فرمها كه شامل یك سری حركات رزمی در مقابل حریف یا حریفان فرضی می باشند ، زیبایی هنر های رزمی هستند . هیچ هنر رزمی بدون فرم وجود ندارد و تمرین فرم آرامش درونی را به دنبال خواهد داشت و به سلامت جسمانی و روحی كمك میكند .
سه جزء اصلی هر فرم عبارتند از : مسیر ، ایستادن ها و تكنیك ها . هنر جویان باید این سه جزء اصلی را در هر حركت درك كرده و آنقدر تمرین كند تا عاقبت خواهد توانست تمام فرم را روان و جاری اجرا كنند .
8 روش جهت بهبود و در ك عمیق تر فرم وجود دارد كه عبارتا از :
1- روش معمولی
2- روش تمركزی
3- روش باله ای
4- روش جهتی
5- روش چشم بسته
6- روش كاربردی
7- روش شكستن
8- روش موزیكال
روش تمرینی باله ای فرم ها :
در این روش هنرجو هیچ گونه انقباض در عضلاتش ندارد . هر حركت مانند آب در حركت بعدی جاری می شود و بین حركات مكث وجود ندارد (مانند حركات تایی چی ) بدون فكر و حركات . وقار و زیبایی هنر رزمی و تغییر وتحول انعطافی فیزیكی و روحی را آموزش میدهد .
روش تمرینی جهتی :
روش تمرین جهتی هنرجو هر بار در یك جهت به تمرین فرم می پردازد. این روش هنر جو را از علایم و مشخصات فیزیكی محیط آزاد می سازد و حس خواص را از بین می برد .
نوع دیگر از روش تمرین جهتی بدین گونه است كه فرم را مقابل دیوار اجرا می كند به طوری كه فاصله او تا دیوار به اندازه ای است كه دست یا پای او دیوار تقریبا لمس كند . هنر جو بجای حركت در جهات مختلف بایستی پاهای خود را به گونه ای جابجا كند كه فاصله اش با دیوار به اندازه ای كه گفته شد ، باقی بماند .این روش حس تنظیم فاصله را تقویت و جهت تمرین در محل های كوچك و محصور مانند اتاق یا راهرو بسیار عالی است .
روش چشم بسته :
در این روش شاگردان با چشمان بسته تمام فرم را اجرا میكنند ، با این روش هنرجو بودن مدد از نشانه های بینایی فرم را تمرین میكند و قادر خواهد بود تا فرم را د هر مكان و جهتی اجرا و به نقطه شروع باز گردد .
روش چشم بسته حس جهت یابی را تقویت كرده ، نوعی ح ششم را در هنر جو پدید می اورد كه او رار قادر به پیش بینی مواردی می كند .
بهتر است در اغاز و قبل از كسب مهارت ، تمرین را در محیطی باز و بدون مانع انجام دهد تا از تصادف . احتمالی جلوگیری نمود .
روش كاربردی :
در این روش ، هنرجو هر حركت را حداقل با یك همراه اجرا می كند و كاربرد تكنیك ها را تمرین میكند همراه بعنوان یك كممك از چپ ، راست ، جلو ، عقب یا جهت های دیگر مطابق حركات و مسیر فرم حمله میكند ، چنانچه دو یا چند كمك می باشد ، هر نفر از یك جهت و برای حركتی مخصوص در فرم حمله میكند . روش كاربردی به هنرجو در درك بهتر فرم و تحول تخیلات او كمكك فراوانی می كند ضمنا با اجرای نقش كمك ، هنرجو به حركات بعدی می اندیشد و بدین ترتیب فرم را بهتر در ك كرده و می آموزد .
روش موزیكال :
روش تمرین موزیكال فرمها در واقع تركیب هنر رزمی با هنر موسیقی است هنر جو باید فرم را با یك نت مشخص شروع و با نت مشخص دیگر به پایان برساند این روش هماهنگی ناخوداگاهی بین نت ها و حركات ایجاد میكند و انتخاب موزیك مناسب با هر فرم اهمیت فراوانی دارد.
روش شكستن :
برای اجرای روش شكستن ابتدا باید لوازم مورد نیاز را جهت هر تكنیك آماده ساخت . لازم نیست كه در كلیه تكنیك ها شكستن انجام گیرد ، بلكه باید تكنیك هایی را كه جنبه سمبلیك دارند یا می خواهند روی انها تاكید داشته باشد ، انتخاب نمایند . روش شكستن جهت بالا بردن میزان مهارت فنی و اجرای نمایشات مفید است .
روش تركیبی :
روش تركیبی فرم ها عبارتند از تركیبی از روش های معمولی ، تمركزی ، باله ای ، كاربردی شكستنی و موزیكال در اجرای هر فرم . در اجرای هر فرم می تواند دو ، یا چند ماهه روش های مذکور را مورد استفاده قرار داد . با این روش میتوان از مزایای روش بهره برد و هماهنگی قابل توجهی بین فرم و هنرجو بوجود می اید . كاربرد این روش جهت نمایشات و مسابقات ، بسیار زیبا و جالب خواهد بود . .
»