هویت زن مسلمان به حفظ عفاف و حجاب است
حجتالاسلام مهدی ستوده همزمان با هفته جهانی عفاف و حجاب اظهار کرد: بالاترین ارزش برای یک زن مسلمان توجه به حجاب و عفاف برتر و شایسته است. |
به گزارش دفاع پرس از اردبیل، حجتالاسلام مهدی ستوده گفت: هویت اصلی زن مسلمان به حفظ حجاب و عفاف است که میتواند حریم او را از آسیبها و برخی دغدغهها در امان نگه دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: هفته حجاب و عفاف با هدف زندگی عفیفانه و سعادتمندی خانواده بنیان نهاده شده که مسلما برای صیانت و حفاظت از حریم خانواده با رویکرد عفاف و حجاب است که نقطه اصالت و حقیقت یک زن مسلمان است.
وی با بیان اینکه امروز بیشترین هجمه دشمنان مربوط به حوزه فرهنگی و تبلیغ و مانور روی مسأله حجاب و عفاف است تا به هر شکل ممکن دختران و نسل امروز و آینده را به بیاساس و بیبنیان بودن امر حجاب و عفاف به نحوی ترغیب و تشویق کنند، تصریح کرد: صدها کانال و شبکه ماهوارهای و اجتماعی با هجمهای سنگین و گسترده تلاششان بر این است تا هویت اصیل زنان ما را مخدوش کرده و به نوعی آنها را از مسیر سعادتمندی دنیوی و اخروی خارج کنند.
این مسئول ادامه داد: در این هیاهو برخیها دچار خودباختگی فرهنگی شده و با از دست دادن اصالت خود سعی میکنند تن به آلودگیهای ظاهری و دنیوی بدهند در حالی که بالاترین ارزش برای یک زن مسلمان توجه به حجاب و عفاف برتر و شایسته است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: در طول تاریخ بسیاری از حکمرانان و سردمداران کشورهای اسلامی ما سعی کردند تا با زیر سؤال بردن اصل حجاب و عفاف به نحوی اصالت و حقیقت زن مسلمان را مخدوش کنند اما همواره در این مسیر با شکست و ناکامی روبهرو شده و هیچ وقت به آمال و آرزوهای پلید خود دست پیدا نکردند.
ستوده با گرامیداشت هفته حجاب و عفاف که در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، افزود: این موضوع در حقیقت خار چشم دشمنان است و این دشمنان سعی میکنند به هر نحوه ممکن با شیوههای نرم و گاه تند مسأله حجاب را مورد تاخت و تاز اندیشههای ظاهری و مادیگرایانه خود قرار دهند اما حقیقت این است که هیچ وقت اصالت حجاب زیر سؤال نرفته و مخدوش نمیشود.
ادامه مطلب
«چی شد چادری شدم؟»
«چی شد چادری شدم؟» روایتهایی صادقانه از دخترانی است که روزی برای اولین بار چادر را با ترس و لرز پوشیدند و دیگر آن را رها نکردند. |
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حرف زدن برای خیلیها آسان است اما موضوعاتی وجود دارد که با اینکه شاید در نگاه اول خیلی پیش پا افتاده باشند اما واقعاً حرف حسابی گفتن درباره آنها کار هر کسی نیست و به قول معروف «کار را باید به کاردان سپرد»؛ مسئله «حجاب» نمونه این موضوع است.
وقتی میخواهیم درباره چادر حرف بزنیم دست و پایمان خیلی میلرزد که چه بگویم تا ضمن اینکه به کسی بر نخورد حرف دلمان را زده باشیم. حکایت این موضوع مانند چادر است، حرف زدن از چادر در بین چادریها آسان است و شاید دیگر نیاز به این مقدمه چینیها نباشد. برای این موضوع باید فقط روایت کننده باشیم و روایتهای را از مردم گفت. به ذهنمان رسید تا درد دلهای همین دختران را بازگو کنیم. حرف دخترهایی که روزی برای اولین بار چادر را با ترس و لرز پوشیدند و دیگر آن را رها نکردند و باور کردند که چادر و حجاب چقدر زیباست.
روایت داستان ما از زبان کتابی است که در یک فراخوان وبلاگی گردآوری شده است و داستانهای شیرین و جذابی از نقاط مختلف ایران در آن آورده شده است. «چی شُد چادری شدم؟» اسم این کتاب است که حدود صد داستان درباره چادری شدن دخترهای جوان را به روایت خوشان نقل کرده است.
«نه اینکه از چادر بدم میآمد ها، نه! اصلاً! تا جایی که یادم مییاد هیچ وقت بی حجاب یا بد حجاب نبودم. روی روسریام از بچگی خیلی حساسیت داشتم اما چادر... به نظرم دست و پاگیر میآمد، میگفتم نمیتونم جمع و جورش کنم، روسری یا مقنعه رو میکشه عقب و بیشتر موهام بیرون مییاد. اصلاً مگه الان پوشش من چه عیبی داره؟ و...
البته بعضی اوقات خاص، مثل وقتایی که میرفتیم زیارت، چادرم سرم بود اما برای همیشه خب نه. یاد مییاد دبیرستان که میرفتیم تا سال قبلش چادر اجباری بود. اون سال هم که من تو آزمون ورودیاش قبول شدم، بهمون نگفتن الزام چادر برداشته شده! مدرسهی نمونه بود و نمیشد از خیرش گذشت. اجباراً چادر سرم کردم. یه مدت که گذشت و متوجه شدیم الزامی نیست، من از اولین کسانی بودم که چادر رو برداشتم. مگه حجاب من چه عیبی داشت خب؟
حتی اینکه بابا غیر مستقیم موقع نگاه کردن به تلویزیون با دیدن یه دختر چادری میگفت چقدر چادر برای یک دختر وقار مییاره هم منو چادری نکرد. من که حجابم مشکلی نداشت چرا باید خودم رو به دردسر میانداختم؟ سخته جمع و جور کردنش خب، تازه مردم و این آدمایی که به خاطر روسری هم به آدم میگفتند حزباللهی که در زبان اونا معادل اُمّل بود چی؟ حالا چادر که واجب نیست آدم به خاطرش با ملت دربیفته منم حجابم عیبی نداره خب...
خلاصه به نظرم چادر هم مثل خمس مثل نماز مثل هر چیزی که آدم باید فقط به خاطر معشوقش انجام بده ظاهر سختی داره و حلاوتش رو تا وقتی انجام ندی نمیتونی بفهمی حتی وقتی به زور قانون و فشار خانواده... چادر سرت کنی هم نمیفهمی باید فقط به خاطر او و به قصد قربت او این کارها رو انجام بدی تا درک کنی تا حالا خودت رو از چه موهبتی محروم کردی...
اما میدونید برای من از کجا شروع شد؟ خیلی ساده این اتفاق افتاد: یک اردوی سه روزه بود به مشهد مقدس... اینقدر این مدت کم بود که آدم دلش نمیآمد به جز حرم مطهر امام رئوفش جای دیگهای بره، از خونه که بیرون میآمدیم صاف میرفتیم حرم و از حرم صاف میآمدیم خونه و همین دلیل من اون سه روز دائم چادر سرم بود.
خوب من دوست نداشتم دقیقاً جلوی در حرم چادر سرم کنم، آخه آدم از لحظهای که پاشو از در خونه به سمت حرم مقدس بیرون میذاره انگار مورد توجه امام رضاست و خب... برگشتیم به شهرمون، چادرم رو تا کردم و صاف گذاشتم تو کشو برای زیارت دفعهی بعد، اولین باری که میخواستیم از خونه برم بیرون آماده شده بودم داشتم از پلهها میرفتم پایین، تو همین فاصله از خودم پرسیدم: تو مشهد برای چی چادر سرت میکردی؟ و به خودم جواب دادم: به حرمت امام رضا، یکدفعه از خودم پرسیدم خب اینجا هم شهر امام زمانه اینجا هم مورد توجه امام زمان هستی. آقا داره تورو میبینه، چطور میخوای بری توی خیابون وقتی امام زمان داره تو رو میبینه؟!
رسیده بودم به در خونه، در رو باز نکردم، برگشتم تو اتاقم، چادرم رو برداشتم، و چادری شدم برای همیشه، برای همیشه به حرمت امام زمان. من عاشق چادرم هستم اینم تاج بندگی منه برای خدا و نشونهی حرمتی که برای آخرین حجتش دارم. و شاهدی که هر لحظه بهم یادآوری میکنه الان جلوی چشم امام زمانت هستی و ایشون همهی حرکات تو رو میبینه.»
«به حرمت شما» اسم اولین داستان از این مجموعه شیرین و جذاب است که روایت چادری شدن دختری به روایت خودش را بیان میکند. روایتهای صادقانه و ایجاد ارتباط با مخاطب با زبان ساده و شیوا از جذابیتهای این کتاب است که میتواند ذرهای از لذت تجربه شیرین حجاب را به دیگران بچشاند.
ادامه مطلب
عکس/ الهام چرخنده به وعده خود وفا کرد
بازیگر سینما و تلویزیون که در صفحه تلگرامی خود قول داده بود در روز حجاب و عفاف، تعداد 1000 چادر به بانوان تهرانی اعطا کند، به وعده خود وفا کرد. |
ادامه مطلب
انتقال پیام حجاب از ایران به سایر کشورها مدیون امام خمینی ( ره) است
رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: انتقال پیام حجاب به سایر کشورهای دنیا از ایران مرهون زحمات امام خمینی (ره) است. |
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجتالاسلام محمد محمدی گلپایگانی در حاشیه همایش ملی قیام گوهرشاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انگلیس با استفاده از رضاخان که دست نشانده آنها بود سعی داشا انتقام قیام تنباکو را گرفته و به همین علت طرح کشف حجاب را اجرا کردند.
وی با بیان اینکه سلسله پهلوی ضربات زیادی به اسلام وارد کرده است، خاطرنشان کرد: در واقع رضا خان با کشف حجاب که داستان گوهرشاد یکی از مصادیق آن است لطمه قیام تنباکو را جبران کرد.
محمدی گلپایگانی با اشاره به نشانههای مخالفت با اسلام در حکومت پهلوی، بیان کرد: پیشگیری از برگزاری مراسمات عزاداری و از بین بردن اوقاف از جمله مصادیق مخالفت با اسلام این پدر و پسر است.
وی افزود: محمدرضا پهلوی نیز تفاوت چندانی با پدرش نداشته و همان شیوهها را در کشور اجرا کرد و علاوه بر اطلاعت محض از سفرای کشورها تمام مملکت را در اختیار اجانب انگلیسی و آمریکایی گذاشت.
رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به آزادیهای کنونی که دختران مسلمان باحجاب دارند، تصریح کرد: امام خمینی (ره) نجات دهنده این کشور بوده و انتقال پیام حجاب از ایران به سایر کشورها مدیون ایشان است
ادامه مطلب
صیانت از حجاب از روشنترین مسائل جامعه اسلامی و انسانی است
حجاب و عفاف یکی از روشنترین و بدیهیترین مسائل جامعه اسلامی و انسانی بوده و اسلام با توجه به ایدئولوژیهایی که دارد، حد و حدود حجاب را تعیین کرده و اگر رعایت شود، نه تنها باعث بهداشت و سلامت روحی و روانی شده، بلکه باعث سلامتی خود شخص و جامعه نیز میشود. |
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت الاسلام حیدر عباسی با اشاره به اهمیت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی اظهار داشت: خداوند بارها در قرآن سفارش میکند که طوری حجاب و عفاف داشته باشید که مورد آزار و اذیت کسانی که در قلب خود مرضی دارند نشوید، هیچکس نمیتواند بگوید که در جامعه انسانهای کم ظرفیت وجود ندارد اما کسانی نیز هستند که میگویند ما دلمان پاک است و نامحرمها خودشان رعایت کنند، بنابراین این اشخاص باید بدانند که به یکدیگر باید به چشم پاک نگاه کرد و این فرمایش خداوند و قرآن را فراموش نکنند که در قلب مرضی وجود دارد که انسان همواره به دنبال رسیدن به آن است.
مسئول موسسه حجاب و عفاف ریحانه النبی(س) ارومیه تصریح کرد: انسان موجودی است که این کشش در وجود او قرار داده شده و این یک نعمت الهی است که اگردرست استفاده نشود، تبدیل به بلا میشود، اگر این قانون و صفا و صمیمیت در جامعه از بین برود، کشش و گرایشها بی حد و مرز میشود و خانوادهها از بین میروند.
حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: به برکت همین حجاب و عفاف است که در کشور ما برخلاف خیلی از کشورهای دیگر صفا و صمیمیت وجود دارد و ما میبینیم که آمار تنهایی و خودکشی در کشورهای عقب مانده خیلی کمتر از کشورهای پیشرفته است که ادعای آزادی مطلق دارند.
وی با اشاره به نقش حوزه و مبلغان دینی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بیان داشت: مبلغان دینی باید آداب اسلامی و آیات حجاب را در بین مردم بازگو کنند و اکنون مشاهده میشود که آسیبهایی همچون طلاق، بزهکاری، ترک خانواده، طلاق عاطفی در بین خانوادههای دینمدار بسیار کمتر از خانوادههای بی اعتقاد است، امروزه خوشبختانه طلبههای خوش ذوقی هستند که در راستای فرهنگسازی حجاب و عفاف قدم برمیدارند.
مسئول موسسه حجاب و عفاف ریحانه النبی(س) ارومیه گفت: همانطور که میدانید حوزههای علمیه مصوب دولتی ندارد و هزینهها را از طریق مردم تامین میکنند، موسسه حجاب و عفاف ریحانه النبی(س) هم در 9 مدرسه فعالیت میکند و برای همه آنها حدود 500 میلیون ریال هزینه میکند، ولی در قبال این خدمات هزینهای دریافت نمیکند که باید در این خصوص ارگانهایی همچون آموزش و پرورش و استانداری وارد عمل شوند.
وی افزود: مسئولان باید به سمت تخصص گرایی سوق داده شوند و متاسفانه در ارگانهای بزرگ مسئولان فرهنگی به جای طراح فرهنگی، مدیر فرهنگی هستند.
ادامه مطلب
بی حجابی باحقوق افراد جامعه درتزاحم است
حجاب امری اجتماعی است لذا بی حجابی در جامعه پیامدهای نامطلوب به همراه دارد و این امر با حقوق افراد جامعه در تزاحم است. |
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، به مناسبت هفته حجاب و عفاف به سراغ دو تن از کارشناسان این حوزه رفتیم تا نظر آنها را در این خصوص جویا شویم. موضوعاتی مانند اجباری بودن حجاب، اثرات فردی و اجتماعی حجاب، نقش حجاب در تقویت بنیان خانواده و نحوه مواجهه با مقوله بی حجابی از جمله مقولاتی است که مورد بررسی قرار گرفته است. متن زیر در مورد پدیده بدحجابی با آیت پیمان دبیر شورای علمی دین پژوهان کشور و حجت الاسلام علی قهرمانی کارشناس مسائل دینی است.
آیت پیمان دبیر شورای علمی دین پژوهان کشور در مورد به کار بردن لفظ اجباری برای موضوع حجاب گفت: به کار بردن لفظ اجبار در ارتباط با هیچکدام با تکالیف دین مناسبتی ندارد. تمام تکالیفی که خداوند برای سعادت و کمال بشر از طریق شریعت همه انبیا تشریع فرموده هیچکدام بر مدار اجبار و تحمیل نیستند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اجبار در موضوع حجاب باید اینگونه تبیین شود که حجاب یک تکلیف عبادی و شرعی است که دو جنبه دارد. یک جنبه متوجه حریم خصوصی می شود که کسی وارد این حریم نخواهد شد ولی یک جنبه دیگر این تکلیف مربوط به اجتماع می شود یعنی حجاب جنبه اجتماعی پیدا می کند. حجاب از آن تکالیفی است که اگر فرد انجام ندهد در صحنه اجتماع بروز و ظهور پیدا می کند و با حقوق دیگران تزاحم پیدا می کند.
وی گفت: مثلا اگر تفاوت نماز را با امر حجاب بسنجیم می توان گفت نماز یکی از بالاترین تکالیف ماست اما چگونه است ما در امر بی نمازی هیچ تاکید بر اجباری نمی بینیم چون بی نمازی جلوه بیرونی ندارد و فردی که در خیابان عبور می کند هیچ گونه تالی فاسدی(پیامد نامطلوب) ایجاد نمی کند ولو اینکه شما بدانید او بی نماز است. این امر تزاحمی با دیگران پیدا نمی کند اما حجاب اینگونه نیست و وقتی فرد بی حجاب در اماکن عمومی حضور پیدا می کند تالی فاسد دارد و با حقوق افراد متدین تزاحم پیدا می کند.
شیوه مواجهه با مسئله بی حجابی
وی با اشاره به نحوه برخورد با مقوله بد حجابی توضیح داد: کسانی که می خواهند مروج و مبلغ امر حجاب در جامعه باشند باید دقت داشته باشند که باعث گسست نسل های جدید نسبت به دین نشوند. سنت اولیا و پیامبر اکرم باید نصب العین قرار گیرد که ببینیم بیان و شیوه تبلیغ آنها چگونه بوده است. نباید بر اساس سلیقه یا احساسات فردی عمل کرد.
وی افزود: گاهی دیده می شود برخی رفتارها نه تنها تاثیر مثبتی نداشته بلکه باعث یک نوع رفتار لجاجت آمیزی از طرف جوانان می شود. باید اوامر الهی را در کنار یکدیگر قرار دهیم و مجموعه ای نگاه کنیم. اگر بناست در حیطه حجاب امر و نهی و یا تکلیفی را انجام دهیم باید روشمند عمل کنیم. قرآن کریم به لین بودن و احسن بودن قول و به «جادلهم بالتی هی احسن» تاکید می کند. باید اینها را کنار هم دید.
آیت پیمان گفت: اگر ما می خواهیم دختران و زنان جامعه را نسبت به مسئله حجاب آگاهی دهیم این امر باید با قول احسن صورت گیرد. مسئله اول آگاهی بخشی است که بایستی متولیان امر تمام توان خود را بر آگاهی بخشی نسبت به محاسن حجاب و در درجه بعدی نسبت به مضرات بد حجابی بگذارند. همان روشی که ما در سیقا وحی و نزول قرآن می بینیم.
وی ادامه داد: قرآن ابتدا با انذار به جهنم و عذاب نازل نشد و اولین آیات ناظر به بشارت و رستگاری است که «قولوا لا اله الا الله تفلحوا»، ابلاغ رسالت توسط پیامبر اکرم با بشارت است.
دبیر شورای علمی دین پژوهان کشور گفت: در بسیاری از رسائل عملیه مراجع شیوه امر به معروف از نهی از منکر را در چهار مرحله با شرایط تبیین کرده اند که حجاب نیز شامل همین مراحل می شود. لذا اول باید آمران به معروف و ناهیان از منکر را آموزش داد.
وی افزود: اگر به صورت مقطعی بر اثر فشارهای سیاسی و اجتماعی نهادهایی وارد اجتماع شده و بخواهند این معضل را در عرصه اجتماع و در صحن خیابان ها حل کنند، لطمه وارد می کند و تجربه نشان داده که این کار مثبت نبوده است. اینها همه توان خود را مصروف منع می کنند و می خواهند کار را در مرحله آخر حل کنند. لذا باید فرهنگ سازی و آموزه های قرآن و سیره ائمه را با بیان آثار حجاب و فلسفه حکمت آمیز حجاب که خداوند در قرآن تشریع فرموده اول به متولیان امر به معروف و نهی از منکر آموزش داده که به جامعه منتقل شود.
سیره اهل بیت در مواجهه با فرد گناهکار
وی در مورد سیره اهل بیت عصمت و طهارت در مواجهه با افراد گناهکار گفت: اهل بیت نسبت به گنهکاران با مهربانی و ملاطفت برخورد کرده اند. اهل بیت سعی کرده اند که شخصیت گنهکار را تخریب نکنند و اگر شخصی به تکلیف دینی خود عمل نکرده است نباید او را مورد شماتت و توهین قرار داد. اهل بیت همیشه در نهایت شفقت و مهربانی همانند طبیب عمل کرده اند که «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ.» اهل بیت نسبت به گنهکار به عنوان بیماری که نیاز به درمان دارد نگاه کرده اند. مثلا آیا طبیب، بیمار را مورد سرزنش قرار می دهد؟ بلکه با شفقت و مهربانی تلاش می کند تا او را نسبت به چیزهایی که برای او نافع و یا مضر است، آگاه کند. امروز در رابطه با منکرات باید چنین روشی را آموزش دهیم.
حجاب در نسبت با دیگر مفاسد
آیت پیمان در خصوص مغاطه ای که در مورد امر حجاب مطرح می شود و آن را در نسبت با دیگر مفاسد جامعه امری با درجه اهمیت کمتری جلوه می دهند گفت: قیاس مسئله بی حجابی با مفاسد دیگر و اولویت دادن به دیگر مشکلات جامعه مثل اختلاس و... نسبت به امر حجاب ناشی از به کار بردن تعصبات بی جا در این مباحث است. در نهج البلاغه آمده است نام افرادی برده شده است که تخطی مالی کرده اند و یا انحراف اقتصادی داشته اند که یک نمونه ابن حرمه است که حضرت دستور دادند در انظار مردم تنبیه شود. ابن حنیف نمونه دیگری است که حضرت طی نامه ای او را مورد توبیخ قرار داده است. اما نکته ای که وجود دارد در بحث فراوانی ها و کثرت هاست. بحث سو استفاده از بیت المال محدود به تعداد اندکی از مدیران فاسد ولی امری مثل بی حجابی فراوانی و کثرت دارد و در معرض دید بخش زیادی قرار می گیرد حساسیت بیشتری ایجاد می کند. یعنی می توان گفت از این بعد امر حجاب نه اینکه اولی باشد بلکه حساس تر است چراکه فراوانی آن در جامعه زیاد است و اگر چاره ای اندیشیده نشود به سرعت در جامعه گسترش پیدا می کند. اما مسائل دیگر سرعت گسترشی به این شکل ندارند. یقینا هر چیزی به جای خود باید مورد بررسی قرار بگیرد.
وی گفت: دزدی و اختلاس و دیگر تخلفات بعضی مسئولین هم نقض محرمات الهی است و جرم شخصی و اما گناه غیر علنی است. قبح گناه دزدی و تخلف و ظلم و... چون مرتکبین اندک و اعمال مخفی است، در جامعه از بین نمی رود و همچنان به عنوان منکر الهی می ماند. اما قبح بی حجابی و بد حجابی به علت کثرت مرتکبین و علنی بودن آن از بین می رود و منکر معروف و معروف منکر می شود. اصلا قیاس نباید کرد تا توجیه بلا مرجه برای اباحیگران نشود.
پیمان در پایان گفت: باید در مسئله حجاب به موضوعات بنیادی تر و اساسی تری توجه شود مثلا باید در اماکن دولتی مقرارت خاصی را وضع کرد. هر انسان عاقلی این را می پذیرد که هر محیط خاص اداری و عمومی می تواند مقرارت خاصی داشته باشد. در اینجا فرد احساس اجبار ندارد و مقرارت شغلی را می پذیرد و رعایت می کند. اگر در این محیط ها با توجیه مناسب و با وضع قوانین مناسب کار شود زمینه پذیرش این موضوع به عنوان یک قانون فراهم می شود.
اثرات فردی و اجتماعی حجاب
حجت الاسلام علی قهرمانی پژوهشگر و محقق علوم و معارف دینی درباره اثرات فردی و اجتماعی حجاب گفت: حجاب، ممکن است به ظاهر محدودیتی به همراه داشته باشد اما این محدودیت به انسان مصونیت می دهد.
وی افزود: ما با پذیرش این قانون الهی در واقع به خود لطف می کنیم. اگر قانون را نپذیریم یک عوارض جانبی به همراه دارد، نپذیرفتن و اجرایی نکردن قوانینی که خداوند قرار داده در زندگی عوارض جانبی دارد. لذا من با پذیرفتن آن به خود لطف می کنم و خود را از این عوارض بر حذر و به دور می دارم.
قهرمانی ادامه داد: یکی از اثرات فردی حجاب آرامش است. زن اگر چارچوب های مورد اشاره در شرع را شکست و کاری کرد که مرد چشم چرانی کند، مرد نیز به جای اینکه به دنبال زیبایی های باطنی زن باشد به دنبال زیبایی های ظاهری او خواهد بود. اولین اثری که حجاب بر خود مرد و خانواده اش و همسرش و کسانی که می خواهند او را دوست داشته باشند دارد، آرامش است.
این پژوهشگر حوزه دین ادامه داد: مورد دوم در مورد اثرات فردی و اجتماعی حجاب این است که، این حجاب وقتی آرامش فردی ایجاد کرد، یک اثر اجتماعی نیز دارد و امنیت اجتماعی را به دنبال می آورد. همه مواردی که باعث می شود فرد احساس آرامش فردی بکند در ایجاد امنیت اجتماعی او هم نقش مثبت و بالایی دارد. مثلا در جامعه اگر کسی دارایی و ماشین و خانه خود را به رخ دیگران بکشد، افرادی که از این موارد محرومند اگر سست ایمان باشند سعی می کنند این دارایی از راه های نامشروع بدست آورند. در بحث حجاب هم همینگونه است لذا اصلی ترین اثرات فردی را که حجاب دارد آرامش است و در بعد اجتماعی امنیت به همراه دارد.
قهرمانی در مورد نقش حجاب در تقویت بنیان خانواده گفت: زمانی مرد در جامعه دچار تحریکات جنسی و غریزی می شود که فرد احساس کند همسرش زیبا نیست یا زیبایی کمتری نسبت به دیگران دارد، این تنش باعث درگیری های عصبی می شود و در نهایت سردی روابط او با همسرش را به همراه دارد. اسلام به این دلیل در بحث حجاب تاکید کرده که تنش های بین زن و شوهر کمتر شود.
قهرمانی تصریح کرد: مسئله حجاب از منظر زیبایی شناسی هم قابل بررسی است. تبرج باعث می شود معیار زیبایی متفاوت شود. موج بدحجابی در کشور زیبایی شناسی افراد را تغییر می دهد. لذا این مسئله باعث می شود افراد احساس نقصان و کمبود کنند و برای رسیدن به آن معیار زیبایی هزینه هایی بکنند. زیرا ذائقه افراد به این سمت گرایش پیدا کرده و سلامت روحی و جسمی انسان را به مخاطره می اندازد.
وی در پایان گفت: به جهت اینکه ذائقه افراد عوض شده است، فرد مرتبا عمل زیبایی می کند و تغییری در چهره خود ایجاد می کند. لذا فرد با عمل های پیاپی در نهایت دچار عصبانیت و عوارض روانی می شود.
منبع:مهر
ادامه مطلب
تذکر لسانی امر به معروف "حجاب" در نیشابور همزمان با هفته عفاف و حجاب، به همت بسیج نیشابور در 9 منطقه پر ازدحام و گردشگری شهرستان نیشابور تذکر لسانی امر به حجاب برگزار شد. |
به گزارش دفاع پرس از خراسان رضوی، اکرم زهتابیان، مسئول بسیج جامعه زنان شهرستان نیشابور گفت: به همت حوزه مقاومت بسیج فاطمه الزهرا(س) تذکر لسانی امر به حجاب درپاساژهای ناصرانی، قریشی، مروارید و خیابان امام مقابل مسجد جامع، و میدان امام خمینی(ره) و همچنین منطقه گردشگری خیام و عطار و جاده باغرود انجام شد.
وی اظهار داشت: دختران و بانوان محجبه بسیجی با حضور در مکانهای فوق، به بانوان محجبه شاخههای گل هدیه کرده و به خانمهای بدحجاب بستههای فرهنگی و کتاب هدیه دادند و آنان را به حفظ حجاب فاطمی دعوت میکردند.
زهتابیان تصریح کرد: دنیای غرب با تولید سریالها و فیلمهای بی محتوا، بیحجابی و بیعفتی را در قالب پرداختن به سوژههایی نظیر خیانت، دروغ و هوسرانی ترویج میکند؛ در حالی که در این قبیل محصولات، به مسائلی مانند تحصیل، کتابخوانی، همسرداری و فرزندپروری کمتر پرداخته میشود.
خاطرنشان میشود، ۲۰ تا ۲۶ تیر ماه بهعنوان هفته "عفاف و حجاب" نامگذاری شده است.
ادامه مطلب
برای مقابله با بدحجابی از سیلی خوردن نترسید رئیس ستاد عفاف و حجاب شهرستان بوشهر گفت: باید بحث حجاب به درون جامعه و خانواده برود و کسی نترسد که در این راه سیلی بخورد زیرا ما در هشت سال دفاع مقدس شهید دادهایم تا انقلاب و هدفمان را حفظ کنیم. |
به گزارش دفاع پرس از بوشهر؛ سرهنگ عبدالرضا دشتی با بیان اینکه عفاف به معنای پارسایی، پرهیزگاری و پاکدامنی است گفت: همه همشهریان ما به این گوهر ارزشمند مصلح هستند ولی این عفت باید در نگاه، زبان و حجاب تجلی یابد.
رئیس ستاد عفاف و حجاب شهرستان بوشهر با بیان اینکه حجاب تجلی دهنده این گوهر ارزشمند است اظهار داشت: حجاب و عفاف و متانت شخصیت زن را نمودار می کند و سپری در برابر راهزنان گوهر عفاف است.
فرمانده سپاه ناحیه شهرستان بوشهر حجاب را سند اطاعت از فرمانده هستی دانست و افزود: حجاب مانع آلوده شدن به فساد است.
وی با بیان اینکه عفاف و حجاب عامل تحکیم و تداوم خانواده می باشد تصریح کرد: رعایت کردن آن باعث کاهش آسیب های اجتماعی است.
فرمانده سپاه ناحیه شهرستان بوشهر اظهار داشت: همایش عفاف و حجاب برای زنان محجبه نیست بلکه باید به درون جامعه برود زیرا بانوان انقلابی ما الگوی حجاب هستند و نیازی به برگزاری این همایش ندارند .
دشتی هدف این همایش را بردن این فرهنگ به بطن جامعه دانست و تصریح کرد: درسال 1315 که رضا خان خواست کشف حجاب کند مردم در مسجد گوهر شاد خروشیدند چرا باید در جامعه اسلامی کنونی عقب بکشیم و به راحتی بخواهیم حجاب زنان را از دست بدهیم.
رئیس ستاد عفاف و حجاب شهرستان بوشهر افزود: باید بحث حجاب به درون جامعه و خانواده برود و کسی نترسد که در این راه سیلی بخورد زیرا ما در هشت سال دفاع مقدس شهید داده ایم تا انقلاب و هدفمان را حفظ کنیم.
ادامه مطلب
اعدام 6 نفر در کرج
کد خبر: ۲۸۰۸۸۵
۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
صبح دیروز در محوطه زندان رجاییشهر به همراه ٥ اعدامی دیگر صورت گرفت
به گزارش روزنامه شهروند، چوبه دار پایان کار نظافتچی ٣٧سالهای بود که منشی جوان یک دندانپزشک را قربانی نقشه شوم خود کرده بود. این مرد پس از تجاوز، دختر جوان را خفه کرد و با سرقت طلا، پول و کارتهای عابربانک او در یکی از مسافرخانههای اطراف میدان امام خمینی(ره) مخفی شد تا اینکه از سوی ماموران پلیس آگاهی دستگیر شد. او صبح دیروز در محوطه زندان رجاییشهر به همراه ٥ اعدامی دیگر به دار مجازات آویخته شد.
ظهر سیویکم خرداد ١٣٩٠ به ماموران کلانتری ١٢٩ جامی تهران خبر رسید که منشی یک دندانپزشک در خیابان «هاشمیفر» حوالی چهارراه ولیعصر کشته شده است. بلافاصله بازپرس کشیک قتل دادسرای جنایی تهران و ماموران پلیس آگاهی مرکز به مطب دندانپزشکی رفتند و با جسد «سحر» ٢٥ساله روبهرو شدند. آنها با مشاهده صحنه جرم رسیدگی به پرونده قتل را در دستور کار خود قرار دادند. با آغاز تجسسهای پلیسی مشخص شد علاوه بر قتل منشی جوان پول، طلا و کارت عابربانک او نیز دزدیده شده است. بنابراین انگیزه دستبرد از «سحر» پیشروی ماموران پلیس قرار گرفت.
با آغاز تحقیقات جنایی، دندانپزشک جوان به ماموران آگاهی گفت: «مطبم در طبقه بالای خانه خالهام است که هر دوهفته یکبار برای نظافت تعطیل میشود. برای همین من روز حادثه در آنجا نبودم.»
خاله این دندانپزشک که در طبقه پایین مطب خواهرزادهاش زندگی میکند به پلیس گفت: «ساعت ٨:٣٠ صبح روز حادثه بود که سحر به مطب آمد. ساعت ١١ همان روز، من زنگ مطب را زدم اما کسی در را به رویم باز نکرد. چون لامپها روشن بود، نگران شدم و با کلید یدکی به داخل مطب رفتم که جسد «سحر» را دیدم. با خواهرزادهام تماس گرفتم و او هم فوری به مطب آمد و با پلیس تماس گرفت.»
ماموران با شنیدن این اظهارات در نخستین اقدام تحقیقات از شرکت خدماتی که نظافتچی برای مطب میفرستاد را آغاز کردند، ولی مشخص شد که در آن روز از طرف این شرکت نظافتچی برای این مطب فرستاده نشده بود. پلیس در ادامه تحقیقات میدانی به مرد ٣٧سالهای به نام «سعید» که چندبار برای نظافت دندانپزشکی به خیابان «هاشمیفر» رفته بود، مشکوک شد و به تعقیب او پرداخت. در تحقیقات پلیس مشخص شد که سعید تا پیش از وقوع این قتل در مسافرخانهای درحوالی میدان راهآهن تهران زندگی میکرده که همزمان با وقوع جنایت از آنجا رفته و هیچ ردی از او وجود نداشت. درحالیکه شواهد و مدارک موجود شک پلیس را به «سعید» بیشتر میکرد، این متهم با اقدامات پیچیده پلیسی دو روز بعد از جنایت در مسافرخانهای در میدان امامخمینی(ره) به دام پلیس افتاد.
سعید که ابتدا همه اتهامات را انکار میکرد، سرانجام در برابر بازجوییهای بعدی لب به اعتراف گشود و به پلیس گفت: «چندبار از طریق شرکت خدماتی برای نظافت به دندانپزشکی خیابان «هاشمیفر» رفتم و با مظلومنمایی اعتماد منشی را جلب کردم. بعد از مدتی از منشی مطب خواستم برای اینکه به شرکت خدماتی کمیسیون ندهم، مستقیم با موبایل خودم تماس بگیرد. منشی هم پذیرفت تا اینکه صبح روز حادثه طبق قرار به مطب رفتم. وقتی به آنجا رسیدم، وسوسه شیطانی به سراغم آمد. از طرفی چشمم به طلاهای منشی هم افتاد. برای همین به «سحر» نزدیک شدم اما او میخواست با داد و فریاد بقیه را خبر کند. من او را مورد آزار و اذیت قرار دادم و بعد از آن خفهاش کردم. بعد با دزدیدن طلاها، پول نقد، کارت عابربانک و گوشی موبایل منشی فرار کردم. رمز کارت عابربانک روی کارت بود و ١٥٠هزار تومان هم از حساب این دختر برداشتم.»
در ادامه تحقیقات مشخص شد که او با مدرک لیسانس تا چند سال پیش در یک شرکت معتبر کار میکرده اما بهدلیل جعل اسناد از آنجا اخراج شده است که همین موضوع باعث جدایی همسرش و سرآغاز زندگی سیاهش میشود.
با اعتراف متهم و پس از بازسازی صحنه جرم، کیفرخواست صادر و به شعبه ١١٣ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. پانزدهم آبان ١٣٩١ بود که نخستین جلسه دادگاه به ریاست قاضی محمدسلطان همتیار برگزار شد. در آن جلسه مادر و هشت خواهر و برادر قربانی در جایگاه ایستادند و برای قاتل، حکم قصاص خواستند.
پس از آن متهم که در اظهاراتش در اداره آگاهی به تجاوز و قتل سحر اعتراف کرده بود، در دادگاه فقط قتل را گردن گرفت و تجاوز به این دختر جوان را منکر شد. وی به هیأت قضائی گفت: «من فقط بهدلیل فشار مالی او را کشتم. پس از جنایت، طلاهای او را در کرج فروختم و آن پول را بهعنوان پیشقسط خرید یک خودرو پرداخت کردم. قرصهای روانگردان مصرف میکردم و هنگام قتل، حال عادی نداشتم. دچار توهم شده بودم و افراد را به شکل روح میدیدم. هنوز هم باور نمیکنم که دست به چنین جنایتی زدهام.»
پس از پایان صحبتهای متهم هیأت قضائی وارد شور شدند و نظافتچی تحصیلکرده را به اتهام قتل قصاص، به اتهام تجاوز به اعدام و به اتهام سرقت به سهسال زندان و ٧٤ ضربه شلاق محکوم کردند. این حکم به تأیید قضات شعبه ١١ دیوانعالی کشور نیز رسید و درنهایت صبح دیروز در محوطه زندان رجاییشهر به همراه ٥ اعدامی دیگر به اجرا درآمد. با اعدام این مرد پرونده جنایی خیابان «هاشمیفر» مختومه شد.
ادامه مطلب
زوج جوان تهرانی در دریا غرق شدند
کد خبر: ۲۸۰۸۹۳
۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
یک زوج جوان تهرانی عصر دیروز در منطقه امیرآباد استان گیلان هنگام شنا غرق شده و جان خود را از دست دادند.
به گزارش میزان، سرهنگ محمود قاسمی فرمانده انتظامی لاهیجان گفت: یک زوج 24 و 25 ساله تهرانی ساعت حدود 4 بعدازظهر روز گذشته در منطقه امیرآباد و خارج از طرح سالم سازی دریا غرق شدند.
سرهنگ قاسمی آشنا نبودن به فنون شنا را علت غرق شدن این زن و شوهر اعلام کرد.
وی تصریح کرد: جسد زن 24 ساله بعد از 2 ساعت تلاش ماموران انتظامی و اهالی حدود 30 کیلومتری لنگرود پیدا شد.
به گفته فرمانده انتظامی لاهیجان تلاش ها برای پیداکردن جسد مرد 25 ساله همچنان ادامه دارد.
ادامه مطلب