هفتاد نکته قرآنی
1. علومی که برای فهمیدن و فهماندن و شناخت و شناساندن هر چه عمیقتر و دقیقتر قرآن کریم بهوجود آمده است، و در طی تاریخ اسلام و اسلامشناسی بر تعداد آنها هم افزوده شده است، «علوم قرآنی» نام دارد. همچنین بعضی فنون نیز مانند تجوید و ترتیل و ترجمه جزو آنهاست. تعداد و عناوین این علوم و فنون قرآنی از این قرار است:
1) تاریخ قرآن 2) علم رسم [یعنی رسمالخط] عثمانی 3) شناخت مکی و مدنی 4) علم شان نزول/اسباب نزول 5) علم شناخت ناسخ و منسوخ 6) علم محکم و متشابه 7) تحدی، اعجاز و تحریفناپذیری قرآن 8) تفسیر و تاویل 9) قراءت، تجوید و ترتیل 10) فقه قرآن یا احکام قرآن 11) اعراب قرآن یا نحو و دستور زبان قرآن 12) قصص قرآن 13) علم غریبالقرآن یا واژگانشناسی قرآن 14) علم یا فن ترجمه قرآن. (1)
2. قرآن کریم آخرین وحینامه الهی در ادیان توحیدی و ابراهیمی، و کتاب مقدس اسلام است که به عین الفاظ، وحیانی است و بدون هیچ کموکاستی، با دقیقترین جمع و تدوینی که درتاریخ کتب آسمانی سابقه دارد، با استفاده از نسخهای که در زمان حیات پیامبر(ص) نوشته شده بوده; ولی حالت کتابی و مصحف نداشته، در عصر عثمان به هیئت کتاب (مصحف) درمیآید و این واقعه عظیم دورانساز در فاصله بین یازده هجری وفات پیامبر(ص) و سی هجری، که هنوز پنجسال از خلافت عثمان باقی بوده است، انجام میگیرد.
3. مصاحف امام، همان مصاحف عثمانی است و تعداد آنها پنجیا شش نسخه بوده است که به مراکز بزرگ جهان اسلام همراه با یک حافظ قرآنشناس فرستاده شده است(نسخهای به مکه، نسخهای به مدینه، (2) نسخهای به بصره، نسخهای به کوفه، نسخهای به بحرین، نسخهای به شام).
4. مصاحف امام یا عثمانی قرنها باقی بوده است. چنانکه سه جهانگرد نامدار جهان اسلام، یعنی ابن جبیر (م 614 ق.) و یاقوت (م 626 ق.) و ابنبطوطه (م 779 ق.) هرسه در عصر خویش از مصحف عثمانی محفوظ در جامع کبیر دمشق - که مورد احترام فوقالعاده مردم و مرجع زیارت آنان بوده است - دیدن کردهاند. اما بدبختانه این نسخه در آتشسوزی سال 1310 ق. از میان رفته است. گفته میشود یکی از مصاحف امام (عثمانی) هماکنون در دارالکتب المصریه در قاهره محفوظ است و در ابعاد بزرگتر از رحلی (فی المثل به اندازه روزنامه اطلاعات، یا کیهان) و اخیرا هم بهدستخبرگان فن مرمت و اصلاح شده است.
5. قریب دوثلث قرآن در مکه، و کمی بیش از یک ثلث آن در مدینه نازل شده است (تاریخ قرآن رامیار، ص 263). تعداد آیات مکی 4468آیه است و تعداد آیات مدنی 1768 آیه (فرهنگ آماری کلمات قرآن کریم، ج 1، ص 39).
6. قصص انبیا بیشتر در سورههای مکی بیان شده است و فقه یا احکام قرآن بیشتر در سورههای مدنی.
7. قصص انبیا به نحوی بخشبخش در سراسر قرآن کریم آمده است، داستان هیچ پیامبری بهطور سراسری و یکپارچه در قرآن نیامده است، مگر داستان یوسف و برادرانش که بهتمامی و یکپارچه در سوره یوسف، سوره دوازدهم قرآن آمده است.
8. قرآن کریم دو نزول دارد: یکی دفعی و یکباره، یکی تدریجی و 23 ساله. بار اول قرآن بتمامه در «لیلة القدر» بهصورت «جملة واحدة» (یکبارگی) از لوح محفوظ به بیتالعزة یا بیتالمعمور (در آسمان چهارم) نازل شده، و سپس نجوما یا منجما یعنی بخشبخش و به تفاریق در طول مدت 23 سال به تفصیل نزول یافته است (بحارالانوار، ج18، ص 253 و 254). نظر ملامحسن فیض کاشانی درباره دو نزول قرآنکریم چنین است: «نزول [اول نزول]معنای قرآن به قلب پیامبر(ص) است... سپس در طول بیست [و سه]سال هر بار که جبرئیل بر او ظاهر شده و وحی آورده و الفاظ آن را بر حضرت میخوانده است،بخشبخش از باطن قلب او به ظاهر زبانش نزول مییافته است» (مقدمه نهم از تفسیر صافی).
9. کاتبان وحی را تا چهل نفر ازصحابه با سواد هم شمردهاند که ده تن از آنان عبارتند از: 1-4. خلفای چهارگانه 5. ابیبن کعب 6. زید بن ثابت 7. طلحه 8. زبیر 9. سعدبن ابیوقاص 10. سالم مولی ابیحذیفه