به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.


از آنجا که زبان واقعی قابل فهم برای کامپیوتر زبان پالس های مغناطیسی یا صفر و یک ( باینری ) است . تمام زبان های برنامه نویسی لهجه های واسطی برای گفت و گو با دستگاه محسوب می شوند . اولین واسط بالاتر از باینری زبان اسمبلی است که از عبارت های کوتاه قراردادی تشکیل شده است و هر کدام معادل یک دستور باینری ( صفر ویکی ) هستند. هر چند به حافظه سپردن این عبارات کوتاه از دستورات صفر و یکی راحت تر بود ، اما همچنان قابلیت استفاده عمومی را نداشت . به همین دلیل زبان های سطح پایین اولیه همچون زبانی C  نوشته شد که با ثبات ترین و محبوب ترین زبان برنامه نویسی از چهل سال پیش تا کنون است .

با این مقدمه متوجه می شویم که لهجه های گفت و گو با کامپیوتر ( زبان های برنامه نویسی ) را بر اساس نزدیکی شان به زبان اصلی دستگاه یعنی زبان باینری تقسیم بندی نسبی می کنند . هر چه زبان به زبان دستگاه نزدیک تر باشد زبان سطح پایین تری است و هر چقدر از زبان دستگاه فاصله بگیرد و به زبان انسانی نزدیک تر شود زبان سطح بالاتری خواهد بود .

قبل از انتخاب زبان برنامه نویسی که می خواهید بیاموزید ، باید هدف تان از برنامه نویسی را مشخص کنید . در ادامه درباره ابزارها و زبان هایی که برای هر کدام از اهداف باید بدانید توضیحاتی ارائه شده است .

 زبان های برنامه نویسی

 

برنامه نویسی طراحی و مدیریت محتوای وب :

  • زبان های نشانه گذاری :

زبان های نشانه گذاری در واقع زبان برنامه نویسی نیستند ، توسط آنها تابعی تعریف نمی شود ، محاسبه ای انجام نمی گید و رفتاری نسبت به رویدادها و ورودی و خروجی ها ندارد .

این زبان ها تنها نشانه هایی برای تعریف اولیه اشیا و چیزها هستند . برای مثال HTML  و خانواده آن ، زبانی برای برچسب گذاری و تعریف اشیای موجود در صفحه وب است .

CSS زبانی در کنار HTML  استکه نمایش گرافیکی اشیای تعریف شده توسط HTML  را برای کامپیوتر کاربر توصیف می کند و XML زبانی نشانه گذاری برای مرتب و طبقه بندی کردن اطلاعت است . معمولی ترین استفاده XML این روزها ارائه خام آخرین مطالب پایگاه است که RSS  نامیده می شود .

  • جاوا اسکریپت

پیش از این در کنار جاوا اسکریپت ، وی بی اسکریپ ، وی بی اسکریپ ، اکتیو اسکریپ و جاوا نیز فعالیت کردند . اما امروز استاندارد ترین روش برای نوشتن برنامه هایی که روی کامپیوتر کاربر ناظر سایت اجرا می شوند برنامه نویسی به زبان جاوا اسکریپت است .

اگر می خواهید طراحی وب کنید در هر صورت به یادگیری این زبان احتیاج دارید.

  • زبان های اختصاصی :

مهم ترین زبان هایی که اختصاصا برای وب طراحی شده اند عبارتند از : پی اچ پی ، ای اس بی ، رابی اند رولز و…  که در این بین PHP یک زبان کد باز است که برگرفته از زبان C  است و محبوب ترین زبان این حوزه محسوب می شود . زبان PHP توسط هر دو سیستم لینوکس و ویندوز پشتیبانی می شود ، ولی ASP  و خصوصا ASP.net  لزوما توسط سرور لینوکس که ارزان قیمت تر هستند پشتیبانی نمی شود.

زبان های حرفه ای چون C , Perl , #C ,  ، دلفی ، پایتون و … نیز توان انتشار محتوا تحت وب را دارند که در این بین Perl , #C  و پایتون برای نرم افزارهای حرفه ای تحت وب استفاده می شوند .

 

برنامه نویسی اتوماسیون اداری :

 برای نرم افزارهای اتوماسیون اداری و پایگاه داده چون بیشتر فعالیتهایی تجاری هستند سرعت کار به شدت اهمیت دارد . به همین دلیل است که معمولا از محیط های نرم افزاری ویژوال استفاده می شود . هر چند که در موارد خاص لازم است به زبان برنامه نویسی پایگاه داده نیز تسلط داشته باشید .

با این حال بسیاری از گروه ها ترجیح می دهند برای مستقل شدن از سیستم عامل کاربر و مشکلات نصب ، گستره کاربران و … نرم افزارهای اتوماسیون اداری را نیز به صورت تحت وب اجرا کنند .  برای فعالیت در این حوزه باید به این دو ابزار تسلط داشته باشید :

  • زبان و ابزارهای برنامه نویسی :

نرم افزارهای تحت سیستم عامل های گرافیکی چون ویندوز برای افزایش سرعت تولید در ابزارهای برنامه( IDE )  نویسی تولید می شوند که ترکیبی از یک محیط گرافیکی ( برای مشخص کردن سریع اجزا پنجره ها و بعضی رفتارهای تکراری ) و محیطی برای کد نویسی است .

این نرم افزارهای کمکی خود کد گرافیک نرم افزار و رفتارهای تکراری را تولید می کنند .

از محبوب ترین این ابزارها می توان به ویژوال استودیو و دلفی اشاره کرد . که دلفی بر پایه زبان پاسکال عمل می کند . این زبان تا حدی برای تولید نرم افزارهای اتوماسیون و مدیریت داده تخصصی شده است که گاه یک نرم افزار اتوماسیون بدون یک خط کدنویسی و تنها با ابزارها و ویزارد ها تولید می شود .

  • استانداردهای پایگاه داده :

استانداردهای پایگاه داده ( دیتابیس ) متفاوتی چون  SQL , my SQL , Paradox ، اوراکل و … وجود دارند که برای تعامل با هریک از آنها باید با زبان اختصاصی شان آشنایی داشته باشید . البته محیط برنامه نویسی (IDE)  چون دلفی بیشتر این فرایند را به طور اتوماتیک انجام می دهند . ولی برای تولید نرم افزار تحت وب نیاز به تسلط به آن دارید .

 

برنامه نویسی هوش مصنوعی و محاسباتی :

برای برنامه نویسی هوش مصنوعی و محاسباتی سرعت اجرا اولویت دارد . به همین دلیل زبان برنامه نویسی باید به زبان ماشین نزدیک تر شود و سطح پایین باشد . از همین رو برای برنامه نویسی هوش مصنوعی چون پردازش داده تصویر ، روباتیک ، محاسبات نظامی ، از زبان هایی چون C  و خانواده ان استفاده می کنند . البته زبان های تخصصی هوش مصنوعی مثل LISP  نیز وجود دارند که آنچنان معمول نیستند و برای برنامه نویسی محاسباتی همچنان C  گزینه اول است .  با این حال زبان های تخصصی مثل فورتون و پاسکال برای استفاده دانشگاهی و محاسباتی ایجاد شد که به مرور در بین بقیه کاربان محبوب تر شده اند .

 

برنامه نویسی گرافیکی :

منظور از برنامه نویسی گرافیکی ، نرم افزرهایی هستند که خروجی تصویری مثل یک بازی دارند . در این مورد تمام زبان های برنامه نویسی کتابخانه ای از توابع برای کار با کارت گرافیکی دارند . اما با توجه به امکانات سیستم عامل یا کارت های گرافیکی خاص ، کتابخانه توابع اختصاصی نیز نوشته شده است . برای مثال ویندوز و موتورگرافیکی به نام دایرکت ایکس دارد که خروجی تصاویر سه بعدی را آسان تر می کند .

همچنین کارت های گرافیک تخصصی رندر دارای چیپ هایی به نام OpenGL  هستند که کتابخانه توابع تخصصی خود را دارد .

عموما برای برنامه نویسی نرم افزاهایی چون بازی ها دو راه وجود دارد یا استفاده از کتابخانه توابع آماده یا طراحی یک موتور گرافیکی از بنیان که یقینا استفاده از توابع آماده که البته احتیاج به آموختن دارد نسبت به طراحی از پایه اسان تر است .

 

ادامه مطلب
دوشنبه 25 اردیبهشت 1391  - 12:13 AM

 نخستین بحث در این بررسی به درایو دیسک خوان کنسول جدید برمی گردد . می دانیم که Blu-ray  در تمام دستگاه های PS3 قرار گرفته و در نبرد با HD-DVD پیروز شد . یک سری شنیده ها حکایت از تسلیم شدن مایکروسافت در برابر فشارها و به خدمت گرفتن فرمت معروف سونی دارند .

تصور پشتیبانی Xbox  بعدی از بلو- ری خیلی مشکل نیست مخصوصا با توجه به نیاز بازی های مدرن به فضای بیشتر از DVD9  (محدودیت دیسک های عادی مشکلات زیادی را برای ۳۶۰ ایجاد کرده اند).

 نسل بعدی کنسول های بازی : Xbox720

سوالی که در این زمان مطرح می شود این است که آیا اصلا دیسک در آینده نزدیک به درد می خورد ؟

مایکروسافت با معرفی شبکه آنلاین Live ، در زمینه های اینترنتی از دو حریف خود ( پلی استیشن و نینتندو ) بسیار جلوتر است . Xbox Live  علاوه بر فراهم کردن یک بستر آنلاین مناسب برای بازی چند نفره به محیطی برای فروش عناوین دانلودی تبدیل شده ( شامل Xbox Live Arcade  یا XBLA  ) با گسترش هر چه بیشتر این محیط و سایر فروشگاه های اینترنتی شامل AppStore  خیلی از کارشناسان آینده تجارت بازی را در خرید دانلودی می دانند .آنها پیش بینی می کنند تا ۱۰ سال آینده دیسک های رایج منقرض شده و همه چیز از طریق بازارهای انلاین خریداری شود .

 نسل بعدی کنسول های بازی : Xbox720

در همین راستا پیش بینی دیگری حکایت از حذف کامل درایو در ایکس باکس دارد .دستگاه جدید مایکروسافت در عوض از کارت های حافظه دار Solid State استفاده خواهد کرد . اگر فکر می کنید چنین اقدامی بیش از حد غیرعادی به نظر می رسد ، بد نیست نگاهی به مورد بعدی داشته باشید !!

نسل بعدی کنسول های بازی : Xbox720

ایکس باکس جدید بازی های  دست دوم را اجرا نخواهد کرد ! نسخه های کپی را فراموش کنید . حتی اگر یک بازی اوریجینال را به صورت دست دوم تهیه کنید Xbox  بعدی آن را اجرا نخواهد کرد. به گفته سایت Kotaku  ( که شهرت بسیاری در لو دادن رازهای بزرگ مثل نسخه های اخیر Modern Warfar و Rainbow Six  دارد ) ، مایکروسافت هنوز در مورد پیاده سازی این سیستم به نتیجه نهایی نرسیده است .

همانند موضوع دیسک ، عامل مهم  دیگری چون اسم رمز دستگاه هم میان منابع و بازی سازان اختلاف ایجاد کرده است . عده ای از عبارت Loop  استفاده می کنند که معلوم نیست واقعا به نسل بعد تعلق دارد . یا نام مخفی پروژه / شایعه Xbox Lite  است . لایت یک دستگاه فرعی و جمع و جور با زیر ساخت چیپ های ARM توصیف شده که احتمالا در اواخر ۲۰۱۳ برای رقابت با Apple TV  عرضه خواهد شد .

نام دیگری که مستقیما به نسل بعد برگشته و به تازگی فاش شده ، دورانگو ( Durango )  است .هر چند اسم های رمز تا زمان عرضه تقریبا همیشه عوض می شوند ( مثل تغییر  Natal  به Kinect ) ، ظاهرا دورانگو کشفی حقیقی است . یکی از اعضای تیم Crytek  از نام دورانگو در پست Tweeter خود استفاده کرده و توسط بازی خورهای تیز بین شناسایی شده .

یک سری از شایعات پراکنده به نزدیکی پردازنده کنسول جدید مایکروسافت به کارت  AMD Radeon 6670   اشاره دارند . سایت معروف IGN علاوه بر این توضیحات ، قدرت پردازش خام ( Raw Processing Power )  دستگاه جدید را شش برابر ۳۶۰ تخمین زده است ! با این حال پرهیز از سری ۷۰۰ کارت های AMD  حتی با در نظر گرفتن مسائل مالی ، عمل جالبی نیست . هزینه این بخش در عوض به Kinect  جدید منتقل شده است .

 نسل بعدی کنسول های بازی : Xbox720

دوربین پرسرو صدای مایکروسافت باز خواهد گشت و این بار بر خلاف جدش از پردازنده مستقل و داخلی استفاده می کند . به گفته منابع مختلف کینکت ۲ قادر خواهد بود تصاویر با وضوح بالاتری را تحلیل کرده و در نتیجه حرکات کوچک تر بازی را بهتر درک کند .

سوال دیگری که اینجا به ذهن می آید این است که چه بلایی بر سر دسته اصلی Xbox  خواهد آمد ؟

بعضی ها اقدامات اخیر مایکروسافت مثل کینکت را نتیجه تقلید از نینتندو در زمینه خلق بازی های حرکتی می دانند . خبری که از مجله Xbox World  نشات گرفته نظریه گروه فوق را به شدت تقویت می کند .به گزارش این مجله دسته دورانگو با الهام از دسته کنسول نسل جدید نینتندو ( Wii u )  طراحی خواهد شد. کلیدهای X,Y, A,B  و دو دسته آنالوگ سابق سر جای خود باقی خواهند ماند اما یک صفحه حسگردار ( تاچ پد ) میانشان قرار می گیرد . در حضور Kinect  چنین حرکتی خیلی منطقی نخواهد بود ولی کسی چه می داند ؟

 نسل بعدی کنسول های بازی : Xbox720

به گفته خیلی از بازی سازان از جمله عوامل Crutek  مایکروسافت تاکنون پروتایپ اولیه دستگاهش را به بسیاری از شرکت ها نشان داده است . این اتفاق در پشت درهای بسته صورت گرفته اما بعید نیست بسیاری از اطلاعات فعلی از همان طریق لو رفته باشد .

به گزارش بلومبرگ مایکروسافت قصد دارد Xbox  نسل بعدی را در ۲۰۱۳ معرفی کرده و در انتهای همان سال دستگاهش را وارد بازار کند .

ادامه مطلب
دوشنبه 25 اردیبهشت 1391  - 12:09 AM

صفحات سایت

تعداد صفحات : 105

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 5833999
تعداد کل پست ها : 30564
تعداد کل نظرات : 1029
تاریخ ایجاد بلاگ : پنج شنبه 19 شهریور 1388 
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 آذر 1397 

نویسندگان

ابوالفضل اقایی