به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

اگر شما هم از ديدن صحنه ميز كار و يا تحريرى كه سيم هاى برق در داخل وسايل موجود روى آن گره خورده اند، عصبى مى شويد و مى خواهيد از شر سيم هاى سرگردان و آويزان راحت شويد، مى توانيد از لامپ هاى جديد شركت SUPA استفاده كنيد. اين شركت كه بر روى طراحى آنتن هاى هوشمند كار مى كند، لامپ جديد خود را به صورت بى سيم طراحى كرده است. اين لامپ مى تواند توان مصرفى مورد نياز خود را به صورت القايى از طريق يك برد مدار چاپى كه در قسمت زيرين جداره ميز جاسازى شده تامين كند.

 

اين تكنولوژى توسط يك انستيتو آلمانى به نام Fraunhofer كه بر روى سيستم هاى نانو الكتريك  كار مى كند و دانشگاه Paderborn با  پيشنهاد چهار الگوى صنعتى توسعه يافته است.

 

برد مدار چاپى در اين سيستم به عنوان يك مركز شبكه الكترو مغناطيس محسوب مى شود. هر كدام از لامپ ها داراى يك حلقه مسى هستند و شبيه به يك آنتن فرستنده نسبت به برد چاپى عمل می كنند. زمانيكه يكى از لامپ هاى SUPA بر روى سطح ميز قرار مى گيرد، حلقه آن در ميدان حلقه الكترومغناطيس برد مدار چاپى قرارمى گيرد. در اين سيستم ميدان الكترومغناطيس حاصل از برد مدار چاپى قابليت تبديل به انرژى الكتريسيته را داشته و به توان مصرفى اين لامپ تبدیل می شود.

 

چندی پيش در روشى مشابه در كشور كره از اين روش به صورت آزمایشی براى روشن كردن مسير ها و خيابان ها استفاده شده. جالب آنجا است كه اين برد تنها زمانى ميدان مغناطيسى توليد مى كند كه لامپى در مدار حلقه آن بر روى ميز قرار گيرد. 

 

ميدان مغناطيسى به محض مكان يابى كردن حلقه هاى مسى داخل لامپ ها، ايجاد مى شود. محققين در اين طرح به دنبال راهى هستند تا بتوانند با آن لامپ و برد مدار چاپى با يكديگر حرف بزنند و ارتباط برقرار كنند. برای مثال برد الكترونيكى مى تواند چك كند كه آيا لامپى براى برقرارى ارتباط با آن در مدار اطرافش قرار گرفته است يا نه. همچنين مى تواند تخمين بزند كه چه مقدار انرژى براى لامپ هايى كه در مدارش قرار گرفته نياز دارد.

 

با توسعه اين طرح از سيستم SUPA مى توان براى شارژ گوشى هاى موبايل هوشمند و لپ تاپ ها نيز استفاده كرد. همچنين مى تواند به گونه اى با سيستم هاى ديگر هماهنگ سازى شده و به تبادل اطلاعات بپردازد.

 

اولين محصول تجارى سيستم لامپ SUPA قرار است تا پايان سال آينده وارد بازار شود. برد ها در اندازه هاى مختلف طراحى مى شوند تا بتوانند بر روى ميز هاى متفاوت موجود در بازار مورد استفاده قرار گيرد.

 

ادامه مطلب
شنبه 26 مرداد 1392  - 9:18 AM

در میان علامت‌های قیام امام مهدی(عج) ندای آسمانی جایگاه ویژه‌ای دارد و این موضوع در آخرین توقیع ایشان نیز بیان شده است. ۹ حدیث بر انتشار «ندا» در ماه مبارک رمضان دلالت می‌کنند.

خبرگزاری فارس: ویژگی‌های «صیحه آسمانی»/ ندای آسمانی در چه ماهی اتفاق می‌افتد
 

 

 ندای آسمانی در نزدیکی ظهور، صدایی است که از آسمان شنیده می‌شود و در آن به معرفی حضرت مهدی(عج) و بیان نام، نسب و حقانیت ایشان و پیروانش می‌پردازد.

این صدا توسط همگان شنیده می‌شود و می‌توان آن را معجزه‌ای دانست که بدون هیچ وسیله ارتباطی، همگان حتی افرادی که در خواب هستند، آن را می‌شنوند، ندای آسمانی با الفاظ «ندا»، «صیحه»، «صوت»، «اعلان»، «فزعه» و «هدّه» در احادیث شیعه و عامه آمده است.

به همین منظور بر آن شدیم به بررسی و تحلیل بیشتر درباره ندای آسمانی بپردازیم که بخش نخست آن از کتاب «ندای آسمانی» تألیف سیدحسین زمانی در ادامه می‌آید:

*ویژگی‌های ندای آسمانی

-منادی «ندا دهنده»

پنج حدیث، ندا دهنده را جبرئیل امین معرفی می‌کنند که با عبارت‌های «هی صیحة جبرئیل(ع)» ، «هو صوت جبرئیل(ع)»، «صوت جبرئیل(ع) من السماء» و «ینادی به جبرئیل» مطرح شده است، هر پنج روایت از جهت سند ضعیف هستند، ولی به دلیل تظافر آن‌ها و نداشتن مخالفی می‌توان پذیرفت که ندای آسمانی به وسیله جبرئیل امین سر داده می‌شود.

-مکان ندای آسمانی

اغلب روایات مربوط به ندا به آسمانی بودن آن با عبارت‌های مختلف اشاره دارند، برای نمونه «ینادی مناد من السماء»، «النداء من السماء»، «ینادی باسمه من السماء»، «الصیحة من السماء»، «الصوت من السماء»، «المنادی من السماء»، «صوت جبرئیل من السماء» و ... بر این مطلب دلالت می‌کنند.

در یک روایت، عبارت متفاوتی آمده است، ابوبصیر از امام جعفر صادق(ع) نقل می‌کند که فرمود: «... و لایخرج القائم حتی ینادی باسمه من جوف السماء ...»، و قائم(عج) خارج نمی‌شود مگر اینکه به نام او از وسط آسمان ندا می‌دهد، در این حدیث، کلمه «جوف» به آسمان اضافه شده است که اشاره به وسط آسمان بودن و نیز مکان ندای آسمانی است.

*دو برداشت از آسمانی بودن ندای آسمانی

1- مراد از آسمانی بودن ندا، یعنی از روی زمین نیست، بلکه از آسمان است.

2- مراد از آسمانی بودن ندا، یعنی این ندا از طرف خداوند است، این صوت توسط جبرئیل امین و از طرف پروردگار متعال است و به سبب الهی بودن، آسمانی شمرده می‌شود و در مقابل هر امری که از طرف خداوند نباشد و در مسیر باطل قرار گیرد، زمینی شمرده می‌شود؛ گرچه از آسمان اعلان شود.

برای مثال، در بیشتر احادیث مکان ندای ابلیس (که در مقابل ندای آسمانی، ندا می‌دهد)، زمین معرفی شده است، ولی در دو حدیث - که یکی از آن‌ها از جهت سند معتبر است- مکان آن را این گونه از آسمان معرفی می‌کند:

روایت عبدالله بن سنان از امام جعفر صادق(ع): «... فاذا کان من الغد صعد ابلیس فی الهواء حتی یتواری عن اهل الارض ثم ینادی ...»؛ فردای آن روز (روز اعلان ندای آسمانی)، ابلیس در هوا بالا می‌رود؛ به صورتی که از اهل زمین پنهان می‌شود، سپس ندا می‌دهد.

در این حدیث مکان ندای ابلیس، آسمان معرفی می‌شود، ولی بیشتر روایات، مکان آن را زمین معرفی می‌کنند، این تناقض ظاهری را می‌توان با برداشت دوم توجیه کرد؛ گرچه منافاتی ندارد که ندای جبرئیل امین(ع) هم از وسط آسمان باشد و هم از آنجا که الهی است، آسمانی محسوب شود.

*زمان ندای آسمانی

یکی از مباحث مهم در مورد ندای آسمانی، زمان آن است، این بحث از چند جهت قابل طرح است:

1- زمان مطرح شده در احادیث برای ندای آسمانی: در روایات، «ماه»، «روز» و «چه زمانی از شب یا روز» ندای آسمانی مشخص شده است.

2- حوادث قبل از ندای آسمانی

3- حوادث بعد از ندای آسمانی

*ندای آسمانی در چه ماهی واقع می‌شود؟

9 حدیث بر رخ دادن «ندا» در ماه مبارک رمضان دلالت می‌کنند، این احادیث با عبارت‌های «صیحة فی شهر رمضان»، «الصیحة لا تکون الا فی شهر رمضان»، «یکون الصوت فی شهر رمضان»، «قلت رمضان؟ قال: شهر الله تعالی وفیه ینادی باسم صاحبکم واسم ابیه»، «صیحة من السماء فی شهر رمضان»، «حتی ینادی باسمه من جوف السماء فی لیلة ثلاث و عشرین فی شهر رمضان»، «ینادی اسمه لیلة ثلاث و عشرین»، «الصیحة التی فی شهر رمضان»، «ینادی باسم القائم(عج) فی لیلة ثلاثه و عشرین من شهر رمضان» و «ان القائم ینادی باسمه لیلة ثلاثه و عشرین من شهر رمضان» آمده است.

در یکی از این روایات، کلمه «رمضان» نیامده است؛ ولی با قرینه «لیلة ثلاث و عشرین» فهمیده می‌شود که مراد از آن، ماه مبارک رمضان است، از این میان این 9 حدیث، سه حدیث، از جهت سند معتبر هستند.

*ندای آسمانی در چه روزی رخ می‌دهد؟

در میان احادیث ندای آسمانی، شش روایت، زمان ندا را شب بیست و سوم می‌دانند، این روایات با عبارت‌های «لیلة ثلاث و عشرین»، «لیلة الجمعه لثلاث و عشرین» و «لیلة ثلاثه و عشرین» بر این مطالب دلالت می‌کنند.

 

همچنین سه حدیث بر شب جمعه بودن این ندا دلالت دارند که با عبارت «لیلة جمعه» و «لیلة الجمعة» بر این مطلب دلالت می‌کنند، در میان احادیث دلالت کننده بر شب بیست و سوم، دو حدیث با سند معتبر و در میان روایات دلالت کننده بر شب جمعه، یک حدیث معتبر وجود دارد.

 

ادامه مطلب
جمعه 25 مرداد 1392  - 11:48 PM

وقتی پیامبر(ص) در کنار جمره عقبه با اهل یثرب پیمان بست، ابلیس، فریادی کشید و گفت: ای بزرگان قریش و عرب، این محمد و صابئین از اوس و خزرج هستند که در کنار جمره عقبه با او بیعت می‌کنند تا با شما بجنگند!

خبرگزاری فارس: پیشینه «ندای آسمانی»/ ماجرای ندای ابلیس در عقبه
 

 

  ندای آسمانی در نزدیکی ظهور، صدایی است که از آسمان شنیده می‌شود و در آن به معرفی حضرت مهدی(عج) و بیان نام، نسب و حقانیت ایشان و پیروانش می‌پردازد.

این صدا توسط همگان شنیده می‌شود و می‌توان آن را معجزه‌ای دانست که بدون هیچ وسیله ارتباطی، همگان حتی افرادی که در خواب هستند، آن را می‌شنوند، ندای آسمانی با الفاظ «ندا»، «صیحه»، «صوت»، «اعلان»، «فزعه» و «هدّه» در احادیث شیعه و عامه آمده است.

به همین منظور بر آن شدیم به بررسی و تحلیل بیشتر درباره ندای آسمانی بپردازیم که بخش دوم به «پیشینه ندای آسمانی» اختصاص دارد که از کتاب «ندای آسمانی» تألیف سیدحسین زمانی بیان می‌شود:

پیش از این خبرگزاری فارس، گزارشی با عنوان «ویژگی‌های «صیحه آسمانی»/ ندای آسمانی در چه ماهی اتفاق می‌افتد» منتشر کرده است.

* پیشینه‌ ندای آسمانی در ادیان قبل از اسلام

ندای آسمانی در یهودیت

دانشمند یهودی، «جولیوس کرینستون» به ندای آسمانی در دین یهود، پیش از آمدن مسیحا اشاره می‌کند، ایشان بعد از شمردن فعالیت‌های الیاس (پیش آهنگ مسیحا) می‌گوید:

سپس جهان که از گناه و تیره‌روزی، رنجور است، حقیقتاً به خدا روی خواهد آورد و صدای شیپور میکائیل، رئیس فرشتگان را خواهند شنید که آمدن مسیحا را اعلام می‌کند.

او درباره «ملاکی» می‌گوید: همچنین وی اندیشه تازه‌ای را می‌افزاید که متکلمان یهودی و مسیحی، آن را بسیار توسعه داده‌اند و آن، آمدن الیاس نبی است. «ملاکی» او را «فرشته عهد» می‌شناسد که فرا رسیدن روز بزرگ خداوند را اعلام خواهد کرد و میان پدران و فرزندان، آشتی خواهد داد.

«کرینستون» در بخش پایانی کتاب با عنوان «انتظار مسیحا در دعاهای یهود» می‌نویسد:

مناجات «یوتصروت» که برای سبت‌های ممتاز سال است و تنها در کامل‌ترین نمازها آمده است، بهترین بیان از اندوه ملی قوم یهود را ارائه می‌دهد، در بخشی از این مناجات آمده است:

«... دختر صهیون، حقیقتاً شادمانی خواهد کرد؛ زیرا مسیحا می‌آید، باکره اسرائیل از شادی فریاد خواهد زد؛ زیرا میکائیل فرشته به زودی از ستیغ کوه صدا در خواهد داد: یک منجی برای صهیون آمده است».

دوران ظهور ماشیح در کتاب «گنجینه‌ای از تلمود» این‌گونه توصیف شده است:

یک روایت چنین نقل می‌کند: طی دوران هفت‌ساله‌ای که ماشیح، فرزند داود در آن ظهور خواهد کرد... در سال ششم، صداهایی از آسمان به گوش خواهد رسید و در سال هفتم، جنگ‌ها در خواهند گرفت و در پایان این دوران هفت‌ساله، فرزند داوود، ظهود خواهد کرد.

ندای آسمانی در مسیحیت

کتاب‌های مسیحیان نیز اشاراتی به صدای آسمانی دارند:

در «انجیل متی» آمده است:

آن‌گاه علامت پسر انسان در آسمان پدید شود و در آن وقت، جمیع طوایف زمین، سینه‌زنی کنند و پسرانشان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می‌آید و فرشتگان خود را با صور بلند آواز فرستاده، برگزیدگان او را از بادهای اربعه از کران تا به کران فلک فراهم خواهند آورد.

و در رساله اول پولس به تسالو نیکیان آمده است:

زیرا خود خداوند با صدا و با آواز رئیس فرشتگان و با صور خدا از آسمان نازل خواهد شد و مردان در مسیح اول خواهند برخاست.

و در مکاشفه یوحنا آمده است:

و فرشته‌ای دیگر را دیدم که در وسط آسمان پرواز می‌کند و انجیل جاودانی را دارد تا ساکنان زمین را از هر امت و قبیله و زبان و قوم بشارت دهد و به آواز بلند می‌گوید:

«از خدا بترسید و او را تمجید کنید؛ زیرا که زمان داوری او رسیده است، پس او را که آسمان و زمین و دریا و چشمه‌های آب را آفرید، پرستش کنید».

* پیشینه ندای آسمانی در تاریخ اسلام

وقتی به تاریخ اسلامی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در گذشته، ندای آسمانی و ندای ابلیس اتفاق افتاده و در تاریخ و روایات، ثبت شده است، در این‌جا به بیان برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

- ندای آسمانی جبرئیل در بیان شجاعت حضرت علی(ع)

در کتب تاریخی و روایی نقل شده است که وقتی حضرت علی(ع)، در جنگ احد آن رشادت‌ها و از خود گذشتگی را نشان داد، جبرئیل امین از آسمان ندا داد: «سَیْفَ اِلاَّ ذُوالْفِقارِ وَلا فَتی اِلاَّ عَلِیّ» و کسانی که در آن‌جا بودند آن ندا را از آسمان شنیدند.

-ندای جبرئیل امین در شهادت امیرمؤمنان علی(ع)

علامه مجلسی می‌گوید: در بعضی از کتب قدیمی، روایتی در باب چگونگی شهادت حضرت علی(ع) دیدم و از آن، مقداری را به صورت خلاصه آوردم، این روایت را ابوالحسن علی‌ بن‌ عبدالله بن محمد البکری از لوط‌ بن یحیی، از اساتید و پیشانیش نقل کرده است، علامه مجلسی، در قسمتی از این نقل، ندای جبرئیل امین(ع) را بعد از شهادت حضرت علی(ع) به این صورت می‌آورد:

«جبرئیل امین بین آسمان و زمین ندا داد با صدایی که هر فرد بیدار، آن را می‌شنید: به خدا سوگند! پایه‌های هدایت منهدم شد، ستارگان آسمان و نشانه‌های تقوا به خدا سوگند، خاموش شدند و ریسمان‌های محکم به خدا قسم پاره شدند، پسر عموی محمد مصطفی(ص) کشته شد، وصی برگزیده کشته شد، علی مرتضی کشته شد، به خدا سوگند، سید الاوصیاء کشته شد، او را اشقی الاشقیاء کشت».

-ندای ابلیس در عقبه

وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) در کنار جمره عقبه با اهل یثرب، پیمان بست و آن‌ها با رسول خدا(ص) بیعت کردند، ابلیس، فریادی کشید و مشرکان مکه را از این پیمان مخفیانه آگاه کرد، این مطلب، یعنی ندای ابلیس، در کتاب‌های مختلفی از شیعه و عامه نقل شده است که در این‌جا به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

1. قطب‌الدین راوندی می‌گوید:

وقتی انصار جمع شدند و با رسول خدا(ص) بیعت کردند، ابلیس با صدای بلند، اعلان کرد: ای بزرگان قریش و عرب، این محمد و صابئیان از اوس و خزرج هستند که در کنار جمره عقبه با او بیعت می‌کنند تا با شما بجنگند. اهل منا، این صدا را شنیدند و قریش متوجه شدند و سلاح‌هایشان را برداشتند. از طرف دیگر، پیامبر گرامی اسلام، صدا را شنید و به انصار فرمود: پراکنده شوید.

2. ابن هشام از ابن اسحاق و او با واسطه از «کعب‌بن مالک» نقل می‌کند که گفت:

 

اولین کسی که با رسول خدا(ص) بیعت کرد، «براء بن معرور» بود، سپس بقیه بیعت کردند، وقتی با رسول خدا(ص) بیعت کردیم، شیطان از ابتدای عقبه فریاد زد به بالاترین صدایش. ای اهل منازل آیا شما غافلید و صابئیان با او برای جنگ با شما جمع شده‌اند، رسول خدا(ص) فرمود: این شیطان عقبه است، سپس فرمود: بشنو ای دشمن خدا، به خدا قسم از دورت پراکنده می‌شوند، سپس فرمود: به کاروان‌هایتان برگردید.

 

ادامه مطلب
جمعه 25 مرداد 1392  - 11:48 PM

حضرت مهدی(عج) با سه لشکر یاری می‌شود؛ مؤمنان، ملائکه و رعب. یکی از عوامل ایجاد رعب، امدادهای غیبی است که به کمک حضرت مهدی(عج) می‌آید و «ندای آسمانی» از جمله آن‌هاست.

خبرگزاری فارس: «ندای آسمانی» چیست و چه نشانه‌هایی دارد
 

 

  ندای آسمانی در نزدیکی ظهور، صدایی است که از آسمان شنیده می‌شود و در آن به معرفی حضرت مهدی(عج) و بیان نام، نسب و حقانیت ایشان و پیروانش می‌پردازد.

این صدا توسط همگان شنیده می‌شود و می‌توان آن را معجزه‌ای دانست که بدون هیچ وسیله ارتباطی، همگان حتی افرادی که در خواب هستند، آن را می‌شنوند، ندای آسمانی با الفاظ «ندا»، «صیحه»، «صوت»، «اعلان»، «فزعه» و «هدّه» در احادیث شیعه و عامه آمده است.

آری! هر کاری در این عالم هستی برای مقصود و هدفی خاص صورت می‌گیرد، حال خواست و هدف پروردگار متعال برای معرفی حضرت صاحب‌الامر(عج) به جهانیان به واسطه فرشته وحی، یعنی جبرئیل امین(ع) چیست؟

* اثرات ندای آسمانی

سید حسین زمانی در کتاب «ندای آسمانی» درباره اهداف و تأثیرات ندای آسمانی این چنین می‌گوید:

- شناساندن حضرت مهدی(عج) به جهانیان

قیام امام مهدی(عج) انقلابی جهانی است و شناسایی او نیز باید جهانی باشد تا حجت بر همگان تمام شود و نگویند راه و مسیر حق را نشناختیم و ندای آسمانی با اعلام نام و نسبت حضرت مهدی(عج) و بیان حقانیت او برای جهانیان، بشارت به آمدن او را می‌دهد و با این معیار که مدعیان دروغین از آوردن آن عاجزند، آن حضرت به همگان معرفی می‌شود.

عبدالله بن ابی یعفور از امام جعفر صادق(ع) می‌پرسد: مراد از «صوت» چیست؟ آیا مراد، همان ندا دهنده است؟ امام(ع) فرمود: «نعم و به یعرف صاحب هذا الامر»؛ بله و به وسیله آن، صاحب این امر شناخته می‌شود.

-ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان حضرت مهدی(عج)

یکی از دلایل پیروزی سریع حضرت مهدی(عج) رعب و وحشتی است که دشمنان ایشان از وی در دل دارند و یکی از عوامل ایجاد رعب، امدادهای غیبی است که به کمک حضرت مهدی(عج) می‌آید، برای مثال در حدیثی می‌خوانیم وقتی رومیان می‌بینند، یاران حضرت مهدی بر روی آب راه می‌روند، می‌گویند یاران او بر روی آب راه می‌روند، پس خود او چگونه است و تسلیم می‌شوند و یکی از امدادهای غیبی و مواردی که باعث رعب در دل دشمنان حضرت می‌شود، ندای آسمانی است که باعث می‌شود دشمنان حضرت بفهمند در مقابل قدرت آسمانی او توانی ندارند و نمی‌توانند مقاومت کنند.

امام جعفر صادق (ع) فرمود: «یؤیده ثلاثه اجناد الملائکه و المؤمنون و الرعب»، حضرت مهدی(عج) با سه لشکر یاری می‌شود؛ ملائکه و مؤمنان و رعب (در دل دشمنان).

در روایات ندای آسمانی می‌خوانیم، وقتی ندا داده می‌شود، گردن‌های دشمنان حضرت در مقابل آن خاضع می‌شود و به همین جهت، ندای آسمانی را عذابی برای کافران معرفی می‌کنند.

- بشارت و امید برای اهل ایمان

پیروان حق و حقیقت با شنیدن ندای آسمانی، نشاط و شادابی خاصی پیدا می‌کنند و آگاه می‌شوند که مولایشان بعد از قرن‌ها انتظار می‌آید و در پرتو آن، حق و عدالت، همه جا را نورانی خواهد کرد؛ به همین دلیل، روح تازه‌ای با شنیدن آن در وجودشان دمیده می‌شود.

حسن بن محبوب از امام‌رضا(ع) روایت می‌کند که فرمود: هنگام فقدان ماء معین، بسیاری از مردان و زنان مؤمن، دلسوخته و متأسف و اندوهناک هستند؛ گویا آنان را در ناامید‌ترین حالاتشان می‌بینم که ندا را می‌شنوند؛ ندایی که از دور، مانند شنیده شدن از نزدیک شنیده می‌شود و آن رحمتی برای مؤمنان و عذابی برای کافران است.

- اتمام حجتی برای همگان

ندای آسمانی، همگانی است و هر کس با زبان خود، این ندا را می‌شنود و حضرت مهدی(عج) را به وسیله آن با نام و نسب می‌شناسد و دیگر جایی برای عذر و بهانه باقی نمی‌‌ماند که اگر ما واقعاً می‌دانستیم او حجت خداوند است، از او پیروی می‌کردیم. مفضل بن‌عمر از امام جعفر صادق(ع) روایت می‌کند که فرمود: «به اسم و کنیه و نسب حضرت ندا داده می‌شود و این مطلب، دهان به دهان بین اهل حق و باطل و موافقان و مخالفان می‌چرخد تا حجت را بر آنان در شناختن او تمام کند».

* آثار مطرح شدن نشانه‌های قیام

همچنین بخش زیادی از روایات مهدویت، مربوط به علامات قیام امام عصر(عج) است، حال این همه توجه پیشوایان معصوم(ع) به نشانه‌های قیام برای چیست؟ برای روشن شدن این مطلب، آثار و پی‌آمدهای نشانه‌ها را توسط پیشوایان دین بررسی می‌کنیم.

-امید بخشی

نقش حیاتی و شگفت انگیز امید در سعادت فرد و جامعه بر کسی پوشیده نیست. وقتی امید می‌آید، تلاش و حرکت، جایگزین رخوت و سستی می‌شود و در یک سخن، انسان با امید زنده است، نشانه‌های قیام، علامت‌های نزدیک شدن برپایی دولت کریمه اهل بیت(ع) است، با پدیدار شدن هر یک از نشانه‌ها نور امید در دل‌های مؤمنان، پر فروغ‌تر می‌شود و بر اثر آن، مقاومتشان در برابر سختی‌های دوران غیبت و حیرت، بیشتر و تلاششان برای آمادگی همراهی امامشان، فزون‌تر می‌شود.

-آماده شدن برای ظهور

با تحقق هر یک از نشانه‌های قیام حضرت مهدی(عج) مؤمنان خود را برای آن روز بزرگ و یاری امامشان، آماده‌تر می‌کنند و کسانی که خود را مشغول به کارهای دیگری کرده‌اند، به خود می‌آیند تا گذشته خویش را جبران کنند و به بیان دیگر، آنان بر اثر پدیدار شدن هریک از نشانه‌ها از جهت روحی، جسمی، فردی و اجتماعی، خود را برای شرکت در حکومت حضرت آماده می‌کنند.

از طرف دیگر، بخشی از نشانه‌های قیام، چون سفیانی و یمانی از امور سیاسی اسلام به حساب می‌آیند که همگان به خصوص مسئولان باید به آن‌ها توجه کنند و خطر آن‌ها را به حداقل رسانده و به تقویت یاران و همفکران خود بپردازند.

-دلیلی بر حقانیت پیشوایان دین

با رخداد هر یک از نشانه‌ها، حقانیت سخن پیشوایان دین، بیشتر نمایان می‌شود و همچنین باعث اطمینان بیشتر به نشانه‌های به وقوع نپیوسته و تحقق اصل ظهور می‌شود.

-روشی برای شناخت و برنامه‌ریزی درست

نشانه‌های قیام مهدی آل محمد(ع)، حوادث آینده بشر است. اهل‌بیت(ع) با بیان آنها، آینده را پیش روی ما گذاشتند تا در هنگام رخ دادن هریک از آنها، برای مواجهه درست با آنان، برنامه‌ریزی مناسب را انجام دهیم.

-روشی برای شناخت مدعیان دروغین

با شناخت نشانه‌های واقعی قیام، به سادگی دروغ بودن ادعاهای کسانی که پیش از تحقق نشانه‌های حتمی، ادعای مهدویت دارند، روشن می‌شود، همان‌گونه که در توقیع آخر، دستور به تکذیب مشاهده حضرت مهدی(عج) قبل از ظهور سفیانی و ندای آسمانی داده شده است.

- جلوگیری از انحراف‌های فکری

آدمی، همواره مشتاق شنیدن خبرهایی در مورد آینده است. با طرح این اخبار واقعی از روایات اسلامی، جلوی پخش اخبار کاهنان و غیب‌گویان شیاد گرفته می‌شود و انسان‌های با ایمان، شناخت درستی از حوادث آینده پیدا می‌کنند.

- احترام به حضرت مهدی(عج) و پیشوازی از آمدن او

 

آغاز هر کاری با مقدماتی صورت می‌گیرد، هر مقدار، آن کار، اهمیت بیشتری داشته باشد، مقدماتش گرانسنگ‌تر خواهد بود، پروردگار با عظمت برخی از نشانه‌های قیام، مانند باران‌های پیاپی و ندای آسمانی را، به پیشوازی نماینده خود و تشکیل دولت کریمه اهل‌بیت(ع) می‌آید.

 

ادامه مطلب
جمعه 25 مرداد 1392  - 11:46 PM

صفحات سایت

تعداد صفحات : 25

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 5826618
تعداد کل پست ها : 30564
تعداد کل نظرات : 1029
تاریخ ایجاد بلاگ : پنج شنبه 19 شهریور 1388 
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 آذر 1397 

نویسندگان

ابوالفضل اقایی