علل انحطاط و عقب ماندگي وهابيت (3)

علل انحطاط و عقب ماندگي وهابيت (3) تفکر وهابیت نشأت گرفته ازهمان تفكر سلفي قرن چهارم است . اين جريان (سلفي)داراي تفكرات خشك وبي روح ومخالف با استدلال عقلي بود وبا معتزله عقل گرا به نزاع پرداخت . آنها استفاده از شيوه هاي عقلي را در اسلام از امور جديد و بدعت مي دانستند چنانچه نظر ابن تيميه را در مورد عقل گرايي چنين آورده است : «كسانيكه ادعاي



علل انحطاط و عقب ماندگي وهابيت (1)

علل انحطاط و عقب ماندگي وهابيت (1) علل وعواملی که انحطاط و عقب ماندگی فرقه وهابیت تأثیر گزار بوده است را می توان بطور خلاصه به دودسته عوامل درونی و برونی تقسیم کرد : عوامل درونی عبارت است از عامل های که در ذات وهویت این جریان نهفته است مانند نا سازگاری با پیشرفت های علمی روز ، نداشتن روحیه گفتمان و تبادل افکار با دیگران ، تناقض بین گفتار



علل انحطاط و عقب ماندگي وهابيت (2)

علل انحطاط و عقب ماندگي وهابيت (2) وهابيت با سردادن شعارهاي مذهبي وداعيه نجات اسلام به اعمال ورفتار شان رنگ مذهبي مي دادند و دل عده اي از ساده لوحان را با اين رنگ بازي ها بردند اما غافل از اين كه زماني اين رنگ ها خواهند پريد وچهره ي حقيقي شان نمايان خواهد شد.



عوامل مؤثر در تبليغ وهابیّت(1)

عوامل مؤثر در تبليغ وهابیّت(1)هرچند دولت های استعماری در پیداییش فرقه وهابیت و همچنین استمرار و گسترش این تفکر بسیار تاثیر گذار بوده است امّا عواملی دیگری نیز وجود داشته است که در این مو ضوع نقش مهم وحیاتی را ایفا نموده است . موقعیت جغرافیای یکی از عوامل مهم و اساسی در گسترش اندیشه و تفکر وهابیت به شمار می آید زیرا با پدیدار شدن این



وهابیت شاخ شیطان

وهابیت شاخ شیطاناز دیرباز فردی گمراه فرقه‎ای ضاله و شیطانی را به نام وهابیت تشکیل داد و تمام افکار ابن تیمیه را که استادش بود میان مسلمانان رواج داد و اختلاف سهمگین و سختی را بین مسلمانان به میان گذاشت و البته این افکار توسط دانشمندان شیعه و سنی توسط انتشار کتاب‎های فراوانی رد شد ولی با این حال این فرقه توسط آل سعود پشتیبانی شد و رشد کرد و عقائدی



عوامل مؤثر در تبليغ وهابیّت(2)

عوامل مؤثر در تبليغ وهابیّت(2)اشتراك قومي وفرهنگي وهابيت را با كشور هاي عربي با در دست داشتن منابع عظيم نفت وگاز مي توان عامل مؤثري درتوسعه وگسترش وهابيت در منطقه دانست زيرا آنها مي تواند با تحريك احساسات پيوند قومي وا شتراك فرهنگي وكمك اقتصادي در بين آنها نفوذ كرده وبه اهداف شان نزديك گردند :



وهابیت و تحریف در تاریخ

وهابیت و تحریف در تاریخوهابيت مسلك يا جرياني است ساختگي و جعلي كه بسياري ار شعائر دين مانند شفاعت، توسل، تبرك،‌بنا بر قبور،زيارت و عزاداري را شرك و يا بدعت می داند و يا آن چه كه منتهي به شرك و بدعت مي شود 



چگونگي پيدايش وهابيت

چگونگي پيدايش وهابيتمسلک وهابي منسوب به «شيخ محمد فرزند عبدالوهاب نجدي» است که اين نسبت از نام پدرش «عبدالوهاب» گرفته شده است.شيخ محمد در سال 1115 هجري قمري در شهر «عينيه» از شهرهاي نجد متولد شد. شيخ از کودکي به مطالعه کتب تفسير و حديث و عقايد، سخت علاقه داشت و فقه حنبلي را نزد پدر خود که از علماء حنبلي بود آموخت.تفکرات عجيب شيخ، از همان دوران جواني آغاز شد. زماني که در اوايل جواني بسياري از اعمال مذهبي مردم نجد را زشت مي دانست. 



پاسخ به شبهات و هابيون

پاسخ به شبهات و هابيوندر بعضي از کتاب هاي لغت آمده است: شرک، همان سهيم و شريک بودن در چيزي با ديگري يا ديگران است. در حقيقت انسان شريک، از چيزي سهم و نصيبي دارد؛ مانند اين که شخصي ديگري را در سود خريد و فروش چيزي شريک خود قرار دهد. 



طالبان و سپاه صحابه فرزندان وهابیت

طالبان و سپاه صحابه فرزندان وهابیتگرچه وهابیت امروز نسبت به وهابیت قرن دوازدهم در برخی مسائل دارای تعادل نسبی به نظرمی رسد و نظریات رهبران شان را کنار گذاشته اند ولی از ان لحاظ که خشونت جزو لاینفک اندیشة وهابیت است، پرورش فرقه های تندرو متعصب یکی از سیاست های اصلی وهابیت است که بتواند سیاست های آنها را در منطقه پیاده کنند. دو گروه طالبان و



آسیب شناسى وهابیت از رویکرد امنیت ملى جمهورى اسلامى یکى از کاستى هاى زیربنایى مقابله مؤثر با تهدیدات نرم، نبود برنامه اى مدون و سیاستى منسجم در ساختار حقوق امنیت ملى و برخوردهاى مقطعى و سلیقه اى با آفندهاى ناتوى فرهنگى است



سلفیّه این گروه که در حجاز و عربستان سعودی هستند و کم کم به جاهای دیگر هم رسیده اند. به جمعیت سلفی یا سلفی گرا مشهورند؛ در حال حاضر اگر یک جوان سنّی بخواهد روشن فکر شود،



وهابیت، رویکردی شیعه ستیزانه (2) شبهه دیگر وهابیت بر ضد مسلمانان تفسیر نادرست از مسأله شفاعت است. فرقه وهابیت با تمسک به آیه «و یعبدون من دون الله ما لا یضرهم و لا ینفعهم»(1) و نیز آیه «فلا تدعوا مع الله احدا»(2)، طلب شفاعت را از نبی اکرم (ص) نفی



وهابیت، رویکردی شیعه ستیزانه (1) وهابیت، جریان فکری-فرهنگی است که تحولات گسترده ای در تاریخ معاصر داشته به شاخه های مختلفی انشعاب یافته است. با اوج گیری تحولات دنیای معاصر و ورود کشورهای اسلامی از جمله عربستان به فضای جهانی شدن، جنبش



سفری به پاراچنار داستان پیش رو بیان و شرح حالی از شیعیان پاکستان در منطقه پاراچنار است. این شیعیان که در محاصره وهابیون قرار دارند با سخت ترین مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. حقیر بر آن شدم تا گوشه ای از این مصائب را روی کاغذ



فرقه ضاله بیداری اسلامی در مسیر خود با مخاطرات و چالش هایی مواجه است که از مهم ترین آنها اندیشه ها و جریان های انحرافی در درون خود منطقه است که تلاش می کنند حرکت مردمی را در راستای منافع خود منحرف کنند؛ از جمله اصلی



گفتمان وهابیت و اندیشه معاصر ایران در بررسی وهابیت لازم است تا پیش از آنکه قصد نقد وهابیت را داشته باشیم، به دنبال فهم آن باشیم. چنین انگیزه ای می تواند آموخته های جدیدی در ارزیابی وهابیت در ایران، منطقه و جهان به ارمغان آورد. در نوشتار حاضر، سعی



پاسخِ شبهات وهابیت در مورد علم غیب سپاس خداوند را که دانای غیبها و آگاه بر اسرار قلب ها و بخشاینده ی گناهان بزرگ و بینای به نیّتها و خواسته های پنهان است و درود و سلام بر پیامبر گرامی (ص) و آل آن حضرت و اصحاب او، آنها که از دروغ و خیانت مبرّایند.



جواز توسل در نگاه اهل سنت حمد وسپاس خداوند بزرگ را و درود و سلام بر رسول گرامی اش و برآل و اصحاب و دوستان او. اما بعد؛ ای پیروان محمد بن عبدالوهاب نجدی! مؤمنان و معتقدان به توسل و تبرک به انبیا و اولیا و شهدا را پیش از آن که برای آنان استقلال در تأثیر،



مشخصه های وهابیت از نظر احناف

مشخصه های وهابیت از نظر احنافموضوعی که بحث پیرامون آن به بنده محول گردید، موضوعی است بسیار مهم و ارزنده که بحث آن نیاز به بررسی عمیق علمی دارد و نمی توان سطحی از آن گذشت. آنچه به بنده محول شده، بحث تعارض و تضاد وهابیت با معارف حنفی است

 



وهابیت را بهتر بشناسیم

وهابیت را بهتر بشناسیممحمد ابن عبدالوهاب در سنه ی 1111 ه ق در ایالت نجد عربستان تولد یافت و در 1207 از دنیا رفت. او جزیی از علم حدیث خواند و بعداً عده ای از عشایر را دور خود جمع کرده و به ایشان وانمود کرد که تا کنون مردم مشرک بوده اند



وهابیت و موضع اهل سنت در قبال آن

وهابیت و موضع اهل سنت در قبال آنالسلام علیکم و رحمة الله و برکاته، الحمد لله و کفی و السلام علی عباد الله الذین اصطفی، اما بعد: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیماً. 



بررسی و نقد آراء وهابیّت در انتساب عنوان شرک به شیعه از منظر قرآن کریم

بررسی و نقد آراء وهابیّت در انتساب عنوان شرک به شیعه از منظر قرآن کریموهابیت، مذهب جدیدی است که هدف ظاهری آن عبارت است از اخلاص در توحید و جنگ با شرک و بت پرستی، ولی واقعیت این هدف را تأیید نمی کند.



مناظره محمد بن عبدالوهاب با خدا

مناظره محمد بن عبدالوهاب با خداآنچه در اینجا می خوانید مناظره ای است فرضی میان خداوند متعال و محمدبن عبدالوهاب که سخنان خداوند از قرآن کریم اخذ و سخنان محمدبن عبدالوهاب از افکارش و افکار وهابیان امروز گرفته شده است.



تاریخ وهابیه

تاریخ وهابیهآغاز دعوت وهابیان در دیار نجد، به سال 1157 ق برمیگردد؛ زمانی که محمد بن عبدالوهاب (115 - 1206 ق) حرکت تبلیغی خویش را در مبارزه با آنچه آن را شرک می نامید، آغاز کرد. وی برای توسعه دعوت خود به دِرعیه رفت و ا



وهابیت در عراق

وهابیت در عراقدر سال روز عید سعید غدیر، در هجدهم ذی حجه ی سال 1216 ه‍.ق. امیر سعود بن عبدالعزیز وهابی با سپاهی متشکل از بیست هزار مرد جنگی به شهر «کربلا» حمله ور شد. کربلا در این ایام در اوج شهرت و عظمت بود و زائران



سیری در تاریخ و عقاید وهابیت

سیری در تاریخ و عقاید وهابیتلازمه شناخت هر جریان و تحلیل صحیح آن، آگاهی نسبت به تاریخچه، چگونگی پیدایش و رشد آن می‌باشد. تفکر وهابی در طول سه قرن گذشته توانسته است خود را از یک گروه کوچک و بی اهمیت به یک آیین بزرگ و قابل توجه



آل وهّاب

آل وهّابطی قرن های گذشته عملیّات فرقه سازی از سوی استعمار و امپریالیسم، به خصوص «انگلستان»، ریشه در دشمنی تاریخی زرسالاران و اومانیست های یهودی با ادیان بزرگی چون اسلام داشته است. به دلل تأثیر صهیونیسم بر دیپلماسی 



عملکرد وحشیانه ی فرقه ی وهابیت و خاندان آل سعود

عملکرد وحشیانه ی فرقه ی وهابیت و خاندان آل سعوددر سال 1216 ه‍.ق. امیر سعود با لشکر انبوهی از مردم نجد، عشایر جنوب، حجاز و دیگر نقاط، به طرف عراق حرکت کرد و در ماه ذی قعده ی به کربلا رسید. آنان تمام برج و باروی شهر را خراب کرده و بیشتر مردم را که در کوچه 



برخی از عقاید، فتاوا و تبلیغات وهّابیان

برخی از عقاید، فتاوا و تبلیغات وهّابیانحُرمت رفتن به زیارت قبور اولیای الهی، حرمتِ ساختن بنا بر قبور انبیا و اولیا، به علّت شرک دانستن این عمل، حرمتِ ساختن مسجد بر قبور اولیا، حرمت و شرک دانستن تبرک به آثار انبیا و اولیا، حرمت صدا زدن انبیا و اولیا بعد از 



چگونگی شکل گیری وهابیت و تفاوت‌ آن با اهل‌ سنت

چگونگی شکل گیری وهابیت و تفاوت‌ آن با اهل‌ سنتاهل سنت به چهار شاخه اصلی حنفی، حنبلی، شافعی و مالکی تقسیم می‌شوند که به مرور زمان برخی از این شاخه ها به ده‌ها زیرشاخه تقسیم شده و هر کدام برای خود به مسلکی جداگانه با عقایدی خاص تبدیل شدند. وهابیت نیز یکی از 



بررسی ارتباط خوارج با وهابیت

بررسی ارتباط خوارج با وهابیتخوارج گروهی بودند که در اواخر دهه ي چهارم قرن اول هجري به وجود آمدند. آنها فاقد بصيرت ديني و عملي بودند؛ لذا بيش از يك قرن و نيم دوام نياوردند و نابود شدند. اين مکتب اگر چه از بین رفت، ولی اثر خود را باقي گذاشت.



فتاواي اهانت آميز وهابيت نسبت به پيامبر خدا (1)

فتاواي اهانت آميز وهابيت نسبت به پيامبر خدا (1)بنيان اعتقادي و مباني فکري وهّابيت برگرفته از آموزه هاي تند و راديکاليسمي است که ابن تيميه ( متوفّاي 728 هـ ق. ) آن را در قرن هفتم هجري پايه نهاد و چهار قرن پس از وي با پيماني تاريخي که ميان محمّد بن عبدالوهّاب 



فتاواي اهانت آميز وهابيت نسبت به پيامبر خدا (2)

فتاواي اهانت آميز وهابيت نسبت به پيامبر خدا (2)اِصرار و پافشاري در تخريب آثار و نشانه هاي حرم نبوي تا جايي پيش رفت که در ابتداي امر، ابن قيّم جوزيه، شاگرد ابن تيميه و مروّج افکار وي، مسجد نبوي را به مسجد ضِرار تشبيه نمود و خواستار تخريب آن و ديگر مساجدي که در 



روايات اهانت آميز نسبت به پيامبر خدا (1)

روايات اهانت آميز نسبت به پيامبر خدا (1)روايات فراواني در کتب صحاح اهل سنّت نقل شده که گروه بي شماري از مردم از سوي پيامبر اکرم ( صلي الله عليه و آله و سلم ) مورد لعن و نفرين هاي نابه جا قرار مي گرفته اند و چون حضرت متوجّه مي شدند، مي فرمودند: با خداي 



روايات اهانت آميز نسبت به پيامبر خدا (2)

روايات اهانت آميز نسبت به پيامبر خدا (2)از همين دسته است، رواياتي که درباره پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم روايت کرده و گفته اند: پيامبر به زباله دان فلان قبيله رفته و در آن جا ايستاده بول کرد.



روايات اهانت آميز نسبت به پيامبر خدا (3)

روايات اهانت آميز نسبت به پيامبر خدا (3)روزي پيامبر از کوچه هاي مدينه مي گذشت. زنان و بچه هايي که از مجلس عروسي بازگشته بودند با آن حضرت برخورد کردند. آنها دست مي زدند و آواز مي خواندند. پيامبر به ايشان فرمود: خداوند مي داند که شما محبوب ترين افراد 



تبارشناسی مفهومی «سلفیه» و «سلفی‌گری»

تبارشناسی مفهومی «سلفیه» و «سلفی‌گری»در سال‌های اخیر و تحت تأثیر تحولات ناخوشایندی که در منطقه‌ی خاورمیانه شکل گرفته، توجهات بسیاری به‌سوی جریان‌های موسوم به «تکفیری» جلب شده است، جریان‌هایی که با خودحق‌پنداری گسترده و ارائه‌ی قرائتی بسیار




[Designed By Ashoora.ir    مرجع دريافت ابزار و قالب وبلاگ ]