به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

 
هتلی در سویس دست به ابتکار جالبی زده و نام خودش رو به عنوان اولین هتل صفر ستاره در جهان ثبت کرده! وسایل اقامتی در این هتل در حد نیاز است و از تجملات اضافی نیز صرف نظر شده است، برای مثال در اتاق های این هتل تلوزیون، حمام، دستشویی و ... وجود ندارد، دستشویی و حمام ها عموی اند و در بالای اتاق ها لوله های موتور خانه انشعاب دارند.
جالب اینجاست که این هتل مورد توجه بسیاری از توریست ها قرار گرفته و ترجیح می‌دهند حداقل ۱ شب اقامت در آن را تجربه کنند! هزینه ۱ شب اقامت در این هتل صفر ستاره ۷ یورو است!!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
ادامه مطلب
دوشنبه 30 آذر 1388  - 7:55 AM
محققان دانشگاه تورنتو با انجام آزمایشی به منظور شناسایی صورتهای زیبا توانستند نسبتهایی را برای ویژگی هایی که می‌توانند زیبایی را به صورت فرد ببخشند ارائه کنند.
دانشمندان دانشگاه تورنتو نسبتهای یک صورت زیبا و متناسب را محاسبه کرده و اعلام کردند زیبایی صورت ارتباط زیادی با فاصله میان چشمها، بینی و گوشها با یکدیگر دارند.
در حالی که حد وسط خوانده شدن در مورد زیبایی یک صورت معمولا یک تعارف به شمار می‌رود، دانشمندان اعلام کردند اکثر صورتهایی که مردم آنها را حد وسط می‌دانند از نسبتهای طلایی فرمول آنها برخوردارند. به گفته آنها برخی از خصوصیات در صورت هستند که با زیبا یا نازیبا خوانده شدن آن در ارتباط مستقیم قرار دارند. برای مثال چشمهای بزرگ از نشانه های زیبایی شناخته می‌شوند با این حال محاسبات جدید نشان می‌دهد ساختار صورت با قوه درک انسان از آن ساختار نیز در ارتباط نزدیکی است.
دانشمندان در ابتدا از تعدادی از دانشجویان خواستند از میان تصاویر افرادی که خصوصیات صورت آنها تغییر پیدا کرده بود و تصاویری که صورتهای طبیعی را نشان می‌دادند، زیباترینها را انتخاب کنند. نتایج نشان داد تمامی دانشجویان تصاویری را انتخاب کردند که با نسبتهای محاسبه شده جدید همخوانی دارند.
بر اساس گزارش تلگراف، محاسبات جدید نشان می‌دهد زمانی که فاصله مردمک چشمهای فرد در حدود 46 درصد از پهنای صورت در میان دو گوش باشد فرد از صورتی جذاب برخوردار است. نسبت دیگر زیبایی فاصله میان چشمها تا لب است که باید یک سوم فاصله طولی صورت، از خط رویش مو تا چانه باشد.

ادامه مطلب
دوشنبه 30 آذر 1388  - 7:54 AM
احاديث ائمه معصومين (ع) همواره راهگشاي مسلمانان به‌ويژه شيعيان بوده است. يكي از اين امامان بزرگوار، امام حسين (ع) است كه گفتار و كردارش، مفاهيم عميق انسان‌سازي را نمايان مي‌كند. در ادامه رواياتي گوهربار در مورد آن امام همام را با هم مرور مي‌كنيم.

* حريم پاك
عن النبى (ص) قال: ... و هى اطهر بقاع الارض واعظمها حرمة و إنها لمن بطحاء الجنة.
پيامبر اسلام (ص) در ضمن حديث بلندى مى‏ فرمايد: كربلا پاك ترين بقعه روى زمين و از نظر احترام بزرگترين بقعه‌هاست و الحق كه كربلا از بساط هاى بهشت است. (بحارالانوار، ج 98، ص 115/ كامل الزيارات، ص 264)

* سرزمين نجات
قال رسول الله (ص): يقبر ابنى بأرض يقال لها كربلا هى البقعة التى كانت فيها قبة الاسلام نجا الله التى عليها المؤمنين الذين امنوا مع نوح فى الطوفان.
پيامبر خدا (ص) فرمود: پسرم حسين در سرزمينى به خاك سپرده مى‏شود كه به آن كربلا گويند، زمين ممتازى كه همواره گنبد اسلام بوده است، چنان كه خدا ياران مومن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد. (كامل الزيارات، ص269، باب 88، ح 8)

*مسلخ عشق‏
قال على (ع): هذا... مصارع عشاق شهداء لا يسبقهم من كان قبلهم ولا يلحقهم من كان بعدهم.
حضرت على (ع) روزى گذرش از كربلا افتاد و فرمود: اينجا قربانگاه عاشقان و مشهد شهيدان است، شهيدانى كه نه شهداى گذشته و نه شهداى آينده به پاى آنها نمى‏رسند. (تهذيب، ج 6، ص73 / بحارالانوار، ج 98، ص 116)

* عطر عشق‏
قال على (ع): واها لك ايتها التربة ليحشرن منك قوم يدخلون الجنة بغير حساب. (شرح نهج‌البلاغه ابن ابى‌الحديد، ج 4، ص 169)
اميرالمومنين (ع) خطاب به خاك كربلا فرمود: چه خوشبويى اى خاك! در روز قيامت قومى از تو به پا خيزند كه بدون حساب و بى‌درنگ به بهشت روند.

* ستاره سرخ محشر
قال على بن الحسين (ع): تزهر أرض كربلا يوم القيامة كالكوكب الدرى و تنادى انا ارض الله المقدسة الطيبة المباركة التى تضمنت سيدالشهداء و سيد شباب اهل الجنة. (ادب الطف، ج 1، ص 236، به نقل از كامل الزيارات، ص 268)
امام سجاد (ع) فرمود: زمين كربلا در روز رستاخيز، چون ستاره مرواريدى مى‏درخشد و ندا مى‏دهد كه من زمين مقدس خدايم، زمين پاك و مباركى كه پيشواى شهيدان و سالار جوانان بهشت را در بر گرفته است.

* كربلا و بيت‌المقدس‏
قال ابوعبدالله (ع): الغاضرية من تربة بيت‌المقدس. (كامل الزيارات، ص 269، باب 88، ح 7)
امام صادق (ع) فرمود: كربلا از خاك بيت‌المقدس است.

* فرات و كربلا
قال ابوعبدالله: ان أرض كربلا و ماء الفرات اول ارض و اول ماء قدس الله تبارك و تعالى...(بحارالانوار، ج 98، ص 109/ كامل الزيارات، ص 269)
امام صادق (ع) فرمود: سرزمين كربلا و آب فرات، اولين زمين و نخستين آبى بودند كه خداوند متعال به آنها قداست و شرافت بخشيد.

* كربلا، محل تردّد فرشتگان‏
قال ابوعبدالله (ع): ليس من ملك فى السموات والارض إلا يسألون الله تبارك و تعالى ان يوذن لهم فى زيارة الحسين (ع) ففوج ينزل و فوج يعرج. (مستدرك الوسائل، ج 10، ص 244 به نقل از كامل الزيارات، ص 111)
امام صادق (ع) فرمود: هيچ فرشته‏اى در آسمان‌ها و زمين نيست مگر اين كه مى‏خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زيارت امام حسين (ع) مشرف شود، چنين است كه همواره فوجى از فرشتگان به كربلا فرود آيند و فوجى ديگر عروج كنند و از آنجا اوج گيرند.

* راه بهشت‏
قال ابوعبدالله (ع): موضع قبرالحسين (ع) ترعة من ترع الجنة. (كامل الزيارات، ص 271، باب 89، ح 1)
امام صادق (ع) فرمود: جايگاه قبر امام حسين (ع) درى از درهاى بهشت است.

* كربلا حرم امن‏
قال ابوعبدالله (ع): ان الله اتخذ كربلا حرما آمنا مباركا قبل ان يتخذ مكة حرماً. (كامل الزيارات، ص 267 / بحارالانوار، ج 98، ص 110)
امام صادق (ع) فرمود: به راستى كه خدا كربلا را حرم امن و با بركت قرار داد، پيش از آن كه مكه را حرم قرار دهد. (شايان ذكر است منظور از اين روايت در عالم بالا مي‌باشد كه قبل از مكه، كربلا حرم امن الهي قرار گرفت)

* زيارت مداوم‏
قال الصادق (ع): زوروا كربلا ولا تقطعوه فان خير أولاد الانبياء ضمنته...(كامل الزيارات، ص 269)
امام صادق (ع) فرمود: كربلا را زيارت كنيد و اين كار را ادامه دهيد، چرا كه كربلا بهترين فرزندان پيامبران را در آغوش خويش گرفته است.

* بارگاه مبارك‏
قال الصادق (ع): شاطى‏ء الوادى الايمن الذى ذكره الله فى القرآن، ( قصص/30) هو الفرات والبقعة المباركة هى كربلا. (بحارالانوار، ج 57، ص 203؛ به نقل از تهذيب)
امام صادق (ع) فرمود: آن «ساحل وادى ايمن» كه خدا در قرآن ياد كرده فرات است و «بارگاه با بركت» نيز كربلا است.

* شوق زيارت‏
قال الامام باقر(ع): لو يعلم الناس ما فى زيارة قبرالحسين (ع) من الفضل، لماتوا شوقاً. (ثواب الاعمال، ص 319؛ به نقل از كامل الزيارات)
امام باقر (ع) فرمود: اگر مردم مى‏دانستند كه چه فضيلتى در زيارت مرقد امام حسين (ع) است، از شوق زيارت مى‏مردند.

* حج مقبول و ممتاز
قال ابوجعفر(ع): زيارة قبر رسول الله (ص) و زيارة قبور الشهداء، و زيارة قبرالحسين بن على تعدل حجة مبرورة مع رسول الله (ص). (مستدرك الوسائل، ج 1 ص 266/ كامل الزيارات، ص 156)
امام باقر (ع) فرمودند: زيارت قبر رسول خدا (ص) و زيارت مزار شهيدان، و زيارت مرقد امام حسين (ع) معادل است با حج مقبولى كه همراه رسول خدا (ص) به جا آورده شود.

* تولدى تازه‏
عن حمران قال: زرت قبرالحسين (ع) فلما قدمت جاء نى ابو جعفر محمد بن على (ع) ... فقال (ع) ابشر يا حمران فمن زار قبور شهداء آل محمد (ص) يريد الله بذلك وصلة نبيه حرج من ذنوبه كيوم ولدته امه. (امالى شيخ طوسى، ج 2، ص 28، چاپ نجف / بحارالانوار، ج 98، ص 20)
حمران مى‏گويد هنگامى كه از سفر زيارت امام حسين (ع) برگشتم، امام باقر(ع) به ديدارم آمد و فرمود: اى حمران! به تو مژده مى‏دهم كه هر كس قبور شهيدان آل‌محمد (ص) را زيارت كند و مرادش از اين كار رضايت خدا و تقرب به پيامبر(ص) باشد، از گناهانش بيرون مى‏آيد، مانند روزى كه مادرش او را زاده است.

* زيارت مظلوم‏
عن ابى جعفر و ابى عبدالله عليهماالسلام يقولان: من احب أن يكون مسكنه و مأواه الجنة، فلا يدع زيارة المظلوم. (مستدرك الوسائل، ج 10، ص 253)
از امام باقر و امام صادق (ع) نقل شده كه فرمودند: هر كس كه مى‏خواهد مسكن و مأوايش بهشت باشد، زيارت مظلوم ـ امام حسين ـ را ترك نكند.

* شهادت و زيارت‏
قال الامام الصادق (ع): زوروا قبرالحسين (ع) ولا تجفوه فانه سيد شباب أهل الجنة من الخلق و سيد شباب الشهداء. (مستدرك الوسائل ج 10، ص 256 / كامل الزيارات ، ص 109)
امام صادق (ع) فرمود: مرقد امام حسين (ع) را زيارت كنيد و با ترك زيارتش به او ستم نورزيد، چرا كه او سيد جوانان بهشت از مردم و سالار جوانان شهيد است.

* زيارت، بهترين كار
قال ابوعبدالله (ع): زيارة قبر الحسين بن على من أفضل ما يكون من الأعمال. (مستدرك الوسائل، ج 10، ص 311)
امام صادق (ع) فرمود: زيارت قبر امام حسين (ع) از بهترين كارهاست كه مى‏تواند انجام يابد.

* سفره‏هاى نور
قال الامام الصادق (ع): من سره ان يكون على موائد النور يوم القيامة فليكن من زوارالحسين بن على. (وسائل الشيعه، ج 10، ص 330/ بحارالانوار، ج 98، ص 72)
امام صادق (ع) فرمود: هر كس دوست دارد روز قيامت، بر سر سفره‏هاى نور بنشيند، بايد از زائران امام حسين (ع) باشد.

* شرط شرافت‏
قال الصادق (ع): من اراد ان يكون فى جوار نبيه و جوارعلى و فاطمه عليهم السلام فلا يدع زيارة الحسين (ع). (وسائل الشيعه، ج 10، ص 331، ح 39)
امام صادق (ع) فرمود: كسى كه مى‏خواهد در همسايگى پيامبر(ص) و در كنارعلى (ع) و فاطمه (س) باشد زيارت امام حسين (ع) را ترك نكند.

* زيارت، فريضه الهى‏
قال ابوعبدالله (ع): لو ان احدكم حج دهره ثم لم يزرالحسين بن على عليهماالسلام لكان تاركا حقا من حقوق رسول الله (ص) لان حق الحسين فريضة من الله تعالى واجبه على كل مسلم. (وسائل الشيعه، ج 10، ص 333)
امام صادق (ع) فرمود: اگر يكى از شما تمام عمرش را احرام حج ببندد اما امام حسين (ع) را زيارت نكند حقى از حقوق رسول خدا (ص) را ترك كرده است؛ چرا كه حق حسين (ع) فريضه الهى و بر هر مسلمانى واجب و لازم است.

* كربلا كعبه كمال‏
قال ابوعبدالله (ع): من لم يأت قبرالحسين (ع) حتى يموت كان منتقص الايمان منتقص الدين، ان ادخل الجنة كان دون المؤمنين فيها. (وسائل الشيعه، ج 10، ص 335)
امام صادق (ع) فرمود: هر كس به زيارت قبر امام حسين (ع) نرود تا بميرد، ايمانش ناتمام و دينش ناقص خواهد بود به بهشت هم كه برود پايين تر از مومنان در آنجا خواهد بود.

* از زيارت تا شهادت‏
قال ابوعبدالله (ع): لا تدع زيارة الحسين بن على عليهماالسلام و مُرّ أصحابك بذلك يمدالله فى عمرك و يزيد فى رزقك و يحييك‏ الله سعيدا ولا تموت الا شهيدا. (وسائل الشيعه، ج10، ص 335)
امام صادق (ع) فرمود: زيارت امام حسين (ع) را ترك نكن و به دوستان و يارانت نيز همين را سفارش كن! تا خدا عمرت را دراز و روزى و رزقت را زياد كند و خدا تو را با سعادت زنده دارد و نميرى مگر با شهادت.

* حديث محبت‏
عن ابى عبدالله قال: من اراد الله به الخير قذف فى قلبه حب الحسين (ع) و زيارته و من اراد الله به السوء قذف فى قلبه بغض الحسين (ع) و بغض زيارته. (وسائل الشيعه، ج 10، ص 388/ بحارالانوار، ج 98، ص 76)
امام صادق (ع) فرمود: هر كس كه خدا خير خواه او باشد، محبت حسين (ع) و زيارتش را در دل او مى‏اندازد و هر كس كه خدا بدخواه او باشد، كينه و خشم حسين (ع) و خشم زيارتش را در دل او مى‏اندازد.

* نشان شيعه بودن‏
قال الصادق (ع): من لم يأت قبرالحسين (ع) و هو يزعم انه لنا شيعة حتى يموت فليس هو لنا شيعة و ان كان من اهل الجنة فهو من ضيفان اهل الجنة. (كامل الزيارات، ص 193/ بحارالانوار، ج 98، ص 4)
امام صادق (ع) فرمود: كسى كه به زيارت قبر امام حسين نرود و خيال كند كه شيعه ما است و با اين حال و خيال بميرد او شيعه ما نيست و اگر هم از اهل بهشت باشد از ميهمانان اهل بهشت خواهد بود.

* سكوى معراج‏
قال الصادق (ع): من اتى قبرالحسين (ع) عارفا بحقه كتبه الله عزوجل فى اعلى عليين. (من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص581)
امام صادق (ع) فرمود: هر كس كه به زيارت قبر حسين (ع) نايل شود و به حق آن حضرت معرفت داشته باشد خداى متعال او را در بلندترين درجه عالى مقامان ثبت مى‏كند.

* مكتب معرفت‏
قال ابوالحسن موسى بن جعفر(ع): أدنى ما يثاب به زائر ابى عبدالله (ع) بشط فرات إذا عرف حقه و حرمته و ولايته ان يغفر له ما تقدم من ذنبه و ما تأخز. (مستدرك الوسائل، ج 10، ص 236، به نقل از كامل الزيارات، ص 138)
حضرت امام موسى كاظم (ع) فرمود: كمترين ثوابى كه به زائر امام حسين (ع) در كرانه فرات داده مى‏شود اين است كه تمام گناهان بخشوده مى‏شود. بشرط اين كه حق و حرمت ولايت آن حضرت را شناخته باشد.

* همچون زيارت خدا
قال الرضا (ع): من زار قبرالحسين (ع) بشط الفرات كان كمن زار الله. (مستدرك الوسائل، ج 10، ص250؛ به نقل از كامل الزيارات)
امام رضا (ع) فرمود: كسى كه قبر امام حسين (ع) را در كرانه فرات زيارت كند، مثل كسى است كه خدا را زيارت كرده است.

* زيارت عاشورا
قال الصادق (ع): من زارالحسين (ع) يوم عاشورا وجبت له الجنة. (اقبال الاعمال، ص 568)
امام صادق (ع) فرمود: هر كس كه امام حسين (ع) را در روز عاشورا زيارت كند، بهشت بر او واجب مى‏شود.

* بالاتر از رو سپيدى
قال ابوعبدالله (ع): من باب عند قبرالحسين (ع) ليلة عاشورا لقى الله يوم القيامة ملطخا بدمه كأنما قتل معه فى عرصة كربلا. (وسائل الشيعه، ج 10، ص 372)
امام صادق (ع) فرمود: كسى كه شب عاشورا در كنار مرقد امام حسين (ع) سحر كند روز قيامت در حالى به پيشگاه خدا خواهد شتافت كه به خونش آغشته باشد، مثل كسى كه در ميدان كربلا و در كنار امام حسين (ع) كشته شده باشد.

* نشانه ‏هاى ايمان‏
قال ابو محمدالحسن العسكرى (ع): علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسين، و زيارة الاربعين، والتختم فى اليمين، و تعفير الجبين والجهر ببسم الله الرحمن الرحيم. (وسائل الشيعه، ج 10، ص 373 / التهذيب، ج 6، ص 52)
امام حسن عسكرى (ع) فرمود: نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: نجاه ركعت نماز (نماز يوميه و نمازهاي نافله)، زيارت اربعين، انگشتر به دست راست كردن، بر خاك سجده كردن، بسم‌الله الرحمن الرحيم را در نماز بلند گفتن.

* رواق منظر يار
قال رسول الله (ص): الا و ان الإجابة تحت قبته والشفاء فى تربته، و الائمة عليهم السلام من ولده. (مستدرك الوسائل، ج 10، ص 335)
پيامبر خدا (ص) فرمود: بدانيد كه اجابت دعا، زير گنبد حرم او و شفاء در تربت او، و امامان از فرزندان اوست.‏

* تربت و تربيت‏
قال الصادق (ع): حنكوا اولادكم بتربة الحسين (ع) فإنها امان. (وسائل الشيعه، ج 10، ص 410)
امام صادق (ع) فرمود: كام كودكانتان را با تربت حسين (ع) برداريد چرا كه خاك كربلا فرزندانتان را بيمه مى‏كند.

* بزرگترين دارو
قال ابوعبدالله (ع): فى طين قبرالحسين (ع) الشفاء من كل داء و هو الدواء الاكبر. (كامل الزيارات، ص 275 / وسائل الشيعه، ج 10، ص 410)
امام صادق (ع) فرمود: شفاى هر دردى در تربت قبر حسين (ع) است و همان است كه بزرگترين داروست.

* تربت و هفت حجاب‏
قال الصادق (ع): السجود على تربة الحسين (ع) يخرق الحجب السبع. (مصباح التمهجد، ص 511/ بحارالانوار، ج 98، ص 135)
امام صادق (ع) فرمود: سجده بر تربت حسين (ع) حجاب‌هاى هفت‌گانه را پاره مى‏كند.

* سجده بر تربت عشق‏
كان الصادق (ع) لا يسجد الا على تربة الحسين (ع) تذللا لله و إستكانة اليه. (وسائل الشيعه، ج 3، ص 608)
رسم حضرت امام صادق (ع) چنين بود كه: جز بر تربت حسين (ع) به خاك ديگرى سجده نمى‏كرد و اين كار را از سر خشوع و خضوع براى خدا مى‏كرد.

* تسبيح تربت
قال الصادق (ع): السجود على طين قبرالحسين (ع) ينور الى الارض السابعة و من كان معه سبحة من طين قبرالحسين (ع) كتب مسبحا و ان لم يسبح بها... (وسائل الشيعه، ج 3، ص 608)
امام صادق (ع) فرمود: سجده بر تربت قبر حسين (ع) تا زمين هفتم را نور باران مى‏كند و كسى كه تسبيحى از خاك مرقد حسين (ع) را با خود داشته باشد، تسبيح گوى حق محسوب مى‏شود، اگر چه با آن تسبيح هم نگويد.

* تربت شفا بخش
عن موسى بن جعفر(ع) قال: ولا تأخذوا من تربتى شيئا لتبركوا به فأن كل تربة لنا محرمة الا تربة جدى الحسين بن على عليهماالسلام فأن الله عزوجل جعلها شفاء لشيعتنا و أوليائنا. (جامع الاحاديث الشيعه، ج 12، ص 533)
حضرت امام كاظم (ع) در ضمن حديثى كه از رحلت خويش خبر مى‏داد فرمود: چيزى از خاك قبر من برنداريد تا به آن تبرك جوييد؛ چرا كه خوردن هر خاكى جز تربت جدم حسين (ع) بر ما حرام است، خداى متعال تنها تربت كربلا را براى شيعيان و دوستان ما شفا قرار داده است.

* يكى از چهار نياز
قال الامام موسى الكاظم (ع): لا تستغنى شيعتنا عن أربع: خمرة يصلى عليها و خاتم يتختم به و سواك يستاك به و سبحة من طين قبر أبى عبدالله (ع)... (تهذيب الاحكام، ج 6، ص 75)
حضرت امام موسى بن جعفر (ع) فرمود: پيروان ما از چهار چيز بى‏نياز نيستند: سجاده‏اى كه بر روى آن نماز خوانده شود، انگشترى كه در انگشت باشد، مسواكى كه با آن دندانها را مسواك كنند، تسبيحى از خاك مرقد امام حسين (ع).

منبع: پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله بهجت 
ادامه مطلب
دوشنبه 30 آذر 1388  - 7:51 AM
شيعه و پيروي واقعي ائمه اطهار (ع) هرگز در عزا و خاموشي آن ستارگان درخشان بي‌تفاوت نبوده و چه اشك‌ها كه در سوگ آنان بر گونه جاري ساخته‌اند.
در ادامه 40 حديث از احاديث اهل‌بيت (ع) كه به عزاداري، به‌ويژه عزاداري سيد و سالار شهيدان مي‌پردازد را مرور مي‌كنيم.

* آتش عشق حسينى
قال رسول الله (ص): ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا.
پيامبراكرم (ص) فرمود: براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دل‌هاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمى‏شود. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص556)

* عاشورا، روز غم
قال الرضا (ع): من كان يوم عاشورا يوم مصيبته و حزنه و بكائه جعل الله عزوجل يوم القيامة يوم فرحه و سروره.
امام رضا (ع) فرمود: هر كس كه عاشورا، روز مصيبت و اندوه و گريه‏اش باشد، خداوند روز قيامت را براى او روز شادى و سرور قرار مى‏دهد. (بحارالانوار، ج 44، ص284)

* محرم، ماه سوگوارى
قال الرضا (ع): كان ابى اذا دخل شهر المحرم لا يرى ضاحكا و كانت الكابة تغلب عليه حتى يمضى منه عشرة ايام، فاذا كان اليوم العاشر كان ذلك اليوم يوم مصيبته و حزنه و بكائه...
امام رضا (ع) فرمود: هر گاه ماه محرم فرا مى‏رسيد، پدرم (موسى بن‏ جعفر) ديگر خندان ديده نمى‏شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى‏يافت تا آن كه ده روز از محرم مى‏گذشت، روز دهم محرم كه مى‏شد، آن روز، روز مصيبت و اندوه و گريه پدرم بود. (امالى صدوق، ص 111)

* ديده‏هاى خندان
قال رسول الله (ص): يا فاطمة! كل عين باكية يوم القيامة الا عين بكت على مصاب الحسين فانها ضاحكة مستبشرة بنعيم الجنة.
پيامبراكرم (ص) فرمود: فاطمه جان! روز قيامت هر چشمى گريان است، مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد، كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى‏شود. (بحارالانوار،ج 44، ص293)

* سالگرد سوگ حسين (ع)
عن الصادق (ع): نيح على الحسين بن على سنة فى كل يوم و ليلة و ثلاث سنين من اليوم الذى اصيب فيه.
حضرت صادق (ع) فرمود: يك سال تمام، هر شب و روز بر حسين بن على (ع) نوحه‌خوانى شد و سه سال، در روز شهادتش سوگوارى برپا گشت. (بحارالانوار،ج 79، ص102)

* وقف براي عزادارى
قال الصادق (ع): قال لى ابى: يا جعفر! اوقف لى من منالى كذا و كذا النوادب تندبنى عشر سنين بمنى ايام منى.
امام صادق (ع) مى‏فرمايد: پدرم امام باقر(ع) به من فرمود: اى جعفر! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه‌خوانان كن كه به مدت ده سال در «منا» در ايام حج، بر من نوحه‌خوانى و سوگوارى كنند. (بحارالانوار، ج 46، ص220)

* نوحه‌خوانى سنتى
عن ابى هارون المكفوف قال: دخلت على ابى عبد الله (ع) فقال لى: انشدنى، فأنشدته فقال: لا، كما تنشدون و كما ترثيه عند قبره...
ابوهارون مكفوف مى‏گويد: خدمت حضرت صادق (ع) رسيدم. امام به من فرمود: «برايم شعر بخوان». پس برايش اشعارى خواندم. فرمود: اينطور نه، همان طور كه (براى خودتان) شعر خوانى مى‏كنيد و همانگونه كه نزد قبر حضرت سيد الشهداء مرثيه مى‏خوانى. (بحارالانوار، ج 44، ص287)

* پاداش شعر گفتن براى حسين (ع)
قال الصادق (ع): ما من احد قال فى الحسين شعرا فبكى و ابكى به الا اوجب الله له الجنة و غفر له.
امام صادق (ع) به جعفر بن عفان فرمود: هيچ كس نيست كه درباره حسين (ع) شعرى بسرايد و بگريد و با آن بگرياند مگر آن كه خداوند، بهشت را بر او واجب مى‏كند و او را مى‏آمرزد. (رجال شيخ طوسى، ص289)

* سرودن براى اهل‌بيت (ع)
قال الصادق (ع): من قال فينا بيت شعر بنى الله له بيتا فى الجنة.
امام صادق (ع) فرمود: هر كس در راه ما و براى ما يك بيت شعر بسرايد، خداوند براى او خانه‏اى در بهشت، بنا مى‏كند. (وسائل الشيعه،ج 10، ص467)

* اصحاب مدح و مرثيه
قال الصادق (ع): الحمد لله الذى جعل فى الناس من يفد الينا و يمدحنا و يرثى لنا.
امام صادق (ع) فرمود: خدا را سپاس كه در ميان مردم، كسانى را قرار داد كه به سوى ما مى‏آيند و بر ما وارد مى‏شوند و ما را مدح و مرثيه مى‏گويند. (وسائل الشيعه، ج 10، ص469)

* شعرخوانى در ايام عزا
قال الرضا (ع): يا دعبل! احب ان تنشدنى شعرا فان هذه الايام حزن كانت علينا اهل البيت (ع).
امام رضا (ع) به دعبل (شاعر اهل بيت) فرمود: اى دعبل! دوست دارم كه برايم شعرى بسرايى و بخوانى، چرا كه اين روزها (ايام عاشورا) روز اندوه و غمى است كه بر ما خاندان رفته است. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص567)

* مرثيه، نصرت اهل بيت (ع)
عن الرضا (ع): يا دعبل! ارث الحسين (ع) فانت ناصرنا و مادحنا ما دمت حيا فلا تقصر عن نصرنا ما استطعت.
امام رضا (ع) فرمود: اى دعبل! براى حسين بن على (ع) مرثيه بگو، تو تا زنده‏اى، ياور و ستايشگر مايى، تا مى‏توانى، از يارى ما كوتاهى مكن. (جامع احاديث الشيعه،ج 12، ص567)

* شيعيان همراه و همدل با ائمه
قال على (ع): ان الله...اختار لنا شيعة ينصروننا و يفرحون بفرحنا و يحزنون لحزننا.
على (ع) فرمود: خداوند براى ما، شيعيان و پيروانى برگزيده است كه ما را يارى مى‏كنند، با خوشحالى ما خوشحال مى‏شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى‏گردند. (غررالحكم،ج 1، ص235)

* كشته اشك
قال الحسين (ع): انا قتيل العبرة لا يذكرنى مؤمن الا بكى.
حسين بن على (ع) فرمود: من كشته اشكم. هيچ مؤمنى مرا ياد نمى‏كند مگر آن كه ـ به خاطر مصيبتهايمـ گريه مى‏كند. (بحارالانوار، ج 44، ص279)

* يك قطره اشك
قال الحسين (ع): من دمعت عيناه فينا قطرة بوأه الله عز و جل الجنة.
حسين بن على (ع) فرمود: چشمان هر كس كه در مصيبتهاى ما قطره‏اى اشك بريزد، خداوند او را در بهشت جاى مى‏دهد. (احقاق الحق، ج 5، ص523)

* بهشت، پاداش عزادارى
قال على بن الحسين السجاد (ع): ايما مؤمن دمعت عيناه لقتل الحسين و من معه حتى يسيل على خديه بوأه الله فى الجنة غرفا.
امام سجاد (ع) فرمود: هر مؤمنى كه چشمانش براى كشته‌شدن حسين بن على (ع) و همراهانش اشكبار شود و اشك بر صورتش جارى شود، خداوند او را در غرفه‏هاى بهشتى جاى مى‏دهد. (ينابيع المودّه، ص429)

* به ياد فرزندان فاطمه (س)
قال السجاد (ع): انى لم اذكر مصرع بنى فاطمة الا خنقتنى لذلك عبرة.
امام سجاد (ع) فرمود: من هرگز شهادت فرزندان فاطمه را به ياد نياوردم، مگر آن كه به خاطر آن، چشمانم اشكبار گشت. (بحارالانوار، ج 46، ص109)

* سوگوارى در خانه‏‌ها
قال الباقر (ع): ثم ليندب الحسين و يبكيه و يأمر من فى داره بالبكاء عليه و يقيم فى داره مصيبته باظهار الجزع عليه و يتلاقون بالبكاء بعضهم بعضا فى البيوت و ليعز بعضهم بعضا بمصاب الحسين (ع).
امام باقر(ع) نسبت به كسانى كه در روز عاشورا نمى‏توانند به زيارت آن حضرت بروند، اينگونه دستور عزادارى دادند و فرمودند: بر حسين (ع) ندبه و عزادارى و گريه كند و به اهل خانه خود دستور دهد كه بر او بگريند و در خانه‏اش با اظهار گريه و ناله بر حسين (ع)، مراسم عزادارى بر پا كند و يكديگر را با گريه و تعزيت و تسليت گويى در سوگ حسين (ع) در خانه‏هايشان ملاقات كنند. (كامل الزيارات، ص175)

* اشك على (ع) در سوگ شهداى كربلا
قال الباقر (ع): مر على بكربلا فى اثنين من اصحابه قال: فلما مر بها ترقرقت عيناه للبكاء ثم قال: هذا مناخ ركابهم و هذا ملقى رحالهم و هيهنا تهراق دماؤهم، طوبى لك من تربة عليك تهراق دماء الأحبة.
امام باقر (ع) فرمود: اميرالمؤمنين (ع) با دو تن از يارانش از «كربلا» گذر كردند، حضرت، هنگام عبور از آنجا، چشمهايش اشك‌آلود شد، سپس فرمود: اينجا مركب‌هايشان بر زمين مى‏خوابد، اينجا محل بار افكندنشان است و اينجا خون‌هايشان ريخته مى‏شود، خوشا به حال تو اى خاكى كه خون دوستان بر روى تو ريخته مى‏شود! (بحارالانوار، ج 44، ص 258)

* اشك، حجاب دوزخ
قال الباقر (ع): ما من رجل ذكرنا او ذكرنا عنده يخرج من عينيه ماء و لو مثل جناح البعوضة الا بنى الله له بيتا فى الجنة و جعل ذلك الدمع حجابا بينه و بين النار.
امام باقر (ع) پس از شنيدن سروده‏هاى «كميت» درباره اهل‌بيت، گريست و سپس فرمود: هيچ كس نيست كه ما را ياد كند، يا نزد او از ما ياد شود و از چشمانش هر چند به اندازه بال پشه‏اى‏ اشك آيد، مگر آن كه خداوند برايش در بهشت، خانه‏اى بنا كند و آن اشك را حجاب ميان او و آتش دوزخ قرار دهد. (الغدير، ج 2، ص202)

* بيست سال گريه
قال الصادق (ع): بكى على بن الحسين (ع) عشرين سنة و ما وضع بين يديه طعام الا بكى.
امام صادق (ع) فرمود: امام زين‌العابدين (ع) بيست سال (به ياد عاشورا) گريست و هرگز طعامى پيش روى او نمى‏گذاشتند، مگر اين كه گريه مى‏كرد. (بحارالانوار، ج 46، ص 108)

* ادب سوگوارى
قال الصادق (ع): لما مات ابراهيم بن رسول الله (ص) حملت عين رسول الله بالدموع ثم قال النبى (ص): تدمع العين و يحزن القلب و لا نقول ما يسخط الرب و انا بك يا ابراهيم لمحزونون.
امام صادق (ع) فرمود: چون ابراهيم پسر رسول خدا از دنيا رفت، چشم پيامبر پر از اشك شد. سپس پيامبرفرمود: چشم، اشكبار مى‏شود و دل غمگين مى‏‌شود، ولى چيزى نمى‏گوييم كه خدا را به خشم آورد، و ما در سوگ تو اى ابراهيم اندوهناك هستيم. (بحارالانوار، ج 22، ص157)

* چشم‌هاى اشكبار
قال الصادق (ع): من ذكرنا عنده ففاضت عيناه حرم الله وجهه على النار.
امام صادق (ع) فرمود: نزد هر كس كه از ما (و مظلوميت ما) ياد شود و چشمانش پر از اشك گردد، خداوند چهره‏اش را بر آتش دوزخ حرام مى‏كند. (بحارالانوار، ج 44، ص285)

* احياء خط اهل‌بيت (ع)
قال الصادق (ع): تزاوروا و تلاقوا و تذاكروا و احيوا امرنا.
امام صادق (ع) فرمود: به زيارت و ديدار يكديگر برويد، با هم به سخن و مذاكره بنشينيد و امر ما را ـ كنايه از حكومت و رهبرى ـ زنده كنيد. (بحارالانوار، ج 71، ص352)

* مجالس حسينى
قال الصادق (ع) للفضيل: تجلسون و تحدثون؟ فقال: نعم، قال: ان تلك المجالس احبها فأحيوا امرنا، فرحم الله من احيى امرنا.
امام صادق (ع) از «فضيل» پرسيد: آيا (دور هم) مى‏نشينيد و حديث و سخن مى‏گوييد؟ گفت: آرى ‏فرمود: اينگونه مجالس را دوست دارم، پس امر(امامت) ما را زنده بداريد. خداى رحمت كند كسى را كه امر و راه ما را احيا كند. (وسائل الشيعه، ج 10، ص392)

* اشك‌هاى ارزشمند
قال الصادق (ع): ...رحم الله دمعتك، اما انك من الذين يعدون من اهل الجزع لنا و الذين يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزننا، اما انك سترى عند موتك حضور آبائى لك...
امام صادق (ع) به «مسمع» كه از سوگواران و گريه كنندگان بر عزاى حسينى بود، فرمود: خداى، اشك تو را مورد رحمت قرار دهد. آگاه باش، تو از آنانى كه از دلسوختگان ما به شمار مى‏آيند، و از آنانى كه با شادى ما شاد مى‏شوند و با اندوه ما غمگين مى‏گردند. آگاه باش! تو هنگام مرگ، شاهد حضور پدرانم بر بالين خويش خواهى بود. (وسائل الشيعه، ج 10، ص397)

* دل‌هاى سوخته
قال الصادق (ع): اللهم...و ارحم تلك الأعين التى جرت دموعها رحمة لنا و ارحم تلك القلوب التى جزعت و احترقت لنا و ارحم الصرخة التى كانت لنا.
امام صادق (ع) بر سجاده خود نشسته و بر زائران و سوگواران اهل بيت، چنين دعا مى‏كرد و مى‏فرمود: خدايا...آن ديدگان را كه اشك‌هايش در راه ترحم و عاطفه بر ما جارى شده و دل‌هايى را كه به خاطر ما نالان گشته و سوخته و آن فريادها و ناله‏هايى را كه در راه ما بوده است، مورد رحمت قرار بده. (بحارالانوار، ج 98، ص8)

* گريه بر مظلوميت شيعه
قال الصادق (ع): من دمعت عينه فينا دمعة لدم سفك لنا او حق لنا نقصناه او عرض انتهك لنا او لأحد من شيعتنا بوأه الله تعالى بها فى الجنة حقبا.
امام صادق (ع) فرمود: هر كس كه چشمش در راه ما گريان شود، به خاطر خونى كه از ما ريخته شده است، يا حقى كه از ما گرفته‏اند، يا آبرويى كه از ما يا يكى از شيعيان ما برده وهتك حرمت كرده‏اند، خداى متعال به همين سبب، او را در بهشت جاودان، براى ابد جاى مى‏دهد. (امالى شيخ مفيد، ص175)

* ثواب بى حساب
قال الصادق (ع): لكل شيى‏ء ثواب الا الدمعة فينا.
امام صادق (ع) فرمود: هر چيزى پاداش و مزدى دارد، مگر اشكى كه براى ما ريخته شود ـ كه چيزى با آن برابرى نمى‏كند و مزد بى اندازه داردـ .(جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص548)


كوثر و اشك
قال الصادق (ع): ما من عين بكت لنا الا نعمت بالنظر الى الكوثر و سقيت منه.
امام صادق (ع) فرمود: هيچ چشمى نيست كه براى ما بگريد، مگر اين كه برخوردار از نعمت نگاه به «كوثر» مى‏شود و از آن سيرابش مى‏كنند. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص554)

* گريه آسمان
عن الصادق (ع): يا زرارة! ان السماء بكت على الحسين اربعين صباحا.
امام صادق (ع) فرمود: اى زراره! آسمان چهل روز، در سوگ حسين بن على (ع) گريه كرد. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص552)

* گريه و اندوه مطلوب
قال الصادق (ع):كل الجزع و البكاء مكروه سوى الجزع و البكاء على الحسين (ع).
امام صادق (ع) فرمود: هر ناليدن و گريه‏اى مكروه است، مگر ناله و گريه بر حسين (ع). (بحارالانوار، ج 45، ص313)

* پيامبر (ص) و گريه بر شهيد
قال الصادق (ع):ان النبى لما جائته وفاة جعفر بن ابى طالب و زيد بن حارثة كان اذا دخل بيته كثر بكائه عليهما جدا و يقول: كانا يحدثانى و يؤانسانى فذهبا جميعا.
امام صادق (ع) فرمود: وقتى خبر شهادت جعفر بن ابى طالب و زيد بن حارثه به پيامبر خدا رسيد، از آن پس هر گاه وارد خانه‏ مى‏شد، بر آن دو شهيد به شدت مى‏گريست و مى‏فرمود : آن دو شهيد، با من هم سخن و همدم و انيس بودند، و هر دو رفتند! (من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص177)

* نفس هاى تسبيح
قال الصادق (ع):نفس المهموم لظلمنا تسبيح و همه لنا عبادة و كتمان سرنا جهاد فى سبيل الله. ثم قال ابو عبد الله (ع): يجب ان يكتب هذا الحديث بالذهب.
امام صادق (ع) فرمود: نفس كسى كه به خاطر مظلوميت ما اندوهگين شود، تسبيح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. سپس امام صادق (ع) افزود: اين حديث را بايد با طلا نوشت! (امالى شيخ مفيد، ص 338)

* فرشتگان سوگوار
قال الصادق (ع): اربعة الاف ملك عند قبر الحسين (ع) شعث غبر يبكونه الى يوم القيامة.
امام صادق (ع) فرمود: 4 هزار فرشته نزد قبر سيد الشهدا (ع) ژوليده و غبارآلود، تا روز قيامت بر آن حضرت مى‏گريند. (كامل الزيارات، ص 119)

* گريه بر حسين (ع)
قال الرضا (ع): يا ابن شبيب! ان كنت باكيا لشى‏ء فابك للحسين بن على بن ابى طالب (ع) فانه ذبح كما يذبح الكبش.
امام رضا (ع) به «ريان بن شبيب» فرمود: اى پسر شبيب! اگر بر چيزى گريه مى‏كنى، بر حسين بن على بن ابى طالب (ع) گريه كن، چرا كه او را مانند گوسفند سر بريدند. (بحارالانوار، ج 44، ص 286)

* مجالسى به ياد ائمه
قال الرضا (ع):من جلس مجلسا يحيى فيه امرنا لم يمت قلبه يوم تموت القلوب.
امام رضا (ع) فرمود: هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن، امر (و خط و مرام ما) احيا مى‏شود، دلش در روزى كه دلها مى‏ميرند، نمى‏ميرد. (بحارالانوار، ج 44، ص278)

* آثار گريستن بر حسين (ع)
قال الرضا (ع): فعلى مثل الحسين فليبك الباكون فان البكاء عليه يحط الذنوب العظام.
امام رضا (ع) فرمود: گريه كنندگان بايد بر كسى همچون حسين (ع) گريه كنند، چرا كه گريستن براى او، گناهان بزرگ را فرو مى‏ريزد. ( بحارالانوار، ج 44، ص284)

* اشك و آمرزش گناه
قال الرضا (ع): يابن شبيب! ان بكيت على الحسين (ع) حتى تصير دموعك على خديك غفر الله لك كل ذنب اذنبته صغيرا كان او كبيرا قليلا كان او كثيرا.
امام رضا (ع) فرمود: اى پسر شبيب! اگر بر، حسين (ع) آن قدر گريه كنى كه اشك‌هايت بر چهره‏ات جارى شود، خداوند همه گناهانت را كه مرتكب شده‏اى مى‏آمرزد، كوچك باشد يا بزرگ، كم باشد يا زياد. (امالى صدوق، ص112)

* همدلى با عترت
قال الرضا (ع): ان سرك ان تكون معنا فى الدرجات العلى من الجنان فاحزن لحزننا و افرح لفرحنا.
امام رضا (ع) به «ريان بن شبيب» فرمود: اگر تو را خوشحال مى‏كند كه در درجات والاى بهشت با ما باشى، پس در اندوه ما غمگين باش و در شادى ما خوشحال باش. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص549)

منبع: پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله بهجت
 
ادامه مطلب
یک شنبه 29 آذر 1388  - 5:08 PM
در انگليس بيش از 1.75 درصد از كل جست‌وجوهاي انجام شده براي محصولات و ابزارهاي ديجيتالي براي گوشي آيفون انجام شده است و از بين تمام جست‌وجوهاي صورت گرفته براي تلفن‌هاي همراه، 01/14 درصد از آن‌ها به اين گوشي اختصاص دارد.
دومين محصول محبوبي كه بيشترين جست‌وجوي اينترنتي براي آن انجام شد، دستگاه چندرسانه‌اي قابل‌حمل iPod touch بوده و 1.29 درصد از كل جست‌وجوها به آن اختصاص يافته است.
به گفته شركت تحقيقاتي Hitwise،‌ دستگاه چندرسانه‌اي iPod Nano نيز عنوان نهمين محصول برتر در اين زمينه را به‌دست آورده است و 0.5 درصد از كل جست‌وجوهاي اينترنتي انجام شده را از آن خود كرده است.
اين شركت تحقيقاتي بررسي‌هاي خود بر مبناي جست‌وجوي اينترنتي كاربران براي خريد كالاهاي ديجيتالي براي تعطيلات پايان سال ميلادي قرار داده و دريافته است كه در اين مدت، گوشي آيفون محبوب‌ترين كالا از نظر كاربران بوده است.
بين اكتبر و نوامبر 2009 ميزان مراجعه كاربران به سايت‌هاي اينترنتي عرضه كننده خدمات الكترونيكي 16.5 درصد افزايش يافته است. اين بزرگترين رشد ماهانه مراجعه كاربران به سايت‌هاي عرضه كننده محصولات و خدمات الكترونيكي بوده است.
كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه در سال جاري، ميزان خريد اين قبيل محصولات نيز نسبت به سال قبل بيشتر شود.
در اين ميان جست‌وجوي اينترنتي براي اسباب‌بازي‌ها و وسايل سرگرمي نيز نسبت به قبل رشد چشمگيري داشته است. بيش از 13.6 درصد از جست‌وجوهاي اينترنتي انجام شده ظرف يك هفته قبل از 5 دسامبر در كشور بريتانيا مربوط به وسايل سرگرمي مي‌شده است. 
ادامه مطلب
یک شنبه 29 آذر 1388  - 5:06 PM

صفحات سایت

تعداد صفحات : 23

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 5897127
تعداد کل پست ها : 30564
تعداد کل نظرات : 1029
تاریخ ایجاد بلاگ : پنج شنبه 19 شهریور 1388 
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 آذر 1397 

نویسندگان

ابوالفضل اقایی