به پاس سال ها خدمات شاه دوستی و تثبیت و احیاء سلطنت و طرفداری از حکومت پهلوی و ترویج شاهدوستی و شاهپرستی، بعد از فوت آقای عربباغی در سال 1329ش ، بهفرمان محمّدرضا شاه پهلوی و بهوسیلة تیمسار شاهبختی( نمایندة شخص شاه در آذربایجان ) بقعهای بر روی قبر ایشان بنا شد.
و داماد همین تیمسار شاهبختی به نام سپهبد کریم ورهرام بود که مأموریّت داشت تا کرامات بر عربباغی بسازند و آنها را نشر دهند.
و اینچنین شد، شاه و تیمسارش، امامزاده و زیارتگاه جدیدی برای مردم مسلمان ارومیه تراشیدند و ساخت و ایجاد صحن و بارگاه و جلوه گنبد طلائی و ضریح زیبا و نشر کرامات ساختگی، آنجا را به امامزاده پُرمعجزه تبدیل کرد و به زیارتگاه مشهور شد.
بازسازی مقبره احیاءگر سلطنت چرا؟
طول زمان باعث فرسودگی بناء مقبرة عربباغی شده بود. چند سال پیش آقای" ا.ل" مدیر کل وقت اوقاف استان آذربایجان غربی که خود از علاقمندان عربباغی بود، در زمان مسئولیت، این بنا را مورد توجه قرار داده و پس از مرمّت و اصلاح بنایی با ابعاد تقریبی 20 در 20 متر با گنبدی زیبا برگرد آن ساخت. و ضریح زیبای آن کاملاً به شکل و شمایل سایر امامزادهها، بر روی مقبره جاذبهای به آن محل بخشید.
بازسازی و وسعتبخشی و دیوارکشی و آجرنما کردن و رونق دادن مقبرة احیاءگر سلطنت که پایهگذار آن محمّدرضاشاه پهلوی بود و میرفت مخروبه و متروکه شود توسط آقای " ا.ل " مجدداً جان تازهای یافت!
اما جای تعجّب و سؤال اینجاست:
که چرا بایستی مسؤولی آنهم در نظام جمهوری اسلامی، (علیرغم عدم آگاهی و شناخت از جریان اخباریگری و عربباغیگرائی که در بطن آن اهداف بیگانگان و دشمنان اسلام و ایران قرار دارد،) تنها بهصرف علاقه و تعلّق خاطر خویش، با احیا و مرمّت مقبره احیاگر سلطنت دیکتاتور پهلوی، به آن اهداف شوم تداوم بخشد؟!
میدانیم که شاه ظالم بود و ستمگر، و عربباغی شاه را حمایت کرد و فتوای شاهپرستی داد و اعانت بر دولت را واجب دانست و احیاگر سلطنت بود.پس چرا باید مقبرة احیاگر ظالمین اینچنین رونق مییافت؟
هدف انقلاب ما مبارزه با ستمکاران بود، که شاه و شاهپرستی نباشد. اما میبینیم شاه رفته، اما به مقبرة احیاگر شاه رونق داده میشود. تا آنجا که حتّی بر سر دَرِ مقبرة (نماد شاهدوستی)، «عربباغی» را «آیتالله» و مقبرة او را «بقعة مبارکه» نوشتند!!!
آقای حسنی امام جمعه سابق ارومیه در جواب سؤالی که مؤلّف از ایشان پرسید که: آیا مگر عربباغی آیتالله بود و قبر او بقعة مبارکه است که آنگونه بر سر دَر مقبرة او نوشتند؟
فرمود:عربباغی نه آیتالله بود و نه مقبرة او بقعة مبارکه است.
بلکه اداره اوقاف بهخاطر اینکه چند ریال پول سیاه عایدش باشد آنطور نوشته.
آیا این خواسته انقلاب ، امام (ره) و شهداست ؟
میدانیم که امامان معصوم(ع) به دست ستمگران زمان خود شهید شدند و امام زمان(ع) هم خواهد آمد تا ستمکاران را از روی زمین ریشهکن کند. و شرط واقعی عزاداری و سوگواری هم، با حسین بودن است؛ «یاحسین» گفتن تنها کفایت نمیکند. و هرکس که با حسین(ع) باشد از ظالمان و ستمکاران دوری میکند.
تشکیل مراسم سوگواری وعزاداری بر ابا عبدالله حسین(ع) یعنی زنده کردن روح ظلمستیزی در کالبد عزاداران. بنابراین سوق دادن دستجات عزاداری به سوی مقبره عربباغی که خود احیاءگر سلطنت ظالم بود چگونه با روح ظلمستیزی عزاداران حسینی سازگاری دارد؟
چه کسانی عزاداران ودستجات و هیئات مذهبی را هر ساله در ایّام سوگواری به مقبرة عربباغی هدایت میکنند؟ آیا آنها میدانند که بزرگترین تبلیغ را برای زنده نگهداشتن نام و مرام احیاگر سلطنت میکنند؟ اگر مردم بیچاره و عوام نمیدانند و آگاه نیستند، چه کسانی از ناآگاهی این بیچارگان بهره میبرند؟ آیا ما در غفلت ماندیم؟
چرا مسئولین دینی و تبلیغی و ارشادی تدابیری نمیاندیشند؟ آیا عربباغی را نشناختند؟ لازم است که علما و مسئولین ذیربط که خود بخشی از وجود این انقلاب هستند به این موضوع توجّه و عنایت داشته باشند.
آنچه بر ما گران است این که چرا درجمهوری اسلامی بر مرمّت و بازسازی مقبره عربباغی اقدام شود، مکانی که نماد شاهدوستی و مخالفت با علما و مرجعیّت است، آیا به جا بود، در حکومت نائبان امام(ع) به قبر ضد مراجع تقلید هزینه شود؟!