در احادیث هم به فضیلت تلاوت سه آیه و هم به دو آیه آخر سوره بقره اشاره شده است.اما آنکه بخصوص پس از عشاء و در آخر شب به آن تصریح شده،خواندن دو آیه می باشد و ظاهرا در روایت شیعه که سه آیه ذکر شده تصریحی به خواندن آن در شب نشده است:
در احادیث هم به فضیلت تلاوت سه آیه و هم به دو آیه آخر سوره بقره اشاره شده است.اما آنکه بخصوص پس از عشاء و در آخر شب به آن تصریح شده،خواندن دو آیه می باشد و ظاهرا در روایت شیعه که سه آیه ذکر شده تصریحی به خواندن آن در شب نشده است:
فیض کاشانی در تفسیر خود به هر دو دسته روایات تصریح کرده است:
في ثواب الأعمال عن السجاد عليه السلام قال قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلم
من قرأ أربع آيات من أوّل البقرة و آية الكرسي و آيتين بعدها و ثلاث آيات من آخرها لم ير في نفسه و ماله شيئاً يكرهه و لا يقربه الشيطان و لا ينسى القرآن.
و عن جابر عنه صلّى اللَّه عليه و آله و سلم في حديث قال قال اللَّه تبارك و تعالى و أعطيت لك و لأمّتك كنزاً من كنوز عرشي فاتحة الكتاب و خاتمة سورة البقرة.
و روي عنه صلّى اللَّه عليه و آله و سلم انزل اللَّه آيتين من كنوز الجنة كتبهما الرحمن بيده قبل أن يخلق الخلق بألفي سنة من قرأهما بعد العشاء الآخرة أجزأتاه عن قيام الليل.
و في رواية من قرأ الآيتين من آخر سورة البقرة كفتَاه.(تفسير الصافي، ج1، ص: 314)
منابع اهل سنت:« عن ابن مسعود عن النبي صلى الله عليه و سلم قال من قرأ الآيتين من آخر سورة البقرة في ليلة كفتاه
عن النعمان بن بشير ان رسول الله صلى الله عليه و سلم قال ان الله كتب كتابا قبل ان يخلق السموات و الأرض بألفي عام فانزل منه آيتين ختم بهما سورة البقرة و لا يقرآن في دار ثلاث ليال فيقربها شيطان»(الدر المنثور في تفسير المأثور، ج1، ص: 378)
طبرسی نیز به برخی روایات فوق و روایات دیگر اشاره کرده است:« از رسول اكرم روايت شده: كسى كه دو آيه آخر سوره بقره را در هر شبى بخواند او را از بيدارى آن شب كفايت و بىنياز ميكند (يعنى ثواب قيام و بيدارى يك شب را دارد.)
از عبد اللَّه بن مسعود روايت شده كه وقتى رسول اكرم بمعراج رفت و به سدرة المنتهى رسيد در آنجا به آن حضرت دو سوم نمازهاى پنجگانه و آيات آخر سوره بقره داده شد و خداوند آمرزيد همه گناهان كسانى را كه مشرك نباشند از امت آن حضرت جز آن دسته از گناهانى كه بزرگاند و وارد كننده در آتش (يعنى عذاب بر آنها قطعى است.)
«ابن المنكدر» از رسول اكرم نقل ميكند كه فرمود: در آخر سوره بقره آياتى است كه هم قرآن است و هم دعا و خوشنودى خدا را جلب ميكند.
در تفسير كلبى از ابن عباس نقل شده است كه رسول خدا ناگاه صدايى شنيد سرش را بلند كرد درى از آسمان گشوده شد و فرشتهاى فرود آمد و گفت: اى محمد خدا تو را بشارت مىدهد به دو نور كه پيش از تو به هيچ پيامبرى نداده است آن دو نور «فاتحة الكتاب» و «اواخر سوره بقره» اند كه كسى آن دو را نمىخواند جز آنكه حاجتش را برميآورم.(ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج3، ص: 221)
«حضرت صادق عليه السّلام فرمود بخدا قسم ولايت امير المؤمنين در شب معراج مشافهة به پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم وحى و نازل گرديده و پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود هر كس اين دو آيه را كه سوره بقره بآن ختم ميشود در منزل قرائت كند شيطان داخل آن منزل نخواهد شد»(تفسير جامع، ج1، ص: 404)