چندی پیش خبری مبنی بر اختراع نوع جدیدی از تکنولوژی ذخیره سازی اطلاعات توسط اینتل با نام 3D Xpoint منتشر شد که حافظه های آینده را هزاران برابر سریع تر از SSD های کنونی می کند. از ویژگی های این تکنولوژی جدید ، سرعت بسیار زیاد انتقال اطلاعات ذکر شده بود که می تواند در عملکرد بازی های رایانه ای تاثیر بسزایی را اعمال کند. اکنون Chris Roberts سازنده بازی Star Citizen ، از مزایای این تکنولوژی جدید در بازی های رایانه ای می گوید. او در انجمن توسعه دهندگان شرکت اینتل از ویژگی های تکنولوژی جدید اینتل که اکنون با نام تجاری Optane شناخته می شود، در بازی های رایانه ای سخن گفته است. به عقیده او ، سرعت بسیار سریع دسترسی به اطلاعات که این تکنولوژی به ارمغان خواهد آورد ، نیاز به بارگذاری یا Loading در بازی های رایانه ای را از بین خواهد برد. این تکنولوژی دسترسی آنی به اطلاعات در فضای ذخیره سازی را فراهم خواهد کرد و دیگر مثل گذشته نیازی نیست که اطلاعات هنگام نیاز پردازنده ، از هارد دیسک یا SSD روی حافظه موقت (RAM) بارگذاری شوند. این بدین معنی است که تکنولوژی جدید می تواند کاملا جایگزین حافظه رم شود.
بقیه در ادامه مطلب...
نام Optane در حقیقت برند معرفی شده اینتل برای گروهی از حافظه های جدید این شرکت است که از تکنولوژی جدید ذخیره سازی با نام 3D Xpoint پشتیبانی می کنند. این تکنولوژی جدید قابلیت های غیر فرار بودن و دسترسی سریع حافظه های NAND را که اکنون در SSD ها استفاده می شوند را دارد اما از لحاظ تئوری می تواند تا هزار برابر از آنها سریع تر باشد. بدین صورت می توان حافظه موقت یا رم کامپیوتر را با حافظه بلند مدت یا فضای ذخیره سازی یکی کرد و تنها از یک حافظه بسیار پر سرعت استفاده کرد که هم کار ذخیره سازی را بر عهده دارد و هم دسترسی سریع به اطلاعات را برای پردازنده فراهم می کند.
نتیجه این کار حذف صفحه های بارگذاری در بازی های کامپیوتری است. این قابلیت می تواند برای بازیهایی با حجم زیادی از اطلاعات که نیاز به Loading میان هر مرحله یا قسمت های مختلف دارند ، بسیار انقلابی باشد. بازی Star Citizen یک نمونه از این نوع بازی ها است. این بازی در سال 2013 میلادی معرفی شد و محوریت آن بر پایه اکتشافات فضایی بسیار گسترده بنا شده است. حرکت در فضای وسیع بین سیارات و فرود بر سطح آنان ، کاری است که نیاز به تغییر و جابجایی مقدار بسیار زیادی از اطلاعات دارد و حافظه های Optane می توانند این کار بهتر از هر آنچه که در گذشته بوده است ، انجام دهند. کمپین حمایت مردمی این بازی ، با جمع آوری مبلغی بیش از 87 میلیون دلار ، موفق ترین کمپین حمایت مردمی تا کنون بوده است و انتظار می رود که این بازی به یکی از موفق ترین بازی های تاریخ بدل شود. با وجود ویژگی هایی که این تکنولوژی جدید در بر دارد، ممکن است مقداری زمان ببرد تا مزایای واقعی آن در بازی های رایانه ای کشف شود ، خصوصا اینکه بسیاری از بازی های کنونی بر اساس محدودیت های موجود در کامپیوتر های معمولی و کنسول های بازی طراحی می شوند. پیش بینی می شوند که این تکنولوژی جدید و بازی Star Citizen ، هر دو در سال 2016 میلادی از راه برسند. این بازی هم اکنون در حالت Beta قابل دسترسی است و حافظه های Optane نیز به عنوان جایگزینی برای حافظه های SSD و RAM کنونی و به صورت ماژول های DIMM برای پردازش های کامپیوتری با راندمان بسیار بالا عرضه خواهند شد. طبیعی است که این تکنولوژی هنگام ورود قیمت بالایی داشته باشد اما تجربه نشان داده است که به سرعت قیمت آن کاهش یافته و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.