"آي كي يو "، "خاليبند
"، "جوش آوردن "، "گلابي "، "قات زدن "، "شوتي "؛ تعجب نكنيد اين كلمات
تنها بخشي از ادبيات لمپني است كه هر لحظه به سرعت نور در ميان جوانان
بيشتر ميشود و بزرگترها گاهي از شنيدن آن لب ميگزند و انگشت به دهان
ميشوند.
امروزه نوعي از ادبيات بدون پايه و
محتوا در ميان نوجوانان و جوانان در حال گسترش است كه در فرهنگ و تاريخ
ادبيات ما سابقه ندارد و بيشتر از خيابانها گرفته شده كه به "ادبيات
لمپني " معروف است.
كارشناسان معتقدند؛ بخشي از اين ادبيات به سبب استفاده بازيگران در سريالها و برنامههاي به ويژه طنز است كه آنان براي كسب محبوبيت و عامه نشاندادن نقش خود از اين واژگان استفاده ميكنند و اين اشكال به عملكرد صدا و سيما وارد است.
همچنين اين موضوع نشان ميدهد در بيشتر توليدات فرهنگي، اين افراد براي جذاب و شيرينكردن سريالها و برنامهها از ادبيات لمپني استفاده ميكنند كه متاسفانه ناظران بر صدا و سيما توجهي به اثرات مخرب اين توليدات بر هويت جوانان ندارند.
رسانههاي نوشتاري نيز در اين زمينه بايد به ياري فرهنگ فارسي بشتابند كه اگر وضع به همين منوال ادامه پيدا كند، شاهد ظهور زبان ديگري در كنار زبان فارسي هستيم و اين وضعيت خطر بزرگي براي فرهنگ و ادبيات كهن فارسي محسوب ميشود.
*اقبال ورزشكاران ملي و هنرمندان سينما به ادبيات لمپني
اين تمام ماجرا نيست و اين موضوع زماني بيشتر نمايان ميشود كه ما شاهد رواج اين ادبيات در ميان بسياري از كساني هستيم كه از آنها انتظارات بيشتري داريم؛ ورزشكاران ملي، مربيان ورزشي، هنرمندان مشهور و بسياري ديگر از كساني كه ميتوانند به عنوان الگو به جامعه معرفي شوند از همين ادبيات به طور گسترده استفاده ميكنند.
البته استقبال سينماگران و رسانهها از اين نوع ادبيات جهت جذب مخاطب عجيب نيست اما چرايي اقبال عموم به اين ادبيات سوال برانگيز است.
بر اساس آمار بالاترين خريد كتابهايي كه در كشور ما اتفاق افتاده است، 95 درصد كتاب عامهپسند بوده است و در ارزيابي صدا و سيما نيز در خصوص سريالهاي نوروزي كه داراي ادبيات لمپن بودند، حدود 95درصد از مردم از اين سريالها رضايت داشتند.
همچنين استقبال بيسابقه مردم از فيلم اخراجيهاي 2 را ميتوان در همين چارچوب مورد بررسي قرار داد.
*جوانان ميخواهند با ادبيات لمپني جلب توجه كنند
به گفته برخي از روانشناسان، مهمترين علل گرايش جوانان به ادبيات لمپني احساس بزرگشدن و جدايي از دوران كودكي است كه ميخواهند با استفاده از اين لغات جلب توجه كنند.
آنان معتقدند استفاده از اين كلمات به خودي خود بد نيست اما هميشه بايد در استفاده از اين كلمات و ادبيات كارشناسانه عمل كنيم زيرا جوانان يك زبان خاص دارند كه استفاده از آن برايشان جذاب است اما مسئولان فرهنگي بايد در به كارگيري از آن فرهنگسازي كنند تا علاوه بر شكستهنشدن هنجارهاي اجتماعي، ارزشهاي فرهنگي اجتماعي جامعه نيز حفظ شود.
*كاهش گفتگوي ميان نسلي
عبدالكريم خيامي در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، ميگويد: در حال حاضر جوانان در همه زمينهها با پيامهاي رسانهاي كوتاه و سريع مواجه هستند و يك فرايند تقليلگرا در زندگيهاي جديد حاكم است.
به گفته وي زبان نيز همينگونه است و با يك كلمه، فرد حرف خود ش را ميزند و فرايند سازهسازي و سادهسازي اتفاق ميافتد.
اين جامعهشناس ميافزايد: به سبب سرعت تغييرات اجتماعي و تكنولوژيكي، فاصله ميان نسلها بيشتر شده است و در جامعه و خانوادهها، ما با كاهش گفتوگوي ميان نسلي رو به رو هستيم كه سبب ميشود، خود به خود زبان گفتاري نسل جوان، از تداوم كمتري برخوردار باشد.
*ادبيات لمپني اقتباسي از تكنولوژيهاي روز
خيامي با اشاره به اينكه نسل جوان تحت تأثير واژگان فني و تكنولوژيكي است، بيان ميكند: زبانهاي ما عمده واژهها را درزندگي روزمره به كار ميبرند مانند هنگ كردن، يا اين حرفها را ريسيو كن و فلاني مخش را دايورت كرده، كه اقتباسي از تكنولوژيهاي روز است.
وي علت اين امر را آگاهي نوجوانان و جوانان از تكنولوژيهاي روز دانست و ادامه ميدهد: به همين سبب هنگامي كه از ادبيات لمپني و اين قبيل واژگان استفاده ميكنند، ديگران با مشكل ارتباطي مواجه ميشوند.
اين جامعهشناس اضافه ميكند: نكته ديگر اين است كه نسل جوان ما امروزه با تعدد بيشتري از رسانهها و دهها، صدها و حتي هزار رسانه فعال با تعداد زيادي از ادبيات گفتاري مختلف مواجه است.
*ايهام، ايجاز و مجاز كاركرد خود را از دست داده است
اين جامعهشناس با اشاره به در اختيار داشتن جوانان امروز از ادبيات 50 سال پيش تا رسانه ايرانيان مهاجر ميگويد: نسل جوان ما تحت تأثير انواع فيلمها و دوبلهها يا نوشتههاي گوناگون با ادبيات مختلف قرار ميگيرد.
خيامي ميافزايد: نكته مهم اين است كه بخش زيادي از اين جريان ناشي از سبك مدرن زندگي مردم است كه با اين شرايط با سازهسازيهاي ساده مواجه هستيم.
وي تصريح ميكند: در اين شرايط سعي ميشود همهچيز سادهسازي و همه فهم شود و معاني بيان كه در كلمات، ايهام، ايجاز و مجاز بود ديگر تا حد زيادي كاركرد خودش را در زندگي سريع امروزي از دست داده است.
*نياز رواني جوانان را تأمين كنيد
خيامي ميگويد: يكي ديگر از علل گرايش جوانان به ادبيات لمپني آن است كه ابزارهاي تامين رواني براي نسل جوان ما وقتي به اندازه كافي نباشد جوان با ابزارهاي ديگري اين امر را براي خودش تامين ميكند.
وي ادامه ميدهد: وقتي ابزارها، كانالها، فرصتها در حوزههاي ديگري رخ بدهد و نياز رواني جوانان تامين نشود با ابزارهاي ديگري مانند زبان با طعم لمپن خودش را بروز ميدهد.
*ريشه ادبيات لمپني در سريالهاي طنز تلويزيون
دره دادجو استاد زبان و ادبيات فارسي و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد تهران مركز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، ميگويد: برخي از زبانشناسان معتقدند، پيدايش ادبيات لمپني از ماهوارههاست و برخي ديگر براين باورند كه اين نوع ادبيات ريشهاش در داخل كشور و از سوي بسياري از سريالهاي تلويزيوني شكل ميگيرد كه باور دوم بيشتر درست به نظر ميرسد.
اين زبانشناس ميافزايد: بسياري از سريالهاي تلويزيوني به ناگزير اصطلاحات و تكه كلامي را كه در آن سريالهاي طنز، جذاب و زيباست به كار ميبرند كه معمولا پس از پخش آن سريال در جامعه رواج پيدا ميكند.
*ادبياتي كه تهديدكننده زبان و فرهنگ است
دادجو ميگويد: مسئولان صدا و سيما بايد دقت بيشتري در ساخت برنامهها به ويژه سريالهاي طنز داشته باشند كه كمتر با رواج اين اصطلاحات از رسانه ملي كشور روبه رو باشيم.
وي عنوان ميكند: زبان در طول زمان تغيير ميكند و همانگونه كه از گذشته تغييركرده است از اين زمان به بعد نيز تغيير ميكند اما ادبيات لمپن نه تنها زننده بلكه تهديدكننده زبان نيز است.
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد تهران مركز ادامه ميدهد: اين نوع واژگان نه تنها زبان بلكه فرهنگ را نيز به شكل يك دوره تسلسل تهديد ميكند و سرانجام روي زبان تاثيرگذار است.
*توليد برنامههاي جوانپسند با محوريت ادبيات لمپني
اين زبانشناس نقش رسانهها را در تعديل و تسهيل ادبيات لمپني بسيار مهم ميداند و بيان ميكند: صدا و سيما بايد برنامههاي جذابي را با كارشناسان اجتماعي و روانشناسي و نيز مجريهاي متبحر كه مخاطب جوان بپسندد برگزار كند و در آنجا به تحليل اين واژگان بيمعنا بپردازد.
وي اضافه ميكند: اين واژگان از زبان برميخيزد و روي فرهنگ تاثير ميگذارد و مجددا اين سير ادامه پيدا ميكند.
دادجو با اشاره به عناويني مانند "خز " و "مخت و ريسيو كن " ميافزايد: اين كلمات واقعا هيچ معني ندارد و تنها يك جرياني است كه جوان فكر ميكند كه اگر از آن استفاده نكند از ديگران عقب ميماند.
*زبان لمپني زيبا نيست
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد تهران مركز عنوان ميكند: زبان نبايد توسط نوجوانان و جوانان دستخوش چنين اصطلاحات بيمعنايي شود صرف اينكه جوان است.
وي ميگويد: ادبيات لمپني از سريالهاي تلويزيوني آغاز ميشود و به ماهواره را پيدا ميكند كه ماهواره مقداري آن را تشديد ميكند و دوباره به جامعه برميگردد.
دادجو بيان ميكند: كارشناسان اجتماعي و جامعهشناسان بايد در برنامههاي تلويزيوني مخاطبپسند نوجوانان و جوانان را براي عدم استفاده از اين واژگان توجيه كنند و به آنها بگويند كه اين نوع زبان هيچ زيبايي ندارد.
*جذبكردن مردم به شيوه لمپنيسم
سيد جواد آرامي روانشناس در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، ميگويد: بسياري اوقات افراد به سبب اينكه خود را در گروهي جا كنند، تأثيرگذار باشند، جذب بشوند و به صورتي رفتار كنند كه از سوي ديگران جذاب و اجتماعي تعريف شوند، از اين رفتار و وضعيت ظاهري به شيوه لمپنيسم استفاده ميكنند.
وي ميافزايد: در حال حاضر تعريفهايي از اجتماعيبودن وجود دارد كه افراد كلمات را ميشكنند و راحت ارتباط برقرار ميكنند و در صحبتكردن سختگير نيستند.
اين روانشناس ادامه ميدهد: بسياري از افرادي كه رسمي صحبت ميكنند در جامعه تأثيرگذاري زيادي ندارند و مورد توجه قرار نميگيرند.
*كلماتي كه صرفاً غيراخلاقي نيستند
پروفسور محمود ساعتچي روانشناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» ميگويد: در حال حاضر توجه به چگونگي درست سخنگفتن و نوشتن مورد غفلت واقع شده است و به همين سبب امروزه زبان ساختگي بين گروهها خصوصاً نسل جوان شكل گرفته و با مطالعات علمي دلايل آن شناخته شده است.
به گفته وي گرايش جوانان به ادبيات لمپن به سبب آن است كه اين امر را در نوعي اعتراض به نياز و فعاليتهاي درست يا نادرستي كه نسل جوان به آن دارد ميتوان ديد.
اين استاد دانشگاه شكلگيري گروههاي غير رسمي بين جوانان را يك پديده متداول ميداند و ميافزايد: اين گروها صرفا غير اخلاقي نيستند و بيشتر در مدارس و دانشگاه شكل ميگيرد و از آنجايي كه بيشتر حالت طنز دارند، يك كلمه در گروه معني پيدا ميكند و ديگر اعضاي گروه به تقليد از آن كلمه كه نوعي نشانه عضويت در آن گروه است، استفاده ميكنند.
*كار از كار نگذرد!
به راستي متوليان فرهنگي كشور چه زماني ميخواهند از خواب غفلت بيدار شوند و به فكر افتند تا در صدا و سيما، كتابها، و رسانههاي جمعي به عواقب استفاده از اين ادبيات بپردازند، مطمئنا زماني كه همگان به اين شكل صحبت كنند ديگر كار از كار گذشته است و كلنگ بيرحمانه ادبيات لمپني، زبان اصيل فارسي را خراب كرده است.
گزارش از زينب صناعي ادامه مطلب
كارشناسان معتقدند؛ بخشي از اين ادبيات به سبب استفاده بازيگران در سريالها و برنامههاي به ويژه طنز است كه آنان براي كسب محبوبيت و عامه نشاندادن نقش خود از اين واژگان استفاده ميكنند و اين اشكال به عملكرد صدا و سيما وارد است.
همچنين اين موضوع نشان ميدهد در بيشتر توليدات فرهنگي، اين افراد براي جذاب و شيرينكردن سريالها و برنامهها از ادبيات لمپني استفاده ميكنند كه متاسفانه ناظران بر صدا و سيما توجهي به اثرات مخرب اين توليدات بر هويت جوانان ندارند.
رسانههاي نوشتاري نيز در اين زمينه بايد به ياري فرهنگ فارسي بشتابند كه اگر وضع به همين منوال ادامه پيدا كند، شاهد ظهور زبان ديگري در كنار زبان فارسي هستيم و اين وضعيت خطر بزرگي براي فرهنگ و ادبيات كهن فارسي محسوب ميشود.
*اقبال ورزشكاران ملي و هنرمندان سينما به ادبيات لمپني
اين تمام ماجرا نيست و اين موضوع زماني بيشتر نمايان ميشود كه ما شاهد رواج اين ادبيات در ميان بسياري از كساني هستيم كه از آنها انتظارات بيشتري داريم؛ ورزشكاران ملي، مربيان ورزشي، هنرمندان مشهور و بسياري ديگر از كساني كه ميتوانند به عنوان الگو به جامعه معرفي شوند از همين ادبيات به طور گسترده استفاده ميكنند.
البته استقبال سينماگران و رسانهها از اين نوع ادبيات جهت جذب مخاطب عجيب نيست اما چرايي اقبال عموم به اين ادبيات سوال برانگيز است.
بر اساس آمار بالاترين خريد كتابهايي كه در كشور ما اتفاق افتاده است، 95 درصد كتاب عامهپسند بوده است و در ارزيابي صدا و سيما نيز در خصوص سريالهاي نوروزي كه داراي ادبيات لمپن بودند، حدود 95درصد از مردم از اين سريالها رضايت داشتند.
همچنين استقبال بيسابقه مردم از فيلم اخراجيهاي 2 را ميتوان در همين چارچوب مورد بررسي قرار داد.
*جوانان ميخواهند با ادبيات لمپني جلب توجه كنند
به گفته برخي از روانشناسان، مهمترين علل گرايش جوانان به ادبيات لمپني احساس بزرگشدن و جدايي از دوران كودكي است كه ميخواهند با استفاده از اين لغات جلب توجه كنند.
آنان معتقدند استفاده از اين كلمات به خودي خود بد نيست اما هميشه بايد در استفاده از اين كلمات و ادبيات كارشناسانه عمل كنيم زيرا جوانان يك زبان خاص دارند كه استفاده از آن برايشان جذاب است اما مسئولان فرهنگي بايد در به كارگيري از آن فرهنگسازي كنند تا علاوه بر شكستهنشدن هنجارهاي اجتماعي، ارزشهاي فرهنگي اجتماعي جامعه نيز حفظ شود.
*كاهش گفتگوي ميان نسلي
عبدالكريم خيامي در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، ميگويد: در حال حاضر جوانان در همه زمينهها با پيامهاي رسانهاي كوتاه و سريع مواجه هستند و يك فرايند تقليلگرا در زندگيهاي جديد حاكم است.
به گفته وي زبان نيز همينگونه است و با يك كلمه، فرد حرف خود ش را ميزند و فرايند سازهسازي و سادهسازي اتفاق ميافتد.
اين جامعهشناس ميافزايد: به سبب سرعت تغييرات اجتماعي و تكنولوژيكي، فاصله ميان نسلها بيشتر شده است و در جامعه و خانوادهها، ما با كاهش گفتوگوي ميان نسلي رو به رو هستيم كه سبب ميشود، خود به خود زبان گفتاري نسل جوان، از تداوم كمتري برخوردار باشد.
*ادبيات لمپني اقتباسي از تكنولوژيهاي روز
خيامي با اشاره به اينكه نسل جوان تحت تأثير واژگان فني و تكنولوژيكي است، بيان ميكند: زبانهاي ما عمده واژهها را درزندگي روزمره به كار ميبرند مانند هنگ كردن، يا اين حرفها را ريسيو كن و فلاني مخش را دايورت كرده، كه اقتباسي از تكنولوژيهاي روز است.
وي علت اين امر را آگاهي نوجوانان و جوانان از تكنولوژيهاي روز دانست و ادامه ميدهد: به همين سبب هنگامي كه از ادبيات لمپني و اين قبيل واژگان استفاده ميكنند، ديگران با مشكل ارتباطي مواجه ميشوند.
اين جامعهشناس اضافه ميكند: نكته ديگر اين است كه نسل جوان ما امروزه با تعدد بيشتري از رسانهها و دهها، صدها و حتي هزار رسانه فعال با تعداد زيادي از ادبيات گفتاري مختلف مواجه است.
*ايهام، ايجاز و مجاز كاركرد خود را از دست داده است
اين جامعهشناس با اشاره به در اختيار داشتن جوانان امروز از ادبيات 50 سال پيش تا رسانه ايرانيان مهاجر ميگويد: نسل جوان ما تحت تأثير انواع فيلمها و دوبلهها يا نوشتههاي گوناگون با ادبيات مختلف قرار ميگيرد.
خيامي ميافزايد: نكته مهم اين است كه بخش زيادي از اين جريان ناشي از سبك مدرن زندگي مردم است كه با اين شرايط با سازهسازيهاي ساده مواجه هستيم.
وي تصريح ميكند: در اين شرايط سعي ميشود همهچيز سادهسازي و همه فهم شود و معاني بيان كه در كلمات، ايهام، ايجاز و مجاز بود ديگر تا حد زيادي كاركرد خودش را در زندگي سريع امروزي از دست داده است.
*نياز رواني جوانان را تأمين كنيد
خيامي ميگويد: يكي ديگر از علل گرايش جوانان به ادبيات لمپني آن است كه ابزارهاي تامين رواني براي نسل جوان ما وقتي به اندازه كافي نباشد جوان با ابزارهاي ديگري اين امر را براي خودش تامين ميكند.
وي ادامه ميدهد: وقتي ابزارها، كانالها، فرصتها در حوزههاي ديگري رخ بدهد و نياز رواني جوانان تامين نشود با ابزارهاي ديگري مانند زبان با طعم لمپن خودش را بروز ميدهد.
*ريشه ادبيات لمپني در سريالهاي طنز تلويزيون
دره دادجو استاد زبان و ادبيات فارسي و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد تهران مركز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، ميگويد: برخي از زبانشناسان معتقدند، پيدايش ادبيات لمپني از ماهوارههاست و برخي ديگر براين باورند كه اين نوع ادبيات ريشهاش در داخل كشور و از سوي بسياري از سريالهاي تلويزيوني شكل ميگيرد كه باور دوم بيشتر درست به نظر ميرسد.
اين زبانشناس ميافزايد: بسياري از سريالهاي تلويزيوني به ناگزير اصطلاحات و تكه كلامي را كه در آن سريالهاي طنز، جذاب و زيباست به كار ميبرند كه معمولا پس از پخش آن سريال در جامعه رواج پيدا ميكند.
*ادبياتي كه تهديدكننده زبان و فرهنگ است
دادجو ميگويد: مسئولان صدا و سيما بايد دقت بيشتري در ساخت برنامهها به ويژه سريالهاي طنز داشته باشند كه كمتر با رواج اين اصطلاحات از رسانه ملي كشور روبه رو باشيم.
وي عنوان ميكند: زبان در طول زمان تغيير ميكند و همانگونه كه از گذشته تغييركرده است از اين زمان به بعد نيز تغيير ميكند اما ادبيات لمپن نه تنها زننده بلكه تهديدكننده زبان نيز است.
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد تهران مركز ادامه ميدهد: اين نوع واژگان نه تنها زبان بلكه فرهنگ را نيز به شكل يك دوره تسلسل تهديد ميكند و سرانجام روي زبان تاثيرگذار است.
*توليد برنامههاي جوانپسند با محوريت ادبيات لمپني
اين زبانشناس نقش رسانهها را در تعديل و تسهيل ادبيات لمپني بسيار مهم ميداند و بيان ميكند: صدا و سيما بايد برنامههاي جذابي را با كارشناسان اجتماعي و روانشناسي و نيز مجريهاي متبحر كه مخاطب جوان بپسندد برگزار كند و در آنجا به تحليل اين واژگان بيمعنا بپردازد.
وي اضافه ميكند: اين واژگان از زبان برميخيزد و روي فرهنگ تاثير ميگذارد و مجددا اين سير ادامه پيدا ميكند.
دادجو با اشاره به عناويني مانند "خز " و "مخت و ريسيو كن " ميافزايد: اين كلمات واقعا هيچ معني ندارد و تنها يك جرياني است كه جوان فكر ميكند كه اگر از آن استفاده نكند از ديگران عقب ميماند.
*زبان لمپني زيبا نيست
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد تهران مركز عنوان ميكند: زبان نبايد توسط نوجوانان و جوانان دستخوش چنين اصطلاحات بيمعنايي شود صرف اينكه جوان است.
وي ميگويد: ادبيات لمپني از سريالهاي تلويزيوني آغاز ميشود و به ماهواره را پيدا ميكند كه ماهواره مقداري آن را تشديد ميكند و دوباره به جامعه برميگردد.
دادجو بيان ميكند: كارشناسان اجتماعي و جامعهشناسان بايد در برنامههاي تلويزيوني مخاطبپسند نوجوانان و جوانان را براي عدم استفاده از اين واژگان توجيه كنند و به آنها بگويند كه اين نوع زبان هيچ زيبايي ندارد.
*جذبكردن مردم به شيوه لمپنيسم
سيد جواد آرامي روانشناس در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، ميگويد: بسياري اوقات افراد به سبب اينكه خود را در گروهي جا كنند، تأثيرگذار باشند، جذب بشوند و به صورتي رفتار كنند كه از سوي ديگران جذاب و اجتماعي تعريف شوند، از اين رفتار و وضعيت ظاهري به شيوه لمپنيسم استفاده ميكنند.
وي ميافزايد: در حال حاضر تعريفهايي از اجتماعيبودن وجود دارد كه افراد كلمات را ميشكنند و راحت ارتباط برقرار ميكنند و در صحبتكردن سختگير نيستند.
اين روانشناس ادامه ميدهد: بسياري از افرادي كه رسمي صحبت ميكنند در جامعه تأثيرگذاري زيادي ندارند و مورد توجه قرار نميگيرند.
*كلماتي كه صرفاً غيراخلاقي نيستند
پروفسور محمود ساعتچي روانشناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» ميگويد: در حال حاضر توجه به چگونگي درست سخنگفتن و نوشتن مورد غفلت واقع شده است و به همين سبب امروزه زبان ساختگي بين گروهها خصوصاً نسل جوان شكل گرفته و با مطالعات علمي دلايل آن شناخته شده است.
به گفته وي گرايش جوانان به ادبيات لمپن به سبب آن است كه اين امر را در نوعي اعتراض به نياز و فعاليتهاي درست يا نادرستي كه نسل جوان به آن دارد ميتوان ديد.
اين استاد دانشگاه شكلگيري گروههاي غير رسمي بين جوانان را يك پديده متداول ميداند و ميافزايد: اين گروها صرفا غير اخلاقي نيستند و بيشتر در مدارس و دانشگاه شكل ميگيرد و از آنجايي كه بيشتر حالت طنز دارند، يك كلمه در گروه معني پيدا ميكند و ديگر اعضاي گروه به تقليد از آن كلمه كه نوعي نشانه عضويت در آن گروه است، استفاده ميكنند.
*كار از كار نگذرد!
به راستي متوليان فرهنگي كشور چه زماني ميخواهند از خواب غفلت بيدار شوند و به فكر افتند تا در صدا و سيما، كتابها، و رسانههاي جمعي به عواقب استفاده از اين ادبيات بپردازند، مطمئنا زماني كه همگان به اين شكل صحبت كنند ديگر كار از كار گذشته است و كلنگ بيرحمانه ادبيات لمپني، زبان اصيل فارسي را خراب كرده است.
گزارش از زينب صناعي