به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

هيچ كس را توان معرفت زهراي مرضيه نبوده و نيست، جز پروردگار هستي و خاصان اولياي او، كه بلنداي شناخت او، پرنده‏اي تيزپرواز مي‏طلبد رها شده از تمامي قيدها و بندها . كه فاطمه سري است از اسرار الهي .


هيچ كس را توان معرفت زهراي مرضيه نبوده و نيست، جز پروردگار هستي و خاصان اولياي او، كه بلنداي شناخت او، پرنده‏اي تيزپرواز مي‏طلبد رها شده از تمامي قيدها و بندها . كه فاطمه سري است از اسرار الهي .
بزرگ بانوي جهان اسلام به عنوان برترين زنان عالم همواره در كلام حضرات معصومان‏عليهم السلام به ويژه پيامبر گرامي اسلام مورد توجه و عنايت‏خاص بوده است; گاهي از او به عنوان برترين زنان عالم و گاهي به عنوان برترين زنان بهشتي ياد شده است .

بقيه در ادامه

نقل شده است كه در آخرين لحظه‏هاي زندگاني رسول مكرم اسلام‏صلي الله عليه وآله، فاطمه‏عليها السلام به شدت گريه مي‏كرد . پيامبر رحمت وقتي صداي گريه دختر خود را شنيد او را به نزديك خود فرا خوانده مطالبي را آهسته به او منتقل فرمود . كه در آن شدت گريه، تبسمي بر لبان فاطمه نشست . بعدها وقتي سبب آن خنده را ميان گريه پرسيدند فرمود: «فبكيت البكاء الذي رايت فلما راي حزني سارني الثانية فقال‏صلي الله عليه وآله: يا فاطمه اما ترضين ان تكوني سيدة نساء العالمين؟ فضحكت‏» (1)
وقتي حال رسول خدا را آن‏چنان ديدم گريستم، گريه‏اي كه ديديد . وقتي پدرم حزن و اندوه مرا مشاهده فرمود، دوباره با من نجوا كرد و فرمود: اي فاطمه آيا راضي و خشنود نيستي كه سيد و بزرگ زنان جهانيان باشي؟ پس خنديدم و شاد شدم .
در روايت ديگري نقل شده است كه حضرت فاطمه فرمود: در لحظه‏هاي آخر زندگاني وقتي پدرم صداي گريه من را شنيد فرمود: «يا بنية انه ليس احد من نساء العالمين اعظم رزية منك فلاتكوني من ادني امراة صبرا انك سيدة نساء اهل الجنة‏» (2)
«دخترم! هيچ كدام از زنان جهان ارزش و مقام تو را ندارند . پس در صبر و بردباري همانند كم‏ترين زنان نباش; زيرا تو سيد و بزرگ زنان بهشتي .»
با توجه به دو روايت فوق، فاطمه زهرا به عنوان برترين زنان عالم هستي همواره به عنوان الگويي برتر مطرح بوده و هست كه ابعاد وجودي آن بزرگوار فراتر از حضور در زمان و مكاني خاص است . به اين عنوان كه فضايل اخلاقي انسان هرگز اسير زمان و مكان نمي‏شود . اين الگوي فضيلت‏براي هميشه تاريخ، شايستگي پيروي و متابعت را داراست . فراگيري درس زندگي در مكتب انسان‏ساز اين بانوي نمونه، توفيقي بس ارجمند و بزرگ است كه هركس را نصيب نمي‏شود . تنها كساني لياقت‏حضور در اين وادي عشق را دارند كه جان خويش را سرشار از محبت او و فرزندانش كرده باشند .
شاه رسل چو فاطمه گر دختري نداشت
بي شبهه آسمان حيا اختري نداشت
گر خلقت‏بتول نمي‏كرد كردگار
در روزگار شير خدا همسري نداشت
از اين دو هر يك ار نه به هستي قدم زدي
آن يك به راستي زني، اين شوهري نداشت
ما نيز بياييم وضوي حضور گرفته، رو به قبله با فروتني كامل زانوي ادب زده جرعه‏اي از اين كوثر بي‏پايان به كام جان بريزيم:

آموزه‏هاي اخلاقي ازدواج
---------------------------
1 . مشورت با دختر

در ازدواج، دو نظر مشتركا مي‏توانند سعادت دنيا و آخرت را تامين نمايد: يكي نظر شخصي خود دختر است كه خداوند اراده و اختيار به او داده تا خود در سرنوشت‏خود تصميم بگيرد و ديگر راي و نظر والدين، به ويژه پدر، به عنوان شخصي با تجربه‏هاي ارزشمند همراه با دلسوزي براي پاره تن خود . هرگاه اين دو نظر در تعامل با يكديگر قرار گيرد مي‏تواند، ثمره‏اي بس شيرين و سعادت‏بخش داشته باشد و سر بر تافتن از هريك پيامدهاي ناگواري در پي دارد .
پيامبر بزرگ اسلام‏صلي الله عليه وآله همواره اين اصل مهم تربيتي يعني مشورت و تبادل افكار با دختر را به دقت رعايت مي‏كرد و به امت اسلامي نيز سفارش مي‏فرمود تا از ظلم و ستم دوران جاهليت دوري گزينند و پدران و مادران بدون مشورت و رضايت دختران در امر ازدواج اقدامي نكنند .
در همين راستا، آن حضرت در ازدواج فاطمه‏عليها السلام با امام علي‏عليه السلام به مشورت و تبادل‏نظر با دخترش روي آورد و فرمود: «دخترم فاطمه! پسر عمويت علي‏عليه السلام از تو خواستگاري نموده است . پاسخ تو چيست؟ «فاطمه‏عليها السلام به پدر احترام مي‏كند كه نظر شما چه مي‏باشد؟
پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: «اذن الله فيه من السماء» ; خدا از آسمان در اين ازدواج اجازت فرمود .
فاطمه‏عليها السلام گفت: «رضيت‏بما رضي الله لي و رسوله‏» ; خشنودم به آنچه كه خدا و پيامبر او براي من رضايت دادند . (3)
دختران و پسران جوان ما به خوبي مي‏دانند كه ازدواج با چه كساني مورد رضايت‏خداوند و پيامبر اوست و در مقابل، خداوند و پيامبرصلي الله عليه وآله با ازدواج با چه كساني مخالف و ناراضي هستند .

2 . احترام به نظر پدر

از آنجا كه هيچ پدر و مادري نيست كه آرزوي خوشبختي و سعادت فرزندان خود را نداشته باشد، از اين‏رو دختران و پسران نبايد در خيرخواهي آنان ترديد كنند و نظر آنان را ناديده بگيرند .
حضرت زهراعليها السلام پس از مشورت پدر با او، به پدر احترام نموده راي و نظر پدر را محترم شمرد و سپس عرض كرد: «يا رسول‏الله انت اولي بماتري‏» (4) «اي رسول خدا تو از من سزاوارتري كه اظهارنظر كني .»
البته، والدين نيز وقتي ببينند پسر يا دختر در انتخاب خود خطا نكرده‏اند و مورد مناسبي را برگزيده‏اند نظر خود را بر آن‏ها تحميل نمي‏كنند .

3 . پاي‏بندي به ارزش‏هاي والاي انساني

از آن‏جايي كه پايه تربيت انسان‏هاي نسل‏هاي آينده، در امر مقدس ازدواج گذاشته مي‏شود، توجه و پاي‏بندي به ارزش‏هاي انساني و اخلاقي از اساسي‏ترين اموري است كه مورد توجه دختر و پسر قرار مي‏گيرد . سلامت جسم و جان و دين و ايمان، از مهم‏ترين مسائل در اين زمينه است . به همين دليل، وقتي بزرگان و ثروتمندان قريش به خواستگاري آن حضرت آمدند، جواب رد شنيدند . ولي وقتي علي‏عليه السلام ايمان مجسم، كه به ظاهر مال و ثروتي از دنيا نداشت، ولي از عظمت و بزرگي روح برخوردار بود، به خواستگاري زهراعليها السلام آمد، آن بزرگوار جواب مثبت داد .

4 . حالات معنوي و توجه به آفريدگار هستي

شب ازدواج و آغازين لحظه‏هاي شروع يك زندگي نوين براي هر زن و مردي شيرين و خاطره‏انگيز است، ولي متاسفانه برخي اين لحظه‏هاي شيرين را به انواع گناه و معاصي مي‏آلايند و مي‏پندارند كه هرگونه زشتي‏ها و مفاسدي مي‏تواند مجاز باشد . غافل از اين‏كه، وقتي آغاز زندگي مشترك و فصل جديد حيات با گناه و نافرماني خدا آغاز شود، ثمراتي بس تلخ و رنج‏آور و فرجامي ناخوشايند خواهد داشت . و فراموش نمي‏شود كه در مواقع حساس امتحانات الهي سخت و دشوارتر از زمان‏هاي عادي است، البته، دختران و پسراني كه در نگاه خود به آينده‏اي سعادتمند فكر مي‏كنند، حتي الامكان از فراهم شدن زمينه گناه جلوگيري مي‏كنند .
حال ببينيم كامل‏ترين الگوي بانوان جهان در آن شب خاطره‏انگيز چه حالاتي داشت؟
نقل شده است در شب ازدواج، حضرت علي‏عليه السلام همسرگرامي خود را نگران و گريان ديد; پرسيد: چرا ناراحتي؟ پاسخ داد: «تفكرت في حالي و امري عند ذهاب عمري و نزولي في قبري فشبهت دخولي في فراشي بمنزلي كدخولي الي لحدي و قبري فانشدك الله ان قمت الي الصلاة فنعبد الله تعالي هذه الليلة . . .» ; درباره حال و رفتار خويش تفكر كردم، به ياد پايان عمر خويش و منزلگاه ديگر به نام قبر افتادم كه امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزي ديگر از اين‏جا به طرف قبر و قيامت‏خواهم رفت .
در اين آغازين لحظه‏هاي زندگي، تو را به پروردگار سوگند مي‏دهم كه بيا تا به نماز بايستيم تا باهم در اين شب خدا را عبادت كنيم . (5)
و به راستي زندگي كه اين‏گونه آغاز شد، ارزش آن را دارد كه ثمرات آن بهترين و گرانبهاترين انسان‏ها باشد كه در تاريخ بشري بي‏مانند و نزد خداوند گران‏ترين باشند .

آداب همسرداري
--------------------
1 . مقدم داشتن همسر بر خود

وقتي زن و مرد به عقد يكديگر در آمدند خداوند محبت آن دو را به دل يكديگر مي‏اندازد . گويي يك روح در دو بدن مي‏شوند . و از اين پس، براي گرم‏تر كردن كانون خانواده به نكات فراواني مي‏بايست توجه شود . از جمله آن‏ها ايثار و از خودگذشتگي است; به اين معنا كه براي تامين و تداوم سعادت خانواده ديگري را بر خود مقدم داشته، برخي از حقوق خود را ناديده بگيرد .
در يكي از روزها، صبحگاهان امام علي‏عليه السلام به همسر عزيزش فرمود: فاطمه جان! آيا غذايي داري تا از گرسنگي بيرون آيم؟ فاطمه پاسخ داد: نه . به خدايي كه پدرم را به نبوت و شما را به امامت‏برگزيد سوگند، دو روز است كه در منزل غذايي كافي نداريم، آنچه بود به شما و فرزندانم دادم و خود ازغذاي اندك موجود، استفاده نكردم . امام با تاسف فرمود: فاطمه جان! چرا به من اطلاع ندادي تا به دنبال تهيه غذا بروم؟
فاطمه‏عليها السلام فرمود: «يا ابا الحسن اني لاستحيي من الهي ان اكلف نفسك ما لا تقدر عليه .» «اي ابا الحسن! من از پروردگار خود حيا مي‏كنم كه چيزي را كه تو بر آن توان و قدرت نداري، از تو درخواست نمايم .» (6)

2 . تقسيم كار در زندگي

يكي از عوامل شادابي و تكامل خانواده‏ها تعيين حدود مسؤوليت افراد در خانواده است . البته، تعيين اين مسؤوليت‏ها بنابر شايستگي‏ها و توانمندي‏هايي است كه خداوند در انسان به وديعه نهاده است . با تقسيم كار، عدالت اجتماعي در محيط خانواده سعادت مي‏آفريند و زن را از دخالت در اموري كه سزاوار نيست‏باز مي‏دارد .
امام باقرعليه السلام فرمود: حضرت فاطمه‏عليها السلام كارهاي منزل را با حضرت علي‏عليه السلام اين‏گونه تقسيم كردند: خمير كردن آرد و تميز كردن و جارب زدن منزل به عهده فاطمه باشد و كارهاي بيرون منزل از قبيل جمع‏آوري هيزم و مواد اوليه غذايي را علي‏عليه السلام انجام دهد .
امام صادق‏عليه السلام فرمود: اين تقسيم كار با اشاره رسول خداصلي الله عليه وآله انجام گرفت، آن‏گاه كه رسول خداصلي الله عليه وآله فرمود: كارهاي داخل منزل را فاطمه‏عليها السلام و كارهاي بيرون منزل را علي‏عليه السلام انجام دهد . حضرت زهرا با خوشحالي فرمود: «فلا يعلم ما داخلني من السرور الا الله باكفائي رسول الله تحمل رقاب الرجال .» (7) «جز خدا كسي نمي‏داند كه از اين تقسيم كار تا چه اندازه خوشحال شدم; زيرا رسول خدا مرا از انجام كارهايي كه مربوط به مردان است‏بازداشت .» و شايد خوشحالي آن حضرت از اين جهت‏بود كه از برخورد با نامحرم به دور خواهد ماند، چه اين‏كه كار كردن غيرضروري زنان و اختلاط زنان با مردان با روح تقوا بيگانه است .
در روايتي ديگر آن حضرت در پاسخ پدر بزرگوارشان كه پرسيده بود: در كدام لحظه زن به خداوند نزديك‏تر است؟ فرمود: «ادني ما تكون من ربها ان تلزم قعر بيتها . . .» (8) «نزديك‏ترين حالات زن به خداوند زماني است كه در خانه خود مي‏ماند .»
البته، روشن است در مواردي خروج زن از خانه ضرورت پيدا مي‏كند . مثل مواردي كه آن بانوي بزرگوار براي دفاع از حقوق غصب شده خود و شوهرش به مسجد يا دارالخلافه رفت و يا امور ضروري ديگر و . . .
و آنچه از آن مذمت‏شد، بيرون رفتن‏هاي غيرضروري دختران و زنان است كه قطعا پيامدهاي ناگواري به دنبال خواهد داشت و متاسفانه امروزه بسيار شاهد اين‏گونه امور هستيم .

3 . رعايت ادب و احترام نسبت‏به همسر

در روايتي آمده است آن حضرت ملاك و معيار ارزشمندي انسان را در مهرباني با همسر و نرمي با ديگران ذكر كرده است:
«بهترين شما كسي است كه در برخورد با مردم نرم‏تر و مهربان‏تر باشد و ارزشمندترين مردم كساني هستند كه با زنان خود مهربان و بخشنده‏اند .» (9)
و آن‏گاه كه مي‏خواهد شدت علاقه و وفاداري خود را به شوهر مظلومش ابراز نمايد مي‏فرمايد: «علي‏جان! جانم فداي تو، و جان و روح من سپر بلاهاي جان تو، اي اباالحسن! همواره با تو خواهم بود، اگر تو در خير و نيكي به سر مي‏بري با تو خواهم زيست و يا اگر در سختي و بلاها گرفتار شدي باز هم با تو خواهم بود .» (10)
به خلاف عشق‏هاي ظاهري و دروغين، كه تنها در هنگام عافيت و شادي ابراز مي‏شود، نه در هنگام مشكلات و ناراحتي‏ها .

4 . تحمل مشكلات و سختي‏ها

الف . تحمل گرسنگي:

پيامبرگرامي اسلام‏صلي الله عليه وآله روزي وارد منزل فاطمه‏عليها السلام شد و فرمود: دخترم در چه حالي و چگونه زندگي مي‏كني؟ پاسخ شنيد: «درد و گرسنگي بي‏تابم كرده و هر لحظه رو به فزوني است و غذايي ندارم تا رفع گرسنگي كنم‏» رسول اكرم‏صلي الله عليه وآله فرمود: «دخترم آيا راضي نيستي كه بزرگ زنان جهانيان باشي؟» (11)
برهنه پا و سر انند در ولايت عشق
كه قوتشان همه جوع است و جامه عرياني

ب . تحمل كمبودهاي زندگي

اي خوش آنان كه دل از غير تو پرداخته‏اند
در همه عمر بجز مهر تو نشناخته‏اند
جان فداي سر آن طرفه حريفان كه زشوق
نقد هستي همه در پاي تو در باخته‏اند
نازم آنان كه چو عنقا زنهانخانه عشق
رايت فقر بر اين نه فلك افراخته‏اند
حضرت زهراعليها السلام روزي در خدمت پدر از مشكلات زندگي و كمبودهاي رفاهي سخن به ميان آورد و فرمود: «اي رسول خدا من و پسر عمويم چيزي از وسايل رفاهي نداريم، مگر پوست گوسفندي كه شب‏ها بر روي آن مي‏خوابيم و روزها بر روي آن شتر خود را علف مي‏دهيم .»
رسول اكرم‏صلي الله عليه وآله فرمود: «دخترم صبر و تحمل داشته باش، زيرا موسي بن عمران ده سال با همسرش زندگي كرد و فرشي جز يك قطعه عباي قطواني نداشتند .» (12)
لازم به يادآوري است همسراني كه امور رفاهي فراواني به شوهران خود تحميل مي‏كنند، غافلند از اين‏كه توانايي‏هاي انسان حد و مرزي دارد و اگر شخص نتوانست از راه مشروع توقعات همسرش را برآورده كند به ناگزير از راه‏هاي نامشروع آن‏ها را تامين مي‏نمايد و چه خسارتي از اين بزرگ‏تر كه زن با توقعات نابجاي خود، پاي اموال شبهه‏ناك و حرام را به خانه خود باز نمايد . البته، فلسفه اين ساده‏زيستي را در حكايت زير به خوبي مي‏توان دريافت:
«سلمان فارسي مي‏گويد: روزي حضرت زهراعليها السلام را ديدم كه چادري وصله‏دار و ساده بر سر دارد . در شگفتي ماندم و گفتم: عجبا دختران پادشاه ايران و قيصر روم بر كرسي‏هاي طلايي مي‏نشينند و پارچه‏هاي زرينت‏به تن مي‏كنند، و اين دختر رسول خداست كه نه چادرهاي گران‏قيمت‏بر سردارد و نه لباس‏هاي زيبا!
حضرت فاطمه‏عليها السلام پاسخ داد: «اي سلمان! خداوند بزرگ، لباس‏هاي زرين و تخت‏هاي طلايي را براي ما در روز قيامت ذخيره كرده است .» (13)
اگر دل از غم دنيا جدا تواني كرد
نشاط و عيش به باغ بقا تواني كرد
اگر به آب رياضت‏برآوري غسلي
همه كدورت دل را صفا تواني كرد
زجايگاه هوس گر برون نهي گامي
نزول در حرم كبريا تواني كرد
و گر زهستي خود بگذري يقين مي‏دان
كه عرش و فرش و فلك زير پا تواني كرد .

پي‏نوشت‏ها

1 . علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 37، ص 67 و ج 43، ص 51
2 . شيخ صدوق، كمال‏الدين، ص 262
3 . محمد دشتي، نهج الحياة، ص 28
4 . بحارالانوار، ج 43، ص 99
5 . محمد دشتي، نهج‏الحياة، ص 35
6 . بحارالانوار، ج 37، ص 103 و ج 93، ص 147
7 . وسايل‏الشيعه، ج 14، ص 123
8 . بحارالانوار، ج 43، ص 92
9 . نهج‏الحياة، ص 157
10 . همان، ص 147
11 . بحارالانوار، ج 43، ص 37
12 . نهج الحياة، ص 297
13 . بحارالانوار، ج 8، ص 303

نويسنده:خدامراد سليميان

ادامه مطلب
سه شنبه 20 اردیبهشت 1390  - 11:03 PM

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 5827457
تعداد کل پست ها : 30564
تعداد کل نظرات : 1029
تاریخ ایجاد بلاگ : پنج شنبه 19 شهریور 1388 
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 آذر 1397 

نویسندگان

ابوالفضل اقایی