شيخ مفيد رضوان الله عليه متوفاي سال 413 هـ ق ميگويد : "جماعتي از اماميه ميگويند : از قرآن کريم چيزي کم نشده است بلکه حذف شده از تأويل آن و تفسير معاني قرآن بر حقيقت تنزيل آن که در مصحف امير المؤمنين عليه السلام بوده است و آن قرآن نيست و اين قول را مي پزيريم" .
( اوائل المقالات في المذاهب المختارات صفحه 55 و 56 )
بقيه در ادامه
3- سيد مرتضي علم الهدي رضوان الله عليه متوفاي سال 436 هـ ق ميگويد : " علم به صحت نقل قرآن مثل علم به شهرها و حوادث بزرگ و وقايع عظيم و کتابهاي مشهور و اشعار مسطور عرب است ، زيرا توجه و عنايت خاصي و دواعي مختلفي وجود دارد براي نقل و حراست از اين امور تا از بين نروند و چون قرآن کريم معجزه نبوت و مأخذ احکام شريعت و علوم دينيه است و علماي مسلمين ، منتهي درجه عنايت را براي حفظ وحراست از آن بکار بسته اند ، پس چگونه ممکن است که تغيير کند يا نقصي بر آن وارد شود (تا آنجا که ميگويد:) قرآن کريم در زمان خود پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم همين طور که الان است ، جمع شده و مرتب بود" .
(مجمع البيان جلد 1 صفحه 16)
ناگفته نماند که اين گفتار سيد مرتضي آنچنان از او مشهور است که حتي بزرگان اهل سنت نيز نقل کرده اند ، ابن حجر از ابن حزم اندلسي نقل ميکند که :"سيد مرتضي امامي بود و معتقد بود کسي که معتقد شود از قرآن چيزي کم شده يا به آن افزوده شده يا چيزي از آن تبديل شده است ، کافر است " .
(لسان الميزان جلد 9 صفحه 224)
4- شيخ الطائفه طوسي رضوان الله عليه متوفاي سال460 هـ ق ميگويد : "زياده و نقصان در کلام خداوند راه ندارد زيرا اجماع قائم است که به قرآن چيزي اضافه نشده است و مسلمانان معتقدند که از آن چيزي کم نشده است ، و مذهب ما همين است ( بعد ميگويد ( رواياتي در کتب شيعه و سني آمده است که دلالت بر نقصان بسياري از آيات و نقل بعضي از آن از جايي بجاي ديگر ميکند ، اما چون روايات همه خبر واحد هستند و موجب علم نمي شوند ، عمل به آنها ممکن نيست و بهتر است که از آنها اعراض شود و اگر امکان تأويل نبودطرد شوند ، و اگر آن روايات صحيح السند هم باشند باز موجب طعن در قرآن نخواهند شد ، زيرا که صحت آن مورد اتفاق همه مسلمانان است .
(التبيان جلد 1 صفحه 3 )
5- امين الاسلام طبرسي رضوان الله عليه متوفاي سال 548 هـ ق نويسنده تفسير مجمع البيان ميگويد : " در قرآن کريم چيزي اضافه يا از آن کم نشده است ، اما چيزي اضافه نشده است چون اجماع مسلمين است و از نظر مذهب ما از قرآن چيزي کم هم نشده است" .
( مجمع البيان جلد 1 صفحه 15 )
6- سيد بن طاووس رضوان الله عليه متوفاي سال 664 هـ ق ميگويد : " قرآن کريم مصئون از زياده و نقصان است " .
( سعد السعود صفحه 192 )
7- علامه حلي رضوان الله عليه متوفاي سال 726 هـ ق ميگويد : " حق آنست که در قرآن کريم تبديل و تقديم و تأخيري واقع نشده است و پناه ميبرم به خداوند از کسي که معتقد باشد بر وقوع تحريف ، زيرا که موجب شک ميشود در معجز? رسول عليه و آله السلام که نقل آن متواتر است " .
( اجوبة المسائل المهناوية صفحه 121 )
8- شيخ زين الدين بياضي عاملي رضوان الله عليه متوفاي سال 877 هـ ق ميگويد : " تواتر قرآن جملةً و تفصيلاً معلوم است و اگر چيزي به آن اضافه يا از آن کم ميشد هر عاقلي متوجه مي گرديد حتي اگر حافظ قرآن هم نمي بود ، به جهت مخالفت با اسلوب و فصاحت قرآن " .
( الصراط المستقيم جلد 1 صفحه 45 )
9- شيخ فتح الله کاشاني رضوان الله عليه متوفاي سال 988 هـ ق در رابطه با رواياتي که دال بر نقص قرآن است ميگويد : اگر حديثي بر خلاف دليل يا سنت متواتر يا اجماع بود و تأويلش ممکن نبود و امکان حمل بر وجوه ديگر را نداشت ، واجب است طرح و اعراض از آن" .
( 'تفسير منهج الصادقين ، مقدمه کتاب و در ذيل آيه إنا له لحافظون )
10- سيد نور الله شوشتري رضوان الله عليه معروف به قاضي شهيد يا شهيد ثالث که در سال 1019 هـ ق به شهادت رسيده است در کتاب مصائب النواصب ،بحث امامت و کلام بالصراحه عقيده تحريف را از مذهب اهل بيت نفي ميکند .
11- فيض کاشاني رضوان الله عليه متوفاي سال 1019 هـ ق در ذيل آيه مبارکه (انا له لحافظون) ميگويد : " يعني از تحريف و تغيير و زياده و نقصان " .
(الاصفي في تفسير القرآن صفحه 348 )
12- شيخ بهاء الدين عاملي رضوان الله عليه معروف به شيخ بهائي متوفاي سال1030هـ ق ميگويد :" صحيح اينست که قرآن کريم از زياده و نقصان محفوظ است چنانکه آيه مبارکه (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) دلالت ميکند و آنچه که گفته ميشود از ساقط شدن اسم علي عليه السلام در بعض از مواضع مثل (ياايها الرسول بلغ ما انزل اليک - في علي-) و غير آن ،نزد علما معتبر نيست" .
( آلا الرحمن صفحه 26 )
12- فاضل توني رضوان الله عليه متوفاي سال 1071 هـ ق ميگويد : "مشهور آنست که قرآن کريم محفوظ و مضبوط است همانطوريکه نازل شده است و خداوند حکيم حافظ آنست چنانکه فرمود : (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) " .
( الوافية في الاصول صفحه 148 )
13- حر عاملي رضوان الله عليه متوفاي سال 1104 هـ ق ميگويد :"هرکسي که در اخبار و آثار تتبع و تحقيق کند ،علم قطعي پيدا ميکند که قرآن کريم اعلي درجه از درجات تواتر را دارا است و هزاران نفر از صحابه آنرا حفظ و قرائت کرده اند و در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم جمع شده و به صورت کتاب بود " .
( الفصول المهمة في تأليف الامة صفحه 166 )
14- علامه مجلسي رضوان الله عليه متوفاي سال 1111 هـ ق در ردّ اخبار دلالت کننده بر نقصان ميگويد : " اين اخبار ، اخبار آحاد هستند و قطع به صحت آنها پيدا نمي شود " .
(بحار الانوار جلد 89 صفحه 75 )
15- شيخ جعفر کبير رضوان الله عليه معروف به کاشف الغطاء متوفاي سال 1228هـ ق ميگويد :" شکي نيست که قرآن کريم محفوظ از نقصان بحفظ خداوند ديان است همانطوريکه صريح قرآن و اجماع علما بر اين نکته دلالت دارد " .
( کشف الغطاء کتاب القرآن صفحه 299 )
16- سيد محمد طباطبائي رضوان الله عليه مشهور به مجاهد متوفاي سال 1242 هـ ق مي گويد : " شکي نيست که قرآن در اصل،اجزاء ،محل ،وضع و ترتيب متواتر است و اين مطلب را محققان از اهل سنت نيز قبول دارند زيرا قرآن معجزه بزرگ ، اصل دين و صراط مستقيم است و دواعي مختلف بر حفظ آن وجود دارد" .
( مفاتيح الاصول مبحث حجيت ظواهر کتاب )
17- شيخ ابراهيم کلباسي رضوان الله عليه متوفاي سال 1262 هـ ق ميگويد :" نقصان در قرآن کريم بهيچ عنوان راه ندارد " .
(اشارات الاصول مبحث حجيت ظواهر کتاب )
18- سيد محمد شهشهاني رضوان الله عليه متوفاي سال 1289 هـ ق در کتاب العروة الوثقي ميگويد : " در قرآن کريم تحريف واقع نشده است " و اين مطلب را به جمهور مجتهدين نسبت ميدهد .
( البيان صفحه 200 )
19- سيد حسين کوه کمري رضوان الله عليه متوفاي سال 1299 ضمن تصريح به عدم تحريف براي حفظ قران از تحريف به امور ذيل استدلال ميکند :
الف : اصل عدم تحريف زيرا که تحريف مشکوک است وحادث پس با اجراي اصل عدم نفي ميشود .
ب : اجماع بر عدم تحريف .
ج : منافاة تحريف با معجزه بودن قرآن .
د : آيه مبارکه (لايأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه) .
هـ : اخبار ثقلين (که دلالت ميکند بر اينکه قرآن بصورت کتاب در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم جمع آوري شده بود ) .
و : رواياتيکه ما را به تمسک به قرآن و پيروي آن امر ميکند (و اگر تحريف در آن راه داشت امر به اخذ و تمسک لغو بود) .
( بشري الوصول الي اسرار علم الاصول مبحث حجيت ظواهر کتاب )
20- شيخ محمد جواد بلاغي رضوان الله عليه متوفاي سال 1352 هـ ق ميگويد : " اگر شنيدي که بعضي از روايات شاذ و نادر دلالت ميکند بر تحريف قرآن و از بين رفتن بعضي از آيات آن ،پس به اين روايات اعتنا نکن زيرا روات آن ضعيف و متن آن مضطرب و سست است" .
( آلا الرحمن في تفسير القران صفحه 18 )
21- شيخ محمد حسين آل کاشف الغطاء رضوان الله عليه متوفاي سال 1373 هـ ق که دکتر ادعاي شاگردي ايشان را دارد ميگويد : "کتاب موجود در دست مسلمانان همان کتابيست که خداوند متعال آنرا براي تحدي و اعجاز و تعليم احکام و تمييز حلال از حرام نازل فرمود ، در اين کتاب نه چيزي اضافه و نه از آن کم شده است و نه تحريف در آن راه دارد و بر اين مطلب اجماع مسلمين است .
اگر کسي ادعا کند که قرآن تحريف شده يا از آن چيزي کم شده است ، خطا کرده است و اين آيه مبارکه (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) او را رد ميکند و احاديثي که از طريق شيعه و سني نقل شده در نقص يا تحريف قرآن ، احاديث شاذ و ضعيف و اخبار آحاد هستند که موجب علم و عمل نخواهد شد ، پس بايد تأويل يا به ديوار زده شود" .
( صل الشيعة و اصولها صفحه 101 و 102 )
22- سيد عبدالحسين شرف الدين موسوي رضوان الله عليه متوفاي سال 1377 هـ ق ميگويد : "قرآن عظيم و ذکر حکيم از طرف ما متواتر است به جميع آيات و کلمات و سائر حروف وحرکات و سکنات به تواتر قطعي از امامان اهل بيت عليهم السلام و هيچ کس در آن شک ندارد و ائمه اهلبيت نيز از جدشان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و آنبزرگوار از خداوند متعال نقل کرده است و در اين هم جاي شکي نيست ، ظواهر و نصوص قرآن همه حجتهاي خداوند و دليل اهل حق است بحکم ضرورت اوليه از مذهب اماميه ، روايات صحيحه نيز در اين زمينه بنحو متواتر از طريق عترت طاهره سلام الله عليهم زياد نقل شده است ، و لذا شيعيان هر روايت مخالف قرآن را حتي اگر صحيح هم باشد ، بديوار ميزنند و به آن اعتباري قائل نمي شوند ، و قرآن کريم در زمان خود رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم جمع شد همانطوريکه الان هست بدون کوچک ترين تغيير و زياده و نقصان " .
( اجوبة مسائل جارالله صفحه 28 و 37 )
23- امام خميني رضوان الله عليه متوفاي سال 1409 هـ ق ميگويد : " کسيکه مطلع باشد بر توجه مسلمانان به جمع ، حفظ ، ضبط ، کتابت و قرائت قرآن متوجه خواهد شد که روايات دلالت کننده بر تحريف باطل است زيرا آن روايات يا ضعيف است و استدلال به آنها صحيح نيست و يا جعلي و ساختگي است که علامات جعل و ساختگي بودن در آنها کاملا مشخص است ، يا غريب است که موجب تعجب ميشود ، و اگر صحيح بود بايد تأويل شود " .
( تهذيب الاصول جلد 2 صفحه 165 )
24- آية الله العظمي خوئي رضوان الله عليه متوفاي سال 1413 هـ ق ميگويد : " معروف بين مسلمانان عدم وقوع تحريف در قرآن است و اينکه قرآن موجود در نزد ما همان قرآن منزل بر نبي اعظم صلي الله عليه و آله و سلم است و بر اين مطلب بسياري از اعلام از جمله رئيس المحدثين مرحوم صدوق بن بابويه تصريح نموده اند و قول به عدم تحريف را از معتقدات اماميه حساب کرده اند " .
( البيان صفحه 200 )
باز ميگويد : " قصه تحريف قرآن جزء خرافات و خيالات است و به تحريف قائل نميشود مگر کسي که عقلش ناقص باشد يا درست تأمل و تفکر نکرده باشد يا اينکه بخاطر علاقه اش به قول به تحريف معتقد به آن شده باشد زيرا که علاقه به چيزي انسان را کور و کر ميکند اما آدم عاقل منصف متدبر شکي در باطل بودن يا خرافاتي بودن تحريف ندارد " .
( البيان صفحه 259 ).پارسينه