به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

چكيده
منطقه ي خليج فارس همواره به عنوان يكي ازمناطق مهم امنيتي، راهبردي و اقتصادي در نظام بين الملل از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده، به گونه اي كه در طول قرن هاي اخير، پيوسته مورد توجه قدرت هاي بزرگ جهاني بوده و از تجاوز آنها در امان نمانده است. امروزه با اكتشاف نفت، و با توجه به نقش اساسي آن در اقتصاد جهاني، امنيت و ثبات اين منطقه دغدغه ي اصلي كشورهاي منطقه و جهان است. به نظر مي رسد با توجه به بافت دولت هاي منطقه ي خليج فارس و وضعيت سرزميني و جغرافياي سياسي آن امنيت منطقه اي مبتني بر همكاري بين دولت هاي منطقه، مناسب ترين شيوه براي تأمين امنيت خليج فارس است. البته اين مهم نيز حاصل نمي شود، مگر با به كارگيري شيوه هاي گوناگون اعتمادسازي متقابل بين دولت هاي منطقه براي رفع سوءتفاهمات كه وظيفه ي سران كشورهاي منطقه است.
______________________________________________________________________________________________________
كليدواژه ها: امنيت، امنيت منطقه اي، خليج فارس، جمهوري اسلامي ايران، اعتمادسازي، راهبردي.

بقيه در ادامه
ادامه مطلب
شنبه 28 فروردین 1389  - 7:39 PM
در انديشه‌هاي فلاسفه يونان باستان، ديدگاه‌هاي مشابهي در اين باب ديده مي‌شود، اما انديشه فلوطين كمي با ديگران متفاوت است. در انديشه او «خدا مطلق متعال است، او واحد (احد) است، و وراي هر فكر و هر وجودي، توصيف‌ناپذير و غير قابل درك» كه درباره‌اش سخني نيست (او ناگفتني است) و درباره‌اش دانشي نيست (او نادانستني است) آن كه گفته مي‌شود در فراسوي جوهر است. نه ماهيت نه وجود و نه حيات را نمي‌توان درباره واحد حمل كرد، البته نه اين‌كه او كمتر از اين چيزهاست؛ بلكه به دليل اينكه بيشتر است، آنكه برتر از همه امور است. واحد را نمي‌توان با مجموع اشياء يكي گرفت، زيرا اين اشياء به يك منشأ يا اصل نيازمندند و اين اصل بايد از آن‌ها متمايز و منطقاً مقدم بر آن‌ها باشد. به‌علاوه اگر واحد با هر شيء كه جداگانه در نظر گرفته شود، يكي گرفته مي‌شد، آنگاه هر شيء با هر شيء يكي گرفته خواهد شد و تمايز اشياء ـ كه يك امر بديهي است ـ موهوم خواهد بود؛ بنابراين واحد نمي‌‌تواند شيء موجود باشد، بلكه بر تمام موجودات مقدم است. بنابراين واحد فلوطين، واحد پارمنيدس يعني يك اصل يگانه‌انگارانه نيست، بلكه واحدي است كه تعالي‌اش در مذهب فيثاغوري جديد و مذهب افلاطوني مورد تاكيد بود. چون خدا واحد است، بدون كثرت يا تقسيمي، در واحد هيچ دوگانگي جوهر و عرض نمي‌تواند وجود داشته باشد و بنابراين فلوطين نمي‌خواهد به خدا هيچ صفاتي را نسبت دهد، زيرا در اين صورت او محدود خواهد شد.
اين انديشه فلوطين به اضافه استعاره «صدور» او كه با كلماتي چون هرين (جاري‌شدن و فيضان) و آپورين (صادر شدن) همراه بود، باعث زمينه‌اي شد كه انديشه فارابي از آن منشأ گرفت.
ابن‌سينا هم كه در بسياري موارد با فارابي هم‌عقيده بود، در اصل فلوطيني صدور كائنات (الواحد لايصدر عنه الاواحد) از واحد هم با فارابي هم‌انديشه شد. در اين اصل كافي است خدا چيزي را تعقل كند و آن چيز همان لحظه امكان وجود مي‌يابد. «خدا ذات خود را تعقل مي‌كند و از آن عقل واحد بالعدد فايض مي‌‌شود. اين عقل ممكن‌الوجود بالذات و واجب‌الوجود بالغير است و چون اين عقل مبدا خود را تعقل كند عقل دوم كه عقل كلي است از او فايض مي‌شود و چون ذات خود را تعقل كند از آن حيث كه ممكن الوجود است، جرم اين افلاك از او فايض مي‌شود و بدين طريق اولين كثرت پديد مي‌آيد كه به‌وسيله آن از يك نظام الهي به نظامي عقلي ـ نفسي ـ فلكي منتقل مي‌شويم.»
وقتي مبحث تعقل به وجود مي‌آيد و اينكه خداوند هر آنچه را تعقل مي‌كند به وجود مي‌آيد، ابن‌سينا نخستين صادر از خدا را يك «عقل» مي‌داند. او در «رسالة‌العروس» براي اينكه نظريه‌اش را تبيين و تشريح كند، مي‌نويسد: «هر چيزي در جهان پيدايش و تباهي پيش از پيدايش ممكن‌الوجود بوده است، چون اگر ممتنع‌الوجود مي‌بود، به وجود نمي‌آمد و اگر واجب‌الوجود مي‌بود، از پيش همچنان موجود بود و ممكن‌الوجود ناگزير از علتي است كه آن را از نيستي به هستي آورد و نشايد كه علت آن خودش باشد، زيرا علت بالذات بر معلوم پيشي دارد؛ پس بايد كه علت آن غير از خودش باشد و نشايد كه هر يك از آن دو علت همتايش باشد؛ زيرا اين كار به دَور و تقدم شيء بر خودش مي‌انجامد و نيز شايد كه تا بي‌پايان تسلسل يابد. پس ناگزير بايد به يك علت نخستين بيانجامد كه نه داراي علت فاعلي، نه مادي، نه صوري و نه غايي باشد. همچنين نشايد كه آن علت دو تا باشد، زيرا آنگاه نيازمند به يك فاصله مي‌بود كه بالذات بر آن تقدم داشته باشد و آن دو را از تقدم بودن بيرون آورد و نشايد كه جسم باشد، زيرا جسم در تصور تجزيه‌پذير است و به كثرت مي‌انجامد. پس بايد يك «عقل» باشد كه هدف و غايت آن ذاتي باشد و عقل و عاقل و معقول در حق آن يك چيز است، عاقل داننده است، پس او نيز بايد داننده باشد و دانستن و داننده و دانسته در حق او يك چيز است او حكيم مطلق است، زيرا حكمتش از ذات اوست. او زنده است، زيرا هر يك از ما موصوف به زنده است در پيوند با رواني (نفسي) كه سبب وجود عقل در اوست. او حقيقت عقل است، پس بسي شايسته‌تر است كه زنده باشد، در حالي‌كه هر يك از ما به اعتبار يك زندگي ساخته از قوه و فعل، زنده است، اما او زنده به ذات است، وجودش محض است و نشايد گفت كه جهان فعل اوست، زيرا هر فاعلي با فعل خود كامل مي‌شود ... و اگر بگوييم كه جهان فعل اوست، آنگاه كمال او پيش از فعل وابسته به صدور فعل از او مي‌بود و اگر فعل داشت، ناگزير اين فعل يا به وسيله افزار بود، يا بي‌افزار، اگر فعلش به‌وسيله افزار بود، محال بود، زيرا آنگاه لازم مي‌شد كه گفته شود، آن افزار نيز با افزاري ديگر و اين نيز با افزار ديگري ساخته شده و اين به بي‌پايان مي‌انجاميد و اگر بگوييم بدون افزار كار كرده شده، آنگاه لازم است گفته شود كه او با طبايع گوناگوني كار كرده و اين نيز به كثرت مي‌انجامد. اكنون اگر گفته مي‌شد اين كثرت از كجا آمده است، مي‌گوييم: نخستين (يعني خدا) واجب (الوجود) است. وي چون از خود آگاه بود، با اين نخستين آگاهي، عقلي از او واجب آمد. آن عقل از مبدأ (نخستين) و خودش آگاه شد؛ با آگاهي اول ، عقلي از او واجب آمد و با آگاهي از آنچه زير نخستين است (يعني آگاهي از خودش) نفس سپهر اطلس، يعني دورترين سپهر (فلك ‌الاقصي) و سپهر نخستين كه همانا عرش است پديد آمد.»
به بيان ديگر، خدا عقلي است كه ذات خويش تعقل مي‌كند و تعقل علت وجودي است و از تعقل خدا در ذات خويش معلول اول صادر مي‌شود و چون تعقل ضروري است، صدور معلول اول نيز ضروري مي‌نمايد و نيز چون عقل است، چيزي هم كه از او صادر مي‌شود، ناچار عقل است و اين لازمه طبيعت اوست و چون خدا واحد است پس بديهي است كه صادر از او نيز واحد است و از ماده مجرد است.

منابع:
ـ تاريخ فلسفه در جهان اسلامي (1381). فاخوري، حنا و جر، خليل. ترجمه: آيتي، عبدالمحمد، شركت انتشارات علمي و فرهنگي
ـ تاريخ فلسفه در ايران و جهان اسلام (1373)، حلبي، علي اصغر؛ انتشارات اساطير
ـ تاريخ فلسفه جلد يكم يونان و روم (1380) كاپلستون، فردريك ؛ ترجمه: مجتبوي، سيد جلال‌الدين. شركت انتشارات علمي و فرهنگي سروش
ـ بوعلي‌سينا (1388) كارگروهي زير نظر موسوي بجنوردي، كاظم. بنياد علمي و فرهنگي بوعلي‌سينا
ادامه مطلب
شنبه 28 فروردین 1389  - 7:39 PM
بحران محيط زيست كه حاصل تسلط و تصرف علم و تكنولوژي غربي بر سرزمين و زندگي انسان‌ها‌ست، از نگران كننده‌ترين محصولات توسعه اقتصادي و اجتماعي غربي است. نويسنده معتقد است مشكلات و بحران‌هايي كه در طبيعت امروزي بوجود آمده است، معلول بهم خوردن همان رابطه انسان با خدا باشد، او همچنين در ادامه به عوارض و پيامدهاي اين بحرانها اشاره نموده است.
برخي غرب و الگوي توسعه اقتصادي و اجتماعي غربي را فقط از جنبه آموزه‌هاي اخلاقي به نقد مي‌كشند كه البته نقدي بسزا و در خور است؛ زيرا مفاسد اخلاقي، امروزه بيش از هر زمان ديگر، غرب پيشرفته در زمينه مسائل اقتصادي را به سمت نابودي مطلق مي‌برد. اما آيا غرب و الگوي توسعه غربي فقط از اين يك رهگذر با كاستي روبروست؟!

بقيه در ادامه
ادامه مطلب
شنبه 28 فروردین 1389  - 7:38 PM
بررسي سيره معصومين (ع) در راستاي حفظ ارزش‏هاي اصيل اسلامي از مواردي است كه علاوه بر هدايت و نجات انسان‏ها، نقش قابل تأمّلي را در حفظ آرمان‏هاي جامعه مسلمين ايفا مي‏كند.
از اين رو آن بزرگواران در طول حيات خويش حضور در صحنه را مسؤوليتي مهم از جانب خداي سبحان مي‏دانستند.
با غروب غمبار خورشيد فروزان رسالت در 28 صفر سال دهم هجري، سياهي غصب حق و غبار غربت انديشه‏هاي خردورزان را آزار مي‏داد به گونه‏اي كه كم‏تر كسي ياراي حضور در صحنه اعتقادي و دفاع در عرصه سياسي را در خود مي‏ديد، امّا در اين ميان بانوي بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) برتر از هزاران مرد قدرتمند، بيرق باورهاي تابناك آسماني و علم پيكار با سران ظلم و غصب و غارت را بر دوش گذاشت تا هدايت نبوي و سعادت علوي را پاس بدارد و به گوش آيندگان برساند. زهراي اطهر(س) در برابر جرياناتي كه بعد از رحلت رسول مكرّم اسلام به وجود آمد، ساكت ننشست و دست به مبارزه سياسي زد و با سخنراني‏هاي افشاگرانه به بيان ماهيّت غاصبان خلافت و مصيبت‏هاي وارده توسط آن‏ها پرداخت.

بقيه در ادامه
ادامه مطلب
شنبه 28 فروردین 1389  - 7:37 PM
معضلات زيست محيطي با روند كند ولي تهديدآميزي كه دارند، آينده اي تاريك را رقم زده اند. نويسنده اين متن، مذهب و علماي مذهبي را براي مبارزه با اين معضلات به مدد مي طلبد و خواهان استفاده از مفاهيم مذهبي و توان دين براي رفع و جلوگيري از اين معضلات رو به تزايد است. او خواهان همكاري علماي مذاهب جهاني با دانشمندان و فعالان محيط زيست براي مقابله با معضلات زيست محيطي است.

بقيه در ادامه
ادامه مطلب
شنبه 28 فروردین 1389  - 7:36 PM

صفحات سایت

تعداد صفحات : 59

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 5870179
تعداد کل پست ها : 30564
تعداد کل نظرات : 1029
تاریخ ایجاد بلاگ : پنج شنبه 19 شهریور 1388 
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 آذر 1397 

نویسندگان

ابوالفضل اقایی