پیامبر برای گسترش دعوت اسلام ، مکاتبه هایی با پادشاهان و رهبران سیاسی و روحانی جهان داشتند که مطالعه این نامه ها ، از شیوه دعوت منطقی و برهانی او حکایت مى کند. از جمله این مکاتبات نامه ای به مسیحیان نجران ( در جنوب عربستان ) مبنی بر دعوت به توحید واقعی و منزه از تثلیث بود . این نامه ساکنان نجران را به آئین اسلام دعوت می نمود. علمای مسیحی با توجه به مطالبی که در کتب مقدس در مورد پیامبر خاتم خوانده بودند، برای تحقیق درمورد ادعای پیامبر اکرم(ص) چند نفر از روسا و بزرگان خود را برای گفتگو نزد رسول الله (ص) فرستادند. مسیحیان نجران دو پرسش اساسی از ایشان داشتند : یکی اینکه رسول خدا آنها را به چه چیز دعوت میکند؟ و دیگر آنکه نظر آن حضرت درباره مسیح (ع) چیست؟ رسول الله (ص) در پاسخ سوال اول مسیحیان ، آنها را به پرستش خدای یگانه دعوت کرد و در پاسخ سوال دوم ، فرمود که عیسی (ع) هم بندهای از بندگان خداست و حالات بشری داشته و نباید صفت الوهیت و فرزند خدا بودن را برای ایشان قائل شد. اما مسیحیان نجران گفتند: « اگر عیسای مسیح بنده و مخلوق خداست، پس پدر او کیست؟ انسانِ مخلوق ، باید پدر داشته باشد . » پیامبر نیز در جواب آیه 59 سوره آل عمران را تلاوت کرد : « در واقع مَثَل عیسى نزد خدا همچون مَثَل ( خلقت ) آدم است که او را از خاک آفرید سپس به او گفت باش، پس وجود یافت .» رسول خدا در ادامه فرمودند : « در واقع وضع حضرت عیسی از این نظر مانند حضرت آدم است که خداوند او را با قدرت بی پایان خود ، بدون اینکه دارای پدر و مادری باشد از خاک آفرید . بنابراین اگر این امر ( نداشتن پدر ) دلیل بر الوهیت و مقامی مافوق بشری باشد ، به طور حتم آدم بر عیسی (ع) برتر ( و سزاوارتر ) است.»
ادامه مطلب