به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

   شركت Super Talent حافظه مجازي جديدي را با نام MasterDrive SX SSD و در سه مدل عرضه كرده است كه هر كدام از آن‌ها مي‌تواند 64، 128 و 256 گيگابايت اطلاعات را در خود ذخيره كند.

اين حافظه ديجيتالي جامد نسبت به هاردديسك‌ها سرعت بالاتري دارد و هر يك از آن‌ها شامل 128 مگابايت حافظه كش(Cache) مي‌شود تا در صورت قطع احتمالي جريان برق يا مشكلات مشابهي، اطلاعات كاربران حفظ شود.
براي اين حافظه جامد سيستم كنترلي 8 كاناله در نظر گرفته شده است تا امكان انتقال سريع‌تر اطلاعات به آن فراهم شود.
مدل 64 گيگابايتي حافظه MasterDrive SX SSD قادر است اطلاعات را با سرعت 200 مگابايت در ثانيه دريافت كرده و با سرعت 120 مگابايت در ثانيه آن‌ها را انتقال دهد. سرعت دريافت و انتقال اطلاعات در دو مدل ديگر نيز به‌ترتيب 220 و 200 مگابايت در ثانيه اعلام شده است.
ميزان مصرف انرژي در اين حافظه جامد نسبت به مدل‌هاي پيشين كاهش يافته و ميانگين مصرف انرژي در آن در حالت دريافت اطلاعات 5/0 وات در حالت خواندن اطلاعات 15/0 وات است.
مدل 128 گيگابايتي اين حافظه جامد هم‌اكنون با قيمت 336 دلار فروخته مي‌شود.
ادامه مطلب
چهارشنبه 26 اسفند 1388  - 11:42 PM
  بر اساس اسنادي كه توسط Electronic Frontier Federation يا (EFF) منتشر شده نيروهاي امنيتي و قضايي آمريكا به نحو گسترده‌اي از شبكه هاي اجتماعي براي جاسوسي و كسب اطلاعات در مورد كاربران استفاده مي كنند.

پليس و نيروهاي اطلاعاتي آمريكا تلاش مي كنند با استفاده از اين شبكه ها از افرادي كه به علل مختلف به آنها مظنون هستند، اطلاعات جمع آوري كنند.
اسنادي كه توسط EFE منتشر شده همچنين نشان مي دهد كه اين نيروها هيچ محدوديت و حد و مرزي در اين زمينه براي خود قائل نيستند و ضمن جمع آوري اطلاعات شخصي به تلاش براي يافت ارتباطات شخصي كاربران نيز اقدام مي كنند.
نكته جالب ديگر در اين زمينه ايجاد حساب هاي كاربري مختلف توسط كارمندان نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا براي جمع آوري اطلاعات از ديگر كاربران است تا بدين وسيله آنان بتوانند در ميان كاربراني كه به آنها مظنون هستند، نفوذ كنند.
بر اساس اين گزارش مسائلي از اين دست نشان مي دهد كه شبكه هاي اجتماعي فعلي تا چه حد ناامن بوده و براي استفاده توسط كاربران نامطمئن به نظر مي رسد.
تا كنون گمانه زني هاي متعددي در مورد سوءاستفاده هاي اين چنيني وجود داشت كه حال با انتشار اين گزارش ديگر هيچ گونه شبهه اي در اين زمينه وجود ندارد.
ادامه مطلب
چهارشنبه 26 اسفند 1388  - 11:41 PM
  مايكروسافت در حال نهايي سازي طراحي مرورگر IE9 خود است و آن را در آينده نه چندان دور عرضه خواهد كرد.

در اين مرورگر امكانات و قابليت هاي متعددي تعبيه و پيش بيني شده كه از جمله مهم ترين آنها مي توان به پشتيباني از استانداردهاي HTML 5 اشاره كرد كه با استفاده از آن مشاهده محتواي چندرسانه اي و ويديويي از طريق مرورگرهاي اينترنتي تسهيل مي شود.
بهبود كارآيي و عملكرد، ارتقاي واحد پردازش گرافيكي، استفاده از هسته هاي پردازش جداگانه براي لودكردن صفحات مختلف وب از جمله مهم ترين تحولات اين مرورگر محسوب مي شود.
Internet Explorer اگر چه مرورگر قديمي و نسبتا محبوبي است و بخش عمده بازار مرورگرها را در اختيار دارد، اما به علت مشكلات امنيتي متعدد و نقص ها و آسيب پذيري هاي خطرناك روز به روز از تعداد كاربران آن كاسته مي شود.
امروزه مرورگرهاي فايرفاكس شركت موزيلا و كروم شركت گوگل از جمله رقباي جدي اين مرورگر محسوب مي شوند.
اين مرورگر همچنين از برخي امكانات و ويژگي هاي CSS3 و پلاتفورم Silverlight پشتيباني مي كند.
ادامه مطلب
چهارشنبه 26 اسفند 1388  - 5:01 PM
 مارمه، نوروز خواني و شيريني پزان تنها بخشي از سنت‌ها و آيين‌هاي مازني است كه در روزهاي پاياني سال و آغازين روزهاي سال نو در مازندران اجرا مي‌شده و هنوز نيز بخشي از اين سنت‌ها توسط معتقدان به آيين‌هاي باستاني اجرا مي‌شود.

* مارمه بركت را در سال نو به خانه‌ها مي‌آورد
براساس اين رسم، فردي از خانواده كه قدمش خوش يمن و پربركت است كه معمولا كودكي خردسال و يا فردي كهنسال است، قرآني را كه از شب قبل از آغاز سال نو (ماه سر) در بيرون از خانه قرار داده شده است آن را به همراه گل يا سبزه به نشانه ميمنت، بركت و خوشبختي به داخل خانه مي‌آورد.
مارمه به معناي آغاز سال نو است كه روز نخست سال نو اجرا مي‌شود.
ورود اين فرد به خانه همراه با ذكر و صلوات و خواندن دعاي تحويل سال است.
همچنين در آغاز سال نو، برگ سبزي نيز بر سردر خانه‌ها نصب مي‌كنند كه به نشانه سرسبزي، اين برگ تا پايان تعطيلات نوروز به عنوان شگون و طراوت بر جاي خود باقي مي ماند.

* نوروزخواني ترانه بهاري مردم مازندران است
نوروزخواني ترانه عاشقانه، عارفانه و مدح گونه نوروز خوان است، نوروزخوان بهارى پر از عشق و اميد و بركت را به مردم نويد مي‌دهد.
قدمت اين آيين مازندراني به پيش از اسلام باز مي‌گردد و پس از اسلام نيز ايرانيان ابياتي در مدح و ستايش پيامبر(ص) و ائمه اطهار به آن افزودند.
نوروزخوانان در مازندران طليعه سال نو را به مردم بشارت مي‌دهند.
دو هفته پيش از فرارسيدن سال نو، نوروزخوان با لباس محلي و به همراه يكي از دستيارانش به در خانه‌هاي مردم مي‌رود و پس از خواندن اشعاري از قدرت حق تعالي در زمينه خلقت بشر از حضرت آدم تا حضرت خاتم (ص) و ائمه اطهار (ع) براي ساكنان آن منزل، آرزوي سلامت، تندرستي و برآورده شدن خواسته‌هايشان را مي‌كند.
نوروزخوانان با دريافت انعام يا تبرك به خانه ديگران مي‌روند تا بشارت طليعه سال نو را به مردم اعلام كنند.
دختران و پسران دم بخت مازندراني معتقدند اگر نوروزخوانان در خانه آنها را بزند، به زودى راهى خانه بخت مي‌شوند.
دسته‌هاى نوروزخوان به در خانه مردم مراجعه و شروع به آوازخوانى مي‌كنند، تا صاحب خانه هديه‌اى به آنها بدهند، هدايا معمولا پول نقد، برنج، تخم مرغ، گندم و آرد است و ميزان آن به كرم الطاف صاحب خانه بستگى دارد.
از ديگر سنت‌هايي كه در مازندران پيش از آغاز سال نو انجام مي‌شود پختن شيريني‌هاي خانگي توسط زنان يك محله يا يك كوچه است.
زنان چند خانه و همسايه در يكي از خانه‌ها دور هم جمع مي‌شوند و شيريني‌هاي سنتي مازندران را با كمك يكديگر طبخ مي كنند.
اغوزكنا يا همان نان گردويي، دختردونه، آب دندون، قطاب، شيريني نخودي و حلواي نخودي از شيريني‌هاي محلي و مرسومي است كه اين زنان براي سفره عيد خود تدارك مي‌بينند.
بخشي از اين شيريني را مادرشوهر به همراه هدايا و عيدي به خانه عروس مي‌فرستد.
خانه تكاني، خريد سال نو، پوشيدن لباس‌هاي جديد و ديد و بازديد نيز رسوم همه جايي ايران زمين است كه در مازندران نيز به همراه ساير مناطق كشور قبل و هنگام سال نو عملي مي‌شود.
در هر كدام از اين آيين‌ها و رسوم نام يا نشان و آرزويي از بركت، نيك بختي، تندرستي و سلامتي براي اهل خانه و خويشان و نزديكان است.
ادامه مطلب
چهارشنبه 26 اسفند 1388  - 5:01 PM
 براى رسيدن به كندلوس از محور كرج ـ چالوس كه به سمت چالوس حركت كنيد، هفت كيلومتر بعد از مرزن آباد به دوراهى كجور مى‌رسيد، در اين راه فرعى پس از طى 42 كيلومتر مسير كوهستانى به روستاى كندلوس مى‌رسيد.
‌برخى منابع اين دهكده را گذرگاه رستم، قهرمان اسطوره‌اى ايران ذكر كردند و ناصرالدين شاه قاجار نيز در سال 1292 هجرى چند روز در تنگه ميخساز اطراق كرد.
كندلوس فقط به دليل طبيعت زيبا و سرسبزش شهره عام و خاص نيست، بلكه مجموعه فرهنگى كندلوس چنان وجاهتى به اين روستاى تاريخى بخشيده كه هم اكنون روستاى كندلوس به يكى از قطب‌هاى گردشگرى استان مازندران تبديل شده است.
اين مجموعه تفريحى و تاريخى در سال 1367 به منظور ارج نهادن به فرهنگ و هنر و سنت مردم كجور، پس از سال‌ها تلاش توسط على اصغر جهانگيرى ساخته شد.
دهكده توريستى كندلوس اثرى ماندگار است كه به پشتوانه تاريخ چند هزار ساله‌اش اين روزها در انتظار ثبت در آثار ملى ايران است.
حاج ميرزايدالله نظرپاك، شيخ على مقيمى كندلوسى و على اصغر جهانگيرى از جمله مشاهير اين دهكده گردشگرپذير است.
على اصغر جهانگيرى، موسس مجموعه فرهنگى كندلوس درباره سابقه تاريخى كندلوس مى‌گويد: كندلوس كه بخشى از ميخ‌ساز محسوب مى‌شود، در دامنه‌هاى سرسبز و كوهستانى البرز در منطقه كجور مازندران قرار گرفته است و شاهد تمدن‌هاى گوناگونى در ادوار مختلف تاريخ بوده و نشانه‌هايى از تمدن قبل از ميلاد، تمدن ايران قبل از اسلام و تمدن ايران بعد از اسلام را در خود جاى داده است.
به گفته وي امروزه ميخ‌ساز شامل چهار دهكده به نام‌هاى پيده، گيل كلا، ميركلا و كندلوس است.
دهكده كندلوس كه يكى از قديمى‌ترين سكونتگاه‌هاى انسانى منطقه كجور به شمار مى‌رود و در دامنه‌هاى سلسله جبال البرز منتهى به دره زانوس واقع شده است.
‌كندلوس شامل محله‌هايى به نام‌هاى درزى كلا، ملاكلا، جورسرى، جيرسرى، بنيم سرى و سرى دله است.
جهانگيرى درباره مردم كندلوس مى‌گويد: مردم كندلوس خانه‌هايشان گلى ولى چشمه‌هايشان گوارا، امكاناتشان اندك اما مهربان و مهمان‌نواز، سوخته از آفتاب و رنج كشيده از زمانه ولى صبور و بردبار هستند، هنوز بانگ خروس و پرندگان رنگ‌دهنده روزشان و زوزه شغال و صداى رودخانه زمزمه خواب شبانگاهشان است.
كار و پيشه اهالى اين دهكده از قديم‌الايام تهيه و توليد چوب و زغال در زمستان و كشاورزى در تابستان بوده است و اكنون به دليل قانون مراقبت از جنگل، اهالى علاوه بر كشاورزى به خياطى و نجارى روى آورده‌اند.
از صنايع دستى اين دهكده مى‌توان به بافتن جاجيم، ايزار (پارچه پشمى چارخانه دستباف) جوراب، دستكش و بلوز پشمى گلدار و نمدمالى اشاره كرد.
به گفته وى علاوه بر نى (نى هفت بند) كه متداول‌ترين آلت موسيقى كندلوس است، دهل و سرنا نيز از سابقه و شهرت قابل توجهى در اين منطقه برخوردار است، سرنا در محل به پسپسى معروف است كه از چوب شمشاد تراشيده مى‌شود، مردم دهكده كندلوس به ويژه بوميان آن سفيدپوست و در بعضى موارد بور و چشم آبى هستند.
در اين دهكده فقير وجود ندارد و مردم عموماً قانع و پرتلاش هستند، با آنكه 9 ماه از سال بيشتر خانه‌ها خالى از سكنه است و درهاى همه منازل همه باز است، هرگز سرقت، قتل و جنايت در اين دهكده صورت نگرفته، در اين دهكده به ندرت شنيده شده است كه زنى طلاق گرفته باشد، زنان بيشتر از مردان براى تامين هزينه زندگى و خانواده تلاش مى‌كنند، آسياب كردن گندم، سفيد كردن خانه، شكستن هيزم براى تنور، دوشيدن گاو، جاليزكارى، كاشتن سبزى خوردن از جمله وظايف قطعى يك زن كندلوسى به شمار مى رود.

*اجراي مراسم سال مج در كندلوس
از جمله مراسم بسيار زيبايى كه در حلول سال نو اجرا مى‌شود مراسم سال مج (خوشقدم) است كه به شرح ذيل است، ابتدا نام چند كودك يا نوجوان خانواده را انتخاب و با استخاره از قرآن مجيد نام هر يك كه خوب آمد به عنوان سال مج انتخاب مى‌شود. اين كودك يا نوجوان به محض تحويل سال نو با سينى محتوى كلام الله مجيد، سبزه، شيرينى و يك ظرف پر آب قبل از ديگران وارد خانه مى‌شود و با ظرف آبى كه در دست دارد، آب در گوشه اتاق‌ها مى‌ريزد و به اين ترتيب سالى پربار و پربركت براى خانواده به ارمغان مى‌آورد.

*موزه كندلوس موزه‌ منحصر به فرد مازندران است
از جمله فعاليت‌هايى كه به كندلوس در كنار زيبايى‌هاى طبيعى جلوه‌اى خاص بخشيده و موجب شده است كه اين دهكده از شهرت بسزايى برخوردار شود، برپايى دو موزه مردم‌شناسى و موزه گياهان دارويى است، موزه مجموعه فرهنگى كندلوس يكى از موزه‌هاى منحصر به فرد استان مازندران است كه در آن آثارى از سفال، آبگينه، سكه، ظروف چينى و وسايل روشنايى از هزاره دوم قبل از ميلاد تا دوره قاجاريه و بخش اسناد و كتب خطى، نسخ خطى كلام الله مجيد، ديوان اشعار، عقدنامه، فرامين جمع‌آورى شده است.
تنها 15 دقيقه پياده‌روى از ميان كوچه‌هاى باريك و سنگفرش روستا كافى است تا به موزه برسيد، البته خانه‌هاى روستاى كندلوس همچون بسيارى از روستاهاى تاريخى مثل ابيانه كاشان به قدرى زيبا است كه طبيعتاً زمان رسيدن شما را به موزه طولانى‌تر مى‌كند، در اين موزه انواع سفالينه، ظروف چينى، اسناد، كتب خطى، زيورآلات، عينك، تفنگ هاى قديمى از دوران صفويه تا معاصر يافت مى‌شود.
به گفته جهانگيرى، او از آغاز كودكى به جمع كردن اشياى قديمى علاقه داشته و يكى از سرگرمى‌هايش خريد اشياى قديمى از پيرها و قديمى‌ترها در اين روستا و روستاهاى اطراف بوده است.
بناى اصلى موزه دو طبقه است كه در هر طبقه سه اتاق قرار دارد و در ويترين‌هاى آن آثار و اشياى مختلفى به نمايش درآمده است.
در اين موزه صداى گويايى مرتب در حال پخش است كه درباره آثار موزه توضيح مى‌دهد، اين نوار كاست در هر كدام از بخش‌ها و اتاق‌هاى موزه به طور مجزا پخش و توضيحات مربوط به همان قسمت را مى‌دهد، وروديه موزه يك‌هزار تومان است كه به نظر ناچيز مى‌رسد و چون اين مجموعه يك مجموعه شخصى است و از كمك‌هاى دولتى بى‌بهره است، از اين رو كفاف هزينه‌هاى جارى موزه، مثل حقوق پرسنل، آب، برق و فضاى سبز را نمى‌كند.
اين موزه در بخش هنرهاى سنتى نيز بافته‌ها، پوشاك و زينت آلات روستايى، مجسمه‌ها و نقاشى‌هاى سنتى و قهوه خانه‌اى را به نمايش گذاشته است، در بخش ظروف و ابزارآلات فلزى و چوبى روستايى و شهرى نيز از كله چو «خانه روستايى مازندرانى» تا دوك نخ ريسى از جنگ افزار تا وسايل دامدارى و شكار، از پيه سوز و چراغ بادى تا چراغ‌هاى گردسوز از نمد و جاجيم تا هنر سوزن دوزى گردآورى شده است.
موزه گياهان دارويى مجتمع كشاورزى كندلوس در سال 1365با هدف كشت، پرورش، توليد و بسته بندى گياهان اصلى دارويى و معطر و همچنين توليد اسانس‌ها و روغن‌هاى گياهى تأسيس شد و براى نخستين بار در ايران مبادرت به برپايى باغ بوتانيك (موزه گياهان دارويى) در زمينى به مساحت 10 هكتار كرد كه با كاشت بالغ بر 250 گونه گياه ژنتيك ارزشمند در ايران به توليد و عرضه محصولات گوناگون در زمينه‌هاى مختلف اقدام كرده و محصولات خود را به اكثر كشورهاى جهان صادر مى‌كند. بافت تاريخى و ارزشمند اين روستا موجب شده تا گردشگران زيادى به اين روستا سفر كنند.

*وجه تسميه كندلوس
بنابه روايت‌هايي كه سينه به سينه نقل شده، نام قديمي دهكده كندلوس بوده، به شرح ذيل پس از قرون و اعصار به ما رسيده است؛
رفتن رستم، پهلوان افسانه‌اي شاهنامه به مازندران و نبرد او با سهراب، و جستجو براي يافتن ديو سپيد از جمله مطالبي است كه فردوسي آن را به صورت حماسه‌اي ملي درآورده است.
مردم مي‌گويند كه روزي رستم در چمنزاري مي‌خوابد و اسب او رخش به چرا به علفزاري ديگر مي‌رود، در اين وقت صاحب مزرعه با چوب، رخش را از مزرعه مي‌راند، رستم كه بيدار مي‌شود از اين عمل در خشم مي‌شود، گوش صاحب مزرعه را مي‌گيرد و براي تنبيه مي‌كند. پس از آن زمان نام دهكده به كندگوش مشهور مي‌شود كه پس از گذشت قرن‌ها به صورت كندلوس در مي‌آيد.
به دليل كوهستاني و صعب‌العبور بودن منطقه و محصور بودن آن توسط كوهستان‌هاي مرتفع اكثر شاهزادگان ايراني بعد از حمله اعراب به اين تنگه پناهيدند و بالطبع ياغيان و راهزنان، براي غارت و چپاول اموال آنان، به اين تنگه كشيده شدند و چون حكومت مركزي ماموراني براي دريافت ماليات و خراج به اين خطه مي‌فرستاد، اين ياغيان گوش ماموران وصول را كنده بابت ماليات كف دستشان مي‌گذاشتند كه به اين دليل نام دهكده را كندلوس مي‌گويند.
اما واژه كندلوس كه از ريشه زبان پهلوي است است در لغت به معني كندل يا كند به معني ديواره‌اي است كه بر اثر عبور و جريان آب در دو طرف رودخانه، ايجاد مي‌شود.
كند يا كنا به معني پله جلو در خانه نيز است، به عنوان مثال خانه‌هايي كه در دامنه ساخته مي‌شود براي سهولت رفت و آمد جلو آن را پله پله مي‌كنند. ضرب المثل قديمي كنّاپش واش بره (علف جلو پلكان) بو زده است، يعني مرغ همسايه غاز است، اشاره به اين مضمون دارد.
كندل يا كنده كه به معني پلكان يا ديواره عمودي است به اين دليل به اين دهكده اطلاق شده است كه از دامنه البرز تا دشن كجور به ترتيب و به صورت پله پله از ارتفاع آن كاسته مي‌شود.

* جمعيت روستاي كندلوس در زمستان‏ها كاهش و در تابستان‏ها افزايش مي‏يابد
درآمد اكثر مردم روستاي كندلوس، از فعاليت‏هاي زراعي، دامداري و باغداري تأمين مي‏شود، گروهي از مردم روستا، در بخش خدمات و صنايع دستي اشتغال دارند، گندم و جو از عمده محصولات زراعي و سيب، هلو و گردو از محصولات باغي آن است، دامداري سنتي و پرورش طيور در روستا رواج دارد، گروهي از مردم روستا، در كنار فعاليت‏هاي زراعي به توليد صنايع دستي از قبيل جوراب و نمد مي‏پردازند، در گذشته، بافت قالي، جاجيم، چادر شب، شمد و ساخت صنايع چوبي و ابزارهاي فلزي رواج داشته است، شرايط اقليمي و موقعيت مناسب، توليد انواع گل‏ها و گياهان دارويي را فراهم آورده كه يكي از منابع مهم درآمدي مردم روستا است، يك كارگاه توليد گياهان دارويي در روستا فعال است.
روستاي كندلوس با بافت مسكوني نسبتاً متراكم در شيب ملايم دامنه كوه استقرار يافته است، كوچه‏هاي روستا پيچ در پيچ و سنگ فرش است، خانه‏هاي قديمي غالباً در دو طبقه با سقفي شيرواني ساخته شده‏اند و پوشش لت‌كوبي يا سفالي دارند، ديوارهاي گلي، ايوان‏هاي كوچك، پنجره‏هاي چوبي و معماري ساده، زيبايي روستا را دو چندان كرده است.
واحدهاي مسكوني جديد، بيشتر ويلايي است و با بافت قديم و سنتي روستا ناهمگون است، غالب ويلاها به جمعيت غيرساكن شهري تعلق دارد كه در ايام تعطيل در روستا اطراق مي‏كنند، مصالح به كار رفته در بناهاي قديمي شامل سنگ، گل، خشت و چوب است. ولي در ساخت خانه‏هاي جديد از مصالح سيمان، گچ، آجر، بلوك و تيرآهن استفاده مي‏شود، سقف خانه‏هاي جديد، عموماً شيرواني است، كه با ورق گالوانيزه و يا ايرانيت پوشيده شده‏اند.

*جاذبه‏هاي گردشگري
روستاي كندلوس در ميان دره بسيار زيبايي در رشته كوه‏هاي البرز استقرار يافته است و چشم‏اندازهاي بي‏نظيري دارد، رنگ مزارع گياهان دارويي، جلوه باغ‏هاي ميوه، سرسبزي ارتفاعات سر به فلك كشيده البرز، آب و هواي مطبوع و چشمه‏هاي آب معدني، شكوه و جذابيت خاصي به روستاي كندلوس بخشيده است.
بافت مسكوني سنتي، تپه‏هاي باستاني، چندين گورستان مربوط به دوره پيش از اسلام و فرهنگ غني محلي، روستاي كندلوس را به فضاي متمايزي تبديل كرده است، مجتمع فرهنگي و توريستي، امكانات مورد نياز گردشگران اعم از اقامت، رستوران، پارك كودك، فروشگاه‏هاي مواد خوركي، فروشگاه محصولات فرهنگي و يك موزه مردم‏شناسي، جذابيت‏هاي كندلوس را دو چندان كرده است، موزه اين مجموعه با الهام از داستان‏هاي شاهنامه ساخته شده است، در قسمتي از آن، اشياي مختلف و ارزشمند دوران‏هاي مختلف تاريخي و در قسمتي ديگر جلوه‏هايي از آداب و رسوم و ويژگي اجتماعي و فرهنگي مردم منطقه به نمايش گذاشته شده است.

*آرامگاه امامزاده فضل و فاضل كندلوس با قدمتي 100 ساله
مردم اين روستا در اعياد مذهبي مانند قربان، غدير و فطر و ميلاد پيامبر (ص) به جشن و سرور و در ايام محرم و وفات ائمه به عزاداري مي‏پردازند، برگزاري مراسم ملي عيد نوروز، چهارشنبه آخر سال و سيزده بدر، جشن تيرماه سيزده شو و پاشيدن آب باران بر روي يكديگر پس از دوره خشكسالي و پايكوبي در زير باران از جمله مراسم اين روستا است.
بازي‏ها و ورزش‏هاي رايج روستا، شامل تب كا يا تب چوكا، كلشت كا، سي كل كا و اسب سواري است.
ني متداول‏ترين ساز روستاي كندلوس است كه گاهي با همراهي دهل و سرنا نواخته مي‏شود، از انواع آهنگ‏ها و ملودي‏هاي موسيقي سنتي روستا مي‏توان به طالب طالبا در مايه درآمد سه گاه، اميري در مايه عشاق و دشتي، عروس سوار كردن در مايه‏اي از ماهور و بيات ترك اشاره كرد.
پوشاك غالب مردم روستاي كندلوس مانند نواحي روستايي استان مازندران است ولي زنان روستا در مراسم خاص، از لباس محلي شامل دامن پرچين، پيراهن، جليقه و روسري استفاده مي‏كنند.
صنايع دستي روستاي كندلوس مشتمل بر جوراب‏بافي و نمدمالي است، در گذشته صنايع دستي ديگري مانند قالي بافي، جاجيم بافي، بافت چادر شب، شمد و كلاه نمدي و همچنين توليد صنايع دستي چوبي رايج بوده است.
غذاهاي محلي روستاي كندلوس شامل كماج، راه نون (نوعي نان روغني شيرين)، آش كدو، بادونه و انواع ديگري از غذاهاي روستايي استان مازندران مي‏باشد.

* راه دسترسي
اين روستا از طريق جاده كرج ـ چالوس، بعد از مرزن‏آباد قابل دسترسي است.
گزارش - محمد حسين ملايي كندلوسي خبرنگار فارس در كجور مازندران
ادامه مطلب
چهارشنبه 26 اسفند 1388  - 5:00 PM

صفحات سایت

تعداد صفحات : 60

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 5825023
تعداد کل پست ها : 30564
تعداد کل نظرات : 1029
تاریخ ایجاد بلاگ : پنج شنبه 19 شهریور 1388 
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 آذر 1397 

نویسندگان

ابوالفضل اقایی