در اين دوره ديگر رايانه ها محدود به دانشگاه ها نبودند و شاهد عرضه سيستم
هاي arcade ، رايانه هاي دانشگاهي، رايانه هاي دستي و رايانه هاي خانگي
بوديم. در سپتامبر 1971، بازي كهكشان در دانشگاه استنفورد مورد استفاده
عموم قرار گرفت.
اين بازي كه از بازي جنگ فضايي الهام گرفته بود، اولين بازي ويديويي بود كه با انداختن سكه به درون دستگاه قابل اجرا بود. اين بازي با استفاده از رايانه هاي PDP-11 قابل اجرا بود. در سال 1972 تعداد دستگاه هايي كه اين بازي بر روي آنها نصب شده بود به 8 سيستم افزايش يافت و به تدريج عموم مردم با جذابيت بازي هاي ويديويي آشنا شدند.
در سال 1971، نولان بوشنل و تد دبني يك نسخه ديگر از بازي جنگ فضايي را كه با سكه قابل اجرا بود، طراحي كردند و نام آن را بازي فضايي رايانه اي گذاشتند. اين بازي به اندازه كافي حرفه اي طراحي شده بود و در نتيجه Nutting Associates آن را خريداري كرد و بازي ياد شده را بر روي 1500 رايانه سكه اي نصب كرد.
اين بازي چندان مورد استقبال قرار نگرفت، زيرا يادگيري نحوه اجراي بازي تا حدي دشوار بود، اما اين اقدام شركت Nutting Associates تحولي در زمينه عرضه بازي هاي ويديويي به وجود آورد و زمينه را براي توليد انبوه اين بازي ها و تجاري سازي بازي هاي ويديويي فراهم آورد.
بوشنل و دبني بعدها احساس كردند كه با اعطاي اجازه توزيع و پخش بازي خود به شركت Nutting Associates به سود كافي دست نيافته اند و بايد خود در اين زمينه وارد عمل شوند. در نتيجه آنان شركت مشهور آتاري را در سال 1972 و قبل از عرضه بازي بعدي خود به نام پونگ تاسيس نمودند.
پونگ اولين بازي ويديويي از نوع arcade بود كه به موفقيت گسترده رسيد. اين بازي تقريبا مشابه با بازي تنيس روي ميز بود. توپي از مركز زمين بازي حركت مي كرد و به يكي از دو سمت زمين متمايل ميشد. سپس كاربران بايد توپ را با ضربه زدن به سمت ديگر زمين هدايت مي كردند. زماني يكي از دو طرف مي توانست به موفقيت برسد كه توپ را به گوشه زمين هدايت مي كرد و طرف مقابل را زمين گير مي كرد.
شركت آتاري موفق به فروش 19 هزار بازي پنگ و دستگاه اجرا كننده آن شد و براي اولين بار توجه عموم را به جذابيت هاي بازي هاي ويديويي جلب كرد.
اين بازي ها كه به بازي هاي arcade معروف شدند در سال 1978 طلايي ترين دوران خود را سپري كردند. در اين سال بازي مهاجمان فضا توسط شركت تايتو عرضه شد. اين بازي بسيار موفق الهام بخش عرضه چندين عنوان بازي مشابه به بازار نوپاي بازي هاي ويديويي شد. در سال 1979 شركت آتاري بازي شهاب ها را روانه بازار كرد.
در سال هاي 1979 و 1980 اندك اندك بازي هاي رنگي هم از راه رسيدند و بازار بازي هاي سياه و سفيد و ساده را كساد كردند. يكي از مشهورترين اين بازي ها پك –من بود. از اين ايام بود كه كم كم فروش بازي هاي ويديويي در فروشگاه هاي اسباب بازي، لوازم التحريرها، رستوران ها و حتي خواربار فروشي ها به يك عادت مبدل شد.
طي سال هاي 1978 تا 1983 شاهد عرضه اولين نسل از كنسول هاي بازي بوديم. اولين بازي كه براي يك كنسول خاص طراحي و روانه بازار شد توسط فردي به نام رالف بائر و همكارانش طراحي شده بود. كار طراحي كنسول اوليه مورد نظر بائر در سال 1966 آغاز شد و نمونه اوليه آن سرانجام در سال 1968 تكميل شد.
براي اين كنسول نام جعبه قهوه اي يا Brown Box انتخاب شد. اين كنسول به طور تجاري در سال 1972 توسط شركتي به نام Magnavox توزيع شد. اين شركت نام كنسول ياد شده را به Magnavox Odyssey تغيير داد. در كنسول ياد شده از كارتريج هايي استفاده شده بود كه با استفاده از تعدادي سوييچ برنامه ريزي براي آن را ممكن مي كردند. در نتيجه اين سيستم قابل برنامه ريزي شده بود و اجراي بازي هاي ويديويي مختلف بر روي آن ممكن بود.
اين اولين بار بود كه يك دستگاه به گونه اي طراحي مي شد كه قابليت اجراي چند بازي ويديويي را داشته باشد. از سوي ديگر تعدادي صفحه پلاستيكي هم براي اين كنسول طراحي شده بودند كه با اجراي آنها بر روي كنسول اطلاعات مربوط به رنگ، زمين بازي و ديگر جزييات گرافيكي به سيستم اضافه مي شد و در نهايت كاربر مي توانست بازي را انجام دهد.
در آن ايام پديده بازي هاي ويديويي كم كم مورد توجه قرار گرفت و شركت فيليپس Magnavox را خريداري كرده و در سال 1974 بازي متفاوتي را نسبت به اديسه طراحي و در اروپا عرضه كرد. اين بازي با استقبال مواجه شد و در نهايت دو ميليون نسخه از آن به فروش رفت كه نشانگر همه گير شدن پديده بازي هاي ويديويي بود. ادامه مطلب
اين بازي كه از بازي جنگ فضايي الهام گرفته بود، اولين بازي ويديويي بود كه با انداختن سكه به درون دستگاه قابل اجرا بود. اين بازي با استفاده از رايانه هاي PDP-11 قابل اجرا بود. در سال 1972 تعداد دستگاه هايي كه اين بازي بر روي آنها نصب شده بود به 8 سيستم افزايش يافت و به تدريج عموم مردم با جذابيت بازي هاي ويديويي آشنا شدند.
در سال 1971، نولان بوشنل و تد دبني يك نسخه ديگر از بازي جنگ فضايي را كه با سكه قابل اجرا بود، طراحي كردند و نام آن را بازي فضايي رايانه اي گذاشتند. اين بازي به اندازه كافي حرفه اي طراحي شده بود و در نتيجه Nutting Associates آن را خريداري كرد و بازي ياد شده را بر روي 1500 رايانه سكه اي نصب كرد.
اين بازي چندان مورد استقبال قرار نگرفت، زيرا يادگيري نحوه اجراي بازي تا حدي دشوار بود، اما اين اقدام شركت Nutting Associates تحولي در زمينه عرضه بازي هاي ويديويي به وجود آورد و زمينه را براي توليد انبوه اين بازي ها و تجاري سازي بازي هاي ويديويي فراهم آورد.
بوشنل و دبني بعدها احساس كردند كه با اعطاي اجازه توزيع و پخش بازي خود به شركت Nutting Associates به سود كافي دست نيافته اند و بايد خود در اين زمينه وارد عمل شوند. در نتيجه آنان شركت مشهور آتاري را در سال 1972 و قبل از عرضه بازي بعدي خود به نام پونگ تاسيس نمودند.
پونگ اولين بازي ويديويي از نوع arcade بود كه به موفقيت گسترده رسيد. اين بازي تقريبا مشابه با بازي تنيس روي ميز بود. توپي از مركز زمين بازي حركت مي كرد و به يكي از دو سمت زمين متمايل ميشد. سپس كاربران بايد توپ را با ضربه زدن به سمت ديگر زمين هدايت مي كردند. زماني يكي از دو طرف مي توانست به موفقيت برسد كه توپ را به گوشه زمين هدايت مي كرد و طرف مقابل را زمين گير مي كرد.
شركت آتاري موفق به فروش 19 هزار بازي پنگ و دستگاه اجرا كننده آن شد و براي اولين بار توجه عموم را به جذابيت هاي بازي هاي ويديويي جلب كرد.
اين بازي ها كه به بازي هاي arcade معروف شدند در سال 1978 طلايي ترين دوران خود را سپري كردند. در اين سال بازي مهاجمان فضا توسط شركت تايتو عرضه شد. اين بازي بسيار موفق الهام بخش عرضه چندين عنوان بازي مشابه به بازار نوپاي بازي هاي ويديويي شد. در سال 1979 شركت آتاري بازي شهاب ها را روانه بازار كرد.
در سال هاي 1979 و 1980 اندك اندك بازي هاي رنگي هم از راه رسيدند و بازار بازي هاي سياه و سفيد و ساده را كساد كردند. يكي از مشهورترين اين بازي ها پك –من بود. از اين ايام بود كه كم كم فروش بازي هاي ويديويي در فروشگاه هاي اسباب بازي، لوازم التحريرها، رستوران ها و حتي خواربار فروشي ها به يك عادت مبدل شد.
طي سال هاي 1978 تا 1983 شاهد عرضه اولين نسل از كنسول هاي بازي بوديم. اولين بازي كه براي يك كنسول خاص طراحي و روانه بازار شد توسط فردي به نام رالف بائر و همكارانش طراحي شده بود. كار طراحي كنسول اوليه مورد نظر بائر در سال 1966 آغاز شد و نمونه اوليه آن سرانجام در سال 1968 تكميل شد.
براي اين كنسول نام جعبه قهوه اي يا Brown Box انتخاب شد. اين كنسول به طور تجاري در سال 1972 توسط شركتي به نام Magnavox توزيع شد. اين شركت نام كنسول ياد شده را به Magnavox Odyssey تغيير داد. در كنسول ياد شده از كارتريج هايي استفاده شده بود كه با استفاده از تعدادي سوييچ برنامه ريزي براي آن را ممكن مي كردند. در نتيجه اين سيستم قابل برنامه ريزي شده بود و اجراي بازي هاي ويديويي مختلف بر روي آن ممكن بود.
اين اولين بار بود كه يك دستگاه به گونه اي طراحي مي شد كه قابليت اجراي چند بازي ويديويي را داشته باشد. از سوي ديگر تعدادي صفحه پلاستيكي هم براي اين كنسول طراحي شده بودند كه با اجراي آنها بر روي كنسول اطلاعات مربوط به رنگ، زمين بازي و ديگر جزييات گرافيكي به سيستم اضافه مي شد و در نهايت كاربر مي توانست بازي را انجام دهد.
در آن ايام پديده بازي هاي ويديويي كم كم مورد توجه قرار گرفت و شركت فيليپس Magnavox را خريداري كرده و در سال 1974 بازي متفاوتي را نسبت به اديسه طراحي و در اروپا عرضه كرد. اين بازي با استقبال مواجه شد و در نهايت دو ميليون نسخه از آن به فروش رفت كه نشانگر همه گير شدن پديده بازي هاي ويديويي بود.