مفهوم كنز از ديدگاه علم اقتصاد و انديشمندان اسلامى
سيدحسين ميرمعزى(1)
چكيده:
در اين مقاله پس از تبيين مفهوم كنز از ديدگاه اقتصاددانان و از ديدگاه مفسران و انديشمندان اسلامى و نيز با بررسى آيات و روايات وارده در اين موضوع، اثبات شده است كه آنچه تحت عنوان كنز در اسلام تحرير شده، جمع آورى ثروت مازاد بر نياز و بدون پرداخت حقوق الهى متعلق به آن مىباشد وصرف خارج كردن پول از جريان گردش حرام نيست و نتيجه گرفتيم كه نگهدارى پول به انگيزه بورس بازى (با فرض جواز بورس بازى در چارچوب قوانين شرع) حرام نيست. در خاتمه نيز يادآور شديم كه با وجود تحريم بهره در اقتصاد اسلامى بدليل آنكه نگهدارى پول داراى هزينه فرصت است شرائطى را مىتوان تصور كرد كه در آن تقاضاى پول به انگيزه بورس بازى عملاً محقق گردد.
واژگان كليدى: كنز، پول، بورس بازى
1ـ مقدمه
يكى از ويژگيهاى پول، اين است كه مىتواند، ارزش را در خود ذخيره و از زمانى به زمان ديگر منتقل نمايد. اين ويژگى براى پول، در جامعه دو كاركرد را بدنبال دارد:
ادامه مطلب
معرفى دانشنامه و نگاهى به بخش اقتصادى آن
دانشنامه امام على عليه السلام دائرةالمعارفى است موضوعى در زمينه شخصيت، سيره و انديشههاى اميرالمؤمنين على بن ابىطالب عليه السلام و پديدههاى معاصر و پس از عصر آن حضرت كه پيوندى وثيق با شخصيت و مكتب آن بزرگوار دارد، كه در شش هزار صفحه و دوازده جلد سامان يافته است . اين موسوعه علمى، شامل يكصد و سى مدخل اصلى، و حدود سه هزار مدخل فرعى است و زير نظر حجةالاسلام والمسلمين علىاكبر رشاد در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى و با همكارى بيش از دويست تن از دانشوران و استادان حوزه و دانشگاه تاليف شده است . مخاطبان دانشنامه، ارباب فكر و فرهنگ و دانشآموختگانىاند كه دغدغهمند مباحث فكرى دينى معاصرند و علاقهمند هستند اين مباحث را از منظر كارگشاى اميرالمؤمنين عليه السلام به تماشا بنشينند اين اثر بهعنوان پژوهش برتر حوزهى دينپژوهى ايران در سال 1380 شناخته شده و اينك در محافل علمى ديگر نيز نامزد دريافت عنوان برجستهترين اثر علمى است .
ادامه مطلب
مبانى فلسفى نظام اقتصاد اسلامىاز ديدگاه امام على
تفاوت هر نظام اقتصادى با ساير نظامهاى اقتصادى، برگشت به امورى از جمله مبانى فلسفى آن دارد. مبانى مکتبى، ارزشها و اهداف، برخى ديگر از مؤلفههاى تعيينکننده ميزان تمايز هر نظام اقتصادى از ساير نظامهاى اقتصادى است.
استقلال فکرى ما در ساحت اقتصادى، آن گاه حاصل مىشود که نظام اقتصاد اسلامى بر اساس جهانبينى، ارزشها و اهداف خاص آن، کشف و طراحى گردد. اگر هدف نهايى در فعاليتهاى اقتصادى ـ چه در حوزه توليد و چه در زمينه توزيع و مصرف ـ تنها پاسخ دادن به اميال شهوانى و مادى باشد، الگوهاى رفتارى در عرصه فعاليتهاى اقتصادى بسيار متفاوت از الگوهاى رفتارىاى خواهد شد که هدف غايى کسب رضايت خداوند متعال باشد. حتى اگر جامعه در تلاش اقتصاديش هدف ميانى خود را بسط عدالت اجتماعى و اقتصادى قرار دهد، الگوهاى رفتارى اقتصاديش نيز متفاوت از جامعهاى خواهد بود که آمال و آرمانهاى فعاليتهاى اقتصاديش فقط برآوردن اميال ماديش باشد.
نظام اقتصادى حاکم بر دنياى فعلى، بر اساس تفسير خاصى که از خدا، جهان، انسان و جامعه دارد، بنيانهاى خود را مستحکم کرده است. بر اساس تفاسير ويژه از مقولههاى فوق، در نهايت، انسان محورى را در همه فعاليتهاى اقتصاديش اصل قرار داده، نظام اقتصادى سرمايهدارى ليبرال را طراحى و در خارج پياده کرده است.
ادامه مطلب