يكي ديگر از بازي هاي موفقي
كه در دهه 90 عرضه شد، بازي Sim بود كه قسمت هاي مختلف آن از آن زمان
تاكنون عرضه شده و با استقبال نيز مواجه شده است.
بازي مذكور كه ساخت شركت ماكسيس بود، يك بازي كاملا
فكري بود و از جمله بازي هايي بود كه پس از عرضه نظر كارشناسان و متخصصان
بازي هاي رايانه اي را در مورد فوايد و مضرات بازي هاي رايانه اي تا حد
زيادي تغيير داد.
اولين مجموعه از اين بازي SimCity نام داشت و بعدها نسخه هاي ديگري از آن هم عرضه شد. از جمله اين بازي هاي دنباله دار مي توان به SimEarth، SimCity 2000، SimAnt، SimTower اشاره كرد. پرفروشترين و موفقترين بازي در تاريخ بازي هاي رايانه اي هم يكي از قسمت هاي اين بازي به نام The Sims بود كه در اوايل سال 2000 عرضه شد.
در سال 1996 شركت 3dfx Interactive مجموعه تراشه هاي جديدي موسوم به Voodoo را عرضه كرد. اين تراشه ها براي اولين بار اجراي مناسب بازي هاي سه بعدي را بر روي رايانه هاي شخصي ممكن كردند. تراشه هاي مذكور نمايش تصاوير سه بعدي را با كيفيت خوبي ممكن مي كردند و بدون آنكه به جزييات تصوير لطمه بزنند به كاربر امكان مي دادند تا هيجان را در يك محيط سه بعدي تجربه كند.
عرضه اين تراشه ها به طراحان بازي هاي ويديويي نيز امكان داد تا بدون نگراني در مورد امكانات سخت افزاري رايانه ها، جزييات بيشتري را براي زيبا كردن امكانات بصري بازي هاي ويديويي در آنها بگنجانند. در اوايل دهه 90 ميلادي CPU هاي رايانه ها هم آن قدر قدرتمند شده بودند كه بتوانند هم وظايف گرافيكي را انجام دهند و هم اجراي بازي هاي سنگين و پرحجم را ممكن كنند.
بازي تيراندازي اول شخص Quake از جمله اولين بازي هايي بود كه از قدرت اين پردازنده ها بهره گرفت و توجه كاربران را به خود جلب كرد. همزمان با پيشرفت هاي سخت افزاري تعداد فريم هاي گنجانده شده در هر ثانيه از بازي هاي ويديويي نيز افزايش مي يافت كه اين امر دقت صحنه هاي ويديويي اين بازي ها را به ميزان چشمگيري افزايش مي داد.
در دهه 90 ژانرهاي تازه اي هم براي بازي هاي ويديويي ابداع شد كه البته ژانرهايي فرعي بودند و به اندازه ژانرهاي قبلي مهم و تاثيرگذار نبودند. بازي Thief: The Dark Project كه توسط استوديوي Looking Glass عرضه شد، اولين بازي در ژانر sneaker بود كه در آن هم اساس موفقيت در هر مرحله رعايـت اصول مخفي كاري بود.
بعدها براي اين بازي هم چند دنباله طراحي و عرضه شد كه هر يك موفقيت نسبي به دست آوردند. شركت 3DO هم در اوايل دهه 90 بازي استراتژي Heroes of Might and Magic را روانه بازار كرد كه از جمله محصولات موفق بود.
اولين بازي كه به طور مشترك توسط چند كاربر قابل اجرا بود و در نهايت با موفقيت يكي از كاربران به پايان مي رسيد، بازي Quake بود كه در سال 1996 توسط Id Software روانه بازار شد. اين بازي تيراندازي اول شخص از طريق اينترنت قابل اجرا بود و از جمله اولين بازي هاي مدرن اول شخص در ژانر تيراندازي به حساب مي آمد كه مورد توجه قرار گرفت.
ظرفيت اينترنت براي انجام بازي ها به طور گروهي و توسط بيش از دو كاربر به زودي مورد توجه قرار گرفت و در سال هاي بعد صدها بازي بر مبناي اين قابليت فضاي مجازي شكل گرفت.
به زودي شركت هاي سازنده بازي در ديگر ژانرها هم شروع به ساخت و طراحي بازي هاي مختلف آنلاين كردند. از جمله در ژانر استراتژي استوديوي ساخت بازي مايكروسافت كه فعاليت جدي خود را در اواخر دهه 90 آغاز كرد بازي هاي Age of Empires، Blizzards Warcraft ، StarCraft و دنباله هاي آن ها را طراحي كرد.
بازي هاي تاثيرگذاري مانند Heroes of Might و Magic هم محصول همين دوران هستند.
در اواخر دهه 90 در ژانر نقش آفريني هم شاهد عرضه دهها بازي متنوع و جذاب كه توسط چند كاربر قابل اجرا بودند هستيم. از جمله مهم ترين بازي ها در اين زمينه مي توان به Ultima Online و EverQuest اشاره كرد. اين بازي ها به طور كلي فضاي بازي هاي نقش آفريني را تغيير دادند و به كاربران كمك كردند تا از دست چند روايت و مدل خاص تكراري و شناخته شده در اين عرضه خلاص شوند.
در اين بازي ها كاربران با گرافيك جديد و دنياهاي جديد و ناشناخته اي مواجه بودند كه حاصل خلاقيت و ابتكار و ذوق شركت هاي طراح بازي هاي ويديويي بود.
يكي از عوامل مهمي كه به ارتقاي كيفيت بازي هاي ويديويي آنلاين و تحت شبكه كمك كرد، ابداع پلاگين هاي مدرن تحت وب مانند جاوا و فلاش ساخت شركت ادوب بود كه به كاربران امكان مي داد بازي هاي ساده و جذابي را از طريق مرورگرهاي خود اجرا كرده و از اين كار لذت ببرند.
اين بازي ها كه به بازي هاي فلش و جاوا معروف شدند به طور تك يا چند نفره قابل اجرا بودند و كاربر بدون آنكه نياز به نصب آنها داشته باشد مي توانست بازي هاي ياد شده را بارگذاري كرده و از اجرايشان لذت ببرد. سرگرم كننده ترين بازي ها از اين دست بازي هاي معمايي موسوم به بازي هاي پازل، بازي هاي كلاسيك arcade بودند.
در همين ايام بازي هاي تيراندازي سوم شخص هم با استفاده از امكانات نوين سه بعدي سخت افزاري از راه رسيدند. از جمله مشهورترين اين بازي ها كه امروزه هم پرطرفدار هستند Grand Theft Auto III، Tom Clancy Splinter Cell، Enter the Matrix، Hitman بودند كه البته همگي از نسخه هاي اوليه بازي هاي تيراندازي اول شخص الهام گرفته بودند. ادامه مطلب
اولين مجموعه از اين بازي SimCity نام داشت و بعدها نسخه هاي ديگري از آن هم عرضه شد. از جمله اين بازي هاي دنباله دار مي توان به SimEarth، SimCity 2000، SimAnt، SimTower اشاره كرد. پرفروشترين و موفقترين بازي در تاريخ بازي هاي رايانه اي هم يكي از قسمت هاي اين بازي به نام The Sims بود كه در اوايل سال 2000 عرضه شد.
در سال 1996 شركت 3dfx Interactive مجموعه تراشه هاي جديدي موسوم به Voodoo را عرضه كرد. اين تراشه ها براي اولين بار اجراي مناسب بازي هاي سه بعدي را بر روي رايانه هاي شخصي ممكن كردند. تراشه هاي مذكور نمايش تصاوير سه بعدي را با كيفيت خوبي ممكن مي كردند و بدون آنكه به جزييات تصوير لطمه بزنند به كاربر امكان مي دادند تا هيجان را در يك محيط سه بعدي تجربه كند.
عرضه اين تراشه ها به طراحان بازي هاي ويديويي نيز امكان داد تا بدون نگراني در مورد امكانات سخت افزاري رايانه ها، جزييات بيشتري را براي زيبا كردن امكانات بصري بازي هاي ويديويي در آنها بگنجانند. در اوايل دهه 90 ميلادي CPU هاي رايانه ها هم آن قدر قدرتمند شده بودند كه بتوانند هم وظايف گرافيكي را انجام دهند و هم اجراي بازي هاي سنگين و پرحجم را ممكن كنند.
بازي تيراندازي اول شخص Quake از جمله اولين بازي هايي بود كه از قدرت اين پردازنده ها بهره گرفت و توجه كاربران را به خود جلب كرد. همزمان با پيشرفت هاي سخت افزاري تعداد فريم هاي گنجانده شده در هر ثانيه از بازي هاي ويديويي نيز افزايش مي يافت كه اين امر دقت صحنه هاي ويديويي اين بازي ها را به ميزان چشمگيري افزايش مي داد.
در دهه 90 ژانرهاي تازه اي هم براي بازي هاي ويديويي ابداع شد كه البته ژانرهايي فرعي بودند و به اندازه ژانرهاي قبلي مهم و تاثيرگذار نبودند. بازي Thief: The Dark Project كه توسط استوديوي Looking Glass عرضه شد، اولين بازي در ژانر sneaker بود كه در آن هم اساس موفقيت در هر مرحله رعايـت اصول مخفي كاري بود.
بعدها براي اين بازي هم چند دنباله طراحي و عرضه شد كه هر يك موفقيت نسبي به دست آوردند. شركت 3DO هم در اوايل دهه 90 بازي استراتژي Heroes of Might and Magic را روانه بازار كرد كه از جمله محصولات موفق بود.
اولين بازي كه به طور مشترك توسط چند كاربر قابل اجرا بود و در نهايت با موفقيت يكي از كاربران به پايان مي رسيد، بازي Quake بود كه در سال 1996 توسط Id Software روانه بازار شد. اين بازي تيراندازي اول شخص از طريق اينترنت قابل اجرا بود و از جمله اولين بازي هاي مدرن اول شخص در ژانر تيراندازي به حساب مي آمد كه مورد توجه قرار گرفت.
ظرفيت اينترنت براي انجام بازي ها به طور گروهي و توسط بيش از دو كاربر به زودي مورد توجه قرار گرفت و در سال هاي بعد صدها بازي بر مبناي اين قابليت فضاي مجازي شكل گرفت.
به زودي شركت هاي سازنده بازي در ديگر ژانرها هم شروع به ساخت و طراحي بازي هاي مختلف آنلاين كردند. از جمله در ژانر استراتژي استوديوي ساخت بازي مايكروسافت كه فعاليت جدي خود را در اواخر دهه 90 آغاز كرد بازي هاي Age of Empires، Blizzards Warcraft ، StarCraft و دنباله هاي آن ها را طراحي كرد.
بازي هاي تاثيرگذاري مانند Heroes of Might و Magic هم محصول همين دوران هستند.
در اواخر دهه 90 در ژانر نقش آفريني هم شاهد عرضه دهها بازي متنوع و جذاب كه توسط چند كاربر قابل اجرا بودند هستيم. از جمله مهم ترين بازي ها در اين زمينه مي توان به Ultima Online و EverQuest اشاره كرد. اين بازي ها به طور كلي فضاي بازي هاي نقش آفريني را تغيير دادند و به كاربران كمك كردند تا از دست چند روايت و مدل خاص تكراري و شناخته شده در اين عرضه خلاص شوند.
در اين بازي ها كاربران با گرافيك جديد و دنياهاي جديد و ناشناخته اي مواجه بودند كه حاصل خلاقيت و ابتكار و ذوق شركت هاي طراح بازي هاي ويديويي بود.
يكي از عوامل مهمي كه به ارتقاي كيفيت بازي هاي ويديويي آنلاين و تحت شبكه كمك كرد، ابداع پلاگين هاي مدرن تحت وب مانند جاوا و فلاش ساخت شركت ادوب بود كه به كاربران امكان مي داد بازي هاي ساده و جذابي را از طريق مرورگرهاي خود اجرا كرده و از اين كار لذت ببرند.
اين بازي ها كه به بازي هاي فلش و جاوا معروف شدند به طور تك يا چند نفره قابل اجرا بودند و كاربر بدون آنكه نياز به نصب آنها داشته باشد مي توانست بازي هاي ياد شده را بارگذاري كرده و از اجرايشان لذت ببرد. سرگرم كننده ترين بازي ها از اين دست بازي هاي معمايي موسوم به بازي هاي پازل، بازي هاي كلاسيك arcade بودند.
در همين ايام بازي هاي تيراندازي سوم شخص هم با استفاده از امكانات نوين سه بعدي سخت افزاري از راه رسيدند. از جمله مشهورترين اين بازي ها كه امروزه هم پرطرفدار هستند Grand Theft Auto III، Tom Clancy Splinter Cell، Enter the Matrix، Hitman بودند كه البته همگي از نسخه هاي اوليه بازي هاي تيراندازي اول شخص الهام گرفته بودند.