به سایت ما خوش آمدید . امیدوارم لحظات خوشی را درسایت ما سپری نمایید .

خوش آمدید

هر گونه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید، در قسمت نظرات اعلام کنید.

 نوروز آيين كهن ايرانيان، قدمتي چند هزار ساله دارد؛ با آمدنش دوستي و مهرباني‌ها غنچه‌هاي خود را باز مي‌كند و كينه و عداوت‌ها فراموش مي‌شود.
نخستين روز بهار نوروز است؛ فصل تغيير، تحول، سرسبزي و شادابي طبيعت كه در انسان‌ها هم تحول روحي و معنوي ايجاد مي‌كند.
نوروز، فقط به مرزهاي ايران محدود نمي‌شود بلكه در كشورهاي عراق، تركيه، پاكستان، افغانستان، تركمنستان، آذربايجان، تاجيكستان، ازبكستان در تمام قاره‌هاي جهان پيشينه‌اي ديرينه دارد.
در دوران مختلف، ايرانيان به سرزمين‌هاي مختلف مهاجرت كرده و آداب و سنن زيباي ايران را براي آنها به ارمغان بردند.
در دوره ساسانيان، مانويان به غرب چين مهاجرت كرده و زرتشتيان ايران به هندوستان و گروه‌هاي ديگر به آفريقا و عده‌اي هم به اروپا مهاجرت كردند و فرهنگ و تمدن ايران را به همراه خود، منتقل كردند.
ايرانيان هميشه قبل از فصل بهار به استقبال سال نو رفته و براي عزيزانشان پيام تبريك مي‌فرستند و پس از تحويل سال نو، بر اساس اعتقادات ديني به ملاقات بزرگان و بستگان رفته و دست‌هاي گرم يكديگر را مي‌فشارند و شاد‌باش مي‌گويند.

*عيد نوروز و سال نو ايراني

در جمهوري اسلامي ايران تقويم دووجهي است؛ نخست آن بر اساس سال قمري مبتني است و ديگري بر اساس سال شمسي قرار دارد؛ مبدأ سال قمري، هجرت رسول گرامي اسلام حضرت محمدبن عبدالله (صلي‌الله عليه و آله و سلم) از مكه مكرمه به مدينه منوره است كه برابر با سال 622 ميلادي بوده است.
سال هجري قمري تا سنه 1344 مبناي تاريخ رسمي كشور ايران بود. در آن سال كه بر حسب تاريخ 1304 سال شمسي از هجرت پيامبر عظيم‌الشأن اسلامي مي‌گذشت، تاريخ شمسي براي امور دولتي انتخاب شد و به موجب قانون رسميت يافت.
اصل هفدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اين باره مي‌گويد «مبدأ تاريخ رسمي كشور، هجرت پيامبر اسلام (صلي‌الله عليه و آله و سلم) است و تاريخ هجري شمسي و هجري قمري هر 2 معتبر است، اما مبناي كار ادارات دولتي هجري شمسي است.»
ايرانيان روز اول فروردين را نوروز مي‌نامند. در زمان‌هاي قديم، نوروز در اول بهار نبود و گاه به بهار و گاه به تابستان مي‌افتاد. در سال 471 هجري قمري به فرمان سلطان جلال‌الدين ملكشاه سلجوقي، حكيم عمر خيام و چند منجم ديگر تقويم جلالي را تنظيم كردند و نوروز را در روز اول بهار يا نخستين روز برج حمل قرار دادند. بدين منظور مقرر شد كه هر 4 سال يك روز بر تعداد روزهاي سال بيافزايند و سال چهارم را 366 روز حساب كنند و پس از هر 28 سال 7 دوره 4 ساله به جاي آنكه به آخرين ماه سال يك روز بيافزايند، اين روز را به نخستين دوره‌ بعد يعني دوره نهم اضافه كنند.
بدين ترتيب سال جلالي نزديك‌ترين سال‌هاي جهان به سال شمسي شد. سال شمسي حقيقي 365 روز و 5 ساعت و 48 دقيقه و 64 ثانيه است.

* تاريخچه پيدايش نوروز

سرزمين ايران از ديرباز و طي تاريخ كهن خود، زادگاه و گذرگاه فرهنگ‌هاي گوناگوني بوده است و طي اين هزاره‌ها، در اين مهد كهن، آن چنان عقايد، رسوم و آداب متنوعي به وجود آمده، كه كمتر كشوري را مي‌توان نظير آن سراغ داشت.
در ايران باستان تا پيدايش و ظهور دين مقدس اسلام، عقايد ملي و مذهبي همواره دستخوش تغيير و تحول بوده است.
طي گذشت ايام، زماني كه برخي از سنت‌ها و آداب در تضاد آشكار با اعتقادات و رسوم گذشته قرار مي‌گرفت، ايرانيان مي‌كوشيدند تا جايي كه ممكن است پديده‌هاي قديم را با جلوه‌هاي آيين جديد آشتي دهند و گاه نيز كوشيدند شخصيت‌هاي كهن ملي را در قالب شخصيت‌هاي اسلامي بازيابند و به عبارت روشن‌تر سنت‌هاي كهن ملي را در قالب شخصيت‌هاي اسلامي درآميختند در نتيجه از ميان انبوه جشن‌هاي ايراني قبل از اسلام آنچه ميان ايرانيان مسلمان باقي ماند منحصر به، عيد نوروز، جشن سده مرسوم بوده است.
از ميان جشن‌هاي ياد شده بزرگترين اعياد ملي ايرانيان جشن نوروز است. نوروز تنها جشني است كه از دوران باستان با عظمت تمام و همراه با انبوهي افسانه و آيين‌ تا به امروز ادامه يافته است.
يكي از كهن‌ترين و بزرگ‌ترين منابعي كه به اين جشن و افسانه‌ها و آيين‌هاي مربوطه پرداخته است، كتاب «آثار‌الباقيه» اثر ابوريحان بيروني متوفي 440 هجري قمري است. او مي‌نويسد «سال نزد فارسيان چهار فصل بود. بر حسب اين فصول عيد‌هايي داشتند كه به علت اهمال در كبيسه، روز اين عيدها جابجا مي‌شد. از جمله اين اعياد يكي روز اول فروردين ماه يعني نوروز بود، كه روزي بس بزرگ است و به علت زنده شدن طبيعت، گويند. آغاز خلقت جهان در آن روز بوده است و همان روز كيومرث شاه شده است.در آغاز، نوروز در اول بهار قرار نداشت، بلكه در انقلاب صيفي، يعني اول تابستان واقع مي‌شد. اما نوروز به علت اهمال در كبيسه‌گيري كم كم به تأخير مي‌افتاد تا اين كه در عصر بيروني، با دخول خورشيد به برج حمل، يعني اول بهار مصادف شده به اين جهت ملوك خراسان به ارباب جمعي خود، هم خلعت بهاري و هم خلعت تابستاني مي‌دادند».
چنين به نظر مي‌رسد كه 5 روز نخستين سال «نوروز عامه»، يعني جشن همگاني بود. حال آن كه روز ششم كه «خرداد روز» نام داشت «نوروز خاصه» يعني جشن پادشاه و بزرگان بوده است.
بيروني در اين باره مي‌نويسد «نوروز بزرگ جشن بس عظيم است و حوادثي بس بزرگ در آن روز رخ داد و آفرينش جهان پايان يافت، زردشت با خداوند مناجات كرد، نعمت‌هاي جهان تقسيم شد. در آن روز، مراعات كردن برخي رسوم انسان را از بلايا دور مي‌دارد. از جمله اين رسوم يكي سبز كردن جو بوده كه بي‌ترديد آيين سبز كردن حبوبات و چيدن هفت سين از آنجا سرچشمه گرفته است».

* نوروز و جنبه‌هاي مختلف آن

نوروز پيش از هر چيز، نشان درك زمان است و تعلق به وقت معيني دارد. فهم زمان، خود معلول تكاملي است كه در فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي بشري رخ مي‌دهد و آدميان را به جهاني كه در آن هستند و گذران عمري كه دارند واقف مي‌سازد. قرآن مجيد در سوره مباركه «والعصر» به زمان اشاره دارد و بدان سوگند مي‌خورد كه انسان ناآگاه «در زمان» است. چه انسان به زمان وابسته است و بايد كه حساب ماه و سال را نگهدارد.
گذاره‌ها و گذرها را بشمارد و به آنها بينديشد. ايراني «نوروز» را در آغاز سال و آغاز گردش طبيعت قرار داده است و جشن مي‌گيرد و پاي مي‌كوبد كه سالي ديگر گذشت، زندگي كن و كهنگي‌ها به سال كهنه بگذار.
تقويم بدين گونه كه امروز است، هميشه در دسترس همگان نبوده است تا از زمان آگاه باشند و جشن‌هاي زماني را برگزار كنند تا هم يادآور اوقات و تاريخ‌ها باشند و هم در فرصت‌هاي معيني كه با طبيعت سازگارتر است به جشن و خوشي پردازند.
«واژه جشن» هم به نوبه خود از ريشه يز _ Yaz، يزشن و يجشن به مني نيايش و پرستش آمده است و بخش‌هايي از اوستاي كهن در قالب يسن و يشت بدان بر مي‌گردد در واقع جشن نوروز نيايش در روز نو است و سپاس اينكه سال ديگر از زندگاني آغاز شده كه سر سال است.


* هفت سين قرآني موجب دفع هر بلايي مي‌شود

در كتاب اثني عشريه آمده است: از علي بن ابي‌طالب (عليه‌السلام) روايت شده است «براي دفع هر بلايي و امراض، هفت‌سين قرآني در ظرفي چيني با آب زعفران و گلاب نوشته شود و روز اولي عيد نوروز آشاميده شود».
متن هفت‌سين قرآني شامل «سلام قولا من رب‌الرحيم (سوره يس آيه 58)؛ سلام علي نوح في‌العالمين (سوره صافات آيه 77)؛ سلام علي ابراهيم (سوره صافات آيه 159)؛ سلام علي موسي و هارون (سوره صافات آيه 129)؛ سلام علي آل ياسين (سوره صافات آيه 135)؛ سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين (سوره زمر آيه 73)؛ سلام هي حتي مطلع‌الفجر (سوره قدر آيه 5)» است.

* نوروز در صدر اسلام

در صدر اسلام ايرانياني كه در مركز خلافت به سر مي‌بردند، طبق سنت ملي خويش به اين عيد پايبند بودند؛ البته تا آن هنگام اين عيد نوروز مخصوص ايرانيان بود و نخستين خلفاي اسلامي به نوروز اعتنايي نداشتند، بعدها خلفاي اموي براي افزودن درآمد خود، هداياي نوروزي را كه قبل از اسلام در دربارهاي ايران رايج بود از نو معمول داشتند.
بنابراين، عيد نوروز مانند بسياري از سنت‌هاي ملي كه با شئون اسلامي مخالفتي نداشت، پس از اسلام در ميان ايرانيان باقي ماند.

* عيد نوروز از ديدگاه‌ امام جعفر صادق (ع)

علامه مجلسي در كتاب «زاد‌المعاد»، از قول معلي ابن خنيس نقل كرده كه امام جعفر صادق عليه‌السلام در فضيلت نوروز به حق خانه كعبه سوگند ياد كرده و عيد نوروز را تفسير كرده و اهميت آن را چنين بيان داشته‌اند «در عيد نوروز حق‌تعالي در روز الست از ارواح بندگان پيمان گرفته است كه او را به يگانگي بپرستند و براي او شريكي قرار ندهند.
اين روز نخستين روز طلوع آفتاب، نخستين روز وزيدن بادها و رويش گياهان است. در اين روز جبرئيل بر حضرت رسول اكرم (ص) وحي الهي را آورد و بعثت ايشان از اين روز آغاز شد و حضرت محمد (ص) در چنين روزي بت‌هاي كافران را نابود كرد.
عيد نوروز، روز عيد غديرخم، روز ولايت اميرالمؤمنين (ع) به امر الهي است و در اين روز پيامبر اسلام (ص) به سركرده‌هاي صحابه امر فرمود كه بروند و به اميرالمؤمنين سلام كنند و بگويند «السلام عليك يا اميرالمؤمنين (ع)» و نيز به خلافت رسيدن اميرالمؤمنين علي (ع) به درخواست مردم در اين روز بوده است. عيد نوروز روز ظهور حضرت مهدي موعود (عج) و روز رجعت امامان عليه‌السلام به دنيا خواهد بود و روز انتظار فرج است».
حضرت امام جعفر صادق عليه‌السلام در بيان اعمال عيد نوروز چنين فرموده‌اند «در روز نوروز غسل كنيد و پاكيزه‌ترين جامه‌هاي خود را بپوشيد و به بهترين بوها خود را خوشبو كنيد. در اين روز، روزه بگيريد و بعد از به جا آوردن نمازهاي پيشين و پسين و نافله‌هاي آن 4 ركعت نماز بخوانيد. در ركعت اول بعد از حمد 10مرتبه سوره قدر و در ركعت دوم 10 مرتبه سوره كافرون و در ركعت سوم بعد از حمد 10 مرتبه توحيد و در ركعت چهارم بعد از حمد 10 مرتبه سوره فلق و ناس را بخوانيد و بعد از نماز سجده شكر را به جا آوريد و اين دعا را بخوانيد: اللهم صل علي محمد و آل محمد الاوصياء المرضيين و علي جميع انبيائك و رسلك بافضل صلواتك و بارك عليهم بافضل بركاتك و صل علي ارواحهم و اجسادهم. الله بارك علي محمد و آل محمد و بارك لنا في يومنا هذا الذي فضلته و كرمته و شرفته و عظمت فطره. اللهم بارك لي فيما انعمت به علي حتي لااشكر احدا غيرك و وسع علي رزقي يا ذالجلال و الاكرام. اللهم ما غاب عني فلا يغيبن عني عونك و حفظك و ما فقدت من شي‌ء فلا تفقدني عونك عليه حتي لا اتكلف ما لا احتياج اليه يا ذالجلال و الاكرام».
اين دعا داراي سند معتبر است و اگر نماز را هم به جا نياورديد مي‌توانيد دعا را بخوانيد.
در كتب غير مشهور، دعاي زير را نيز روايت كرده‌اند «يا محول الحول و الاحوال حول حالنا الي احسن الحال»
كه در هنگام تحويل سال انسان بر زبان جاري كند و از خداوند تبارك و تعالي بخواهد كه او را از خواب غفلت بيدار كند و با تغييري كه در فصل پيش مي‌آيد و زمين به اذن الهي زنده مي‌شود، حالت‌هاي انسان نيز دچار دگرگوني شود و از دام‌هاي جهالت رهايي يابد و به خداوند نزديك‌تر شود.

* نوروز پس از اسلام

با ورود اسلام به ايران نه تنها نوروز و آيين‌هاي آن كمرنگ نشد بلكه رونق بيشتري هم يافت. نوروز با همه پيام هايش مثل تحول و تدبر، غبارروبي و پاكيزگي، صله ارحام و ديدار با نزديكان و آشنايان، سلام و درود و تبريك گفتن، همواره اميدوار بودن و پيوسته تلاش كردن و جز اينها با آيين اسلام مطابقت داشت. البته برخي از سنت‌هاي خرافي و بيهوده به بركت اسلام از حول و حوش نوروز، حذف يا تعديل و برخي از سنت‌هاي نيكو به آن افزوده شد.
بسياري از آيات قرآن بر تدبر و تفكر در رستاخيز طبيعت و انديشيدن در نعمت‌هاي خداوند هستند. پيامي كه نوروز و بهار نيز همواره با خود داشته‌اند. به طوري كه خداوند در آيه 50 سوره روم مي‌فرمايد «با دقت نگاه كن و آثار و نشانه‌هاي رحمت پروردگار را بنگر، چگونه او زمين را پس از مردن، دوباره زنده مي‌كند. همان خدايي كه مردگان را بعد از مردن زنده مي‌كند و اوست كه با قدرت ذاتي خود بر هر چيزي تواناست».
اين تنها نمونه‌اي از آيات فراوان قرآن است كه ما را به تأمل در رستاخيز طبيعت و شگفتي‌هاي آن فرا مي‌خواند. همان پيامي كه طبيعت در بهار با تغيير و تحول و دگرگوني به ما مي‌نماياند.
دربارهاي نخستين خلفاي اسلامي به نوروز اعتناي چنداني نداشتند و حتي هداياي نوروزي را به عنوان خراج ساليانه مي‌پذيرفتند ولي بعدها خلفاي اموي براي افزودن درآمد خود، هداياي نوروزي را از نو معمول دانستند و اميران ايشان براي جلب منافع، مردم را به اهداي تحف دعوت مي‌كردند. بعدها اين اسم كه مردم را به مشقت مي‌انداخت منسوخ شد. در تمام اين مدت ايرانيان مراسم جشن نوروز را برپا مي‌داشتند. با ظهور ابومسلم خراساني و روي كار آمدن خلفاي عباسي و نفوذ برمكيان و ديگر وزراي ايراني و تشكيل سلسله طاهريان، جشن‌هاي نوروز از نو رونق يافت.
نوروز در دربار عباسيان، بسياري از رسوم خويش را حفظ كرد. تقديم هدايا از جانب بزرگان و اميران اسلامي و ديگران به خدمت خلفا از مراسم عادي به شمار مي‌رفت. نوشتن نامه‌هاي تبريك به نظم و نثر نيز براي خلفا معمول بود. البته اين رسم ويژه خلفا نبود بلكه ميان مردم نيز نوشتن نامه‌هاي تبريك عيد رواج داشت. در عهد عباسي ريختن آب و افروختن آتش در شب كماكان معمول بود. نوروز براي مردمان شيعه ايران زمين اهميت ويژه‌ ديگري نيز داشت و به روايتي عيد غديرخم كه در آن مولا علي (ع) به جانشيني پيامبر اكرم (ص) برگزيده شد و روزي كه مردم براي خلافت با آن حضرت بيعت كردند، مقارن با نوروز بوده است.
امام علي عليه السلام فرمود «هر روزي كه در آن نافرماني خداوند نشود عيد است».
نكته مهم ديگر در فرهنگ شيعي در باب نوروز چند روايتي است كه «معلي بن خنيس» به نقل از پيشواي فقه جعفري و منبع حقيقي و دقايقي معارف شيعي، امام جعفر صادق (ع) درباره نوروز و آداب ويژه‌ آن گفته است. در يكي از اين روايات «معلي بن خنيس» نقل مي‌كند كه «در نوروز به محضر امام جعفر صادق (ع) رفتم، فرمود " آيا مي‌داني امروز چه روز است؟ " گفتم "فداي تو شوم، روزي است كه عجمان تعظيم آن مي‌ كنند و هديه به يكديگر مي‌فرستند " فرمود "به خانه كعبه سوگند باعث آن تعظيم امري قديم است، بيان مي‌كنم آن رابراي تو تا بفهمي " گفتم "اي سيد! من دانستن اين را دوست‌تر دارم از آنكه دوستان مرده من زنده شوند و دشمنان من بميرند " پس فرمود "اي معلي! نوروز روزي است كه خداي تعالي عهد‌نامه‌اي از ارواح بندگان خود گرفته است كه او را بندگي كنند و ديگري را با او شريك نسازند و ايمان بياورند به فرستاده‌ها و حجت‌هاي او و ائمه معصومين (ع)؛ اول روزي است كه آفتاب طلوع كرده و بادي كه درختان را بارور مي‌سازد وزيده و خرمي زمين آفريده شده است؛ روزي است كه كشتي نوح بر زمين قرار گرفت؛ روزي است كه خداي تعالي جماعتي را كه پس از بيم مرگ از شهر و ديار خود بيرون رفته بودند و چندين هزار كس بودند، زنده كرد. پس اول حق تعالي ايشان را حكم كرد كه بميرند، بعد از آن زنده كرد؛ روزي است كه جبرئيل (ع) بر حضرت رسالت (ص) نازل شد به وحي؛ روزي است كه آن حضرت بت‌هاي كفار را شكست و همچنين حضرت ابراهيم (ع) در اين روز بت‌هاي كفار را شكست؛ روزي است كه حضرت رسالت (ص) امر فرمود ياران خود را با حضرت اميرالمؤمنين (ع) بيعت امارت كنند؛ روزي است كه آن حضرت، اميرالمؤمنين (ع) را ميان جنيان فرستاد كه بيعت از ايشان بگيرد و روزي است كه بار دوم اهل اسلام با اميرالمؤمنين (ع) بيعت كردند؛ روزي است كه آن حضرت در جنگ نهروان فتح كرد و به قتل رسانيد ذوالثديه را كه سركرده خوارج بود؛ روزي است كه قائم آل محمد (عج) ظاهر مي‌شود؛ آن حضرت بر دجال ظفر مي‌يابد و آن ملعون را در كناسه، كه محله‌اي است در كوفه از گلو مي‌كشد، و هيچ نوروزي نيست كه ما توقع خاصي از غم نداشته باشيم زيرا كه اين به ما و شيعيان نسبت دارد. عجمان آن را حفظ كرده‌اند و شما ضايع كرده‌ايد "».
امام صادق عليه‌السلام به معلي‌بن خنيس مي‌فرمايند «روز نوروز غسل كن و پاكيزه‌ترين لباس خود را بپوش، و به بهترين عطر خود را معطر بنما، و آن روز را روزه بگير و بعد از نوافل و نماز ظهر و عصر 4 ركعت نماز بخوان».
حضرت اميرالمومنين درباره نوروز مي‌فرمايد «فرزندي كه در نوروز به دنيا بيايد مبارك و صفات خوبي خواهد داشت».
منبع: كتاب نوروز اولين روز طلوع خورشيد نوشته عبدالمقيم ناصحي
ادامه مطلب
شنبه 29 اسفند 1388  - 9:47 PM
 موزه آستانه مقدسه يكي از ذخاير مهم و ارزشمند تاريخي و هنري ميهن اسلامي ما محسوب مي‌شود و به عنوان تنها موزه استان قم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
موزه آستانه مقدسه از بين 125 موزه موجود در كشور يكي از قديمي‌ترين آنها محسوب مي‌شود كه در آبان ماه سال 1314 شمسي در محوطه داخلي حرم مطهر و محل فعلي مسجد شهيد مطهري تاسيس شد.
فعاليت اين موزه تا حدود دي ماه سال 1353 ادامه يافت و از آن تاريخ تا سال 1361 به دلايل متعدد از جمله لزوم گسترش فضاي جانبي موزه و احداث ساختمان فعلي فعاليت موزه متوقف شد.
ساختمان كنوني موزه كه در ميدان آستانه واقع است، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در فروردين ماه سال 1361 احداث شد كه ابتدا با مساحتي حدود 500 متر مربع فعاليت داشت، اما در سال 1371 در زمان توليت آيت‌الله مسعودي زير زمين موزه نيز راه‌اندازي شد كه مجموعا مساحت آن به هزار متر مربع افزايش يافت.
در حال حاضر فضاي فعلي موزه جوابگوي نياز علاقه‌مندان نبوده و به همين دليل در طرح جامع توسعه حرم مطهر پيشنهاد تاسيس موزه‌هاي بزرگ در چند طبقه و همراه با امكانات و تجهيزات لازم ارائه شده است.
مجموعه آثار موزه شامل بخش‌هاي متنوعي است كه اهم آنها شامل بخش قرآن‌هاي خطي از قرن دوم تا دوره معاصر؛ مسكوكات ادوار اسلامي و پيش از اسلام، تابلوهاي تقاشي و شمايل مينياتوري، آثار چوبي خاتم‌كاري، آثار چوبي منبت‌كاري، ظروف سفالينه متعلق به هزاره اول و دوم قبل از ميلاد مسيح و اداوار اسلامي، ظروف چيني و شيشه‌اي، كاشي‌هاي زرين فام با طرح‌ها، نقوش وكتيبه‌هاي زيبا مربوط به قرون ششم تا هشتم هجري قمري، آثار حجاري و سنگ‌هاي تزئيني، لوازم فلزي با تزئينات قلم‌زني، قاليچه‌هاي دستباف ابريشمي دوره صوفي و قاجار و همچنين پارچه‌هاي دستباف است.
با توجه به عشق و ارادت فوق‌العاده‌اي كه مردم كشورما نسبت به خاندان عصمت و طهارت بالاخص بارگاه كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(س) دارند همواره هداياي ارزشمندي را به مرقد نوراني اين بانوي بزرگوار تقديم مي‌كنند كه خوشبختانه در چند سال اخير روندي رو به رشد داشته و در اين ارتباط بيش از ده‌ها اشياي نفيس شامل قرآن‌هاي خطي، مسكوكات اداوار اسلامي، تابلوهاي نقاشي، ظروف سفالينه، آثار دستباف و ساير آثار هنري به موزه اهدا شده است.
هسته مركزي و مجموعه اصلي اموال فرهنگي اين موزه را آثاري تشكيل مي‌دهد كه به صورت وقف و اهدا به مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و يا به دلايل حفاظتي از ساير بقاع متبركه استان قم به اين مركز فرهنگي منتقل شده است. از ويژگي‌هاي بارز اين موزه تنوع موضوعي آثار آن است كه مهم‌ترين بخش‌هاي آن به شرح زير است:
ـ قرآن‌هاي نفيس خطي:
در اين بخش نمونه‌هاي ارزشمندي از قرآن‌هاي خطي متعلق به دوره عباسي، سلجوقي، ايلخاني، تيموري، صفوي و قاجاري نگهداري مي‌شود كه از نظر نوع خط، جلدسازي و ساير شيوه‌هاي كتاب‌آرايي اهميت دارد. قديمي‌ترين قرآن موزه نيز به خط كوفي و متعلق به سال 198 هجري قمري است.
ـ مسكوكات:
در اين بخش نمونه‌هاي مختلفي از سكه‌هاي تاريخي متعلق به دوره اشكاني، ساساني و دوران اسلامي وجود دارد كه از جنس طلا و نقره و مس است و در بلاد مختلف اسلامي از جمله جرجان، نيشابور، بغداد، دامغان، رشت، تبريز ضرب شده است از سكه‌هاي نقره نيز در ضرابخانه دارالايمان قم ضرب شده است. قديمي‌ترين سكه دوران اسلامي موزه نيز متعلق به سال 87 هجري قمري بوده كه همزمان با خلافت وليد بن عبدالملك اموي است.
ـ قالي و قاليچه‌هاي دستباف
قاليچه‌هاي و قالي‌هاي دستباف ابريشمي و كرك با نقوش زيباي گل و بوته اسليمي شمسه، ترنج، لچك ترنج و سرترنج و كتيبه‌هاي قرآني از نمونه‌هاي ارزشمند آثار اين بخش هستند.
ـ پارچه‌هاي دستباف
آثار اين بخش شامل پارچه‌هاي ابريشمي،گلابتون، مخمل، ماهوت، شال و ترمه است كه از انواع هنرهاي سوزن‌دوزي، مانند نقره‌دوزي، يراق‌دوزي،تكه‌دوزي، قلاب‌دوزي، مليله‌دوزي برخوردارند. همچنين اكثر اين پارچه‌ها داراي نقوش گياهي، حيواني و انساني بوده و برخي نيز داراي كتيبه‌هاي بسيار زيباي قرآني و اشعار فارسي به خط نستعليق و ثلث است.
ادامه مطلب
شنبه 29 اسفند 1388  - 9:46 PM
 شهيد حميد قبادي نيا در وصيتنامه خود مي‌نويسد: شكرخدا را كه راه انبيا را با محبتي چون خميني(ره) به ما نشان داد.
در فراز‌هاي ديگر از اين وصيتنامه كوتاه آمده است، حمد و ستايش خدا را كه ما را در انتخاب راهش ياري و توان داد؛ خدايا اميدوارم كه مرا به درگاهت بپذيري و با شهداي صدرالسلام محشور گرداني.
وي خطاب به خانواده خود مي‌نويسد: كشته شدن مرا با صبر و توكل خداي كريم تحمل كنيد و آنچنان كنيد كه شايسته يك خانواده مسلمان است.
شهيد قبادي‌نيا تاكيد مي‌كند: آنچنان شكر‌گزاري كنيد كه دشمن خوار اسلام وانقلاب خوار و دوستان ما شاد و مصمم‌تر براي ادامه انقلاب شوند من به آرزوي خود رسيده‌ام آرزويي كه از زماني كه به سپاه آمدم عملا در پي‌ آن بودم اگر شهيدان جان نمي‌دادند ما بردگان هميشه تاريخ بوديم.
ادامه مطلب
شنبه 29 اسفند 1388  - 9:45 PM
 به نقل از روابط عمومي معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان ايلام در صدد است تا با گرد آوردن گردشگران در محل قلعه والي و اجراي عروسي به شيوه سنتي، لحظات شاد و مفرحي را براي مسافران ايجاد كنند.
طبق برنامه ريزي صورت گرفته مسافران ورودي به شهر ايلام مي توانند با حضور در اين اثر تاريخي در كنار آشنايي با تاريخ و آداب و سنن استان، اوقات به ياد ماندني را تجربه كنند.
در كنار برنامه هاي مذكور همچنين ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان ايلام در تلاش است تا با حضور نيروهاي يگان ويژه، علاوه بر صيانت از آثار تاريخي، همراهي با مسافران ورودي را سبب شوند.
به همين منظور اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام مانور نيروهاي يگان حفاظت را در دستور كار قرار داد تا در قالب 20 تيم، توانمندي ميراث بانان در جوار سد ايلام به نمايش گذاشته شود.
گفتني است ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان ايلام، 27 اسفند ماه، با حضور دكتر الهام، حقوقدان شوراي نگهبان ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان، آغاز به كار كرده است.
ادامه مطلب
شنبه 29 اسفند 1388  - 9:44 PM
  استان زنجان يكي از استان‌هاي مهم كشور با داشتن ظرفيت‌هاي مهم در بخش گردشگري و ميراث فرهنگي است.
استان زنجان با داشتن آثار بديع و منحصر به فرد گردشگران و جهانگردان داخلي و خارجي را به سوي خود جلب و جذب مي‌كند كه در اين زمينه نيازمند توجه فرا ملي است تا بتواند داشته‌هاي خود را به خوبي به دوستداران تاريخ و تمدن بزرگ ايران معرفي كند.
مجموعه معبد داش كسن در 10 كيلومتري جنوب شرقي سلطانيه و در نزديكي روستاي وير از توابع همين بخش قرار گرفته است.
اين مجموعه در محوطه‌اي به شكل مستطيلي ناقص، به طول 400 متر و عرض 50 تا 300 متر ديده مي‌شود.
در درون اين مجموعه سه غار نسبتا عميق در دل كوه كنده شده است كه كنده كاري‌هاي زيبايي دارند. از نقش‌هاي اين كنده كاري‌ها مي‌توان به دو تصوير اژدها كه در مقابل يكديگر به شكل قرينه حك شده‌اند و طول هريك 5/3 متر است اشاره كرد.
در طرفين اين نقش‌ها محراب‌هاي زيباي نقش داري با طرح‌هاي اسليمي‌گل و بوته و مقرنس‌هاي سنگي كنده كاري شده‌اند.
مجموعه آثار كنده كاري اين محل، يادگار هنرمندان چيني است كه به فرمان اولجايتو از چين به سلطانيه فرا خوانده شده بودند.
بر اساس يك فرضيه، غارهاي "داش كسن " در دو دوره تاريخي جدا از هم مورد استفاده قرار گرفته است.
در دوره نخستين اين غار نيايشگاه آئين مهرپرستي در عهد ساساني بوده است اما از اين دوره آثاري بجاي نمانده است.
دوره دوم كه نقش‌هاي اژدها، برگ مو، پيچك و طرح‌هاي اسليمي، يادگار آن دوره است به دوران فرمانروايي ايلخانان تعلق دارد.
سنگ‌هاي سبز به كار گرفته شده در حصار ارگ سلطانيه به طور قطع از محل تاريخي داش كسن (سنگ‌بر) بريده شده است. در نتيجه برش و انتقال سنگ، فضاي لازم براي كنده كاري و دخمه‌سازي در اين محل فراهم شده و اين مكان با اندكي تغييرات به آرامگاه تبديل شده است. بنابراين، محوطه تاريخي داش كسن را مي‌توان در رديف آرامگاه‌هاي دوره ايلخاني نيز طبقه‌بندي كرد.
معبد صخره‌اي داش كسن كه به معناي سنگ تراشيده يا بريده سنگ است در جنوب شرقي روستاي وير در سينه‌كش ارتفاعات محلي سلطانيه قرار دارد، در اين معبد علاوه بر استفاده از فن‌آوري پيشرفته زمان كه پيامد رشد و تكامل فن سنگ‌تراشي با ابزار فلزي است، انتخاب مناسب‌ترين نقطه نسبت به نقاط همجوار نمودار توجه و آشنايي كامل سازندگان آن با دانش زمين‌شناسي و معدن‌شناسي است.
به نظر مي‌رسد هنرمندان خلاق معبد صخره‌اي در خلق حجاري‌ها و كنده كاري‌هاي زيبا كه در غرب و شرق اين نيايشگاه گسترده شده علاوه بر مهارت در تكنيك سنگ‌تراشي از پاره‌اي اصول پيكرتراشي نيز الهام گرفته‌اند.
ظهور و پيدايش اين معبد صخره‌اي را مي‌توان با توجه به شكل معماري (چليپائي) آن و وجود فضاهايي مانند مهرابه‌هاي مهرپرستان به سده‌هاي اول و دوم ميلادي بازگرداند و از سوي ديگر نحوه پرداخت نقوش آن متأثر از اوضاع اجتماعي ايران قرن هشتم (هـ. ق) است.
نقوش حجاري شده اژدها، طرح‌هاي گياهي، رديفي از بن نگاره‌ها بر روي گلدان‌هايي در دو سوي طاق هلالي كه در دهه‌ها و سده‌هاي بعد، اين شيوه تزئيني را بر گرداگرد ايوان‌هاي مسجدها مي‌بينيم همراه با محرابي‌هايي با تزئينات مقرنسي، آميزه‌اي از هنر ايران و چين را با مفهوم و محتوايي ديگر به وجود آورده است.
اژدهاي نقش شده بر پيكره صخره‌اي داش كسن كه در هنر و انديشه ايراني مظهر ظلم، ستم و پليدي است با نفوذ قوم فاتح همچون محافظ هميشه بيدار كه نشان از ارزاني، خير، بركت، دولت و سلطنت دارد در هنر ايران جاي مي‌گيرد.
ادامه مطلب
شنبه 29 اسفند 1388  - 9:43 PM

صفحات سایت

تعداد صفحات : 60

جستجو

آمار سایت

کل بازدید : 5822817
تعداد کل پست ها : 30564
تعداد کل نظرات : 1029
تاریخ ایجاد بلاگ : پنج شنبه 19 شهریور 1388 
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 آذر 1397 

نویسندگان

ابوالفضل اقایی