به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

بالای در بهشت چه جملاتی نوشته شده است؟

خداوند در سرای باقی با انسان ها از روی عدالت و البته کریمانه برخورد خواهد کرد

 

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)با کلامی شیوا به شرح یک حدیث می پردازد و می گوید:بالای در بهشت سه جمله نوشته شده است:

 

1. رحمت من بر غضب من سبقت دارد؛ خدا هم رحمت دارد هم غضب، رحمتش به خوبان و غضبش به بدان، اما رحمتش بر غضبش سبقت دارد.

 

یک مرد عربی آمد پیش رسول خدا(ص) عرض کرد: یا رسول الله، حساب بنده‌ها در قیامت با کیست؟

 

حضرت فرمود: با خود خدا، گفت: خیالم راحت شد. تا گفت خیالم راحت شد، از پیش حضرت رفت.

 

 حضرت به اصحاب فرمود: این حقیقت مطلب رو فهمید. صداش کردند، ازش پرسیدند چطور خیالت راحت شد؟رسول خدا به تو گفت حساب بنده‌ها با خداست، چرا خیالت راحت شد؟

 

 گفت: الکریم إذا قدرعفا؛ آدم کریم اگر قدرت انتقام پیدا کند، عفو می‌کند.

 

2. اگر کسی صدقه بدهد به مستحق 10 تا ثواب می‌دهند اما قرض بدهد 18 تا، به فامیلش بدهد 30 تا.

 

حالا از امام (ع) پرسیدند: چرا همین طوری آدم به کسی پول بده 10 تا اما قرض بده 18 تا؟

 

 فرمودند: کسانی که آدم صدقه می‌دهد گاهی مستحق نیستند، پس علت این‌ که قرض بدی 18تا اما صدقه بدی 10 تا این است که صدقه را ممکن به کسی بدی که مستحق نباشد اما قرض را کسی می‌گیرد که کارد به استخوانش خورده باشد پس مستحق است.

 

3.کسی که مرا بشناسد، قضا و قدر مرا بداند، ربوبیت مرا بداند، مرا متهم نمی‌کند چرا ندادی؟

 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
سه شنبه 29 فروردین 1396  - 8:34 PM

روایتی از حضرت محمد (ص) درباره مقام خوش‌اخلاقی

هر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی در بخش قرآن و عترت منتشر می‌شود.

روایتی از حضرت محمد (ص) درباره مقام خوش‌اخلاقی

به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛هر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی در بخش قرآن و عترت منتشر می‌شود. 

 

پیامبر اکرم (صلّی‌ ‌الله‌ عليه‌ وآله):
 

إنَّ العَبْدَ لَيُدْرِكُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ القَائِم  ِ.
 

بنده با خوش‌اخلاقی به مقام روزه‌گیر شب‌زنده‌دار می‌رسد.

 

بحار الأنوار، ج 71، ص 373 


انتهای پیام/

ادامه مطلب
سه شنبه 29 فروردین 1396  - 8:34 PM

امام علی (ع) با دشمن خود چگونه برخورد می کرد؟

امام علی (ع):ای مالک، هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را که خوشنودی خداوند در آن است رد مکن که آسایش رزمندگان و آرامش فکری تو و امنیت کشور در صلح تامین می گردد.

به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛امام علی (ع) در بخشی از نامه 53 کتاب شریف نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر در مورد نحوه برخورد با دشمنان می فرماید: اگر دشمنت تو را به صلح فراخواند ، از آن روى برمتاب كه خشنودى خداى در آن نهفته است . صلح سبب آسایش سپاهيانت می شود و تو را از غم و رنج دور می کند و كشورت را امنيت می بخشد . ولى ، پس از پيمان صلح ، از دشمن برحذر باش و نيك برحذر باش . زيرا دشمن ، چه بسا نزديكى كند تا تو را به غفلت فرو گيرد . پس دورانديشى را از دست مده و حسن ظن را به يك سو قرار ده و اگر ميان خود و دشمنت پيمان دوستى بستى و امانش دادى به عهد خويش وفا كن و امانى را كه داده اى ، نيك رعايت نماى . در برابر پيمانى كه بسته اى و امانى كه داده  اى خود را سپر ساز ، زيرا هيچ يك از واجبات خداوندى كه مردم با وجود اختلاف در آرا و عقايد ، در آن همداستان و هم رأى هستند ، بزرگتر از وفاى به عهد و پيمان نيست . حتى مشركان هم وفاى به عهد را در ميان خود لازم مى  شمردند ، زيرا عواقب ناگوار پيمان شكنى را دريافته بودند . پس در آنچه بر عهده گرفته اى ، خيانت مكن و پيمانت را مشكن و خصمت را به پيمان مفريب . زيرا تنها نادانان شقى در برابر خداى تعالى ، دليرى كنند . 

 

امام در ادامه می فرماید:خداوند پيمان و زينهار خود را به سبب رحمت و محبتى  كه بر بندگان خود دارد ، امان قرار داده و آن را چون حريمى ساخته كه در سايه  سار استوار آن زندگى كنند و به جوار آن پناه آورند . پس نه خيانت را جايى براى خودنمايى است و نه فريب را و نه حيله گرى را . پيمانى مبند كه در آن تأويل را راه تواند بود و پس از بستن و استوار كردن پيمان براى بر هم زدنش به عبارتهاى دو پهلو كه در آنها ايهامى باشد ، تكيه منماى . 

 

امام علی (ع) در ادامه می فرماید:مبادا كه سختى اجراى پيمانى كه بر گردن گرفته اى و بايد عهد خدا را در آن رعايت كنى ، تو را به شكستن و فسخ آن وادارد ، بى  آنكه در آن حقى داشته باشى . زيرا پايدارى تو در برابر كار دشوارى كه اميد به گشايش آن بسته  اى و عاقبت خوشش را چشم مى  دارى ، از غدرى كه از سرانجامش بيمناك هستى بسى بهتر است . و نيز به از آن است كه خداوندت بازخواست كند و راه طلب بخشايش در دنيا و آخرت بر تو بسته شود . 

 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
سه شنبه 29 فروردین 1396  - 8:34 PM

پاسخ مقام معظم رهبری درباره کیفیت نماز استیجاری

پاسخ مقام معظم رهبری به سوالات شرعی خود را در موضوع کیفیت نماز استیجاری، را در اینجا مشاهده کنید.

استفتاء از مقام معظم رهبری درباره کیفیت نماز استیجاریبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری پاسخ سوالات در موضوع کیفیت در ادای نماز استیجاری به شرح ذیل است:

 

 

 استفتائات جدید

س. کسی که تا ظهر مبطل روزه انجام نداده و نیت روزه هم از قبل نداشته می‌تواند قبل از ظهر نیت روزه استیجاری کند؟


ج. باید مورد اجاره طبق قرارداد اجاره و نیز آنچه متعارف بین مؤمنان است، انجام گیرد. در غیر این صورت باید به اجیر کننده مراجعه شود.

 


س: خواستم ببينم آيا در نماز استيجارى اكتفا به واجبات كافى است يا خير؟


ج) اگر شرط نکرده باشد که چگونه بجا آورد، بايد مستحبّاتى را که معمولاً افراد عادى بجا مى‌آورند بجا بياورد.

 


س: اگر كسى چند روز نماز يا روزه استيجارى گرفته باشد اما اسم منوب‌عنه را فراموش كرده و امكان پرسيدن اسم او هم نباشد، وظيفه‌اش در اين باره چيست؟


ج) در فرض مذكور ذكر اسم منوب‌عنه لازم نيست بلكه همين مقدار كه اشاره به شخص خاصى شود، كفايت مى‌كند.

 


س: بنده از طرف وصى ميت اجير نشدم. بلكه شخصى اجير- با اذن يا بدون اذن- به علت كمبود وقت، مقدارى از نماز استيجارى‌ خود را با مقدارى پول به بنده داد ، آيا اين‌گونه اجاره‌ى نماز صحيح است يا خير؟ اگر صحيح نيست تكليف نمازهايى كه خوانده شده چيست؟


ج) شما نسبت به آن تكليفى نداريد.

 


س: شخصى نماز استيجارى گرفته بوده و بنده براى كمك به ايشان تبرعاً مقدارى از آن نماز را به عهده گرفتم. اولاً نمى‌دانم كه آن شخص اذن اين كار را داشته يا نه، دوماً نتوانستم سر مدت تعيين شده نماز را بخوانم و هنوز مقدارى از نماز باقى مانده است. آيا بنده بايد بقيه نمازها را خودم بخوانم يا به ايشان برگردانم؟ تكليف آن مقدار را كه نخوانده‌ام چيست؟


ج) اگر اجير مجاز به اجاره غير هم بوده، نمازهايى را كه خوانده‌ايد، صحيح است و نسبت به بقيه موضوع را به اطلاع اجير برسانيد.

 


س: پدر اينجانب شش سال نماز استيجارى گرفته بود كه خود آن مرحوم يكسال آن را خوانده ولى پنج سال ديگر باقى مانده است. به واسطه ناآگاهى از مسأله‌، چهار سال آن را بدون اجازه ورثه‌ى كسى كه نماز از او قضا شده، خوانده‌ايم و يك سال ديگر باقى است. اولاً تكليف ما در مورد آن چهار سالى که بدون اجازه ورثه خوانده‌ايم چيست؟ و ثانياً‌ براى خواندن يک سال باقى مانده، آيا بايد از ورثه آن مرحوم اجازه بگيريم ؟


ج) اگر اجاره مشروط به مباشرت پدرتان بوده است، نسبت به مقدار باقى مانده اجاره باطل مى‌شود و تابع رضايت و اجازه‌ى صاحبان مبلغ مذكور مى‌باشد.

 


س: بنده به دليل مشكلات زياد مالى كه داشتم از دفتر حضرت امام خمينى (قدس سره) نماز و روزه گرفتم. ولى بعداً نتوانستم در سر قرار، آن را تمام كنم و حال پولى ندارم كه پس بدهم. وظيفه‌ام چيست؟ بعد از وقت مى‌توانم انجام دهم؟ با آن پول سجاده و لباس خريده‌ام آيا نمازم با آنها درست است يا خير؟


ج) اگر براى شما به منظور انجام نماز و روزه وقتى معيّن كرده‌اند در اين صورت انجام آن بعد از گذشت مدت صحيح نيست مگر با اجازه شخصى كه شما را اجير كرده است و اگر بدون اجازه انجام دهيد مستحّق اجرت نمى‌باشيد.

 

 


انتهای پیام/

ادامه مطلب
سه شنبه 29 فروردین 1396  - 8:34 PM

فلسفه تسبیحات حضرت زهرا(س)

رسول خدا (ص) خطاب به حضرت فاطمه (س) فرمودند: ۳۴ بار «الله اکبر»، ۳۳ بار «الحمدللّه» و ۳۳ بار «سبحان الله» بگوئید.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛شیخ صدوق می‏گوید: از حضرت امیر مؤمنان(ع) روایت شده که آن حضرت به مردی از «بنی سعد» فرمود: آیا می‏خواهی از خودم و فاطمه برایت سخن بگویم؟!

 

حضرت فاطمه(س) در خانه‏‌ی من بود. او با مشک آب، آنقدر آب آورد که بند مشک در بدن او اثر کرد، آن قدر با آسیاب دستی کار کرد که دست‏ هایش تاول زدند، آنقدر خانه را جارو زدند که لباسهایش تیره رنگ گردید و آنقدر زیر دیگ، آتش روشن کرد که لباسهایش سیاه رنگ شد.
 
من به او گفتم: کاش نزد پدرت رسول خدا صلی الله‌علیه‌وآله می‏رفتی و از او خادمی درخواست می‏کردی؟ تا آن خادم عهده ‏دار اینکار‌ها می‏شد. فاطمه سلام‌الله‌علی‌ها نزد پیامبر رفت. وقتی بر پیامبر صلی الله‌علیه‌وآله وارد شد، دید عده ‏ای با پیامبر گفتگو می‏کنند. از شرم و حیا چیزی به پدرش نگفت و برگشت.
 
پیامبر صلی الله‌علیه‌وآله از آمدن فاطمه سلام‌الله‌علی‌ها فهمید که با ایشان کاری دارد. فردا صبح زود پیامبر صلی الله‌علیه‌وآله به خانه ما آمد. آن حضرت سلام کرد. جواب دادیم و گفتیم: علیکم‏ السلام یا رسول الله! بفرمائید.
آن حضرت آمد نشست و فرمود:: دخترم فاطمه! دیروز چه کار داشتی که نزد من آمدی؟
فاطمه شرم کرد که جواب بگوید. من جواب دادم و گفتم: آنقدر آب آورده که بند مشک در بدن او اثر کرده، آن قدر آسیاب‏ دستی چرخانده که دستهایش تاول زده، آنقدر خانه را جارو زده که لباسهایش تیره گردیده و آنقدر آتش زیر دیگ روشن کرده که لباس‏هایش سیاه گردیده است، من به او گفتم که کاش نزد پدرت می‏رفتی و خادمی درخواست می‏کردی.
 
پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله فرمود:: آیا نمی‏خواهید چیزی به شما یاد بدهم که از خادم بهتر است؟! هنگامی که می‏خواهید بخوابید، ۳۴ بار «الله اکبر»، ۳۳ بار «الحمدللّه» و ۳۳ بار «سبحان الله» بگوئید. فاطمه گفت: از خدا و پیامبر خدا راضی شدم.
 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
سه شنبه 29 فروردین 1396  - 8:34 PM

نتیجه نافرمانی از دستور والدین چیست؟

امام علی النقی (ع):نافرمانی والدین باعث فقر و تنگدستی شده و آدمی را به ذلت و خواری می کشاند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛امام علی النقی (ع) فرموده اند:نافرمانی والدین باعث فقر و تنگدستی شده و آدمی را به ذلت و خواری می کشاند.

 

آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) در شرح این حدیث می گوید:روایات زیادی است که اهمیت احترام به پدر و مادر را می رساند.مانند:داستان جریح عابد و مادرش.جریح عابدی در بنی اسرائیل بود و در صومعه عبادت می کرد و در میان بنی اسرائیل معروف بود.روزی مادرش به صومعه و عبادتگاه جریح آمد و او را صدا زد.اما جریح جواب نداد.مادرش دید که او در حال نماز خواندن است لذا برگشت و برای بار دوم آمد و اورا صدا زد.اما جریح اعتنایی به گفتار مادرش نکرد و مادرش برای بار دوم دست خالی برگشت.مادر جریح بار سوم آمد و جریح را صدا زد ام او را باز در حال نماز خواندن می بیند..این بار مادر از جریح ناراحت می شود و می گوید:از خداوند می خواهم تو را خوار و ذلیل کند.

 

مرحوم مجتهدی در ادامه می گوید:فردای آن روز زنی که بدکاره بود طفلی را همراه خود آورده بر در صومعه نشست و ادعا کرد که این طفل از جریح عابد است.مردم آن دیار گفتند:جریح همواره ما را از زنا منع می کرد، حال خودش زنا کرده است.

 

آیت الله مجتهدی ادامه می دهد:خبر به پادشاه رسید او دستور داد جریح را به خاطر عمل زشتش بر دار بیاویزند.مادر جریح ماجرا را شنید و از ناراحتی به صورت خود می زد و گریه می کرد.

 

آیت الله مجتهدی در ادامه این داستان می گوید:در این هنگام جریح به مادر گفت :مادرم گریه مکن که این بلا به سبب نفرین تو است.مردم بنی اسرائیل وقتی گفتگوی میان مادر و جریح را شنیدند متوجه این موضوع شدند که جریح بی گناه است.آن طفل را نزد جریح آوردند و جریح به او گفت:پدر تو کیست:طفل نوزاد در پاسخ گفت:فلانی.و بدین وسیله بی گناهی جریح آشکار شد.در همان جا جریح قسم یاد کرد که همواره به مادرش خدمت کند.

 

منبع:کتاب احسن الحدیث،ص 161

 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
سه شنبه 29 فروردین 1396  - 8:33 PM

آیا باید در امر ازدواج مخفی‌کاری کرد یا بهتر است همه بدانند؟

پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) در این رابطه که آیا باید در امر ازدواج مخفی‌کاری کرد یا بهتر است آن راهمه بدانند؛ کوتاه‌ترین بیان و حکیمانه‌ترین گفتار را ابلاغ کرده‌اند...

آیا باید در امر ازدواج مخفی‌کاری کرد یا بهتر است همه بدانند؟به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛آیا باید در امر ازدواج مخفی‌کاری کرد و چنین عمل نیکی را در خفا و بی سر وصدا انجام داد یا اینکه بهتر است این عمل خیر را آنچنان انجام داد که همه بدانند و از همین رهگذر تبلیغ و ترویج آن هم صورت گرفته باشد؟ پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) در این رابطه کوتاه‌ترین بیان و حکیمانه‌ترین گفتار را ابلاغ کرده‌اند. ایشان فرموده‌اند:

 

«مراسم ازدواج را آشكار برگزار كنید و خواستگاری را پنهان» (كنز العمال . ح44532) 

 

مشخص است که حکمت این حدیث پیامبر اکرم اسلام در چیست و چنان که پیداست اشاره آن به بحث امکان در امر خواستگاری است که یا به وصلت ختم خواهد شد یا خیر؛ و اگر به هر دلیلی این اتفاق رخ ندهد، پخش شدن خبر آن ممکن است به نفع طرفین نباشد اما ازدواج مسئله دیگری است و خوب است که طرفین، متاهل شدن‌‌شان را رسماً اعلام کنند تا همه بدانند و از سویی این عمل نیک تبلیغ هم بشود.

 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
سه شنبه 29 فروردین 1396  - 8:33 PM

آفتی در زندگی به نام پرخوری

پرخوری یکی آفت های زندگی است که باید به آن توجه شود.

به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛امام جعفر صادق(ع)فرمودند:بپرهیز از آن چیزی که به آن اشتها نداری چرا که حماقت و کوتاه فکری را به دنبال می آورد مخور مگر به هنگام گرسنگی هرگاه خوری حلال بخور و بسم الله بگو و این حدیث پیامبر را به یاد داشته باش که آدمی هیچ ظرفی را بدتر از شکمش پر نکرده است.پس اگر ناچار به خوردن شدی یک سوم آن را برای غذا یک سوم آن را برای نوشیدنی و یک سوم آن را برای تنفس قرار بده.

آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)در شرح این حدیث می گوید:این روایت در کتاب نهج البلاغه است که کسی که پرخوری نکند دو فایده می برد؛ هم سلامت جسمش بیشتر می شود و هم سلامت فکرش..یعنی اگر پرخوری نکند هم سالم است و هم فکرش خوب کار می کند.درس را خوب می فهمد.در امتحان قبول می شود اما اگر پرخوری کند درس را نمی فهمد قبول 6م نمی شود.کسی که شب و روز پرخوری می کند، صبحانه را ساعت 10 می خورد بعد ظهر هم که می شود ناهارش را می خورد این فکر و ذهنش دیگر کار نمی کند.کسی که صبحانه اش را ساعت 6 می خورد باید ناهار را ظهر بخورد نه کسی که ساعت 9 یا 10 صبح از خواب بلند می شود.

مرحوم مجتهدی در ادامه می گوید:کسی که کم خوری می کند سالیان زیادی عمر می کند همراه با سلامتی بدن .چون که کم می خورد مریض هم نمی شود.بیشتر کسانی که کارشان به دکتر کشیده می شود، افرادی هستند که پر خوری می کنند.
 

آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)در ادامه می گوید:زمان قدیم که ملا می شدند به این خاطر بود که پرخوری نمی کردند.شیخ انصاری نزدیک ظهر دوغی که می خواستند دور بریزند و دیگر کسی نمی خرید را می گرفت و می خورد و شد خاتم الفقها.البته من به شما نمی گویم اینگونه رفتار کنید .غذا بخورید اما کم.شب ها سبک باشید.سر سفره یکی دو لقمه مانده به اینکه دیگر سیر شوید دست از غذا خوردن بکشید.لقمه هایتان را به خوبی بجوید.

 

منبع:کتاب احسن الحدیث ص236

 

انتهای پیام/ 

ادامه مطلب
جمعه 25 فروردین 1396  - 8:19 PM

صدقات چگونه باطل می شوند؟

قرآن کریم در آیه ای به این نکته اشاره می کند که منت گذاشتن صدقات را باطل می کند.

صدقات چگونه باطل می شوند؟

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در دین اسلام و برخی  از روایات اسلامى و دین وارد شده که صدقه دادن مستحب است، حتی برای آن مقداری تعیین نشده تا هرکس به اندازه توانش این کار را انجام دهد و مى تواند با اندک چیزى به این دستور الهى عمل کند. این عمل اختصاص به اغنیا ندارد، بلکه از هر غنى و فقیر شایسته است. 
 

صدقه پنهانی

 

البته تمام اقسام صدقه خوب است، چه در شب باشد یا در روز؛ چه پنهان باشد و چه آشکارا، امّا در آیات و روایات به صدقه دادن در پنهانى سفارش شده است، زیرا اولا این عمل عبادى، مصون از ریا است و ثانیاً شخص مستمند دیگر مورد خجلت واقع نمى شود. 
 
آیات قرآن در موارد متعدّدى به این امر اشاره کرده، در سوره بقره مى فرماید: (اَلَّذینَ یُنْفِقُونَ اَمْوالَهُمْ بِالَّیْلِ وَالنَّهار سِرّاً وَ عَلانِیةً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوفٌ عَلَیْهِم وَ لا هَمْ یَحْزَنوُنَ) ; آن‌ها که اموال خود را به هنگام شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق مى کنند، مزدشان نزد پروردگارشان محفوظ است و ترسى بر آن‌ها نیست و غمگین هم نمى شوند. (بقره (۲)، آیه ۲۷۴) 
 
در احادیث بسیارى آمده که آیه فوق درباره على (علیه السلام) نازل شده است، زیرا آن حضرت دِرهمى در شب، و درهمى در روز، و درهمى آشکارا، و درهمى در نهان انفاق مى کرد. (تفسیر صافى، ج. ۱، ذیل آیه شریفه، ص. ۳۰۱) 
 

و امام باقر (علیه السلام) نیز فرمودند: نیکى و صدقه پنهانى فقر را از بین مى برد. (الکافى، ج. ۴، ص. ۲)

 

( روزی شخصی درب خانه امام حسین(ع) را زدند و حضرت سوال کردند چه کسی درب می زند،شخص پاسخ داد من سائل هستم.حضرت رفتند و مقداری پول آوردند و به مقداری که دست از درب عبور کند پول را به فقیر دادند و آن فقیر مجددا درب زد و گفت درب را باز کنید من می خواهم شما را ببینم،امام حسین پاسخ دادند: من نمی خواهم شما من را ببینید زیرا این ممکن است روزی که وضع مالی ات بهبود یافت خود را مدیون من ببینی و زیر منت رفته باشی و من دوست ندارم این اتفاق بیفتد.)

 

 
خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

 لَا تُبْطِلُوا صَدَقَتِكُم بِٱلْمَنِّ وَٱلْأَذَى بقره/264

بخشش‌های خود را با منت و آزار، باطل نسازید!

 

 

 حکایت

 

مرد نیکوکاری در حال نشاط و خوشحالی خدمت امام جواد علیه‌السلام رسید. حضرت فرمود: چه خبر است ‌چنین مسرور و خوشحالی؟  عرض کرد: فرزند رسول خدا! از پدر شما شنیدم که می‌فرمود: بهترین روز شادی انسان روزی است که خداوند توفیق انجام کارهای نیک و خیرات و احسان به او دهد و او را در حل مشکلات برادران دینی موفق بدارد. امروز نیازمندانی از جاهای مختلف به من مراجعه کردند و به خواست خداوند گرفتاری‌هایشان حل شد و نیاز ده نفر از نیازمندان را برطرف کردم، بدین‌جهت چنین شادی به من دست داده است.

امام جواد علیه‌السلام فرمود: به جانم سوگند، شایسته است چنین شاد و خوشحال باشی! به‌شرط این‌که اعمالت را ضایع نکرده و در آینده باطل نکنی. سپس امام علیه‌السلام فرمود:

یا ایها الذین آمنوا لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اعمال نیک خود را با منت نهادن و اذیت کردن باطل نکنید.

 

 همانطور که ثواب بسیاری برای صدقه دادن نوشته شده اما توصیه شده که این کار به دور از  

 هرگونه خود نمایی و ریا انجام شود و بهتر است این کار در خفی صورت بگیرد چرا که شخص مستمند در  خفی خجل نمی شود  و قرآن می گوید صدقات خود را با منت گذاشتن  باطل نکنید.

 

 

 انتهای پیام/

ادامه مطلب
جمعه 25 فروردین 1396  - 8:19 PM

حدیث پیامبراکرم(ص) درباره پدر و مادر

هر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی در بخش قرآن و عترت منتشر می‌شود.

به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛هر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی در بخش قرآن و عترت منتشر می‌شود. 

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

اِثنانِ یعلهما اللهُ فِی الدُّنیا البَغیَ وعُقوقَ الوالدین؛

دو چیز را خداوند در دنیا کیفر میدهد : تعدی و ناسپاسی پدر و مادر.

(کنز العمال، ج 16، ص 462، ح 45458)


انتهای پیام/

ادامه مطلب
جمعه 25 فروردین 1396  - 8:19 PM

صفحات سایت

تعداد صفحات : 13

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 1491712
تعداد کل پست ها : 20595
تعداد کل نظرات : 20
تاریخ ایجاد بلاگ : جمعه 29 مرداد 1389 
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 25 مرداد 1397 

نویسندگان

مهدی گلشنی

امکانات جانبی

کد ذکر ایام هفته
اوقات شرعی

حدیث