محققان بر پايه مطالعات
اخير خود اعلام كردند در ميان دانشجويان جوان، نوع بازيهاي رايانهاي و
استفاده مكرر از آنها با خطرات مصرف مواد مخدر، الكل، ارتباطات اجتماعي
ضعيف و اعتماد بهنفس پايين ارتباط مستقيم دارد.
به
نقل از رويترز، "لاورا ام. پاديلا-واكر " در اين باره توضيح داد: اين
مسئله به اين معني نيست كه هر كس از بازيهاي كامپيوتري استفاده كرد اعتماد
بهنفس پايين دارد و يا اينكه استفاده از اين بازيهاي كامپيوتري مصرف
مواد مخدر در اين افراد را به دنبال خواهد داشت.
با اين وجود، نتايج حاصل از اين مطالعات نشان داد كه بازيهاي ويديويي ميتوانند تاثيرات منفي فراواني به همراه داشته باشند. "پاديلا-واكر " يكي از پروفسورهاي مركز Family Life در دانشگاه اوتا(Utah) آمريكا در اين باره گفت: دستكم اين تاثيرات منفي ميتواند بر اين قشر از جامعه كه در اصل همان دانشجويان هستند، نمايان شود.
وي و همكارانش روي ميزان استفاده از بازيهاي رايانهاي به صورت مستمر، نوع بازيهاي رايانهاي و ميزان استفاده از اينترنت بين 500 دانشجوي دختر و 313 دانشجوي پسر را طي 12 ماه گذشته در آمريكا بررسي كردند.
آن دسته از دانشجوياني كه بهطور ميانگين 20 سال داشتند و به صورت مداوم اعتبارهاي تحصيلي را براي ادامه دوران دانشگاهي خود دريافت ميكردند، يكي از افرادي بودند كه مواد مخدر و الكلي را نيز مصرف ميكردند، اعتماد بهنفس و ارتباطات اجتماعي ضعيفي داشتند و كيفيت ارتباطات آنها با دوستان و اعضاي خانواده در سطح مناسبي نبود.
بر اساس نتايج حاصل از اين بررسيها كه در نشريه Youth and Adolescence آمريكا منتشر شده، "پاديلا-واكر " اعلام كرد كه براي ميزان استفاده از بازيهاي كامپيوتري و اينترنت بين دختران و پسران تفاوت وجود دارد.
به عنوان مثال، مردان جوان 3 برابر بيشتر از زنان جوان از بازيهاي كامپيوتري استفاده ميكنند و ميزان انتخاب بازيهاي خشن توسط آنها نسبت به زنان تا 8 برابر بيشتر است.
علاوه بر اين، مردان معمولا اينترنت را براي سرگرمي، خواندن اخبار روزانه و مسايل جنسي به كار ميبرند و اين در حالي است كه زنان جوان اينترنت را بيشتر براي ارسال پست الكترونيكي و انجام تكاليف دانشگاهي مورد استفاده قرار ميدهند.
همچنين در اين بررسيها بين استفاده مكرر از بازيهاي رايانهاي و نوشيدن مكرر الكل، استفاده از مواد مخدر و كيفيت پايين ارتباطات اجتماعي همبستگي مشاهده شد و در اين ميان مشخص شد، افرادي كه به صورت مداوم بازيهاي رايانهاي خشن را انجام ميدادهاند بيش از ديگر افراد ارتباطات جنسي نامشروع با اطرافيان خود داشتهاند و كيفيت روابط شخصي آنها بسيار پايين بوده است. ادامه مطلب
با اين وجود، نتايج حاصل از اين مطالعات نشان داد كه بازيهاي ويديويي ميتوانند تاثيرات منفي فراواني به همراه داشته باشند. "پاديلا-واكر " يكي از پروفسورهاي مركز Family Life در دانشگاه اوتا(Utah) آمريكا در اين باره گفت: دستكم اين تاثيرات منفي ميتواند بر اين قشر از جامعه كه در اصل همان دانشجويان هستند، نمايان شود.
وي و همكارانش روي ميزان استفاده از بازيهاي رايانهاي به صورت مستمر، نوع بازيهاي رايانهاي و ميزان استفاده از اينترنت بين 500 دانشجوي دختر و 313 دانشجوي پسر را طي 12 ماه گذشته در آمريكا بررسي كردند.
آن دسته از دانشجوياني كه بهطور ميانگين 20 سال داشتند و به صورت مداوم اعتبارهاي تحصيلي را براي ادامه دوران دانشگاهي خود دريافت ميكردند، يكي از افرادي بودند كه مواد مخدر و الكلي را نيز مصرف ميكردند، اعتماد بهنفس و ارتباطات اجتماعي ضعيفي داشتند و كيفيت ارتباطات آنها با دوستان و اعضاي خانواده در سطح مناسبي نبود.
بر اساس نتايج حاصل از اين بررسيها كه در نشريه Youth and Adolescence آمريكا منتشر شده، "پاديلا-واكر " اعلام كرد كه براي ميزان استفاده از بازيهاي كامپيوتري و اينترنت بين دختران و پسران تفاوت وجود دارد.
به عنوان مثال، مردان جوان 3 برابر بيشتر از زنان جوان از بازيهاي كامپيوتري استفاده ميكنند و ميزان انتخاب بازيهاي خشن توسط آنها نسبت به زنان تا 8 برابر بيشتر است.
علاوه بر اين، مردان معمولا اينترنت را براي سرگرمي، خواندن اخبار روزانه و مسايل جنسي به كار ميبرند و اين در حالي است كه زنان جوان اينترنت را بيشتر براي ارسال پست الكترونيكي و انجام تكاليف دانشگاهي مورد استفاده قرار ميدهند.
همچنين در اين بررسيها بين استفاده مكرر از بازيهاي رايانهاي و نوشيدن مكرر الكل، استفاده از مواد مخدر و كيفيت پايين ارتباطات اجتماعي همبستگي مشاهده شد و در اين ميان مشخص شد، افرادي كه به صورت مداوم بازيهاي رايانهاي خشن را انجام ميدادهاند بيش از ديگر افراد ارتباطات جنسي نامشروع با اطرافيان خود داشتهاند و كيفيت روابط شخصي آنها بسيار پايين بوده است.