معاون پژوهشی حوزه علمیه «قبا» با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) که به صراحت از دارا بودن مقام شفیعه حضرت فاطمه(س) حکایت دارد، مصداق «نفس مطمئنه» در سوره فجر را حضرت زهرا(س) دانست.
عذرا خلیلی استاد دانشگاه و معاون پژوهشی حوزه علمیه «قبا» در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس، با اشاره به جایگاه رفیع امابیها (س) در نزد پرودرگار و تأکید بر اسوه بودن حوریه انسیه، ابراز داشت: اگر نظام جهان را نظام احسن بدانیم و خالق هستی را مدیر آن، توصیف حضرت زهرا، راضیهی مرضیه، سلامالله علیها در یک حدیث قدسی از حضرت رسول(ص) تمام خواهد شد، آنجا که خداوند متعال خطاب به آن جناب میفرماید: «یا احمد! لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما». وی افزود: آن وجود نازنین که بهانه خلقت پیامبر ختمی مرتبت و وصی او بلکه بهانه خلقت افلاک است در اسوه بودن و سیده زنان عالم بودنش شکی نیست که پدر بزرگوارش فرمودهاند: «اگر خوبیها به صورت انسانی در آید، او فاطمه خواهد بود، بلکه او برتر است، به راستی دخترم فاطمه برترین انسان روی زمین از نظر عنصر و ذات و از نظر شرافت و بزرگواری است». مشاور نهاد رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه ائمه معصومین علیهمالسلام به دفعات بسیار بر «سیدة نساء العالمین» بودن مادر بزرگوارشان تاکید داشتند، اظهار داشت: قطب عالم امکان، حضرت مهدی(عج)نیز ایشان را الگو و مقتدای خویش میداند «فی ابنه رسولالله لی اسوه حسنه»، همچنین حضرت امام صادق علیهالسلام القاب آن حضرت را بیان کرده، میفرماید «نزد خداوند برای فاطمه(س) نه اسم است: فاطمه؛ صدیقه؛ مبارکه؛ طاهره؛ زکیه؛ راضیه؛ مرضیه؛ محدثه؛ زهرا». وی ادامه داد: خداوند متعال در آیات27 تا 30 سوره مبارکه «فجر» میفرماید: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی»، از جمع آیات مذکور و روایت امام صادق علیهاسلام در مییابیم که حضرت فاطمه سلام الله علیها همان نفس مطمئنهای است که خداوند قبل از وقوع قیامت و بدون حساب و کتاب و عبور از مواقیف آن، ایشان را به جمع بندگان و داخل شدن در بهشتش دعوت کردهاند، زیرا امابیها(س) راضیه و مرضیه است و اقصی درجات کمال برای سالک الیالله، لقاء پروردگار سبحان است که فقط برای صاحب نفس مطمئنهای که راضی و مرضی درگاه خداوند است، ممکن خواهد بود. معاون پژوهشی حوزه علمیه کوثر در خصوص مقام شفاعت بیبی دو عالم (س) بیان داشت: حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در حدیث زیبایی به حسنین علیهماالسلام میفرمایند: «انتما الامامان و لِاُمِّکُما الشفاعة...»؛ «شما هر دو امامید و پیشوا، و مادرتان را حق شفاعت است»، آن بزرگوار، مادر امام حسن و امام حسین علیهمالسلام را به عنوان شفیعه معرفی میکند؛ الگو و اسوه بودن در حیات دنیوی از فروعات مقام شفاعت در دار عقبی است؛ از این رو اگر انسان در زندگی خود از سیره حضرت زهرا پیروی کرده باشد، قطعاً در آخرت مشمول شفاعت ایشان خواهد شد.