به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

  امروزه در آکورایوم های جهان افرادی استخدام شده اند که به تمیز کردن این آکورایوم ها می پردازند. تنها مشکل این است که در حین کار کوسه ماهی ها نیز در کنار شما هستند!

 
خبرگزاری فارس: از پاک کردن آکواریوم کوسه تا پرورش کرم خاکی

 

 باشگاه خبرنگاران، امروزه شغل های بسیار متفاوتی در دنیا وجود دارد که هر کدام از آنها بخشی از نیازهای جامعه را رفع کرده و به افراد کمک می کند تا درآمد کسب کنند. ما بعضی از این شغل ها بسیار عجیب و به نوعی باور نکردنی هستند. در این مطلب شما را با بعضی از این مشاغل آشنا می کنیم.

تمیز کننده آکواریوم کوسه

امروزه تعداد زیادی از آکوریوم های سایز بزرگ و پارکهای دریایی در دنیا وجود دارند که انواع خاصی از جانوران آبزی بزرگ را در خود نگاه می دارند. این آکواریوم ها پس از مدتی نیاز به نظافت و همچنین بازدید نیاز دارند. این عمل باید در زمانی انجام بگیرد که انواع آبزیان خطرناک مثل کوسه یا نهنگ قاتل در این آکواریوم شنا می کنند.

نظافت چی جاده ها

در بسیاری از کشورها موارد متعددی از برخورد پرنده ها با خودروهای عبوری گزارش می شود. در این کشورها افرادی مامور هستند تا با حرکت در جاده ها به جمع آوری لاشه این پرندگان و تمیز کردن جاده بپردازند.

زامبی کرایه ای

در شهر لندن و چندین شهر اروپایی و آمریکای شمالی شرکتهای هنری هستند که افرادی را برای ایفا کردن نقش " زامبی های آدم خوار" استخدام می کنند. این افراد باید خود را به شکل مرده متحرک درآورده و اینگونه نشان دهند که قصد کشتن و خوردن شخص دیگری را دارد.

پرورش کرم خاکی

امروزه پرورش و تولید کرم برای مصارف علمیف پژوهشی و باروری خاک بسیار نیاز است. شما می توانید با داشتن مقداری خاک مربوط که در مکانی تاریک نگاه داری می شود مقدار زیادی کرم تولید کند. البته باید گفت که به احتمال زیاد این کار مورد پسند خیلی از افراد نخواهد بود.

تخم مرغ شکنها

یکی دیگر از شغلهای عجیب در دنیای امروز تخم مرغ شکنی است. در این شغل شخص مورد نظر وظیفه دارد تا با شکستن تعداد زیادی تخم مرغ در کارخانه های محصولات غذایی زرده و سفیده آنها را از هم جدا کند و در ضمن بر کیفیت تخم مرغ ها نظارت کرده و تخم مرغ های خراب را از دور خارج کند.

چیدن اجساد در مزارع

در آمریکا مزارع خاصی وجود دارد که در آن تعدادی جنازه انسان را به اشکال مختلف دفن می کنند. هدف از این کار آموزش دادن دانشجویان مربوط به پزشکی قانونی است که با حالات مرگ مختلف آشنا شده و بتوانند در صورت برخورد با چنین مواردی دلیل مرگ و یا مدت زمان گذشته از مرگ را تشخیص دهند. افرادی در این مزارع وجود دارند که بایستی به صورت مرتب شکل قرار گرفتن جنازه ها را تغییر دهند. کاری که بسیاری علاقه ای به آن ندارند.!!!

ادامه مطلب
جمعه 16 تیر 1391  - 5:13 AM

 فرزند شیخ رجبعلی خیاط در مراسم جشن نیمه شعبان در خبرگزاری فارس ضمن اشاره به ماجرای دیدار یک روزنامه‌نگار با شیخ گفت: پدرم تا پایان عمرش خیاطی می‌کرد، به طوری که تا 4 ساعت قبل از وفاتش نیز خیاطی مشغول خیاطی بود.

 
خبرگزاری فارس: توصیه شیخ رجبعلی خیاط به یک روزنامه‌نگار/ شیخ تا 4 ساعت قبل وفاتش مشغول خیاطی بود

 

مراسم جشن میلاد امام زمان(عج) پس از اقامه نماز ظهر و عصر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد.

محمود نکوگویان فرزند زنده‌یاد شیخ رجبعلی خیاط که از مشهورترین شخصیت‌هایی است که امام عصر(عج) را در مکاشفات خود زیارت کرده است، در این مراسم معنوی به بیان خاطراتی از پدر بزرگوار خود پرداخت که به شرح زیر است:

پدرم از سن هفت سالگی یتیم شد و مدرسه‌ای نرفت و از مادرش نگهداری می‌کرد. این مطلب در کتاب «کیمیای محبت» اشتباه درج شده است.

پدرم تا پایان عمرش خیاطی می‌کرد، به طوری که تا 4 ساعت قبل از مرگش نیز خیاطی مشغول خیاطی بود. شیخ رجبعلی خیاط از کسی پولی قبول نمی‌کرد. یک بار فردی پولی به شیخ داد و گفت: جناب شیخ این هزار تومان را بگیرید و بین فقرا تقسیم کنید. ایشان پول را گرفت و دوباره به شخص باز گرداند! وقتی آن فرد گفت من این پول را به شما دادم که به فقرا دهید، پاسخ داد: خواهر کوچکت به این پول نیاز دارد (چرا که از عالم غیب و شهود خبر داشت).

همچنین جملات شیخ، کوتاه بود. او کوتاه اما پر بار سخن می‌گفت. معتقد بود اگر آبروی کسی را ببری آبرویت را خواهند برد و اگر آبرو بخری آبرویت را می‌خرند.

وقتی از رجبعلی خیاط سؤال می‌شد از کجا به اینجا رسیدی؟ در جواب می‌گفت: اگر حرف خدا را گوش کنی، خداوند نیز حرف تو را گوش خواهد کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این عارف وارسته این بود که از پرحرفی بیزار بود و مکتبش، مکتب احسان به خلق بود. او بدون اینکه کسی نزدش از پیشینه خود اطلاعاتی بدهد،‌ از همه آن‌ها خبر داشت. یک بار ایشان به غرب کشور سفر کرده بود. کشاورزی (بدون اینکه از هویت خود چیزی بگوید) وارد شد و از شیخ خواست به او توصیه‌ای بکند. شیخ به کشاورز گفت: اگر جو بکاری جو درو می‌کنی و اگر گندم بکاری گندم درو خواهی کرد. فرد دیگری وارد شد و از شیخ خواست تا او را نصیحتی کند، شیخ گفت: بنویس ولو اینکه کشته ‌شوی، ننویس حتی اگر بدانی کشته می‌شوی!

اطرافیان همه از این نصیحت شیخ متعجب بودند که چرا شیخ چنین توصیه‌ای را به او داشته است. یکی از این افراد نقل می‌کند بعدها متوجه شدیم آن شخص یک روزنامه‌نگار بوده است!  

ادامه مطلب
جمعه 16 تیر 1391  - 4:58 AM

  محققان در تحقیقات جدید خود دریافتند که خوردن بیش از 5 فنجان قهوه در روز برای زنانی که می خواهند از طریق روش IVF باردار شوند؛ خطرناک است و اصلا توصیه نمی شود.

 
خبرگزاری فارس: خوردن بیش از 5 فنجان قهوه در روز برای زنان باردار خطرناک است

 

 به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، محققان دانمارکی در تحقیقات جدید خود دریافتند که زیان خوردن قهوه با سیگار کشیدن زنان در دوره بارداری با روش های مصنوعی IVF  برابری می کند.

دکتر یولریک کسمودل از بیمارستان دانشگاهی آرهوس گفت: این موضوع که بدانند قهوه برای زنان خطرناک است اصلا تعجب آور نبود بلکه تنها چیزی که موجب تعجب آنها شد؛ درصد تاثیر آن بود.

محققان به منظور رسیدن نتایج در این تحقیقات 4000 بیمار IVF و ICSI را مورد ارزیابی قرار دادند .

براساس این ارزیابی محققان؛ خوردن بیش از حد قهوه میزان تولد کودکان را تا 40 درصد کاهش می دهد.

IVF مخفف لغت های انگلیسی "باروری در درون بدن انسان" است. اولین بار با این روش در سال 1978 نوزادی را در یک زوج نابارور به دنیا بیاورند.

در ابتدا این روش برای زنانی به کار می رفت که لوله های تخمدانی شان دارای کارآیی لازم برای انتقال تخمک نبود.

ولی امروزه از این روش برای موارد زیادی استفاده می شود. به طور مثال مردانی که دارای اسپرم های کافی برای باروری هستند با این روش دارای فرزند می شوند.

فواید روش IVF این است که توانسته نوزادان زیادی را چه از زنان نابارور و چه از مردان نابارور به دنیا آورد.

کسمودل گفت: بر اساس نتایج و شواهد این تحقیقات به نظر می رسد که زنان در دوران بارداری نباید بیش از 5 فنجان قهوه بنوشند.

وی افزود: در خصوص اینکه نوشیدنی های دیگر مانند چای و سایر نوشیدنی های کافئین دار نیز به مانند قهوه برای زنان باردار خطرناک هستند یا خیر؛ هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ادامه مطلب
جمعه 16 تیر 1391  - 4:57 AM

  علامه محمد حسین فضل الله علاوه بر یک مجتهد در علوم دینی، فردی سیاستمدار و آشنا به مسایل سیاسی و اجتماعی روز بود و بینشی دقیق نسبت به توطئه‌های غرب در جهان اسلام بویژه ایران اسلامی داشت.

 
خبرگزاری فارس: زندگینامه و رویکردهای سیاسی، مبارزاتی و اجتماعی علامه فضل الله

 

 موسسه مرحوم علامه محمد حسین فضل الله مرجع دینی شیعیان در لبنان و جمعیت مبرات خیریه ساعت 5 بعد از شهر امروز مراسمی را به مناسبت دومین سالروز رحلت این مرجع عظیم الشأن شیعه در سالن کوثر در منطقه طریق المطار برگزار می کند، در این مراسم علاوه بر جمع زیادی از هواداران این مرجع قرار است تعدادی از شخصیت های مطرح علمی و سیاسی  از لبنان و سایر کشورهای عربی و اسلامی نیز حضور داشته باشند.

به مناسبت دومین سالروز رحلت علامه محمد حسین فضل الله خبرگزاری فارس نیز بر آن شد تا بخش‌هایی از زندگی آن بزرگوار و فعالیت‌های علمی و اجتهادی ایشان و همچنین بخش هایی از دیدگاه این عالم شیعی را بازخوانی کند.

زندگینامه:

سید محمد حسین فضل الله در سال 1354 قمری (1935م) در نجف اشرف در یک خانواده روحانى لبنانی دیده به جهان گشود، وی تحت نظارت پدرش سید عبدالرئوف فضل الله از مراجع شیعه مراحل تربیت و تعلیم را طی کرد. وی با ناتمام گذاشتن تحصیلات مکتب خانه ای در سن نه سالگى تحصیلات حوزوى‌اش را آغاز کرد. هم زمان با تحصیلات حوزوى و به تناسب سن و ذهنیت خویش به فضاى پیرامون و اوضاع زمانه توجه داشت و اندیشه‌ها و دغدغه هاى فرهنگى و سیاسى زمانه‌اش را از طریق مجلات مصر و لبنان و روزنامه هاى عراقى پیگیرى مى کرد.

سید محمد حسین برخی دروس حوزوی همچون منطق و اصول فقه را نزد پدر خود فراگرفت و در این مرحله استادى غیر از پدرش نداشت. تا اینکه براى فراگیر جلد دوم کتاب کفایة‍ الاصول به محضر یکى از اساتید ایرانى‌اش به نام شیخ مجتبى لنکرانى مى شتابد.  وی در سال (1380ق) «جماعة العلما»ى نجف مجله‌اى فرهنگى – اسلامى را راه‌اندازى کرد که علاوه بر وی سید محمد باقر صدر و شیخ محمد مهدى شمس‌الدین از مدیران آن بودند.

فضل الله در سال 1952 در سن هفده سالگى براى نخستین بار به قصد دیدار خانوادگى به لبنان رفت، در سال 1966 جمعى از موسسان انجمن مذهبى «اسرة‌‌‌‌‌ التآخى» منطقه نبعه در حاشیه شرقى بیروت از فضل الله دعوت کردند تا در آن منطقه اقامت افکند. وى این دعوت را پذیرفت و در همین سال به قصد اقامت دائم به وطن اصلى خویش بازگشت.

فضل الله پس از بازگشت به لبنان در سال 1966 فعالیت‌هاى علمى، فرهنگى و اجتماعى گسترده‌اى را در لبنان به راه انداخت که امروزه پس از 45 سال از آغاز این فعالیت‌ها کارنامه پربارى از آن در ابعاد مختلف مشهود است. وى با برگزارى جلسات تفسیر و وعظ دینى و اخلاقى و برنامه‌هاى پاسخ به پرسش‌ها-‌ که هنوز هم به صورت منظم تداوم دارد-‌ توانست تحول عظیمى در چندین نسل پدید آورد و چنان که خود مى‌گوید: افتخار تربیت غالب نیروهاى مبارز و فعالان مذهبى شیعه را از آن خود نماید.

تأسیس حوزه علوم دینى به نام «المعهد الشرعى الاسلامى» به هدف پرورش طلاب علوم دینى بخش دیگرى از فعالیت‌هاى فرهنگى و علمى سید محمد حسین فضل‌الله است، وى علاوه بر «المعهد الشرعى» که در شهر بیروت واقع است، حوزه علمیه ویژه زنان را نیز در بیروت و حوزه‌اى نیز در صور و حوزه المرتضى در دمشق (سیده زینب) را تا‌سیس کرده است.

تألیفات علامه

از سید محمد حسین فضل الله بیش از هفتاد عنوان کتاب - ‌که درمجموع به بیش از یکصد جلد مى رسد‌- منتشر شده است. برخى از کتاب‌هاى ایشان مجموعه سخنرانى‌ها و برخى دیگر تقریرات درس‌هاى خارج اصول و فقه ایشان است که به وسیله شاگردانشان تنظیم شده است.

بخشی از کتاب های وی عبارتند از : الف- در علوم قرآن: من وحى القرآن (تفسیر قرآن در 24 جلد)، الحوار فى القرآن، اسلوب الدعوه فى القرآن، من عرفان القرآن، حرکة النبوة فى مواجهه الانحراف، دراسات و بحوث قرآنیة و ...

ب- در علوم فقه:  المسائل الفقهیه، الفتاوى الواضحه،، فقه الحیا‌ة، کتاب الجهاد، کتاب النکاح، فقه الشریعة (رساله علمیه) و ...

ج- در اندیشه اسلامی:  خطوات على طریق الاسلام،  قضایانا على ضوء الاسلام، الاسلام و منطق القوة، الحرکة الاسلامیة هموم و قضایا،  من اجل الاسلام،  مفاهیم اسلامیة عامه (10 جلد)،  فى آفاق الحوار الاسلامى المسیحى و ....

فعالیت‌هاى اجتماعى علامه

گذشته از فعالیت‌هاى علمى و فرهنگى و سیاسى که فضل‌الله در لبنان و سوریه داشته است، فعالیت‌هاى اجتماعى ایشان چنان گسترده بوده که کمتر منطقه‌اى از کشور لبنان را مى‌توان یافت که اثر فعالیت اجتماعى ایشان در آن مشهود نباشد. 

انجمن خیریه جمعیه المبرات الخیریه که تحت نظارت سید محمد حسین فضل الله قرار دارد با کمک نیکوکاران اقدام به تاسیس مراکز و موسسات پیشرفته براى تربیت یتیمان و به ویژه فرزندان شهدا و فرزندان فقرا و تاسیس بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و مساجد نمود. فرزندان شهدا به طور شبانه‌روزى در این مراکز خیریه اسکان دارند و مراتب تحصیلى‌اشان را در بخش آموزشى همین مراکز مى گذرانند، وی همچنین بیمارستانها و مراکز تحصیلی زیادی نیز در لبنان بنا نهاده است.

شمه‌ای از رویکردهای علامه محمد حسین فصل الله

حمایت از مطالبات بر حق ایران: موضع‌گیری‌های عالمه فضل الله در حمایت از ایران و برنامه‌های هسته‌ای کشورمان و نیز حمایت و پشتیبانی از مقاومت لبنان معروف است. مرجع شیعیان در لبنان همواره در خطبه‌های نماز جمعه که به امامت ایشان در مسجد الامامین الحسنین بیروت برگزار می شد از برنامه هسته‌‌ای صلح آمیز ایران حمایت می‌کردند، علامه فضل الله تاکید داشت: سیاست ساخت و در اختیار گرفتن تسلیحات هسته‌ای سیاست غربی و صهیونیستی است نه سیاست عربی و اسلامی. وی می افزود: بازی بین‌المللی با محور "هسته‌ای " در جریان است و هدف از آن منحرف کردن افکار عمومی از زرادخانه بزرگ آمریکا و دیگر کشورهای هسته‌ای و خطرات این زاردخانه‌ها برای کل بشریت است و در کنار آن جهان از توجه به کلاهک‌ها و بمب‌های هسته‌ای صهیونیست‌ها که جهان را برای فراهم کردن چتر حمایتی سیاسی و امنیتی گسترده به کار گرفته است، نیز غافل شده است و در این شرایط همه چشم‌ها متوجه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است تا ایران را خطر قریب‌الوقوع ویرانگر برای صلح جهانی معرفی کنند در حالی که کارشناسان از صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران سخن می‌گویند و ایران در چارچوب قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار می‌کند. وی ملت ایران و عناصر بیدار امت را به حمایت از ایران فرامی‌خواند و می‌گفت که موفقیت محورهای استکباری در باج‌گیری از ایران به افزایش فشارها بر امت در تمامی زمینه‌ها منجر خواهد شد.

تسلیحات هسته ای سیاست غرب است، نه کشورهای اسلامی: مرجع شیعیان در لبنان در خطبه دیگر خود تاکید داشت: جهان باید بداند که سیاست در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای سیاست غربی صهیونیستی است نه سیاست عربی اسلامی؛ اما کشورهای عربی و مسلمانان باید پیام قاطعی را به دشمن و کشورهای حامی آن ابلاغ کنند که اگر بخواهد به بازی‌های تروریستی و جنگ‌ها و اشغالگری‌های خود ادامه دهد، تسلیحات هسته‌ای، هواپیماها و موشک‌هایی که از غرب گرفته هیچ کدام اسرائیل را در برابر نیروها و کشورهای حامی مقاومت محافظت نخواهد کرد.

حمایت از مقاومت: سید محمد حسین فضل‌الله در دیداری با "نوام چامسکی " زبان‌شناس و اندیشمند آمریکایی با اشاره به تجارب، امکانات و آمادگی‌ میدانی نیروی مقاومت و طرحهای راهبردی آن اعلام کرد که نیروی مقاومت لبنان توانایی مقابله با رژیم صهیونیستی را دارد و دست‌کم می‌تواند آن را سردرگم کند و یا مشکلات زیادی برای آن به‎وجود آورد. علامه فضل‌الله تصریح کرد توانمندی مقاومت به دشمن اجازه نخواهد داد که وارد یک ماجراجویی جدید علیه لبنان شود.

حمایت از آرمان فلسطین: مرجع شیعیان در لبنان با اشاره به اینکه آرمان فلسطین یک مسئولیت عربی و اسلامی است، خواستار آغاز مجدد مقاومت برای بی‌ثبات کردن سرزمین‌ اشغالی شد، فضل الله با تاکید بر اینکه هیچ کس حق ندارد درباره یک وجب از خاک فلسطین به عنوان سرزمین عربی- اسلامی سهل‌انگاری کند، هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را حرام اعلام کرد. فضل الله تاکید می کند که اگر رژیم‌های عربی به این باور رسیده بودند که رژیم جنگ‌طلب صهیونیستی جز زبان مقاومت را نمی‌فهمد اکنون فلسطین در آغوش فلسطینیان بود.

مرجع عالی شیعیان در لبنان درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در یهودی‌سازی کامل قدس اشغالی هشدار داد و گفت: اگر حمایت‌های بین‌المللی به‏ویژه حمایت آمریکا نبود هرگز این تجاوزات رژیم صهیونیستی و هتک حرمت مسجدالأقصی رخ نمی‌داد. مرجع شیعیان در لبنان حق بازگشت‌ آوارگان فلسطینی را حق انسانی و تاریخی آنها دانست و هر گونه عقب‌نشینی در این مورد را تحریم کرد. -وی روز جهانی قدس را سمبل مسئله فلسطین دانست و گفت: هیچ کس حق ندارد از یک وجب از خاک فلسطین چشم‌پوشی کند

مبارزه با استعمار گرایی آمریکا و غرب: مرجع عالی شیعیان در لبنان تاکید کرد که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قصد دارند با تهدید و ارعاب در خاورمیانه مانع تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز در منطقه شوند و روی این موضوع حساب باز کرده‌اند. علامه فضل‌الله افزود: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و دولت آن عرصه را برای دشمن اسرائیلی باز کرد تا خلأ سیاسی موجود در منطقه را از طریق تهدیدها، نمایش‌های نظامی و امنیتی مستمر پر کند. وی در ادامه از دخالت سفرای آمریکا در امور داخلی کشورهای عربی و اسلامی انتقاد کرد و گفت: دولت اوباما از راههای مختلف تلاش دارد تا هرج و مرج ایجاد کند.

مقابله با فتنه های مذهبی: علامه فضل‌الله در مورد فتنه‌های مذهبی به عنوان اهداف دشمن می گفت: استکبار برای تکمیل طرح خود در جهت سلطه بر پایگاه‌های استراتژیکی امت از طریق جنگ‌های رسانه‌ای و روانی، وحدت اسلامی را نشانه رفته است که هدف از آن برانگیختن گروهی از امت علیه گروه دیگر است. علامه فضل‌الله همچنین هشدار داد که دشمن صهیونیستی که در جنگ مستقیم با مقاومت شکست خورده، به تحقق اهداف تخریبی خود از طریق فرصت‌هائی که برخی‌ها با ایجاد فتنه‌های مذهبی به وجود می‌آورند، حساب باز کرده است. علامه فضل‌الله تأکید کرد خطر بالاتری نسبت به جنجال‌های آمریکا و اسرائیل و حتی برخی کشورهای عربی در خصوص سلاح مقاومت وجود دارد که همان تلاش‌های زیاد برای ایجاد دوباره فتنه‌های مذهبی در جهان اسلام است.

تاکید بر وحدت اسلامی: علامه فضل‌الله بر اتحاد صفوف محافل عربی و اسلامی و حمایت از وحدت اسلامی تأکید کرد و گفت که استکبار جهانی وحدت امت را نشانه رفته است و به همین دلیل ایجاد فتنه‌های مذهبی و یا اعطای رنگ مذهبی به مسائل سیاسی را ادامه می‌دهد. علامه سید محمد حسین فضل‌الله گفت که بازی آمریکا در منطقه همچنان بازی مکر و فریب است زیرا آمریکا که در عراق، افغانستان و پاکستان شکست خورده است سعی دارد بحران‌های خود را به بیش از یک مکان در منطقه صادر کند و با پوشش شعار دموکراسی و صلح، هرج و مرج و خشونت را ترویج دهد. وی کشورهای اسلامی منطقه را به درک گسترده طرح آمریکا فراخواند و افزود: همه باید وحدت اسلامی را در رأس اولویت و فعالیت‌های سیاسی و غیرسیاسی خود قرار دهند تا دشمن در اجرای طرح نابودی امت از داخل ناکام بماند.

ادامه مطلب
جمعه 16 تیر 1391  - 4:56 AM

  نیمه شعبان پس از لیلة‌القدر، افضل روزهاست و برای آن عبادات بسیاری گفته شده است که احیای شب نیمه شعبان یکی از اعمال بوده و دارای ثواب و اجر فراوانی است.

 
خبرگزاری فارس: اعمال شب نیمه شعبان

 

 شب نیمه شعبان، شب بسیار مبارکی است و از امام جعفر صادق(ع) روایت است که «از حضرت امام محمدباقر(ع) سؤال شد از فضیلت‌های شب نیمه شعبان. ایشان فرمود: آن شب افضل شب‌ها است بعد از لیلة‌القدر و در آن شب خداوند عطا مى‌فرماید به بندگان، فضل خود را و مى‌آمرزد ایشان را به مَنّ و کَرَم خویش، پس سعى و کوشش کنید در تقرّب جستن به سوى خداى تعالى در آن شب. پس به درستى که آن شبى است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدّس خود که دست خالى برنگرداند سائلى را از درگاه خود، مادامى که سؤال نکند معصیت را و آن شب آن شبى است که قرار داده حَقّ تعالى آن را از براى ما به مقابل آنکه قرار داده شب قدر را براى پیغمبر (ص) پس کوشش کنید در دعا و ثنا بر خداى تعالى».

از جمله برکات این شب مبارک ولادت با سعادت امام زمان(عج)در سحرگاه این شب سال 255 هجری قمری در سامرا است.

برای شب نیمه شعبان اعمال مهمی در مفاتیح‌الجنان ذکر شده است که یکی از آنها غسل است که سبب تخفیف گناهان می‌شود.

احیای شب نیمه شعبان از آداب دیگر متعلق به شب میلاد صاحب عصر است و دارای چنان اهمیتی است که امام زین‌العابدین(ع) این شب را به دعا و استغفار می‌گذراند و در روایت داریم که هر کس این شب را احیا بدارد، دل او در روزى که دل‌ها بمیرند، نخواهد مرد.

زیارت حضرت امام حسین(ع) از دیگر عبادات و افضل‌ترین اعمال شب نیمه شعبان است که گفته شده سبب آمرزش گناهان است و هر کس بخواهد با او مصافحه کند روح 124 هزار پیغمبر زیارت کند آن جناب را در این شب و کمترین زیارت آن حضرت آن است که به جای بلندی مانند پشت بامی رفته و به جانب راست و چپ نگاه کند پس سر به جانب آسمان کند پس زیارت کند آن حضرت را به این کلمات «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَکاتُهُ» و هرکس در هر کجا باشد در هر وقت که آن حضرت را به این کیفیت زیارت کند امید است که ثواب حج و عمره براى او نوشته شود.

دیگر اعمال این شب، قرائت دعایی به منزله زیارت امام زمان(عج) به شرح ذیل است: «اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا [هذِهِ] وَمَوْلُودِها وَحُجَّتِکَ وَمَوْعُودِهَا الَّتى قَرَنْتَ اِلى فَضْلِها فَضْلاً فَتَمَّتْ کَلِمَتُکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِکَ وَ لا مُعَقِّبَ لاِیاتِکَ نُورُکَ الْمُتَاَلِّقُ وَ ضِیاَّؤُکَ الْمُشْرِقُ وَ الْعَلَمُ النُّورُ فى طَخْیاَّءِ الدَّیْجُورِ الْغائِبُ الْمَسْتُورُ جَلَّ مَوْلِدُهُ وَ کَرُمَ مَحْتِدُهُ وَ الْمَلاَّئِکَةُ شُهَّدُهُ وَ اللّهُ ناصِرُهُ وَمُؤَیِّدُهُ اِذا آنَ میعادُهُ وَ الْمَلاَّئِکَةُ اَمْد ادُهُ سَیْفُ اللّهِ الَّذى لا یَنْبوُ وَ نُورُهُ الَّذى لا یَخْبوُ وَ ذوُالْحِلْمِ الَّذى لا یَصْبوُا مَدارُ الَّدهْرِ وَ نَوامیسُ الْعَصْرِ وَ وُلاةُ الاْمْرِ وَ الْمُنَزَّلُ عَلَیْهِمْ ما یَتَنَزَّلُ فى لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ اَصْحابُ الْحَشْرِ وَالنَّشْرِ تَراجِمَةُ وَحْیِهِ وَ وُلاةُ اَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ.

اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى خاتِمِهْم وَقآئِمِهِمُ الْمَسْتُورِ عَنْ عَوالِمِهِمْ اَللّهُمَّ وَ اَدْرِکَ بِنا اءَیّامَهُ وَ ظُهُورَهُ وَ قِیامَهُ وَ اجْعَلْنا مِنْ اَنْصارِهِ وَ اقْرِنْ ثارَنا ابِثارِهِ وَ اکْتُبْنا فى اَعْوانِهِ وَ خُلَصاَّئِهِ وَ اَحْیِنا فى دَوْلَتِهِ ناعِمینَ وَ بِصُحْبَتِهِ غانِمینَ وَ بِحَقِّهِ قآئِمینَ وَ مِنَ السُّوَّءِ سالِمینَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ وَ الْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَواتُهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِیّینَ وَ الْمُرْسَلینَ وَ عَلى اَهْلِ بَیْتِهِ الصّادِقینَ وَ عِتْرَتِهَ النّاطِقینَ وَ الْعَنْ جَمیعَ الظّالِمینَ و احْکُمْ بَیْنَنا وَ بَیْنَهُمْ یا اَحْکَمَ الْحاکِمینَ .»

در روایت دیگری آمده که حضرت صادق(ع) این دعا را به یکی از اصحاب خود آموخته بود که در شب نیمه شعبان آن را بخواند: «اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ الْخالِقُ الرّازِقُ الْمُحْیِى الْمُمیتُ الْبَدىَّءُ الْبَدیعُ لَکَ الْجَلالُ وَ لَکَ الْفَضْلُ وَ لَکَ الْحَمْدُ وَ لَکَ الْمَنُّ وَ لَکَ الْجُودُ وَ لَکَ الْکَرَمُ وَ لَکَ الاْمْرُ وَ لَکَ الْمَجْدُ وَ لَکَ الْشُّکْرُ وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ یا واحِدُ یا اَحَدُ یا صَمَدُ یا مَنْ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اْغفِرْلى وَ ارْحَمْنى وَ اکْفِنى ما اَهَمَّنى وَ اقْضِ دَیْنى وَ وَسِّعْ عَلَىَّ فى رِزْقى فَاِنَّکَ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ کُلَّ اَمْرٍ حَکیمٍ تَفْرُقُ وَ مَنْ تَشاَّءُ مِنْ خَلْقِکَ تَرْزُقُ فَارْزُقْنى وَ اَنْتَ خَیْرُ الرّازِقینَ فَاِنَّکَ قُلْتَ وَ اَنْتَ خَیْرُ الْقاَّئِلینَ النّاطِقینَ وَ اسْئَلوُا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَمِنْ فَضْلِکَ اَسْئَلُ وَ اِیّاکَ قَصَدْتُ وَ ابْنِ نَبِیِّکَ اعْتَمَدْتُ وَ لَکَ رَجَوْتُ فَارْحَمْنى یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.»

 در این شب دعای دیگری وارد شده که گفته می‌شود حضرت رسول(ص) آن را مى‌خواندند: «اَللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْیَتِکَ ما یَحُولُ بَیْنَنا وَ بَیْنَ مَعْصِیَتِکَ وَ مِنْ طاعَتِکَ ما تُبَلِّغُنا بِهِ رِضْوانَکَ وَ مِنَ الْیَقینِ ما یَهُونُ عَلَیْنا بِهِ مُصیباتُ الدُّنْیا اَللّهُمَّ اَمْتِعْنا بِاَسْماعِنا وَ اَبْصارِنا وَ قُوَّتِنا ما اَحْیَیْتَنا وَاجْعَلْهُ الْوارِثَ مِنّا وَاجْعَلْ ثارَنا عَلى مَنْ ظَلَمَنا وَانْصُرنا عَلى مَنْ عادانا وَ لا تَجْعَلْ مُصیبَتَنا فى دینِنا وَ لا تَجْعَلِ الدُّنْیا اَکْبَرَ هَمِّنا وَ لا مَبْلَغَ عِلْمِنا وَ لا تُسَلِّطْ عَلَیْنا مَنْ لا یَرْحَمُنا بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.»

فرستادن صلوات در وقت زوال، قرائت دعاى کمیل، قرائت سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدلِلّهِ وَاللّهُ اَکْبَرُ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ صد مرتبه از دیگر اعمال این شب است.

در روایت دیگری آمده است که این شب دو رکعت نماز پس از نماز عشاء دارد به این کیفیت که در رکعت اوّل حمد و سوره جحد که قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ باشد و در رکعت دوم حمد و سوره توحید که قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ است پس چون سلام دادى بگو سُبْحانَ اللّهِ 33 مرتبه و اَلْحَمْدُلِلّهِ 33 مرتبه و اللّهُ اَکْبَرُ 34 مرتبه و در پایان این دعا را زمزمه می‌کنیم: «یا مَنْ اِلَیْهِ مَلْجَاءُ الْعِبادِ فِى الْمُهِمّاتِ وَاِلَیْهِ یَفْزَعُ الْخَلْقُ فىِ الْمُلِمّاتِ یا عالِمَ الْجَهْرِ وَالْخَفِیّاتِ وَ یا مَنْ لا تَخْفى عَلَیْهِ خَواطِرُ الاْوْهامِ وَ تَصَرُّفُ الْخَطَراتِ یا رَبَّ الْخَلایِقِ وَالْبَرِیّاتِ یا مَنْ بِیَدِهِ مَلَکُوتُ الاْرَضینَ وَالسَّمواتِ اَنْتَ اللّهُ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَمُتُّ اِلَیْکَ بِلا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ فَیا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اجْعَلْنى فى هِذِهِ اللَّیْلَةِ مِمَّنْ نَظَرْتَ اِلَیْهِ فَرَحِمْتَهُ وَ سَمِعْتَ دُعاَّئَهُ فَاَجَبْتَهُ وَ عَلِمْتَ اسْتِقالَتَهُ فَاَقَلْتَهُ وَ تَجاوَزْتَ عَنْ سالِفِ خَطیئَتِهِ وَ عَظیمِ جَریرَتِهِ فَقَدِ اسْتَجَرْتُ بِکَ مِنْ ذُنُوبى وَ لَجَاْتُ اِلَیْکَ فى سَتْرِ عُیُوبى اَللّهُمَّ فَجُدْ عَلَىَّ بِکَرَمِکَ و َفَضْلِکَ وَ احْطُطْ خَطایاىَ بِحِلْمِکَ وَ عَفْوِکَ وَ تَغَمَّدْنى فى هذِهِ اللَّیْلَةِ بِسابِغِ کَرامَتِکَ وَاجْعَلْنى فیها مِنْ اَوْلِیاَّئِکَ الَّذینَ اجْتَبَیْتَهُمْ لِطاعَتِکَ وَاخْتَرْتَهُمْ لِعِبادَتِکَ وَ جَعَلْتَهُمْ خالِصَتَکَ وَ صِفْوَتَکَ اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِمَّنْ سَعَدَ جَدُّهُ وَتَوَفَّرَ مِنَ الْخَیْراتِ حَظُّهُ وَاجْعَلْنى مِمَّنْ سَلِمَ فَنَعِمَ وَفازَ فَغَنِمَ وَاکْفِنى شَرَّ ما اَسْلَفْتُ وَاعْصِمْنى مِنَ الاِْزدِیادِ فى مَعْصِیَتکَ وَحَبِّبْ اِلَىَّ طاعَتَکَ وَما یُقَرِّبُنى مِنْکَ وَیُزْلِفُنى عِنْدَکَ سَیِّدى اِلَیْکَ یَلْجَاءُ الْهارِبُ وَمِنْکَ یَلْتَمِسُ الطّالِبُ وَعَلى کَرَمِکَ یُعَوِّلُ الْمُسْتَقیلُ التّائِبُ اَدَّبْتَ عِبادَکَ بالتَّکَرُّمِ وَاَنْتَ اَکْرَمُ الاْکْرَمینَ وَاَمَرْتَ بِالْعَفْوِ عِبادَکَ وَاَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ اَللّهُمَّ فَلا تَحْرِمْنى ما رَجَوْتُ مِنْ کَرَمِکَ وَلا تُؤْیِسْنى مِنْ سابِغِ نِعَمِکَ وَلا تُخَیِّبْنى مِنْ جَزیلِ قِسَمِکَ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ لاِهْلِ طاعَتِکَ وَاجْعَلْنى فى جُنَّةٍ مِنْ شِرارِ بَرِیَّتِکَ رَبِّ اِنْ لَمْ اَکُنْ مِنْ اَهْلِ ذلِکَ فَاَنْتَ اَهْلُ الْکَرَمِ وَالْعَفْوِ وَالْمَغْفِرَةِ وَجُدْ عَلَىَّ بِما اَنْتَ اَهْلُهُ لا بِما اَسْتَحِقُّهُ فَقَدْ حَسُنَ ظَنّى بِکَ وَتَحَقَّقَ رَجاَّئى لَکَ وَعَلِقَتْ نَفْسى بِکَرَمِکَ فَاَنْتَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ وَاَکْرَمُ الاْکْرَمینَ اَللّهُمَّ وَاخْصُصْنى مِنْ کَرَمِکَ بِجَزیلِ قِسَمِکَ وَاَعُوذُ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ وَاغْفِر لِىَ الَّذنْبَ الَّذى یَحْبِسُ عَلَىَّ الْخُلُقَ وَیُضَیِّقُ عَلىَّ الرِّزْقَ حَتّى اَقُومَ بِصالِحِ رِضاکَ وَاَنْعَمَ بِجَزیلِ عَطاَّئِکَ وَاَسْعَدَ بِسابِغِ نَعْماَّئِکَ فَقَدْ لُذْتُ بِحَرَمِکَ وَتَعَرَّضْتُ لِکَرَمِکَ وَاسْتَعَذْتُ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ وَبِحِلْمِکَ مِنْ غَضَبِکَ فَجُدْ بِما سَئَلْتُکَ وَاَنِلْ مَا الْتَمَسْتُ مِنْکَ اَسْئَلُکَ بِکَ لا بِشَىءٍ هُوَ اَعْظَمُ مِنْکَ»

پس به سجده مى‌روى و 20 مرتبه یا رَبِّ، هفت مرتبه یا اَللّهُ، هفت مرتبه لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ، هفت مرتبه ما شآءَ اللّهُ و 10 مرتبه لا قُوّةَ اِلاّ بِاللّهِ، پس صلوات مى‌فرستى بر پیغمبر و آل او و مى‌خواهى از خدا حاجت خود را پس قسم به خدا که اگر حاجت بخواهى به سبب این عمل به عدد قطرات باران هر آینه برساند به تو خداوند عَزَّوَجَلَّ آن حاجت‌ها را بکَرَم عَمیم و فَضْل جَسیمِ خود.

برای این شب عظیم اعمال دیگری همچون خواندن نماز حضرت جعفر(ع) و دیگر نمازها هم آورده شده است که در مفاتیح‌الجنان به طور مفصل ذکر شده است.

ادامه مطلب
جمعه 16 تیر 1391  - 4:54 AM

صفحات سایت

تعداد صفحات : 68

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 5841038
تعداد کل پست ها : 30564
تعداد کل نظرات : 1029
تاریخ ایجاد بلاگ : پنج شنبه 19 شهریور 1388 
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 آذر 1397 

نویسندگان

ابوالفضل اقایی