به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

شیخ صدوق می گوید: منظور از نزول دفعی قرآن بر پیامبر در شب قدر، علم و آگاهی یافتنِ آن حضرت به محتوای کلیقرآن است.
علامه طباطبایی می فرماید: «
قرآنکریم دارای دو وجود است: وجود ظاهری تفصیل یافته در قالب الفاظ و عبارات است.وجود بسیط که از هرگونه تجزیه، تفصیل و الفاظ خالی می باشد.
وجود 
باطنی قرآن، در شب قدر بر قلب آن حضرت نازل شد، سپس به تدریج وجود ظاهری آن، در مدت رسالت پیامبر، نازل گردید.» 


برخی تصور کرده اند که واژه «انزال» از باب افعال به معنای نزولدفعی است و واژه «تنزیل» از باب تفعیل به معناینزول تدریجی است.
و هم چنین، روایاتی که در آنها به این تفصیل نزول دفعی و تدریجی آمده است، باعث پیدایش این دو دیدگاه شده است.
بررسی واژه انزال و تنزیل در لغت وقرآن: در لغت، هر دوواژه از ماده نزول به معنی فرود آمدن است. 
در کتبِ لغت، معنای دفعی، از معانی باب افعال ذکر نشده است.
در معانی باب تفعیل، از معنای تکثیر و مبالغه، نام برده شده است. لذا، انزال و تنزیل هر دو متعدی ماده نزول هستند و فرقی باهم ندارند.
استفاده معنی 
دفعی یا تدریجی از آن دو، نیاز به قرینه خاص در هر مورد، دارد. 
 

ادامه مطلب
جمعه 25 اردیبهشت 1394  - 2:13 PM

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 1495674
تعداد کل پست ها : 20595
تعداد کل نظرات : 20
تاریخ ایجاد بلاگ : جمعه 29 مرداد 1389 
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 25 مرداد 1397 

نویسندگان

مهدی گلشنی

امکانات جانبی

کد ذکر ایام هفته
اوقات شرعی

حدیث