به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

ارتباط کوه ها و زلزله در آیات قرآن + فرضیه فیزیک

یکی از فرضیه های مطرح در میان دانشجویان و دانشمندان داخلی ، اعجاز آیه هایی از قرآن و ارتباط آن با فیزیک است!

ارتباط کوه ها و زلزله در آیات قرآن + فرضیه فیزیکبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرآن کریم در آیات متعددی درباره زلزله و محافظت اهل زمین از زمین لرزه ها سخن گفته است.یک سوره هم به نام زلزال در قرآن به همین نام وجود دارد که به زلزله روز قیامت می پردازد.

 

اما مهمترین نکته ای که برخی از منابع علمی آن را مطرح کرده اند ، رابطه کوه ها و وضع پایداری زمین برای حفظ از زلزله های پی در پی است.اگرچه هر از چندگاهی زمین لرزه هایی در نقاط مختلف زمین روی می دهد و انرژی درونی خود را تخلیه می کند ، اما اگر کوه ها وجود نداشتند معلوم نبود چه بر سر زمین خواهد آمد.

 

یکی از فرضیه های مطرح در میان دانشجویان و دانشمندان داخلی ، اعجاز آیه هایی از قرآن و ارتباط آن با فیزیک است!

 

برای مثال به یکی از فرضیه های مطرح از زبان یکی از دانشجویان داخلی می پردازیم :

 مهمترین عامل تخریب زلزله یکی شدن فرکانس آن با فرکانس تحریک سازه است .مثالی که در دانشگاه اساتید همیشه  میزدند خراب شدن یک پل در آمریکا در اثر رژه رفتن گروهی سرباز روی آن بود. درحالیکه این پل با عبور ماشین خراب نمی شد!

 

به عبارت دیگر زلزله ای با مقیاس بزرگی اندک، می تواند با یکی شدن فرکانس, خرابی بیشتری بوجود بیاورد.

 

فرکانس زلزله از فرمول زیر کنترل میشود:

 

مثال ساده این موضوع که همه لمس کرده اند هنگامی است که در اثر راه رفتن روی کف آپارتمان، فرکانس راه رفتن شما و کف طبقه یکی شده و باعث لرزش آن میشود. در این حالت برای جلوگیری از لرزش، طبق فرمول فوق افزایش جرم سازه مورد نظر با افزودن دیوار توصیه میشود، که m یا همان وزن سازه زیاد شده و دیگر در آن فرکانس به لرزش نمی افتد.

آیاتی از قرآن وجود دارند که پیش از این ، ثبوت زمین از زلزله های پی در پی را برای مردم ثابت می کند و به آنان نشان می دهد که خداوند در هر حالی نگهبان بندگانش است.

 

والقی فی الارض رواسی ان تمید بکم و انهارا و سبلا لعلکم تهتدون

«در زمین کوههایی افکند تا از اضطراب و حرکت ناموزون آن جلوگیری کند و نهرها و راههایی (در میان کوهها) ایجاد کرد، شاید هدایت شوید» (سوره نحل: 15). 

 

الم نجعل الارض مهادا – والجبال اوتادا

«آیا زمین را گهواره قرار ندادیم و کوهها را همچون میخها» (برای حفظ زمین)(سوره نبا آیات 6 و 7). 

والقی فی الارض رواسی ان تمید بکم و بث فیها من کل دابة

«در زمین کوههایی افکند، تا از حرکت ناموزون آن جلوکیری کنند و درآن از هر جنبنده ای پراکنده ساخت» (سوره لقمان آیه 10).

 

در ادامه این دانشجو صحبت علمی خود را اینگونه تکمیل می کند : آفرینش کوه ها دقیقا با فرمول علمی بالا سازگاری دارد. یعنی با خلق کوه ها خدا جرم زمین را بالا برده و درنتیجه مانع از لرزش زمین در فرکانس های پائین تر شده است.

 

کلام الله مجید پر از رموزی است که پی بردن به آن ها به عمر انسان قد نمی دهد ، اما چیزی که خداوند از ما می خواهد ، پی بردن به آیات آن و عمل به دستورات الهی است. بیان چنین آیاتی برای بالا رفتن ایمان و آگاهی دادن به بندگانش است ، چراکه اوست که انسان را آفریده و خوب می داند که بندگانش چگونه هستند و برای فهمیدن به چه نیاز دارند!

 

اینکه در اثر زلزله عده ای جانشان را از دست می دهند هم تقدیر الهی است و هم اثر بعضی کوتاهی های انسان .

 

کوتاهی است به این دلیل که باید پیش از زلزله خود را برای آمدن آن آماده کنند و تقدیر است چون زمان مرگ هر انسان در لوح الهی محفوظ است و البته با تغییر در رفتار و عملکرد انسان ها قابل تغییر است.

 

لازم به ذکر است کوه ها می توانند از زلزله های پی در پی در زمین جلوگیری کنند اما کاملا مانع آن نمی شود!

 

گزارش از : پوریا سلیمان زاده 

 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
پنج شنبه 17 فروردین 1396  - 11:14 PM

شروط قبولی نماز در درگاه خداوند

در ادبیات عرفانی و عبادی بین دو مفهوم «مقبول» و «صحیح» تفاوت بسیاری وجود دارد و هر کدام از این مفاهیم دارای مراتبی است .

شروط قبولی نماز در درگاه خداوندبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نماز از جمله  عباداتی است که در اسلام بارها به آن اشاره شده است، اما ادای صحیح آن و شروط قبولی اش در پیشگاه خداوند از جمله مسیری است که باعث تقرب بنده به خالق خود می شود.

 

امام صادق(ع) فرمود: «نماز فرزندانی که با خشم به پدر و مادر خود نگاه می‏کنند ،قبول نمی‏شود گرچه والدین، نسبت به آنان کوتاهی و ظلمی کرده باشند .


نقش و اهمیت نماز در دین نشان دهنده عظمت و استحکام این حبل متین و ریسمان استوار میان زمین و آسمان است. ریسمان دیگر اعمال ارزشی برای صعود انسان به افق بلند سعادت کافی نیست; ولی نردبان نماز، افزون بر آن که به تنهایی وسیله عروج است، می تواند ثقل و سنگینی بقیه اعمال را نیز متحمل گردد. این حقیقت به جوهره نماز باز می گردد و با عدالت خداوند هیچ گونه ناسازگاری ندارد .

ماجرای نمازی که بر صورت صاحبش زده می‌شود
در ادبیات عرفانی و عبادی بین دو مفهوم «مقبول» و «صحیح» تفاوت بسیاری وجود دارد و هر کدام از این مفاهیم دارای مراتبی است .

نماز مقبول
«نماز مقبول» آن است که با خضوع و خشوع به‌جا آورده شود و آداب ظاهری و باطنی در آن مراعات شود. این نماز موجب تزکیة نفس و پاکی روح و روان می‌شود و تأثیر تربیتی و اخلاقی فراوانی دارد.

از این‌رو چنین نمازی را نماز اخلاقی نیز می‌گویند؛ نمازی که فرشتگان آن را با درخشندگی خاصی به پیشگاه خداوند متعال می‌برند و پروردگار عالم این نماز را می‌پذیرد.

نماز صحیح
نماز صحیح، موجب رفع تکلیف می شود و به سبب آن انسان در جهان آخرت مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد. چنین نمازی را نماز فقهی نیز می‌گویند. نمازی که فرشتگان آن را در حالی که نورانیت و درخششی ندارد، به محضر ربوبی می‌برند و مورد قبول خداوند قرار نمی‌گیرد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «ان من الصلوه لما یقبل نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها الی العشرون ان منها لما یلف کما یلف الثوب الخلق فیضرب لها وجه صاحبها و ان ما لک من صلوتک الا ما اقبلت علیهه بقلبک ؛

بعضی از نمازها نیمی از آن پذیرفته می‌شود، بعضی، یک سوم آن، برخی یک چهارم و بعضی یک پنجم تا آنجا که برخی یک دهم آن قبول می‌شود و بعضی از نماز ها همچون جامه کهنه پیچیده و بر صورت صاحبش زده می‌شود و نمازگزار بهره‌ای از نمازهایش نمی‌برد، مگر به اندازه‌ای که در هنگام خواندن آنها به خداوند توجه داشته است.»

در میان تعقیبات نماز ،‌تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) خیلی فضیلت دارد. امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: تسبیح جده‌ام حضرت زهرا(سلام الله علیها)، بعد از نمازهای روزانه، نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز برتر و محبوب‌تر است.

نمازی که با حضور قلب خوانده شود، ارزشمند و بسیار با اهمیت است. ممکن است در بعضی از نماز ها شخص نتواند خشوع در آن را مراعات کند.

در چنین مواقعی نمازگزار با رعایت خضوع ظاهری و به‌جا آوردن مستحبات، نظیر گفتن اذان و اقامه و خواندن ذکرهای اضافه بر ذکر اصلی در رکوع و سجده‌ها که در رساله‌های عملیه و کتب ادعیه آمده است، می‌تواند قبولی نماز خود را فراهم آورد. نمازگزار می‌‌‌‌تواند بعد از نماز با ذکر صلوات بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)و خواندن تعقیبات؛ یعنی دعاهایی که بعد از نمازهای یومیه وارد شده است، بخشی از کاستیهای نماز خود را جبران کند. آن‌گاه آن نماز را به خداوند متعال عرضه نماید تا پروردگار با فضل و کرم خود آن را بپذیرد.

ذکری که از هزار رکعت نماز بالاتر است
در میان تعقیبات نماز، ‌تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) خیلی فضیلت دارد. امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: تسبیح جده‌ام حضرت زهرا(سلام الله علیها)، بعد از نمازهای روزانه، نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز برتر و محبوب‌تر است.

در مورد تعقیبات نماز، از آیت‌الله حصه‌ای(ره) یکی از علمای اصفهان تشبیه زیبایی نقل شده است. ایشان نماز را به بادباک کاغذی تشبیه می‌کردند و می‌گفتند: وقتی بادبادک دنباله‌ نداشته باشد به آسمان نمی‌رود. نمازی هم‌ که تعقیب نداشته باشد به عالم ملکوت نمی‌رود.

چگونه نمازی مورد قبول خداوند واقع می شود؟
به طور کلی قبولی عبادات به خصوص نماز مراحل بلکه شرایطی دارد. زیرا: گاهی عبادت صحیح است ولی رشدآور نیست مثل دارویی که شفابخش نیست.

در آیات و روایات شرایط و مراحل قبولی عبادات شش چیز ذکر شده که عبارتند از:
۱- شرط اعتقادی؛ ۲ -شرط ولائی؛ ۳ – شرط اخلاقی؛ ۴ – شرط اقتصادی؛ ۵ – شرط اجتماعی؛ ۶ – شرط بهداشتی.

شرط اعتقادی:
نمازگزار باید ایمان به خدا داشته باشد. قرآن در سوره نحل آیه ۹۷ می‏فرماید: «عمل صالح از زن و مرد با ایمان است که موجب زندگی پاک می‏شود.» و در سوره مائده آیه ۹۳می‏فرماید: «نداشتن ایمان مایه بی ثباتی اعمال است.»

شرط ولائی:
یعنی برخورداری از ولایت و رهبری صحیح و آسمانی همچون امام علی بن ابی طالب(علیه السلام) و فرزندان آن حضرت که همه بندگان خدا و بندگی ‏ها، نماز، حج و جهاد را در مسیر الهی قرار می‏دهد و به آنها جهت شایسته می‏بخشد. در حدیث است که امام باقر(علیه السلام) فرمود: «کسی که به خدا ایمان دارد و عبادت‏های طاقت فرسا انجام می‏دهد ولی امام لایقی از طرف خدا ندارد ، تلاش بی‏فایده است.»

شرط اخلاقی(تقوا):
خدا تنها از اهل تقوا می‏ پذیرد مثل داستان فرزندان حضرت آدم که هر دو قربانی کردند؛ ولی قربانی یکی پذیرفته شده و دیگری نه.

شرط اقتصادی: ادای حق مردم؛
ادای حقوق محرومان در درجه‏ای از اهمیت است که گاهی قبولی عبادت بستگی به آن دارد. پرداختن زکات با داشتن درآمد مشروع از این نمونه‏ هاست. امام رضا(علیه السلام) فرمودند: «هر کسی نماز بخواند ولی زکات نپردازد نمازش قبول نمی‏شود.»

امام صادق(علیه السلام) فرمود: «نماز فرزندانی که با خشم به پدر و مادر خود نگاه می‏کنند ،قبول نمی‏ شود گرچه والدین، نسبت به آنان کوتاهی و ظلمی کرده باشند .»

شرط اجتماعی:
خیرخواهی نسبت به دیگران، حفظ پیوندهای اجتماعی و اخوت میان مسلمانان و روابط شایسته و نیکو میان پیروان اسلام حایزاهمیت است.

شرط خانوادگی:
خوشرفتاری در امور خانوادگی و رعایت حقوق متقابل زن و شوهر، فرزند و پدر و نیز همسایگان را چنان مهم دانسته که بی‏ توجهی به آنها گاهی باعث بطلان عبادات می‏گردد.

در این زمینه امام صادق(علیه السلام) فرمود: «نماز فرزندانی که با خشم به پدر و مادر خود نگاه می‏ کنند، قبول نمی‏ شود گرچه والدین، نسبت به آنان کوتاهی و ظلمی کرده باشند.»

همچنین پیامبر اسلام(ص) فرمود: «هر کس زن بد رفتار و اذیت کننده‏ای داشته باشد، خداوند نماز و کارهای نیک آن زن را نمی ‏پذیرد، مرد نیز چنین است.»

آری وقتی ما از نردبان نماز به معراج می‏رویم که پایه‏ های آن روی زمین محکم باشد؛ ولی اگر روی یخ لغزنده یا زمین سست قرار داده شود بالا رفتن را مشکل یا غیر ممکن می‏ سازد. پس قبولی عبادات به خصوص نماز با شرایط و مراحل ذکر شده امکان‏ پذیر است.

نشان قبولی

در حدیث است که امام صادق(علیه السلام) فرمود: « هر کس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه، پس هر قدر که نمازش او را از گناه بازداشته به همان اندازه نمازش قبول شده است.»

 

 

انتهای پیام/ 

ادامه مطلب
پنج شنبه 17 فروردین 1396  - 11:14 PM

هر روز به حساب اعمال خود رسیدگی کنید

آیت الله مجتهدی تهرانی (ره):امام کاظم (ع) می فرماید:کسی که در انتهای روز به حساب اعمال خود رسیدگی نکند از ما نیست .

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)‍ در مورد رسیدگی به حساب اعمال خود در این دنیا می گوید:کسی که هر روز حساب کار خودش را نکند که من امروز چه کار کرده ام، کار خوب انجام داده ام یا کار بد، اگر کار خوب انجام داده، الحمدلله بگوید و اگر کار بد انجام داده استغفار کند،اگر کسی این کار را نکند، حضرت امام کاظم(ع)  می فرماید: "این فرد از ما نیست"

 

مرحوم مجتهدی در ادامه می گوید:باید همانطور که بازاری ها شب به شب حساب کار خودشان را می کنند که امروز چقدر واردات جنسی، صادرات جنسی، واردات نقدی و صادرات نقدی داشتند و چرتکه می اندازند ، ما هم باید دفتری داشته باشیم و از صبح تا غروب هر کاری کردیم، شب به شب در آن بنویسیم. 

 

آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)در مورد محاسبه گناهان در یک روز می گوید:خدای نکرده به نامحرم نگاه کردیم بنویسیم، غیبت کردیم بنویسیم، آواز حرام گوش کردیم بنویسیم ، بعد اگر دیدیم کار بد انجام داده ایم استغفار کنیم، و اگر کارهای خوب انجام داده ایم خدا را شکر کنیم.

 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
پنج شنبه 17 فروردین 1396  - 11:13 PM

آیات قرآن درباره صبر

شکیبایى و صبر در آنچه که قرآن و روایات نسبت به آن دستور صبر داده اند ، مسأله اى الهى و اخلاقى و انسانى است.

آیات قرآن درباره صبر

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوانشکیبایى و صبر در آنچه که قرآن و روایات نسبت به آن دستور صبر داده اند ، مسأله اى الهى و اخلاقى و انسانى است ، و امرى است محبوب حق ، و سزاوار اجر بزرگ و ثواب عظیم . صبر ، عامل حفظ دین و نگاهبان انسان از بى میل شدن به حق و حقیقت ، و عامل تقویت روح و روان ، و حافظ انسان از افتادن در دام شیاطین جنى و انسى است .

 

انسان اگر در پیشامدها و حوادث تلخ و شیرین که غارتگر دین و ایمان است ، و به هنگام طاعت و عبادت ، و به وقت گناه و معصیت صبر کند ، به این معنا که حوادث را هماهنگ با قواعد الهى تحمل کند ، و براى نجات خود به دشمنان حق پناه نبرد ، و به وقت طاعت و عبادت خود را در گردونه ى بندگى قرار دهد و مقاومت کند ، و زمان آماده شدن زمینه ى معصیت و گناه ، تلخى گذشت از لذتها را به دوش جان بردارد ، به فرموده ى قرآن مجید مستحق صلوات و رحمت خداوند مى شود .

 

 

وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ

 

( و طلب یارى کنید از خدا به صبر کردن در مصائب (بعضى گفته ‏اند: مراد، روزه، و صبر در تشنگى و گرسنگى آن است) و طلب یارى کنید و مساعدت خواهید در رستگارى دنیا و آخرت از خدا، به نمازگزاران البته نماز، سنگین و گران است مگر بر کسانى که حال خضوع و ذلت به درگاه خدا دارند، که ایشان از نماز، سنگینى نبینند و بلکه لذت برند) سوره بقره آیه ۴۵  

 

 

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

 

 ( اى کسانى که ایمان آورده‏ اید! مدد جویید به صبر کردن در مصائب و خواندن نماز در اوقات آن (بعضى از مفسرین گفته‏ اند: مراد از «صبر»، روزه است که در آن صبر بر گرسنگى و تشنگى است). البته خدا با صبرکنندگان است ) سوره بقره آیه ۱۵۳ 

 

 

ثُمَّ کَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ

 

 ( این کارها کند تا که از آن کسانى باشد که ایمان آوردند و سفارش کردند دیگران را به صبر، و سفارش کردند به شفقت به مردم ) سوره بلد آیه ۱۷  

 

 

 

وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

 

 ( و هر که شکیبایى ورزید و درگذشت، البته این در گذشتن از بدى بدکاران از کارهایى است که با اراده قوى در کارها واقع شود و اراده قوى از خصال پسندیده است ) سوره شوری آیه ۴۳ 

 

 

فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْ کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ مَا یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِّن نَّهَارٍ بَلَاغٌ فَهَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ

 

 ( پس صبر کن آن‏گونه که پیامبران «اُولو العزم» صبر کردند، و براى (عذاب) آنان شتاب مکن! هنگامى که وعده ‏هایى را که به آنها داده میشود ببینند، احساس میکنند که گویى فقط ساعتى از یک روز (در دنیا) توقّف داشتند؛ این ابلاغى است براى همگان؛ آیا جز قوم فاسق هلاک می‏شوند) سوره الأحقاف آیه ۳۵ 

 

 

وَ اتَّبِعْ مَا یُوحَى إِلَیْکَ وَ اصْبرِْ حَتىَ‏ یحَْکُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَیرُْ الحَْکِمِین‏

 

 ( و متابعت کن اى پیغمبر! هر چه که وحى کرده می ‏شود به سوى تو. و صبر کن بر رنج و محنت از امت، تا حکم کند میان تو و دشمنان تو خدا و او بهترین حکم‏ کنندگان است ) سوره یونس آیه ۱۰۹ 

 

 

وَ اصْبرِْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِین

 

‏ ( صبر کن اى پیغمبر بر اذیت مردم که خدا ضایع نمی ‏کند اجر نیکوکاران را ) سوره هود آیه ۱۱۵ 

 

وَ اصْبرِْ لِحُکمْ‏ِ رَبِّکَ فَإِنَّکَ بِأَعْیُنِنَا وَ سَبِّحْ بحَِمْدِ رَبِّکَ حِینَ تَقُوم‏

 

( صبر کن براى حکم پروردگار خود اى پیغمبر! که البته تو در حفظ و عنایت مایى ) سوره الطور آیه ۴۸  

 

وَ اصْبرِْ عَلىَ‏ مَا یَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلا

 

 ( و صبر کن اى پیغمبر! بر آنچه می گویند. و کناره‏ گیرى کن از ایشان کناره ‏گیرى نیکو ) 

سوره المزمل آیه ۱۰  

 

 

 

فَاصْبرِْ صَبرًْا جَمِیلا

 

( پس صبر کن اى پیغمبر! صبر نیکو ) سوره المعارج آیه ۵  

 

 

إِلَّا الَّذِینَ صَبرَُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئکَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ کَبِیر

 

( مگر آن کسانى که صبر کردند در بلاها و عمل کردند نیکیها را، آن گروه از براى ایشان آمرزش و مژده بزرگ است) سوره هود آیه ۱۱  

 

 

الَّذِینَ صَبرَُواْ وَ عَلىَ‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُون‏

 

( مهاجرین، کسانى هستند که صبر کردند بر اذیّت کفار و دست از ایمان نکشیدند ) سوره نحل آیه ۴۲  

 

قَالَ أَ لَمْ أَقُل لَّکَ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِىَ صَبرًْا

 

( خضر گفت: آیا نگفتم که تو نمی ‏توانى با من صبر کنى؟! ) 

سوره کهف آیه ۷۵  

 

 

قَالَ هَاذَا فِرَاقُ بَیْنىِ وَ بَیْنِکَ سَأُنَبِّئُکَ بِتَأْوِیلِ مَا لَمْ تَسْتَطِع عَّلَیْهِ صَبرًْا

 

( خضر گفت: باز بر من اعتراض کردى؟ دیگر با تو نیایم این است فراق میان من و تو ) سوره کهف آیه ۷۸  

 

 

انتهای پیام /

ادامه مطلب
پنج شنبه 17 فروردین 1396  - 11:13 PM

حدیث امام حسین(ع) درباره نافرمانی خدا

هر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی در بخش قرآن و عترت منتشر می‌شود.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛هر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی در بخش قرآن و عترت منتشر می‌شود.

 

امام حسین علیه السلام فرمودند:

 

مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ؛

 

آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.

 

(بحار الانوار ، ج 3 ، ص 397)

 

 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
پنج شنبه 17 فروردین 1396  - 11:13 PM

چرا بنی صدر با شنیدن شعار شهید فلاحی ترسید ؟

خانواده امیر سرلشكر شهید ولی‌الله فلاحی در ۱۳۱۰، زمانی كه در روستای «كولج» شهرستان طالقان زندگی می‌كردند، صاحب پسری شدند كه نامش را به عشق امیرالمومنین علی(ع)، ولی‌الله نهادند.

چرا بنی صدر  با شنیدن شعار شهید فلاحی ترسید ؟

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛خانواده امیر سرلشكر شهید ولی‌الله فلاحی در ۱۳۱۰، زمانی كه در روستای «كولج» شهرستان طالقان زندگی می‌كردند، صاحب پسری شدند كه نامش را به عشق امیرالمومنین علی(ع)، ولی‌الله نهادند.

 

 ولی‌الله دوره دبستان را در طالقان گذراند. وی در چهارده سالگی برای ادامه تحصیل روانه شهر تهران شد و دوران دبیرستان را در دبیرستان نظام تهران پشت سرگذاشت و در ۱۳۳۰ دیپلم گرفت. 

 

در مهر ماه همان سال به دانشگاه افسرى امام على(ع) راه یافت و دوره كارشناسی علوم و فنون نظامی را در ۱۳۳۳ به پایان رساند. فلاحی با درجه ستوان دومی، در سال های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۳ برای فراگیری دوره آموزش كارگزینی نظامی و دوره عالی آجودانی به كشور آمریكا فرستاده شد. پس از بازگشت به ایران، در جایگاه استاد دانشگاه افسری كوشش‌های خود را دنبال كرد. وی به زودی توانست دوره مقدماتی آجودانی و دوره عالی را در دانشگاه نظام پایه گذاری كند. 

 

شهید فلاحی در ۱۳۴۸ دوره فرماندهی و ستاد را گذراند. سپس در ۱۳۵۱ با درجه سرهنگ دومی در جایگاه افسر ناظر صلح سازمان ملل در آتش‌بس جنگ ویتنام به همراه گروه دیگری از افسران ایرانی شركت نمودند. در آن زمان استكبار جهانی به سركردگی آمریكا، دو میلیون ویتنامی را به خاك و خون كشیده بود. آن شهید تا ۱۳۵۳ در ویتنام، انجام وظیفه كرد. پس از بازگشت از آن كشور، بار دیگر در دانشكده فرماندهی و ستاد(دافوس) به آموزش درس‌های نظامی ادامه داد.

 

مسئولیت‌هایش باعث نشد تا در رفتار و گفتار انقلابی شهید فلاحی خدشه‌ای وارد شود. او از همان آغاز خدمت نظامی علیه حكومت دست نشانده محمدرضا شاه پهلوى فعالیت می‌كرد. ولی‌الله از سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۲ چهار بار به زندان افتاد.

 

شهید فلاحی كه شایستگی‌های شگرفی داشت، در ۱۲ مهر ۱۳۵۷ به درجه سرتیپی ارتقا پیدا كرد و در جایگاه معاونت فرماندهی مركز پیاده شیراز كارش را آغاز نمود.فلاحی از نظر ضد اطلاعات ارتش شاه فردی نامطمئن بشمار می‌آمد و تنها مسئولیت‌های درجه دو را می‌توانست داشته باشد. 

 

اوج تلاش‌های شهید فلاحی علیه حكومت وابسته به بیگانگان پهلوى دوم، به بهمن ماه ۱۳۵۷ برمی‌گردد. با پافشاری و پیگیری او حكومت نظامى طاغوتیان در شیراز لغو گردید، نیروهای ارتشی از سطح شهر شیراز گردآوری شدند و مسئولیت بر دوش شهدوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با پیروزی انقلاب اسلامى در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، فروپاشی نظام شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله در ایران، رانده شدن پنجاه هزار مستشار خارجى نظامی آمریكایی كه ایران را در عمل در اشغال خود داشتند و بسته‌شدن سفارت اسرائیل در تهران، دگرگونی‌های فراوانی در همه نهادهای كشوری و لشكری به جامانده از نظام طاغوت وابسته به بیگانگان پدید آمد. 

 

سرتیپ فلاحی كه بازنشسته شده بود، به درخواست شهید سپهبد «محمدولی قرنى»، نخستین رییس ستاد مشترك ارتش جمهورى اسلامى ایران، و پذیرش شوراى انقلاب اسلامى، در پایان ۱۳۵۷ به خدمت باز می‌گردد و به سمت فرمانده نیروى زمینى ارتش جمهوری اسلامی برگزیده می‌شود. 

 

چند روز پس از پذیرش این مسئولیت، گروهك ضدانقلاب حزب دموكرات كردستان و گروهك كومله با پشتیبانی آمریكا، اسرائیل و نوكرشان، صدام حسین، علیه انقلاب نوپای مردم ایران به شورش و آشوب دست می‌زنند. آنها پادگان سنندج را محاصره می‌كنند.

 

شهید فلاحی در ۲۵ اسفند ۱۳۵۷ سه گردان را راهی سنندج می‌كند تا در كنار دیگر رزمندگان اسلام در آن استان، آتش فتنه‌گری ضدانقلاب را خاموش نمایند، ولی با سستی دولت موقت، آشوب همچنان گسترش یافت. 

 

در ۲۴ مرداد ۱۳۵۸، افراد ضد انقلاب، شهر مرزی پاوه را محاصره كردند كه برخی از آنها چریك‌های ماركسیست وابسته به سازمان فدایی خلق بودند. شهید فلاحی به همراه شهید دکتر «مصطفی چمران» و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به پاوه می‌روند تا شورش و فتنه را خاموش كنند. آنها با دریافت فرمان امام خمینى(ره) مبنی بر سركوب دشمنان انقلاب و میهن‌فروشان وابسته به بیگانه، توانستند شهر پاوه را در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ با همكاری نیروهای ارتشی و سپاهی آزاد كنند و ضد انقلاب را فراری دهند.

 

پس از ترور «سپهبد قرنی» به دست تروریست‌های گروهك فرقان در سوم اردیبهشت ۱۳۵۸، فلاحی در ۲۹ خرداد ۱۳۵۹ به جانشینی ستاد مشترك ارتش جمهوری اسلامی برگزیده می‌شود. 

 

شهید فلاحی برای نگهبانی از نظام جمهورى اسلامى ایران تا آنجا كه در توان داشت، می‌كوشید هماهنگی لازم را میان ارتش و دیگر نیروها؛ مانند سپاه پاسداران و نیروهای مردمی پدید آورد، اما بنى صدر، رییس جمهورخیانت‌پیشه ایران به شدت با سپاه و شركت نیروهای مردمی در جنگ تحمیلى عراق علیه ایران مخالف بود و كارشكنی می‌كرد. ارتش هم به تنهایی نمی‌توانست در برابر صدام حسین كه شرق و غرب وی را پشتیبانی می‌كردند، به پیروزی دست یابد.

 

با بركناری بنی صدر از مقام فرماندهی كل قوا، امام خمینی(ره) در ۲۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ اختیارات فرماندهی كل را به‌طور موقت به شهید فلاحی واگذار نمودند كه فرمان مسئولیت او به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم، تیمسار ولی فلاحی، جانشین رییس ستاد مشترك ارتش جمهوری اسلامی ایران، تا تعیین تكلیف جانشین فرماندهی نیروهای مسلح، ستاد مشترك مجاز است با استفاده از اختیارات مقام رهبری، مأموریت‌ها و وظایف محوله را انجام دهد. روح‌الله الموسوی الخمینی.»(صحیفه امام، ص ۴۲۱)

 

تدبیرهای نظامی سرلشكر فلاحی باعث شد بسیاری از نبردها در كردستان و نیز در جنوب كشور با موفقیت انجام شود. وی تنها هفته‌ای ۴۸ ساعت در ستاد مشترك ارتش در تهران حضور داشت و بی‌درنگ برای سركشی به جبهه‌های جنوب كشور می‌رفت و كاستی‌ها را پیگیری می‌كرد.

 

شهید فلاحی نبرد «نصر» را برای آزادسازی خوزستان در زمان بنی صدر طرح‌ریزی كرد، ولی چون ناگریز بود راهبردهای خیانتكارانه بنی صدر مبنی بر استفاده نكردن از توان سپاه و نیروهای مردمی را رعایت كند، این نبرد دستاوردی نداشت. در نبرد «ثامن الائمه» در ۵ مرداد ۱۳۶۰ كه پس از بركناری بنی صدر، با همكاری سپاه و ارتش و طرح‌ریزی مشترك سران این دو نهاد؛ از جمله شهید فلاحی انجام پذیرفت، در پیكاری سخت، شهر آبادان در ۵ مهر۱۳۶۰ پس از یك سال محاصره، آزاد می‌شود. برای نخستین‌بار شكست سختی بر دشمن بعثی به سركردگی صدام حسین، فرمانروای كودتاگر عراق و وابسته به بیگانگان، وارد می‌گردد.

 

ربانى گذارده شد كه كمك بزرگی به مردم انقلابی بود.

 

«انسان از راه اندیشه پرواز می‌كند، كاوش می‌كند، می‌بیند، به رازها پی می‌برد، مناعت طبع پیدا می‌كند، از اسارت هوس‌ها، غرض‌ها، حسادت‌ها، خودبینی‌ها رها می‌شود و سرانجام، از راه اندیشه به آرامش درون می‌رسد. به اقلیم وجود آن‌ها پا می‌نهد و بر دیدگاهی رفیع می‌ایستد. افق بی‌كران و نامتناهی اقلیم الهی را می‌بیند و بر صفحه رادار اندیشه خود، عوارض مادی را نمی‌بیند؛ یك صفحه شفاف روحانی و ربانی می‌بیند كه لكه‌های عوارض مادی بر آن محسوسند.»(سخنی از شهید فلاحی)

 

ویژگى‌هاى اخلاقى

 

ولی‌الله فلاحی از امیران بی‌پروای ارتش جمهوری اسلامی ایران است كه پاكی نیت، دلبستگی به انقلاب اسلامی و همسویی با اندیشه‌های امام خمینی(ره) از ویژگی‌های برجسته وی است . 

یك بار بنی صدر به دانشگاه افسری رفته بود، شهید فلاحی با فریاد شعار سر داد: «فرمانده كل قوا، خمینی روح خدا.» بنی صدر با شنیدن این شعار تنها یك چیز گفت: «دانشگاه افسری هم از دست رفت!» فلاحی می‌گفت: «ما كسری موازنه(از نظر نیرو و ابزار جنگ با عراق) را با اعتقاد و ایمان به پاسداری از اسلام، انقلاب و وطن اسلامی جبران كرده‌ایم.» 

 

ولی الله فلاحی همیشه خود را وامدار شهیدان می‌دانست و در همین باره گفته است: «من در برابر عظمت روحی شهیدان و جانبازان احساس حقارت می‌كنم و در مقابل آنها سر تعظیم فرود می‌آورم.» 

 

شهید فلاحی از آنجا كه راه خود را آگاهانه برگزیده بود، در نبردها با ایمان استوارش از ساز و برگ جنگی دشمن نمی‌ترسید و راه خود را مقدس می‌شمارد و می‌گفت: «جنگ ما نبردی حسینی است؛ ایمان در برابر ابزار جنگی.» 

آرام و بدون محافظ در نبردها در برابر دشمن می‌ایستاد و در برابر پافشاری دوستان مبنی بر احتیاط می‌گفت: «اگر نگهدار من خداوند است كه من می‌دانم، شیشه را در بغل سنگ نگه می‌دارد؛ از من خاطر جمع باشید، انسان شهید نمی‌شود، مگر آن‌كه پیش از آن كامل شده باشد.» 

آرزوی شهید فلاحی بنا به گفته محافظش، زمین‌گیر شدن ارتش عراق و آزادسازی آبادان بود.فلاحی از تدبیر نظامی بالایی برخوردار بود كه بسیاری از پیروزی‌ها را در نبردهای دفاع مقدس رقم می‌زد.

 

نحوه شهادت

 

به دنبال نبرد «ثامن الائمه»، فلاحی در هفتم مهر۱۳۶۰ در قرارگاه عملیاتی لشكر ۷۷ خراسان در ماهشهر، از اسیران عراقی سان می‌بیند. او در همان‌جا لشكر ۷۷ را به نام امام هشتم، امام رضا(ع)، «لشكر پیروز ثامن الائمه» خواند. 

در هفتم مهرماه و در پی آیین سان و رژه، سرلشكر فلاحی به همراه شهید سرتیپ «سیدموسی نامجو»، وزیر دفاع، سرلشکر خلبان شهید «جواد فکوری»، مشاور رییس ستاد مشترك ارتش، سردار سرلشکر شهید «یوسف کلاهدوز»، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید «سید محمدعلی جهان‌آرا» ، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر و آبادان، رهسپار تهران می‌گردند تا چگونگی شكستن حصر آبادان را به امام خمینی(ره) گزارش دهند. 

از آنجا كه هواپیمای آنها نقص فنی پیدا كرده بود، ناگریز می‌گردند در همان روز سوار یك فروند هواپیمای ترابری سی- ۱۳۰ كه رهسپار تهران بود، شوند. 

 

در ساعت ۱۸:۴۳ به دلیل ناروشنی ناگهان برق و چهار موتور هواپیما در نزدیكی تهران از كار می‌افتد و در جنوب غربی منطقه كهریزك، پس از فرود، بر روی زمین آتش می‌گیرد و سرنشینان آن به‌جز خلبان و كمك خلبان شهید می‌شوند. پیكر پاك شهید فلاحی به سفارش خود او در كنار مزار آیت الله سید محمود طالقانى در گورستان بهشت زهراى تهران به خاك سپ

 رده می‌شود.(بری دیزجی و همكاران، ص ۳۰) 

به یاد دلاوری‌های این فرمانده خستگی‌ناپذیر ارتش جمهوری اسلامی ایران، در ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ تندیس بزرگ این سرباز میهن اسلامی در مركز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر نصب می‌گردد.

 

بخشی از وصیت‌نامه شهید

 

«وصیت من اجرای فرامان خدا، كتاب خدا و قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران است. زندگینامه و كارنامه من، قضاوت ملت ایران به‌ویژه ارتش ایران است. هیچ آرزوی دیگری در این جهان هستی به جز كمال انقلاب و كمال جهاد اكبر ندارم ... . می‌خواهم به پروردگار جهانیان معتقد باشید. به رسالت محمد امین و پیغمبران سلف و روز رستاخیز مومن باشید؛ به پیشوایان دین و مذهب از طوایف مختلف احترام بگذارید و تمام انسان‌هایی را كه در گذشته، حال و آینده به نحوی از انها برای انسان‌های دیگر مفید بوده‌اند، محترم بدانید.»

 

شهید در نگاه بزرگان و همرزمان

 

گزیده‌ای از پیام تاریخی حضرت امام خمینی(ره) درباره شهادت سرداران اسلام در رویداد آتش‌گرفتن هواپیمای آن‌ها در هفتم مهر ۱۳۶۰، به این مضمون می‌باشد:

«با كمال تأثر و تأسف خبر دلخراش سانحه هوایی یك فروند هواپیمای نیروی هوایی كه حامل شهدا و مجروحین جنگ اخیر بود و منجر به شهادت جمعی از خدمتگزاران به اسلام و ملت شهید‌پرور ایران گردید كه در بین آنان تیمسار سرلشكر «ولی الله فلاحی»، تیمسار سرتیپ «نامجو»، تیمسار سرتیپ «فكوری» و آقای «كلاهدوز»بودند، واصل گردید. اینان، خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند كه در انقلاب و پس از انقلاب با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند. امید است كه پس از پیروزی شرافت‌آفرین برای ملت و پس از زحمات طاقت‌فرسا در راه هدف و عقیده، روسفید و سرافراز به پیشگاه مقدس ربوبی، وارد و مورد رحمت خاصه واقع شوند.»

 

روحش شاد و یادش گرامی 

 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
پنج شنبه 17 فروردین 1396  - 11:13 PM

با چه کسانی مشورت کنیم؟

امام علی (ع)در بخشی از نامه 53 نهج البلاغه ، خصوصیات افراد مناسب برای مشورت کردن به مالک اشتر متذکر می شود.

با چه کسانی مشورت کنیم؟

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع) در بخشی از نامه 53 کتاب شریف نهج البلاغه به یار وفادار خود مالک اشتر می فرماید:با بخيلان رأى مزن كه تو را از جود و بخشش باز دارند و نه با حريصان ، زيرا حرص و طمع را در چشم تو مى  آرايند كه بخل و ترس و آزمندى ، خصلتهايى گوناگون هستند كه سوء ظن به خدا همه را دربر دارد .

 

همچنین امام در ادامه در مورد بدترین مشاوران و وزیران برای یک حاکم به مالک می فرماید:بدترين وزيران تو ، وزيرى است كه وزير بدكاران پيش از تو بوده است و شريك گناهان ايشان . مبادا كه اينان همراز و همدم تو شوند ، زيرا ياور گناهكاران و مددكار ستم پيشگان بوده اند. در حالى كه تو مى توانى بهترين جانشين را برايشان بيابى از كسانى كه در رأى و انديشه و كاردانى همانند ايشان باشند ولى بار گناهى چون بار گناه آنان بر دوش ندارند ، از كسانى كه ستمگرى را در ستمش و بزهكارى را در بزهش يارى نكرده باشند . 

 

همچنین امام در انتهای این بخش از نامه می فرماید:رنج اينان بر تو كمتر است و ياريشان بهتر و مهربانيشان بيشتر و دوستيشان با غير تو كمتر است.

 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
پنج شنبه 17 فروردین 1396  - 11:12 PM

آیات قرآن درباره زنده شدن زمین دربهار

فصل بهار فصلی که درآن،با بارش باران و وزش باد درختان و زمین به امر الهی جان تازه ای میگیرند.

تیتر تغییر دهید ///آیات قرآن از مردن زمین و زنده کردن آن به دست قدرت الهی‌/یا/ آیات قرآن از مردن و زنده کردن زمین

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوانمعادل کلمة بهار در عربی‌، واژة «ربیع‌» است‌. این واژه در قرآن ذکر نشده است‌؛ ولی آیات فراوانی از قرآن از مردن زمین و زنده کردن آن به دست قدرت الهی‌، سخن می‌گوید .این آیات به دو فصل زمستان و بهار اشاره دارد، که در فصل زمستان زمین و درختان به خواب رفته و می‌میرند و در فصل بهار، با باریدن باران و وزش باد بهاری‌، خدا زمین و درختان را زنده می‌کند.

در قرآن کریم حدود 100 آیه در باره بهار آمده است. 

 

در ادامه زیبایی بهار را در آیینه قرآن به تماشا می نشینیم و به بعضی از آیات بهاری اشاره می نمایم.

 

« فَانظُرْ إِلَی‌ََّ ءَاثَـَرِ رَحْمَت‌ِ اللَّه‌ِ کَیْف‌َ یُحْی‌ِ الاْ رْض‌َ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِن‌َّ ذَ َلِکَ لَمُحْی‌ِ الْمَوْتَی‌َ وَ هُوَ عَلَی‌َ کُل‌ِّ شَی‌ْءٍ قَدِیرٌ ؛

 

 پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می‌گرداند. در حقیقت‌، هم اوست که قطعاً زنده کنندة مردگان است و اوست که بر هر چیزی تواناست‌. » (روم‌،آیه 50) 

 

 

« الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛

 

 همان [خدایى] كه زمین را براى شما فرشى [گسترده] و آسمان را بنایى [افراشته] قرار داد و از آسمان آبى فرود آورد و بدان از میوه ‏ها رزقى براى شما بیرون آورد پس براى خدا همتایانى قرار ندهید در حالى كه خود مى‏ دانید » (بقره آیه ۲۲)

 

 

« إِنَّ اللّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ ذَلِكُمُ اللّهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ؛

 

خدا شكافنده دانه و هسته است زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون مى ‏آورد چنین ست‏خداى شما پس چگونه [از حق] منحرف مى‏ شوید » (انعام آیه ۹۵)

 

 

 

«إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن مَّاء فَأَحْیَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخِّرِ بَیْنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ؛

 

در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتی هائی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده، و با آن زمین را پس از مرگ زنده نموده و انواع جنبندگان را در آن گسترده و همچنین در تغییر مسیر بادها و ابرها ئی که در میان زمین و آسمان معلقند، نشانه ‏هائی است از ذات پاک خدا و یگانگی او برای مردمی که عقل دارند و می‏ اندیشند.» (بقره آیه ۱۶۴)

 

 

«وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُ؛

 

و خدا همان كسى است كه بادها را روانه مى ‏كند پس [بادها] ابرى را برمى ‏انگیزند و [ما] آن را به سوى سرزمینى مرده راندیم و آن زمین را بدان [وسیله] پس از مرگش زندگى بخشیدیم رستاخیز [نیز] چنین است » (سوره فاطر آیه 9)

 

 

«وَ اخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن رِّزْقٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ؛

 

 و [نیز در] پیاپى آمدن شب و روز و آنچه خدا از روزى از آسمان فرود آورده و به [وسیله] آن زمین را پس از مرگش زنده گردانیده است و [همچنین در] گردش بادها [به هر سو] براى مردمى كه مى ‏اندیشند نشانه ‏هایى است » (سوره الجاثیه آیه 5)

 

 

 

« یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَیُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ؛

 

 زنده را از مرده بیرون مى‏ آورد و مرده را از زنده بیرون مى ‏آورد و زمین را بعد از مرگش زنده مى ‏سازد و بدین گونه [از گورها] بیرون آورده مى ‏شوید » (سوره روم آیه 19)

 

 

 

« فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاء صَبًّا , ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا ,فَأَنبَتْنَا فِیهَا حَبًّا, وَعِنَبًا وَقَضْبًا, وَزَیْتُونًا وَنَخْلًا, وَحَدَائِقَ غُلْبًا, وَفَاكِهَةً وَأَبًّا؛

 

پس انسان باید به خوراك خود بنگرد, كه ما آب را به صورت بارشى فرو ریختیم, آنگاه زمین را با شكافتنى [لازم] شكافتیم, پس در آن دانه رویانیدیم, و انگور و سبزى, و زیتون و درخت‏ خرما, و باغ هاى انبوه, و میوه و چراگاه » (سوره عبس آیات 24 تا 31)

 

انتهای پیام /

ادامه مطلب
پنج شنبه 17 فروردین 1396  - 11:12 PM

استفاده از موبایل در مراسم اعتکاف امسال مدیریت شود

در نشست هم اندیشی ائمه جماعت مساجد میزبان اعتکاف دانش آموزی، موضوعاتی همچون نحوه استفاده صحیح از موبایل مطرح شد.

روتیتر:در جلسه هم اندیشی مراسم اعتکاف دانش آموزی مطرح شد؛

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست هم  اندیشی ائمه جماعت مساجد مجری اعتکاف دانش آموزی صبح امروز برگزار شد.


در این مراسم حجت الاسلام کرمی معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز داشت: به کسانی که می‌گویند اعتکاف برای دانش‌آموزان زود است، باید گفت که دانش‌آموزان را باید از هم اکنون با معارف دینی آشنا کرد. دانش آموزان کشور ظرفیت بالایی در پذیرش معارف دینی دارند و باید این بستر را فراهم کرد.


وی افزود: ما دست اندرکاران اعتکاف دانش آموزی باید مراقب بهداشت مساجد باشیم تا ناخودآگاه اشتباهی رخ ندهد و موجب آزرده خاطر شدن دانش آموزان و خانواده‌های آنان نشود. در ضمن باید کیفیت غذا برای معتکفین دانش آموز مطلوب باشد. منظور ما غذای اشرافی نیست، اما طوری هم نباشد که نوجوان نتواند یک روز روزه بگیرد.


همچنین در این مراسم حجت الاسلام مجیدی معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش استان تهران گفت: امسال آخرین سالی است که از دهه اول محرم در زمان برپایی مدارس می توانیم استفاده کنیم. به همین جهت باید مراسم های دیگر همچون اعتکاف را در دوران تحصیل تقویت کرد. ده سال پیش اعتکافی را در مسجدی برگزار کردیم و امروز برخی از آن دانش آموزان از نخبه های کشور هستند. باید در ایام اعتکاف از بزرگان در زمینه اخلاق برای سخنرانی استفاده کرد. اما یکی از مسائل مهم این است که باید استفاده دانش آموزان از موبایل را مدیریت کرد. شاید تلفن همراه حواس دانش آموزان معتکف را پرت کند.


همچنین در این هم اندیشی ائمه جماعت استان تهران موضوعاتی را همچون قرائت نماز دانش‌آموزان، ایجاد جذابیت در اعتکاف، استفاده مناسب از موبایل و فضای مجازی، برطرف کردن نیاز نوجوان در اعتکاف، مشارکت دانش آموزان در میزبانی معتکفان و مسائل دیگر در برگزاری بهتر اعتکاف امسال نوجوانان مطرح کردند.

 

 

 

انتهای پیام/

ادامه مطلب
پنج شنبه 17 فروردین 1396  - 11:12 PM

چرا از مرگ می ترسیم!؟

آیا پدیده‌ای که می‌دانیم روزی برای ما و برای همه اتفاق می‌افتد، ترس دارد؟! پس چرا از مرگ واهمه داریم؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خداوند متعال خالق جهان همه علت موجودیت موجودات است و هر گونه ای فقط برای مدتی در این دنیا زندگی کرده و بعد از آن رهسپار دنیایی دیگر خواهند شد اما در این بین ما انسان ها هم مدتی برای زندگی در این دنیا داریم  و بعد از آن شاید بعد فیزیکی بدن ما بمیرد یا از بین برود اما  بعد روحی و معنوی ما زنده است اما علت ترس از مرگ را از زبان ائمه ی معصوم در قالب چند روایت می خوانیم:

 

 

شخصی به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کرد: چرا من مرگ را دوست ندارم؟ 

حضرت فرمودند: آیا از مال دنیا بهره‌مند هستی؟

شخص عرض کرد: بلی.

فرمودند: آیا آن را پیش از خود فرستاده‌ای (در راه خدا انفاق کرده‌ای)

عرض کرد: نه!

فرمودند: به همین دلیل مرگ را دوست نمی‌داری (زیرا دوست نداری تو را از مال و ثروت جدا سازند) (۱۶۸)

 

اما شخص دیگری از امام حسن (علیه السلام) پرسید: چرا ما از مرگ بدمان می‌آید؟ 

فرمودند: زیرا شما دنیای تان را آباد و آخرت تان را ویران ساخته اید؛ از این رو دل تان نمی‌خواهد از جای آباد به ویرانه منتقل شوید (۱۶۹) 

 

از امام محمد جواد (علیه السلام) پرسیدند: چرا مسلمان‌ها مرگ را اکراه دارند؟ 

حضرت فرمودند: زیرا مرگ را نمی‌شناسند. اگر آن‌ها از دوستان خدا بودند، مرگ را دوست می‌داشتند و می‌دانستند که سرای آخرت برای آن‌ها بهتر از دنیا است، سپس فرمودند: آن‌ها مانند کودکی هستند که مریض است؛ ولی دارویی که به سود او است نمی‌خورد و از دارو بدش می‌آید؛ ولی شخص عاقل و دانا آن را با کمال میل می‌خورد؛ زیرا از نفع و سود آن اطلاع دارد. 

سوگند به کسی که محمد را به رسالت برگزید! هرکس خود را برای مردن آماده سازد برای او سود مردن از نفع آن دوا بهتر و بیشتر است اگر آن‌ها مرگ را شناخته بودند و این که آن‌ها را به سوی نعمت ابدی و سعادت همیشگی می‌کشاند، آن را دوست می‌داشتند و در انتظارش می‌نشستند (۱۷۰) 

 

همچنین در مورد حقیقت مرگ از حضرت سوال شد حضرت فرمودند: مرگ، همان خوابی است که هر شب به سراغ تان می‌آید، تنها کمی طولانی‌تر است و قیامت از آن خواب بیدار می‌شوید. همان گونه که در خواب انواع خوشحالی و ناراحتی‌ها را ملاحظه می‌کنید، مرگ نیز همان گونه است، پس خود را برای مرگ آماده کنید. 

 

منابع. 

 ۱۶۸) خصال، ج. ۱، ص. ۱۰،.  

 ۱۶۹) بحار، ج. ۶، ص. ۱۲۹،.  

 ۱۷۰) معانی الاخبار، ص. ۲۹۰،.  

 ۱۷۱) همان، ص. ۲۸۹.

 

 

 

انتهای پیام/ 

ادامه مطلب
پنج شنبه 17 فروردین 1396  - 11:12 PM

صفحات سایت

تعداد صفحات : 13

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 1491706
تعداد کل پست ها : 20595
تعداد کل نظرات : 20
تاریخ ایجاد بلاگ : جمعه 29 مرداد 1389 
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 25 مرداد 1397 

نویسندگان

مهدی گلشنی

امکانات جانبی

کد ذکر ایام هفته
اوقات شرعی

حدیث