اگر رعایت پارهاى مصالح اجتماعى، زن یا مرد را مقیّد سازد که در معاشرت روش خاصّى را اتّخاذ کنند و طورى راه بروندکه تعادل اخلاقى را از بین نبرند، چنین مطلبى را «زندانى کردن» یا «بردگى» نمىتوان نامید .
ایراد ی که بر حجاب گرفتهاند این است که موجب سلب حقّ آزادى که یک حقّ طبیعى بشرى است مىگردد و نوعى توهین به حیثیّت انسانى زن به شمار مىرود.مىگویند احترام به حیثیّت و شرف انسانى یکى از موادّ اعلامیّه حقوق بشر است. هر انسانى شریف و آزاد است. مرد باشد یا زن، سفید باشد یا سیاه، تابع هر کشور یا مذهبى باشد. مجبور ساختن زن به اینکه حجاب داشته باشد، بىاعتنایى به حقّ آزادى او و اهانت به حیثیّت انسانى اوست و به عبارت دیگر ظلم فاحش است به زن. عزّت و کرامت انسانى حقّ آزادى زن و همچنین حکم متطابق عقل و شرع به اینکه هیچ کس بدون موجب نباید اسیر و زندانى گردد و ظلم به هیچ شکل و به هیچ صورت و به هیچ بهانه نباید واقع شود، ایجاب مىکند که این امر از میان برود. پاسخ: لازم است تذکری دهیم که فرق است بین زندانى کردن زن در خانه و بین موظّف دانستن او به اینکه وقتى مىخواهد با مرد بیگانه مواجه شود، پوشیده باشد.در اسلام محبوس ساختن و اسیر کردن زن وجود ندارد. حجاب در اسلام یک وظیفهاى است بر عهدهى زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد باید کیفیّت خاصّى را در لباس پوشیدن مراعات کند. این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده است و نه چیزى است که با حیثیّت و کرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز به حقوق طبیعى او که خداوند برایش خلق کرده است محسوب شود.اگر رعایت پارهاى مصالح اجتماعى، زن یا مرد را مقیّد سازد که در معاشرت روش خاصّى را اتّخاذ کنند و طورى راه بروند که آرامش دیگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقى را از بین نبرند، چنین مطلبى را «زندانى کردن» یا «بردگى» نمىتوان نامید و آن را منافى حیثیّت انسانى و اصل «آزادى» فرد نمىتوان دانست. در کشورهاى متمدّن جهان در حال حاضر چنین محدودیّتهایى براى مرد وجود دارد. اگر مردى برهنه یا در لباس خواب از خانه خارج شود و یا حتّى با پیژامه بیرون آید، پلیس ممانعت کرده به عنوان اینکه این عمل بر خلاف حیثیّت اجتماع است او را جلب مىکند. هنگامى که مصالح اخلاقى و اجتماعى، افراد اجتماع را ملزم کند که در معاشرت اسلوب خاصّى را رعایت کنند مثلاً با لباس کامل بیرون بیایند، چنین چیزى نه بردگى نام دارد و نه زندان و نه ضدّ آزادى و حیثیت انسانى است و نه ظلم و ضدّ حکم عقل به شمار مىرود. بر عکس، پوشیده بودن زن ـ در همان حدودى که اسلام تعیین کرده است ـ موجب کرامت و احترام بیشتر اوست، زیرا او را از تعرّض افراد جِلف و فاقد اخلاق مصون مىدارد.شرافت زن اقتضا مىکند که هنگامى که از خانه بیرون مىرود متین و سنگین و با وقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدى که باعث تحریک و تهییج شود به کار نبرد، عملاً مرد را به سوى خود دعوت نکند، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنى دار به سخن خود آهنگ ندهد، چه آنکه گاهى اوقات ژستها سخن مىگویند، راه رفتن انسان سخن مىگوید، طرز حرف زدنش یک حرف دیگرى مىزند... . همچنین است حالت یک افسر با نشانههاى عالى افسرى که گردن مىافرازد، قدمها را محکم به زمین مىکوبد، باد به غبغب مىاندازد، صداى خود را موقع حرف زدن کلفت مىکند. او هم زباندار عمل مىکند، به زبان بىزبانى مىگوید: از من بترسید، رعب من را در دلهاى خود جا دهید.همین طور ممکن است زن یک طرز لباس بپوشد یا راه برود که اطوار و افعالش حرف بزند، فریاد بزند که به دنبال من بیا، سر بسر من بگذار، متلک بگو، در مقابل من زانو بزن، اظهار عشق و پرستش کن. آیا حیثیّت زن ایجاب مىکند که اینچنین باشد؟ آیا اگر ساده و آرام بیاید و برود، حواس پرت کن نباشد و نگاههاى شهوت آلود مردان را به سوى خود جلب نکند، بر خلاف حیثیّت زن یا بر خلاف حیثیّت مرد یا بر خلاف مصالح اجتماع یا بر خلاف اصل آزادى فرد است؟! آرى اگر کسى بگوید زن را باید در خانه حبس و در را به رویش قفل کرد و به هیچ وجه اجازهى بیرون رفتن از خانه به او نداد، البتّه این با آزادى طبیعى و حیثیّت انسانى و حقوق خدادادى زن منافات دارد. چنین چیزى در حجابهاى غیر اسلام بوده است، ولى در اسلام نبوده و نیست. شما اگر از فقها بپرسید آیا صِرف بیرون رفتن زن از خانه حرام است، جواب مىدهند: نه؛ اگر بپرسید آیا خرید کردن زن ولو اینکه فروشنده مرد باشد حرام است، یعنى نفس عمل بیع و شِراء زن اگر طرف مرد باشد حرام است، پاسخ مىدهند حرام نیست. آیا شرکت کردن زن در مجالس و اجتماعات ممنوع است؟ باز هم جواب منفى است، چنانکه در مساجد و مجالس مذهبى و پاى منبرها شرکت مىکنند و کسى نگفته است که صِرف شرکت کردن زن در جاهایى که مرد هم وجود دارد حرام است. آیا تحصیل زن، فن و هنر آموختن زن و بالأخره تکمیل استعدادهایى که خداوند در وجود او نهاده است حرام است؟ باز جواب منفى است. ققط دو مسأله وجود دارد؛ یکى اینکه باید پوشیده باشد و بیرون رفتن به صورت خودنمایى و تحریکآمیز نباشد.و دیگر اینکه مصلحت خانوادگى ایجاب مىکند که خارج شدن زن از خانه توأم با جلب رضایت شوهر و مصلحت اندیشى او باشد. البتّه مرد هم باید در حدود مصالح خانوادگى نظر بدهد نه بیشتر. منبع : مسأله حجاب، ص 104 ـ 100.