به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

سیویلیکا

کانال رسمی اطلاع رسانی کنفرانسها و همایشها راه اندازی گردید 
با راه اندازی کانال رسمی اطلاع رسانی کنفرانسها و همایشها، از این پس می توانید اولین نفری باشید که فراخوانهای علمی گردهمایی ها و ژورنالهای تخصصی را دریافت می نمایید. برای عضویت در کانال تلگرام سیویلیکا، کافیست در نرم افزار تلگرام خود، عبارت civilicacom@ را وارد نمایید و یا به آدرسtelegram.me/civilicacom مراجعه نمایید. پس از ورود به کانال، گزینه JOIN را بزنید تا به عضویت کانال درآمده و اطلاع رسانی کنفرانسها را دریافت نمایید.

shadow_header_01.jpgدر این بخش سعی شده است تا کلیه راهنمایی های لازم برای استفاده از امکانات مجموعه سیویلیکا به کاربران ارائه گردد. نهایت تلاش برای طراحی ساده سایتها صورت پذیرفته است و معمولا نیازی به مطالعه راهنما نیست، ولی در صورتی که در هر قسمت مشکلی پیش بیاید، می توانید با مراجعه به هر بخش، دستورالعمل لازم را مشاهده نمایید. اگر پژوهشگری هستید که می خواهید از مقالات سیویلیکا استفاده نمایید به بخش پژوهشگرانمراجعه نمایید. مدیران محترم کتابخانه ها و مراکز تحقیقاتی به منظور ایجاد دسترسی عمومی به منابع سیویلیکا لطفا به بخش راهنمای کتابداران مراجعه نمایند. در صورتی که برگزار کننده کنفرانس هستید به بخش دبیرخانه کنفرانسها مراجعه نمایید. در صورتی که راهنمایی های ارائه شده پوشش دهنده نیازهای شما نیست و مشکل شما همچنان باقی است، می توانید از طریق بخش پشتیبانی کاربران مشکل خود را مطرح فرمایید تا راهنمایی کاملتر ارائه گردد.

برای شروع می توانید از اینجا آغاز نمایید.


سیویلیکا، به همین سادگی 
پایگاه سیویلیکا ارائه کننده مقالات کنفرانسهای تخصصی کشور است که بیش از 700 هزار عنوان مقاله علمی پژوهشی داخلی را در اختیار پژوهشگران و دانش پژوهان قرار میگیرد و از هر کجا که باشید به آن دسترسی دارید.

سایر پایگاههای علمی 
مجموعه سیویلیکا شامل تعدادی از پایگاههای علمی پژوهشی است که هر یک تامین کننده بخشی از نیازهای محققان و پژوهشگران می باشد. این مجموعه ها علاوه بر سیویلیکا عبارتند از:
-مرجع کتاب (LIBRARYA): ارائه کننده کتابهای الکترونیک زبان اصلی
-مقالات کنفرانسهای خارجی
-پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور
-سایت پژوهش

لطفا بخش سوالات متداول را مطالعه نمایید.
صفحه رسمی سیویلیکا در فیس بوک
سیویلیکا در تویتر

دسترسی به مقالات

کاربران می توانند از سه طریق از مقالات استفاده نمایند.

1: خرید تک مقاله
2: کاربران مراکز عضو
3: عضویت سویلیکا

به اطلاع کلیه کاربران محترم می رساند، دسترسی به کتابهای موجود در لایبرریا، برای اعضای سایت سیویلیکا فراهم می باشد و کلیه کاربران می توانند با استفاده از حساب کاربری خود در سیویلیکا، اقدام به دریافت کتاب از پایگاه مرجع کتاب نمایند.

ادامه مطلب
شنبه 22 اردیبهشت 1397  - 04:56 ب.ظ

عوامل بروز آلرژی در بهار/ مصرف این خوراکی‌ها را هرگز فراموش نکنید

یک متخصص ایمونولوژی با اشاره به عوامل بروز آلرژی در بهار، گفت: وجود مواد آلرژی‌زا در هوا سبب بروز حساسیت‌های مختلف در افراد می‌شود.

عوامل بروز آلرژی در بهار/ مصرف این خوراکی ها را هرگز فراموش نکنیدعلی وکیلی‌ متخصص ایمونولوژی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بیماری‌های آلرژیک و حساسیت‌زا بیشتر مربوط‌ به سیستم ایمنی بدن است که معمولاً  زمان تغییر فصل‌ به خصوص‌ در بهار به دلیل گرده‌افشانی‌ گیاهان و آغاز طبیعت‌ در انسان‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: وجود مواد آلرژی‌زا در هوا سبب بروز حساسیت‌های مختلف‌ مانند عطسه، سرفه، قرمزی چشم در افراد می‌شود، همچنین باعث واکنش نشان دادن سیستم ایمنی بدن نسبت به این موضوع می‌شود.

این متخصص ایمونولوژی‌ با اشاره به اینکه حساسیت‌ و ایجاد عوامل ثانویه‌ سبب بروز التهاب‌، آبریزش‌ بینی‌ و چشم‌ و حتی سرفه‌ و عطسه در افراد می‌شود، افزود: درگیر شدن سیستم ایمنی بدن به دلیل وجود انواع حساسیت‌ باعث ایجاد خارش‌ و قرمزی‌ پوست همچنین سبب ایجاد چروک سطحی و عمقی می‌شود؛ در شرایط آلرژی‌ افراد باید مصرف مایعات همچون انواع سوپ  را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

اختلال در سیستم ایمنی بدن ارمغان تلخ حساسیت های فصلی

وی با اشاره به اینکه اگر فعالیت سیستم ایمنی بدن به دلیل مواد آلرژی‌زا برای طولانی مدت ادامه پیدا کند این مسئله برای بدن مناسب نیست، عنوان کرد: واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد آلرژی‌زا نباید در طولانی مدت تداوم داشته باشد، به همین دلیل هر چه سریع‌تر باید نوع آلرژی‌ افراد مشخص شود.

وکیلی‌ گفت: با مشخص شدن نوع حساسیت، مشکلات تنفسی یا قرمزی و خارش پوست ناشی از مواد آلرژی‌زا تا حد زیادی به وسیله‌ داروهای خاص برطرف‌ می‌شود.

وی یادآور شد: اگر حساسیت در افراد  پیشرفت‌ کند باعث ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود و همین مسئله ممکن است متابولیک‌ را تحت تأثیر خود قرار دهد.

انتهای پیام/

ادامه مطلب
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397  - 12:50 ق.ظ

ماجرای به توافق نرسیدن علی کریمی و سپیدرود فاش شد

علی کریمی پس از جلسه با مدیران باشگاه سپیدرودرشت با این تیم به توافق نرسید.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه روز گذشته «شنبه» میان علی کریمی و مسئولان باشگاه سپیدرود در 2 قسمت برگزار شد. در قسمت اول علی کریمی با اعضای هیئت مدیره و کمیته فنی جلسه‌ای را برگزار و هشت بند مورد نظر خود را اعلام کرد که در نهایت و تصمیم بر این شد که جلسه در یک زمان دیگری برگزار شود، اما دستیارانی که همراه کریمی در رشت حضور داشتند اعلام کردند که بهتر است جلسه به زمان دیگری موکول نشود و همین امروز در مورد بودجه نیز تصمیمات لازم را اتخاذ کنند که این امر مورد موافقت مسئولان باشگاه سپیدرود قرار گرفت.

ماجرای توافق نکردن علی کریمی و سپیدرود فاش شد

  • اما پس از صحبت‌ درباره بودجه، بند‌های مد نظر کریمی در دستور کار قرار گرفت:
  1. اولین خواسته علی کریمی از مدیران تسویه حساب با کادرفنی و بازیکنان بود که این امر مورد توافق قرار گرفت.
  2. دومین خواسته کریمی برگزاری اردو در خارج از کشور بود که مسئولان اعلام کردند هزینه زیادی را در بردارد، اما سرمربی تیم مدعی شد اردویی را انتخاب می‌کند که با قیمت داخلی تفاوتی نداشته باشد که این موضوع هم مورد قبول واقع شد.
  3. کریمی در بندی دیگر خواهان جذب ۴ بازیکن خارجی علاوه بر بازیکن داخلی شد که مدیران ابتدا مخالفت کردند و بعد از دقایقی کریمی اعلام کرد بازیکنانی جذب می‌کند که از لحاظ قیمتی با بازیکنان داخلی زیاد فرق نکند و سومین بند هم مورد توافق قرار گرفت.
  4. درباره بودجه، کریمی صحبت‌های لازم را انجام داد و قرار شد بودجه از ۷ میلیارد به ۱۰ میلیارد تومان برسد.
  5. کریمی در بندی دیگر اعلام کرد که با این بودجه فقط می‌تواند تیم را در لیگ برتر حفظ کند.
  6. علی کریمی در بندی دیگر اعلام کرد به غیر از اینکه تمامی دستیاران او برای فصل آینده باید حفظ شوند، باید یک دستیار خارجی هم به کادرش اضافه شود که اختلافات میان او و مدیران باشگاه از همین صحبت‌ها شروع شد.

ماجرای توافق نکردن علی کریمی و سپیدرود فاش شد

  • باشگاه سپیدرود اعلام کرد به غیر از حفظ دستیاران بومی، باید ۲ دستیار کریمی از کادرفنی جدا شوند و دستیار خارجی هم جذب نمی‌کنند. همچنین مسئولان عنوان کردند برای فصل آینده سرپرست تیم را مدیریت مشخص می‌کند، که کریمی به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که سرپرست مورد نظر خودش باید در تیم باشد.
  • باشگاه سپیدرود با تمامی موارد مطرح شده از سوی کریمی موافقت کرد و تنها در بحث دستیار و انتخاب سرپرست صحبت‌های کریمی را تایید نکرد که همین باعث شد همه چیز بهم بریزد و کریمی قرارداد ۲ فصل آینده خود را ببخشد و فقط تسویه حساب فعلی را درخواست کند.

ماجرای توافق نکردن علی کریمی و سپیدرود فاش شد

  • پس از این اتفاقات هر چقدر مدیران به کریمی اعلام کردند که حداقل تا ۴۸ ساعت فکر کند و سپس تصمیم به جدایی بگیرد، اما کریمی و همراهان این موضوع را قبول نکردند و حتی کریمی صورت جلسه اعضای هیئت مدیره را نیز پاره کرد تا بدین ترتیب آثاری از توافق‌های اولیه در کار نباشد.

انتهای پیام/

ادامه مطلب
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397  - 12:50 ق.ظ

اعترافات متهم ردیف چهارم حمله تروریستی به مجلس/ تلگرام محلی امن برای نقشه کشی داعشی ها برای انفجار در تهران

پنجمین جلسه بررسی اتهامات گروهک تروریستی داعش برگزار شدپنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات عوامل گروهک تروریستی داعش در حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام راحل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات عوامل گروهک تروریستی داعش در حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام راحل به ریاست قاضی صلواتی به منظور رسیدگی به اتهامات متهم ردیف چهارم برگزار شد.

مستشار دادگاه، خانواده شهدا، وکلای مدافع و نماینده دادستان در جلسه حضور داشتند.

قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه با اشاره به مواد ۳۵۲، ۳۵۳ و ۳۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر رعایت نظم جلسه دادگاه خطاب به متهم گفت: اتهام شما دائر بر معاونت در افساد فی الارض مستوجب اعدام، تفهیم و قرائت شد، دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم ردیف چهارم در جایگاه حاضر شد و خود را معرفی کرد.

متهم ردیف چهارم (م. م) متأهل و فاقد سابقه کیفری است.

(م. م) متهم ردیف چهارم در دفاعیات خود گفت: با آقای (ق.ح) در خانقاه و به مدت حدود کمتر از یکسال (۸ ماه) آشنا شدم و این آشنایی در سال ۹۵ اتفاق افتاد. اما پس از مدتی او ناپدید شد و یکبار گفتند که به عراق رفته و بار دیگر گفتند که کشته شده است و در نهایت شنیدم که در کرمانشاه زندانی است. مدتی که گذشت فردی نامه‌ای برای من آورد که در آن نوشته شده بود (من همان کسی هستم که ریشم را تراشیده و لباس سفید تنم بود و بعد از مدتی ناپدید شدم) با دریافت این پیام متوجه شدم که نویسنده نامه همان (ق. ح) است. بنابر این با فردی که حامل نامه بود تا یکی از شهرهای غرب کشور رفتم و (ق. ح) را ملاقات کردم.

متهم ردیف چهارم ادامه داد: در آن ملاقات (ق. ح) به من گفت: می‌خواهم برگردم و به من گفت: با (س. ص) به فلان محل بیا. در آنجا کنار یک پمپ گاز منتظر بمانید و من ساعت ۹ نزد شما می‌آیم. من نیز (س. ص) را به آنجا بردم و با او ملاقات کرد.

قاضی صلواتی از متهم پرسید: شما از چه طریق (س. ص) را می‌شناختید؟

متهم ردیف چهارم پاسخ داد: از طریق برادرش و کار گازکشی که انجام می‌دادیم می‌شناختم. در آن ملاقات صورت گرفت (ق.. ح) به (س. ص) گفت: افرادی را جمع آوری کند که بخواهند عملیات تروریستی انجام دهند و از من نیز خواست که در عملیات انتحاری شرکت کنم، از نیت او اطلاعی نداشتم به من گفت: می‌خواهد به کردستان عراق برود و به آن‌ها ضربه بزند.

متهم ردیف چهارم افزود: (ق. ح) از (س. ص) خواست که کسانی را جذب عملیات تروریستی کند، بعد از مدتی (س. ص) به او گفت که جستجو کرده و کسی را پیدا نکرده است که قرار شد دوباره جستجو کند، در جلسه بعدی ملاقات (ق. ح) از من اسلحه، نارنجک و دینامیت خواست، از او پرسیدم که برای چه این‌ها را می‌خواهی؟ (ق. ح) گفت: می‌خواهم ماهیگیری کنم.

متهم در ادامه بیان کرد: به او اسلحه ندادم و در دو جلسه آخر نیزاز من خواست خانه‌ای تهیه کنم که با او همکاری نکردم و گفتم کوه‌های پاوه نیز نا امن است و من جایی را نمی‌شناسم. بعد از آن (ق.. ح) از (س. ص) درخواست خانه باغ کرد و دوباره از او خواست که افرادی را برای عملیات تروریستی جذب کند.

متهم ردیف چهارم افزود: (ق. ح) در جلسه آخر موبایلی را به (س. ص) تحویل داد و از او خواست که خانه، تجهیزات، مهمات، اسلحه و نفرات برای عملیات فراهم کند که (س.. ص) موفق به این کار نشد و درنهایت به (ق.. ح) گفت: اگر پول باشد من خودم حاضرم شرکت کنم که (ق.. ح) مقداری پول برای او فراهم کرد.

قاضی صلواتی پرسید: آخرین بار (ق. ح) و (س. ص) را کجا و چند روز قبل از عملیات دیدی؟

متهم پاسخ داد: آخرین بار در روستایی و 20 روز قبل از عملیات دیدم. من نمی‌دانستم آن‌ها چند نفر هستند و محل سکونتشان کجاست و اصلا از نیت آن‌ها آگاه نبودم.

قاضی صلواتی گفت: چگونه از عملیات حمله تروریستی به مجلس مطلع شدی؟

متهم پاسخ داد: هنگامی که دستگیر شدم مطلع شدم که آن‌ها حمله تروریستی را در مجلس انجام داده اند.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: گرایشات وابسته به داعش از چه زمانی در شما شروع شد و با چه کسانی بیعت کردید؟

متهم پاسخ داد: دقیقاً به خاطر ندارم، اما حدود ۷ ماه با (ق.. ح) آشنا شدم اخلاق خوبی داشت و من وابسته این فرد شدم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما در مدرسه خانقاه نقش پشتیبانی داشتید و افرادی را برای عملیات جذب می‌کردید.

متهم گفت: من قبول ندارم.

قاضی صلواتی گفت: پس چرا (ق.. ح) شما را احضار کرد؟ شما در سال ۹۴ با یکی از سرتیم‌های داعش بیعت کردید. (ق.. ح) امیر تیم ترور بود و با شما تماس گرفت. چرا در جلسات تشکیلاتی با (ق. ح) شرکت می‌کردید؟ (ق. ح) در اولین جلسه و اولین ملاقات در جلسه تشکیلاتی طرح حمله تروریستی به تهران را برای شما تشریح کرد.

متهم گفت: من نیت (ق. ح) را نمی‌دانستم.

قاضی صلواتی گفت: اگر (ق. ح) چیزی در مورد نقشه عملیاتی به شما نگفته بود پس چگونه (س. ص) را به او معرفی کردی؟

قاضی صلواتی بیان کرد: به لحاظ رعایت مسائل حفاظتی شما (س. ص) را نزد (ق. ح) می‌بردی و این اقاریر خود شما است.

متهم گفت: (س. ص)از من می‌خواست و از من استفاده کرد.

قاضی صلواتی گفت: مگر شما چه نفوذی داشتید که از شما استفاده کنند؟

متهم پاسخ داد: من ماشین داشتم و برای جابه جایی از من استفاده می‌کردند. (س.. ص) سابقه دار است و همه او را می‌شناسند. من فقط برای او رانندگی می‌کردم.

قاضی صلواتی گفت: آیا راننده را به جلسه تشکیلاتی می‌برند؟ شما در تمام نشست‌های تشکیلاتی با آن دو نفر بودید.

متهم پاسخ داد: قبول دارم که اشتباه کردم، اما من از نیت آن‌ها اطلاع نداشتم.

قاضی صلواتی پرسید: شما چند نفر را برای عملیات تروریستی جذب کردید؟

متهم پاسخ داد: من این کار را قبول نکردم و به (ق.. ح) گفتم که کسی را نمی‌شناسم و عهده دار این کار (س. ص) شد.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: آیا شما هیچ کسی را جذب نکردید؟ شما درب منزل (ه) رفتید و موضوع را مطرح کردید، اما او قبول نکرد.

متهم پاسخ داد: (س. ص) من را فرستاد و (ه) را در مسجد ملاقات کردم، اما او حاضر به همکاری نشد و (س. ص) من را دنبال (ث) فرستاد که او را بیاورم. من فقط پیش یک نفر رفتم.

قاضی صلواتی گفت: شما تنها راننده نبودی بلکه مسئول جذب نفرات برای تیم ترور بودی.

متهم پاسخ داد: من کسی را جذب نکردم مسئولیت جذب بر عهده (س. ص) بود.

مستشار دادگاه خطاب به متهم گفت: چرا (ق. ح) در اولین ملاقات از شما تقاضای اسلحه و مهمات کرد و به شما در همان اولین جلسه اعتماد کرد.

قاضی صلواتی گفت: آن‌ها وقتی مطمئن می‌شوند که شما انتحاری نمی‌شوید مسئولیت پشتیبانی را به شما سپردند.

متهم گفت: من نیت آن‌ها را نمی‌دانستم حتی خواستند به من پولی بدهند ولی من نگرفتم!

قاضی صلواتی گفت: چرا پول نمی‌گرفتی مگر راننده نبودی؟

متهم پاسخ داد: من اشتباه کردم.

قاضی صلواتی پرسید: شما (چ) یکی از تروریست‌های حمله به مجلس را از کجا می‌شناختی؟

متهم پاسخ داد: یک بار در خانه (س. ص) در پاوه او را دیدم.

قاضی صلواتی گفت: شما قبل از خرداد ۹۶ در جلسه تشکیلاتی (س. ص) و (چ) حضور داشتی.

متهم پاسخ داد: من در منزل آن‌ها بودم و رفت و آمد داشتم.

قاضی صلواتی گفت: شما در یکی از شهرستان‌های غربی کشور نیز نقش موثری در جذب افراد به داعش داشتی و اهالی آن شهرستان شما را می‌شناسند که به داعش پیوسته ای.

متهم پاسخ داد: من تکفیری نیستم.

قاضی صلواتی گفت: آیا در روز مراسم عقد خودت در منزل سرود تکفیری نمی‌خواندید؟

متهم پاسخ داد: ما سرود مذهبی خواندیم!.

قاضی صلواتی گفت: (س.. ع)، (پ.. ح) به داعش پیوستند و شما مطلع بودی چرا به مامورین اطلاع ندادی؟

متهم گفت: شنیدم که به عراق رفته اند و به داعش پیوسته اند این موضوع مثل توپ ترکید و همه مردم نیز می‌دانستند.

در ادامه نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: متهم از عناصر باسابقه و دارای گرایش به گروه‌های منحرف بوده است و از طریق پشتیبانی و عضو گیری و تبلیغ و با اطلاع از حمله تروریستی تهران اقدام به همکاری با تیم ترور می‌کند، (م. م) متهم ردیف چهارم در جلسات تشکیلاتی گروهک شرکت کرده و تفکرات تکفیری متهم تشدید می‌گردد.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم در اوایل سال ۹۶ نامه‌ای از (ق.. ح) دریافت‌ می‌کند و با خواندن نامه متوجه می‌شود که نویسنده آن (ق. ح) است بنابراین همراه حامل نامه به سرپل ذهاب می‌رود و با (ق. ح) ملاقات می‌کند. پس از آن (م.. م) سه مرتبه دیگر همراه (س.. ص) به غرب کشور رفته و در آنجا (ق. ح) از آن‌ها تقاضای تهیه خانه باغ و تجهیزات می‌کند.

نماینده دادستان افزود: در جلسه تشکیلاتی مورخ ۱۱/۳/۹۶ در منزل (س. ص) جلسه‌ای با حضور (ا.. ص) و (چ) و متهم ردیف چهارم تشکیل می‌شود و او در جریان حمله تروریستی به تهران قرار می‌گیرد.

در ادامه نماینده دادستان به قرائت اظهارات متهم ردیف چهارم پرونده پرداخت و گفت: (اوایل فروردین ۱۳۹۶ بود که از خانه بیرون رفتم و (ا. ص) و (ن. ص) را دیدم که آن‌ها به من گفتند برگشته ایم که در ایران عملیات انجام دهیم تو هم به ما کمک کن من گفتم می‌خواهم ازدواج کنم و توان همکاری ندارم و (س. ص) را نزد آن‌ها بردم.)

نماینده دادستان گفت: شما حتی نزد شخصی به نام (ث) رفتی و عملیات ترور را برای او شرح دادی و (ث) گفتی خانواده من در ایران است و با شما همکاری نکرد. پس چگونه می‌گویید که از عملیات مطلع نبوده‌ای، اگر شما عملیات انتحاری را قبول ندارید به چه علت (س. ص) را به (ق. ح) معرفی کردی شما برای فرار از مجازات نقش خود را به راننده ساده تقلیل می‌دهی.

قاضی پرسید: شما گفتید یک ماه قبل از عملیات با ق. ملاقات داشتید، توضیح بدهید.

متهم گفت: من با ق. ملاقات نداشتم با س. ص. ملاقات داشتم.

قاضی پرسید: قبول دارید که س. را شما معرفی کردید و دو روز بعد از ملاقات شما با ق. س. بحث پول را مطرح کرد؟ در این زمینه توضیح دهید.

متهم ردیف چهارم پاسخ داد: قبل از شناخت این دو نفر آن‌ها اهالی یک روستا بوده و همدیگر را می‌شناختند، و درباره پول هم پیش ق. نرفتیم دو نفر دیگر بودند که س. گفت: او را پیش این دو نفر ببرم و پول را بگیرند.

قاضی صلواتی گفت: شما صداقت ندارید و اقاریر خود را تکذیب می‌کنید شما در خون شهدای مجلس شریک هستید.

در ادامه قاضی پرسید: شما س. ص. را در یکی از شهرستان‌های غربی جذب کردی، توضیح دهید.

متهم پاسخ داد: بله من او را بردم و آن‌ها با هم آرام صحبت می‌کردند و من متوجه شدم که درباره عملیات صحبت می‌کنند.

قاضی پرسید: شما در بازجویی به صراحت می‌گویی که در روانسر ق. را در منزل کسی بردم که او عملیات تروریستی را قبول نکرده است. س. و ق. در تلگرام با هم تماس داشتند آیا شما مطلع بودی؟

قاضی گفت: این‌ها اعترافات خود شما است که در زمانی که ق. عضو داعش بود با س. ص. ارتباط داشت و برنامه‌ریزی می‌کردند. شما می‌دانستید تیم شکل گرفته و س. را آوردی.

در ادامه متهم گفت: من نمی‌دانستم آن‌ها به ایران آمدند و با من زیاد صحبت نمی‌کردند. من یک ماه قبل از عملیات تروریستی مجلس شورای اسلامی ق. را دیدم چ. و س. را قبل از ماه رمضان دیدم.

قاضی گفت: شما در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۶ در جلسه‌ای که چ، س. ص، الف. ص. حضور داشتند در جریان ریز عملیات تروریستی در تهران قرار گرفتی.

متهم پاسخ داد: نه، من چیزی نشنیدم.

قاضی پرسید: پس چرا با آن‌ها می‌رفتی؟

متهم پاسخ داد: من می‌رفتم به آن‌ها سر می‌زدم آن‌ها دوستان من بودند.

قاضی در ادامه گفت: شما با جذب دو تن از تروریست‌ها تلاش داشتی ضربه سنگینی به نظام جمهوری اسلامی وارد کنی.

متهم در پاسخ گفت: س. و ق. خودشان همدیگر را می‌شناختند. آن‌ها خودشان همدیگر را جذب کردند.

در ادامه قاضی از وکیل متهم ردیف چهارم م. م. خواست دفاعیات خود را مطرح کند.

وکیل گفت: طبق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی که به معاونت در فسادفی‌الارض می‌پردازد بنده معتقدم موکلم مشمول این ماده قانونی نمی‌شود، چون با توضیحات ایشان اولین متهمی است که صحبت او صادقانه است و در خیلی از اظهارات وی تغییراتی دیده نمی‌شود

همچنین وی سابقه بدی در منطقه ندارد و حتی در مواردی خوش سابق است.

در ادامه معاون دادستان در خصوص دفاعیات وکیل گفت: در مرحله اول ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی شامل متهم ردیف چهارم م. م نمی‌شود چرا که آیا ایشان س. ص. را با پول تطمیع نکرده در جایی که می‌گوید او را بردم و پول را گرفت و از داشتن این پول خوشحال بود. همچنین آیا وقتی ق. صریحاً می‌گوید عملیات تروریستی انجام دهیم آیا از قصد آن مطلع نمی‌شود؟ همچنین آیا متهم م. م. صغیر بوده و چرا بعد از یک سال به مراجع امنیتی اطلاع نداده است که جواب متهم در اظهارات وی آمده که می‌گوید اگر اطلاع می‌دادم دستگیر می‌شدم و اگر اطلاع می‌دادم ق. را دستگیر می‌کردند این‌ها همه نشانه وابستگی او به این گروه است.

قاضی خطاب به متهم ردیف چهارم حمله تروریستی به مجلس و حرم امام م. م. گفت: اتهام شما دایر بر معاونت در فساد فی‌الارض مستوجب اعدام است آخرین دفاعیات خود را مطرح کنید.

متهم در پاسخ به قاضی صلواتی گفت: خود را داعشی نمی‌دانم این کار را محکوم می‌کنم از کار‌هایی که انجام داده‌ام خیلی متأسفم و پشیمانم از شما می‌خواهم با من با رأفت اسلامی برخورد کنید.

در خاتمه پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده عوامل حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم امام (ره) قاضی صلواتی ادامه جلسه را به فردا دوشنبه هفدهم اردیبهشت موکول کرد که به‌صورت علنی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ادامه مطلب
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397  - 12:49 ق.ظ

بخوابید تا لاغر شوید/ دلایل سفیدی زودرس موها/ گیاهان دارویی را در خانه پرورش دهید/ اهمیت مصرف روی در سلامت مردان

پژوهشگران دانشگاه میشیگان ثابت کردند در صورتی که فرد شب‌ها یک ساعت بیشتر بخوابد، پس از یک سال  می‌تواند بیش از ۶ کیلوگرم وزن خود را کم کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

برای کاهش وزن بیشتر بخوابید

برخی افراد تصور می‌کنند تنها با گرفتن رژیم غذایی و کاهش مصرف غذا می‌توانند وزن خود را کم کنند؛ در حالی که روش‌های دیگری نیز برای کاهش وزن وجود دارد.

یکی از روش‌های مهم در کاهش وزن، آرام غذا خوردن است؛ این کار باعث می‌شود هورمون‌های سیری زودتر تحریک شده و قبل از اینکه میزان زیادی کالری وارد بدن شود، شما احساس سیری کنید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما افزایش زمان خواب هم موجب کاهش وزن می‌شود؛ نتایج تحقیقاتی که پژوهشگران دانشگاه میشیگان انجام داده اند نشان داد در صورتی که فرد شب‌ها یک ساعت بیشتر بخوابد پس از یک سال  می‌تواند بیش از ۶ کیلوگرم وزن خود را کم کند.

روش کاشت سیر 

بسیاری از گیاهان در طب سنتی خواص زیادی دارند؛ خواصی که طب مدرن هم بسیاری از آن‌ها را تایید کرده است؛ بهتر است بدانید که بیشتر این گیاهان دارویی را می‌توان در منزل پرورش داد.

سیر یکی از این گیاهان دارو‌هایی است؛ خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی سیر به همراه خواص ضد التهابی آن موجب شده است سیر یک گیاه پرکاربرد در طب سنتی باشد؛ برای پرورش سیر کافی است یک حبه سیر را به شکلی که قسمت نوک تیز آن رو به بالا است در عمق ۱۰ سانتی متری خاک قرار دهید و روی آن کود گیاهی بریزید؛ طول دوره برداشت سیر ۱۰۰ تا ۱۲۰ روزه است.

نعناع و جعفری هم از گیاهان خوش طعم و دارویی دیگر هستند که به آسانی رشد می‌کنند؛ تنها کافی است محیط پرورش این گیاهان دور از نور مستقیم خورشید باشد.

روش های جالب برای کاهش وزن / گیاهان دارویی را در خانه پرورش دهید/ اهمیت مصرف روی در مردان/ دلایل سفیدی زودرس مو

نشانه‌های زوال عقل

زوال عقل و آلزایمر از مشکلات شایع دوران پیری هستند؛ برخی پزشکان عوامل وراثتی را مهم‌ترین عامل ابتلا به زوال عقل می‌دانند با این وجود با تشخیص زودهنگام این مشکلات می‌توان روند پیشرفت این بیماری را کند کرد.

یکی از نشانه‌های زوال عقل کاهش قدرت بینایی است؛ در صورتی که با مراجعه به چشم پزشک مشخص شد که ضعف در بینایی ناشی از تضعیف قدرت چشم‌ها نیست احتمالا شروع زوال عقل موجب کاهش قدرت بینایی شده است.

ناتوانی در درک مزه ها، زل زدن‌های غیر طبیعی، از دست دادن تعادل و زمین خوردن‌های مکرر از نشانه‌های دیگر زوال عقل است.

رفع مشکلات پروستات در مردان

بسیاری از مردان با بالا رفتن سن و عبور از پنجاه سالگی با تکرر ادرار مواجه می‌شوند؛ اگر چه تکرر ادرار ممکن است نشانه بیماری در پروستات مردان باشد؛ در بیش از نیمی از موارد مشکل چندان جدی به شمار نمی‌رود.

پزشکان معتقدند تکرر ادرار در مردانی که میانسالی را رد کرده اند غالبا ناشی از تورم و بزرگ شدن پروستات است؛ باید بدانید نیمی از مردان ۵۰ تا ۶۰ ساله با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

مصرف مواد غذایی حاوی روی مانند گوشت قرمز، حبوبات، آجیل و مغزها، شکلات تلخ، صدف خوراکی و مکل‌های روی موجود در داروخانه‌ها در سلامت پروستات فوق العاده موثر است.

روش های جالب برای کاهش وزن / گیاهان دارویی را در خانه پرورش دهید/ اهمیت مصرف روی در مردان/ دلایل سفیدی زودرس مو

خطر بیماری عفونی با سفیدی زودرس مو 

محققان در خصوص سفیدی زود رس مو‌ها دلایل زیادی را مطرح می‌کنند؛ به تازگی محققان دانشگاه بیرمنگام با آزمایش بر روی موش‌ها دریافتند که سفیدی زودرس مو‌ها ممکن است به دلایل بیماری‌های عفونی باشد.

در تحقیقات فوق نشان داده شده است که هنگام حمله ویروسی به موش ها، سیستم ایمنی بدن آن‌ها به شکل قابل توجهی فعال شده و مو‌های سفید و جو گندمی در آن‌ها بیشتر رشد کرده است.

این محققان معتقدند این نتایج تاکنون تنها در مورد بدن موش‌ها صادق بوده است و در مورد بدن انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

عوامل وراثتی، کم کاری تیروئید، رژیم غذایی نامناسب و کاهش میزان ویتامین‌های گروه B در بدن از جمله عواملی است که تاکنون ارتباطشان با سفیدی زود رس مو اثبات شده است. 

روش های جالب برای کاهش وزن / گیاهان دارویی را در خانه پرورش دهید/ اهمیت مصرف روی در مردان/ دلایل سفیدی زودرس مو

انتهای پیام/ 

ادامه مطلب
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397  - 12:47 ق.ظ

خودروهای داخلی که گران شدند+ جدول قیمت خودرو

قیمت پژو 206 تیپ 5 با افزایش 400 هزار تومانی با قیمت 43 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می رسد.

خودروهای داخلی که گران شدند+ جدول قیمت خودروبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛در بازار امروز خرید و فروش خودرو، قیمت پژو 206 تیپ 2 با کاهش 500 هزار تومانی با قیمت 36 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می رسد.

پژو 206 تیپ 5 هم با افزایش 400 هزار تومانی با قیمت 43 میلیون و 800 هزار تومان، پژو 405 جی ال ایکس با افزایش 400 هزار تومانی با قیمت 33 میلیون و 600 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد.

البته قیمت برخی از خودروها همانند پژو 207 اتوماتیک با قیمت 63 میلیون تومان و تندر پلاس 60 میلیون و 800 هزار تومان همچنان با ثبات قیمت روبه رو هستند.


بیشتر بخوانید: خودروهایی که ارزان و گران شدند+ جدول


قیمت تعدادی از خودروهای داخلی در بازار امروز به شرح زیر است:

خودروهای داخلی که گران شدند+ جدول قیمت خودرو

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

ادامه مطلب
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397  - 12:47 ق.ظ

رهبران ادیان با آموزه‌های دینی جلوی تخریب محیط زیست را بگیرند

خبرگزاری فارس: رهبران ادیان با آموزه‌های دینی جلوی تخریب محیط زیست را بگیرند

ابراهیمی ترکمان در آیین یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه از رهبران ادیان خواست با آموزه‎های دینی و اخلاقی جلوی تخریب محیط زیست را گرفته و مانع آسیب رساندن به آن شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در آیین یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه با موضوع «ادیان و محیط زیست»، با اظهار اینکه افلاطون نظریه‌ای دارد مبنی بر اینکه نزاع در جهان بر سر خیر قلیل است و بر سر خیر کثیر نزاعی صورت نمی‌گیرد، گفت: در زمانی که ما به محیط زیست آسیب می‌زنیم، در واقع این خیر را برای آیندگان کم می‌کنیم. این بدین معناست که جنگ و نزاع را به آینده منتقل می‌کنیم و بسیار خطرناک است.

وی با خطرناک خواندن این نوع برخورد نسبت به محیط زیست، بیان کرد: خداوند خیراتی را در محیط زیست برای انسانها نهاده است که عده‎ای متأسفانه با رفتار غلط و ناپسند خود آن را به هدر داده و مانع رسیدن و انتقال آن به آیندگان می‌شوند.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: بشر با تخریب محیط زیست جنگ و نزاعی را به آینده منتقل می‌کند که نسل‌های آینده در آن هیچگونه ریشه و دخل و تصرفی نداشته‎اند. امروز تکنولوژی از طبیعت، تقدس‌زدایی کرده و تسلط غیر اخلاقانه انسان را بر محیط زیست و طبیعت را بیش از اندازه و حدممکن کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین، گفت: به عبارتی دیگر، نیازهای تخیلی انسان از محیط زیست و طبیعت باعث تخریب محیط زیست شده است نه نیازهای واقعی او.

وی در سخنان خود، یادآور شد: خداوند طبیعت را به گونه‌ای آفریده است که برای همه کفایت می‌کند اما زیاده خواهی عده‌ای به دنبال این است که طبیعت را در تملک شخص خود در آورده و انسان امروز به جای اداره طبیعت بر علیه طبیعت نیز، شورش کرده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به به نقش محیط زیست در زندگی انسان‌ها اظهار کرد: در آموزه‌های دینی نسبت به اینکه طبیعت برای همه انسان‌هاست، تأکید شده است و همچنین در سوره مبارکه الرحمن به نکته‌ای اشاره می‌کند که زمین را برای همه مخلوقات قرار داده‌ایم.

وی افزود: در واقع امروز کسی نمی‌تواند نیازهای فردای دیگران را مصرف کند که در راستای آن، دو دیدگاه اصلی در باره نگاه دین به محیط زیست وجود دارد. دین، خود عامل بحران محیط زیست است و دین، طبیعت را مسخر انسان می‌دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اساس آسیب زدن به محیط زیست به دلیل حس تملک مطلق بشر است و دین این قدرت را دارد که بشر را با آموزه‌های اخلاقی نسبت به طبیعت، متعهد پرورش دهد.

وی در پایان سخنان خود با اذعان اینکه انسان‌ها امروز به جای حمایت و نگهداری از طبیعت علیه آن شورش کرده‌اند، از رهبران ادیان خواست با آموزه‎های دینی و اخلاقی جلوی تخریب محیط زیست را گرفته و مانع آسیب رساندن به آن شوند.

در این دور از گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت که به مدت سه روز برگزار می‌شود، اندیشمندان دو طرف مباحث و مقالات متعددی را با عناوینی نظیر اخلاق محیط زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت، امنیت اجتماعی ناهمکیشان و دین و محیط زیست به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

هیأت کلیسای ارتدوکس روسیه در جریان سفر خود به جمهوری اسلامی ایران از شهر مقدس قم بازدید و با برخی شخصیت‌های دینی و دانشگاهی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

انتهای پیام/

ادامه مطلب
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397  - 12:44 ق.ظ

حفظ و توجه به طبیعت از تعلیمات اسلامی است

خبرگزاری فارس: حفظ و توجه به طبیعت از تعلیمات اسلامی است

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام گفت: اسلام به طور کلی مسأله توسعه انسانی را دنبال کرده است و بر این اساس موافقیم که طبیعت مخلوق خدا و هماهنگ با انسان است؛ حتی یک دوستی بین آن دو برقرار است و توجه به طبیعت از تعلیمات اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در سخنرانی خود در یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه گفت: آیه ۳۲ سوره مبارکه ابراهیم در قرآن کریم این موضوع را مطرح می‌کند که خداوند همه چیز را برای انسان خلق کرده است و در آخر آیه می‌فرماید؛ هر آنچه شما نیاز داشتید ما برای شما فراهم کردیم.

وی افزود: اما مشکل اینجاست که سرعت رشد بشریت بسیار بیشتر از سرعت رشد طبیعت است که با هم متوازن نیستند.

آیت‌الله تسخیری افزود: اسلام می‌فرماید که تولید را باید رشد دهید و توسعه را روز به روز بیشتر کنید؛ اما برای این کار، دو راه پیش ما گذاشته است؛ تعلمیات فکری و تعلمیات عملی. تشریفاتی در اسلام و احکام آن است که انسان را به سوی توسعه طبیعت سوق می‌دهد. یکی از این احکام مراقبت از زمین برای بهره‌وری و رسیدن به توسعه است که نباید اجازه داد زمین از بین برود.

وی ادامه داد: اسلام به طور کلی مسأله توسعه انسانی را دنبال کرده است و بر این اساس موافقیم که طبیعت مخلوق خدا و هماهنگ با انسان است؛ حتی یک دوستی بین آن دو برقرار است و توجه به طبیعت از تعلیمات اسلامی است.

عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنان خود تأکید کرد: با تغییر انسان و تعلیم او می‌توانیم از مشکلات طبیعی و نیز مشکلات مربوط به بشریت رهایی یابیم.

در این دور از گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت که به مدت سه روز برگزار می‌شود، اندیشمندان دو طرف مباحث و مقالات متعددی را با عناوینی نظیر اخلاق محیط زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت، امنیت اجتماعی ناهمکیشان و دین و محیط زیست به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

هیأت کلیسای ارتدوکس روسیه در جریان سفر خود به جمهوری اسلامی ایران از شهر مقدس قم بازدید و با برخی شخصیت‌های دینی و دانشگاهی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

انتهای پیام/

ادامه مطلب
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397  - 12:44 ق.ظ

کار انبیا، حکومت بوده است/ «فقه نظام سیاسی» از مظلوم‌ترین رشته‌های معرفتی دینی است

خبرگزاری فارس: کار انبیا، حکومت بوده است/ «فقه نظام سیاسی» از مظلوم‌ترین رشته‌های معرفتی دینی است

بحث فقه نظام سیاسی از مظلوم‌ترین رشته‌های معرفتی دین و از مظلوم‌ترین رشته‌های معرفتی معارف شیعی ماست، مثل خود امامت ائمه اطهار علهم السلام و عین خود ذات ائمه اطهار علیهم السلام که مظلوم‌ترین پدیده‌های تاریخ هستند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس، با هجوم امواج شبهات و اشکالات مکاتب التقاطی و غیروحیانی پس از انقلاب اسلامی و مضاعف شدن این هجمه ها در سالهای اخیر شایسته است نخبگان حوزه و دانشگاه بررسی ادله عقلی و نقلی بحث پراهمیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه را با نگاهی نو و متناسب با فضای جدید جامعه‌ی جهان اسلام و جامعه‌ی جهانی مورد بررسی و کنکاش قرار بدهند. در همین راستا سلسله دروس استاد آیت الله محسن اراکی که هر دو مکتب نجف و قم را درک کرده‌، می‌تواند ارائه دهنده‌ی بینشی نو و دقیق در این باب باشد.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ عَلی سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَی اهل‌بیتهِ الطَّیبِینَ الطّاهِرِین

ایمان؛ شرط ششم ولایت فقیه

تاکنون به پنج شرط از شرایط ولایت امر پرداختیم و بحث امروز در مورد شرط ششم است؛ شرط ششم، شرط ایمان در ولایت امر است. ایمان، شرط ولایت امر است و غیر مؤمن نمی‌تواند ولایت امر بر جامعه اسلامی را عهده‌دار شود. بحث در شرط ایمان، در دو بخش خواهد بود. بخش اول؛ تعریفِ ایمان موردنظر در این بحث است و بخش دوم پیرامون ادله اشتراط ایمان در ولایت امر است.

اما بخش اول که تعریف ایمان است: اجمالاً مطلب را مطرح می‌کنیم و بعد تا حدودی به تفصیل آن می‌پردازیم. از ادله شرعی -چه در قرآن کریم و چه در روایات وارده از معصومین- استفاده می‌شود که اولاً اسلام با ایمان متفاوت است و به تعبیر روایات هر جا ایمان باشد، اسلام هم هست اما هر جا اسلام باشد [لزوماً] ایمان نیست. یعنی شرط اسلام، ایمان نیست ولی شرط ایمان، اسلام است؛ ممکن است کسی مسلم باشد، ولی وصف ایمان را نداشته باشد اما هر مؤمنی حتماً مُسلِم است. بنابراین مرتبه ایمان، برتر از مرتبه اسلام است.

مراحل اسلام و ایمان

نکته دیگر اینکه هریک از اسلام و ایمان دو رتبه و دو مرحله دارد. خودِ اسلام هم دو مرحله دارد و دو گونه اسلام در قرآن کریم مطرح شده است که می‌توان از این دو مرتبه اسلام این‌گونه تعبیر کرد؛ اسلامِ اول و اسلام آخر. از اسلام اول می‌توان به اسلام اعرابی و از اسلام دوم ُبه اسلام ابراهیمی تعبیر کرد. بین اسلام اعرابی و اسلام ابراهیمی دو مرتبه ایمان وجود دارد که بنابراین؛ ایمان هم دو مرتبه کلی دارد -البته مراتب جزئیه زیادی در ایمان است.- مرتبه اولِ ایمان، تصدیقِ قلبی و اذعان است و مرحله دوم ایمان؛ علاوه بر اذعان، اطاعت است. بنابراین ما از مراحل اسلام و ایمان چهار مرحله داریم که از اسلام اعرابی یا اسلام اول آغاز می‌شود و به ایمان به معنای تصدیق قلبی می‌رسد و بعد از ایمان به معنای تصدیق قلبی به ایمان به معنای اطاعت می‌رسد و بعد از ایمان اطاعت به اسلامِ آخر می‌رسد که آن اسلام آخر، هم اسلام کامل است و هم ایمان کامل. این چهار مرحله‌ای که از اسلامِ اول شروع می‌شود و به اسلام آخر ختم می‌شود در آیات و روایات زیاد آمده است. ما سعی می‌کنیم این چهار مرحله از اسلام و ایمان -چهار مرحله‌ای که از مجموع اسلام و ایمان ترکیب شده است- را با استناد به آیات و روایات تبیین کنیم.

شرط ایمان را قبل از شرط عدالت بحث می‌کنیم و یکی از نکاتش هم همین است؛ اسلام نخستین یا همان اسلام أعرابی؛ همان اسلام به لسان یا اسلامِ رسمی است که احکامِ مُسلم بر آن بار می‌شود. فرد با اسلام به معنای اقرار به لسان و اقرار به زبان و اقرار به شهادتین به‌طور رسمی عضو جامعه اسلامی می‌شود و احکام مُسلم بر او بار می‌شود.

آیه کریمه هم به این نوع از اسلام اشاره دارد: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی‏ قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیم‏»؛ این آیه خیلی روشن است و معلوم می‌شود ما یک اسلامی داریم که علی‌رغم عدم دخول ایمان، در قلب وجود دارد و قوام آن به اعلام شهادتین است. قرآن کریم در جایی دیگر –در سوره توبه- به این اسلام اعرابی اشاره می‌کند: «وَ مِمَّنْ حَوْلَکمْ مِنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ مَرَدُوا عَلَی النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَینِ ثُمَّ یرَدُّونَ إِلَی عَذَابٍ عَظِیمٍ».

بعدها به تدریج کلمه اعرابی در متون دینی و روایات ما به معنای کسی به‌کاربرده شد که به ولایتِ نپیوسته باشد؛ لذا کسی که ولایت را نپذیرفته باشد اعرابی است. در اصطلاحِ ائمه اطهار علیهم السلام و در روایات وارده از آن‌ها و در ادبیاتِ عرفانی فارسی همین‌طور است.

اسلام و ایمان در آئینه روایات

مرحوم شیخ کلینی روایت می‌کند که سماعه از امام صادق علیه السلام درباره اختلاف ایمان و اسلام می‌پرسد؛ «مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَخْبِرْنِی عَنِ الْإِسْلَامِ وَ الْإِیمَانِ أَ هُمَا مُخْتَلِفَانِ فَقَالَ: إِنَّ الْإِیمَانَ یُشَارِکُ الْإِسْلَامَ وَ الْإِسْلَامَ لَا یُشَارِکُ الْإِیمَانَ فَقُلْتُ فَصِفْهُمَا لِی فَقَالَ- الْإِسْلَامُ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ التَّصْدِیقُ بِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم بِهِ حُقِنَتِ الدِّمَاءُ وَ عَلَیْهِ جَرَتِ الْمَنَاکِحُ وَ الْمَوَارِیثُ وَ عَلَى ظَاهِرِهِ جَمَاعَةُ النَّاسِ وَ الْإِیمَانُ الْهُدَى وَ مَا یَثْبُتُ فِی الْقُلُوبِ مِنْ صِفَةِ الْإِسْلَامِ وَ مَا ظَهَرَ مِنَ الْعَمَلِ بِهِ وَ الْإِیمَانُ أَرْفَعُ مِنَ الْإِسْلَامِ بِدَرَجَةٍ إِنَّ الْإِیمَانَ یُشَارِکُ الْإِسْلَامَ فِی الظَّاهِرِ وَ الْإِسْلَامَ لَا یُشَارِکُ الْإِیمَانَ فِی الْبَاطِنِ وَ إِنِ اجْتَمَعَا فِی الْقَوْلِ وَ الصِّفَةِ.» ؛ هرجایی که ایمان باشد، اسلام هم هست -می‌توان به جای کلمه یشارک، یلازم گذاشت- ایمانی که در این روایت و بسیاری از روایات دیگر توصیف می‌شود در مقابل اسلام قرار گرفته می‌شود و ظاهراً ایمان درجه دو است؛ یعنی ایمانی که همراه با اطاعت است؛ چون از قرآن کریم استفاده می‌شود که یک نوع ایمان و اعتقاد قلبی وجود دارد که غیر از صِرف شهادتین است. بعضی‌ها علاوه بر شهادتین، در دلشان هم ایمان به رسول الله می‌آورند. یعنی چه؟ یعنی یقین پیدا می‌کنند که این رسول از جانب خداست.

در آن آیه مربوط به حضرت موسی علیه السلام می‌فرماید: «وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ یا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنی‏ وَ قَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقین‏»؛ تعلمون یعنی اعتقاد قلبی وجود دارد. یا در آن آیات دیگری که از عجایب قرآن کریم است این‌گونه می‌فرماید: «کَیْفَ یَهْدِی اللَّهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إیمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمین‏»؛ معمولاً کفر بعد از ایمان به این نوع کفر گفته می‌شود؛ یعنی کفرِ عملی، کفر در اطاعت بعد از ایمان قلبی و یکی از خطرناک‌ترین کفرها همین کفر است که از آن به کفر دوم در مقابل کفر اول تعبیر می‌کنیم. لذا قرآن کریم همیشه از این کفر به کفرِ بعد الایمان تعبیر می‌کند؛ عبارت «کفَرُوا بَعْدَ إِیمانِهِمْ» در قرآن کریم زیاد آمده است. این بعدیت، بعدیت زمانی نیست، بلکه بعدیت رتبی است؛ یعنی به‌رغم اینکه ایمان دارند و می‌دانند که رسول از سوی خداست اما کفر اطاعت دارند؛ «فَکیفَ إِذَا جِئْنَا مِن کلِّ أمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِک عَلَی هَـؤُلاء شَهِیدًا * یَوْمَئِذٍ یَوَدُّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ عَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ وَ لا یَکْتُمُونَ اللَّهَ حَدیثا»؛ در اینجا کفر، کفرِ عصیان الرسول است و کفر معصیت توسط کسانی است که یعلمون ان هذا رسول الله؛ «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدین‏»؛

ایمان دوم به معنای اطاعت عملی است. بنا بر آنچه از مجموع تتبع در آیات و روایات استفاده می‌شود ایمان دو درجه دارد؛ ایمانی که در قلب است و به رسالت رسول خدا تصدیق می‌کند و تنها اسلامِ به لسان نیست و تنها به زبان شهادت نمی‌دهد بلکه در دل هم می‌داند که حق با رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.

پس یک اسلامِ اول داریم، بعد ایمان اول و بعد ایمان دوم و بعد هم اسلام آخر است؛ یعنی در مجموع چهار مرحله اسلام و ایمان داریم؛ اسلامِ اول اسلام اعرابی است که اسلام به معنای اقرار لفظ است. اسلام آخر هم که اسلام ابراهیمی است؛ «إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ»؛ «فَلَمَّا أَسْلَمَا وَ تَلَّهُ لِلْجَبِینِ * وَ نَادَینَاهُ أَنْ یا إِبْرَاهِیمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا إِنَّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنین‏»؛ این دیگر اسلامِ صِرف اطاعت و محضِ تسلیم است که در اسلامِ آخر اصلاً معصیت راه ندارد درحالی‌که در اسلام دوم که اسلام اطاعت است ممکن است معصیت اتفاق بیافتد. مانند همین ایمان‌هایی که برخی از ما داریم که اسلام داریم و اطاعت هم می‌کنیم اما آن لحظه‌های حساس پای‌کار هستند و وقتی اصل امامت بخواهد در معرض خطر قرار بگیرد پای‌کار می‌آیند، اما همیشه پای‌کار نیستند. ایمان دارند و ایمان دوم و ایمان اطاعت دارند، اما مطیعی که گه‌گاهی این‌سو و آن‌سو می‌رود.

لذا در قرآن کریم آمده است «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیدا». اینکه گفته است آمَنوا آمِنوا؛ اشاره به این دو مرحله ایمان دارد؛ یا ایها الذین آمَنوا، یعنی همان‌هایی که تصدیق دارید پس حالا که تصدیق دارید عمل کنید. آیه دیگر در سوره محمد صلی الله علیه و آله و سلم است: «وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ آمَنُوا بِما نُزِّلَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بالَهُم‏»؛ دو آمنوا وجود دارد و این‌ها تکرار نیست. حتی در اول سوره بقره آمده است: «ذَلِک الْکتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ * وَ الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیک وَ مَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِک وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یوقِنُونَ».

روایت دیگر به سند صحیح از امام صادق علیه السلام است: «عَلِیٌّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ فُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ إِنَّ الْإِیمَانَ یُشَارِکُ الْإِسْلَامَ وَ لَا یُشَارِکُهُ الْإِسْلَامُ إِنَّ الْإِیمَانَ مَا وَقَرَ فِی الْقُلُوبِ وَ الْإِسْلَامَ مَا عَلَیْهِ الْمَنَاکِحُ وَ الْمَوَارِیثُ وَ حَقْنُ الدِّمَاءِ وَ الْإِیمَانَ یَشْرَکُ الْإِسْلَامَ وَ الْإِسْلَامَ لَا یَشْرَکُ الْإِیمَانَ»؛ یعنی هر جا اسلام هست این‌چنین نیست که حتماً ایمان هم باشد، اما هر جا ایمان بود حتماً اسلام هست.

به‌هرحال نتیجه گرفتیم که ما اسلامی داریم که به معنای اقرار به لسان است، هرچند در درون اعتقاد قلبی هم نباشد و حقیقتاً تصدیق نداشته باشد. این همان اسلامِ اول است. بعدازاین اسلام، اسلام همراه با ایمان و به معنای تصدیق بما جاء به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است. تصدیق هم به معنای اذعان قلبی است. منتها این اذعان قلبی هم با اطاعت ملازمت ندارد. بسیاری بودند که اذعان قلبی داشتند، اما مطیع نبودند مانند بنی‌اسرائیل. در بین مسلمینِ اصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هم عده‌ای این‌چنین بودند؛ آن‌هایی که می‌گفتند «هذا منک أم من الله»؛ این‌ها ایمان قلبی داشتند اما این ایمانِ کامل نبود، زیرا در غیر این صورت دیگر منک ام من الله معنا ندارد.

 

شیوع اظهارنظرهای غیر علمی در باب فقه نظام سیاسی

باید به یک نکته اشاره کنم؛ اولاً این بحث فقه نظام سیاسی از مظلوم‌ترین رشته‌های معرفتی دین و از مظلوم‌ترین رشته‌های معرفتی معارف شیعی ماست، مثل خود امامت ائمه اطهار علهم السلام و عین خود ذات ائمه اطهار علیهم السلام که مظلوم‌ترین پدیده‌های تاریخ هستند.

من خواهش دارم از دوستانی که بعدها به ما ملحق شدند حتماً مباحثِ اولیه ما را جدی مطالعه و بحث کنند. بحث جلد اولِ که بحث جهان‌بینی سیاسی است، بحثِ بنیادین است. بحث جلد دوم که بحث فلسفه سیاسی بود هم بحث بنیادینی است. این مباحث بعدی مبتنی بر آن اساسی است که در آن مباحث، بنیاد گذاشته‌ایم. ما در حوزه احتیاج به متخصص‌هایی داریم که فقه سیاسی را بفهمند.

یک به اصطلاح استادی می‌گفت اصلاً کار رُسُل حکومت نبوده است منتها دیدند که اگر حکومت کنند به اهدافشان کمک می‌کند. صراحتاً می‌گفت هیچ‌یک از ادیان و هیچ‌یک از رُسل اصلاً حاکم نبودند و بحث حکومت نداشتند و فقط دین اسلام است که بحث حکومت را مطرح کرده است. بعد در تفسیر آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیز» می‌گفت این کار مردم است و ربطی به انبیا و دین ندارد. اصلاً تعریف خدا چیست؟ خدا یعنی مَلِک. خب این مَلِک می‌خواهد مُلک خودش را اداره کند یا خیر؟ اگر این آقا نماز جمعه می‌رفت، حداقل یک روز یک امام جمعه‌ای سوره جمعه را خوانده بود شنیده بود که آیه اول سوره جمعه می‌فرماید: «یسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِک الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکیمِ»؛ خدا فرمانرواست و می‌خواهد در جامعه بشر فرمانروایی کند. پس رسل را فرستاد تا فرمانروایی خودش را إعمال کند و کار رُسُل این است. قرآن کریم می‌فرماید: « وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیما»؛ اصلاً سیاست یعنی فرمان، سیاست‌مداری یعنی فرمانروایی. ائمه اطهار علیهم السلام و قبل از آن‌ها رُسُل همه برای فرمان آمده‌اند. چطور شما می‌گویید انبیای بنی‌اسرائیل و حضرت موسی علیهم السلام حکومت نداشته‌اند و ادعای حکومت نکرده‌اند و فقط اسلام ادعای حکومت دارد؟! آخر این روایتی که می‌گوید «کانت بنو إسرائیل تسوسهم الأنبیاء، کلما هلک نبی خلف نبی» را ندیدید؟ آیه کریمه قرآن را نخوانده‌ای؟ « إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فیها هُدىً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا وَ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتی‏ ثَمَناً قَلیلاً وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُون‏». چرا وقتی نخوانده‌اید اظهار نظر می‌کنید؟

لذا استدعا دارم در این مباحث هم کارتان را کامل کنید و هم متصدی شوید و سکوت در برابر این طُرّحات نکنید. این تحریف‌هایی که از اسلام و دین و قرآن به عمل می‌آید آن‌هم از یک رسانه‌ای که انتظار داشتیم دانشگاه اسلامی شود؛ شما این‌ها را قبول نکنید و نپذیرید و سکوت نکنید. هرروز یک حمله به دین و اسلام و فقاهت داریم. هیچ‌گاه این‌چنین به مبانی دینیِ ما حمله نشده است.

انتهای پیام/

ادامه مطلب
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397  - 12:43 ق.ظ

استفاده از ظرفیت مساجد برای انعکاس محتوای غنی اسلامی و انقلابی

خبرگزاری فارس: استفاده از ظرفیت مساجد برای انعکاس محتوای غنی اسلامی و انقلابی

اسدالله عباسی گفت: می‌توان از ظرفیت‌های مساجد برای انعکاس محتوای غنی اسلامی و انقلابی استفاده کرد و روحیه استکبارستیزی و دشمن‌شناسی را از این طریق در جامعه تقویت کرد.

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مساجد و هیئات خبرگزاری فارس با اشاره به نقش مساجد در اعتلای ارزش‌های دینی و تربیتی جامعه، اظهار داشت: مساجد کانون‌های مذهبی و فرهنگی قوی هستند و می‌توانند موجب اعتلای ارزش‌های دینی و تربیت انسان‌ها شوند.

وی با بیان اینکه مساجد نقش جدی و مؤثری در ظهور و بروز همه اعتقادات دینی و انقلابی ما دارند، افزود: ما توفیقات بسیار خوبی در زمینه توسعه و گسترش مساجد در سراسر کشور داشتیم اما نتوانستیم از همه ظرفیت‌های مساجد به نحو شایسته استفاده کنیم.

عباسی با تأکید بر اینکه مساجد تنها برای برپایی نماز ظهر و عصر یا مختص به ماه رمضان و ماه محرم نیست، یادآور شد: مساجد کانون‌هایی هستند که می‌توانند از تمام ظرفیت آن در راستای اعتلای دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور استفاده کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مردم می‌توانند اخبار روز را از تریبون‌های مساجد دریافت کنند و متولیان نیز می‌بایست فعالیت‌های مساجد را به روز کنند و در مساجد، نشاط معنوی به وجود بیاورند؛ فعالیت مساجد نباید تنها به برگزاری مراسم ختم و عزاداری ماه محرم محدود شود، چرا که این تنها یکی از ابعاد مختلف فعالیت‌های مسجد است و سایر شعائر مذهبی نیز می‌بایست در مساجد ظهور و بروز یابند و شکوفا شوند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد می‌توان از ظرفیت‌های مساجد در جهت انعکاس محتوای غنی اسلامی و انقلابی استفاده کرد و روحیه استکبارستیزی و دشمن‌شناسی را از این طریق در جامعه تقویت کرد.

عباسی گفت: از همین رو است که دشمنان تلاش می‌کنند بین مساجد و نسل‌های سوم و چهارم انقلاب که جوانان و نوجوانان هستند، فاصله ایجاد کنند.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مساجد خاطرنشان کرد: اگر فعالیت‌های مساجد با برنامه‌ریزی انجام شود، می‌تواند جاذبه بیشتری برای حضور مردم و استفاده از برنامه‌های آن ایجاد کند نه اینکه مسجد موقع نماز جماعت ظهر باز باشد، سپس تعطیل شود تا موقع نماز مغرب به نظر می‌رسد در این زمینه کمی ضعیف کار کرده‌ایم و نتوانستیم از جنبه محتوایی از تمام ظرفیت‌های مساجد بهره‌ ببریم.

عباسی با تأکید بر نقش مؤثر ائمه جماعات مساجد در تحقق اهداف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور گفت: هر چند نقش ائمه‌جماعات مساجد در تحقق اهداف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور خوب است، اما به نظر می‌رسد از انسجام و برنامه لازم برخوردار نیست.

وی افزود: بعضی از مساجد به صورت جسته و گریخته در این عرصه موفق هستند و بعضی هم موفقیت چندانی ندارند، وقتی ما اعتقاد داریم که مساجد سنگر هستند و باید آن‌ها را حفظ کرد، بنابراین می‌بایست تلاش کنیم که از ظرفیت‌های مساجد به درستی استفاده کنیم.

به گزارش فارس، دهه تکریم و غبارروبی از تاریخ 20 شعبان آغاز می‌شود و مساجد استان تهران امسال با شعار «مسجد پایگاه همه کارهای نیک» در آستانه ماه مبارک رمضان به امر غبارروبی مساجد می‌پردازند.

انتهای پیام/

ادامه مطلب
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397  - 12:43 ق.ظ

صفحات سایت

تعداد صفحات : 2060

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 673880
تعداد کل پست ها : 20595
تعداد کل نظرات : 20
تاریخ ایجاد بلاگ : جمعه 29 مرداد 1389 
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 25 مرداد 1397 

نویسندگان

مهدی گلشنی

امکانات جانبی

کد ذکر ایام هفته
اوقات شرعی

حدیث