به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

یافته‌ پژوهشی جدید نشان می‌دهد تفاوت‌های موجود در چگونگی تعامل پدر و مادر با کودکانشان به خصوص به هنگام بازی می‌تواند در دریافت کودکان درباره رفتارهای خاص مردان و زنان اثر بگذارد.

اریک لیندسی و همکارانش که یافته‌های مطالعه تحقیقی آن‌ها در آخرین شماره مجله «نقش‌های جنسی»، ژوئن 2010 منتشر شده‌است بر این باورند که جنسیت والدین و جنسیت کودک در ترکیب با یکدیگر و در الگویی پیچیده تعامل والدین- کودک را شکل می‌دهد.

محققان تفاوت موقعیت‌های مختلف ارتباطی والدین و کودکان را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها انواع تعامل کلامی والدین با کودکان را در موقع غذا خوردن که جنبه مراقبت دارد و موقعیت بازی مورد مقایسه قرار دادند.

کودکان به طور طبیعی از تفاوت‌های بین افراد از جمله جنسیت آگاه می‌‌‌شوند اما در طول دوره رشد ارزشیابی این تفاوت‌ها از طریق خانواده، دوستان، معلمان یا رسانه‌ها آموخته می‌شود.

روان‌شناسان و پژوهشگران علوم رفتاری به صورت‌های مختلف به بررسی چگونگی این آموزش در کودکان پرداخته‌اند و مطالعه حاضر نیز در این راستا صورت گرفته‌است.

این پژوهش بخشی از مطالعه انستیتوی ملی بهداشت کودک و مطالعه رشد انسان در زمان مراقبت‌های اولیه از کودک است.

ضبط فیلم‌هایی از تعامل والدین و کودکان

محققان برای جمع‌آوری اطلاعات به ضبط فیلم‌های ویدئویی پرداختند که از چگونگی تعامل والدین و کودکان در 80 خانواده در دو شهر کوچک ایالت کانزاس آمریکا تهیه شده‌بود.

آن‌ها فیلم‌های 15 دقیقه‌ای از بازی کودکان با والدین خود و فیلم‌های 10 دقیقه‌ای از جلسات خوردن غذای کودک با والدینش ضبط کردند.

در این فیلم‌ها تعامل والدین و کودکان در چهار الگوی مختلف مادر- پسر، مادر- دختر، پدر- پسر و پدر- دختر مورد نظر قرار گرفت.

نتایج تحقیق و ارزیابی آن

سپس محققان به تفاوت‌هایی نگریستند که در شیوه بازی ومراقبت از کودک از نظر کلامی جریان داشت و نیز پاسخ‌هایی که کودکان در چنین موقعیت‌هایی از خود نشان می‌دادند.

یافته‌ها نشان داد: کیفیت تعامل بین والدین و کودکان بستگی به شرایط موجود دارد. محققان با مشاهده فیلم‌ها دریافتند نوع تعامل کلامی والدین بسته به این‌که در چه شرایط تعاملی با کودک باشند فرق می‌کند.

وقتی والدین به کودکان غذا می‌دادند ارتباط آن‌ها از نوع والد- محور بود و به نظر می‌رسید که کودکان می‌دانستند کنترل با والدین است. اما به هنگام بازی، تعامل‌ از نوع کودک- محور بود و کودک در جهت‌دادن آن نقش بیشتری داشت.

از طرف دیگر اگرچه تفاوت رفتارهای کلامی کودکان پسر و دختر در موقعیت‌های مختلف بسیار کوچک بود اما رفتار پدر و مادر به طور خاص به هنگام بازی با کودکان متفاوت بود.

به عبارت دیگر به نظر می‌رسید که کودکان می‌توانند نشانه‌های رابطه را در تعامل با والد مرد یا زن خود دریافت کنند و رفتار خود را براساس شرایط و بدون توجه به جنسیت آن‌ها سازگار سازند.
اما رفتار پدران و مردان اگرچه به هنگام رفتار مراقبت کننده از کودک مشابه بود اما به هنگام بازی فرق می‌کرد.

تفاوت برجسته زمانی آشکار شد که رفتارهای پدر و مادر با کودک در زمینه‌های مختلف بازی یا خوردن غذا مقایسه شد.

در طی بازی پدرها بیشتر جسور بودند و مادرها بیشتر رفتارهای تسهیل کننده و مشارکت‌گونه نشان می‌دادند اما در موقعیت خوردن غذا که صرفا یک رفتار مراقبت کننده است پدرها و مادرها شبیه به هم رفتار می‌کردند.

نویسندگان براین باورند که کودکان احتمالا رفتارهای متفاوت را درک می‌کنند و در طول زمان آن‌ها را به نقش‌های جنسیتی در خانواده ارتباط می‌دهند به طوری که مثلا پسرها بیشتر جسور و با جرات هستند و دخترها بیشتر انعطاف‌پذیر و مطیع.

آن‌ها چنین نتیجه می‌گیرند که این تحقیق نشان می‌دهد کودکان حتی دریک خانواده تجارب متفاوتی در تعامل بازی‌گونه خود با پدرو مادر دارند. این تجربه‌های متفاوت می‌تواند به کودکان درس‌‌های غیرمستقیمی درباره نقش‌های جنسی بدهد و برخی از الگوهای رفتاری خاص جنس معین را تقویت کند که بعدها به زمینه‌های خارج از خانواده نیز گسترش یابد.

تحقیقات مختلف عوامل متفاوت را در نقش‌پذیری جنسیتی کودکان مطرح کرده‌اند. از آن جمله می‌توان به ترتیب تولد، تاثیر نگرش‌ها و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری پدر و مادر و سایر اعضای خانواده، نگرش‌ها و اعمال دوستان، سیاست‌های اعمال شده در مدرسه، و نیز نگرش‌های اجتماعی القاشده از سوی رسانه‌ها اشاره کرد.بشري نيوز

ادامه مطلب
جمعه 28 خرداد 1389  - 7:22 AM

محققان دانشگاه اموری و دانشگاه کالج لندن در خصوص تازه ترین کشف خود توضیح دادند: "ما نشان دادیم که کودک در 9 ماهگی می تواند صفات نسبی بیشتر از و کمتر از را از طریق اعداد درک کنند، اندازه اشیاء و مدت زمان را بفهمند و تمام این تواناییها را پیش از آموختن زبان کسب می کند ."

 

یافته های این دانشمندان نشان می دهد که انسانها در نخستین ماههای زندگی از اطلاعات مربوط به کمیت و اعداد برای سازماندهی تجربیات خود از جهان پیرامون استفاده می کنند. این کمیت می تواند به آنها نشان دهد که اشیای مختلف چگونه رفتار می کنند .

 

این دانشمندان با تمرکز بر روی توسعه درک فضایی، پردازش عددی و درک زمان نشان دادند که تفاوتهای شناختی در مورد این مفاهیم با سطح نورونی اتصال دارد. برای مثال بزرگسالان اعداد کوچکتر را با طرف چپ مغز و اعداد بزرگتر را با طرف راست پردازش می کنند .

 

همچنین نتایج آزمایشات دیگر حاکی از آن است که بزرگسالان به سرعت از میان دو عدد، عدد بالاتر را انتخاب می کنند و این انتخاب زمانی مشکل می شود که عدد بالاتر از نظر ارزشی کوچکتر از عدد پایین تر باشد .

 

این دانشمندان برای ارزیابی قدرت درک کودکان، تصاویر گروهی از اشیاء را به کودکان 9 ماهه نشان دادند و دریافتند که کودکان وقتی که تصویر جدیدی را می بینند دوست دارند به آن خیره شوند. به این ترتیب این محققان توانستند با اندازه گیری طول مدتی که کودکان صرف خیره شدن به تصویر می کنند مدت زمان پردازش اطلاعات در مغز آنها را درک کنند .

 

براساس گزارش ساینس دیلی، زمانی که به کودکان تصاویر اشیای بزرگتری با خطوط سیاه و اشیای کوچکتر با نقاط سفید نشان داده می شد این کودکان از این الگوی رنگ برای نقشه برداری و مقایسه مفهوم "بیشتر و کمتر" اعداد و مدت زمان نیز استفاده می کردند.

 

 برای مثال اگر بیشتر اشیا با نقاط سفید بودند بچه ها به تصویر مدت زمان بیشتری نسبت به وقتی که اشیا با نوار سیاه بودند خیره می شدند. وقتی بچه ها طولانی تر نگاه می کردند این نشان می داد که آنها تفاوتهای ابعاد مرتبط با جهان پیرامون خود را درک کرده اند . مهر
ادامه مطلب
جمعه 28 خرداد 1389  - 7:20 AM
چاشنی افزون بر این كه طعم مطبوع و دلچسبی به غذای شما می‌دهند، مزایای پزشكی متنوعی نیز دارند كه برای انسان مفید است.

چاشنی‌ها قرن‌هاست كه به علت برخورداری از مزایای درمانی و خواص پزشكی استفاده می‌شود به طوری كه محققان به مطالعات خود برای بررسی خواص شفابخش آن ادامه می‌دهند.

به طور نمونه "پودر فلفــل"، چاشنی است كه درد مفاصل را تسكین می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد كاپسایسین موجود در فلفل تند دارای خاصیت ضدالتهابی است كه می‌تواند در تسكین و كاهش تورم و دردهای ناشی از آرتریت مفید باشد.

"دارچیــن" هم از بدن در برابر بیماری دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی محافظت می‌كند. بر اساس مطالعات مصرف حدود نصف قاشق چایخوری دارچین، گلوكز خون، كلسترول و میزان چربی تری گلیسیرید را پائین می‌آورد.

"پودر سیــر" سلامت قلب شما را بهبود می‌بخشد. مصرف پودر سیر می‌تواند مقدار كلسترول و تری گلیسیرید را به طور میانگین تا 10 درصد كاهش دهد.

"میخك" (روغن میخك) هم برای تسكین دندان درد شناخته شده است و به عنوان یك دهان شویه فوق‌العاده عالی، قابل استفاده است.

ماده اصلی این روغن "اوگنـول" است كه خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند به كاهش سفتی و درد در عارضه آرتریت یا التهاب مفاصل كمك كند.

میخك همچنین طبع گرم دارد و فرآیند هضــم را تحریك می‌كند.

همچنین "زنجبیــل" چاشنی است كه حاوی انواع آنتی اكسیدان‌ها، و برای حفاظت از بدن در برابر بیماری ها مفید است.


زنجبیـل، اسپاسم‌ها را تسكین، و نفـخ دستگاه گوارشی را كاهش می‌دهد.

این چاشنی درمان فوق العاده خوبی برای حالت تهوع مربوط به  مسافرت یا بـارداری است.
ادامه مطلب
جمعه 28 خرداد 1389  - 7:19 AM
زماني جريان روشنفكري ادعا كرد پس از انقلاب، گروهي اقليت قدرت را در اختيار گرفته است. ديري نمي‌گذرد گويا همين ديروز بود كه اشخاصي چون «سروش» به چيزي كه قدرت‌طلبي و تسلط بر مقدرات اكثريت مي‌ناميدند اعتراض مي‌كردند. گرچه آنچه مي‌گفتند بر بنياد باد بود ولي در صورت صحت نيز شامل حال كساني مي‌شد كه در چهار دوره، قدرت اقتصادي و سياسي و رسانه‌اي را منحصر به خويش كرده بودند. حكومت كساني كه در دوره اخير ثابت شد اقليت هستند نتايجي به بار آورد كه مي‌بينيم. آنها وضع فرهنگي خاصي را در روحيه توده شهرنشين مستقر كردند كه مهمترين شاخص آن «تهران» است. مردماني پرتوقع، زياده‌خواه و خودبين كه بيشترين بودجه عمراني را به خود اختصاص داده‌اند و در عين حال بيشترين اعتراض را دارند. 5 درصد از مردم كه بالغ بر 70 درصد از سرمايه را جذب مي‌كنند. افرادي سال گذشته اعتراضات خياباني را به واسطه تصور پيروزي دنبال كردند كه از نقطه نظر آرا در اقليت بودند. شانتاژ تبليغي و پراكندن بذر كينه با دروغ و پشت هم‌اندازي از سوي همان اقليت مديريت مي‌شد. اما حتي حساب بسياري از همان مردم از اقليت چسبيده به قدرت جداست. اصلاً بعضي از مردم كف خيابان مردمي غيور بودند كه رأي خويش را مطالبه مي‌كردند. جمعيت آنها كم بود و فريب‌ خورده بودند ولي عدالت را صدا مي‌زدند. گويا خون انقلاب در رگ‌هاي آنها مي‌جوشيد. منتهي در تعيين مصداق بي‌عدالتي راهي اشتباه مي‌پيمودند. رخوت سرمايه‌داران و نفاق اقليت‌ها اجازه‌ نمي‌داد از برج‌هاي عاجي بيرون بيايند. پس طبقه متوسط را پيش انداختند تا پشت آنها پنهان شوند. از اين رو مي‌بايست در تحليل معترضين درنگ كرد. گفته آنها شعارهايي بود كه اقليت قدرت‌طلب تلقين مي‌كرد. اما ناگفته آنها حكايتي قابل تأمل است. آن معترضين نگفتند از وضع اقتصادي وخيمي آزرده هستند كه ديكتاتوري اقليت 16 ساله به بار آورد. از اين رو مشكلات را در آينه دولت احمدي‌نژاد مي‌ديدند. نگفتند از ويژه‌خواري گله‌مند هستند، نگفتند از تبعيض بيزارند، نگفتند از شنيدن حرف‌هاي پرطمطراق ولي بي‌محتوا خسته شده‌اند. نگفتند از ترجيح سياسي‌كاري بر كار سياسي صدمه ديده‌اند... شايد مهمترين وظايف ما احترام و حفظ كرامت معترضين از يكسو و به ذكر درآوردن فكر اصلي آنها از سوي ديگر باشد. اگر امروز ما زبان آنها نشويم چه بسا دستگاه‌ فريب دوباره به كار افتد.دستگاه فريب‌پراكني اقليت‌هاي قدرت‌طلب وانمود مي‌كند: دولت، همان قدرت است. اما اين وانموده‌اي بيش نيست. مراكز قدرت هنوز در اختيار همان اقليت است و اگر باز بيشتر بي‌قرار قدرت هستند از سر زياده‌خواهي است. مراكز اقتصادي، رسانه‌هاي زنجيره‌اي و نهادهاي سياسي نظير «جامعه روحانيت مبارز» و حتي نهادهايي رسمي، چون مجمع تشخيص مصلحت (كه بهتر است حكم نظام را از آن حذف كرد)، لايه‌هايي از قوه قضائيه و لايه‌هايي از مجلس كه در رأس آن رياست محترم دكتر علي لاريجاني حضور دارند هنوز در اختيار آنها است. اگر ناگفته‌هاي معترضين و حتي بغض‌هاي فروخورده خود را جدي نگيريم هراس آن مي‌رود كه همان اقليت بار ديگر به قدرت رسمي دست يابند.
همچنين در اين برهه از زمان براي انجام واكنشي اصيل، تشخيص اهم از مهم ضروري است. براي مثال مي‌دانيم كه مقوله به اصطلاح «بدحجاب» امري فرهنگي محسوب مي‌شود. در ضمن باور داريم كه معلول‌هاي فرهنگي لزوماً و صرفاً علل فرهنگي ندارند. چه بسا عللي سياسي، اجتماعي و اقتصادي مسبب معلولي فرهنگي باشد. در اين صورت آيا بي‌راه است اگر مي‌گويند بستر مقوله‌اي فرهنگي مانند حجاب، در واقع عدالت است. عدالت شرط ماتقدم همه امور فرهنگي است. گذشته از اين وقتي عدالت اقتصادي فراهم نباشد يا لااقل مجموعه، به طور جدي در جهت آن قرار نگرفته باشد بحث از مسائل فرهنگي مي‌تواند بحران‌زا باشد. مي‌گويند امام عصر براي اقامه قسط و عدل قيام مي‌كنند كنايه از اين‌كه پس از اقامه آن، عبادت و مهر و عفت مي‌آيد.
در تبيين لزوم جهاد جهت حيا به تهاجم فرهنگي و از اين قبيل استناد مي‌كنند. راست مي‌گويند و اين همه علل فاعلي بي‌حجابي هستند. اما علت قابلي، حكايت ديگري است. علت قابلي، در بحث از تحول ماهيات اهميت زيادي دارد. وقتي كاغذي به شعله كبريت مي‌سوزد، مي‌گويند آتش علت فاعلي سوختن كاغذ است. اما چرا عنصر آهن در آتش كبريت نمي‌سوزد. زيرا كاغذ قابليت سوختن دارد در حالي كه آهن مقاوم است. اگر درست باشد كه جهان پر از بي‌حيايي شده همچنين بايد پرسيد چگونه مردم ما بدل به مردمي شدند كه طعمه بي‌شرمي غرب شده‌اند.در طول نزديك به دو دهه تصرف دولت به دست اقليتي كه چندان پرواي انقلاب و ارزش‌هاي آن را نداشت زيست جهاني براي طبقه متوسط فراهم آمد كه بي‌حجابي بخشي از آن بود. وقتي به جامعه‌اي آرزوي رفاه و توهم در دسترس بودن آن را تزريق مي‌كنيد در حالي كه در عالم واقعيت امكان اين دسترسي وجود ندارد بحران اجتماعي درست مي‌شود. فاصله ابدي ميان آرزو و امكان تحقق آن موجب بحراني شد كه دولت احمدي‌نژاد تلاش كرد آن را منتفي كند. اما هنوز چنين تصوري بر جاي مانده است. آقاي كروبي كه ملبس به رخت آخوندي است در مناظرات، ارتباط با يك مفسد اقتصادي مانند جزايري را تأييد مي‌كند و چند ماه بعد آقاي فلاحيان رفاه مديران و رجال را طبيعي مي‌شمارد. اين يعني هنوز زيست جهان ما ساده‌ زيستي را با تمام قوا مطالبه نكرده است. زماني مفاهيم ايثار و شهادت و كاخ‌نشيني و كوخ‌نشيني و مستضعف و مستكبر هر روز شنيده، درك و مطالبه مي‌شدند اما امروزه اشخاصي امكان دور انداختن همين مفاهيم را در ملأ عام پيدا كرده‌اند. چه، آنها صاحب قدرت هستند. اما احمدي‌نژاد چيزي دارد كه به واسطه آن مي‌تواند در مقابل همان قدرت‌ها بايستد. او ضد قدرت و ضد رسانه است. گويا به صرافت طبع دانسته كه دور جديد، زمانه زوال مفهوم قدرت است و توفيق احتمالاً يار كسي خواهد شد، كه زور خويش را از ضد قدرت و ضد رسانه‌اي بودن كسب مي‌كند.

نويسنده:اكبر جباري

منبع: رمز عبور3
ادامه مطلب
پنج شنبه 27 خرداد 1389  - 2:17 PM
مركزيت خود در تاريخ وجود دارد و طبق نظر «كارل ياسپرس» تاريخ ملت‌ها در نقاطي متمركز شده است كه آن را نقطه قليان يا نقطه عطف نامگذاري كرده است. وي اين نقاط را نام مي‌برد. چهار قرن اوليه قبل از ميلاد در يونان نقطه تمركز فكر در يونان مي‌باشد و همه دانشمندان بزرگ در اين چهار قرن در يونان باستان مي‌زيسته‌اند.

بقيه در ادامه
ادامه مطلب
پنج شنبه 27 خرداد 1389  - 2:16 PM

صفحات سایت

تعداد صفحات : 74

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 5825717
تعداد کل پست ها : 30564
تعداد کل نظرات : 1029
تاریخ ایجاد بلاگ : پنج شنبه 19 شهریور 1388 
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 آذر 1397 

نویسندگان

ابوالفضل اقایی