بدگوئی علیه محمد از جانب شعرای بنی نضیر.

پس از تمامی این توطئه‌ها لشکری از مسلمین به مدت چند روز قلعه مستحکم یهودیان را محاصره کردند و با به آتش کشیدن نخل‌های اطراف قلعه و نابودی آنها پس از چند روز یهودیان را وادار به تسلیم نموده و بدون جنگ و خونریزی پیروز شدند. پس از این پیروزی و با پیشنهاد محمد بن عبدالله، یهودیان مدینه را ترک گفته و مقداری از اموال خود را به همراه بردند و مقداری را نابود ساختند. جمعی به سوی «اذرعات» شام و تعدا کمی به سوی «خیبر» و گروهی به «حیره» رفتند و باقیمانده اموال و اراضی و باغات و خانه‌های آنها به دست مسلمین افتاد.


ادامه مطلب
نظرات 0

تعداد کل صفحات : :: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >